Õnnistatud jõuluaja algust, head toomapäeva jõulude sissehelistamise päeva. Täna apostel Toomase päeval loen Johannese evangeeliumi 11.-st peatükist 16. salmi. Siis ütles Toomas, keda hüütakse kaksikuks kaasjüngritele. Lähme aga meie, et ühes temaga surra. Jeesus on otsustanud minna tagasi juudamaale sest oli saanud teote laatsaruse surmast. Ta ütleb oma jüngritele laatsarus, meie sõber magab. Aga ma lähen teda unest äratama. Tema jüngrid püüavad nüüd Jeesust takistada. Nad tuletavad talle meelde, et juudamaal just püüti teda kividega surnuks visata. Ta oli sellest üliohtlikust olukorrast kummalisel kombel nagu üle noatera tervena pääsenud. Ja nüüd tahab ta sinna tagasi minna. Jeesus ütleb teda takistada püüdvatele jüngritele, et need, kelles on valgus kõnnivad valguses. Ja nemad ei pea kartma. Ja just selle peol on apostel Toomas, see, kes ütleb oma kartvateleia kahtlevatele kaos, jüngrit, telelähme ka meie, et ühes temaga surra. Siin avab evangelist Johannese armastuse apostel Toomase väga huvitavast küljest. Toomas on see, kes on valmis koos Jeesusega minema surma. Ta on valmis minema vihaste inimeste kivirahe alla. Kui Jeesus on otsustanud nii surra tema meelest siis on selleks valmis ka teema. Ja just tema astub teiste jüngrite ette ja kutsub ka neid sedasama tegema. Spontaanne ja lõpmata julge otsus. Kui keegi on siin arg ja kahtleja siis toomas seda küll ei ole. Täna toomapäeval püüan ma leida vastust ühele küsimusele. Kas on õige apostel Toomast nimetada kahtlejaks või isegi uskmatuks Toomaseks. Uskmatu ta kindlasti ei olnud. Tema oli otsija. Kui sõna kahtleja kasutatakse negatiivses tähenduses siis kindlasti ei olnud toomas ka kahtleja. Kust aga tuleb see Toomase uskmatuks siia kahtlejaks nimetamine? Kui mõned päevad peale Jeesuse ristisurma räägivad teised jüngrid Toomasele, sellest, et Jeesus on surnuist üles tõusnud tõotab Toomas neile, et tema ei usu sellesse enne kui ta pole saanud isiklikult Jeesust ja tema haavu puudutada. Toomasele ei piisa vaid teiste jutust, tema vajab isiklikku kinnitust. Ja kui ta selle saab, langeta Jeesuse jalgade ette maha ja ütleb minu issand ja minu jumal, oleksime ka meie sellised kahtlejad. Kui me ometi ei oleks kergeusklikud, kes lasevad end inimeste arvamustest reklaamist, löövatest, pealkirjadest ja ei tea veel millest ümber sõrmede keerata ei oleks meil Toomase avatud südant, julgust ja ustavust. Toomapäevaga algab jõuluaeg ja kolmekuningapäevaga, see lõpeb. Nii Toomas kui need kolm tarka on ühes asjas sarnased. Nad jõuavad oma pikale rännakule elava jumala ette ja kummardavad teda. Soovin, et meiegi neis jõuludes ja igas oma elu päevas teeksime sedasama. Et meie ei kummarduks ebajumalate mammona jultunud võimu inimeste arvamus ette vaid elava jumala julgeksime, nagu apostel Toomas ka kahelda oma kahtlusi välja öelda ja otsida tõde. Ja kui me oleme leidnud tõe ja elava jumala, et me ei häbeneks kummarduda ja teenida teda, uskuge Jeesus, ei lükka otsija vaid kahtlejaid tagasi. Issand, me täname sind Toomase eest, kes on meid julgustanud, esitama küsimusi ja isegi kahtlema, olema uudishimulikud. Aita meil ka läbi küsimuste ja kahtluste jõuda su ette ja saada nendeks, kes on vajadusel valmis loobuma kõigest. Et jääda su armastuse hõlma, kingi meile ja meie armsatele usku ja läbi selle sügavad ilusad jõulud. Aamen.