Kanadas Kanadas. Seen Andres Kasekamp Torontos. Tänases saates keskendun põlisrahvastele. Mõne nädala eest rääkisin siin saates Petsuetin Rimubiaalikute võitlusest gaasi torujuhtme rajamise vastu aga nüüd püüan anda pisut üldist tausta. Esiteks terminitest enam ei kasutata nimetusi indiaanlased ja eskimod vaid. Kui ma käisin koolis seitsmekümnendatel, õppisin Kanada ajalugu siis olid riigilbaid kaks asutaja rahvust, inglased ja prantslased. Minu meelest on väga sobiv, et tänapäeval nimetatakse kanalat põlisrahvaid Fross Nations ehk esimesed rahvad. USA-s kasutatakse teiste terminid neidude märgemaks. Põlisrahvad moodustavad viis protsenti Kanada elanikkonnast arvuliselt üle pooleteist miljoni ehk pisut rohkem inimesi kui elab Eestis. Kokku on 600 erinevat ametlikult tunnustatud hõimu. Põlisrahvaste olukord Kanadas on hulga parem kui USA-s, Austraalias rääkimata Venemaast, ril Ladina-Ameerika riikidest. Karm ebavõrdsus torkab statistikas kohe silma. Põlisrahva päritolu inimeste suhtarv vanglates. Töötute jäljetult kadunud, vägistatud, mõrvata Noorte naiste hulgas on kõrgem kui keskmiselt. Eriti nukker episood lähiajaloos oli nõndanimetatud president George koos ehk internaatkoolid kuhu sunniviisil piiri põlisrahvaste lapsi oma vanematelt ja oma maalt ära. Koolides püüti neist kasvatada tsiviliseeritud kristlikud kodanikud ja hävitada nende rahvuslik identiteet, keel ja kultuur. Mõne aasta eest Kanada riik ametlikult vabandas ülekohtu eest ja riik püüab neid tehtud kahju mingil moel heastada. Nüüd loetakse ette ametlikku ürituste alguses Läänd Ägnoutšmanud. Näiteks minu laste koolipäev ja minu osakonna koosolekud algavad järgmistes sõnadega. Soovime tunnustada seda maad, kus meie kool või asutus tegutseb. Tuhandeid aastaid on see olnud türann, vändati Senaka ja viimati saagade hõimude traditsiooniline maa. Täna on see kohtumispaik endiselt koduks paljudele põlisrahvastele kogu kilpkonnasaarelt ja oleme tänulikud, et meil on võimalus sellel maal töötada ja asetseda. Tsitaadi lõpp. Kilpkonnasaar on põlisrahvaste nimetus maailmale. Minu meelest see on kena žest, ent liigne korrutamine vähendab sõnade väge. Teine näide, kuidas püütakse minevik kogu diskrimineerimist korrigeerida on põlisrahvaid igati esile, tõstes eriti kohtadele ametitesse, kus neid varem pole olnud. Näiteks ülikoolid püüavad tööle võtta põlisrahvusest, õppejõude. Eesmärki kahjuks ei õnnestu täita ühel lihtsal praktilisel põhjusel. Doktorikraadiga põlisrahvusest teadlasi on üsna vähe. Pealegi kui kõik Kanada ülikoolid on korraga asunud neid endale jahtima, siis neid lihtsalt ei jäta. Kanadas üldiselt arvavad Takse, et Kanada rahvussport on jäähoki aga see oli pikemat aega hoopis lakk fas. Alles 1994. aastal. Kanada parlament võttis vastu rahvusspordiseaduse, kus määrati jäähoki Kanadale, talvel rahvusspordiks jalakross suve rahvusspordiks. Aga mis asi on lakrossi? Krosson muruväljakul mängitav pallimäng, milles pika varreliste raketitaoliste keppidega püütakse palli vastase väravasse lüüa. Ja mäng meenutab kõige enam saalihokit. Meeskonnas on 10 inimest, kes kannavad kaitsevarustust nagu kiivreid. Mänd pärineb Kanada põlisrahvastepallimängust. Valged asunikud võtsid omaks 19. sajandil, arendades standardreegleid. Nimila Cross tuleneb prantsuse missionärilt, kellele mänguvahend meenutas piiskopisau ehk karjasekeppi. Muide, lakrossi oli olümpiamängude kavas 1904. ja 1908. aastal. Mõlemal korral võitis loomulikult Kanada meeskond. Tänapäeval eksisteerib maailmale krossiföderatsioon, mis on ainus rahvusvaheline spordiliit, mis tunnustab põlisrahvastest liikmed võrdsetena suveräänsete riikide liikmetega. See tähendab, et näiteks IRA kohe põlisrahvameeskond ja naiskond võistlevad Kanada USA võistkondade vastu rahvusvahelistest turniiridest. Esimene põlisrahvusest artist, kes lõi läbi muusikuna, oli paphisemari. Pahvision sündis Kree hõimu reservaadis Skatšuani provintsis aga kasvas üles ja tegi karjääri USA-s. Ta alustas esinemist 60.-te aastate esimesel poolel. Kanadalased, keda ma olen kõik varasemates saadetes juba mänginud ja oli osas samast folgi muusikat Tseenist New Yorgi planeetidele chis franto YORK hüljes. Paphiseneri, Vietnami sõja vastane laul oli esimene tema lugu, mis pälvis laialdast tähelepanu hiljem, seitsmekümnendatel aastatel, kui ta võitles aktiivselt põlisrahvaste õiguste eest. Ta sattus USA muusikatööstuses põlu alla. Üllatav fakt tema kohta on, et tema kirjutatud ta laad Aque laam Hankroysi filmist afessioonid fenomen võitis Oscari. Lugu, mis ma täna lasen? Kahtherblan, Spird Abdovinud, mis ta tegi koos ilu, võti kurgulaulja Tanja tagakiga kolme aasta eest. Tagak pälvis tähelepanu, kui ta tegi koostööd biorkiga. Ta esines Tallinnas Kumus 2009. aastal täiesti hullumeelse inflatsiooniga mis lihtsalt lõi publikut, kaasa arvatud mind pahviks. Muide, ma olen oma varasemates saadetes juba mänginud kahte põlisrahva päritoluga artisti. Vlavibrabiltsin, kes oli ansambel. Kuulasite kanada häält, mina olen Andres Kasekamp, järgmise nädalani raal kohe kanala hääl.