Te kuulate raadio kahte tänasest sõiduõpetuse tunnis, räägime sellest, kas naisautojuht on ilmtingimata kehvem kui mees, autojuht, onju kõne, käendki, naine roolis, auto kraavis, eesti ralli seltskonnas püüab seda stamp-arvamust murda üks vähestest naiseks baasidest. Roolis Sirje Potissepp ja kaardilugejaks Kairi Tina. Raadio kahes stuudios ongi Sirje Potissepp. Marii Karell. Tervist, Sirje. Tere. Tere. Selgita alustuseks, milline on üldse Eestis naisvõidusõitjate olukord, et kui palju neid on? No kuna mina olen, on rahvarallit sõitnud nüüd õige mitu aastat, siis tõepoolest ma võin lausa teha siin kolme-nelja aasta taguse väljavõte, et ühtepidi on, neid on olnud palju rohkem kui, kui sellel aastal et neid on olnud kuskil ikka viis kuus sellist aktiivset rallipaari ja millegipärast need kaks viimast aastat noh, eriti see aasta, kus on, kus meie ühtedel põhikonkurentidel on nagu suhteliselt kehvasti, algas hooaeg, algas rahastajaid, kes on loobunud sõitmast lõpuni, et tegelikult kogu selline aasta jooksul tehtud töö võib ka nii öelda, sest iga etapp on siiski mingil määral tehtud töö siis loobutakse, kui ei nähta enam karikasarjas nagu võiduvõimalusi, et siis tõepoolest ei ole ju lihtsalt mõtet lõhkuda oma autot ja, ja lihtsalt sõitma tulla, et et mul on küll isiklikult selline tunne, et need naised, kes tulevad sõitma, et need tulevad kõik mitte lihtsalt sõitma, vaid need tulevad tegelikult kõik võitma. Ja, ja kui ühel hetkel sa tunned, et kas on ebaõnn soosinud, sest spordiala on ikkagi selline, kus toimib kõik täpselt nii nagu igas igas teiseski spordis kuskil pisemgi eksimus võib kaasa tuua väga suure, näiteks sõidust loobumise või sul ei ole võimalik edasi sõita. Kus on omad emotsioonid, kus nutetakse naerdakse, visatakse nalja, et siis, kui sa näed, et ühel hetkel ei ole nagu enam mõtet karikasarja auhinnas kaasa lüüa, et siis siis loobutakse küllaltki kergekäeliselt. Aga see viis-kuus paari nüüd mitme aasta peale on seda palju või vähe. No kui me võtame, et iga aasta lõikes on olnud nii palju üritajaid, siis ühtepidi on seda muidugi vähe, et võiks rohkem olla, aga teistpidi täiesti piisavalt, et need naised tavaliselt teavad, mida nad teevad ja mida nad tegema tulevad. Aga kui ühtepidi vähe on, kas siis naised kardavad pigem kraavi sõita või nad kardavad meeste pahameele ohvriks langeda, et mis te trügite meie mängumaale? Ei, seda ma küll May eelda kunagi seda, et mehed võiksid olla meie peale väga pahased, et me nüüd käime sõitmas, et ma näen seda seda vastu ja, ja seda suhtumist meisse. Et minu meelest küll ma võin öelda, et ma ei ole küll kordagi tundnud sellist üleolevat suhtumist ja sellist suhtumist, et mida teiega siia tulete, sest olgem ausad, nii mõnedki naised või õigemini enamus naisi, ega nad ikka viimaste hulgas ei lõpetajad, pigem on nad seal seal poolest ülevalpool, ükskõik, mitu siis ralliautot on, kas on, hetkel läheb rajale 120 autot või läheb rajale 150 autot, võlla 60 autot. Et naised on kõik väga tublid teevad oma ala ja, ja, ja võidavad tihtipeale mehi ja, ja ma ei tunne, võib-olla need viimase otsa mehed jah, võib-olla nad suhtuvad üleolevalt, aga, aga neil ei ole võimalust seda välja näidata. Et see on nagu nende isiklik probleem, aga naistena kindlasti ei maksa karta mingisugust üleolevat suhtumist, pigem vastupidi, et me ei ole kunagi jäänud hätta. Meil on alati igal igal rallisõidul abi läinud vaja ja ma pean tunnistama teile, et see abi on tulnud küll pigem väga kergesti kui väga raskesti naiselikke võlusid mängu pannes. No kindlasti, mis siin salata, et meid on nii vähe, et kõik teavad naissõitjaid, aga küll meedia kõiki mehi, kes sõidavad, et kui on ikkagi 120 autot, see tähendab juba kahtesadat neljakümmet inimest, et julgustaksin ja ütleks, et tulge sõitma. Kas need mehed, kes jäävad nüüd naispaaridest tahapoole, on neil nagu kuidagi eriline kurbus hinges või olnud kuidagi ekstra pettunud? Ma ei arva, et see nii on, miks nad võiksid olla rohkem pettunud, et, et jääda naistest tahab poole, kui, kui meestest tahab pooled. Et ma, ma küll ei usu, et et see võiks niimoodi olla, ma eeldan, et, et nad ei mõtle selle peale, need, kes jäävad tavaliselt nagu tahab poole, nendel on ka autodega väiksemad võimalused, ehk nad on autodesse võib-olla pisut vähem panustanud kui teised ja nii edasi. Et pealegi sportlik ebaõnn ka meie oleme jäänud viimasteks ka meil on olnud auto puruks sõitmisega, meie oleme nutnud. Ka meie oleme rõõmustanud, et ei, ma ei arva, et see nii on. Meeste puhul ma ei tea, kui tihti tuleb nutmist kõne alla rallipaigas, aga naiste puhul siis naised valavad rohkem pisaraid. Ma ei ole küll oma nelja aasta jooksul tõepoolest näinud ühtegi meest mas ralliraja ääres seda küll mitte ja ma ei ole ka naisi näinud nutmas, aga meil on konkreetselt nagu endal olnud jah, paar sellist momenti küll, mis siin salata, et et kui auto puruks sõita, siis on see ikkagi suur õnnetus ja, ja õnnetus juba selle poolest, et sa ei saa enam edasi sõita. Et sellega tuleb lihtsalt arvestada ja eks ikka vahel emotsioonid on, et ma mul ei tule ühtegi korda küll meelde, et mina oleksin nutnud, sellepärast näiteks, et me ei võitnud mitte ühtegi korda. Aga küll olen ma sellel aastal üks kord nutnud, sellepärast kui meil auto puruks läks. Kui meeste puhul nagu igasugused vigastusi ja asju, võetakse kergemini, et no mis mehele teeb, kui teil on arm näos defi mehelikumaks, siis naise puhul näpp kaotada või endale põse peale kriips saada, see on ju katastroof. Me kunagi ei mõtle selle peale ja tuleb lihtsalt niivõrd arukalt ja tegelikult mõistusega, et kindlasti, mis naisi iseloomustab naisi iseloomustab pigem selline rohkem alalhoidlikkus, eks ole, et mehed sõidavad julgemini ka mina ütlen, et mina isiklikult saaksin sõita palju kiiremini, kui ma seda praegu teen ka kiiremini selle väikese Nissan Micra, millega me sõidame, aga sel juhul kas ka ohutumalt? Ma ei ole selles kindel. Aga see ei ole meie eesmärk, meie eesmärk ei ole lõhkuda autosid, lõhkuda iseennast või, või, või teha kaardilugejale liiga, nagu need rallinaljad on ikkagi, et kui hakkab minema, siis ikka kaardilugeja külg puu poole. Et noh, see, see ei ole naiste eesmärk, et naised Ta nagu seda võidusõitu võib-olla niivõrd mõisa peale mängimisega, et et ma näen, et sellist meheliku mehe meeste puhul seal on ka muidugi konkurents palju suurem, et võetakse ikkagi sõitmist iseenesest ikkagi ikkagi ainult puhtalt võidu peale ja ja mis siin salata, andku aga tuld. Kui me võrdleme neid autosid teil, Nissan Micra, mis seal meestel on siis 3,2 mootorini turbodiisel või jumal teab, mis seal. See 32 kahene turbodiisel ei ole nüüd küll hea näide tuua, sest diisli diiselautoga ma arvan, et on väga raske rallit. Jah. Aga, aga eks meestel ole igasuguseid autosid ja, ja seda nii naistelgi, et kui tõepoolest rääkida meest konkreetselt, siis meie sõidame teist aastat 1,400 Nissan Micra ka meie põhikonkurentidel on kaheste mootoritega noh näiteks audiga, kui, kui see kellelegi midagi ütleb. Lihtsalt need autod on niivõrd erinevad, et me kriitiliselt peaaegu anname endale aru, et me nagu ei saakski võita, aga annet öelnud. Ja siis pead olema nagu, nagu osavam, et kasutada ära neid trikke, kus nemad nagu jõuga võtavad, et siis sa pead olema nagu väga osav sõitja ja ja ma millegipärast arvan, et mina seda kindlasti olen. Aga kas teil vahel konkurendid tulevad, ütlevad ka, et te olete juba ette ära kaotanud, et täna on meil kuni kruusarada, et läheb neist mööda nagu tee peal, puhkavad kastis. Ei, päris nii ei ole öeldud, aga oma naljad meil enne starti minekut on loomulikult olemas ja ja noh, selliste pigem on need nagu nad ei ole kunagi pahatahtlikud, eks ju. Et pigem on see õudne õnnetus, kui keegi sõidab, noh näiteks ma võin näiteks tuua selle aasta esimese Saaremaa pilgus meie üks, üks põhikonkurente lihtsalt. Ta keeras üle katuse ühel karjäärikatsel ja, ja, ja teine konkurent lihtsalt kadus metsa ära. Nii et lõpuks me olimegi ainukesed naised, kes lõpetasid ja ma pean tunnistama, et sellest esikohast nagu ei ole niivõrd suurt rõõmu kui, kui puhtalt sõiduga võidetud esikohast, et noh, et pigem see, et kahju, et neil läks, peaasi et nad ise terved on. Mis kõige lihtsam on ju autot lappida. Tegelikult inimeste poolest kriips põse peal on palju suurem õnnetus, kui, kui mingi tühine autoloks Me tuleme peale järgmist muusikapala tagasi, et rääkida Sirje Potisseppaga Eesti naisvõidusõitjatest Sirjega idee, alustasite võidusõiduga, kuidas te endale auto saite ja kuidas see asjaajamine üldse käis. No minuga oli ühtepidi nagu asi, väga lihtne. Minul on praegu olnud selline seis, kus tõepoolest auto on olemas ja pigem nagu kutsutakse mind sõitma, et ei leita sõitjat ja ei tahetagi ilmselt kedagi teist leida. Et mina alustasin oma oma sõitjakarjääri või sõiduteed siis nii, et üks minu väga head tav Eesti üks paremaid endise sprindisõitjaid härrabriidus ja tema sekretär tema firmadega, mõtlen, nagu, et nemad olid omavahel arutanud, et noh, teatud vaat inimesed kas jälgivad seda autosporti või jälgi autosport, et noh, et see on nagu väga kindel ring inimesi, kes jälgivad, kes elavad kaasa, kes käivad teisi kogu aeg raja peal vaatamas ja, ja sellel hetkel veel Priidus ise sõitis, nüüd sõidab küll tema poeg Kert Uus, kes ei ole ka mitte mitte kehva sõita ja väga edasiarenev poiss, et nemad mõtlesid siis, et tulemus oli naisteralli ja helistasid mulle, et kas ma olen nõus tulema rallit sõitma, noh ma ütlesin, et olen nõus küll, aga mul ei ole ju autot ja mis üldse tähendab, et kaardilugeja ja miks mul veel kaardilugejat autosse on vaja, eks ole, ma ise tean ja andke mulle auto, ma sõidan nii, aga, aga paraku sai reaalsus kõik selgeks ja öeldi, et autosse saad ja kaardilugeja saad ka. Ja ma mõtlesin ka, et, et noh, mis seal ikka on, et lastakse stardist lahti, igaüks siis uhab sellise kiirusega, nagu just ta õigemaks peab ja kuidas ta vajutada julgeb ja lõpuni välja. Tegelikult on rallisõit, mis midagi muud. Et rallisõit tähendab oma ajas sõitmist tähendab kindlaid ajakontrollpunktidesse jõudmisi kiiruskatsetel võidukihutamist. Et nii ma sinna sattusingi, et mõtlesin, et väga kergekäelised jälle järjekordselt muidugi ütlesin, et noh, lähme siis teeme selle esimese sõidu ära ja siin on juba küll oht olemas, et annad kuradile, näpu võtab. Ja siin ongi see, et kellel on see pisik sees, siis ma võin teile öelda, et julgustada tulla küll sõitma, aga halb selle asja juures on see, et hästi raske on järgi jätta, kui mitte võimatu. Mehed ütlevad halvustada, naised ei saa sellest rallist mitte midagi aru. Palju teil läks aega, et kogu kaardilugemise aegade süsteemile pihta saada? No minul on elus olnud praeguse seisuga kaks kaardilugejat ja, ja ma pean ütlema, et nad mõlemad on olnud niivõrd tublid, et peale nelja aastat sõitmist ma hakkan juba ise kaardilugemisele pihta saama. Pigem räägime niipidi, et, et nad on ikka väga kiiresti õppinud, eriti kui ma eelmisel aasta alguses vahetasin korraga nii autot kui kaardilugejat, et siis siis uue kaardilugejaga mul alguses loomulikult on omad nagu hirmud, noh mitte mitte füüsilised hirmud, eks ole, vaid vaid ikkagi see, et kuidas me 11 mõistame. Autoson nagu eluski, tähtis on ju meeskonnatöö. Et kuidas me omavahel klapime, kuidas meie iseloomud klapivad ja kuidas me hakkama saame ja lisaks sellele muidugi, et kui professionaalne kaardilugejad on, et noh, oma nii esimese kaardilugejale ma saan hästi suured tänud öelda, sest me saime väga ilusti hakkama. Ja praeguse kaardilugejaga, kellega meil on kindel plaan järgmisel aastal edasi minna, et ma toon ühe väga lihtsa, näitasid Te nüüd viimasest rallist, mis oli siis öine ralli esimest korda elus terve öö sisuliselt kujutage ette situatsiooni tõusete laupäeval viis läbi. Hommikul hommikul kell viis läbi tõusete kella kaheksast hakatakse dokumente kätte andma, ehk siis tehakse ära selline dokumentide mandaat. Pool üheksa on tehniline, kus tuleb auto, siis kontrollitakse auto tehnilist seisukorda, siis tuleb paar tundi vahet, siis saad kätte nagu raha, dokumendid, minnakse rada märkima, tegelikult oli nii. Me istusime sisulised kell 12 laupäeva päeval autosse ja tulime autost maha välja. Pühapäeva hommikul näiteks meie konkreetselt kell pool seitse. Et noh, nii väikeses ruumis nii kahekesti, niivõrd pingelises situatsioonis jälgida pimedas sõita, siis kui ma oma kaardilugejat ei usaldaks, siis me ei saaks üldse sõita. Meil tuli minu meelest täiesti suurepäraselt välja, meil ei olnud ühtegi probleemi. Küll aga leppisime nagu nii-öelda mängureeglid kokku, et, et karta on, et nii pika sõidu ajal võib tekkida väga pingelisi olukordi, kus tõepoolest inimesed lihtsalt väsivad ja siis on teatavasti on ka väga kiiresti tulemas konfliktid, et ma pean tunnistama, et meil ei tekkinud öö jooksul mitte kordagi sellist situatsiooni, et isegi kui, kui me rajalt maha tulime, siis me olime nii surmani väsinud, et jah, viimane ots oli küll väga raske, aga, aga ma rõhutaksin selle peale, et mõelge ennem läbi need inimesed, kellega ühte autosse lähete ja siis, kui ta juba läinud olete, et siis siis ei ole teist varianti, siis te peate klappima, siis ongi kaks varianti, kas ei või jaa, kui ei, vahetage välja kui ja minge edasi. Kui meeste puhul vaadatakse ka seda, et kui palju nagu inimene üldse autost midagi teab, et kui paljud oskab ise näppe teha õliseks, siis kui palju teie peate teadma kummi, peate oskama vahetada või mitte. Rehvi vahetada ja kummide vahetamisega tegelevad. Need on nagu autojuhtide naljad juba, et tegelevad keegi, tegeleb keegi teine, aga rehvivahetusega muidugi me saame hakkama ja, ja ma pean tunnistama, et minul on elus olnud väga palju autosid ja esimesed nendest on olnud mossed ja ma tean, ma tean ikka autodest päris palju, see, see ei tähenda muidugi seda, et ma oskaksin ise ja oleksin valmis seda kahe käega tühja käega raja ääres parandama. Et selleks me olemegi saanud hästi palju abi, et et siin on meestel on tehnilise bussid kaasas ja ei ole olnud kordagi sellist juhust, kui me läheme kenasti, palume ja, ja ütleme, et meil on õudselt abi vaja, et meil oleks ära öeldud, pigem vastupidi tekivad nagu erinevad sellised pundid, kellega seal häid rohkem kui kellegi teisega ja, ja meid ei ole küll kordagi jäetud jäetud abita ja ma pean tunnistama, et ega meil seda abi nüüd nii hirmus ka õnneks vaja ei ole läinud, et ma sõidan küllaltki mõistusega. Kuidas teil need sõidud on läinud, et ma saan aru, et paar korda on siiski õnnestunud ka nii-ütelda õnnestunud jutumärkides kivi otsa sõita? No mõned ja mõned asjad on ikka, et ega see, see ralligi nüüd see viimane ralligi meil auto päris tervelt ei pääsenud põhjal tõenäoliselt lihtsalt raad sõidetakse niivõrd niivõrd rööpasse, ta teeb autole haiget. Ja, ja meil on selline väike ka, et ta peab sinna suurte jälgedesse ära mahtuma ja siis iga kord ei lähe just kõige paremini õnneks. Et on olnud erinevaid situatsioone ja on ikka siin puid puudutud ja ja siis on erinevaid takistusi puudutud ja, ja, ja rallide ajal selliseid väga suuri apse meil olnud ei ole. Kuigi sprindid nüüd on kaks, nagu erinevad teevad, sprint on lihtsustatud öeldud see, mida sõidetakse, üksi, kindel rada, sõidetakse mitu korda läbi, seal siis pannakse paremusjärjestus paika. Ralli on see, mida sõidetakse koos kaardilugejaga. Et meie, meie ebaõnned on olnud küll sellel aastal, noh kõige suurem mats oli ikkagi siis, kui minu kaardilugeja sõitis sprinti ja ta sõitis lihtsalt Ühte mäe otsa, noh, ei jõudnud enam reageerida teatud asjadele, et see on meil on olnud nagu väga üks, üks hästi suur aps sellel aastal ja aps on lihtsalt, kuna me sõidame lihtsalt niivõrd uue autoga sisse. Abson apsu parandamine on äärmiselt kulukas. Kui juhtub õnnetus, siis kujutatakse ikka ette nihukest naiselikku paanikat, kuidas karjutakse ja pisaraid valatakse, siis langetatakse külili ja siis lõpuks alles. Oh nüüd võiks abi küsida. Ei, pigem ikka tuleb tegutseda kõigepealt ära vaadata, et mis inimesega on, kas inimesega on kõik korras ja siis juba juba edasi. Üldiselt näiteks seesama üks üks suur õnnetus, mis meil oli seal Jaanime sprindile, et siis juba mehed toimetavad ise edasi ja vaatavad, kuidas paremaks peavad ja näiteks minul tihti auto niisugusesse konditsiooni, et ma sain ära sõita oma finaalsõidu ja sain veel kolmanda koha, nii et kaotades väga napp no tõesti äärmiselt napikalt teise koha, et et see on veel kord, näitab seda, et kunagi mitte kedagi jääte seal hätta. Me tuleme vähe aja pärast tagasi, et rääkida Eesti naiste võidusõidust. Sirje, et kui me rääkisime siin natuke aega tagasi, tervemad naispaare, ei ole kuigi palju olnud. Kui mõttekas oleks üldse niisuguses riigis tekitada eraldi naisterallisport, et on konkreetne üks kolmapäev, kus ainult naised tulevad kokku ja mehed ei sõida? Ma usun, et see oleks täitsa mõttekas, kui leida sõitjad, sest on ju olnud ikkagi ka päris naisterallit, noh nii nii-öelda naiste rallisid on korraldatud ja seal on olnud minu mäletamist mööda nüüd paarkümmend osalist vähemalt. Et kui pidevalt niimoodi tehakse, et siis ma arvan, et naist sõita ei tuleks, et võib-olla nad tõesti natukene pelgavad tulla sõitma. Ma. Ja, ja, ja on ka põhjust muidugi aeg-ajalt ega ei saa nüüd öelda, et see on üks lõpmata tore asi, et et seal on tõepoolest ei ole välistatud igasuguseid asju ja, ja õnnetus ja mis selle spordialaga kaasas käivad. Aga nende peale ei tohi mõelda ja ja ma usun, et siin see asi võtaks võib-olla pisut, et aega, aga asjal oleks jumet küll. Aga kas sa ei karda näiteks et eesti naiste võidusõiduga võib minna samamoodi nagu naiste korvpalliga on praeguseks hetkeks läinud, et klubisid on esiteks vähe. Pilet mängule maksab null krooni, aga sellest hoolimata mitte keegi ei taha vaatama minna. Ma ei, ma ei ole kunagi selle peale nagunii mõelnud, aga, aga praegu ma võin öelda küll, et näiteks Tartu viimane, kust me tuleme, oli öö otsa oli pealtvaatajaid. Teate, see on uskumatu, et inimesed tulevad hommikul kell viis, kuus on nad veel raja ääres, aga neid oli, sest oma silmaga neid nägime. Et see on uskumatu, sellise külmaga tulla lihtsalt vaatama, eks ole, rahvasporti, eks, et oleksite suur ralli, kus on kiirused mai tea 100-st 200-ni siis meie rahvarallide puhul on kiirused ikkagi märksa madalamad, aga juba minnakse ka seda teed, et kiirused üldiselt kasvavad ja et selles mõttes ma ei arva nii. Ma ei arva nii, aga peab olema tohutult entusiastlik eestvedaja, muidugi. Palju sa tead teistes riikides naiste võidusõidust, et kas kuskil on niuksed oma sarjad olemas? Ma ausalt öelda ei tea, ma tõesti ei tea. Te ei ole plaaninud välismaale minna, tean Saaremaa proffide rallis ju lõpetada tasid kaks soome naispaari, kui ma ei eksi, nad lõpetasid ralli, see tähendab, et nad on väga tublid juba iseenesest sest väga paljud juhi lõpetanud. Aga ma ei tea rohkem Soomes, et kuidas on, et me ei ole niimoodi kontakteerunud ja ja, ja me oleme käinud nüüd küll Lätis. Et tegelikult mul hakkab juba meelde tulema asja, et me oleme käinud Lätis, Lätis, mina olen käinud, nüüd kolmandat aastat käisin, et Lätis ei ole eraldi naiste arvestust ja sellepärast ei tule ka naised sõitma, sest tegelikult meestega ikkagi võrdväärselt sõita ja, ja võita selle juures on peaaegu võimatu. Aga peagi võimatu, see lihtsalt on niimoodi, et nad, nad, mehed sõidavad iseenesest nagu päris hästi ja päris kiiresti ja samas võrdväärsete autodega, noh, ma arvan, et siis oleks, oleks võiduvõimalused olemas. Aga kuna juba eraldi klassi ei ole, et kui meie käime Lätis sõitmas, siis me oleme, oleme ka tegelikult üldises klassis, aga seal on arvestused on natukene teistmoodi, et see on karikasarja etapp ja, ja Läti naised ise ütlesid, et sellepärast meil ongi nii vähe, et noh, keegi ei taha lihtsalt niisama tulla jälle autot lõhkuma, et kui mingit varianti nagu auhinda või või üles märgitud saada ei ole, et siis on noh, et iseenesest, need on mingid tohutud fännid, et fänne, kes käivad sõitmas, et me oleme Läti naistega ju kogu aeg rääkinud ja täpselt nii nad ütlevadki, et nad väga valivad oma etappe, sest tegelikult üks rallisõit Ta on ikkagi seotud üsna suurte kulutustega ja, ja, ja siis nad nagu ei kipu väga ja ma usun, et kui lätlased teevad oma naisteklassi, et need sõitjad tuleb juurde Kui siin kulutuste peale jutt läks, et kui palju siis maksab võidu sõitmine kui palju näiteks läheb ühe etapi ettevalmistamiseks ja selle läbimiseks raha? Ma ei ütleksin konkreetset summat, aga ma loeksin, kui mõned loeksin ette mõned sellised kulupunktid. Et öelge ikka, on muidugi auto ja mida rohkem sa autosse panustad? Ehk kas ta on sul võimsam, vähem võimsam või on seal lisaseadmeid või, või on seal väga head rehvid või või mingid spetsiaalsed nagu rehvid, et noh, juba rahvaralliautodel on samamoodi. Et on spetsiaalselt kruusarehvid, mis maksavad palju rohkem kui tavaline tänavasõidurehve ja nii edasi. Aga võtame siin näiteks, kui on kahepäevased rallit, siis ööbimiskulud bensiinikulu iseeneses raja märkimine, see on juba päris suur bensiini kulu pärast rada läbi sõita bensiinikulu, siis paneme sinna juurde, olete veel veel tõepoolest rehvid ühtede rehvidega, meie oleme nüüd aastas vahetanud neid ikka ikka õigemini mitmeid kordi. Et näiteks kui ma alustasin sõitmist, siis me sõitsime ühtede kruusarehvidega poolteist aastat, nüüd Me sõidame umbes kaks pool korda. Et see vahe on ja, ja, ja need on kõik need kulukuluobjektid, et et ma usun, et see on väga-väga erinev, on see kulutuste piir juba alates sellest, et mis auto kellelegil on. Kuivõrd tõsiselt sponsorid võtavad naisterallit, et on, neid on neid nagu kerge leida või peab hirmsasti keelitama, et tegelikult me sõidame päris hästi. No meil on, meil on ilmselt keelitamisega oleks palju lihtsam, sellepärast et mul on ette näidata ikkagi rida saavutusi, aga ma usun, et ei ole kerge leida sponsoreid, et näiteks meid ju autoga toetab ju praegu Nissan Balti ja ma ütleksin, et me oleme neile ülimalt tänulik. Et nad meile on usaldanud nii hea auto sõita. Samas on, on Micral noh, ta on tõesti hästi tubli ta on, ta on oma oma kohta väga tubli pisikene auto, aga me ei saa tõepoolest võrrelda teda 202 poolest mootorit võimsustega teiste autodega. Et ma usun, et ei ole lihtne leida sponsoreid, aga aga mida aeg edasi, et, et noh, Extesponsoreerimine, nagu praegu Eestis on, ongi suurest osast ikkagi ikkagi seda rada pidi läinud, et et eelkõige nagu oma tutvusringkonnast otsid ja, ja nii ta on läinud, et me väga ei ole, ei ole pidanud otsima, et tegelikult meil on see pakett nagu päris ilusti paigas, et Nissan Balti poolt otto ause raudtee poolt, siis kust töötab minu kaardilugeja tema teeb meile nagu tehnilist hoolt ja Remeedia poolt on siis olnud selliseid väikseid kingitusi ja, ja mu muud muude kulutuste nii-öelda väikeste jooksvate kulutuste põhiliselt auhindade näol ja ja sellist toetamist Peale järgmist lugu Me tuleme tagasi, et rääkida Eesti naisvõidusõitja Sirje Potisseppaga sellest, kas naisautojuht on parem või kehvem mees. Autojuhist. Sile, sina kui professionaalne autojuht, kui sa vaatad liikluses, kuidas sulle tundub kummad, on paremad juhid, kas naised või mehed. See on jälle teema, mille peal ma ei ole väga sageli mõelnud, ma pean tunnistama, et kindlasti kindlasti eeldused eeldatakse alati, et mehed on nagu paremad juhid, et kuidagi meestel on see tehnika pisik nagu rohkem sees ja, ja käe sees, nad sünnivad peaaegu kõik autojuhtidena. Et nii see ei ole. Minu jaoks on ka pisut. Ma pean tunnistama, et mul on teatud eelarvamus ikkagi meeste suhtes, kes kes nagu üldse autodega, kelle poole autojuhi Lubegi, kes kunagi taha neid jäid, nad ei tunne mitte mingit puudust. Et noh. Senine tehnikahuvi ja tehnikast arusaamine on on siiski mingisuguse mehelik, kus aga käib nagu see rohkem kaasas isegi kui naiselikkus, aga aga ma arvan, et vaadates nüüd linnaliiklust eelkõige linnaliiklust siis õudust tekitavaid situatsioone lausa sigadusi teevad mõlemad, nii naised kui mehed. Minule millegipärast jäävad silma kõige rohkem mehed. Et naised pigem sellega, et nad nagu jäävad, et noh, kui ei ole nii kiirelt, kui oleks vaja, et naiselikkust ikka naisautojuht ilmselt iseloomustab ikka selline alalhoidlikkus ja võib-olla ohutunne on neil kindlasti suurem kui mees autojuhtidel. Aga, aga ei julgeks ma siinkohal küll öelda, et nüüd üks oleks selgelt parem kui teine. Et siis on võrdsed, et igasugune stamparvamus sellest, et mees on õige autojuht ja naine, pannakse rooli ainult siis, kui mees purjus on. Et see on ammunuga ammendanud ennast. Ma pean teile tunnistama, et ma tõesti nii ei arva. Kui me räägime rallist, siis mis peab ühel eesti naisterahval olemas olema, et ta võiks tulla teile võidusõidus konkurendiks? Tal peaks olemas olema kindlasti transpordivahend, millega ta sõitma tahaks tulla, tal peaks olemas olema kindlasti inimesed või, või, või abikaasa või kes iganes, kes siis tema auto üle hoolt peab. Sest lihtsalt niisama sõita ilmselt ei ole võimalik, tuleb mängu ja ikka tuleb mees mängu, ükski auto lihtsalt ei pea seda vastu. Siis tal peab olemas olema kõva tahtmine seda teha. Tal peaksid olemas olema olema sõiduoskused, ehk siis et seal on, kuna kiirused on hoopis midagi muud kiiruskatsetel kui kuskil tänavaliikluses, siis ta peaks ikkagi nagu eeldama seda. Ta on, tunneb ennast suhteliselt kindlakäeliselt aga iga algus on raske, et siin on täitsa puhtalt kinni, ma arvan inimeses iseendas, et tahtmine eelkõige siis kindlasti vahend sõiduriist, millega ta saab tulla, et ärgu inimesed tulgu sinna tõepoolest otsima selliseid negatiivseid emotsioone, et vaadake praegu ma toon ühe lihtsa näite. On on mosse sari Mosse liiga on meil nüüd olemas, kus siis sõidetakse lihtsalt vanade Moskvitšid. Ega ma saan aru, et seal on inimesed, kes, kes nagu fännavad seda Moskvitši sõit. Ma olen ühe sprindi sõitnud sellel aastal Mossega tuletanud meelde. Mul on elus kolm mossed olnud. Et see on ikkagi eeldab selliste teatud seltskonda, kus sul on mõnus olla. Ja, ja kindlasti ka ka seda, et sa nagu alati mõtled, mõtled selle peale, et sa saad sealt mingisuguse emotsiooni, sa saad tavasituatsioonidest välja ja, ja see on üks, mille nimi on hobi, see on üks väga, küllaltki kulukas, aga selle eest minu meelest väga vahva hobi, et et kõik, kõik iseloomuomadused, mis on seotud alleitlikkusega ja, ja muude sellistega, et et need võiksid küll koju jääda. Kas sina võid öelda, et see raha, mis sa oma hobisse investeerida, et see tuleb küllaga tagasi nädalavahetustel, kui läheb sõitmiseks? Kindlasti ei tule küll aga tagasi, sellepärast et kui me räägime sellest hobist, mis hobi on küll selline, mis ainult välja viib. Paraku aga küll, aga ta tuleb tagasi kindlasti emotsionaalselt. Et emotsioonid, mis selle ümber on, on, on minu meelest seda väärt. Ja siin on teine asi ka, et kui on hakanud nagu hästi minema, et siis noh ei taha ju kunagi lõpetada, et tahaks nagu ikka edasi minna ja meie, meie plaan on ikka edasi sõita. Aitäh võidusõitja Sirje Potissepa leiame, rääkisime siis eesti naiste võidusõidust ja tuleb välja, et igal aastal viis, kuus naisekipaaži proovib rally tiitlit saavutada.