Vikerraadio seda siis. Ta jõi Peko Tiid kasteto jäi. Peengadi. Jaa, tere, kuulajad, vikerraadio on otse-eetris ja Me oleme Setumaal, paljud kohalikud muidugi armastavad öelda. Me oleme setomaal, sest see on üks teema, millest on enne tänast kuningriigi päeva rääkinud inimesed, kes on siia külla tulnud. Aga meie nendel teemadel täna ei räägi. Mirjam Mõttus ja Mirko ojakivi on ka järgmised kaks tundi teie seltsis, sest Setumaal toimub 26. kuningriigi päev ja setod on täna pidumeeleolul. Ja pidu on just parasjagu läinud väga pühalikult käima. Nagu traditsiooniks on saanud siis Petseri kloostri kellades kaikumise saatele tulid alla siis krooni kogu kõik endised ja praegune sootska ning parasjagu siis seto kuninga leelokoore tervitab kogu siis seda tänast päeva ja toredat meeleolu. Me oleme tulnud küllatuva külla ja see on nüüd üks uus asi, mis seto kuningriigi juures on, et kui enne seda oma valla moodustamist käis seto kuningriik vallast valda siis nüüd on hakanud seto kuningriik käima külast külla eelmine aasta Meline Lüübnitsa külas ja tänavu oleme küllatava külas ja minu juures on Ain raali sigri. Andres on, kes on küllatava külaelanikud Rikka Ivani talu peremees ja perenaine kohe ära rääkima selle selgeks, et mis rikka ei vanni, tähendab, et see on siis nagu üks tagasi van, kellel on uhke taluvaid. Jah, siin elas jah kunagi küllatava külaseks Ivan ja, ja siis ta ehitas endale siia koju kodu, nii et 1876 pani ta esimese hoone püsti ja, ja siis. Ja rikkaks sai ta ju niimoodi. Et ta oli hästi töökas ühelt poolt ja ju seda vara natukest natuke niimoodi, kes, aga teisalt oli ta ka laste poolest hästi rikas, nii et tal oli üheksa laste. Ai, teile on praegu peres alles kolm last, nii et siis kaks last ja siis on veel kolm last ikka kõik, see on juba täiskasvanud. Ei, ma tahtsin siia lisada, et lapsi on meil küll kolm, aga meil toimuvad ju rikka ioni pillilaagreid suviti. Ja siis meil on siin õue peal. No 50 pluss-miinus last, nii et tegelikult, kui aasta peale ära jagada, siis meil on ikka päris palju lapsi. Aga millega see Ivan rikkaks sai, et oli ta põllumees või tegin midagi muud? No eks ta tegi kõike, mida nagu tasuks teha ja ma loodan, et talle meeldis seda teha. Kauplus pidas siin muidugi siinse aida otsas oli üks hoone veel kus ta pidas, Buddy tõi Riiast tikke ja soola ja mida iganes, petrooli. Ma pean natukene seda küllatuva küla kirjeldama ka, et tegelikult on see viljapõldude vahel käänleb selline tore kruusa teekene, kus siis ühel hetkel käänab maha tõsimeelne ilus, romantiline külade pisike külatee, nagu see ikka Eestimaa külades on ja samamoodi põldude vahelt siis lähede talus tallu. Rikka Ivani talu on klassikaline seto talu, kus siis on neljakandilised ehitatud hooned ümber muru. Talu keskel on Morasin, on ka suured setu väravad. Näe, all on suitsusaun ja inimesed elavad siin niimoodi oma elu, et paljudel siin küllatava külaseltse elanikke olla. Pääle kümnen alalisi elanikke, et 10 10 12 13 suvel on rohkem suviti nagu rohkem jah. Ja ma juba kuulsin, et raadiouudistes, mis just eetris olid, tegin ma ikkagi küllatava külale liiga arvates, et ainukesed noored inimesed siin külas oletegi. Teie, teie lapsed, aga tuleb välja, et noori on tegelikult ikkagi rohkem. Ja tegelikult on nii, et kolmes talus on meil põhikoolis käivad lapsed ja tegelikult on meil poiste küla poiss on hästi palju siis meie enda vanem tütar, nüüd lõpetas gümnaasiumi, et et tema on juba vanemaga poiss, hästi palju, aga, aga üks suvepere on meil siin ka, seal on ka kolm last, nii et seal on kaks väikest tüdrukut ka. Et tegelikult on meil noori Ka ikka, aga teie ise siin nüüd vaadates siit natukene kaugemale kasvatate lambaid. Millega te veel tegelete, metoodika, teie lambad ja need on meie lambad aga nägu nagu maal ikka, et ega sa ei pane mune ühte korvi? Me tegeleme kõigega, et meil on oluline oma toit ise kasvatada, et ongi lambad ja aiamaa. Ja, ja siis me tegelemegi kõige muuga ka, et, et palgasaaja nimekirjas olema Meremäe koolis näiteks praegu aga, aga kõik need ülesed tegevused, igasugused projekti teemad on olnud ka pikka aega minu teha, aga Ain teeb kõike mida vaja. Põhimõtteliselt, näiteks täna Ain on mitme mitmekordne seto kuningriigiõllemeister, kui mitmekordne nüüd see täpselt oligi neljakordne. Nii, ja siis ma tean, et sul mäe all seal on tõrvaajamise ahi. Vot see on üks äge asi. No see peaks oma põhitöö tegelikult olema, et tõrvategemine, et kunagi sai niisugune firma tehtud tõrva tegemine ja palkmaid saunakasi, neetika kõpitsemine, pillimängija karmoškad ja suviti on niisugune see õllehobi õlletegu ka Täna on teil siin mitu mitu 1000 inimest külas, no oskasite te sellist asja ette kujutada? Ei no me oleme kuningriigis varem on käinud umbes nagu teavad, mis nagu endast kujutab, et ma arvan isegi päris algusest peale kandi kuningriigis Aga seda, et teie muru peale tuleb? No seda jah, tegelikult ega me siis ei osanud arvata, muidugi siis me ei teadnud veel alguses, et me seda omale elamuid oleme. Aga, aga jah, see mõte, et see kuningriik võiks niimoodi ringi rännata nagu olümpiamängudelt, külad hakkavad vaikselt siis kandideerima ja saavad, et see see kunagi tekkis ja jah, ja nüüd nüüd ta niimoodi juhtuski, et kust kondistuses pärit olete, miks te Setumaale sattusite? Mina tegelikult olen Kolga-Jaanist siia, Ain on. Aga siia me sattusime niimoodi, et ülikoolis saime kokku ja rahvakultuur oli meile hästi oluline ja, ja nagu teada, on seda setomaal hästi palju ja tegelikult me 2002 ostsime talu kui no ikka väga vähesed tulid maale, põhisuund oli ikka linna ja me leidsime selle talu ja, ja siin me nüüd oleme. See alguses teil ju kerge ei olnud, katused lasid läbi. Jah, sa mäletad ja ja meil on üks selline mustade kaantega album, kogemata sai mustade kaantega ka seal on kõik need pildid sees ja siis vaatame ise ka imestusega, et Ta nägi see talu selline välja, sest meie enda jaoks on olnud see talu kogu aeg hästi ilus, olenemata sellest, millised need katused olid, et me nägime nagu seda ilu kogu aeg ja me oleme seda aega siin väga väga nautinud ja, ja tõesti meile hirmsasti meeldiksid. Kuigi maal on ju tegelikult väga palju rõõmu ja seda, mille pärast hommikul härga ärgata, et kasvõi loome minna talitama ka, ega muredest ei saa ju ka, rääkimata jätta, et kui te mõtlete just selle küllatava küla peale, siis mis on küllatuva Mura küla kõige suuremad mured ka see, et inimesi ei ole, et noori kasvab peale või miski muu. Ei no inimesi ikka tahaks juurde muidugi, aga, aga selles mõttes, ega meil me toimetame edasi, ma ei tea, kas meil on muresid, et et selles mõttes muidugi tahaks noori peresid ja lapsi, et koolid säiliks ja peremees juba näitab sõrmega kuhugi. No üle tee, et see rapsipõld siin on mure, et see, see mürgitamine tegelikult oleks nagu meie unistused oleks süttiks sünniks siuke mahe setomaa. Ja, ja see idee, millest on räägitud Iga pigem pikas perspektiivis, et ma usun, et inimesed varsti mõista, et see on nagu, sellel on nagu tulevikku. Ja meie küla esimese klassi poisid kirjutasid isegi presidendile kirja, et vaatasid seal meil ülevalt rõdu pealt, et mürgiprits sõitis ja siis tuli mõte, et nüüd on vaja president Kaljulaidile saata kiri, sellepärast et setomaa on selline imeline maa, et presidendid käivad kõik lasteaias ja nad on isiklikult kohtunud ja siis oli muidugi lastel tuli pähe, et kust abi saab, tuleb ikka presidendile kirjutada, nii et et las ta ajab siis kokku kogu Eesti rahva ja ütleb, et ärge enam palun, mürgitage. Kiri läks teele ja president. Ta on juba aidanud või veel ütleme, see abi ei ole kohale jõudnud. Tegelikult juhtus selline ased naabripoiss, saatis enda kirja ära meie kirju ootab veel saatmist ja isiklikult üle anda, sellepärast et, et ema lõpetas ülikooli ja ei olnud aega minna marki ostma. Tavalise elu ei ole nii lihtne, kui sa elad siin küllatuva külas, siis margi ostmine võib olla üks suur protsess, et Obinitsa poes vist on kõige lähem koht, eks ole, ja jah, ja me ei tahtnud lihtsalt netiga ka saada, et siis. Ja küll me selle edasi toimetama. Obinitsa, see on siit paarikümne kilomeetri kaugusel või on lähemal. Üle järve vaid kolm, kolm polgiti. Käit otsa. Teedigmäelikke. Ja, ja need kaugema kandi inimesed, kes meid kuulavad ja üritavad ikka aimu saada, et kuse küllatava küla on siis kui Obinitsa ka meelde ei tule, siis Põlvasse on siit selline 50 50 kilomeetrit, Võrru 35, niiet paigutage kuhugi siia. 11 jah, sest Vene piir on siin tegelikult väga lähedal. Ütles, et on otse otse ele metsa. Petseri teel läheb tegelikult siitsamast sõma. Vana tee ka niimoodi ja kui on õige ilm, siis me oleme kuulnud isegi Petseri kloostri kell. Ja vot selline jumalatagune koht siin Eestimaal, aga nüüd peremees riputab pilli kaenlasse, lubab meile, lubab meile ühe toreda pilliloo, mida me väikse hetke kuulame. Aa pillimees tormama lavale, aga jäägu siis nii, torma lavale ja meie kuulame abise stuudiost, ühe muusikapala. Siin on. Meil Sviga viinud neiu poistele. Endiselt eetris küllatule, külas, setomaalt ja praegu laval on isa kaarjas, kes annab siis edasi head sõnad. Kristlikku tausta mõttes, aga siis ilmast võib-olla nii palju, et kes te siia setomaale teel olete, siis enam ei 100 ja on selline pilvealune ilm mitte kõige soojem, aga mitte kõige külmem. Kõige mõnusam päev tegelikult, et kuningriigi päeva pidada, sest kui liiga kuum ei ole hästi ja noh, kui liiga külm, siis ei ole ka hästi. Nüüd on meil väga tore ja hea meel ütelda tervist Marja Grünbergi-le ja Triinu-Liis, Darrasele, Triinu-Liis, Darrasele on kohe põhjust soovida, palju õnne, sellepärast et eile toimus seto kuningriigi päeva teisipäev ja seto kuningriigi päeva latsi, päev on selline päev, kus siis valitakse setomaale noorsootska Jusni luur, sootska, Kestom Nursus ka, ütleme nii, et setomaa noori ja latside valitseja. Nii täpselt triinu, kus tuli see julgused oma kandidatuur püsti panna ja, ja võta endale see vastutusrikas amet. Ütleme nii, et ausad ikka need sõbrad ja vanemad ikka utsitalised, mine mine. Et sa näed siuke välja, et noh, sa võiks olla ikese seda nurja latsi valitseja ja mõtlesin, et niikuinii elad ainult ühe korra, et kui niisugune võimalus on, siis tuleb pärast. Väga õige. Maria Grünberg, sina andsid oma valitsemissaua eile Triinu Liisile üle, sina oli terve eelmine aasta meie noorsootska ja selline noorsootska muide hea kuulaja, kes mängib basskitarri ja, ja kui vaja, paneb selga seto rõivad ja muidu vabal ajal kannab musti riideid ja käib ja mängib basskitarriga rasket muusikat. Räägime Riia, mida see tegelikult tähendab olla noorsootska. Ja ma usun, et see on peaaegu juba varsti nagu ülemsootskaamet, nagu ma tundsed, kui varem noorsots ka. Olgu, kuigi Annabel on üks väga hea näide on nagu väga vähe nätagage ja siis ma mõtlen, et võisi noorsootska kah rohkem ammu sisse nõsta ja kui palju ja näidata rahvale, et tegelikult on setomaal viil valitseja pääle ülemsootska ja kroonikogu ja võib-olla ka vallavanema Petseri, Liina päev ja ma isegi Petseri rajoonipäev. Aga need noored sinu sõnaga kuulavad vä? Sai, eks Kullam vabandus, aga mis olid need asjad, mida sina siis oma aasta jooksul tegid millele sa tähelepanu rubaduisywayl, sa mõtled, mida ma tegelikult mõtlen perisel tärteid? Noh, kõigepealt ma öelda, et ma tegema lubadusega mis sai lubatud Usaieczardeti, selle valetamine ole illos. Ja päris, kuna ma olen poliitik, edki lubaga, midagi tegelikult valmiski siis tulliks vette ja siis saigi vääga palju geotus ka kavatsete lülituisil, ega sa kavatsete setodemann, ma sain endale nii palju pahtlit. Assa mürises ja eile anni oma tiitli üle. Aga millised need setod üldse on, et kas nad lubavad palju ja teeva vähe või lubavad palju teemaga palju? Kõik sõltub aega seto ostetud nagu ega, ega rahva mõõgasaga matsiaid Tinerised mõne oma laisa, mõne oma süü, ka mõne oma võltsija, mõne oma tõekõneleja, mõne oma rohkem seal hiit rappa, mõne oma lihtsameelse setode sea mügasaga matsin, Marie, sa pead nüüd ära tõlkima selle sõnamisse. Hiitra tähendas kiitra hom, kaval kira keele. Nagu vene keelest Hitleri, aga see uus sootska noorsootska, milline, milline tema. Kõnele Instagrami Hed kilod, ta iseloomustus ja veod, mis bioräägis, mis Dio kõneles malegi sinu vastaselt instagrami, peod kullana, tegelikult nüüd on luusoscalge Instagrami lehekülge kaeberregi mahe ät noorsootska. Aga mida ma Triiulisest arva, et kui me eelmistel aastatel teda näie seal väike seal väike kuningriigi tall kõige vastaskandidaat ja siis eks ma mõtlesin, et noh, et kus üle trumbata, et noh, et eks esiNursad, kas saia. Aga tegelikult see on raske, et ma näe, Triiulizylam säänest ette võtma, kust ja kui ta juba midagi on endale pähe võtnud, sest ta tuugaardi hiidude teda, et käki teene võidi Nursodkaadid eelmisel aastal, nüüd ta võttis sool aastakal ja näete tugeva hinge käinemine mäele inimene üldse on üks noorsootska, et ma kuulen, et teil on Instagrami ja Facebooki tea Spuki olevil. Kas te olete nii? Noh, ikka võib jääda nagu mulje, et ei tea, et kas need seto pärimuse noored, et need on ainult sellised sussi sahistajad ja teevad oma oma kultuuri võimule. Ei no mis noored te olete siis? No me oleme akva rõõmsa luuraid, tegusa noore, me suhtleme, me korraldame, üriteesime, käime pidadel ka. Vot nii. Millised need setu seto noortepeod on, et mis te seal teete, tõmbate karmoškad või, või kuulate tümpsu, muusikat? No oleneb teost, ega säramatsia, seda peod või no tänapäevase Kate pea ühendust ei olegi, vil tekkis, aga kuidas te omavahel seote siis selle tänapäeva ja selle elava seto kultuuri? No ma saan öelda, et ma jälje lihtsalt esihindas, tegelikult mina kui tegelikult tänapäeva noor, keda kõik vana hinemiseneb, ütlevad, et noorus on hukas ja nii edasi. No las vooleses hukka lasknud Hiiumaa noore Inemise asju, aga kui ma oma nooreinemis asju jaga vila seto astuses ongi katsite. Aga et aus on nüüd asi, kas siis tuleb ikka küsida ka uuelt soodsalt noor, soodsalt triinu liisilt, et milline see vana noorte sootska oli, et oma lubaduse ta siis ikka täitis ja läks see noorte elu siin Setumaal varem. Mul ei ole sõnu. Kajas lati nii kõrgele, ta käis nii Petserimaal, igal külas. Suhtles vinnemäe poolsete nööridega. Korraldasin setomaal konkurss fotokonkursse, kõkke tege, Pedadel, käi kõkke, tege Triinu-Liis, mis on need teemad, need, millega sina soovid hakata tegelema? Mina, soovi kaasata noori setomaategevusse? Ma luu, ma luba luua setomaa gruppi, kus ma korraldada erinevaid üritusi ja konkursse. Ja ma luba tegeleda peamiselt noortega, et seda ma ikka oma kultuuriga jääks püsima. Kui palju siin teie arvutuste kohaselt seto noori üldse on, et kui palju teie valitseda ja juhtida ja õpetada hom? Jää meid, kulla. Ma kuulsin, et eilsele riiuli Žigul ma kuulsin, et eilsel noori päeval igatahes oli olnud erakordselt palju noori, oi-oi, mis see siis näitab. Et ma tege väga hääd kampaaniad jagasid väga palju flaierid ja tege Facebook'i ürituse piisavalt kõva. Väga põnev, ma sain aru, et te käisite nüüd oma noorsootska ajal ka teisel pool kontrolljoont, et mis Elo seal noored elava. Kõigepealt ma saan öelda, et tegelikult seal teisel pool kontrolljoont ei ole siiski väga nagu tõist Sagama, need olgu seal oma sildi lihtsalt vinne keelise seto tare oma üxeto muudu setomaa, üks seto. Ja tegelikult on ka seal nooriinemisi peama saie tutvast Petseri Gümnaasiumi Parillatse lennuga, et ma käbe iski näide lõpetamisel ja kõkked Louise palju vahtisid sõpru, et. Aga räägi Vannad seal vene keeles või ikka veel endiselt ka seto keel on neile armas ja omane. Seal on mitmes, aga matsid need kõik mõistva väga pinnakiht aga just nuu mõistva seto kiil kingalama vanem kuna vanem pasanse inemised ja nagu Opase vai kõneleva naidega seto vaja eesti keeles. Et seal on Enembusamzandsite Sava eesti keeles Tarvugja saama seto keeles Tarboa käsi väga palju ei kõnele. Nonii jõudu ja jaksu siis Triinu-Liis Darrosele, nüüd peab siis aasta otsa noori setusid siin kantseldama ja, ja suur tänu Maria Grünbergile, kellel siis see tähtis amet selleks korraks läbi ja kuidas selle ametiga on, kas saab järgmisel aastal saata, kui tahate veel või ainult Viktors? Saa aga suur, suur tänu ja tagasi lähme muusika juurde, kuulame täna ikkagi kohaga kohapealsed muusikat, mis seotud kuidagipidigi, see setomaaga. Mirko Ojakivi ja Mirjam Mõttus on otse-eetris 26.-lt seto kuningriigipäevalt küllatuva külast. Uus ilmateade on see, et nüüd on vahepeal jälle hakanud sadama. Tundub, et mis vahe praegu siis seto teil on selle Pekoga, et kas sai kokkulepe sõlmitud või mitte? Meil on hea võimalus kohe küsida, sest mees, kes saab Peko käest sõnumeid, kes näed teda unes ja toob selle rahvani setomaa ülemsootska. Aare Hõrn on siin meie juures tervist. Häälendžeuska. Ole tervitad, Mirjam, keda ma alati kiindunud mitme nimega kinkige meile Geonot, Tikkadee ja mul on hea meel, et jalatsi Kuulsa küllata külastu eesti rahval kõnelema ilma Kotsile, et ei ole halba ilma. Et muidugi ma Balzibani kindle Pekole panni, Kornio, Püha Maarjale, ütleja thannas kõiklat Läsi kõrda. Ja kui ta andva vahepeal meile päive ja vahepeal on ta vihma, siis Dudantsketuudelt näide merest Ladki kõrda kõla neil Elofon päida, ikku omm tormi, aga Tubäiv ja vihm ja torm tegi väga tuud, et ka vilisa kasuda ja Maasa kasuda, nii et võtke kõike hääste, mis meil andas ja olge rõõmsa, järelikult. Võis olla neid setosid, kes palusid Pekot, et neil on just vaja heina kasvamiseks, kartulikasvamiseks, vilja, kasvamiseks veel vihma, neid oli rohkem. Jah, ja võid sa olla tahad põllu Mcis pidanud põllu pääl olema, tahtsin tulla kuningaga, ütle, et lasso ilm on veidike vihmane, et mis asi põllu pealt ära sasi kuningriiki tulla. Aare, kuidas on olnud aasta ülem George kana? Ilm kistumalda illas ja So pargila kuningriik ja setomaa ja Moldova viimane kuningas ülemsootska aasta nagu vana hea vein, mis saiste latt järjest paremast ja olen väge, Ilosit hetki olla. Mõne ütle, et kui teie 15 aastat udmurdi ja seto sõprusest udmurdimaal ja kui lauli näide laulu Nantell küsisime igast põdralaulu ja siis seal olla seto ja eesti lippol nuka ja siis üits miis Toloigo karas Arceto lipu ja Tulauloega nakas siis terve saali vehkima seto lipuga. Ja, ja, ja meil kõigil silmatuslikkal ja kilosid hetki, kui ma kõnelen, hakkasite saadasena otsa. Aarega ma peaksin küsima, et kuidas tervis on ja kuidas on tervis vastu pidanud sellele ülemsootska aastale. Kui sa mulle otsa ka, et mis sa ütled Ma näen, et sa näed väga nooruslik ja värske välja. Ma vahepeal kallan, mõtelnud et, et kus mullu tervise Krumm, Aguga eelakkuma, Gioraja siis härmakuga Petseri, Seto noori kaasa jalgpallimängija küll natukene halvem, aga kaitsveretit lüüa, siis ma Kaiet tervisele adega hättagi. Kas sootska ameti hulka käib ka see, et nendel pimedatel talveõhtutel inimesed üle setomaa helistavad teile ja kurdavad oma muresid, tulevad, astuvad läbi, võtavad pitsi Hansata või see on kõik selline noh, ütleme ilukirjanduslik. Ei too ongi, et ülemsootska kõnelda Tatas Kaibada skita tahtis ütelda, mis tõsta. Ja ma pean ütlema, Tuudad, need on ka kurbust. On ka tuud, mis võib-olla ei ole Elo nihue madijad ka ülemise Otskonna olema, teine assimis Seppololeevee kilosele väärika. Aga Tõsbite kui inimesi, kõnelased tuustet, kuis modo. Neil on vatsa rõiva valmis saanu kuist mõõda kukkuma Kaie, kui lummo Katile laululaagri kolm tunni järjest ringi, nii noorecovana Lauli kui ma Petseri kooli Petseri kuule Ledimest, kõrda päike kuni kerge ja siin kui kuninga karguse ja noore Bernase tiitlile dispetšeri poolele, kui meid kutsuti kummi Petseri poole peal lõpupeole stuudega Sõjamäe lämmast ja kõhtu. Halo Tugaos, edu rõõmu taade. Ütle, mis on nüüd see asi täna, kui setomaa saab endale uue ülemsootska, ma küsin kohe ära, kas lähed uuesti, pakub? Ei maala ütelnud ole kolm korda on viimane. Mis on nüüd need asjad, mis praegune ülemsootska oma mõtet kaasa annaks, millega uus ülemsootska peaks hakkama tegelema? Ma palle ja ka ütle talle, et setomaa noorpõlv on väga kindla peale tulema ja ma taha ütel ütle talle, et setomaa krooni kogu ja setomaa ülemsootska pead kullema ja kaema ja võtma ütle noori ja üteldi ka tuua, et et mida noore ütlase Tutule teraselt kullelda ja see vatsa seto noore põlvkonna on tarkus Tiidmist hakkamist. Ja hinnad nagu meil, nii et ma ütle kulla noori, tiin uurigoite ja ja kõik, et vastasena põldulasi võimalikult pea pääle. Kroonikogus on siis praegune sootska ja kõik eelmised soodsad. Ja kui tihti te kokku saate, ainult korra aastas. Vahepeal on nii, et, et kõrra q gimme kui Kippebaixi sülekate kuu, aga kõrt kuukimme ja mõtlemissootska Aarnel, et peos, mõtlema tuubale, nii nagu Homsis Rootsi kuningapalee on, vist on Windsori loss, et peas olema ka nii, et krooni Kogol ja seto kongressi Kogol võise Hollavitsane ja kohe siis nina sa kokku tulla ja kohe rabas siis tulla kõnelda ülemsootska krooniga, koga ütelda, mis nad Ahto või mis Narvas. Just selles nii-öelda oma parlamendist on setomaal viimasel ajal rääkima, me näeme saamidel on ju oma parlament hiljaaegu sepad, külastasid Ahvenamaade külastasitega sealset Parlamendi, noh, mis sisuliselt on lihtsalt üks ruumikene, kus on ümmargune laud, kõik pildistavad seda, see kuidagi annab tähtsus sellele ametile juurde. Kuidas te seda asja, et teil on nüüd vaja mingit ruumi, kus oleks laudja nimelised istekohad või? Jah, me oleme märgata mitmed paika Obinitsa kallet, ole mõte, on siis ka Verskahed, seal võis olla tulekinnas Vabadussammas tuleva Kirmase platsi, et seal võis olla üts Jagoga, siis kohamine seto korgeba esindusse koda. Me ei pea seal kõige istma rabasse sinna minna nagu riigikokku, aga olles nagu näete teda setomaa au, uhkus ja väärikus. Ja räägitakse, et see võiks olla kahekojaline, et teil on ju üks oluline esindus setomaal veel. Ongi mõte on niimoodi, et need krooniga kaalas nagu ülemkoda ja vanemad Kogolast nagu alamkoda. Aga kuidas te seda siis ette kujutada, et Obinitsas alamkogu ja värvikas ülemkogu vä? Aga ma arvan, kuna me ei taha seto Maiga poonitada, siis too kohe Tuladu seto krooni Kogo talo või tuubaloss tuuleponid. Aga kas ma võin ütelda, ma pean, mõtled. Et mis mul suu aasta kõige rohkem meelde, võib-olla matut kõnele ära. Et, et uued pala, too, mu nõrkus, samm, ma veidikene, olles hane edev ka. Aga mul kõkke kymneb viimetsa. Rõõmu tuua, et et kui terve Eesti siis kullel ja oli siis imet, kuis moodusid Metallica laul, siis insenerid, kaarini, hüperpoloidi kirjakeele siis mu hea sõber, Roy üteldud, et aga mis oleks jätkulalasi seto keele ta kutse minna noorsootska siis osta kohe laulma ja ma ütlen ausalt, et proovi siis too õudus, mis Trubetsky näole muidu külma rahule ilmusi kuuldes mu, mu mu laul, mida ma nimetaja laulust siis viiule, tütryk, maneeta käes, sata alla. Aga rahvas Tuinemise, kes seal lolli toeti meid nii kõvasti, et nüüd on mulle mitmeid Nad meelavat laulma, parem aeg metalli, gimme parem kui Metallica ja, ja ma sealt üte. Nii on kuningrega setomaaga. Kõik, mida sa ka ei mõista, ei taha, kui sa näed rahva silmi, kui sa näed, et no möirgas laulda, ütle tule osa üte, kas sa näed silmimis kaaslasele otsa, Naardva oma rõõmsa, siis on kõik võimalik, on Eestis võimalik seto kuningriik võimalik. Mul paraku seda varianti sellest laulust ei ole, aga ma kuulajatele ütlen, et järgmises saatetunnis. Nii et sa ja küla bänd on selle ka sisse laulnud ja me kuulame seda varianti. Ja ma tahaks öelda, et kuulaja peab ka teadma, et ülemsootska ei ole praegu üldse mitte tagasihoidlik ega idee ennast kuidagi maha, vaid noh, on teada, et arel ei ole antud seda lauluhäält ja ikka sa laulsid täitsa mööda seda laulu sa üldse ei lasknud ennast segada, mis siis, hea küll, et viisi ei pea, vajad etastule rahvaga. Kas see ongi setode laulu üks põhimõtteid, et kui tarvis ka kõvasti ja valesti, aga peasid südamest? Ja südamest. Kuulame ühe pala muusikat siia vahele ja siis juba räägime natukene seto kuningriigist, et mis siin on uut ja teistmoodi tänav. Eellaste valge tütre koodi reede. Nii inimesed kõnnivad ringi, teevad sisseoste, laval toimub oma ametlik osa ja setu muusika, seto muusikat kuulame me raadios, ma loodan, et me mingi pillimehe juurde jõuame pärast ka niimoodi, ütleme siis otse. Muidugi jõuame, meil tuleb ju pillimehe valimine. No just, aga Mirjam, ma hakkasin mõtlema, et kui neid seto laule kuulata, siis peamiselt kuigi öeldakse, et seto leelo, see on see, et mida seto näeb, selle, sellest ta laulab, aga hakkasin mõtlema kolmest asjast, peamiselt saab kõik seto laulud ära lauldud. Räägitud, eks ilusatest tüdrukutest ja naistest naise mõtlesin ei tohiks, siis räägitakse napsu Misest ja Petseris käimisest. Just, aga. Aga mina tahan kuulajale korraks ka kirjeldada seda, et kust meie saade praegu eetrisse läheb, me oleme otse-eetris. Me oleme seto kuningriigi päeval, Me oleme küllatuva külas, aga see stuudio või lihtsalt, kus me seisame. Tänavu on ju erakordselt rohkelt ja palju pihlakaid, nii et me oleme siin ühe suure pihlakapuu all, mis on paksult paksult täis orants? Pihlakamarjakobaraid Me oleme mäe otsas, niimoodi meie selja taha jääb kogu seto kuningriigi laatia melu mäe all orus on suur lava, seal toimuvad hakkavad toimuma erinevate meistrite valimised ja me näeme, et teisel pool mägesid, raali, Aini lambaid, Mudki gepsutavad üles-alla, nii et see on tõeline muruniidukid. See on tõeline idüll ja romantika ikka. Ja nüüd hakkas ka päike soojalt meie peale paistma. Võib-olla sellepärast, et üks erakordselt kuumavereline naine jõudnud siia meie juurde, Evelin Urm kunstiinimene ja tänavune seto kuningriigiametnik kujundaja, me ütleks, et esimest korda selle 26 aasta jooksul on otsitud ja nüüd vist leitud siis seto kuningriigile väljanägemine ja siin on saanu, kuidas, kuidas seto kuningriik välja näeb. Ta kuningriik meil on veel selline, nagu ta seestpoolt näeb. Minu töö oli lihtsalt tõsta seda natukene kõrgemale ja kasutada ära loodust, seda ilu ja jätta kõikidele nendele seto rahvarõivastele võimalikult palju ruumi. Ja seto rahvarõivad on siin tõesti presenteeritud, kui me vaatame neid postide, kuhu erinevad sildid pandud, need on mustad postid, kus on peal mustikad, siksak hakkas, ei ole mingi juhuslik siksak, mis siksak seal. No mina olen? No mina olen lihtsalt fännanud seda meeste Villa särgi mustrit kogu aeg, et sellised nii jõulile ja nii ilus kontrast, olen sooja villase ja selle sametise mustri vahel ürgse, et ma avastasin, et keegi pole seda kasutanud. Nüüd mul oli siis see võimalus, et ma kasutan selle siis ära, see on kõik olemas, midagi pole õhust võetud. Ega see ei saanud ju naisi kõrvale jätta? Ei saanud muidugi sellepärast naised, sest muidu äkki puudutatuna, et ma olen mingi meeste seltsis või midagi. Mina võtsin tikandis sellist õrnemat asja ja panin seda siis pisut rohkem. Ma arvan, et balanss on väga hea, et raadiokuulajale maru imelik rääkida, seda, kuidas see kõik välja näeb. Nagu internetist otsida lihtsalt naiste õrne madarapunane meeste tugev musta nüüd läbivalt seto kuningriigikujunduselemendiks ja siis ilmselt ka saab ja jääb niimoodi olema, et, et seto kuningriik aasta aastasse saab järjest tugevamalt ja selgemalt oma näolooma ja kui kutsutakse, siis ikka, et mina ei ole ju kuhugi ennast kinnistanud, et mina üritasin lihtsalt teha endast parima. Et kui me mõtleme näiteks mulkide peale, siis ma arvan, iga raadiokuulaja oma peas suudab välja mõelda väikese sekundi jooksul, milline mulgi kuub, milline on mulgi mehe näiteks peakatted Zetodel tegelikult seda ainest on ka ja lihtsalt see tuleb üles leida ja seda tuleb kinnistada ja rõhutada. Noh, eks ma olen siin kaheksa aasta jooksul harjutanud ka, et et võin juba julgemalt seen sees tuhnida, et võib-olla isegi pole vaja tuhnida, et nüüd on vaja lihtsalt letti lüüa. Kui suur inspiratsiooniallikas elav kultuur kõigi oma sümbolite ja märkidega on, sest me ju teame, et mitte midagi ei ole siin niisama? No vot See ongi inspiratsiooniallikas, ükskõik mida sa teed, siis sa pead ikkagi lähtuma sellest. Millele sa teed ja ja, ja kuidas, see hakkab välja paistma, vaata et siin oli lihtsalt see, et oli vaja saada kaks tugevat elementi ja ülejäänud loodus ja inimesed teevad oma tööd, aga kas sa seda ei karda? Nüüd elava kultuuri esindaja, sellised julged eestkõnelejad tulevad sulle peale, ütlevad, et mis sa teed meie asjadega, et kuidas nüüd võtad nüüd selle kärusse kirja ja selle elemendi ja kuhu sa selle topid, et need asjad ei käi niimoodi? Ma arvan, et käivad küll, et ma ei karda midagi lihtsat. Praegu on ka ju selles suhtes hea aeg, et kui me siin mulkidest rääkisime, siis eelmine president tuli meil mulkes igal ajahetkel proovis ka mulgi rahvariietes olla. Praegune president on setu seto rahvariideid au sisse tõstnud. Igal võimalusel kannab neid, sest tema mees on lihtsalt seto. Ja see annab, ma arvan ka võimaluse presenteerida laiematele, massidele, seda, et kui on sellised noh, ma ei tea, ma ei häbene öelda modellid ja, ja nende elementide propageerijad, siis on rõõm ju seda tööd teha. Ei no muidugi rõõm, alati rõõm, aga kõige kihvtim asi selle juures on see, et mulle väga meeldib, et ta seda tehakse. Aga ma olen siin setomaal kuulnud, et pisut pulssi Aga teie ise ei ole seto olengi hoolate, no siis ei ole häbeneda midagi, mida häbeneda. Ühesõnaga, Seto setol halvasti ei ütle ju? Tead, eino, kui julgust on, siis ütled vada kui ei karda, karda vastu saada. Aga muidu tegelikult ma lihtsalt tahtsin öelda, et tegelikult mulle tundus kogu aeg, et et kui ma saaks kuningriiki teha, siis teeks niimoodi, et ta ütleks selle natukene kõrgemale, ehk siis tegelikult need inimesed ise seest tunnevad. Kõik, kes siia tulevad ja tahavad osa saada sellest ja nii edasi, et see on uhke ja kuninglik ja see oligi see tegelikult, mida ma tahtsin, et, et ma lihtsalt kirjeldasin seda, mida ma näen, mida need inimesed tegelikult tunnevad. Aitäh sulle, Evelin, kuulame nüüd jälle muusikat natuke vahele. Nonii mõtlesime, et kuulame natuke muusikat vahepeale, aga muusika vist ei läinudki, tööler. Ööülikool kui inimene eluaeg on laboris Keenia manipuleerinud, mida tema teab Aafrika näljahäda põhjustest ega tea palju ja kui temal on see firma, kes ohtralt ja heldelt rahastab tema ülikooli, ütleb, et põhjus on selles, et seal tagurlikud talupojad kasvatavad vähe produktiivseid sorte. Meie viime neile produktiivsed sordid. Miks see valge kitliga inimene ei peaks seda uskuma? Sel nädalal kõneleb bioloog Aleksei Lotman teemal elu patendeerimisest. Kuulake saadet laupäeva õhtul pärast kellakümneseid uudiseid, vikerraadios. Vikerraadio.