Helga ja muusikauudised muusika uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis ja internetis sobival ajal teile sobival ajal. Shelgaja. Tere hommikust, head klassikaraadio kuulajad. Alustame tänast 16. septembri helikaja. Ja tänase saate teemad on järgmised. Rahvusooper Estonia 100. juubeli kaala puhulgi sageraaviuubilaridega ja intervjuu andsid Neeme kuningas Aarne Mikke, Tiit Härm. Tänagueris septembril on ka Vanemuise sümfooniaorkestri muusikahooaja avakontsert ja selle kava tutvustab dirigent Toomas Vavilov intervjuus helik Lätile. Helilooja Tatjana Kozlova pälvis Tarmsati suvekursustel teosega söökels kraanistani preemia. Eesti Kontsert alustab kontserdisarja vokalissima ja selle sarja tutvustab Tuuli metsoja intervjuus Kärske hinnale ning 21. septembril esinevad Estonia kontserdisaalis rahvusvahelise konkursi noor muusik laureaadid viiuldaja Jeanne-Marie Mäkines, tšellist Heini Laan, koskija pianist Mihkel Poll ning Eesti riiklik sümfooniaorkester Toomas Vavilovi. Katusel. Konkursis noor muusik, räägivad korraldajad reete Märt Hunt oma esinemist jutustab Mihkel Poll. Eesti filharmoonia kammerkoor on oma 26. hooaja alguses uuest Pärdi albumist apaatsem, kõneleb produtsent Kersti Kirs intervjuus kesklinnale ja saate lõpus kuulate muusikauudiseid, mida vahendab laiast maailmast Priit Kuusk. Tänasest heligajaga toimetajad Mirje Mändla ja soovin teile omalt poolt head kuulamist. Estonia 100. sünnipäeval mälestatakse ka kõiki neid, kellele ollakse tänu võlgu selle eest, et meil on olnud 100 aastat Estonia teatrit ja kell 12 süüdatakse Estonia seltsi eestvõttel küünlad Tallinna metsakalmistule siselinna kalmistul ning sama tehakse ka Rootsis, Kanadas, Tallinna metsakalmistult Estonia ühe rajaja Paul Pinna haualt läidetakse tuli, mis tuuakse Rävala puiesteel avatava Estonia vana maja mälestusmärgi juurde. Tiiu Kirsipuu ja Üla Koppeli kavandi järgi valminud mälestusmärk avatakse kell 14. Kell 19 algab Estonia teater saalis kale etendus Estonia sadam ja sellest teeb otseülekande ka klassikaraadio laupäeva õhtul algusega kell 19 ning seda kalaetendust on võimalik vaadata ka Eesti Televisioonis algusega kell 19 ja kell 21 35 ning kaala õhtu teist osa. Balletikava näidatakse televisioonis pühapäeval, seitsmeteistkümnendal septembril kell 13 25. Seda, mida Kaala etendusel kuulda ja näha saab. Sellest räägivad lavastajad Neeme kuningas, Tiit Härm ja Aarne Mikk. Tänaõhtune Estonia teatri 100. tegevusaasta juubelikala on kolmeosaline. Üht osa täidab ooper, teist ballett, kolmandat operett ja kõiki osi lavastavad erinevad lavastajad. Neeme kuningas, sina oled ooperiosa Kaala kontserdi esimese osa lavastaja ja kui sina juba midagi lavastajat ka kontserte, siis sul on alati olemas mingi kontseptsioon. See ei ole nii, et lihtsalt number numbri järgi. No see oligi tõepoolest natukene taotlused ei olekski nagu galakontsert, vaid ta annaks sellise Kaala etenduse mõõdu välja. Olen püüdnud teha niimoodi, et esineksid kõik meie juhtivad solistid, et kõikidel oleks väärikas roll antud ja ise nimetan seda isegi võib-olla nagu selliseks ülemlauluks lauljale või muusikale ooperile ooperile üldse. Olen mõelnud niimoodi, et, et see on võib-olla üks selliseid ajasid õhtuid, kus ma ka ise ütleme, lavastajana tegelikult igapäevaselt neitsialiste kavandan, juhendan, õpetan, vahest pahandan, vahest kiidan need, et ma oleks nagu ühelt poolt tagaplaanil ja teiselt poolt, et oleks tunnetatav see, et mina teeninud neid ja nende anded rambivalgusesse tuua. Ja samuti on see sügav kummardus kõikidele ooperis, toonlastele, endistele, praegustele ja tulevastele. Ja kava on valitud niimoodi, et valdavalt on imekaunis muusika just nendest teostest, mis hetkel meie meie repertuaaris ei jookse. Viidates siis nagu sellele, et et ooper repertuaari koosnegi ainult Traviaatoriste Carmenitest ja Nabucco orjade koorist vaid, vaid seda imekaunist, muusikat on rohkem ja muusikaliselt tõesti väga tore. Ja mis puudutab nagu lavakujundust vormi ja kogu sellist lavastust siis ja kes juhtub seda etendust nagu nägema ka televiisorist, et üritame kasin kummutada, võib-olla mõningaid aru saama, aga mis te selle kohta, et ooper on üks sihuke vana, koltunud, kivistunud kunstiliik meiega provotseerime, oleme julged, püüame ka võib-olla pisut sellist ootamatut sellist lavalistest eetikat pakkuda ja teadis, loomulikult me riskime sellega ja paljudele ei pruugi selline lähenemine üldse meeldida. Ja ma pean ise nagu lavastajana siin kindlasti võib-olla kõige rohkem riskima, kuna Me oleme mõelnud niimoodi, et, et kõik need kolm osa oleksid kontrastsed, et nad oleks eripalgelised ja, ja kui opereti tuleb ikka suhteliselt traditsiooniliselt nii-öelda lahendada balletile on siin omad lõigud ja et siis nagu ooperipool on, siis võib-olla pisut ütleme selline julgem ja eksperimentaalse, nii lavastusliku kujunduslik klikus mõttes. Kas galaetendusel on üks kunstnik, kes kujundab kõike kolme osa või on igal programmil oma kujundajaks? Igal programmil on oma kujundaja, et esimeses osas oleme palunud just vanema põlvkonna kunstnikud kes on veel praegu kunstiakadeemia tudengid, et nemad nagu tooksid sellist värskust ja julgust ja teisel osal on. Kuna ballettidest lähevad katkendid, siis igal katkendile on oma kunstnik ja kolmanda osa on kujundanud Eldon Renter. Kes ooperis osagdirigeerivad? Kuna see on etendus, siis on imelik vahetada nii-öelda numbrite vahel dirigente, et esimest osa tervikuna siis dirigeerib meiega loominguline juht ja peadirigent Arvo Volmer aga teistes osades tulevad dirigendipulti ka Aivo välja ja, ja Jüri Alpertan ja Eri Klas ja ka Neeme Järvi. Tiit Härm 16. septembril Estonia juubelit tähistava galakontserdil on üks osa balleti täita. Kuidas te selle üles Ehitanud eelkõige minu jaoks on, ütleme niisugune pilguheit tänasele balletile ja eelkõige nagu kaala etendusi ja see on kolm suurt erinevate pragmenti erinevatest etendustest. Esimene algab Vilibi kobiiliaga, mis oli ka esimene ballett eesti balletti ajaloost. Aga me näeme teda nüüd täiesti kaasaegses itaalia korraga Sonorbigonseti lavastuses meie juhtivate solistide esituses. Teisendamist näeme selles osas ravilli poole, Rud, kus siis esineb meie priimabaleriin Marina tšikova ja kolmas on viimane vaatus luikede järvest, kus siis on ka meie esitantsijad ja üldse kogu selle õhtu osa ülesehituse märksõnaks oli, et tutvustada tänasel päeval maksimumvõimaluste piires meie kõiki soliste ja selline ülesehitus võimaldas ka seda teha. Eks siin on esindatud alates laiaulatuslikult naisansambli meesrühma Meie soliste ja juhtivaid tantsijaid ja see oli Aarne Mikk, kolmanda osa ehk operiti kava lavastajate teie, mida seal siis näha saab? No eks ta baseerub klassikalisele operetimuusikale, algab avamänguga Johann Straussi opereti Nahkhiir dirigeerib seda numbrit Neeme Järvi värvi üle pika aja on ta jälle meie orkestri ees. Siis tulevad teatud fragmendid Nendest. Esimene on Jounci operetist geiša, mis oli üldse koosmamsel dušiga. 1907. aastal esimene muusikalavastus Estonias mille lavastas Paul Pinna ja seejärel linnukaupleja ja mask sinises lõbus lesk rataste maa. Ja siis Johan Straussi šampanja polka kaudu jõuame na kiireni. Ja, ja see on siis nagu sellise klassikalise osa lõpp, neid numbreid dirigeerijad edasel Jüri Alberteni, Eri Klas. Ja lõpuks Me tuleme ühe väikse nipi kaudu siis Vinteri muusikali Pipi Pikksukk juurde kus lavale ilmuvad kolme erineva põlvkonna Pipid. Ja läheme siis ühiselt Vinteri Pipi Pikksukafinaali peale, mis on rahva poolt väga armsaks saanud laul põhjamaa ja selle põhjamaaga see põhjamaine Estonia teater oma kalaõhtuga lõpetab. Vanemuise sümfooniaorkester alustab oma muusikahooaega ja avakontserdil tulevad ettekandele Dmitri Šostakovitši ja Edward kriigi heliteosed. Vanemuise sümfooniaorkestri ees on Vanemuise teatri uus muusikajuht ja peadirigent Toomas Vavilov. Kuidas pandi kokku, kui hooaja avakontserdikava? Eks iga kava sünnib tegelikult sellise Pika kaalutlemise mõtlemise analüüsi- ja ikka kõhkluste tulemusel, et see kava muutus mitu korda koha, oli mul selge, et ma tahan Peep Lassmanni oma kontserdi solistiks, seda ma teadsin kohe algusest peale ja see nii on, aga vaat see see kontserdi teine pool oli kava küsimärgiga. Lõpuks oli orkestri kunstinõu soovi see, et ma juhatasin Šostakovitši nendega, mina oleksin võtnud midagi võib-olla natukene teistsuguse pidulikkuse pitseriga, luguvusensust, okovitši, viies, mis teatavasti lõpeb küll pidulike helidega. Keelpillipartii on kuskil 10 partituuri lehekülge viimast lehekülge nagu suruõhuhaamriga vastu pead ühte sama nooti, et see kuidagi traagika. Pidulikus, võib-olla minule avakontserdiks sobiv ei tunne, et kui teistele, aga kuna orkester seda tahtis, siis pärast sellest nädalast mõtlemistele partituuri vaatamist. Ma ütlesin ma, et miks mitte seda koolis, seal on 15 sümfooniat. Üks parem kui teine, viies on kõige parem sümfoonia. Jevgeni ravinski sõnad. Mulle endale võib-olla meeldib. 15. vaata et veel rohkem, aga viies on literatuurne, see on ka kõigil muusikakoolide algõppuritel ikkagi päris peas ja päris selg ega huvitavad on ju peaaegu peaaegu kõik teostmis käivad läbi käivad, et mis mind Nymponeeriks osta koos viienda juures, seda ei saagi vastata tegelikult, et mõned nimetavad seda seda nabatundeks, mõned nimetavad armastuseks esimesest silmapilgust, mõned mõned veel kolmandat pidi, et ma võiksin kindlasti palju uhkeid sõnu selle teose kohta öelda. Teose mõttest rääkides, kindlasti hakkaksime tegema ühiskonnakriitikat ka Eesti kohta. Ma arvan, et ma ei anna ühest programmi praegu, mida ma mõtlen, mida ma tunnen tegelikult, kuna meil on juba kolmas proovipäev selja taga, siis me kolme päevaga oleme orkestriga ja selle kavaga päris nagu sina peale saanud, et ei annaks selget programmi, kel kõrvad on see kuulgu, kellel on aju seal koore all, see mõelgu ja tunnetab ise läbi. Loomulikult dirigendi orkestri jaoks on noodid ja analüüs ja nüansid ja strichid. Kuulaja jaoks on ikka kuidagi mingisugune emotsioon, mida muusikana alati. Ma katsun alati kuulata rohkem südamega, kui mõistlik. Ja veel tuleb kontserdil ettekandele Edvard Griegi klaverikontsert a-moll ja soleerib Peep Lassmann. Mulle lihtsalt meeldib Peebuga mängida. Me oleme tegelikult mänginud päris palju, ma olen juhatanud päris palju klaverikontserte temaga olen mänginud palju kontserte, klarnet distina peeruv ja kuigi temaga võib-olla see proovitsükkel on natuke valulisem kui teistega, sest tegemist on väga põikpäise ja kindla muusika natuuriga, selle tema nõrkus muidugi tugevus on lõppresultaadid, on nad alati ka väikevormide puhul ikkagi kuidagi väga mastaapsed ja väga ulatuslikud, et selline hästi panoraam musitseerimine on talle iseloomulik. Meil on muidugi kohutavalt palju väga häid pianistide, aga selle teose jaoks on deep nagu kõige sobivam ja ma armastan tema enda revolutsiooni, väga. Selliseid tüübina istuta kuidagi meie orkestrile ka väga orkester armastab teda küll päris kõvasti seda tunda pärast igat proovi saab, teeb sellise ma öelda sooja aplausi, sest orkester teatavasti ju lööb poolatega vasta pilte, aga sellise kõva klõbina saata. Et asjad on hästi. Aitäh Toomas Vavilov selle intervjuu eest ja Vanemuise sümfooniaorkestri avakontsert laupäeval Vanemuise kontserdimajas algusega kell 19. Klassikaraadio stuudios on helilooja Tatjana Kozlova. Põhjus on siis selles, et sinu teos sööklas pälvis sel aastal tammustadi kraanistayne muusik preisi ehk siis suvekursuste peaauhinna. Võib-olla sa räägiksid kõigepealt Tarmsati heliloojate suvekursustest. Kuidas sul tekkis mõte sinna minna ja mismoodi need kursusest välja nägi? Mis seal toimus, alustati suvekursused läbi ajaloo, olnud väga kuulsad ja märkasin, et sellel aastal olid üsna huvitavad heliloojad seal õpetamas nagu hirmud, lahen man Toschhozakkava ja Georges ess APirgis. Siis tekkiski mõte, et võiks minna vaadata oma silmadega, mis asi see on? See on üsna hiiglaslik üritused, heliloojaid oli seal kokku üle 200 ja mängijaid seevastu ligi 100. Üsna raske on see heliloojatele loomulikult, et ennast nagu nõrgetavaks teha. Sellel asjal on nagu abiks võimalus saata Victoria plaate enne kursust juba kevadel kohale. Et siis korraldajad ja õpetajad vaatavad neid teoseid ja valivad kas esitlemiseks või siis, kui esitada ei ole mingil põhjusel võimalik siis noorte heliloojate foorumisse, kus helilooja saab tutvustada oma teost natuke ja siis lasta plaadi pealt. Kas aga suhteliselt seda teist võimalust, et just mind valiti sinna noh, heliloojate foorumisse, mis oli huvitav korralduslik pool nagu seal ei töötanud nii väga hästi ja ma sain sellest teada juba siis, kui ma sinna kohale jõudsin. Sellegipoolest, ma olin enam-vähem valmis, oleksin võtnud muidugi rohkem partituuri kaasa, et inimesed saaksid vaadata ka sellega nagu läks ühtepidi hästi teistpidi läinud, kuna mind jäeti viimaseks seal ja erinevad inimesed, kes nagu sellel päeval oma lugusid näitasid, rääkisid liiga pikalt, et mul jäi umbes veerand tundi selleks, et tutvustada ja kuulata ja inimesed läksid juba kontserdile, et heliloojatest oli kohal umbes 20 ja õpetajaid umbes kolm tükki, aga sellegipoolest neile tõenäoliselt meelde see teos, kuna nad edasi soovitaksid ka teistel nagu õpetajatel, kes kohal parasjagu ei olnud kuulata ja vaadata, et millest mina ei olnud teadlik üsna nagu lõpuni päris viimasel festivalipäeval peale lõpukontserti nagu teatati auhindu, kusjuures mina, kui ma sinna läksin, ma ei teadnudki üldse, et mingit auhinnad on olemas. Aga üldiselt on seal andakse igast umbes kümmekond stipendiumit järgmiseks korraks osalemiseks. Ja siis 5000 eurot on siis granistaineri muusikaauhinnaks Andy praegu nagu kahele heliloojale ja kolmele mängijale, vot see on siis peaauhind ja siis sellega kaasneb see, et järgmiseks korraks ka kutsutakse kohale ja tõenäoliselt ka tellitakse teos munal praegu kahju Emily, saanud, et nad ei tea veel, mis ansamblid on, aga aga et loodame koostööd. Aga räägiksid me võib-olla sellest suvekursuste üles seitsmest ka, et ikkagi, kuidas see tööprotsess seal toimus, et kelle juures näiteks? See oli üsna hiiglaslik, nagu ma ütlesin, et loengut algasid üheksa 30 iga hommik kahe nädala jooksul ja kestsid praktiliselt õhtuni. Kell viis algas esimene kontsert ja siis peale õhtusöök, algas teine kontsert, et seega olid nagu kaks kontserti iga õhtu olemuselt on see kursus, ma ütleks pisut konservatiivne, võib olla, aga samas ma arvan, et eestlase jaoks on siiski oluline seda oma silmaga ära näha, kuna meil sedasorti konservatiivsust nagu ei olnud, et meie jätsime selle etapi vahele muusikas. Et mis ei ole sugugi halb. Aga sellelegi poolest on oluline näha seda keskkonda, kust on tulnud sellised nimed nagu praegu hau Falgadonatooni või hiljemalt lahen. Mon. Jah, et konservatiivsus võib-olla nagu seisneb selles, et need nii tudengid kui ka õppejõud nad on natuke liiga kinnisüsteemis, kui natuke muusikat kirjutavad, et sageli eriti tudengite puhul, nagu jäi mulje, et nad kirjutavad mitte lugu, vaid süsteemi samuti, mis oli nagu natuke võib-olla ebameeldiv külg, et individuaaltundi oli praktiliselt võimatu saada. Et mina olen käinud tunnis Marc-Andre juures, aga ka mitteametlikult ei saanud kirja panna, vaid ta kutsus mind ise peale seda, kui mu oma lugu näitasin. Individuaaltunnid toimusid niimoodi, et õpetaja pidi panema välja oma ukse peale ajasite ja siis tudengid kirja panema ja siis selleks, et sinna saada, pidi umbes iga viie minuti tagant kontrollima, et kas see nimekiri ikkagi sinna ilmunud usinad noored heliloojad Sassid ja suutsid seda teha ja ja ma mõtlesin, et ehk neil on võib-olla olulisem, kui nad on nagu suurest Euroopast pärit, et nende jaoks on palju tähtsam tegelikult ennast seal näidata. Vot see on nagu suur võimalus, kui nad saavad oma muusikat võisitleda. Mulle tundubki, et meil Eestis on tegelikult üsna lihtne välja paista, sest riik on väike heliloojaid on vähe, noorte heliloojate muusikat mängitakse palju ja ka praegu Euroopas on tegelikult huvi Eesti vastu, kui kuni me alles tulime euroliidu, et et see kõik mängib kaasa. Et meil on siin tegelikult lihtsam. Sa mainisid, et seal oli 200 noort heliloojat. Oskad sa umbes ka öelda, et kas neist valdav enamik on Saksamaalt või, või kust kandist nad sinna kohale tulnud? Päris täpselt kindlasti ei oska öelda, aga mulle tundus, enamik olid siiski need kas sakslased või need, kes õpivad parasjagu Saksamaalt teistest riikidest kuna neil oli loomulikult sinna kergem sattuda ja samuti oli huvitav, et päris palju oli näiteks inimesi Hiinast ja teistest sarnastest riikidest Aasiast, siis ühesõnaga, kas sa leidsid seal ka on tudengite seas mainisid õpetajad, markan, preed, kelle juures käisid erakondi saama sõnaga tudengid seast leidsid seal mingisuguseid kontakte, kas mõned kontaktid muidugi tekkisid ja kuigi rohkem tekkis mul kontakte siiski mängijatega mingil põhjusel, et ta võib olla, et neil on lihtsalt vähem ja nendevaheline konkurents oli palju väiksem. Ja noh, heliloojate seas on ikkagi ka tunda seda au hinnade pärast rebimist. Et sellel põhjus mulle tunduski, et nad nagu paljud lähevad individuaaltundi just selleks, et nagu 100 auhinda ja saada järgmine kord tulla uuesti ja et nad ei tule sinna sageli lihtsalt õppima, nagu mina tulin nii-öelda naiivselt. Sa läksid sinna ju tegelikult koos Tarmo Johannes, aga sa tead ka, millised muljed talle jäi sellest või kus see oli kindlasti meile, mõlemal oli väga suure hea kogemus, et eriti need kontserdid minna või kuulsime, et väga suur hulk nagu väga kõrgel tasemel interpreet flööti, õpetajast käril, Lewan, kes seal nagu üks juhtivaid flöödimängijaid vaikse muusika alal, sellised kontserdid jäid kõige rohkem meelde nagu näiteks saun, moderni kontsert, kes esitas lahenmanni hiljuti valminud teost Konshatiini täiesti vapustav lugu. Samuti Rohandesse ramm mingis soolokontserdi, see oli ka üks väga suur elamus ja muidugi paljud teised ka, et seal toimub statisti õudselt palju. Kuidas ta kelle vastu pidasid, et hommikul poole 10-st loengudesse sel õhtul kontserdit läks, see oli jah, päris raske ja lõpuks juba Ta õppis nagu vahet tegema, kuhu loengusse tegelikult tasub minna, kui tasu sest iga heli laadigi kaks loengut ja juba tema stiilist. Ma arvan, et paljud rääkisid ikka väga keerulist saksa keelt ja inglisekeelne tõlge ei olnud väga heal tasemel, et mõnest lihtsalt kahjuks ei olnud võimalik aru saada mitte kuidagimoodi. Et siis mõni hommik sai selle nagu kauem magada siin eelpool. Jutu alguses mainitud suured nimed, lahemanni osa ka et kas silla, nende loengud ja ütlesid ka hea mulje. Bergise loeng oli väga hea, millest ma kuulsin umbes poolt, kuna ma käisin ennem lahenmanni grupitunnis, lahen manni loeng oli ka väga huvitav ja tegelikult selles kogu keskkonnas kõige lähedasem oli mulle võib-olla osa Kaava, kes ütles vahel väga karmilt kogu selle ürituse kohta ja selle konservatiivsuse kohta, mis seal nagu valitses ja, ja samuti ka selle kohta, et enamik lugesid loengut lihtsalt paberi pealt maha. Osa ka ütles, et kui ta räägib, siis peab midagi toimuma, kui ta loeb maha, et siis nagu midagi ei juhtu, et Euroopa inimesed oskavad väga hästi rääkida, aga nad ei oska oma keha kasutada. Ja noh, ka tema muusika tundus nagu lähedasem. Siiski üks väga huvitav helilooja, kelle muusika mulle tõesti väga meeldis, oli Mihhail raundenbach, keda Eestist nagu ma ei olnud enne seda nime kuulnud, tõesti väga hea, teised uued nimed, kellest nagu suurt palju ei teadnud, on Adriana hõnski. Ma ennem nime olin kuulnud, aga muusikat kunagi ei olnud ja muusika on tõesti väga huvitav ja pead füürer. Vedas ka seal see nimi on võib-olla natuke rohkem, tuttab meil ühesõnaga, sai nagu armastati suvekursustega vaatamata pingelisele rahul, et sa nagu õppisid sellest, ma õppisin tõepoolest palju rohkem sellest muusikast, mida ma olen kuulnud. Eesti Kontsert alustab sellel hoo seal ka uut kontserdisarja vokalissima mida ilmselt meie kontserdipublik on juba tükk aega oodanud, mina, nende hulgas. Sarjast saab kuulata seitset eesti noort vokalisti. Sarja produtsent Tuuli Metsoja, palun rääkige lähemalt, kuidas sai see valik tehtud, kes alustab? Tõepoolest, ka mina olen olnud nende kontserdikuulajate hulgas, kes on siin mitu viimast hooaega märganud rõõmuga, et Eestist sirgub välja laul, Liaid sirgub ka rahvusvahelisele kontserdiareenile ja loomulikult ka meile omale Eestisse. Niisiis panimegi kokku ühe sarja, mis toob iga kuu kuule, et ühe noore eesti laulja ütleme nii, et täitsa omal vabal valikul välja pakutud kavaga võib isegi öelda, et mõnes mõttes ka meelisrepertuaariga. Ja ega see väga keeruline ei olnud neid seitset nagu kokku saada, pigem oli Preemia sellega, et mõned muusikud, noh, ma lihtsalt toon ühe näite. Ain Anger näiteks ei saanud mitte kuidagi osaleda, ehkki ta väga oleks proovinud, sest ta lihtsalt töötab Saksamaal ja on ooperiteatris nii kinni ja nii et temast mõni teinekord. Aga ma ei oskagi öelda, põhiline oli ikkagi see, et ma võiks peaaegu nimetada seda sarja noorte selleks, et siin on kõik nagu noored inimesed. Nad on viimastel aastatel Eestis olnud väljapaistvatest rollides nii ooperilavadel kui kontserdisaalides oratooriumisolistina ja seepärast oli hästi suur kiusatus neid Mariana kokku panna. Nimetame ära siis, keda me sellest sarjast kuulge saame, sari algabki selle nädala lõpus on Tatjana romaanovaga, kes on nüüd praegu Soome rahvusooperi solist ja kes teeb siis ütleme nii kummarduse Šostakovitši-le, kelle sünnist siis nüüd täpselt septembris 100 aastat möödub ja tema kavas on siis Šostakovitši, Prokofjevi ja klient väga sügavkava väga huvitav kava ja lisaks sellele suurepärasele muusikale ja interbertatsioonile ma tahaksin veel eraldi nagu välja tuua tekstid, mis me püüame kõikidel nende sarja kontserditel võimaluse piirides ära tõlkida, et anda sellele publikule, kes tuleb niikuinii nautima, ütleme sellist pisut hellitada väärset kontserdielamuste tantra, talle tõesti võimalus tajuda toimuvat kõikide meeltega. Tegin tõesti paar päeva tagasi siin korrektuuri sellele Tatjana kavale, see on äärmiselt põnev materjal ja ma usun, et ükskõik, kui hästi sa seda keelt tunned, paljugi läheks lihtsalt mööda, see on nii nüansirikas ja see on nii põnev. Ja siis me lihtsalt Kuuga jätkame, järgmine kuu on meil Aira Assani soolokava ta laulab Straussi ja Rahmaninovi ja siis lemmikaariaid ooperitest, mis peaks ka publikule olema selline väga meeldiv kutsung. Ja jätkab siis meie rahvusooperiprimadonna Helen Lokuta Straussi Bergi kavaga. Ja detsembris on Kädi plaasi, kord tema laulab, siis ütleme, põhjamaist muusikat Sibeliuse kriiks Sten Hammer. Ja siis tuleb ka üle mitme aasta Mati Turi soolokontsert, mida me oleme siin püüdnud ka leida aega läbi erinevate hooaegade, aga õnneks ta nüüd maandus täpselt sellesse aega. Üllatusena, siis võib-olla esineb selles sarjas ka Svetlana Grifonova, kes praegu siis sellel hooajal Vanemuise koosseisuline laulja ja sarja lõpetab väärikalt Juhan Tralla, võib-olla siis ütleme kõige suurema lennuga Eesti solist praegusel momendil, need on kammerkontserdid ja toimuvad valdavalt Tallinna raekojas, aga mõni kontsert on Estonia kontserdisaalis ja lauljatega muusikutega koos rääkides otsustasime ühel hetkel, et võtame selle julguse ja paneme kõige paremini Estonia kontserdisaali sobivad kavad ikkagi oma õigesse keskkonda, paneme nad suurele lavale. Ja ma olen kindel, et nad sobivad nii akustiliselt kui ka oma atmosfääri poolest siin Estonia kontserdisaali, nii et Juhan Tralla haljassoni kontserditel olete oodatud meie esindussaali. Aga Tatjana romaanduvat saab siis kuulata juba täna õhtul kell kuus Tallinna raekojas. No pühapäeval, homme kell viis jõhvi kontserdimajas. Kas ka teised kontserdid on mitmes kohas? Proovisime küll teha nii, et kõik kontserdid oleksid kahes kohas, et ka teised linnad saaksid osa sellest sarjast ja Pärnus kui jõhvis. Kui Tartus on kontserte nagu dubleeritud 21. septembril esinevad Estonia kontserdisaalis rahvusvahelise konkursi noor muusik laureaadid viiuldaja China Marie Mäkines Iirimaalt, tšellist Heini Laan, koski Soomest ja eesti pianist Mihkel Poll. Laureaadid esinevad koos Eesti riikliku sümfooniaorkestriga. Dirigent on Toomas Vavilov ning kavas on Johannes Brahmsi akadeemiline avamäng topeltkontserti viiulile ja tšellole ja Pjotr Tšaikovski klaverikontsert number üks b-moll. Mis on konkurss? Noor muusik, küsisin konkursi korraldajatelt Reet ja Märt hundilt. Esimene noor muusik toimus 1900 97 ja tegime seda sel põhjusel. Et selles vanuseklassis seitse kuni 13 aastat ei ole noortel muusika õppuritel tihti niuke stiimulitega harjutama panevat jõudu ei nendel ega õieti öelda nende õpetajatel, sest laps tahab ju nagu täiskasvanud, tal peab olema, mille nimel tööd teha ja mida ligem eesmärk, seda parem. Meelitajaks sellele on just see, et meie lapsed mängivad teises voorus koos kammerorkestriga. Seda väga paljudel konkurssidel ei ole ja lastel palatise silmas särama, kui nad orkestri ette mängima saavad. 21. septembril esineva konkursi noor muusik, laureaadid Tiina Maria Mäkines sealist, Heini Laan koski Soomest ja meie pianist Mihkel Poll. Mida nii-öelda välismaalt tulnud interpreetide kohta Siina Marjemad kines ja Heini langust ei mäleta, teda neid hästi mäletan. Kui China esimest korda tuli konkursile see oli 1998. aastal siis ta oli täiesti teistsugune viiuldaja, kui me olime senini neid näinud ergas ja, ja omanäoline ja ta tuli ka 2000-l aastal ja siis ta oli nagu sellest lapse erksusest välja kasvanud, aga ta oli ikkagi väga huvitav ja omanäoline ja esimene kord sai ta esimese Premieri teinekord kolmanda preemiaga. Mõlemal konkursil sai ta veel lisaks dirigendi preemia. Heini Laan koski oli 1998. aastal koos Tiinaga siin ja võitis esimese koha, aga teda me rohkem näinud ei ole ja selles mõttes on veel huvitavam vaadata, et kuidas tema arenenud on. Pianist Mihkel Poll, sa oled võitnud kaks korda konkursil noor muusik, mis mälestused sul nendest konkurssidest on? Konkurssidest noor muusik on mul väga positiivsed mälestused, esimest korda ma olin 10 Astana ja eksisusele väiksele lapsele konkurss esiteks uudne ja, ja teiseks ikkagi juba üsna stressirohke. Aga vaatamata nendele ebameeldivatele külgedele võib öelda, et siiski oma sellest sugune helge mälestus nii lastesõbraliku ja hästi korraldatud konkursi vähemalt noorte konkuste hulgas ma ei ole küll hiljem kohanudki kunagi. 21. septembri kontserdil mängid sa koos Eesti riikliku sümfooniaorkestriga. Oled sa eesti esindusorkestriga ennegi koos musitseerinud ja kuidas see koostöö on kulgenud? 2002. aastal mängisime koos üleriigilisel pianistide konkursil, kus ma esitasin Prokofjevi kolmandat klaverikontserti ja nüüd juunikuus me esitasime koos kolmandat klaverikontserti, siis esimesel Tallinna rahvusvahelisel pianistide konkursil ja need mõlemad korrad on üldiselt läinud hästi, kuigi võib-olla konkursi olukorras esitatud kontserdid kipuvad vahel jääma natuke rabedaks või proovide hulk ja see ettevalmistus võib-olla ei ole päris nii suur ja, ja see töö nii viimistletud, kui ta võiks olla kontsertettekande puhul. Sa esitad koos Hersaga Tšaikovski klaverikontserdi number üks mis on sellise kuulsa teose esituse puhul lihtne ja mis on keeruline. Ma arvan, et näiteks on kõigil muusikahuvilistel vähem või rohkem, peaaegu samas ma arvan, see kontsert ja seetõttu esitavad inimesed pole veidi kõrgemaid nõudmisi interpredile kui, kui vähem tuntud teoste puhul, kuna on harjutud kuulma häid ettekandeid, samas miskitpidi on see lihtsam mängida kui, kui muid kontsert, aga igal juhul see on väga tore muusika ja energiline ja võib-olla võib öelda ka, et niisugune nooruslik muusikat selles mõttes on ta minule kui siiski veel noorele interreidile võib öelda, et selline tore mängida. Aga selle kontserdi tegelikult on ka väga huvitav, mis lugu, et kuidagi seda kirjutama hakkasin Stahlis 24 aastane ja see oli tema esimene nii-öelda tuleproov, mille ta endale ette võttis nii-öelda klaverikontserdiga. Ta suhtus sellesse suure entusiasmiga, tõendas teose Nikolai ruubistenile ja olles siis selle talle ette kandnud, ootas ta siis rumise reaktsiooni ja see oli kahjuks aga väga vaenuliku robustse väitis, et see teos ei kõlba mitte kuskile. See on mängimata vulgaarne, triviaalne ja sobimatu ja tema on seda nõuda ainult siis mängima, kui ta teeb selle ümber. Tema näpunäidete järgi see muidugi tsüklovskile sugugi ei meeldinud. Christian soovisioni nime, pühenduse kaovad maha ja kirjutad sinna Hanson püülow. Viimasel olid selle kontserdiga seoses hoopis teistsugused reaktsioonid ja talle see väga meeldis ja ta lülitas selle koha maa Ameerika turneel kavasse ja kandis selle ette alguses bostonis ja pärast New Yorgis publiku vastuvõtt oli erakordselt soe, nii et sellest kontserdist sai ruttu väga armastatud teose lõpus pidi isegi Nikolai Rubist sain tunnistama, et oli teinud vea ja isegi õppima selle kontserdi ära ja ta lõpuks ta mängis seda päris mitu korda, ise ka. Konkursi noor muusik, laureaadid Tiina Maria, Mäkines, Heini Laan koski ja Mihkel Poll esinevad koos ersaga Toomas Vavilovi juhatusel 21. septembril kell 19 Estonia kontserdisaalis. Kontserdist teeb ülekande ka klassikaraadio. Eesti filharmoonia kammerkoor alustas oma 20 kuuendat hooaega piduliku Bruckneri kavaga, mida sai kuulata mitmel pool Eestis ja seejärel läks Poola festivalile produtsent Kersti Kirs. Mis festivaliga oli tegemist? Tegu oli väga nimeka ja juba 40 esimest korda toimuva festivaliga Bratislavas ratist laabjak Antons on selles mõttes väga võimas festival, et ta kestab pea kuu aega ja tema artistide nimekiri on väga pikk ja väga mõjus. Nii et on väga kuulsaid esinejaid ja meil oli au olla selle festivalikülaline. Nüüd sellel aastal astusime üles 10. ja 11. septembril festivali raames kahe erikavaga, esimene neist oli Rahmaninovi Vesbrid ja teine oli meie uue plaadi Arvo Pärdi muusikaga kava nimega tapaatsem. Mõlemat kontserti dirigeeris Paul Hillier. Kontserdid olid vastavalt väga edukad, rahvast oli olnud palju ja vastuvõtt muidugi slaavipäraselt soe ovatsioonid püsti seistes ja, ja palju roose ja kiidusõnu. See plaat tuli ka läinud nädalal Ameerikas välja, millal see sai salvestatud plaat tegelikult salvestati mitme aasta vältel aastast 2002 kuni 2004. Plaadil on nüüd koondatud Arvo Pärdi varasem ka nüüd hilisem helilooming plaadil teeb kaasa meiega pikki aastaid koostööd teinud organist Christopher Powers, protenud Inglismaalt, kes oli ka nüüd just festivalil Poolas meiega kaasas. Ja nagu filharmoonia kammerkooril traditsiooniks selle plaadi andis välja harmoonia. Ja harmoonia mondiga on meil koostöö kestnud nüüd juba aastaid, esimene plaat, harmoonia mundiga koostöös ilmus meil 2002 ja nüüd praegune Arvo Pärdi plaat on juba kuues järjekorras, nii et see koostöö ilmselt jätkub edaspidi, kuna ta on olnud väga viljakas ja väga positiivset vastukaja saanud. Plaadid on olnud mitmeid kordi Lämmi nominentide nimekirjas, kes teab, mis seda uudki plaati ootab, et loodame parimat. Kuidas aga kulgeb Eesti filharmoonia kammerkoori hooaeg edasi räägime esimese poolaasta hooajast põhjalikumalt. Ja sellel sügisel on meil plaanis kontsertsari Nigulistes, kirikus tuleb ettekandele neli erikava, kõik toimuvad Niguliste kirikus erinevate dirigentidega. Kõigepealt esimene kontsert on mingi tiri, keerib Kaspar sputnik. Ja ettekandele tuleb selline mahukas teos nagu Morton Feldman, Irotko Chappel, mis on pühendatud kunstnik Marcrotkule seal ümber meil ka muidugi teistlaadi muusikat palestiina ja Peteris vaskseaga kõige kandvamaks teoseks sellel kontserdil on Feldman Irodgawadžappel. Selles mõttes tuleb erilaadne kontsert, et me püüame seda illustreerida ka visuaalselt ja slaididega projitseerida. Rotkomaale järgneb kammerkoori, kuidas öelda. Kaubamärk 30. oktoobril ja 31. oktoobril esitame Arvo Pärdi Canon Bogajanenit Tõnu Kaljuste dirigeerimisel. See teos on alati olnud kammerkoori repertuaaris aukohal ja publikule alati oodatud sündmus. Edasi novembris 11. novembril. Toivo Tulevi autoriõhtu. Toivo Tulev on olnud kammerkoori resideeruv helilooja möödunud hooajal. Käesolev kontsert nüüd on ettevalmistuseks kohe järgnevale plaadistusele, mis on ka firmale harmoonia, mundi ja tuleb siis Toivo Tulevi autoriplaat. Sellel kontserdil teeb kaasa meile Inglismaalt Contra tera Robin pleis kes on väga põneva häälega meesterahvad. Ja ettekandele tulevad mitmed Toivo Tulevi varasemad teosed. Ja kindlasti ka tema uus, spetsiaalselt Elizabeth, teise visiidiks kirjutatud teos nimega regiois. Elizabeth, teise visiit on nimelt 19. oktoobril plaanis ja kammerkoor on sinna kutsutud osalema, kas siis kanname ette Toivo Tulevi uue teose. Ja detsembris järgneb meil selline jõululine kontserdikava Püha Nikolaus Nigulistes, kus ettekandele tulevad Britteni sant Nicolás. Printsi interrabaks kaastegevad on mitmed solistid ja klaveriduo, Kai Ratassepp, Mati Nikolai, Tallinna kammerorkester. Dirigendiks on pool Hillier. Nii et selline kontserdisari nüüd. Marwan pakub kuulajale väga palju erilaadset muusikat ja näitab koori võimalusi ja laia repertuaarivalikut. Meie müüme ühtlasi ka kontsertide sarja pileteid, neid saaks osta huviline kammerkoorikontorist. Üksikkontsertide piletid on nagu alati müügil piletimaailmas. Teil on veel koost teiste kollektiivides on nagu ikka, me teeme koostööd teiste Eesti muusikakollektiivide organisatsioonidega, eelkõige võib-olla Eesti kontserdiga. Nüüd, just septembri lõpus ja esimesel oktoobril tuleb ettekandele Mozarti, Domenio ja jõulu kanname ette koos Bachi jõuluoratooriumi Andris Veismanni dirigeerimisel Tallinna barokkorkestriga. Lisaks sellele järgnevad mõistagi päris mitmed välisturneed. Kuhu te sel poolaastal läheb? Nüüd äsja sai käidud, nagu ütlesime, protslawis Poolas. Nüüd kohe järgmisel nädalal järgneb lühike kontsert, reis Oslosse, kus tuleb ettekandele Travinskis vaadet ka ja mida dirigeerib Tanel-Royce Oslo kontserdimajas. Edasi, meil on novembrikuus kaks reisu plaanis, esimene neist soome festivalile luks muusikaaess Jundjasse ja teine osalema suurele Eestile pühendatud tud festivalil Šveitsis ja Saksamaal nimega kaltsus Keips kus meil on lausa kolm kontserti eesti heliloojate muusikaga Paul Hilleri dirigeerimisel ja detsembris sõidame Itaaliasse Boltzonasse, kus meil on kaks kontserti, Rahmaninovi Vesbritega. Aitäh, produtsent Kersti Kirs ja kodupublik jääb ootama suure huviga meie esinduskoorikontserte Eestis. Beethoveni festivalil Bonnis kogub hoogu. Kui esmaspäeval tegi siin workshopis festivali põnev uustulnuk Lõuna-Aafrika rahvuslik noorteorkester Petteri külge Ivatisel siis teisipäeval olid Beethoveni kolmikkontserdi solistideks Viini klaveritrio liikmed Müncheni kammerorkestris Christoph popenn. Ja just siin ka uus teos Vonni festivali tellitu Johannes Harnaitilt Beethoven, Skitsen inspireeritud Beethoveni mustanditest aastast 1008 eks see 100 Relgavas leer auer Bachi 30 kolmeaastase vene ameeriklanna serenaad melanhoolselt merele, mida võiks pidada ka Leira poolt Anderseni aastaks Kopenhaagenil loodud balleti väike merineitsi eelkäijaks. Kolmapäeval Beethoveni kõrval Schumanni Ühenduse alibertraimanis seitse orkestri fragmenti Robert Schumanni mälestuseks ja siin kõrval trools mürksumanid selle kontserdiga. Märkigem, et just selle nädala kolmapäeval algas kontsertide sari. Schumanni laululoomingust viis erinevat kava erinevate solistidega. Sabine Ritter pus alustamas tema järel Kristiine öeldse ja Beethoven Halles sooloõhtuga, pianist Arkadi poolades kunid ja Beethoveni missa Solemmnist, tšehhi filharmoonia Corbrognoostja Lohtsu Gutenberg oma asutatud uue orkestri Klang servaltongees Münchenist. Uuel nädalal anud sündmuseks Amsterdami kontsert Glebova orkestri tulek Juka pekas säraste värske Oslo. Downey viienda klaverikontserdiga preeneni festivalil oli leere auerbahhil koguni oma kontsert. Eelmise nädala sündmus Sophie kuvaid uulina on öelnud, et oli lausa shokeeritud Leira loomingus suurusest tagusest tõelisest andekusest. Esinduskontserdimaja tyyclokke väikeses saalis kõlasid klaveri süüdkaks sõnati klaveritrio autor isikule paberil sealhulgas Hamburgi riigiooperiorkestri kontsertmeister Anton parafovski kolmandat viiulisonaati mängimas. Publiku meeleheaks kutsuti taas festivalile pianist Elengeri mao. Nüüd kammerteoste klaveripartneriks kontserdilt Schumanni Klaara ja Robert Schumanni ja Brahmsi teostega. Kontsert välja müüdud. Ka Kristjan Järvi ja tema absoluutansambli mitut sorti ülesastumised on lõppenud ilmast täna kui kõlab kava absoluudi sajevinul jov Sävinul klahvpillidel koos absoluutansambliga. Alati üllatused öeldakse tutvustuses Kristjani ja tema ansambli kohta. Koos Deutsche kammerfilharmoonia tehakse teisipäevalt hoomas adessi. Populaarseks saanud ooperi puterdab oma nägu, etendust ja muidugi põnevat Mozarti valikavad. Mozarti ja Rossini dialoog Mozart ja Haydn, Mozart ja Milano Mozartist reaalne mõjujõud moodsad paduvas ja moodsates infooniatega tulemas Mahleri Kammerorkesterit Daniel hardingi käel. Berliini filharmooniaühingu teistkordne music test, Berliin sisuliselt Berliini Filharmoonikute uus oma festival võõrustab kuulsamaid Sümfooniaorkestriga mujalt 17 päeva pidustusi kuni homseni. Euroopas gastroleerimas Philadelphia ookestre tekkis siingi avakontserdi kõikjale jõudev peadirigent Christoph SM Bachi juhatada, samas nii ka noore helile Matzia spincheri Herodiaadi fragmendid kogu festivalil olemas. Siis pööning, Cami linnaorkester, sageli Oremoga, Mahleri kammerorkestrile, Taaniel hardingiga kliiv, lenda ookestra peadirigent prantsuse hästi, ka. Nii siis lehekuti juba kaks orkestrit, ameeriklaste viik Faivist. Amsterdami kontserdiorkester esmaspäeval, kui peadirigent maris Jansons juhatusel ka Hans Werner Hence uuemaid teoseid, Sebastian him, traum nähtaval kohal on tänavuse juubilari Györtscurtagi looming. Küll, kus siia mingu etc kvarteti küll ungari rahvas filharmoonia kahes kavas, mis lähevad eile täna Zoltan gootšissi dirigeerimisel. Üleeile juhatas maestro saimalt telgi Berliini Filharmoonikute Scurtagi orkestripala 94.-st aastast teele. Tol õhtul kõlas gammaleri teine sümfoonia põnev duett soomlanna Soyle Isokoski ja tšehhitar Katerina Kosena solistideks. Uut muusikat on pea igas kavas Ungari rahvusfilharmoonia tänasel kontserdil koguni Turun Györts kurtagi teost sealhulgas kaksikkontsert 90.-st aastast tšellole ja klaverile. Kui vennad Paavo ja Kristjan Järvi Saksamaa festivalidel viimasel nädalal nähtavad olnud Kristjan veel tänagi siis lätsigist tuleb sisukas sõnum ka seoses Erkki-Sven Tüüriga. Tema kaksikkontsert viiulile ja klarneti lennuöö siis on olgu elanudki Vanthoussis suures saalis esitaja eks Isabel Fan köilen ja Michael Collins, kes olid kes selle esiettekandjad koos Kesk-Saksa ringhäälingu sümfooniaorkestriga joon stuur kvartsi dirigeerimisel. Sisuliselt oli see orkestri hooaja avakontsertkavaga ekspeditsioon nord, kus veel norra helilooja partein balleeni, oodi üksindusele ning Sibeliuse neljas. Paavo Järvi on aga praegu avamas uut hooaega omas Cincinnati sümfooniaorkestri ees Ühendriikides eile ja täna. Üleni oranži kavaga. Akadeemiline pidu, ola mäng, viiulikontserdi kill sähemiga solistina ja esimene sümfoonia. Paavo juhatab sind järgemööda kolm kava, neist viimases kõlab ka Eduard Tubina 11. sümfoonia. Ühendriikidesse läheb juba maailmanimega fagotikunstnik Martin Kuuskmann, kes aeg-ajalt ka Eestis esineb. On algusest peale olnud Kristjan Järvi absoluutansambli juhtivaid soliste. Nüüd siis Kapereeneli festivali mitmel esinemisel. Muidugi olis siingi tas menukas Maicel toogiat Dybala ideed Elvis New Yorgis. Kaugemale on Martin Kuuskmann suurt tähelepanu äratanud just uue muusika esitajale. Ja nii on spetsiaalselt temale uusi teoseid loonud vähemasti pooltosinat sealset tuntud heliloojad. Showman läevitš, veider või Christopher teophaniidis nende hulgas. Ja seepärast tehti Martin kuuskmannile äsja austav Pakkumine tulle õppejõuks New York Manhattani muusikakooli uuele, loodavale kaasaja muusika interpretatsiooni erialale. Puhkpillide kategoorias. Selle kooli nagu Kristjan Järvi on Martin ka ise lõpetanud. Ta asub tööle järgmisest õppeaastast ja Eestigi heliloojad on oma olulised teosed Martin kuuskmannile tähendab Eino Tamberg, Erkki-Sven Tüür, Peeter Vähi, Tõnu Kõrvits. Ja veel Ameerikas juba mai lõpule vananenud Põhja-Ameerika vanim festival Rävinjas on Chicago sümfooniaorkestri suveresidentsiks. Sai enda etteotsa eelmisest suvest dirigendile Chain skoloni. Tänavu festival olnud väga sisukas Mahleri Šostakovitši sümfooniad, solistiks Renee Fleming. Toona abso sooloõhtuga kaos, Waldokolliovi ooperi Aidena maar esietenduse peaosalisena. Jens kallan kutsus siia laulma ka konkursi BBC Singer of the World, 2005 võitnud Ameerika noored soprani Niko ka belly. Siin on ka Luuna neegradansijaterja ooperi aafrika milles Uulu keelseid etendusi juhatas Neeme Järvi, omaaegne assistent Detroitis Leslie Tanner ja festivali helilooja X on tänavu Šeik Heigi provintsis ei Keernis need noorem ja Augusta Reet hoomas. Suuret võtmise tegi siin pianistina Kerri Coulson, mängides juunist kuni septembrini kaheksal õhtul Martin Chiaatris kõik Beethoveni 32 sonaati. Tänasele heligajale tegid kaastööd aga raamhitiga Let Kersti Inno, Karin kopra ja Priit Kuusk. Saadet mängisid kokku Helle baarse, Katrioodik ja Saadet toimetas neil emanda.