Vikerraadio. Ja vikerraadio on jätkuvalt. Setumaal ja seto kuningriigi 26. päev on kestmas Mirjam Mõttus, Mirko ojakivi teie seltsis ja siin. Saabunud ju päeva kõige üks ägedamaid ja oodatumaid hetki, et see enne siin kõik oli alles eelsoojendus, head kuulajad. Lahti on läinud nüüd suur tohutu seto leiva, sõira, pirukate ja muidugi ka jookide maitsmine, sn kuningriigi kõige oodatum hetk ja me näeme tegelikult siin värava taga, olgugi et jälle hakkas vihma sadama, on juba pikk järjekord looklemas 500 inimest kinni ja inimesed ootavad, et tulla siia maitsma. Aga lähme vaatame, mida nad siin maitsevad, sest žürii on juba kohal ja tehakse juba tähtsaid. Ma vaatan, siin isa kaarjas maitseb millega siis suud magusaks teeta? Magusaks ei tee, see on ju hansa. Hansaga suud magusaks ei tee? Ei, ei, sel juhul ei ole see õige hansa, vaid on näiteks rukkipuskar, mitte rukkivaid. Suhkrupuskar. Ansa teeb purju ka. Sõltub, kui palju pruugib. Aga mis õige Hansa siis on, et kuidas seda tehakse ja kuidas seda tarvitatakse. Ahto Raudoja on siin temad. Ei vii kõiki, ma tean meistrit ja mõnikord mõnda proovid. Kui tihti Setomaal Hainsalu proovitakse? Siis, kui pidavam ja andjale säne sääne juuk nagu konjak teda, kui lähed kodaja, võtab ta seltskonna jaoks need. Ainsad ei ole nii, et ma ei mõista üksinda konjakid või ollakse võtata hansa umma, muud asi. Ma vaatan siin neid pudeleid on numbritega üks, kaks, kolm, neli, viis, kuus ja seitsmeni välja, kas neil on mingi vahe ka? Ja kindlasti kõikidel kõik asjad on erinevad. Siin number üks ja number kaks võib näha, et seal on maitsestatud kas tamme laastudel hoides või, või mõne rohuga. Ja siis on rukki ainsad, mis on valged. Ja seda tuligi meil hinnata ja degusteerida, ehk siis neid erinevaid meistreid, erinevaid jooke. Aga need ei ole ju ainult ainsa proovimine siin, vaid siin me näeme, auväärt žürii, proovika koduelusid, õllusid on need muidugi märksa rohkem. Ma näen, et siin on kokku vähemalt neid 11 no sinane, Kooseri Reine tuntud siis õlleasjadega. No hetkel küll jah. Et saime siin valida ja maitsesime ja, ja neil on välja valitud, ühesõnaga kolm, kolm kolm numbrit on välja valitud. Mille järgi te siis otsustate, milline koduõlu kõlbab ja milline? No see on ikka maitse järgi maitsed ja ja siis nii ongi põhimõtteliselt tegelikult maitse järgi kangi ja kuidas seda õlut teevad? No ma arvan, et iga igaüks võib erinevalt, et mina suurele meistril ei ole, aga noh, ütleme et vaid Sloveenia Aga mis teeb heast õlust heast õllest hea olla? Heast heast õllest teeb hea õlle kui ta säne ei ole liiga kange, ei ole liiga mõru. Võidun sääne. Hea. Hea maitsega. Kui me nüüd vaatame siia selja taha, siis me näeme, tegelikult setod on hoopis väga suured leini meist trend, et küll räägitakse, et on hansaneile oluline või see koduõlu, aga tegelikult viimastel aastatel on setomaal veini tegemine väga moodi läinud ja siia kohale toodud lausa 16 erinevad jooki maitsta. No siin on välja kalla ja ka, et kuidas siis tundub, et kas sellise saagiga võib rahul olla? No ütleme niimoodi, et meil oli ettevalmistus vähe suurem, et olime valmis enamaks, aga siin on, maitseb nagu Kirsist õunani. Kõike kõike, et erinevate marjaveinide küllus on siin setomaal ikka väga-väga vinge. Ma olen kuulnud, et setomaal tehakse isegi kukeseentest veini. Mirko, kas sa oled kukeseeneveini proovinud? Ei kujuta üldse ette, et kuidas seda kukeseene kastet saab, on ju väga head pirukad saab kukeseentest, vein. Vaata, mul pole olnud au proovida kukeseni vein, aga ma arvan, et see on täiesti võimalik sellepärast et kuse käärima lasta suhkrut juurde panna, see võib väga vinge olla. Ja setod ongi kavalad ja targad pealekauba siis kõik, mis neile maa annab, selle, nad võtavad vastu ja mõtlevad välja, et kuidas siis seda enda kasuks ära kasutada, nüüd me lähme korraks vihma kätte, palun vabandust. Lähme siit nüüd inimeste vahelt läbi, vaatame, siin on ilusti raha peos. Mis sa tahad teha, nüüd? Osta leiba-saiapirukad, tahad maitsma tulla ikka maitsma. Ja miks sa maitsmine on siis selline oluline või? No pole maitsnud veel seekord? Siin on ju kahe, näen mitmekordne seto kuningriigi pirukameister linnuse varjend, no sa ikka tõid siia midagi, tõi ei lähe ta enda oma proovima ka. Malekaev mekkikas ma tunne oma arv, ei tunne. Mis pirukatega teie täna tulite? Sibula piirak ja kohupiima, piirak ja kaubapiirakond ette oma lehmapiimast ja linnuse Mariann ja see naine, kes peab kodus lehma, lüpsab teda deebe oma lehmapiimast, ise võid, koort, kohupiima kõik, nii nagu kunagisel ammusel muistsel ajal. Sa oled üks väga eriline nähtus üldse siin meil ühiskonnas praegu väga huvitav nähtus. Aga teete ainult enda tarbeks või müüte teistele ka? Ei maiks hindade äärtest enne, aga kui vaja on, käkiüritusel on vaja või Nimuda sisse. Kui balleldased vaja vaja või folgil vaadama müükaks. Aga milline on siis üks hea pirukas, mise hea piruka komponendid peavad olema? No ütleme, kui kohupiimapiirangust kõnelda, siis iga uma kohupiimapasta ei saa, et, et ma olen öelnud, et nii kaua, kui mul humal lehmame oma koobima saan, igavamad kaob piirakuid poodi kohupiimast ei tule, ei too välja. Liigume nüüd korra sisse ka ja ma ma ütlen, et kui proovida kirjeldada, mis siin toimub, siis Marko Reikop, et meie tuntud rahvusringhäälingu toidu maitse ja oleksin täiesti paradiisis, aga ma ei tea, kas ta sellel setu sõirale näiteks siin suudaks vahet teha ja siis terad sõkaldest sõeluda. Ja siin on ju seto kultuuri kõige kindlam eestkõneleja Sarve Õie, hea soovitus, kas neid palju siin on palju armsaid Mennekesi, no kuidas siis tundub nendegi memme minule seto naasia? Memmed? Palun vabandust, auväärt seto, naase kõik Pruus, Ökvasin hääd ja paremat, kas mõistva Sis setomaa naasevil süvedeta mõistva üks, kes, kui üldis pare, Pihedena hälve, pühe, hübisukem ka palju määrsena, no mina ei ole membraane, sõira mõnilas ei ole, ei lasknud väitšega lõigata Aiumisenebutaja ja ta üldse ime vanasti Andžibaka isile säänest söödoktsioonist kohupiima. Pesen oma kanakesed ka nagu ja kui sa saad ka hommiks v2ike viseeruga nagu, ega talo kumadaar nii sõiraga ka mäele, Bernane seal. Ja mul on nii meele kui ma villatsi olijad, karakke, Remed üteldi Perlatsel, olles kunagi kõrvalist leiba, kõõl, nätske, leib, sääne, ime, mõistas Küüts. Aga kuidas seda õiget setu pirukat tehakse, et on mõni selline lihtne retsept ka, et kuulaja Tallinnas mõtleb praegu, et prooviks kunagi järgi teha, siis see on võimatu või saab hakkama küll. Kaluritel ongi oma oma retsept, et mõista tõeselopadandituut pead proovima enne kui sadu hüva maigu kätte. Kas ja huvitav seto kultuuris arhailisest kultuuriruumis on olnud esikohal alati see, et kuidas olla teises teistmoodi. Ei tohi tohtinud olla varruka, Geousse, kirjai, teisega ühtemoodi kiri, mitte midagi, iga perenaine otsis, kõik oleks ikkagi omanäoline näidata, milline fantaasia, kui lennukad, mõtted ikka temal on. Tänapäeval kõik tahavad ühtemoodi olla, meil on mingid need suunamudija seal Instagramis või kes need on, kes ütlevad, et oh nii äge ja siis kõik massid tahavad nende moodi olla, et kuidas teie seda asja kõrvalt vaatate? Ei kindlasti tule ja teist lõnga inemine, kumma moodu, mansse, mõttemänd, käe ja süük tulegi käe perre mingit retseptita, mis siin ei ole vaja teha, paned jahuka ja paned soola ja ongi valmis. Tuleva õnne, kui palju panete Värmega samamood, on meil kõik, võta sama valge ja vere või aku panna, palju pane tüte, kui palju paneb tõiste jätuleke teist moodu ning siis me ikka tänapäeval kõik nagu ühtemoodi tahame olla ja enam ei julge erineda jummal Tiit jäi midagi taha, ei olla teistmoodi ma küll taha olla umma muutumata, Hay olla Mirjam su muudu. Õie jah, ja tulegi. Arvate lappide, sa Narva tööga töö sellest parem olla ja selle ongi jaga üldse omamoodi, aga siin, kui me ikkagi kõik tahavad praegu ühtemoodi alla, siis ei ole ju keegi ja meile oma mille poolest me anname kõik muud olegi muud öelda, üldse on erinev nagu öeldes, et ega talo puha taar huma taar ja iga inimene oma järelda indiviid, nii et ole siin üttemuudu midagi. Et seen, tarkus seto naistelt, et ei maksa peljata seda eripära, vaid see tuleb hoopis esile tõsta ja ütelda, mina olengi oma elu suunamudija, mulle modijaid ma olema ja. Mina küll Taraseid öösel muu duella vaiba olla mulle menüüd, sainemise manssegi, iseloomujooned, ma tahaks, homme. Ma tahaks barrep olla kui time. Vot see on küll õige, seto jutt. Jutt. No vot nüüd me saime aru, aga kui siin lõpetuseks küsida ka selle kohta, et kuidas teile siin küllatuva külas meeldib, et kuidas siis tänavune kuningriigi päev meelde on jäänu, on, on Villos või või pole veel saanud vaadata ka, mis siin kõik toimub? Ele saksa marga olevilsanovega kalja saab alla kõiki haigeid vihmaks sekese Järbito inimesi väga palju ette valmistanud neid kodusid ja kõiki asju ja, ja palju külalisi, kes oma vaga võrdest ka tulnu kõik tahtva Pito pidaja, aga vihmaga lõidu aasta kohal, nii et traktoriga kihti autosid välja ja varsti maha, nii hullusti ei lähe. Tuuston, hääviljad sai siia tole, iso nulgaki olnu aia. Ahaa, nii et ma tahtsingi küsida, et aga mis te arvate sellest, et nüüd seto kuningriik hakkabki mööda külasid käima, et järgmine aasta on jälle uusküla ja õpime siis ongi siis näemegi Külli järeldajad, mänedžeri küla omava. Mida sa tahad, Tiide tahate viidatud, et mille ei ole külletuva too pärast, et küllap müts külakene ja siis statiiv ka Küllätüvä külla sa ei anna nii Küllätüvä külla ja too tämbedžuut vihma satas jumalast vihmakane ainult meile Tšutkase Tiide, et ma olen ka olema, on päive vihma ja siis ongi kõge barett ja näete setod oskavadki võtta elu nii nagu elu on. Sellised on siin praegu toredad mõtted siis seto naistega. Aga mul on üks küsimus veel seto naistelt, et miks see niimoodi on, need mehed on seal ja naised on siin-seal, siis on see, kus pakutakse kraadiga napsu ja naised on siin, kus on head maitsvad pirukad ja ja leib ja sõir. Naiste kõige tähtsam aparaate elemise on ju ahi ja süük. Mehe oma oma mehed. Ja Mingereme Tääri maitsma taarium varsti maha, esimene kui somm ja, ja me ei mäleta, manes häädaar Kasi valve, vana ime. Kudaari peksis barbalt küla pääl alati siis kui vana imede valve, vana imedaar Dumaikombil Parhilla su, mis sest, et ei ole enam 30. aastaga ei anna aimu, mis Tooron, baarium, kali, hapnema ka taole. Kali on väga magusad, taariumaxiba see, mis poes müüakse, see ei ole too toomkali. Ja. Tal on lihtsalt nimi, Taar, aga toomiga kali, aga tõelist kalja enam, et ta mitte kuskil ei lähe mitte. Artele seto naase ja jäta setomaal oli tuled dist kui kuningriik. Com, tulge igal päeval igal pühapäeval ja pulbühel oleme Oled toodet, oleme kokku leppinud, aga nüüd siis jälle jääb kaela, aga aga nüüd siis natukene muusikat ka. Tull. Ja enni tare köik elligana kiik, elli teede Paaba tull siis sussi vaja ala loomine. Teedele käski kanna. Kulla vussis haard kala läbi akna vällja, veidu kana, arr. Arv nii tuleb Ojala Jan laul. Baba käski Kikas. Kikas Lätkullemad. Nii sussi haardki ka läbi akna välja. Peitu Kikark. Jälki, tule lusi, niisama laul. Itaalia origa. Laurega. Lauril. Lätkullema teede käsk, Paabad hullema vaba käsk teenida. Eile läts nii haard kateeder kinni, jäi Paabaneltsite Saibaga käteliik Siibaga arve. Nii. Skanna Paabatest eeldan küll. Ja me oleme maitsmise telgis tulnud taas ja peaaegu et lava ette. Me oleme perve peal ja vihmasadu on lõppenud, inimesi tuleb ilma igast ilmakaarest juurde ja ma ei tea praegu vist veel viite tuhandet inimest ei ole, võiksid tegelikult 5000 käib siin päeva peale niimoodi vaikselt läbi, aga tuhandeid on küll siin juba kohal. Aga meie juures on praegu siin Rein Järvelill ja mitte lihtsalt niisama Rein Järvelill pangahärra, aga tal oli ka üks väga oluline unenägu siin hiljaaegu, et ma nüüd ei teagi kohe, millest alustada, äkki kerime natukene pinget ja ootame selle unenäoga, küsime, kuidas seto kroonil ka läheb, et kas inflatsioon ka teid häirib ja kuidas nagu kurss on, ühesõnaga. Seto kaaniga, niimoodi ta alates 2015.-st aastast on korvis paiga ja pesus jätkuvalt üts. Settagaaniame ikka jätkuvalt üts euro. Aga ma näen, et see pangavärk õitseb, et seal ikkagi on, nagu panga uksed on umbes ja rahvas tungleb. No meil om sääne jah, me meie maja hamba, kahe katse asutustam seto postia, seda bankedmi me elame siis seal. Kate külalisvõi kata ostja, aga seto krooniga see lugu, et noh, et alati oma kuningriikide. Ta tasus tulla setohoonega selle, et pilet on odavam ja, ja kõik kaupleja võtvaga seto krooni vastu, nii et seto kroonil ikka läheb hästi, et kust ta teisele pääses. Aga inimesed ostavad seda setu krooni endale ja siis koguvad ka seda, et mingisugune hunnik raha ringlusest väljas vä? No tükk vist niimoodi olema jahe Tinemise tahtva hoita ja ootva, kuna 1000 vilgallik vastu, et et võib-olla 50 aasta pärast on seto kroon, kaagiteed ja mas mass võib olla väga palju. Teeme väikese selle ajaloopõike ka, sest me ei saa arvata, et kõik kuulajad mäletavad ja teavad täpselt. 2015 oli see aasta, kui setomaal võeti vastu ja kinnitati seto kroon, eks ole, päris raha, mitte mänguraha. Seto kroon on üks päris ka nii nagu seto kuningriik on riik ja ja nii nagu seto rahvas, son Pägis seto rahvas. Nii nagu on seto talle oma kongress, nii nagu seto sõjavägi, nii on ka seto kroon. Seto lipp ja seto hümn ja seto vapp ja seto, teil on ka oma vald nüüd, nii et setomaal mulle tundub, et tegelikult läheb väga hästi, et teil on juba väga palju asju olemas ja nüüd ongi sellepärast aega rohkem mõtelda. Julgemalt ka asjadele, mille peale muidu võib-olla ei tule. Eks me siin juba täna rääkisime parlamendist, seto, teil peaks olema parlament lausa kahekojaline, väga tore mõte. Aga järvelille Rein, sinu peast on tulnud ka mõtte, et seto teil oleks ikkagi passi kah vaja. Noh, võib-olla too vilksanu jah, et vaata, et olla üldse tarbeõiguslik rahvas peatselt kõik olema mänedu noh, nii-ütelda isikutunnistus, seto tal peas olema, toda ma praegu ei mõista ütelda, kas ta lihtsalt registrikanne või milles papp. Ütle ühel päeval see kind, lähed üle, et selges saia, et kes, kellel on siis õiguse olla seto kuningriigi alamkellel on õigus ja vastutusaita oma keelt ja oma kultuuri ja oma rahvast. Aga mis selle passiga inimene saab, et kui rahaga on see, et sa saad sellega maksta ja saad veel ka soodsamalt, et kasud on sees. Aga kui ma ikkagi setuna ja mina olen ka setu tahan endale seda passi, siis, mis? Olles Eino passi passile on ju kaitsefunktsiooni ütleme ikka nii-öelda kodakondsuse tunnused, sõnaõigus, valida, sul on õigus otsustada nii-öelda seto kuningriigi asju, mis toimus, oli siis 365 päeva aasta, mitte üks päev. Et seto tuleb õisi olla nii-öelda oma oma kultuurautonoomia ja kõik oma keele ja kultuuriasju oleks õigus siis nii-öelda passi omanikele kodanikele otsustada. See on nagu mõte, kui praegu näiteks on nii, et kui te hakkate siin sootska Siis kõik need, kes on kuningriigi päeval saavad minna oma kandidaadi taha, siis kas ühel hetkel võib saabuda ka see aeg, kus öeldakse nii. Välja jah, et praegusel juhul on niimoodi, et kuninglik müts, Väiv ja siis ka meil on nii demokraatlik riik, et ka viisa omaniku saab valida nii nagu Eestis on. Kohalikel valimistel saab aga Euroopa liidu kodanikku valida, nii on ka kuningriigi ülemsootska saavad kõik valida, kes oma kuningriigi. Ja nüüd me jõuamegi selle unenäo, oli seal, oli üks tore unenägu, Peko tuli sinna ja Peko ütles, et ma ei tea, mis ta sulle ütles, aga ma kujutan ette, ta ütles sulle, Rein, sina pead saama ülemsootska otse peavad kandideerima. Ei, ega Peko võlana oma alati paljogee kolitseb, et midagi ütelda selle otse välja. Et noh, Peko sõnum oli tuua. Kui ütelda, tule kuningi mu vanaema mogo pääle, siis mu pead saistama paku peale ja edestab mõtlema esijuba. Nyssellessaa. Nüüd ma saan praegu vihjest aru, et me oleme sinu vanaema Morobell, sinu juured on siinsamas küllatuva külas. Noh, ega siis selle maga peal olemas, aga on ka see lugu, et ega kõik ei saa võtta sõna-sõnalt, et et me kõneleme siis küllatava külast ja tõepoolest ütlesime vanaemadest on peri siitsamast küllatavast ja siis ma panin asja kokku, et, et tähendas, et äkki äkki ongi nüüd see ka, et kuna kuna ma pean paku peale raiskama Sai varem ju ei ole. Ühe korra oled varem George kaldunud, nii et ei ole olnud. Oled, ei ole olnud. Ei, ma sootska ei ole olnud. Aku peale, olete korra läinud, ühe korra paku palun. Sa oled paku peal käinud, aga ei ole valitud. Just me juba kuulsime ennem siin setode Jonjakusest, et mis siis negatiivid, keerime edasi, küll saabub see päev. Reine, see on tegelikult väga suur vastutus, me hakkame kohe sellest rääkima, miks see on nii ja kui suur see töö päriselt on see ilmselt ka aimad, mida see endaga kaasa toob? Ei ühtki vaba päeva unetud ööd, Pigev pidele. Rakkes olemine, elu nagu oraval rattas. On see sinu kindel soov ja tahtmine niimoodi ennast ohverdada? No kui, kui sääne käsk küll Pekolt siis seda nii-öelda rikkuda on võib-olla võib-olla kehvasti minna. Väga selgelt loomulikult ma Tiia, mis, mis tähendas olla ülemsootska võib-olla küll mitte pärismaa esiei ole olnud, aga ma olen väga lähedalt kõiki neid nännu. Meimi ülemsootska jäid ja, ja ma tean, et see on. Jah, see on suur vastutus ja käivitas sinu sinu vaba, haige, aga, ja, ja pandasime kaka, aga, aga nii, Tamm, ma olen valmis. Mis selle ameti juures kõige raskem on, hakkab tervisele või, või midagi muud? Ja sellest me hakkame kohe sellest, me hakkame kohe Annel aga rääkima, et ärme nüüd kohe kõiki trumpe lauale käibe TOPis küsime parem Reinu käest, et mis ta ka luba ja mida setomaal vaja ärdeta. Lisaks nendele massidele. Ei no ega asja tegelikult minu minu nägemus on sääne, et, et seto rahvas, seto kultuur jäi hoia alale, ütles ülemsootska. Et mina tahazi, et seto keelt ja kultuuri hoiaci alal ka seto ega seto, peaasi siis sel aastal mõtlema selle peale, mida ta saega teeta. Kas, kas ta qigotosüte luuletuse, kas te olete vanem koduaia ehitas üles, kas ta ope kolm sõna seto keeles väga terve keele, aga kas ta maalide pildi kas Gigatus, raamatu, ütskõik, midagi pead ega inemine tegema õnne, siis on võimalik, et seto keel ja kultuur Mis see teie teadmine ja luuretöö ütleb, et kui palju neid sootska kandidaate sellel aastal võib tulla, palju neid mehi ja naisi sinna paku, talle läheb? No ma loodad, lava peal on vähemalt kolm pakku, aga ma ei tea, mis toimus. Nii, aga kas me kuulame nüüd muusikat või läheme jutuga edasi, et kuulaks muusikat ka, muidu läheb ainult pikaks jutustamiseks? Kallimale inimene ta hinna. Saajana ja kallim vananeda. Aga muuseuda lamp seal laual. Uus lamp seal. Matma nagu. Taevas meid seal Tampa kooli, et. Neid varem poleks, parem oleks, kui ma läheks. Parem oleks, parem oleks, kui ma läheks. Parem oleks, kui arvas trantega suuredas. Ja setu kuningriigi päev küllatuva külas setomaal jätkub. Karmoška on käima tõmmatud ja julgemad. Peamised Ma vaatan, naised siiski Andonsule läinud mehed vist veel ootavad oma aega. Ei, ei, need ei ole mingid julgemad naised, vaid seal praegu valitakse setomaa, kõige paremad karguse kargajad ja karguse kargamine siis setode, traditsiooniline naiste tants, kus siis väga jälgi lisaks kehahoiakut, jalgade liikumist, keerutuste arvu või meil on George Annela Laaneots ja mida seal kõike veel vaadatakse, Kaiaskitud seto perra olemist ja tuut, muusikat ja kehahoidu jagas, jood, et mis on nagu välja nautod tantsides ja mis jääsevilja nagu välja näitamata, nii et aga kuna ma näed Tahomova sootska Piret sootska õie, siis ma arvan, kõik seal väega kõrda pettuda. Jah, et keegi julgegi seal valesti tantsida ja tõepoolest pillimehi sorditakse seal välja, et kes ikka kõige paremini pilli oskab mängida ja loodetavasti tuleb ka meeste parima tantsu väljaselgitamine, sest meeste tantsu tantsijaid ei ole ju nii palju enam. No eks ta olenes, mõni aastake, mul nagu väegahe olnu on terve püüne pääl, eks täius on, aga mõni aasta jah, sa need ole nii hästi, et saasta mitte muudade ja seda teist muudaja eila ka olla seto kuningriigi latsi päile Sis sootska, Evaik sopaplatsile, Kuimuduga, seto karguste Talsi, nii et tulevik on, miks, nagu Helejailas. Pillimehi, teil ikka jätkub, Ma vaatan, praegu on Leima matis, on seal seda karmoškad? Tõmbavus ja karmoškaga on küll sääne tuugam nagu vahtsene häitsemine tulnu. Kui vaikse pääl on niimoodi nagu olliva nagu vanamehega mängima ja siis on nagu suur hulk tühja maad, aga nüüd tenori ka ivani pillilaagrile ja üldse pärimusõppusele homme karmoškaga ka ei tohiks parempidi kui hinne, nii et Marva, et tegelikult on, millal see, kui te, Hilda Packaete ka, et siis noh, peris noore omava püüne peal ja päris hästi juba mängvam noortega käib suur töö ja sina, Annelannad samamoodi sinna oma panuse nüüd just seto kuningriigipäevaks ilmuse teine setokeelne tähendab ja too illo silma ime saidis, ela kuningriigi latsi päeval esitletu, maailma esimene setokeelne täheke sai siis valmis eelmise aastaga kuningriigi päevast ja tuugam siis niimuudu, et tongi siis seto latsi, koolil kohma, siis ole ka, ütlesin Edosnikest ja tähekese sääne hütile kunstiprojekt, kus me siis teemegi põnevat lugemist Etolatsil, et sul oleks kaasaegset teksti saateis ka kirjutada, sateiska joonistada ja ma olen aru saanud, et tähekese omama populaarseni, kui jumalantsis teeme vahtse laastagale kolmanda setotähega. No ja sul on ikka kohe mitu latsekest ilmale näidata, sest värskest trükisoojast on tulnud ka uus raamat, minu setomaa? Jah, et tõesti nii, homme Õppa tämpami esitleme siis seto kuningriigi raamatut minu setomaa, mille ma siis Eissale Kirotanu ja toom Kirotatu aastast 2014 kuni Parhillats aastani kõik no viisaastaga omada sees ja alusta solgi kõige tähtsamast hetkest, mis ka on siis ülemsootska valimine, et kui ma paku pääle seto rahvas ja kuningriigi alama valisiminna ülemsootska ja mis siis kõik nagu edesi sai ja mul on veido, anti paga nagu tagasisidet ja mis mujastel põnnel soet rahvas ütles, et see on põlled. Et siis ma mõtlen, et huvitav, et kas siis nagu seto harilik elu on põnevam kui mõni funktsioon või väljamõeldis, aga tundus, et nii ongi, et see, mis me siis elame, ominemistel nii põnev, et ei saa raamatut käes, tärbandad lugeva õnne ööd ja päeva ja kuni on läbiloetu ja see on täiesti tõsi, sest ka minul on see raamat ja suur osa sellest on juba läbitud. Tegelikult, et ju seal esimest korda saladusloori, et mida siis tähendab ülem George kaks olemine me väljapoole lihtsalt näeme, et see on üks selline ilatamise kulatamise amet. Vicky, aga paned ennast jälle riidesse, võtad oma selle saua kätte, Viiorakiora ja marsid, aga jälle kuhugi kohvilauda, ütleb paar toredat sõna, kõik on ilus, vahva, tore, ab laulsid austusväärne president kutsub teid vastuvõtule. Ja nüüd see siis tegelikult näitad seda telgitagust. Räägi kuulajale ka natukene ausalt, et mida tähendab pidamise oskaks olemine päriselt? Mulle tundus, et ja mis ma olen nagu kõnelnu tütskordma pluuse ühinemisega haigu kokkulepped, kuid kõik koht Eestis ja kõnelymeti, ma tahtsin minuga kõnelda. Ma tahtsin Kadimaga kokku saia ja siis, kui ma andsin talle oma graafikat, kae perre, kus sa tahad, et ma olen siin ja seal ja siis jälgile sinna, siis saad hooga kokku ja siis lähed sinna ja ja siis ta käidud jätud. Kuule, Annela, see on sul nagu presidendigraafik, mõtlesin, et noh, kui sa oled nännu ja time homne. Et noh, ju siis nii on lihtsalt ülemsootska nagu täiskohaga vabatahtlik töö, mis tähendas, et uma palgad ei tule Kavilärdeta peretuledeta ist oled roolis, et oma kõnet, et ta jah, täiskohaga vabatahtlik töö, aga me oleme ka sotsidega mõtelnud, et seto võisi oma Elos ütte aasta setomaa hääst anda ja tuu perast omava kõikne inimese too auameti vastu võtnud ja Tuut Ma arvan, väega söamägega teinud. Ja ma ole nagu väega õnnelik, et meil on olnud shansid inemisi ja tegelikult on ka tollele inimesele väega suure areng isiklik areng. Ja andke setomaale, palju, see tähendab seda, et magamiseks vähe aega. Kas see kõik hakkab lõpuks tervisele? No Tutule Kaia jah, või nii mudu minna, küll. Sinul olid väiksed lapsed ka samal ajal no kolme aastane jah, et too oligi niimoodi, et noh, latsi jaostestule nagu üldse enam paigo ja noh, tegelikult ju saad arva, et kui Ladze oma teatud vanuse ja sa tahad, et meistriks nagu korraliku inimese et siis sa pead nende jaoks emotsionaalse koha peal olema, et noh, muidugi olime kõigega kõik kütehku, mul ei ole neid kohe kile panna masinal tagaistme pääl turvatoolide jälgi üttestatast. Eesti teise otsasõitja ja nii ta elu, nii Doylom, aga noh, tule endale aru anda saadki deta, kui Ladze oma nii väikokese aastaga siis tuleb leida nagu puhada tõi esile inimesele ka võimalust anda ja siis kui tuleva vaht so ja jälgi tundus, et just sinu oskuste ja teadmistega inimest on setomaale vaia, et siis Paco peale minna ja kui rahvas Peko taht, siis nagu vaht, sest et ta ei kavatse väljakutse vastu võtta. Kuidas sel aastal, kas Peko unes ennast näidanud ja sõnumi saatnud, tuleb paku peale minna või sel aastal? Kokku andis armu. Mul om sääne rahu seame madiatsio aastaga, ma ei pea paku peale minema. Ja sedasi, et väga õigesti, et Peko valika ikka välja inimese, keda on vaja, sest kui sina olid ülemsootska, siis oli ka ju soome-ugri kultuuripealinna aasta, mil väikene Obinitsa küla 168 elanikuga oli sisuliselt mitmekümne miljoni soome-ugri kultuuriruumi pealinnaks ja hariduselt oled sa ju kommunikatsioonispetsialist ekspert, tunned seda valdkonda väga hästi. Siis need teadmised ja oskused kulusid kohe nagu üks kopatäis vett kerisele ja, ja põnev oli, seovad tegelikult ma ülemsootska saiu hinne, kui saime Tiida, et tule ta soome-ugri kultuuripealinnad tulega tõdest ütelda. Pekom, tark Epiid, keda vaia lätsa, Iisrael ei Tiia-Aga diaki Padid. Mida see ülemsootska aasta sulle elus õpetas? Üks asi, kõige olulisem õppetund. Tule mõista, tohi hukka mõista, testiku Inemise taheti sinust aru saada, sa pead mõistma, miks nad taha esinost arvu saadetud sõda ütle, tule armastada ja mõista, sest et sinu kallal oli ju võtmist kõvasti, palju probleeme oli seal sa ei ole abielus, ei või kanda traditsioonilist naiste linikut, samas on seal elukaaslane, kolm last. Käisite ringi vanikuga, sinu pea oli kõigil jalus, siis selgus, et liniku otsad vale kõrgusega ja ühesõnaga siis kui ütlesid valesti midagi, et setod ikkagi laksuvad kohe välja, et ega armu ei anta mingit diplomaat, nii et siin ei ole, et siin on harjutud asju ütlema otse, ilma läbi lillede neid rääkida, aga kultuur on melo tähendaski, et kultuur on meloine, Vese inimestele läheb korda Kuimudu seto kultuuris ringi hooldast ketas ja mida, mida üldas, et kui seto kultuur Olesi surnu, siis on ju niimoodi, et paned ükskõik kuidas tahad rõiva selga, lähed biit, mida tahad ja siis ta on ju näitemäng, aga siis on kultuur Elo antas märku ja hoitasiks kõike kõrda, pita ja Marvatoom tegelikult väegahe. Meil on raadiokuulajaid praegu üle Eesti, no ma arvan, et saartelt ja Tallinnast ja Narvast enam siia kuningriiki sellisele pikale päevale enam ei jõua, aga Tartu, Põlva, Võru kandi inimesed, kes meid kuulavad, või Valgast, et maksab veel tulla ja mida siin veel nende järgi jäänud tundidega teha ja näha saab. No kõige põnevama asja oma käiv Eliis, et kõige olulisem on kin, mahe ju, vahtsa ülemsootska valimine kohtis kandidaadile ma pakku pääle ja kuningriigi alamsee tähendab, et iga inimene, kes ihom Sauma heli rända saista Kabla takka ja otsustada, Gea Dima arvates võis olla vahtsene ülemsootska ja muidugi siis tule ju kuninglik paraat mille kõige suurem relvandima võime, sest kõik nakkava hirmsat naerda, kui toot nägema, nii et ma arvan, et juut sagi, mahe kaija ja loomulikult kõge armastatud metsa ja küla pandomi õda. Kui Nokia siis taha aineid küla bändi moodi nagu tantsi, nii et nakake, aga Õppa tulevad Jumbat ja kõik kilosoomeli. Väga tore, kuulame kohe ühe pala muusikat siia otsa ja siis lähme oma saatega edasi. Nonii me tuleme taas küllatu, Trisse muusika kuulatud, tegelikult siin taustaks, ma loodan vähemasti, et see karmoška heli ka ikkagi kostab eetrisse, aga Me jätkame siin sellel teemal ikkagi palju neid inimesi. Setomaal on palju neid siin elab, palju neid siin käibed. Ütleme iga värsked rahvastikuandmed ka teadaolevalt on setomaal kaks. Teadaolevalt on seto siit kokku 12000 ja umbes 2000, neid elab setomaal tegelikult seto, teil pole mitte kunagi olnud võimalust öelda ametliku rahvaloenduse käigus, et kas Nad on setod või mitte, neid ei ole üle loetud ja nüüd on siis Zetadel oma kaval plaan, kuidas seda teha? Leimaarne teie loete neid ülavõi, aitate lugeda üle või tahaksid, et nad loetakse üle. No sellega on niimoodi, et, et ega meie ei loe kõiki seto siit üle, et tegelikult on plaane saia kiida, kui palju setosid käo kuningriigi? Me teame, et kuningriigist või kuningriigi päevast võt osa 5000 õnneker 6000 ja kui palju homme näide hulga setosid soo aastaga loeme üle Nuidki tuleva rahva rõivi ka tuua on tegelikult väga tähtis Tiida kuli, paljo setosid, tule kuningriiki, rahva rõivi. Järgmine aasta on plaan üle lugeda. Nii et Gea oma seto verd, kinkilom, side, seto kultuuriga. Kuidas te nad siis üle loete, näiteks nende rahvariietes tulijad tänavu? Noh, tähendab, on väga konkreetne tuuedki, tule rahva röövis siis vastava kleepsu rinda või riivide pääle ja pärast seda, kui on selge, kui palju kleepse on väljaantu, aga kus Luke üle Nuidki jääma, siis seto seto Verde toda peamimi vil veidikene mõtlema. See on kõige põnevam osa, sest see tänane päev ma vaatasin jah, oli kaks eraldi väravad, ühes tulid sisse siis viisa omanikud, teisest seto rahvarõivaga tulijad. Ja järgmisel aastal siis ma saan aru, ma peaks võtma näiteks vanemate sünnitunnistuse kaasa vä? No ma arvan, et uued Keeaa Zoltov nagu hinda, hinda deta, et võib olla järgmisel aastal on siis oma kolmanda rehti ega üts vabatahtlikult võtmanssegi kuulikese või herneterakehad pida hinnast nagu seto kultuuriga seotusvõtule herned ja lask näituses kasti siis rõivi vai ole reivi, kas setox saab hakata või setox ikkagi peab sündima haiglat edes ja noh Toda on väga raske ütelda, noh fakt on tuueta Hambaülem sooskasse saa Tuinemine Kinkel, homme seto verd, aga Tiiemiga vääga palju seto kultuuri Vidajaid, Oley, seto kasvõi seesamune koht, tähendab kuningriik Rikka Ivani loo raali, Aini Ander, Anders soni Sigre ole jo seto, aga ma arvan, Amaden Pallo imbet seto kultuurijaos, kui mõni vereperre setoAga soodikaks, kui nad tahavad elamise, oskaks saavad kandideerida või nemad ei saa. No tähendab, sääne säädus, ülemsootska, Sa kandideeri tuu Kinkele täidete kolm asja talved olema seto verd, ta pead kandma seto rõivid, ta pead kõnelema seto kiilt. Ja see tähendab seda, Mirka, et sa võib ikkagi õhtul minna sinna. Meil ei ole rõivaid, mul on küll vanaema, on seto ja isa homseto. Aga very, very seto veri, nii et ma arvan, rõivaja kiilal saime teele tehnik. Mul ei ole ühtegi kriteeriumi täidetud, mul ei ole lootustki. No vot, peab vahepeal elus asju kahetsema. Aga nüüd me plaanime rääkida natuke ka sellest, et kuningriik hakkab rändama mööda külasid, me oleme sellest juba natukene siin täna rääkinud. See tundub väga lihtne, väga hea, suurepärane idee, aga te ütlete, et ega see nii lihtne ikkagi ei ole. Jah, et noh, tegelikult on niiviisi, et kui ma naksisi nüüd mõne aasta tagasi sõda kuningriiki pidama, siis selgel do, kui sa oled seal 20 või 25 aastat seda päive pidaja on ju, sa pead midagi tegema, tõist muudu jah, võib-olla muu rahvas üle Eesti. Tule aga kuskaduda seto verd, toote hinnas ja kuningriiki saia, sa pead seda päeva ülesehitust muutma. Üts on too, et tolle Verskaa või Mikitamäe või Obinitsa alevi keskusest minna väljamineva aasta Lüübnitsa käimine olla hulli hühe tulets kõrda. Tähendamale kuulus siin kinnitust, et hea oleks võinud usku toda soo küla illos, siin on nii palju ruumi, siin on nii hea olla ja ka meil on järgmiseks aastaks on plaan meil Kotoson kroonikogul väljavalitu tusa, Tampa väljaöeldus. Aga ütle ˇvägi raadiokuulajale ka ikka ära, meil saab varsti saade läbi ja siis jääbki nagu õhku, et kus siis järgmine aasta, kuhu pittu minna? Too ei ole need lubadused, seal kuningriik toimus aga Migaaemmi, Parhilla kolossova küla poole Kohomsis ka jumalamägi ja Peko kuju. Aga. Kollas sama küla on Piusa jõe ääres Värskast läbi sõita, Saatse pooled on seal Värska ja Saatse vahel. Vahepeal ole, on inimene juba Venemaal ära käinud, aga et seal kuskil ta on jumala selja taga. Üks asi on küla, valmisolek, aga tudena seonduv kogudu infrastruktuur, eesti keele, mis seal ümbrio Mattii Põllu parkimine, me peame ära mahutama poolteist 1000 masinat minemiku, tämbetult tilgakene, vihma isa laseb masina heinamaale rattageva ringi suure ras labamasina pähe ei manu, et tõmbas kriipsu peale mõttele või Ilose Ilosele külale do, et ole ideid ja oli toda, mis, mis suurürituse jaoks vaja homme. Suur tänu. Ja natukene veel muusikat ja siis me saame veel hetke selle saatega jätkata. Seda kuningriigi päev küllalt juba külas on käimas meie Miriam Mirko ojakivi oleme siin varsti lõpetamas, aga kuningriik ainult meistrite valimised, ülemsootska valimine, see on setode setode, sõprade, kõige suurem kokkutulemis. Püha Me näeme praegu laadaplatsi peal. Udmurdi naised nii ilusasti laulavad, teevad ringtantsu korraks kuulame neid. Et niimoodi, siis inimesed saavad spontaansetelt kontserditelt siin osa ja meil on ka võimalus kohe küsida, et no mis näiteks teid täna siia kuningriigi päevale toovad noormehed koduõlled käes, prillidees. No eks ikka see sündmus siin sattusin olema siin lähedal suvilas ja ise seda ei ole. Mida te lähete vaatama, uudistama mida siin pakutakse, pakutakse koduõlut, muidugi, siin veel on, ma arvan, et see kultuuripool on väga huvitav selle muljetavaldav. Mulle isiklikult on, ütleme, seto leelo-leelo ja laul on alati väga meeldinud maiselt hea loomulik noormees, selline, mis selles leiad erilist, see on väga huvitav seal midagi, unigaan unikaalset. Seda ei leia kuskilt mujalt, et siin on vene vene segu, ütleme võru mingid elemendid, võru keele elemendid, väga huvitav on seal mõni plaat? Ei ole, ma arvan, et mul ei ole ühtegi plaati üleüldse. Aga siit igatahes saab muretseda ja nüüd kui me lähme siit üle laadaplats edasi, siis me näeme, et teises nurgas on jällegi seto naised ennast ilusasti ringi võtnud ja mul on selline tunne, et siin ainsa minna eestütlemisel harjutatakse sõnalise võistluseks. No vaatame, mis sõnad siin on. No vot niimoodi siis käib näiteks sõnalise võistluseks harjutamine, sest kõik tuleb ikkagi ennem läbi mõelda ja vaadata, et kuidas see õnnestuks. Ja vaatame, mis inimesed veel räägivad, siin on ilusad noored seto rõivastes, no mis tooteid seto kuningriigi päevale setomaa toob kuningriigi päevale armastus selle maa vastu kaugelt ülete. Meie tuleme Kundruselt. Ehk see on setu küla Saatse külje alla. No kuidas tundub küllatava küla, olite varem siia sattunud? Ja ikka elame varem sattunud siia. Ma olen siit kaks karmoškad toonud endale. Et selline see seto kuningriik on 26. ma loodan, et Mirjam, kohtume sinuga juba järgmisel aastal, 27. seto kuningriigi päeval. Tänane saade sai tehtud ja need inimesed, kellele väheks jäi, siis jõuab veel, tulge siia, nagu kuulsite. Väga põnevad sündmused on ees. Aitäh teile, head kuulajad ja kuulame nüüd lubatud muusikad, metsa- ja külabände insener Kaarini hüpperpoloid. Tunneim. On Lüüther Voloy viis Kaarini hüpperpoloid, kaarini ühther. Hukka do Bergula ei nõrga ärimi Pärblajaid nõrga ärini värv.