Tere hea klassikaraadiokuulaja tänast 11. novembri heligaja toimetab Kersti Inno. Saate teemad. Täna toimub Nigulistes Toivo Tulevi autoriõhtu heliloojat intervjueeris Mirje Mändla. Täna algavast üheks on pärast Eesti noorte interpreetide konkurss festivalist prio, räägib Eesti Kontserdi produtsent Neeme Bunder. Sarja harmoonia ja energiajärjekordse kontserdikava tutvustab Andres Mustonen. Põhja-Eesti meeskooride ühiskontserdiga jõhvi kontserdimajas algavad Ants Üleoja juubelipidustused räägib eesti meestest lauluseltsi esimees jaonat. Rammil on peadirigent Kaspars putentsi, käe all valmimas kava. Hing igatseb taevas. Kavast lähemalt, rääkis dirigent Kaspars puutnints telefoniintervjuus. Tuleval nädalal Eestis esinevat Lõuna-Ameerika põlisinstrumentide orkestri kammeransamblit tutvustab Tiia Teder. Mozarti aasta lõpetuseks pakub Elleri muusikakool Tartus võimaluse osa saada pidulikust õhtu muusikast. Alati. Teie Wolfgang lavastajaks on Taisto noor kontsertõhtut, tutvustab Elleri muusikakooli direktor Kadri Leivategija. Küsitleja Hedvig Lätt. Sarjas Toompea muusikasalong saab täna kuulata kontserti. Võrratu klavessiin. Produtsent May'l sildas andis intervjuu Kadri-Ann sumerale. Klavessiin ist Julia geiava Hess seitsmeteistkümnendal novembril kontserdi Eesti muusika ja teatriakadeemias. Teda küsitles Mirje Mändla. Eri Klas juhatas Põhjamaade noorteorkestrit orkester Norden festivali euroopamusikaale, eelkontsertidel Berliinis ja Münchenis kuuleme Priit Kuuse tehtud telefoniintervjuust ja ka muusikauudiseid laiast maailmast, vahendab Priit Kuusk. Head kuulamist. Laupäeval, 11. novembril toimub Tallinnas Niguliste kirikus Toivo Tulevi autoriõhtu. Esinevad Eesti filharmoonia kammerkoor, Tallinna Kammerorkester, soleerivad Kadi plaas, Robin Blaise, Mati Turi, dirigeerib Paul Hillier. Ettekandele tulevad teosed, Harrismann, ketrajer, Kirt, eszka, oponen, daam liiva lauldes Toomenting johhismis tuli ju esiettekandele kuninganna Elizabeth teise Eesti visiidi aegu ja Sons kontserdi järel. Teosed salvestatakse ja need ilmuvad harmoonia mondi plaadimärgi all. Ja Toivo Tulev on klassikaraadio stuudios ning tutvustab ühte kõige ulatuslikumalt teost, mis siis sellel kontserdil kõlab songs, mille esiettekanne toimus festivali nüüd raames aastal 2005 Niguliste kirikus. Kompileeritud mitmest allikast põhiline osa sellest on, on ülemlaul ja see oli ka oli leeri väga kindel konkreetne soov. See tekst oleks seotud ülemlauluga. Esimene reaktsioon on mul sellele teleoli suhteliselt selline ettevaatlikult. Üks põhjus on see, et see tekst üldiselt jääb tänapäeva lugejale kaunikesti kaugeks ja nii ka minule ja andel across on mõneti ajas juba meile oluliselt lähemal ja võib-olla sellest tingituna võib-olla sellest tingituna tundra krust tervikuna mulle kaunikesti mõistetav ja, ja selline armas lugemine alati öelnud Nende kahe teksti kombineerimisel ja vastandamisele või kõrvuti asetatud tamisel jõudsin ma siis sellise tulemuseni, mis tundus mulle kuidagi kõnekam, kui ma oleksin olnud lihtsalt seotud ühe algtekstiga. Lisaks sellele kandiku spirituaalile on seal veel üks lühem handele krussi teosmiline cuplastele peenia Burber Antios. Et see on kaunikesti selline põlev puu ees ja mitte vähem kui, kui kandikul spirituaali ise. Ja selles anud loobumise vaimu ma nüüd ei mäleta, millist jaotust takus poolhineer välja, tal oli ka mitme koorimuusika idee selle teosega seoses. See kolmas kuur korrantaanu astub sisse tegelikult alles kuuendas osas, mis on selline murdepunkt selles loos ja selleks hetk, kus, kus oli vaja lisaks uuele solistile õnneks on kontratenor selle täienduseks ja selle mõtestamiseks oli, oli vaja veel ühte koori ja selleks on siis korrulantano kaugemal asetsev pisikene koorigrupp, antud juhul laulad seal ainult kaks kõrget sopranit. Natukene vihjevas sellises stiilis ja tegelikult on kolmandakoori kasutamine väga-väga otseselt seotud kogu selle teose sellise arhitektuurse, ütleme lahendusega. Samal ajal kui hakkab laulma korralantaanu saali kaugemas punktis kuulajate ees, samal ajal astub sisse ka orgaanulantaanu, siis orel, kaugem, orel, see on siis kolmas orel selles teoses kuulajate selja taga. Tegelikult kujuneb selline akustiline rist selles ruumis, kuhu võiks esitleda aparaat, siis on paigutatud, see ei olnud selline teadlik tegevus, seda ma nägin pärast, mis ma olin teinud, et kui ma hakkasin analüüsima, et selline selline asi oli sündinud kuues osa on selline kulminatsioon või kui tahta seda asja üldse kuidagipidi analüüse kokku needusi kaheksa ja kui me loeme ülemlaulu, siis ilma nende kommentaarideta või ütleme, nende alajaotuste, tähendab, mis on sinna hiljem juurde lisatud kirjeldustega veetud, nüüd räägib peig, nüüd röögib, pruut ei ole tegelikult enamasti võimalik üldse aru saada, kumb on kumb see situatsioon, kus armastaja ja armastatu vahetavad pooli või on meelega nagu tekstis jäetud märkimata identifitseerimata, see olukord on kuidagi mõistete lähedane ja sellest olukorrast inspireerituna, siis on paljuski tegemist solistide valikuga kas kõrgem või madalam hääl või siis koguni kuni kontratenor selles selles murdepunktis, mis, mis nagu oleks selline kokku eelnevatest õietidest ja jäävatest mõttekäikudest, mis on omakorda jagatud kahe kuuri vahel ja kahe põhilise orkestrigrupi vahel millele lisanduvad siis puupillide grupid ja millele omakorda lisanduvad keelpillid, keski Johannese kolmikjaotus kooriuses, peegeldubki kolmikjaotust orkestris, nii et, et on tegemist kolme sellise instrumentaalgrupiga. Keskmine neist on ainult keelpillid, kaks viiulit, vioola süllati, kontrobess kuus mängijat ja kaks sellist Antifoonilist orkestri grupikest. Siis flööt, Kosbekile, flöödi ja plokkflöödi ka ja tukiga üks mängija mängimas kõiki neid instrumente siis mu poeg, tüdruk, samuti üks mängija ott, orel, orel või siis süntesaator ja löökpillid. Ja samasugune grupp on siis koorist paremal pool, kuulud ka flööti, Altflööt, oboe, inglissarvkott, kontrovogot, jällegi orel, süntesaatoriga ja löökpillid niimoodi, et kokku on siis neid mängijaid kuus teist kuulates üle neid varasemaid salvestusi on võimalik tõele nagu lähemale astuda ja ma loodan, et see on antud juhul ka õnnestunud, on vahetanud mõned mängijad, mõned solistid, et ka selle tõttu kindlasti see resultaat erineb sellest sellest esimesest ja, ja algsest ma kujutan ette, et tempo lihtsalt võib-olla võib-olla muutused ei olegi nii väga väga suured. Nõnda kõneles oma teosest helilooja Toivo Tulev. Toivo Tulevi autoriõhtu toimub laupäeva õhtul kell 19 Niguliste kirikus ja klassikaraadio teeb sellest kontserdist otse üle kanda. Meie kontserdipublikul on taas võimalus ennast kurssi viia Eesti noorte talentidega, kuna täna algab järjekordne Eesti noorte interpreetide konkurss. Konbrio produtsent Neeme Bunder, palun rääkige, kui palju on seekord osalejaid. Et osalejaid on siis praeguse seisuga tegelikult 22 üksust, et et see on päris selline optimaalselt normaalne arv, mida ka jõuab žürii kenasti nende kolme eelvooru päeval ka, ehk siis laupäev pühapäev esmaspäevaga kenasti ära kuulata ja eks siis sealt siis sellekteerub välja ka siis noh, oletame, et kuus üksust, mis siis nagu pääseb sinna lõppkontserdile 19. novembril. Võib arvata, et klaver ja viiul on kõige populaarsemad. Pillid võib arvata küll, jah, ja eks ta umbes nii ka tegelikult on noh, õnneks ikkagi ka puhkpilli sees on ka löökpille sees on ka laul, on ka kitarr, nii et on tegelikult ühte koma teist ka mujalt me tegelikult me just igatsesime, et lauluosa oleks suurem ja selleks puhuks on ka meil tegelikult sellel aastal veel üks uus partner juurde kinud Rahvusooper Estonia näol võib olla esimene kord, ta võib-olla ei käivitanud nii suures hulgas osavõtjatega, ma mõtlen aga loodetavasti siis tulevikus nagu rohkem. Tõsi ta on, et on ikka kõik need akadeemilised instrumendid, millega mängitakse, on, klaver, on viiul, on trompet, näiteks, isegi on selline mängija, kes võtab kahel instrumendi osa mis on väga suur haruldus, on tromboon, kitarr, oboe, löökpillid, tšello need siin on jah, ühte koma teist. Kui suur žürii hindab meie noori, žürii on siis meil suhteliselt traditsionaalne ehk siis need on kindlasti muidugi Eesti kontserdiprodutsendid Muusikaakadeemia, ERSO, Vanemuise sümfooniaorkester, nüüd siis ka Rahvusooper Estonia, Eesti Raadio ja ka Eesti Televisioon, nii et nendest on siis kokku pandud meie žürii, keda juhib seekord Toomas Velmet. Nii et sellised tugevad jõustruktuuride mõtlen just muusika vallas Eestis kõik esindatus. Kogu konkurss on publikule avatud astes päevapileti saab Estonia kontserdisaalis kuulata kõiki esinejaid. 11. novembril ehk siis täna hakkab see siis kella 10-st ja kestab poole viieni, nii. Pühapäeval, 12. novembril kella kolmest kestab kella seitsmeni ja esmaspäeval, 13. novembril kella kolmest kella viieni, millele siis järgneb žürii haru elu ja siis parimad, siis selekteeritakse väljajätt, kes saavad lõppesinemisele, mis toimub siis 19. kuupäeval kell viis Estonia kontserdisaalis. Ja need eelvoorud toimuvad ka kõik Estonia kontserdisaalis, niisiis olete oodatud avastama uusi noori talente. Sellesügisene harmoonia ja energia on vastandina praegusele külmale ja närvilisel ajale meie laiuskraadil keskendunud soojadelt maadelt pärit muusikale maadelt, kus esmaoluline on inimese seesmine harmoonia. Niisiis mängib Kremerata sextet India roogasid ning araabia muusikat kunstmuusikal kontserdil oma kohtades. Seekord mängitakse Wolfgang Amadeus Mozarti sümfooniakontsert tantet viiulile, vioola-le ja orkestrile Esinevad Kremerata sexteti Andres Mustonen, kelle tabasin telefonitsi Hollandist eta rida India ragade araabia muusika kohta mida esitatakse siis kõrvuti Mozarti sümfooniakontsert, Dantes seadega, kremerakeseks tehtile. Ohvrite kõrval teine pool puudutame kaugemaid kultuuri kuid nüüd kultuuri, millest kõik on saanud alguse just see on minu jaoks India kultuur, India ragade, nende helistikulised küsimused on mind väga huvitanud ja muidugi India ragade organisatsioonid. Nii et me oleme sellega rattaga tegelenud selle muusikaga ja nüüd pühendame ida muusika Lääne tsivilisatsiooni kõrghetkedega. Ja ma ei näe siin mingisugust vastuolu, sest energiat ja harmooniat. Me leiame seda kõikidest kultuuridest. Ja kus kindlad kõik ühinevad. Ja energiat ja harmooniat on tulvil ka. Ja see ongi siis selline küsimus, et millest kõik algab, energia on väga huvitav sõna energia on näiteks india kultuuris on Joašanades ja sellistes täiesti liikumatus olekus on väga tugev energia. Me oleme võib-olla harjunud Anu Samaenergiat, noh, niisugused nagu tänapäeva niukses paanikast ja nendest arengutest, mida me nüüd näeme ümber, et kõigi sellest entertainer kultuurist, eks ole, et, et see on nagu energia. Kuid see ei pruugi üldsegi. Ja tavaliselt ei tähendagi tegelemist, vaimset energiat, eks sisemist konspiratsioonienergiat. Nii et ma nagu tahaks seda poolt avada ja endas ja teistes areneda. Kontsert harmoonia ja energia toimub pühapäeval, 12. novembril kell seitse ehk kadriorule. Eesti rahvusmeeskooril on peadirigent Kaspars Budnentsi käe all valmimas kava, hing igatseb taevasse. Palusin kava tutvustada dirigent Kaspars putentsil. Kavas on põhimõtteliselt muusikamis algselt mõeldud advendiaja märguandena igatsusest tõusta kõrgusesse, kuhu inimene üldse tõusta suudab samal ajal aru saades seostest selle patuse, maailmamuutuste ja sidemetega. Muusika on väga erinev. Aga mis puutub pealkirja, hing igatseb taevas, see siis põhimõtteliselt on see kogu aeg seal olemas ja tunda. Ma ei saa öelda, et tunneksin väga hästi 19. 20. sajandivahetuse vene poeesiat. Aga mida ma tõeliselt armastan, on Aleksander plokkija innocent annenski, luule. Me laulame Sergei Rahmaninovi, Aleksander Arhangelski muusikat, kes esindavad erinevaid stiile, vene klassik, vaat mis kuulub ortodoksi kiriku juurde. Kavas on ka mõned kaasaegsed heliteosed ortodoksi tekstile. Esmaesitusel on Andres Uibo, Antifoonide meeskooriversioon. Jäleti helilooja Andres. Ülestõusmispühade kirikulaul. Meil on kaks muusikalist versiooni kontserdile nime andnud tekstidest. Hing januneb päeva kaugusi, ehthing igatseb taevasse. Georgi Sviridovi imekaunis muusika ja teise versiooni on hiljuti loonud läti helilooja Andresselitskis. Mõlema aluseks on Sergei Jessenini luuletus. Üks alustab, teine lõpetab kontserdi. Importens for Estonia nodiens Ozo personali Fomee Fodekvae ees kriitjanud FSB nööbiis. Liine Grigorjeva, Antext in akendi annianski. The Business kaudne otsese Disney noks Witte. Kaspar sputnik ütleb, et temale isiklikult, aga ilmselt ka eesti publikule koorile on kõige tähtsam sel kontserdil Galina Grigorjeva uudisteose esiettekanne. See on eluöö inno klienti annenski tekstile. See on imetore teos. Galina Grigorjeva on öelnud, et temale tuss oma teose loomisel eelkõige innocent, annenski, poeesia peajoonest. See on sügav inimlikkus. Eesti rahvusmeeskoor Kaspars Budnintsi juhatusel esitab kava, hing igatseb taevasse. Kolmel õhtul. 16. novembril kell 19 Narva kultuurikeskuses geeneva seitsmeteistkümnendal novembril kell kaheksa Üheteist Tallinnas metodisti kirikus ja 19. novembril kell 18 Pärnu-Jaagupi kirikus. Klassikaraadio salvestab Tallinnas toimuva kontserti ja annab selle eetrisse advendiajal. Neljandal novembril leidis Tartus aset Eesti meestelaulu seltsi volikogu koosolek, kus seltsi esimeheks valiti tagasi jaamat. Palju õnne ja edu teile edaspidiseks perioodiks. Ja kasutan kohe juhust, et küsida, millised on teie selle aasta kuumemad, teemad ja eesmärgid. Kui me räägime nendest suurematest ettevõtmistest, mis meil sel hooajal ees seisab siis on selleks poiste solistide võistulaulmine ja seda juba kuuendat korda me teeme seda üle aasta. Jaanuar-veebruar on siis see aeg, kus peavad toimuma, et kõik need maakondlikud võistulaulmised ja märtsi esimesel poolel teeme poolfinaalid Tartus ja Tallinnas. Ja 31. märtsil on siis Tartu Ülikooli aulas finaal ja võitjate kontsert. Nii et praegu kõigil asjahuvilistel teeme ettepaneku selles osaleda, sest see on täiesti vaba sõltumata sellest, kas on siiamaani meestelaulu seltsiga kokkupuuteid olnud või mit laulmine toimub viies erinevas vanusegrupis, esimene on kuni seitse aastat ja kõige vanemad on siis noormehed kuni 20 aastat. Nii et järelkasvu probleem on teil ikka ja alati esikohal. Nii solistid kui koorid. Just niimoodi sellepärast ongi eesmärkidest rääkida sellel hooajal, siis ma vaatasin, et koolinoorte laulupeole on registreerunud 95 poistekoori rive. Arutasime seda nii juhatus kui ka volikogus ja ja võtame endale praegu sellise eesmärgi, et aastal 2007 peaks olema Eestis 100 poistekoori, sest see on ikka nii ilus Arvik, selle poole tuleb püüelda. Seda enam, et meil on väga suured traditsioonid poistekooride liikumisel. Ja me oleme selles osas euroop paar riikidest absoluutarvudes esi kolme hulgas kindlasti kuigi tõele au andes ma ei tea praegu ühtegi, kellel on rohkem, aga mul puuduvad andmed praegu kahjuks Inglismaa ja Saksamaa kohta. Traditsioonid on mitte ainult poiste, vaid ka meestelaululiikumises ja siin homme ongi Põhja-Eesti meeskooride suur ühiskontsert jõhvi kontserdimajas. Ja see on nüüd tõepoolest suur ühiskontsert selles mõttes, et osa võtab 16 meeskoori peale selle kaastegev on Eesti kaitseväe köster Petersoni juhtimisel ja kammerkoor Solar. Miks me teda teeme jõhvis? Siin on oma konkreetne põhjus, nimelt. 19. novembril saab tegelikult Ants Üleoja aktsem Virumaa mees sünnilt 70 aastaseks ja leidsin, et see on kõige sobivam koht sellise ühiskontserdipidamiseks sellega, nagu alustada juba Ants Üleoja juubelit, need kutsume kõiki jõhvi kontserdimajja. Kell 15. Null null algab kontsert ja see on tasuta kõigile. Ants Üleoja juubeli tähistamiseks jätkub sündmusi kogu nädalaks. Kolmapäeval, 15. novembril kell 18 näidatakse kinomajas Tõnu Aru filmi Ants Üleojast. Neljapäeval, 16. novembril kell 15 esitletakse eesti muusikat teatriakadeemias raamatut koorijuhiks sündinud Ants Üleoja siin rääkija sulest ja CD duubelplaati erinevate kooride salvestistega. Ants Üleoja juhatus sel laupäeval, 18. novembril kell 19 on Estonia kontserdisaalis pidulik sünnipäeva kontsert kus esinevad oo nurme segakoor, inseneride meeskoor, Tallinna tehnikaülikooli akadeemiline meeskoor ja Eesti rahvusmeeskoor juubilari juhatusel. Kontserdist teeb klassikaraadio otseülekande pühapäeva 19. novembri Ants Üleoja. Päris sünnipäeva hommikul on klassikaraadios saade Õnne sünnipäevaks, Ants Üleoja. Eesti televisioonis on aga kell 16 40 samade unustuste puu, mis samuti pühendatud Ants Üleoja 70.-le sünnipäevale. Saate režissöör Ülle Õun. Teisipäeval, 14. novembril esineb Tallinnas Mustpeade majas haruldane ansambel Argentiinast haronterastele. Silencio on Lõuna-Ameerika pärismaalaste instrumentide orkestri kammeransambel. Töötab Buenos Airese ülikooli dressdeeeffervjueero etnomusikolooge instituudi juures ja selle ansambli asutas viis aastat tagasi Argentiina helilooja Ale Handraigleesias rassi. Ansambli idee on anda Ameerika iidsetele pillidele samavõrd suur väärikus, nagu on Euroopa traditsioonilistel instrumentidele ja ühendada rahvamuusika rahvapärimuse rituaalid ja uskumused kaasaegse live-elektroonika väljendusvahenditega. Ansambel on väga populaarne nii maailma muusika kui nüüdismuusikafestivalidel ja rändab nii lõuna- kui põhjapoolkeral ringi ja on esmakordselt Baltikum. Iglesias Rossi idee on iidse kultuuriga jätkata tänapäeval tema õpilased, teda ise mängivat ürgseid Andide Pille ja püüavad taaselustada kunagisi samanistlike rituaale. Nende kontserdid ongi sarnased rituaalidele, kus energianivoo kulged, meditatsioonidest, ekstaažini ja ka Tallinnas toimuva kontserdi kavas on rituaalsed teosed ansambli liikmetelt ja ansamblile lähedal seisvatelt Argentiina heliloojatelt. Ansamblil on kaasas tohutu instrumentaariumi iidseid instrumente ja Mustpeade maja saalist. Suure pinna täidab löökpillimängijate varustusansambel on ka visuaalselt väga huvitav, kuna nende pillide hulka kuulub palju kõristeid ja muid põneva väljanägemisega imelikke pille. Ja muusikud ise on väga entusiastlikud ja energilised. Andrei kleesia trossist veel paar sõna. Ta on Argentiina tuntumaid heliloojaid, 46 aastane, sündinud Buenos Aireses, õppinud Bostonis ja Pariisi konservatooriumis. Nadja pole, on see preemia eest. Ta on praegu Argentiina muusikanõukogu president ja ka tuntud raadiomees. Nimelt on tal Buenos Airese raadios iganädalane piire ületava nüüdismuusikasaade, mille pealkiri on sama, mis sellel ansamblil, mis siia tuleb. Vaikuse piirid franterastel Silencio. Argentiina rituaalset nüüdismuusikat saab kuulata Mustpeade majas teisipäeval kell 19 ja praegu jutu all jauranud pill on ja kui mida mängis Han krimkjeviks, kes samuti esineb ansambli koosseisus. Täna laupäeval toimub Tartu Ülikooli ajaloo muuseumis algusega kell 14 Heino Elleri nimelise Tartu muusikakooli puhkpilliorkestri sügiskontsert, aga järgmisel nädalal on Elleri koolil veel üks huvitav ettevõtmine plaanis ja sellest räägib lähemalt kooli direktor Kadri Leivategija. Testi veel kord kummardus Wolfgang Amadeus Mozarti-le on meie koolipere poolt tus haridusministeeriumi saalis, kus siis kolmapäeval, 15. novembril tuleb meile pidulik õhtu, muusika ka alati teie Wolfgang, kus tõesti on nagu kujuteldav reis ajas ja ruumis, kus Mozarti isa pilgu läbi on Mozarti teosed nii tema noorpõlve teostest kuni tema lõpetamata reekviemi sellel reisil siis on kaasas nii-öelda kujutad Lähevad, noored Mozartit, Mozartit omas ajas sellest väikesest Mozartist peale, kuni siis Mozarti küpse helilooja nii, ja seal osalevad, et meie, noored muusikute koos ele sümfonietiga tuleb ettekandele mitmeid ja mitmeid tema instrumentaalkontserte ettekandele uhke Figaro pulma avamäng, aga ka tema mitmete sümfooniat, kaunide osade ja tuleb ka tema kammermuusikat. Nii klaverimuusikat, nyyd muusikat neljale käele tema viiulisonaate ja on meil palutud veel osalema sellel kaunil pidulikul õhtumuusikal Vanemuise tantsu- ja balletikoolinoored, tantsijad, see on lavastus, lavastaja on Taisto noor, see on tõesti lavastatud Taisto noore poolt, me oleme palunud kunstnikuna siin abiks Liina pihlaku koreograafina on tantsud ette valmistanud Viina noor valgustus, kunstnikkonna Andres Sarv. See on siiski täiesti Wolfgang Amadeus Mozarti muusikale ja tema elule pühendatud õhtu. Samas on Mozart see vestleja, kes kogu oma poja elukäiku jutustab, ümber kommenteerib ja lubab siis sellel noorel muusikust Mozartil seal vahepeal mängida ja tema muusika järgi siis k on tantsud seatud, kes salvestlejaks vestlejaks ongi meie lavastaja Taisto noor, kes siis ka Leopold Mozarti osa seal sel korral täidab, jutustab see programm on tõesti väga mitmekülgne, tuleb ettekandele ka võluflöödi stopagenaaria reekviem Est rekord, toore siis Figaro pulma avamänge sümfoonia number 29 tuuriste kuuleme allegro konspiritosele, neljanda osa aga on ka mõned väga huvitavad seaded. Teks neljandast viiulikontserdist on meil marimbaseade tehtud hoopis kolmandast osast, nii et peaks olema hästi elegantne, aga samas huvitav ja rikkaliku niisukese muusikalise balletiga pidulik kõhtu. See on ehk siis meiepoolne väike kingitus kõikidele noortele inimestele ja kuulajatele, kes tahaksid seda väikest ilusat õhtu muusikat kuulata. Aitäh Kadri Leivategija selle intervjuu eest pidulik õhtu muusika alati teie Wolfgang Elleri muusikakooli õpilaste esituses ja seda mängitakse haridus ja teadusministeeriumi saalis Tartus munga tänav 18 15.-le seitsmeteistkümnendal ja 19. novembril sülgaja. Viiuldaja Mai sildas, kes põhine Corelli Consorti eestvedaja räägiksimegi nüüd võib-olla paari sõnaga Toompea muusikasalongis. Esimene salongiõhtu oligi meil kaheksandal oktoobril maasimega hooaja põhilise kontserdikohana, nüüd see Toompea muusikasalong hakkab tegutsema niukses kaasneva rüütelkonna hoone. Ruumid on seal väga head, väga suured, seal on hea mängida kontserte ja järgmine kontsert. Ta ongi nüüd kavas juba sel laupäeval. Kontsert algab siis kell viis ja pakume sellise kava, mille pealkirjaks panime võrratu klavessiin. Imbi Tarum, kes on ju juba aastakümneid tegutsenud klassini maailmas. Ta on ise hästi palju õppinud ja täiendanud ennast ja ta õpetab juba aastaid ka muusikaakadeemias klavessiini ja ka tasakinoa mängu. Ja praegu on ta omandamas doktorikraadi sealsamas. Nüüd on ta siis juba muusika ja teatriakadeemia selles samas asutuses ja tema üks doktorikontsert ongi siis nüüd see, mis toimub sel laupäeval. Need põhilised seal saab kuulda virtuaalset klassini muusikat erinevatelt heliloojatelt, Gülbahhilt küla muult küll Peemilt Clbukste Huudilt ja sinna juurde, et lihtsalt kava oleks natukene huvitan ja pakkuda ka ütleme, klassini võimalust, mitte nüüd saate pilline, vaid koos teiste pillidega Mositseerides siis ma ise mängingu kaks viiulisonaati seal selles kavas. Üks nendest on siis Bachi sonaat viiulile, obligatokollassinile, mis on tegelikult, et absoluutselt kaks täiesti võrdset partiid, nii et siin ei saa absoluutselt klassini nagu saate pillina ja teiseks üks väga rõõmus Telemanni sonaat, millega me siis kontserdi lõpetame ja nüüd kohale võiks tulla sinna üritalkkonna hoonesse võib alates kella neljast. Ma mõtlen, et algab kell viis Sesterit salongi kohvik ja piletimüük kohapeal algab siis juba kella neljast. Jalutage läbi ilusa vanalinna, sest et see jalutuskäik läbi vanalinna on juba ise vägagi meeldiv. Ja kui sinna saab juurde kuulata kaunist muusikat, juua tassike kohvi, võib-olla klaasike veini, siis loodame, et tekib hästi meeldiv õhkkond seal. Nende kontserdite eesmärk on mitte ainult teha kontsert ja saata siis rahvas jälle laiali, vaid Eesti pakkuda niisugust õdusat meelelahutust ja olengu võimalust ja võimalusega natukene pikemaks peale kontserti lõppemist ka sinna ruumi jääda. Mulje. Teda ja just peale kontserti see ongi see, mis nagu erineb praegu testid kontserdist enne enne kontserti reeglina muud puhvetid ju ka igal pool, aga hästi tore on, justkui, kui inimene juhuslikult ametiks positiivse elamuse kontserdil siis ei tahaks nagu kohe minema tormata, võiks rääkida muusikutega, võiks rääkida omavahel veel arutada. Ega seal ei peagi ainult muusikat rääkimas ja mis iganes, et see oleks niisugune hästi meeldiv suhtluspaik, kus inimesed tunneksid enesest rõõmu. See nagu meie eesmärk praegu. Järgmisel nädalal, seitsmeteistkümnendal novembril toimub üks kontsert Eesti muusika ja teatriakadeemia kammersaalis ja seal esineb klavessiinimängija Julia Angee vähess, kes on just praegu siin klassikaraadio stuudios. Sa õppisid omal ajal Georg Otsa nimelises muusikakoolis siin Tallinnas aga pärast seda on sinu õpinguteed viinud üle Atlandi ookeani ja mind huvitabki, et kelle juures sa seal õppisid? No esialgu ma sattusin sinna Abima metsi juurde, seal Arizona ülikoolis, nüüd viimased kaks aastat, oleneb tarterhaasiga New Yorgis. Tema on muidugi üks olulisemaid pedagooge moeros hämmesse temale õppinud Tallinnas Mailis Põllu juures, kes on ka hästi palju teevad minu jaoks, ma arvan see Oliver klaveri alal Arizonas oli ülikoolis ooperiteater. Seal lavastati ja jooksul kolm või neli barokkooperit, millest sain täiesti läbi mängida algusest lõpuni, lauljatega koos tegema ja, ja see oli hästi huvitav, siis sain ka kingiga teha. Eks varasemaid hispaania oopereid ja see oli Connecticutis CERNi muusikafestivalil, nagu paljudki, nii kolleegid, ma arvan, et Bachist alates ma hakkasingi just seda muusikat armastama, aga siis muidugi kui hakata õpime, siis lahendad seda, mida rohkem, seda parem. Aga huvitav amet jaoks on itaalia muusika või briti muusika, see, mis oli Kuueteistkümnendal sajandil kirjutatud vara seitsmeteistkümnendal sajandil sellel muusikal tohutu energia ja sarmi ja seda tõesti meeldib mängida koos ansamblitega ka ja San Francisco s mängin koos grupiga, see on kellelegi projekt ja seal on neid kuus muusikuid. Oleme mänginud, põrkleb ja tänavasti festivalil. Julia Angee vahess tutvustab ka kava, mis tuleb ettekandele seitsmeteistkümnendal novembril Eesti muusika ja teatriakadeemia kammersaalis. Seal kavas on natuke 16. sajandi muusikat. Vöödi sterling ja Roderker teises pooles on alustades Bachist esis lõpetades täiesti kaasaegse looga. Mulje on penni fantaasiaga, nii et mitmekülgne kava erinevate pillide peal ka selles mõttes, et see esimene pool kavastan sobib paremini kas itaalia pillile või spineetile, mis on häälestatud kesktoonis. Ja siis see viimane pool sobib paremini suuremale pillile kas prantsuse või saksa Pilile. Miljon kaks. Manuaali. Kõneles Julia keeva Hess, intervjuud temaga on võimalik pikemalt kuulata. Neljapäeval, 16. novembril klassikaraadio järjehoidjas. Eri Klas juhatas Põhjamaade noorteorkestrit orkester Norden festivali euroopamusikaale, eelkontsertidel Berliinis ja Münchenis kuuleme Priit Kuuse tehtud telefoniintervjuust. Müncheni Hercules saalis on ka sinu juhatatud Tallinna Kammerorkester mänginud varem aga nüüd olid sa seal hoopis teise orkestri ees ja avasid suurt festivali, mis tunne oli, kuidas kontsert läks? Kontsert läks väga kenasti, see on väga kuulus saal ja München on ju teadagi suur muusikalinn, aga minul on kõige rohkem rõõmuse. Taas, ma seisin Põhjamaade noorte sümfooniaorkestri ees, millise kuulub 110 mängijad ja seekord oli 20 noort muusikut Soomest, 20 Rootsist, 20 Taanist, saakskümmend, Norrast, meel, muusikud Islandist, sääro saartelt ja kolmest balti riigist, neli muusikut Leedust, kolm Lätist ja üks viiuldaja Eestist. Jamina. Ja oli ka veel täiendust Saksamaalt, ma kuulsin. Ja oli Saksamaalt ja oli Hispaanias. Tähendab, need on üliõpilased, kes õpivad sides Põhjamaade muusikaakadeemiates. Kõigil oli viieteistaastane ja ma pean ütlema, et kõige rohkem rõõmu valmistas Eks fantastiliselt aeglase viiul ja solistideni oli Aleksander ilm on väga sümpaatne poiss, kes mängis Sibeliuse viiulikontsert. Kogu asja krooniks võiks lugeda siis keskseda eilset õhtut, sest kogu selle turnee lõppkontsert toimus Berliini filharmoonia saalis. Teil oli kavas ka üks uue muusikateos. Jah, kavas oli ka Maria samonsoni uus teos, mis oli tellitud just selle orkestri poolt ja suvel oli selle teose esiettekanne Stockholmis. Hiljem nad käisid veel turneel sedasama orkestriga Horvaatias, nii et see võeti väga soojalt vastu nende. Kuidas hirm ja lootus siis farend, haug välja tuli? See tuli väga kenasti välja, seal lõpus veel üks niisugune, kus orkester, keedi mängijad sosistavad neid pealkirjas olevaid sõnu. See on sul päris tuttav teos. Ja ma olen seda juhatanud ka iiri noorteorkestriga ja paljudes teistes riikides, muide sügisel, kui on hooaja avamine Moskvas Vene riikliku orkestriga, millega mälestatakse lahkunud suurt vene dirigenti Kiievist Metlanovi Holstre planeete, mida väga armastas juhatusega Minu pagasis on veel aasia noorteorkestri juhatamine. 14 10. novembril algab Šveitsis Baselis festival kaltse skepsis, mis on tänavu pühendatud Eestile. Ligi kolm nädalat kestva festivali kavas on kontserdid, kirjandusõhtud, filmiprogramm ja Eesti 15 aastase iseseisvusperioodi teemaline sümpoosion. 15. novembril esineb festivalil ansambel Hortus Muusikus. Festivalile on minemas ka uus Tallinna Trio ansambel Vox Clamantis ja Eesti filharmoonia kammerkoor, kes esineb festivalil kahe kontserdiga. Üks neist eesti vaimulikust muusikast ja teine Arvo Pärdi heliloomingust. Festivalil tuleb ettekandele rohkesti eesti muusikat, kas sealhulgas spaazeri ansambli fööniks ja baasel organisti Susan tolli esituses. Naabritel leedulastel on jäänud selja taha kena uue muusika festivalil kaeda Meie nüüdi sugulane juba kuueteistkümnendat korda ja üheksa päeva Leedu riiklik orkester avamask interdrink eavitsuse käe all Marius päranauskase uus teosega. Samas kõrval ka Leedu heliloojate liidu kauaaegse esimehe, vanameister viitavdas laurussese Uusop, buss ja Steve Reichi. Sõerd nuusik kuulsaid külalisi mitu Jean-Francois, Lapord Kanadast Gidon Kremer Kremerata, kes tegid juubeli kummardusega Sophie kubeid uurinale Ansambel eklaas Seoulist music fabriik õnnist koos Maurizio käägeliga ja tuulte roosiga otsefestivalil. Samuti meil käinud prantslast koort söör kui Leedu rahvusorkester õpetamas Roberta Servjanikesse juhatusel ja nii jäi festivali lõputeoseks Helmut lahelmanniš Layden. Poskrüptom. Käida tuleb veel 20. novembril, kui Steve Raif tuleb ise oma ansambliga ja Vilniuses toimus Maurizio Kaageli kohtumine huvilistega. Nagu meil nüüd ansambel on ka leedulastel Kaida ansambel, sedagi juhatab Roberta Servjanikas. Päris mitmeid Leedu uus teosed olid veel esiplaanil, autoriteks seal kirdes Martinaitis, viitavates Germanavičijus, viitavatesparcauskas prooni oskutavitsius, viitavates Jurguutis Kaunase shoki teatri lavastusega taim läinud naishelilooja. Veeda balanssi uute ja teised uue muusikalainel Saksamaale. Kas oli muusikapäevadel benud umbes samas mahus, kui käida nüüdismuusikapidustuste kohta harukordse nimetuse all jumalik igapäevases? See on 1933. aastal koos kirjastusega veeren Ritter alustatud festival, mis 77.-st aastast teeb koostööd Esseni ringhäälinguga. Eelmisel aastal oli festivali teemaks helivärvid üle-eelmisel kontserdil tants. Frankfurti raadio orkester alustas Christoph Poppeni käijale väga ilmeka kavaga. Hans Werner Hence juubeli puhul tema päris varane teos, Ööbaladi aariad kõrvuti moodsatiga ja siis tellimus Rolf riimilt taas kõrvuti Mozartiga sopranisolist Alexandra Ljubtsjanski. Ja siis taas Martin kiirghes oma linna kuulus ansambel Modern. Viid malla Helman pulee striim case pop, peia taas Mozart, tema trio keegeldustad. Üpris teemale sobivalt toimuski enamus kontserte kirikutes meist ürgseim Alt Debrioder kirge ja iga kava väga programmilise pealkirja all. Alles meilgi käinud mari kodama ja Momo kodama klaveri tuua. Kontsert jõudis alles kasseli raekoja kodanikest saali. Paljud kavad olid seotud sõnaga. Aga kuulus festival, viin, modern läheb nüüd kõrvuti moodsad ja aastalõpukabiinis ning lisab siiagi oma panuse. Esimene see nädalalõpp, olulisim külaline oli üheksaliikmeline ansambli ressers Fray purgist. Neil üllatuslikult kavas kolm Tšuers kurtagi teost Matias Palling hääliga kõrvuti Viini Raadio Sümfooniaorkestriga Vaskadjors kurtagi kontsert anti Mozarti aimamisega viiulile vioola le orkestriga, dirigeerib Michael pooder. Esmaspäeval läks põnevaks, kui Edela-Saksa raadio orkester mängis kogu kava täiteks Friedrich Suurtsükli Spiegel esimene kuni seitsmes. Ja see on veel koostööd Bregentsi festivaliga. Kolmapäeva õhtul tulid Diränderwinis maailma esiettekandele Bernhard Langi muusika teater kahes vaatuses ai heit Mozart. Libretist, Michaels Turmingeri lavastus, Johannes kaalitske Klang foorum Viini ees. Lintsist pärit helilooja Bernhard Lang sai tellimuse sellele teosele mitte viin modernilt vaid vini Mozarti aasta korraldajaid. Lankond Jörtscurtagi kõrval viin moderni tänavune teema helilooja ja keerdküüri eile esiettekandele tulnud viiulikontsert Moviment pühendusega patris Copaczynskajale ja tema esituses oli Viini Mozarti aastatellimus. Moldaaviast pärit nooruke Patricia, õppinud Viinis ja Berliinis on tublisti rohkem kui tosina pühendusteose omanik Limekatelt heliloojatel. Järgmiseks aastaks valmivatele Jörgen hidden, Bahia tassilsay viiuli kontserditel. Aga eilne kogu kava oli väga kõnekas veel kurtagi New Messit siis ning Hans Werner Hence 10. sümfoonia tangel voodi kaudu muusikamaailma tulnud Stephane äss puri oli raadio orkestri ees. Stephane spuri on korda saatnud jube suuri asju, sealhulgas ka Jan panlaineni ooperid Yeste esiettekande Brüsselile oman ees. Uuel nädalal on Viinis Arediti kvartett Nemad kid Jerzcurtagi kolme teosega. Musike raini praam, siin saalis teeb kummarduse Sophia Kubjaid uulinale ansambel kontrapunkte Peterkoznygigejal. Harva nüüdismuusikafestivalidel midagi lastele ja noortele, aga Viinis on džungel viin, modern endale jube tuhandeid sõpru eitnud. Mujalt lühemalt. Üleeile õhtul andis Kristjani Järvi viimase külaliskontserdi Šveitsis järjekorras juba kuuenda Põhja-Saksa Raadio filharmoonia orkestriga. Han ooperis. Põnev kava kandis välja kokku seitse esitust. Prokofjevi süüd armastus kolme apelsini vastu, Daniel Sniideri songu puuk saksofonile orkestriga autoriga solistina. Jämbussaski pildid näituselt. Mitte vähem kaalukas pole Paavo Järvi kava eile täna, homme Cincinnatis Olivianess jaanitaevaminek ning Mahleri üheksas sümfoonia. Aga New Yorgis ilmuv nädalaleht Vaba Eesti sõna avaldas oma kaheksanda novembrinumbris Ando nahkuriga tehtud intervjuu, mille meie Sirp trükkis ära vahetult enne festivali klaver 2006. Oktoobri lõpust. Kuni siiani on saanud Euroopa tähtsa muusikakeskusena tähelepanu keskpunkti taas München. Äsja jagati Münchenis filharmoonias välja Deutsche fona Akkadi nii kaalukaid heliplaadipreemiaid. Echo Classic. Kuulsad Müncheni Filharmoonikute on taas õnnelikud, et üle-eelmise aasta järel, kui Christian hiilemann aasta muusikuks valiti, on nad nüüd jälle laureaatide hulgas, samuti peadirigent hiilemanniga aga nüüd hoopiski koos dinore viiuldaja Baiba skriidjaga. Preemia võitis plaadis Šostakovitši Yana tsekke viiulikontsertidega. Vaibast riide on preemia laureaat jube viiendat aastat järjest. Kristjanit hiljem annan orkestri ees 2004.-st aastast ja kui eile mängiti veel Beethoveni sümfooniaid, siis ülehomme algab Filharmoonikute traditsiooniline sügisreis Berliin, Baden-Baden-Brüssel Pariis ning kõikjal sama kava kolme eelmängu Fitzneri ooperis Palestiina ning Truckneris VII. Kuu lõpul tuleb orkestri ette agent James Conlon ja siis on põnevana kavas koloni enda kokku pandud süüt Šostakovitši ooperist Katerina Izmailova. Ja nüüd siis kolmapäeval startis Münchenist järjekordades suur festival Euroopas EKA-le mis seekord vaatab lause Euroopa Põhjala poole. Festivali teema on Veigedes Nordens. Esimesel festivalil 1993 juhatas Rootsi rahvusorkestrit Jöteboris fonikuid Neeme Järvi. Printsregent Teatris dirigeeris Läti rahvusorkestrit Paul Mägi ja Eesti riikliku sümfooniaorkestrit Arvo Volmer. Väga ilus eesti muusikakava. Kolmapäeval alustas kogu festivali Müncheni Hercules saalis eesti dirigent Eri Klas. Kavas, mida korrati neljapäeval Berliini filharmoonia suures saalis olid festivali tellimusena rootslanna Marie samu Essoni ferend Houb hirmioloog tus pühendust, Nobeli rahupreemia laureaadile siis Sibeliuse viiulikontserdi Alexanderi ilmaniga solistina ning Gustav Holsti planeedil. Mozarti aasta viimase suure ettevõtmisena algab siin teisipäeval Peters sellersi kokku pandud ja enne teravat kriitikat saanud festival New Ground hauk. Uus kroonitud lood, mis tuleb sind tõeliselt suurejooneline ning kestab 13. detsembrini. Avaetendused tulevad maailma esiettekandega John Adamsi muusikateatritükk õitseb buum, Flowering Tree Venetsueela orkestriga, helilooja ise juhatamas, seejärel aga Kaiassaaria passioonides simoone. Susanna Mälki, dirigeerib Klank foorum Viini ja mõlemad need on Peeter, sellesse enda lavastused ja nende vahel ka Mozarti reekviem, samuti lavaversioon hoopiski Uus-Meremaa trupid ja edasi Mark Morris tantsutrupi Mozarti lavastused. Tänasele heligaja saatele tegid kaastööd Priit Kuusk, Merje Mändla, Kadri-Ann Sumera ja Hedvig Lätt, operaator Katrin mõõdik ja toimetaja Kersti Inno tänavat kuulamast kõigile isadele ja vanaisadele soovime head isadele päeva ja kutsume homme keskpäeval kuulama kõiki pidulikku isadepäeva kontserdiülekannet Estonia kontserdisaalist.