Roll kõigile, kes nüüd suvesoojaga eriti mere poole hoiavad meretuul, päike ja suur soe on võtnud ka kõneleja Hääleveresaade ahoi läheb riigiettevõtte Tallinna sadam eestkostel. Täna oleme Paljassaares, kus kaugele-kaugele paistab sinivalge Eesti ainus teaduslaev Livonia toki kõrgtrepist üles kapteni kajutisse. Meri saade Hoi on täna teaduslaeval Livonia son. Mereinstituudi teaduslaev. Ja sellel laeval on omamoodi saatus küll toori Teaduste Akadeemia äris omand, nüüd siis instituudi oma ja selle laeva ümber on varasemalt. Talaegadel üsna palju piike murtud, kui siia peale teadusaparatuuri toodi ja aga see oli juba kõik veel sel ajal, kui Eesti riiki ei olnud. Praegu seisab teaduslaev dokis, praegu nimetatakse seda Kopli sadamas. Jäädoc ulub meretehasele. Selle laeva kapten Ilmar noor kui kaude laeva nüüd kavandanud Ehk pisut üle üheksa kuu oktoobri lõpust peale Antarktika reis jõudnud siin pealt seitse korda Antarktikas käia ja viimased kaks kuud alates juunist kuni augusti alguseni oleme olnud hollandlaste teenistuses Estonia vraki katmistöödel. See paistab küll, lööge, aga kui sa oled pidevalt laevad, siis selle ajaga saad tunda laeva kaunis põhjalikult on igasuguseid olukordi ette tulnud ja ma arvan, et ma juba hakkan sulle tundma ja olen selle nüüd nii-öelda omaks võtnud. Võib-olla laeva omadus veel, kui pikk, lai, suur tähendab, kui ma praegu peale tulin, siis käisin päris kiilu alt läbi. Meeldis eriti mereavas, mis puudutab pikkus, laius, pikkus 72 meetrit, suurim pikkus laius 12 ja pool need. Nad on väga ja tormis ja jääs. Ja seda jääprioriteeti Antarktika piirkonnas. Tuli, et päris palju ja mitte niisugust jääd, nagu me siin harjunud olema liikuvad triivivad jäämegi pankadega segamini ja nendes tingimustes Livonia on ka väga hästi, siis see on üks parematest. Ma ei tea, kas Eestis ongi siis nii heade omadustega laeva pisut laeva ajalugu, kus elav tuli laev on 1984. aastal Soomes ehitatud Turkus Valmeti laevatehases selliseid laevu nagu Livonia laskis torkule ja välja kuus ja peale selle veel kolm suuremat ja kõik teaduslikuks eesmärgiks ette nähtud iroonia eripära võrreldes vene laevadega. Nende peale tegid Antarktikas sama tööd, mis meiegi Livonia paistab igas suhtes parem olevat. Üks asi muidugi laeva korrashoid ja suhtumine sellesse. Teine asi, et eestlased omal ajal, kui Teaduste Akadeemia inimesed seda vastu võtmas käisid tegid siin juba ehituse ajal palju muudatusi see laev, kui ta ehitati, siis ta oli täiesti kaasaegne ja teaduslik aparatuur või kõik, mis siin peale navigatsiooniseadmed ja nii edasi 84. aasta kohta need olid täiesti moodsaid praeguses on suurem osa sellest teadusaparatuurist, eriti arvutite osas, samuti tsoonia batuuris moraalselt vananenud, siin on üht-teist välja vahetatud, jube moodsamate vastus oleks muidugi vaja teha seda põhjalikumalt. Üldiselt olen püüdnud hoida seda laeva nii hästi korras kui võimalik ja vana tuntud tõde on see et kui laev töötab, siis töötavad ka ta seadmed ja üksikasjad, nagu läheb, jääb pikemaks ajaks seisma. Siis ta kipub iseenesest vananema mädanema roostetama. Ja kõik enne kaugemat ajalugu laeval. Seis tegi väga, lülitasin väljasõite, kui ta oleks veel niisuguses režiimis olnud, ütleme aasta või paar, siis ta oleks nii käest ära läinud, et võib-olla praegu meil seal Livonia asemel oleks hulk vanarauda. Taheti müüa Juha veel müümise, asendus on käinud minu teada Holmast vähemalt ilma klassid, nagu ta siis oli väga halvas seisukorras. Niisugust laeva Te ei saagi müüa, see tuleb siis lihtsalt käest ära anda. Lahti saatest muidugi istuli. Kanada kompanii märin ekspertiisi siia ja pakkus Livooniale tööd. Kuid selleks tuli väära klast taastada. Eesti vabariigil Eesti vabariik ei leidnud või tundnud huvi Livonia korda tegevuse vastu, siis tegi laevaomanik, see tähendab mereinstituut julgaryscans liigutuse ikkagi tegi Saksamaal seal taas remondis viis, kuus miljonit krooni ja see oli krediiditehasest lootuses, et Eesti vabariik on sel faktil omanik, et küll ta siis leiab trummarit. Oleme olukorras, kus laev töötab, teeni kasum tuleb, aga kõik selle värgi söövad ära praktiliselt need vanad võlad, võlad on vähenenud, aga viilise maksmine CD praktilist kasu on ära ja käesoleval ajal ideeri läheb iseenda jaoks praktiliselt midagi pidevalt rahapuuduses, vaatamata sellele laev on töökorras ja kuna me oleme näidanud Livonia, on näidanud ennast igasuguste jobid peal päris heast kyljest. Ja hinnang oli sellelt turismis veenvalt. Ja nüüd Fanorce Hollandi firma seal ka väga rahul. Nüüd on endale reklaami. Omanik võib olla saadud ka aastast või pikemaajalist lepingut. Praegu andis kapten Ilmar noor väga kena ülevaate. Livonia saatusest, mis on ääretult iseloomulik meie Eesti riigi arengule ja seal toimuvatele protsessidele, seega teadustööd ei ole teie õieti teha saanud. Need Antarktika Leesid olid ju rohkem niisugused huvireisid. Ja need on olnud kommertstegevuse, meil oli Antark resine ja nüüd ka peal tuntud, tean Vello Park. Teema on olnud juba pikemat aega. Nüüd tänu sellele, eriti viimasel tööl oleme kasutanud neid seadmeid, mis teaduse tegelemiseks mõeldud vahepeal turismireiside tegemise ajal, need jäid muidugi vajadustest ja olid kasutamata ja nüüd tänu nendele uuringutele, mis me seal tracki peal ja vraki ümbruses iga päev tegime, aga te mõtlete praeguseni Estoniat Estonia katmise ja siis me saime kõik need mehhanismid ja seadmete liikuma, mis peavadki liikuma. Nüüd ta oleks justkui valm seal. Te olete, te mõtlete synnisügavuse mõõturid ja kõik sonde ja mis siin peal on hea, seda nüüd hollandlastele, muidugi ta oli oma väga kaasaegne aparatuur tipptasemel, mida siin mina vähemalt olen näinud Eestis, need olid kallid seadmed ja tegid väga täpset tööd meie laeva poolt oli siis muidugi see mehaanil puht mehhaaniline osa vintsid ja loovad ja need asjad, mis siin uurimistööde edukaks teostamiseks ettenähtud on, kui suur on laeva meeskond, kui me töötasime reisijatega, siis oli meil 26 inimest, aga praegu on meil 22 siin peal, meeskonnas turismireiside ajal oli kuni 75 inimest 40. Mahutada toita ja luua muid mugavusi siin 75-le inimesele. Need kajutid on olemas ja nii edasi. Täitsa on olemas, nii et see laev võib olla üsna mugav ka lõbusõidulaev, kui lõbusõidu jaoks tundub ta olevat iiliga uhke. Võime töötada seal laval ka muidugi lõbusalt laevani, aga asi on selles, et traal võrdlemisi kallis pidada, me võime peale võtta 40 reisijat, need reisijad ei ole võib-olla nõus nii palju maksma selle laeva päevamaksumus välja tuleks ja omanikud olid õppinud ja eks ma toon niisuguse näite, et me tuleme päris kenasti välja, kui me saame pisut üle 4000 dollari päevas selle laeva renditasuks rentniku kütusega, sest kütus on üks niisugune artikkel, mis võtab ka kaunis palju raha. Iseasi kui see Voomaski ostnud Antarktika turismipuu Heart turismibuum ja laienenud. Ja siis küll siis oleks selle rahaga sealt kätte saanud. Väga hea ja suure laevaga seal ees siis itaallased käivad ameeriklased ja argentiinlased ja seal on veel inglastel nagu tšehhist laagross võrdlemisi uus, mille see tegelebki turistidega selles konkurentsis, eriti sakslastega, kus on tõesti moodsad ja reisinud laevad, küll jooni suurema reisijate ohutuse nendega on meil võib olla raske konkureerida, olgugi et Livonia nendest reisilaevadest oma meresõiduavad. Nüüd Livoonial võimalused viimasel ajal just selles profiilis töötada, nagu ta teadvus laevand Põhjameres Norra meres naasta puurimisi ja gaasi tootmise majandus ja see asi Puubistki laienema ja seega penid ja need inimesed, kes mingil peale on olnud ja kes seda laeva tundma õppinud Nad ütlevad, et sellest laevast saaks suurepärane gaasi ja naftatorude katmise ja uurimise ja jälgimise ja seda tüüpi laev nimetavad seda Kerro veelaevasse värve. Tähendab ütleme eesti keeles huvitav kulgur, see on niisugune asjandust, laeva, me laseksime ta sisse põhja lähedale, seal on kaamerad ja igasugune muu mõõteaparatuur peal ja siis saaksid. Olemas, kõige arenenum vesiehitus, nad teevad tööd Arktikast tulema Ni, Hongkong, Hispaania Vahemeri, et need on, need on väga lai. Need on ka andnud lootust, et nende kompaniile võib minna vaja Livonia sugust laeva oma uurimiste igapäevaste tegemiste juures. Niisugust laeva nendel endal veel ei ole, kus nüüd mõne suurema ehitusel poleks peal sidevahendid ja, ja mõõteriistad, mille iga faasi kontrollida. See oleks teine suund ja vesiehitus paistab ka, et maailmas ei lõpe, liiguvad ka suured rahad ja nende jaoks ütleme iroonia rentimine ei oleks kallis. Kas Eesti teadus siis enam Liboonia juurde ei kuulu? Eesti mereteadus tahaks endale laeva ja ta tahaks ja saaks kasutada Livooniat, see on tegelikult teostatav. Ütleme, kui me rentisime Livonia mitte terveks aastaks, aga rendiks aastas 250. päevas. Ta võiks toetada ka hästi, tead, suurim mereteadusuuringuid, konnalaev kest läbi on võimeline töötama 300 päeva aastas, ütleme võtame 60. Remontides muuks hoolduseks 300 päeva töötada on täielikult võimalik 1995. aastal töötaski ütleme, 50-ks päevaks võiks kasutada laev teaduse tegemiseks, see tuleks hästi planeerida, läbi mõelda, kuidas seda teha. Varsti leheke dokist välja ja siis jälle merele, kui kaugele minek, hele, ilmselt jätkutse tööna Hollandi firmaga. Sest see ei ole veel lõpule jõudnud, nagu tuli vahe sisse seoses projektiga, mis peale kahekümnendat on plaanis lepingu kohaselt minna seda Estonia vrakki kindlustustöid jätkama kolmeks kuni viieks nädalaks, nii septembri lõpuni, edasi juba mingid muudatused selles olukorras peavad tekkima kassale müüakse või leitaks sellel töö, teda ma ei tea. Ausalt, omavahel öeldes s ja olukord teeb pääved närviliseks, sellepärast et ei ole sugugi mugav töötada. Kui sa ei tea isegi mõnda nädalat, et laevastamis saab sinust. Esialgu tööd on, on täiesti loomulik, et Eesti peaks ise oma merenduse ja laevanduse eest hea seisma. Eks. Teadusliku uurimise töö mereteaduses või mõnes muus alust see mulle paistab, et see on igal pool maailmas pisut kokku tõmbunud. Mereuuringuid tuleb jätkata ja see annab pikaajalises perspektiivis. Majandusliku efekti võib anda nii, et arvamus on, aga raha kipub nappima. Aitäh jutu eest praegu siin kapteni kajutis edu sellele teaduslaevale, mis nii palju vaeva näinud ja seitse. Kiilu alla. Ma tänan teid. Kuluksid Liooniale ja Livonia laevaperele väga ära. Aga? Ottawas. Adroosega äärse. Käest või maja? Et ma Usun meremeest. Meeri. Ahoi kõigile jälle Kuulmiseni nädala pärast.