Kaheportaal ja Kristjan Port tere. Eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Juhul kui su telefon pole lausa katki, on järgmise ostame, et suhteliselt meelevaldne. Põhimõtteliselt saaksid ju ilma hakkama. Tõenäoliselt on kasutuses olev mudel suhteliselt uus, võib-olla aasta-paari vanune. Sinu vaba tahe on aga nagu metsloom, mida kaubapakkujad tahavad kinni püüda ja taltsutama asuda. Potentsiaalsed kliendid pähe püütakse sokutada arusaam, et uue telefoni ostmine pole sugugi suva, vaid möödapääsmatu ja hädavajalik samm. Noh, viimane on ju tõsi, aga kellele hädavajalik? Umbes nii on see tants toimunut tükk aega kuni saabus maailma haaranud kriis. Ebatavaline, kõiki võrdselt üllatanud olukord on ilma hea eeskujuta, kellelt otsida turvalisuse sõnumeid? Sellisest teadmata tulevikuga maailmas asuvad pähe elama väiksemad ja valjemalt muremõtted mis ei lase enam müügisõnumitele lihtsalt võimu haarata. Mis seletab ka kõikjal maailmas järsult kukkunud nutitelefonide müüki. Järgmise telefoni ostu ehk telefoni uuendamise tsükkel pikeneb, saab näha, kas ajutiselt, kuni inimesed lastakse uuesti vabamalt liikuma ja tööle tagasi või siis püsivamalt. Põhjust on uskuda viimast natukene rohkem. Näiteks harjutakse vana mudeliga pelgalt kogukondliku inertsi ja põrguefekti tõttu. Sotsiaalsete loomadena heegeldatakse ju ennast ja enda valikuid teiste kaudu. Märgates, et ülejäänud kodanikud ei tõtta telefoni uuendama, siis miks peaks ise tormama? Ainult et igaüks on ju ise omakorda teiste jaoks sotsiaalne peegelpind ja nii siis sünnib süsteemne mobiili uuendamise aeglustumise efekt, kuna kõigile paistab, et uue telefoni hankimisega pole kiiret. Võib-olla muutub vana telefoni demonstratsioon isegi omamoodi popiks. Kultuurifenomeniks. Uuendamise tsükli aeglustumist põhjustavad vanas suhteliselt vähe uuenduslikud ja mitte millegi pöörase poolt eristuvad uute telefonide mudelid. See on üheks põhjuseks murtamate telefonide turule toomiseks hoolimata, et need on kohmakamad kasutada ja kallid osta. Aga noh, vähemalt teistsugused Kallimatel telefonidel on paremad kaamerad, aga selfie jaoks piisab vähemastki. Murrangulise uuendusega puudusega seletatakse viimase paari aasta ostutrendi langust. Uue telefoni ostuga mitte kiirustamise mõtet võivad toita ka hinnalangus, et viimastel aastatel on telefonide müük aeglustunud, aga tootjate kulud ju ainult kasvavad, sest niigi hea paremaks innoveerimine muutub üha kallimaks. Tootjate jaoks on oluline võimalikult kiire telefonide uuendustsükkel. Et arenduse kulude katteks raha turult kätte saada juhtus paraku vastupidi. Lahenduseks kas aga mõeldi samas välja uus taktika? Ostke vähem, aga makski rohkem. Turule toodi hoopiski kallimad 1000 euro piiri ületanud telefonid. See töötas kuidagi. Kuni saabus koroonaviirus uus mure tõi klientide päevakorda telefoni uuendamise asemel. Muud prioriteedid võrreldes möödunud aasta sama ajaga telefonide müük maailmas kukkus aasta esimese kolme kuuga umbes 12 protsenti mis tähendab, et nemad ei pea iga kaheksas telefon. See on kõigi aegade nööri languse rekord. Lisaks märgitakse telefonide ühikute arvuna müüdi viimati nii vähem nutitelefone 2014. aastal. Hiinas oli langus veelgi suurem ning seal jäi esimeses kvartalis müümata iga viies Telefon. Igaüks aimab ilma õpikust lugemata, et kauba hind sõltub ostjate pakkumist. Vahekorrast ning antud olukorras on kaubapakkuja sunnitud hindu langetama. Kuna kriisi lõppu pole veel näha, võib olla üpris kindel, et nutitelefonide hinnad kukuvad veelgi ja pakkumised muutuvad endisest. Atraktiivsemateks Apple on teenitult väärt nutika strateegi tiitlit ja kirjeldatud olukorras paistab Et firma valis kalliste telefonide sooduspakkumiste asemel pakkuda päriselt odavamat Aga samas uut telefoni sest nagu tõdes kadunud Steve Jobs ei osta inimesed ainult telefoni, vaid vahetavad raha sotsiaalse kapitali vastu, mida telefoni uue mudeliga saab nüüd rahuldada. Aprilli keskel tutvustas firma 339 USA dollarit maksvat telefoni. See oli viimase nelja müügi langus aasta jooksul. Esimene odava hinnaklassi mudeli. Kokkuhoid saavutati varasema tehnoloogia nutika kasutamisega kombineerituna uuemaga. Isegi nimetus laenati vanalt mudelilt ja Shanghai fondis, see nagu aastal 2016. Võimalik, et telefonidest kaob ära sära ja uue mudeli asemel tasub oodata uutmoodi üllatusi väljaspool telefonide maailma. Kuni inimesed suudavad rääkida, telefonid siiski ära ei kao ja need uuenevad ikka natukene edasi. Kuivõrd nutiseadmetest on aga kujunenud peamised inimesi omavahel ja ülejäänud inforuumiga ühendavad liidesed siis miks mitte mõtelda telefonijärgsele ajastule? Kas isegi tänane, kõik ühes tehnoloogiline platvorm peaks kandma telefoni nime, sest telefon selle sees? Pole põhimõtteliselt grammigi muutunud. Järelikult telefon ei ole katki. Katki lähevad hoopiski meie muud soovid. Kas nende täitmise lahendus peab kandma telefoni nime? Kuula varasemaid portaale. L2.