Te kuulate Vikerhommikut, kell on 14 minutit üle kaheksa ja meiega on liitunud siin otsestuudios Janis Kaal, tere hommikust. Janis on Eesti Autospordi Liidu esindaja ja ma arvan, et Eestis on küllalt palju neid inimesi ka, kes tunnevad eilse sõnumi juures rõõmu, et Rally Estonia ei toimu seal kusagil Lõuna-Eestis. Aga samas ei saa kuidagi. Ta mõtlemata inimestele, neid on umbes 50000, kes eelmisel aastal Rally Estoniast ühel või teisel viisil osa said ja see tegi ikka spordisündmusest vägeva etenduse, kas te olite oma inimestega kohal, Janis, seal? Ise kahjuks kohal ei saanud olla, kuna oma järeltuleva põlvkonnaga ka viimased aastad veetnud motospordis, aga nad on veel natukene liiga noored, et ise ralliga tegeleda, et et meie ala on olnud olnud seni üks teine ots, spordidistsipliin kardisport ja õnnetul kombel on sattunud seal asjad väga, väga madalale ajale kalendrisse, nagu see Eestis ikka on, et suvi ei ole liiga pikk ja siis toimuvad paljud asjad samal ajal. Aga see ei tähenda, et ma kuuluks nende 50000 inimese hulka, kes sellele moel või teisel on kaasa elanud, et rallisport on minu südames nagu paljude teiste eestlaste südames mitte eelmisest aastast, aga juba aastakümneid tagasi. Ja Eesti autospordiliit ilmselt ei osanud oodata kära Rally Estonia ümber nii valjuks kerkib ja see sündmus või teade eile siis Urmo Aavalt ja korraldajatelt, et Rally Estonia ei toimu. Teil peab ütlema, on olnud tükk tegemist, et avalikkust veenda, et te ei ole ralli korraldajatel ja rallipublikul vaipa alt ära tõmmanud või, või veel karmimalt väljendades nuga selga löönud. Miks see nii on juhtunud? Ja ei, kindlasti ega eilne päev ka selles mõttes liiga lihtne ei olnud, et et teate, pressikonverentsist sai autospordiliit tund ja 49 minutit enne selle algust. Päev oli planeeritud mõneti mõneti teiste tegevuste tarbeks ja pressikonverentsi enda sain alles eile hilisõhtul üle vaadata, et selles mõttes sündmused on minu jaoks päris värsked ja uued ja, ja kindlasti väga ootamatud. Seda enam, et üleeile tegi meie juhatuse liidu vabandust me juhatuse liige Oleg Gross omapoolse avalduse, millest võis üsna selgelt välja lugeda, et tekkinud probleem lahendatakse ära, et selle reaktsioonina see see pressikonverents kindlasti oli ootamatu ja ja täna oleme, siis oleme siis uues situatsioonis ja peame peame otsima võimalikke lahendusi. Selgitame veel seda, et see tuli ootamatuna või nagu teile isegi ütlesite šokina, et mida te sellega mõtlete, et kas küsimus on selles, et eeldasite Urmo Aava ja meeskond maksavad selle 100000 eurot, mida te ralli registreerimise eest ootamatult nende jaoks ootamatult küsisite, et nad maksavad selle lihtsalt ära. Kas see oli see ootamatus nüüd, et te polnud arvestanud, et nad on võimelised ikkagi loobuma ralli korraldamisest? Ai, pigem see, et selles mõttes ma siin teeks täpsustuse, et ega see, ega see kalendritasu või registreerimistasu tõstmine, et mingi uus asi ei olnud, et sellega oli tegeletud juba enne minu aega juba eelmisest kevadest, et lihtsalt lihtsalt võib-olla nüüd oli see natukene üldsuse jaoks ootamatult laual. Kui ta meediasse toodi. Aga. Eelmisel kevadel, see pidi olema enne eelmist Rally Estonia't, põhimõtteliselt küll, jah, Urmo Aava teadis juba siis, et see oht on olemas, et registreerimistasu tõuseb 100-le 1000-le eurole. No kui me sügisel urmoga sel teemal läbi rääkima hakkasime, siis Urmo nentis, et see teema ei ole tema jaoks uus, et see eelmisest kevadest juba lauale, et et lihtsalt nüüd ta nüüd ta kellegi tahtel või tahtmatusest viidi meediasse, see asi ja, ja, ja kindlasti üldsuse jaoks on see nagu väga uus ja jahmatav teema, mida on tulnud seletada, seda lihtne seletada ei ole olnud. Aga, aga otsus oli šokeeriv selles kontekstis pigem, et et päev varem nagu ma eeldan, et kõigil kõigil tekkis see taju, et probleem saab lahendatud. Et Oleg Grossi avaldus minu meelest oli üsna selge viide sellele Pressikonverentsil väitis midagi muud, tema meelest jättis ikkagi võimaluse mõelda, mida iganes. No pigem siin tuleb aegrida vaadata, et Oleg tegi oma avalduse juba kolmapäeval, mille ka meedia meedia ära trükkis ja pigem oli ootamatu see pressikonverents, et, et eks Urmo ei olegi tuttavad ja, ja kõik, kes kõik, kes Olegit on vähe, vähe kauem tundnud, tundnud, saavad aru, et ta on mees, kes alati valmis õla alla panema, et nii, nii see oli ka seekord seda enam on üllatav ja ja teatud mõttes ka kergendav, oli selle pressikonverentsi vaatamine eile õhtul, et et ma sain kinnitust, et kindlasti ei olnud põhjust täna see, et, et seda raha ei leitud, et see raha leiti ja kindlasti sealt, kus, kus teda ei tahetud tahetud loovutada. Põhjused on ilmselt kuskil mujal ja küllap Urmo ise teab paremini. See märgusõna ei ole mitte usalduskriis, kas ei teeks veel murelikumaks, sest raha küsimuse me võime põhimõtteliselt Oleg Grossiga päevapealt lahendada, aga usalduskriis vist ei ole midagi niisugust, mida sa päevaga lahendad. Ja see oli kindlasti ka meie mure, et jällegi sedasama aegrida. Tõsi, eelmisel kevadel ju sõlmiti neljapoolne memorandum, kuhu oli kaasatud nii Eesti riik, WRC promoter, Urmo oma meeskonnaga ja ka Eesti autospordiliit teie alt ära hüppasite. Siin peaks vajalikuks täpsustada, et mida selle alt ära hüppamise all silmas peetakse? On seesama liigutus, et järsku küsitakse korraldustasu või registreerimistasu 2000 asemel 100000? Ei, see ei ole olnud või, või siis see, et, et prioriteet, nagu mina olen aru saanud avalikust kajastusest oli tuua Eestisse WRC etapp. Te ise olete seda öelnud, et see on eesmärk, siht. Aga nüüd viimaste päevade sõnadest ma saan aru, et see ei ole autospordi liidu prioriteet, mis ta sellesama memorandumi tegemise aeg Jällegi siin tuleb nagu täpne olla, et ma ei tagane kindlasti oma sõnadest, ma olen öelnud, et see ei ole autospordi liidu esimene prioriteet ja, ja kindlasti ta ei tohigi seda olla. Autosport, nii nagu iga teinegi sport algab tegelikult rohujuure tasandilt, et sealt sealt seda järk-järgult üles ehitades, me jõuamegi sinna sinna päris tippu välja kus täna on maailmas Ott ja Martin ja kuhu kindlasti pürgis ja ma loodan, et pürgib ka edasi Rally Estonia. Aga, ja see on kindlasti prioriteet, aga kindlasti mitte esimene prioriteet, et kunagi ei saa nagu seda püramiidi hakata tipust eitama. Janis, kas ma olen õigesti aru saanud, et seda sadat tuhandet eurot, mida te Rally Estonia korraldajatelt tahate oleksitegi kasutanud nii-öelda rohujuure tasandil? Kindlasti ka seda, aga ega autospordiliit ei noh, on, tuleb silmas pidada, et ta on organisatsioon, millel on päris palju ülesandeid põhikirjaliselt pandud. Kuhu see 100000 oleks eelarveliselt läinud, kui see oleks tulnud ja see masinavärk oleks käivitanud, mis te sellega oleks siis päriselt teinud, kas te teate, praegu? Ja ei, kindlasti meil on tegevusi, noh, neid neid on, neid on kindlasti rohkem kui üks, näiteks kuhu, mis ta oleks teinud sellega noh, ei tahaks neid halbu uudiseid on meedias niigi palju, aga veel halbu uudiseid. Aga et, aga et antud juhul nad sobivad seda illustreerima, et autosport on tegelikult ma toon lihtsalt ühe näite, millega tuleb tegeleda, autospordimaailmas, on see, et ta on väga kõrge riski riskitasemega spordiala. Saame sellest aru, et et kui mina jõudsin autospordi liitu, siis oli, see oli eelmisel sügisel, siis oli meil jätkuvalt mitmete aastate tagune üks üsna traagiline mitte üsna, aga väga traagiline juhtum ühelt Eesti ralli meistrivõistluste etapilt, et millega me jätkuvalt tegelesime, tegelesime nende kahjunõuetega. Mis, mis ütleme, sel hetkel olid ainult raha, aga enne seda olid nad inimelud väga selgelt, mis kaotati. Autospordiliidu ülesanne on kanda hoolt muuhulgas ka selle eest, et selliseid õnnetusi juhtuks. See tähendab seda, et meil peavad olema koolitatud, koolitatud turvavaatleja, et nad peavad ka reaalselt tegutsema, käima võistlustelt, võistlustele kandma hoolt selle eest, et et ei, et meil ei oleks neid inimkaotusi, et meil oleks neid vigastusi, et et see spordiala tervikuna ei peaks selliseid asju üle elama, et need on kõik ennetavad tegevused ja neid ka ikka kindlasti noh, ei saa õhust ja armastusest päris teha, et need on inimeste aeg ja töö. Janis, kui ma vaatan otsa Eesti Autospordi Liidu juhatuse koosseisule, siis seal on võib-olla üks või kaks meest seitsmest kaheksast, kes ei ole autoralli taustaga, ülejäänud kamp on rohkem või vähem autoralli kui sellise ala juurest. Ja seesama seltskond otsustab, nagu mõned ütlevad, siis kaikaid kodaratesse loopida või vaiba alt ära tõmmata. Tähtsündmusel meie rallimaailmas, mis on pildil valesti, palun seletage mulle ära, kuidas on see võimalik rallifännid, nagu nad seal juhatuses koos istuvad, teevad sellise liigutuse? Pildil on valesti üks asi, pilt on keeratud tagurpidi. Et seesama, mida sa mainisid, et, et juhatuses isegi ma ütleks, et natuke kahetsusväärset võib-olla ongi esindatud peaasjalikult ainult ralli inimesed. Üksiku erandiga seal ja ma võin kinnitada, see juhatus on üsna üksmeelne ja see väga üksmeelselt on tahtnud ja tahab ka edaspidi, et Urmo ja tema meeskond, kes on teinud seda rallikorraldust suurepärasel tasemel, teeks seda ka edaspidi ainult tingimusel, et maksaks igal aastal 100000 või isegi rohkem. Oleneb, mis plaanid on. Ütleme niimoodi, et pigem tingimusel, et nad oleksid võrdväärsed osalised Eesti autospordis. Et ootused ei saa olla ühele korraldajale ühesugused ja teisele teistsugused, et see on umbes mis mõttes. Ma eile illustreerisin seda näitega ühiskonnakorralduses tervikuna, et ma usun, et on on üsna õiglane ja põhjendatud ootused, et inimesed, kellel läheb elus mingil hetkel veidi paremini, kes teenivad pisut suuremat tulu kui teised, panustavad ühiskonda pisut rohkem näiteks tulumaksu kaudu. Meil on see meie riigis, on see reguleeritud sellise maksumääraga, et kui sama, kui sa maksad, maksad tulumaksu 10-lt 1000-lt eurolt, mida sa oled teeninud aastas ja 100-lt 1000-lt, siis on needki, on needki vastava suurusjärgu võrra erinevad summad, et ega autosporti saab ka umbes samadel alustel. Näide arusaadav, kuskohast on tekkinud 100000, kes juhatuse inimestest tuli ja ütles, et mõtleme, mis see võiks olla 100000, kes ütles selle välja kellelegi suust pidi see tulema just ja miks niisugune konkreetne summa? Ma isegi ei välista, et selle summa välja ütleja võisin olla ma ise, aga, aga summa noh, on lähtunud tegelikult antud juhul sellest, et me, me vaatame võistluste eelarvele, et see protsent võistluste eelarvest, mis ei pea olema tingimata 100000, et seal on piirang juures sellel samal otsusel, kui langetati, et see ei tohi ületada kümmet protsenti võistluste eelarvest. Kui me täna täna räägime 100-st 1000-st ja Rally Estonia eelarvest, siis see ei ole, see ei ole noh, ta on võib-olla pisut üle nelja protsendi. Kindlasti mitte 10 protsenti, kes teie nägemuses peaks selle 100000 tegelikult ralli korraldajate poolelt kinni maksma, sest nagu kultuuriministergi eile ütles, siis seaduse järgi ei ole võimalik, et sellest EAS'i eraldusest, mis on ligi miljon eurot 980000, et see 100000 võetakse lihtsalt sealt, sest seadus ei luba. See on antud selleks, et ralli korraldada. Kus kohast Urmo Aava ja kompanii teie nägemuses selle 100000 peaks võtma? Põhimõtteliselt? Me kindlasti ei taha kedagi sundida ja suunata seaduse mittetäitmisele ja kindlasti ei ole meie nõudmine kuidagi seotud sellega, et kultuuriministeeriumi rahast peame me kuidagi saame selle 100000, et pigem on see nagu ürituse korraldaja enda planeerimise küsimus, et noh, nii nagu ka võib-olla ütleme, keeruliseks teebki asja see, et, et üsna pretsedenditu erandina on, on selle ürituse eelarves nii suur osa riigi finantseerimisel. Ma isegi ei julge täna nimetada, et sel aastal Eestis ühtegi teist autospordisündmus toimuks, kas üldse riik seda toetaks Rally Estonia süü või? Ei, kindlasti mitte, et see on väga tubli töö. Väga tubli töö. Aga, aga mis ma öelda tahan, on see, et et ükskõik millise autospordisündmuse korraldajad täna maksab nimetame seda sinna autospordi ühisesse katlasse samasuguse proportsiooni oma ürituse eelarvest, lihtsalt erinevus ongi see, et ta peab täiesti ise hakkama saama, lootmata seejuures riigi toele. Et et ma arvan, et ei näe. Et keegi neid takistaks küsimast sedasama riigi abi, aga vaata minu jaoks, Janis on huvitav see, et meie ralli tippnimed, need kõige kõlavamad on selles küsimuses siiamaani täiesti vaiksed. Kas teie söandate öelda, kelle poolel selles küsimuses praegu või kui me nimetame seda tüliks on näiteks Markko Märtin või näiteks Ott Tänak? Kas jutt, et mida ma olen kuulnud, vabandan, ma siin toetan osaliselt lihtsalt kuuldustele, ma ei ole ise ju nendega rääkinud, et nad on pigem autospordi liidu selja taga. Kas see vastab tõele? Mina ei ole kindlasti mees seda kommenteerima, et, et ma arvan, et seda peab oti ja oti oti ja Marko käest ise küsima, et ei oska, ei oska vastata. Kelle kõrvad selle taga kõik välja paistavad, kogu lugupidamise juures, Janis noh, ma ei taha teid tankistiks siin otse-eetris nimetada, aga mul on tunne, et see ei ole justkui nagu teie asi isiklikult ajada. Teid on küll autospordiliidust volitatud, aga jällegi, tulles tagasi selle seltskonna juurde, keda te esindate seal on niisugused figuurid koos, et ja persoonid, mul on lihtsalt raske ette kujutada, et sealt tagant ei, ei maksa otsida kellegi kõrvu. Ma vastaks selle kohta niimoodi, et mina tegutsen elus oma moraalse kompassi järgi ja, ja siiani on see moraalne kompass näidanud mulle seda suunda, mida ma olen käinud, et kellelegi kõrvu siit tagant otsida ei maksa, et nii nii lihtne see lugu ongi. Olen valmis oma sõnade eest seisma ükskõik millisel hetkel, et. Kuuldavasti on Rally Estonia sisse andmas pankrotiavaldust ja asi võib liikuda kohtusse. Ma olen ka seda kuulnud. Olete huvitatud sellest, et joob? Kindlasti mitte. Kas te nüüd usute, et Rally Estonia jääb ära? Mul on tunne, et eile te vist ei uskunud. Sündmused muutusid tegelikult üsna üsna imelikuks mõni nädal tagasi, kus ma kolleegide hulgas kommenteerisin, et ratsionaalsuse alge kaldub ära kaduma selles asjas ja ma olin valmis igasugusteks arenguteks. Kindlasti see, see, et ta nüüd sellisel kujul välja tuli, nagu ma ütlesin, et see oli šokeeriv oleks eeldanud ikkagi see, seda, et me oleme partnerid ja oleme diskussioonis lõpuni. Otsime lahendust ka kõige keerulisemates olukordades. Ka täna olen seda meelt, et autospordiliit on jätkuvalt valmis seda, seda lahendust otsima ja ka leidma. Aga mis see muusa valla 100000 ja siis kõik toimib, aga see, see oligi meie poolt juba laual. Avaldus tuli pärast seda, see ongi see, mis jätab küsimused õhku ja mida on väga, väga keeruline mõista, ma arvan, et mitte ainult minul, vaid kõigil, kes seda, kes seda asjade kulgu on vähe vähe täpsemalt jälginud. Lõpetuseks, kelle väravas praegu pall on või kelle, kelle asi on seda edasi sööta? Pall on meie kõigi väravas, ma ütleks selle kohta niimoodi, ma ei näe võitjat täna selles olukorras kelle seisan. Sellistes olukordades ma arvan, et ma arvan, et ka süüdlast ei ole võimalik üheselt nimetada, ma arvan, et kõik on üritanud ja teinud oma parima, lihtsalt nagu halb on nii öelda, aga välja on kukkunud nii nagu alati, et. Seda küll jah, et kui miskit kuskil toimub, siis eestlased, eks täpselt nii. Janis Kaal oli meil külas Eesti autospordi liidu esindajana, aitäh selle jutuajamise eest, aitäh. Uudised on kohe minut veel ja siis on kell pool üheksa.