Algab kirikuelu. Saadet juhib Meelis Süld. Tere õhtust, tänane saade, möödunud pühapäeva saate läheb meil rääkisime Rakvere Karmeli koguduse uue palvemaja ehitamisest Tallinna lähistele, Saku kerkib samuti uus pühakoda. Saku kiriku ehitus, sust finantseerib luterlik kirik osaliselt Niguliste eest saadud riigi kompensatsioonist. Lähemalt alanud saates. Tänase saate salvestame Sakus siinsamas. Kui palvelas, kus on aknast paista, Saku Õlletehas kohe siis õlletehase kõrval on vana palvela. Minu vestluskaaslane on Saku Toomase koguduse pastor Magne Mölster, tervist, tervist. Ja ma olen tulnud külla Saku kogudusele, sellepärast et te alustasite kui ehitamist. Ja räägime siis sellest palvemajas alguses, kus me praegu hetkel istume, et tegemist on ju pühakojaga, mis teil on olemas. Jah, see on meil olemas ja ja siin peedi palvetunde juba esimese vabariigi ajal siinsamas, aga siis maja konfiskeeriti nõukogude ajal siis taotleti tagasi vennastekogudus, selle 90.-te alguses aga, aga nende nendega inimest siia saata, ise nad pöördusid siis Jüri Vallsalu poole, kes on Hageri koguduse õpetaja, praost küsisid, kas kas tema oleks huvitatud tulla siia palvetunde läbi viia. Jüri aga ütles, et, et ta võib tulla teenistusi läbi viia ja nii algas siis uuesti saku kristlikku tööd siin siinsamas vasaku, palun majas 94. aastal, esimesel advendil. Kas praeguseks on see palvemaja teile väikseks jäänud, et on tarvis teha alguses kiriku ehitamisega? Sellele küsimusele võib vastata jah ja ei sest keskmisel nüüd on meil oli meil siin eelmine aasta vist 27,5 kulist, eks ole, mis tähendab, et tavalistel teenistustel ei olegi siin kitsas, aga samas on tunda, et me oleme palju. Aga kui on, kui on suurimad pühad tähtpäevad siis oleksin küll väga kitsas külalised, et istun siin üle 40 ja siis kitsas. Meil oli eelmine aasta vähemalt kaks teenisus, kus sai siis 10 inimest köögis näiteks. Aga ma arvan, kõige suurem väljakutse ei ole siiski see teenistustel jääb kitsaks, pigem see, et esiteks, et paljudele inimestele on Palvama ja üks võõras koht palju soku lastele on see maja, see vana Saku postkontor, sest nimelt oli nõukogude ajal siin postkontor. Kirik on selline hoone, mis inimesed teavad enam-vähem, mis on, seal on võimalik teha ka suuremaid üritusi, kontserte, mis siin ei ole võimalik teha. Seal on võimalik viia läbi matuseid. Siin Sakko Palmas on üks kord matus läbi viidud, üldiselt on raske pidada, sest talvel on meil siin siin esikus puud täis, ei saa see uks teha nii, nii lahtiseks saab Kirsti läbi. Ja pulmad ka, no võib läbi viia, kui on paar, kes soovib väga vaikselt midagi sellist ette võtta, aga, aga üldiselt ei ole, ei ole sobiv ruum ka ratastooli inimestele, kellest meil on mõned küll koguduses ka püsivalt siin, iga pühapäevaselt paar tükki. Nendel on see keeruline, keeruline rumm. Peame neid läbi kööki viia. Siis nad ei jõua ka altarisse kui armulaud näiteks, et peame siis tulema sakramentidega siis siia taga nende nende juurde läheb. Kõik see läheb Platav kolkaalsete toimub, meil on iga pühapäev kooliaasta sees sammalt. Pühapäevakool tundub küll, et oleks hea teha kahte rühma, näiteks see, see ei ole võimalik. Et üks suuremate last ja üks väiksemate lastegrupp, see ole siin siin, võimalik, et ma arvan, et see uus kirik, see on, see suureneb meie võimalusi olla kirik keset küla, nagu me soovime. Aga me saame siin hakkama, kus me oleme, me oleme väga tänulik selle selle maja eest ja ja, ja, ja iseenesest see ruum on, on kuigi väike siiski hea. Eriti see palksein, mis siin siin altari taga on. See on selline asi, millest lahti eriti ei soovi ja ma olen ise mõelnud, et kui ma ei tea, mis selle majaga saab, kui meie olime välja, see on venna sugu, tuleb vennaste kuuluvusele otsustada. Aga kui seda lammutatakse, siis oleme rääkinud sellest juhatuses, et nii tore, kui saaksime üks osa vähemalt selles seinas kaasa võtta ja panna näiteks fuajeesse uute kirikusse. See saaks nagu silda hüve vana ja, ja uue hoone vahel. Alles eelmisel pühapäeval me rääkisime kirikule saates Rakvere Karmeli kogudusest kelle jaoks palvemaja on jäänud väikeseks ja nad ehitavad sama koha peale Rakvere kesklinna uue palvemaja. Kas see oli ka mõte, et siiasamma selle sama koha peale ehitada ehk uus kirik? See on kunagi olnud jutt sellest aga siis otsustasid vennastekogudus, et nemad tol hetkel, kellel ei olnud valmis anda ära seda, seda krunti kiriku ehitamiseks. Ja seda protsessi peatati mina detailidesse siin ei suuda rääkida. See oli enne minu aega. Aga tulnud jutt sellest, see kirik, mis, mis täna ehitataks, on siiski nii suur, et ma arvan, Ta sobib paremini sinna, kus ta praegu tuleb. Kuhu see tuleb siis tuleb Päklymeke, mis on siis aku teises otsas. Võib öelda, et praegu tundub see nagu natuke ken vähem kesksel kohal, kui, kui, kui see paluma ja ongi nii, ongi nii. Aga, aga mõned mõned aasta pärast, ma arvan, et see on, see on päris kesksel kohal Sakus. Saku kasvab nagu sinnapoole ja Ülle tee. Kirikus tuleb hakkava tee Tamma kooli. Nüüd paari-kolme aasta pärast. Milline see uus sakukirik siis tuleb, et praegu on juba Op löödud maasse ja ehitus on pihta hakanud. Aga kui seda püüda, kirjeldada, siis on sellel torn ei ole. Kui suur? Mitu inimest peaks mahtuma ära suurde saali, mis töö harudeks mõeldud kõrvalruumi. Ja nii edasi. Meie ehitame sakraalne kirik, kirikutorn, katus kirikuruumis kõrge sai siiski on see moona ehk praktilin, ehitus, Pole mõtet teha kõike nagu vanasti, et midagi uut peab ka olema ja meil on seal näiteks kelder grupiruumidega, mis me saame kasutada nii pühapäevakooli kui mootorühmade jaoks ja miks mitte ka välja rentida näiteks valla muusikakoolile. Lisaks on seal ka pastorad, mis meil on praegu puudu, et hetkel on minul kodukontor, et siin ei ole sobiv sobivat kohta siin palvemajas kontoriks mis tähendab, et mina saan ainult siis vastu võtta inimesel siin kokkuleppel, aga hea oleks, et kui, kui oleks, siis kogu aeg keegi kirikus, kes abi ei võta vastu, need, kes tahab, tahavad kas, kas rääkida või midagi mingi asja ajada. Et see tuleb kindlasti. Meil on ka sellised visioonid, et äkki teeksime kasutatud riiete poodi näiteks või, või äkki lastehoiu. Aga, aga need asjad on, on veel natukene õhus ja me, me peame vaatama, nüüd alles on see ehitamine hakanud peale ja, ja, ja alles nüüd näeme nagu silmade ees, et jah, see kirik tõesti tuleb. Et nüüd nüüd tuleb hakata Ta mõtlema ja konkreetsemaid plaane pidama. Jõulude ajal, kui palju rahvast on võimalik kirikusaali ära mahutada? Toda. Ma arvan, et jõulu jõuluajal, eriti jõululaupäeval, siis saame teha sellised elavad seinad või, või sellised liigutavad seinad lahtiseks sinna kiriku mis tähendab, et siis saab mahutada vähemalt 200 inimest. Kui, kui need seinad on on kinni, siis pea peasaalis on võimalik mahutada veidi üle 100 inimese. Mis, mis ma arvan, et on meie kogudus jauks nagu parasjagu. Et siis kui on teenisusel ükspäev 25 inimest, eks ole, siis, siis on ju ka hea, et see ruum ei ole liiga suur. Peame seda seda ruumi täitma. Et ma arvan, et on hea lahendus, et me, meil on võimalik seda seda jagada nii. Muidu tuleb ja väga hea akustikaga. See on eriliselt ette nähtud, sest sellist kontserti pidamiskoht Ta sellise suurusega ei ole olemas. Sakus, et ma usun, et, et, et see, see kuus kirik saab saada kaliseks hooneks mitte ainult siis kogudusele, vaid ka Saku inimestele, kus inimesed saavad, saavad käia kontsertidel, kus me kuulsa kutsuda kooli kus saab pidada pulmasid Batmatuseid ja miks mitte ka sünnipäeva pidusid. Kui keegi soovib, siis meie ruumil seal seal rentida. Kas ehitatav kirik on valmis saades Saku kõige kõrgem hoone? Jah tõepoolest, meie, meie kirikutorn saab olla veidi pikem kui, kui Saku Õlletehase torn. Ma ei tea, kas, kas see on nii oluline, aga, aga natukene naljakas talvemalt. Kuidas teil muidu suhted õlletehasega on, et praegu palvele on siin õlletehase naabruses, et parem ikka räägiti, et et kirik, kõrts on nagu kõrvuti alati. Siin on nüüd palvela ja, ja õlletehas kõrvuti, et kuidas teil muidu need suhtedele tehasega on? Seal vähemalt öelda see seda, et meie sihtasutus Saku kiriku ehitus, juhatuse esimees töötab, põle tehases ja õlletehas on, on küll siin Sakus nõrgakivitööstus aga, aga siiamaani ei ole nad toatnud otseselt kiriku ehitamist. Aga nad on alati tulnud vastu, kui me küsime sponsorlust näiteks Saku Suusapäeva korraldamiseks või Saku kiriku laada korraldamiseks ja aitavad meid nende korraldamistel. Tulevik näitab, kas nad ka toetavat kiriku ehitamist mingil mingil viisil. See on küll looda. No kuidagi peab ju neid patte andeks andeks saama, kuigi indulgents vist luteri kirikus ei tunnistata. Kiriku ehitus on ju suur ettevõtmine ja kulukas ettevõtmine. Kuidas te kas või siiamaani olete hakkama saanud, et saada ka juba praegu valmis projekt? Kopp maasse? On tänapäeval lihtne või keeruline neid toetajaid leida. See on keeruline küsimus. Me ei ole ju veel eesmärgi juurde jõudnud. Meil on vaja üle miljonit eurot, et saada peahoonet, valmis lisahoonest rääkimata. Ja hetkel on meil koos kuskil 530000 eurot, mis tähendab noh, kuskil üks pool sellest, mis meil, mis meil on vaja võib-olla veidi üle. Selle eest raha on 300000 on tulnud koolses tooriumilt, see on see nagu Niguliste fondi raha nii-öelda. On tulnud osa Norra misjoniseltsilt. Me oleme taotlenud ka Gustav Adolf värki taotlenud Martin Luther pundi. Siis on Meie sõpruskogudused Soomes vaatnud lipperi Lohja kogudused. Ja lisaks sellele on siis kogudus toetanud. Tähendab, meil on iga kuu, iga kuu üks jumal Tennsuutensusse korjandus läheb kiriku ehitamisele. Meil on ka mõned laadad aasta jooksul või, või sellised üritused nagu, nagu advendikohvik ja, ja Saku Suusapäeva, kus läheb raha kirgu eeldamisele. Ta küll ütlema, et, et võrreldes nende summadega, mis näiteks tuli kassas tooriumilt, on need summad, mis kodu siis on, on, on, on korjanud väiks paljud, väiksemad, aga siiski oluline näidata ka partneritele, et me midagi ise ette võtame. Aga väiksele kogudusele on noh, enam-vähem võimatu isse üks miljon eurot kokku saada. Ja kui sa seda kokku saada, sest see on juba nii palju aega läinud, et hinnad on juba tõusnud kahe miljoni, kahe miljoni võrra. Nii et see ei ole võimalik, meil on ka toetajad koguduses, väljaspool siin ilmselt siit Sakust mat Ma tean, mõned neist, kes nad on. Ka vallas töötavad inimesed, kes on toetanud selle eest oleme väga tänulikud. Võib-olla mõned inimesed väljaspoolt ka Sakus ma ei tea, kus, kes nad kõik on, kes on toad, nad aga on tore näha, et, et ei ole ainult kodus asi, vaid, vaid ka ilmselt Saku aleviku inimesed. Kas nad on siis kuskil mujal kiriku liikmed või ei ole, ma ei tea, aga, aga, aga nendele ka on see oluline. Oluline, et see kirik tuleb. Kuidas te siis tegutsete nagu usus või et panete kopa maasse ja raha tegelikult ei olegi? Me tegeleme usus usus, seda saab küll öelda, aga midagi teame ka selles, et meil on partnereid, kes, kes on veel toetamas. Ja siiski Meile oli nüüd, kui me otsustasime siin enne jõule, et me, et me hakkame ehitama, oli see, et meie partnerid küsivad, millal me hakkame ehitama. Siin oleme rääkinud päris palju aastanski, kiriku eetamise sakus. Kogudus loodi alles 2013 10. aastal. Aga siis oli kiriku Eedemisest juba mitu aastat rääkinud, kui Saku abikodus või palvemaja oli siis Hageri kuudlus all. Et on palju räägitud, aga mitte midagi ei ole toimunud, eks ole, tähendab, mitte midagi ei ole vähemalt kohapeal toimunud ja lollina inimestele näha, et see tõesti tuleb, sest muidu võivad inimeste toetajad nii, nii, siin sakus Eestis kui ka välismaal saada tunda, et et looma pan oma raha musta auku ja, ja ei tea, kas sellest kunagi midagi saab ja mis siis saab minu rahaga, eks ole. Et me saime päris selged signaalid, eriti Soomest, et hakake nüüd ehitama ja, ja siis leidsime, et, et see on praegu õige tee. Aga meil on küll Polnud, mõned läbirääkimised nii edasi, et, et loota saada veel raha, laps on päris kindlalt, et natukene raha veel saame, aga, aga veel jääb üks osa mis tuleb korjata tundmatutest allikatest, aga jumal, jumal on hea, usume, et. Et see, et see laheneb. Mingi plaan teil siis peab olema, et vähemasti see osa, mis valmis, saab seal katuse alla või, või kuidas te neid ehitusetappe olete planeerinud? Jah, me oleme nii planeeritud, nud, et me ei ole pannud niimoodi nii-öelda jumala nõrka ja öelnud talle, et nüüd kõik kõik läheb katki, kui, kui sa meile siis raha ei anna, eks ole. Et meil on piisavalt raha selleks, et saada karp kinni. Meil on lootus saada piisavalt raha selleks, et et enne talve ka sooja sisse natukene sooja sisse raamalt. See tähendab, et see kirik võib seal mõni aega seista signaaliks inimestele, et et kirik tuleb ta tulemas. Seda saab toetada. Meil on lepingu sees ehitajatega Vormsi ka, et me teeme etapiliselt ehitamist. See tähendab, et meil on praegu leppinud kokku esimest etappi. P. Ja millal me alustame teise tapiga, see sõltub kõik ja raha laekumisest. Kas me läheme otse edasi, kui, kui, kui nende töö nüüd esimese tapiga lõppeb novembris või detsembris või, või kasvõi kas tulla paus, nagu Mustamäe kiriku puhul näiteks oli üks aasa paus ja ja, ja sama see selle aasta jooksul hinnad tõusid, kas oli 11 protsenti või midagi sellist, eks ole. Et kõige parem on, kui me saame otse edasi ehitada, see on kõige parim variant igal igal juhul, aga me räägime sellistest summadest, et et me midagi garanteerida ei saa, millal kirik valmis saab. Meie lootus on, et kahe-kolme aasta jooksul on see hoone valmis samme sinna sisse kolida ja tegutseda. Ja kogudus on selle kolimisega kursis ja motiveeritud. Minna uude kirikusse ja meil on eakaid koguduses, kes on palju-palju aastaid palvetanud seal uue kiriku ehitamise eest kes unistavad, et äkki mina oma elupäevadel saan veel seda kirikut näha ja seal sees palvetada. Jah, et me unistama, aga meie uni nägu hakkab reaalseks saama. See on kena plaan küll ja loodetavasti need toetajad ka ka tekivad, kes aitavad selle hoone lõpuks valmis saada. Aga Magne Mölster, kuidas üks norrakas on jõudnud Eestisse ja, ja töötab siin Eestis, nüüd pastorina? Jah, ma ei tea, kui pikalt ma seda räägin, aga jumala teed on imelised. Ma arvan, et esiteks ma hakkasin bioloogiat õppima ja peale mõnda aega kooliõpetajana, siis tegin, õppisin ka praktikum ja saan õpetajaks ja ma olin siis vahepeal abiellus eesti naisega Avega ja töötasime ühes koosluses Lunde koguduses mõned aastad, siis siis nägime sellist avaldust, kus Norra misjoniühing otsis baari minna Eestisse. Mis on projekt mustamäel, Jasakus, koostöös EELK misjonikeskusega. Ja meie oleme tol hetkel just sellises faasis, kui, kui mina vähemalt meie kogudus nukugu meelist, mina pidin saama nende selle koguduse pea õpetajaks. Et me olime just sellises faasis, kui mõtlesime tuleviku peale ja mõtlesime, et, Kirjutama avalduse, vaatame mis, mis siis jumal tahab ja siis sattus nii et ma sain siis korraga nii-öelda kaepakkumist ja me palvetasime. Rääkisime sõpradega, et jah, läheme Eestisse ja ma ei kahetse, ma ei kahetse, et seal on väga põnev aeg. Ja ma olen nii palju ise ka õppinud selle selle töö kaudu ja minu usk on kasvanud nende aastatega. Ma olen siin, kui olen siin Eestis viibinud, sest siin on surusk vaja, kui sa tegeled koguduse asjadega siin siin Eestis, siis usk vaja. Et asjad ei lähe automaatselt, ei ole nii palju abi saada ja majanduslikult ega ühiskonnas nii palju abi saada kui kui näiteks Norras. Olnud väga põnev aeg ja see oli vist vastus. Nii et eestlasest abikaasa kaudu olete Eestisse jõudnud. Ja seda võib küll öelda, et ma ei oleks siin ilmselt selle peale tulnud minna Eestisse missionärinna kollida siia päriselt, kui oleks naine nüüd meil on ju ka keelsed lapsed ka. Et ühelt küljelt olen siis saadik, eks, mis, mis norra misjoniseltsilt. Aga teiselt küljelt ma, ma, ma, ma kuulen ju siia, eks ole, ma tunnen koduna, meil on siin naisnaispere ja ämm, kes käivad meie meie juures iganädalaselt ja aitab lastega, eks ole. Et, et praegu ma ei kujuta ette üldse minna tagasi. Samas me teame, et misjonitöös on nii, tavaliselt ja misjoniseltsis on nii, et Norra, mis on seltsis, on nii, et et kui nad saadavad misjonäre välja, siis on see, mitte permanentne laadnusse, on selleks, et midagi ära teha või alustada. Ja siis mingil hetkel siis peab see üksus kas kodus või mis iganes peab siis iseseisvaks saada. Ja nii on ka siin Sakus, aga me oleme sellest rääkinud, et nüüd kõigepealt tuleb ehitada kirikut, vot see on nii suur majanduslik samm. Hiljem on kodusel võib olla võimalik palgata oma pastorit. Et Norra misjoniseltsi ei saa igaveseks ajaks palgata pastorit, aga samas nendel on väga suur huvi selle eest, et see töö läheb edasi ja ma olen nendega selle sellest teemast pidevalt ühenduses. Et ja praegu ei ole üldse tulnud signaale sellest, et nad hakkavad nüüd, et nüüd mind siit ära võtamegi sellist ja ma arvan, et see mõistlik on ka, et domin ning mingi üleminekuperiood et kindlasti ei ole nii, et ühel päeval siis ükspäev, siis neil on misjonäri paaria ja toetus olemas ja järgmine päev ei ole mitte midagi. Et nad on huvitatud sellest, et see soku tööl see kasvab ja see kirik, kogudus saab olla õnnistuseks paljudele inimestele. Ja Mul endal on ka selline lootus, et et mõnedes nendes asjades, mis me siin teeme, saab ka olla eeskujuks teiste eesti puudustele. Sest mõned asjad. Me oleme pidanud tegema teistmoodi kui kui traditsioonilised kuuldused just sellepärast, et me tegutseme siin väikses paljudele sugulastele tundmatu ruumis. Me oleme selgelt Missoneerib kogudus, me tähendab, mis on Airiv selles mõttes, et, et me näeme nii selgelt, et, et meie ei saa siin istuda ja oodata, et, et sokolaad tulevad meie juurde. Me peame midagi ette võtma, kas siis kasvõi siis palveta 100 või mingi üritust hea, et, et tekitada neid neid sidemeid mis oleks vaja, et keegi leiab teed. Kuidas tundub, et mismoodi Saku elanikud ja siin ümberkaudsed inimesed suhtuvad kirikusse ja usus, et, et kui on olnud ka need kontaktid kohaliku rahvaga, et milline on see eestlase suhtumine kirikusse? See on jälle raske küsimus ja mäletan, kui ma olin olnud siin kuskil kuskil aasta aega ja ma, ma olin juba hakanud eesti keelt natuke rääkima ja rääkisin ühe naabriga, kes ütlesid mulle ka, sa ei tea seda, et, et, et sakut kutsutakse paganate linnaks. Kuigi see on natukene raske öelda, kui palju siinne mitte kristlased on, kui palju kristlasi raske õela inimesed kolivad siia Saku, nii palju igalt poolt. Kes neist on kuskil mujal. Koguduse liikmed, kes mitte, mina ei tea. Iga aasta kasvab Kuu valda elanike arv kuskil 350 inimesega võrra. See on päris suur kasv, et praegu kuskil 10500 inimest elab, elab siin siin sakus. Kas nad on siis positiivsed või negatiivsed? Ma ei tea. Ma ei ole eriti tundma seda, et inimesed on minu vastu või kirgu vastu pigem neutraalsed või positiivsed, aga siiski siiski kuigi positiivsed. Mitte nii, et tuleb kirikusse vaid küsib võib-olla, et millal see kirik nüüd tuleb? Ja ma olen aru saanud vähemalt niipalju, et eestlastele tegelikult kirikuhoone tähendab päris palju. Rohkem ilmselt kui ma alguses arvasin. Aga kirikuhoone tähendab midagi. Ja üllatav minu jaoks, kui ma kuulsin ka, et siin Sakus on kunagi olnud rahvahääletus selle üle, et milline kirik tuleb ehitada. Saku vald korraldas rahvahääletus ja võitis nii-öelda luterlik kirik. Juba tükk aega tagasi enne minu aega. Täna ma ei tea, kas keegi oleks tulnud sellele mõttele, et teha Sakus rahvahääletus selle kohta, kas ehitada kirikut või mitte? Ei kujuta ette, nagu aga praegu vähemalt see kirik tuleb ja ta on luterlik. Ja tänu jumalale. Palju jõudu selles Kriku ehitamises ja selles misjonitöös Saku Toomase koguduse pastor Magne Mölster. Aitäh õnnistust siis raadiokuulajatele. Tänaseks ongi kõik, kohtume taas tuleval pühapäeval õhtul kell seitse ja viis minutit, kui jumal lubab. Ja me elame. Mina, Meelis Süld, soovin teile rahuliku õhtu jätku.