Tere hommikust, kes on sattunud vikerraadio lainele, olles nüüd Vikerhommik kestab, kell on kaheksa 13, stuudios Rain kooli ja Kadri Põlendik. Juhan Kilumets, kes luges uudiseid, lahkus juba temaga, me täna ei vestle, sellepärast et meil on hoopis stuudios kauaaegne spordiajakirjanik ja rallientusiast või rallispetsialist Are Eller, tere hommikust. Tere hommikust kõigile. Ja teie olete täna meil siin sellepärast, et rõõmustada koos siis selle üle, et esimest korda on eestlased tulnud ralli maailmameistriks, kuigi tõsi on see, et üks etapp on veel sõita, aga punktivahed on sellised, et seal enam mingit kahtlust ei ole, et Ott Tänak ja Martin Järveoja on maailmameistrid. Mis emotsioonid teid valdasid, kui te, kui see uudis eile siis kinnitust sai? No kui ühe sõnaga kokku võtta, siis vägev. Et eks me kõik vaatasime, võib-olla Eesti rahvas ei ole tükk aega nii ühe mütsi all olnudki kui eile, et ega siis nüüd ralli ei ole ju kõigile elutähtis ala, aga aga need, kes teda jälgivad ja spordirahvas, ma arvan, et need kõik olid ikka täiesti sillas, sest et kui oma mees on ikka juba kahel aastal nii lähedal olnud sellele ihaldatud MM tiitlile ja tänavune aasta on ju olnud tal erakordselt õnnestunud tema poolt sõidetud, kui on tunne, et seal probleeme, siis on olnud need Toyota probleemid. Et juba aasta esimesed kolm etappi minu meelest näitasid, et stabiilsus on käes. Et kui enne Ott läks nagu igav kiiruskatset võitma, siis nüüd oli veel tekkida selline tase, et ta oli selge, et parimaks tuleb see, kes, kes lõpuks kõige rohkem punkte ja selle peal ta väljas oli, need nauditav oli vaadata seda viimast viimast esitlemist. No ma vaatasin ka erinevaid reaktsioone eile ja nägin ka oma sõprade seas Facebookis selliseid postitusi, et ega ma muidu ei ole rallit vaadanud, aga nüüd ma eile seda kiiruskatset või viimast punkti katset vaatasin ja läks ikka veel heaks küll, et, et et aga kui nüüd mõelda nendele inimestele, kes võib-olla ei ole nii hästi ralliga kursis, et kuidas see saab üldse praegu olla, nii et ralli ei ole veel läbi, aga maailmameister on juba kindel, et seletage natuke lahti. No, ja ega rallil üldse üks omaette spordiala, sellepärast et vähe on selliseid spordialasid, mis tegelikult üks MM võistlus kestab kogu aasta hakatakse ju peale juba jaanuaris traditsioonilise Monte Carlo ralliga ja nii on see ajast aega olnud, et ralli maailmameister selgub just siis, kui ta selgub, et võib-olla see on spordil on ainult kasuks tulnud, see püsib nii kaua, vahepeal oli siin, millest on ju räägitud prantslaste pikk valitsemisaega, see tegi ralli teatud mõttes ka noh, ebapopulaarseks ah jälle võidab Loeb üheksa korda järjest, siis võidab teine prantslasele kuus korda järjest ja, ja siis tuldi juba praktiliselt pärast poolt hooaega oli juba selge, kes tuleb maailmameistriks, et praegune selline pingeline seis, see pole mingi ime, et üks etapp ennem lõpus ja selgub, et ja, ja kahjuks viimasel etapil põnevust veel jätkub, sest autotootjad on ka väga huvitatud sellest, milline automark tuleb sel aastal maale meistriks ja see on ju, see saab selgeks alles pärast Austraaliat. Kuidas seda saavutust hinnata selles mõttes, et eestlaste jaoks loomulikult see on suur saavutus, maailmameistritiitel, aga milline ralli positsioon spordialana maailma mastaabis praegusel hetkel on? No autosport on selline omapärane ala, et autospordis on tohutult erinevaid variante ja ralli on, ütleme just meile eestlastele väga, väga südamelähedane ja no mootorisport tervikuna on olnud. Ja sellepärast eestlased jälgivad ikka rallit ülima tähelepanuga, et kui me, kui me nüüd oleks eile pannud teleri Ta kellelegi sellise spordivõhiku vaatama, siis ta oleks vaadanud seda küsinud, kas see ongi Rally Estonia, sest noh, läheb Hispaaniasse kohale ikka, neid oli ikka tuhandeid fänne, kes Eesti lippudega selle viimase kiiruskatse ju praktiliselt ära deklareerisid. Noh, Welcome to Estonia le ütleme paremat reklaami on raske teha. Aga ega siis autospordis on raske öelda, kes on siin osa, ajakirjanik on pannud ju nimeks näiteks vormel-ühte, millegipärast nimetatakse kuninglikuks alaks, aga ega igal alal on oma kuningad ja ütleme, eestlased jälgivad loomulikult rallit märksa suurema huviga, kui, ütleme vormel-ühte näiteks, eks see ongi see põhjus, et et me oleme olnud ikka üsna lähedal sellele MM. Tipule te ütlesite, et paljuski on see tiitel ikkagi oti enda töö, et või kui on probleemid olnud, siis on need olnud Toyota probleemid, et kui palju üldse sõltub rallis sõitjast ja kui palju sõltub sellest, mis, millises autos ta istub. No kõigepealt pean ütlema, et see on meeskonnatöö, see sõltub sellest tiimist väga palju, see sõltub väga palju kaardilugejast ja ütleme, kui me räägime, nimetame Mati maailmameistriks, siis Martin Järva ja on täpselt sama kaaluga vend seal kõrval, et eelnevad kaardilugejaid otile ei olnud nii-öelda meele järgi ja tal oli puhas õnn, et ta sai endale kõrvale ja Martin Järveoja, kes oli juba eelnevalt Kruudaga MM-etappe sõitnud ja teatud koolituse saanud ja neil omavahel ikka koostöö klapib väga hästi ja tohutu usaldus, mis peab olema kahe inimese vahel, et sa sõidad seal metsiku kiirusega kivide ja puude vahel ja sa sõidad pimesi, sa ütled teise mehe lugemise järgi peate rooli keerama, et see on uskumatu koostööd, mis seal klapib. Aga mida ma pean, ütleme selle kohta, et miks ma ütlesin, et see on Tänaku suur teene selles mõttes, et tema on selle auto aretamiseks Toyotas teinud tohutu töö ära tegelikult, et see Yaris oli ikkagi nullist aretatud ralliauto väga kiiresti jõudnud maailma tippu, aga need lastehaigused olid vaja lihtsalt ületada ja ja ütleme, ott tuli praktiliselt kõikide hästi toime. On ju teatud alasid seal, kus ei tohi mehaanikud üldse abiks tulla. Ott tuleb kõikide asjadega toime, sest ta on ka supermehaanik. Päris Toyota peaks talle tegelikult ausalt. Paneme päris palju on täheldatud seda, et tegelikult rallis ei tule tulemused väga kiiresti enne kui maailmameistritiitlini jõutakse, tihtipeale ollakse juba vanust kogutud, ollakse üle 30 aastased või vähemalt 30 täis. Ja ka neid läbi sõidetud etappe on ikka ikka kümneid. Noh, oti puhul isegi isegi veel rohkem. Et kas saan õigesti aru, et rallis vanus on voorus. No ütleme, et kogemused, et ega ott on ka nüüd, ütleme sinna tipud on pürginud praktiliselt 10 aastat, kui ütleme niimoodi ja, ja selleks on vaja läbi teha see, kogu see karussell, ütleme nagu öeldakse alati, et esimest korda maailmameistriks tulla on kõige raskem. Et ott oli sellel esimesel aastal väga lähedal ja ja, ja oli väga selliseid hetki, kus sa mõtlesid, et nüüd nüüd on lõpuks asi käes ja ei, libises käest ära. Et vaat see, ega siis üks normaalne inimene ei tulegi autoralli maailmameistriks, sa pead olema tohutu omaette, veidi hull ka. No Toyota on see meeskond, see tiim, milles maailmameistritiitel on saavutatud, aga oleme lugenud siin juba mitu head nädalat sellest, millised võiksid olla Ott Tänaku tulevikuplaanid. Kuidas siis on, kas järgmine meeskond on Hyundai või mitte? Nojah, see on selline ennustamise küsimus, aga mina ütlen, et on Hyundai ja see ei olegi üldse paha selle pärast, et et auto rollis tuleb hinnata ka seda, mis automargiga sa maailmameistriks tulid, et näiteks, et tema praegune tiimipealik Tommi Mäkinen tuli maailmameistriks neli korda Mitsubishi ka, kus Mitsubishi kui auto oli teistest lihtsalt nii palju üle. Teine soomlane Juha Kankurne, kes tuli ka neli korda maailmameistriks tuli ju nelja erineva automargiga maailmameistriks, et vot see on omaette saavutus. Ja kui ott saab proovida erinevaid automarke ja Hyundai on üks nendest, millega võib vabalt tulla maailmameistriks. No aga te just ütlesite, et ott on ise aidanud selle Toyota mis ta, mis see mark oli, mis ta ütles? Jah, Yarise, eks ju ise sisuliselt üles töötada, ta on tulnud selles autos maailmameistriks, no miks peaks praegu vahetama, siis peaks ju saama samal lainel edasi panema, kindlasti. Ta pakub talle tohutut huvi, kuidas ta järgmise automargiga toime tuleb. Ka seal on väga palju aretage ja tegelikult see sõita ju määrabki selle, milline siis autoseade tuleb ja tema, tema teeb seal oma käe järgi. Et selles mõttes ega tal seal motivatsioonipuudust kindlasti tule. Muidugi on veidi hirmuäratav see, et, et ütleme, et, et kaks et maailma hetke kiiremat rallisõitjat hakkavad sõitma ühes tiimis. Et see võib natukene ralli sellist põnevust alla kippuda ka teisest küljest. Kunagi oli üks autoralli Sesteri Walter Röör, sakslane, kes ütles alati, et mis tiimis sõidad, sa pead oma tiimis olema esimene mees, et kõigepealt on tal vaja esimese mehe koht seal kätte võidelda, see on väga huvitav. Aga tegelikult seda üleminekut ja Hyndaile jälle mitte keegi kinnitanud veel, et, et mis on need märgid, mille pealt nii kindlalt väidate, et et see on oti tulevik. Jah, see oli võib-olla mingil määral ka kehakeel, et kui alati eelnevatel etappidel nendeks Tommi Mäkinen on oti ümber seal liikunud ja patsutanud ja küsinud, siis eile, kes vaatas telepilti, pani tähele, et ega mägine sinna väga lähedale kuskile ei tulnud ja praktiliselt ühtegi kaadrit ei olnud, kus me oleks näinud neid koos, et Ma arvan küll, et see asi sellepärast on juba selguse saanud, aga iga asi öeldakse välja omal ajal, seal on oma kindlad reeglid. Sellepärast meie nagu väga muret tundma ei pea, tuleb igal pool toime, kus tasud. Ma ütlen veel vahele lihtsalt täpsustuseks, et Mäkinen on siis Toyota pealik, et me teame, kellest räägime. Küsinud, kas Hyundai puhul on mingi risk, ka tehnilinerisk, ikkagi uus auto ja, ja tõesti, et maailma kiireimate hulka kuuluv mees juba ees Kui, kui ütleme, Toyotaga tal läks ikkagi mitu aastat aega, enne kui ta, kui ta maailmameistriks tuli, et, et noh, et kui nüüd uus auto, et siis selle võtab sellega harjumine aega ja tahaks ju järgmine aasta kohe järgmist maailmameistrit. No ja kõigil võtab aega, kui me võtame, nüüd me nimetame tema võistkonnakaaslast tulevikus äkki teoreenivelli, kui nad sel aastal nüüd lõpetab ka näiteks teisel neist neli aastat juba teenanud. Selles mõttes on rallis ralli on küll väga ohtlik spordiala ja need autod on kõik väga erinevad, aga ma ütlen, et õige mees tuleb iga autoga toime veel kord. Aga mis meie, eestlaste ja soomlaste saladus tegelikult on, kas see on hulljulgus, kas see on see sisu, millest on räägitud, kuidas on võimalik, et kahest maailma mastaabis imetillukesest riigist tuleb kõige kiiremaid rallisõitjaid? No ikka tuleb, ega ei saa teisi riike kõrvale, et ega Belgia on ka ju maailma mõistes väga väike riik, väga kiired sõitjad on olnud, aga meil on jah, mingisugune traditsioon olemas ja mäletan siin või kuus aastat tagasi, kui autoralli maailmameister Ari Vatanen esimese välismaalasena valiti Eesti autospordi liidu juhiks, siis tema ütles juba tol ajal, kui meie ikka vaatasime soomlastel alt üles, et tema usub kaljukindlalt, et eestlane tuleb enne maailmameistriks, kui järgmine soomlane võtta eile ta oli seal poodiumile, õnnitles Martinit ja oti, et tead, teatud mõttes. Väga tore, aitäh Are Eller, endine spordiajakirjanik ja rallientusiast täna hommikul Vikerhommikusse tulemast ja neid teemasid lahkumast, nautige päeva.