Ja nüüd on meil hea meel stuudios tervitada Eesti juudiusu koguduse juhatuse esimeestena Boris Oksa, tere päevast. Tere päevast. No siin mõned päevad tagasi tuli teade, et lõpuks saavad juudid oma sünagoogi. Miks on sünagoog juhtidele nii oluline? Siiamaani olete ju tulnud nagu enam-vähem ilma toime. Noh, minu jaoks natukene huvitav see küsimus, et keegi ei küsi mikspärast, teie jaoks on kiik on normaalne ja arusaadav sündmus täpselt niimoodi juutide jaoks sina kook, see on, see on süda juudide elus, sünagoog seal, kus ta saab kontakti jumalaga ja kuuleb rabi jutud meie ajaloos ja liigis ja kultuuris ja saab lõdvestus ja temal on kerge sellepärast elada. No kui te nüüd võrdlete Eestis elavate juutide niisugust Vajadust käia sünagoogis ja eestlaste kirikus käimist, siis, siis on, võib-olla need ei olegi võrreldavad asjad, eestlastel on see kirik, võib olla käiakse kord nädalas, heal juhul võib-olla kord aastas. On osa inimesi, kes terve elu ei käi kirikus, osa inimesi, eriti vanurid käivad rohkem ja täpselt juutide osas osa inimesed hoopis ei käi. Meie meie missioon praegu ongi, et need, kes tahavad käia, me peame looma nende jaos vastavalt tingimusi. Praegu Eestis sisuliselt sünagoog on, on kohandatud ruumides ja temal on 1000 probleemid, mis on seotud teatud parameetritega, mis puudutavad sinna kuhugi. Näiteks sünagoogis on keelatud mehed ja naised koos ühes ruumis olla. Praegu oleme koos islami eraldi aga aga, aga, aga sisulisem surnikumine. No kuidas see siis uues sünagoogis ette nähtud on? Uusi, nagu on tehtud ja projekteeritud vastavalt nende reeglitele, mis puudutavad noh, sina kui ehitamist ja need reeglid on üks tähtsamaid asi, et see tore, kus hoitakse, tore, see on, peab vaatama Jerusalemma poole praegusel kohandatud ruumis. Rabi, kes on, tegeleb nende sünagoogi esinemistega siis ta kohe märkesse teedel on suur rikkumine siin, et tor peab hoopis vaatama lõuna poole ja ilusaima poole. Noh, muidugi nagu ma rääkisin, mehed ja naised koos. Ja ma pean ütlema, probleem on, Eestis mitte ainult sünagoogis on probleeme palju rohkem, sellepärast et Eestis oli enne enne sõda oli kaks suurt sünagoogi Tallinnas ja Tartus, Tallinnas Maakri tänaval, kus on praeguse sassi hotell. Te, mõtlete enne seda siis, ja siis ta oli 40, neljandal aastal oli purustatud ja praegu siis. Mul on tunne, et Euroopas Ta ei ole täna, see on juba üle aasta. 100 aastat tagasi juba oli siin rajatud sünagoogi näiteks selle uuesti, nagu ehitamine käib praegu 120 aastat Tallinna sünagoogi. See on 120 aastat tagasi, täpselt tuli lõpetatud see Maakri tänaval nagu kehtimist. No te olete kaunis kaua pidanud olema niisugustes noh, nii-öelda juhuslikest oludes või vahepealsetes oludes, eks ole, toola vaatab vales suunas ja mehed ja naised on koos. Miks see nii kaua aega võttis, kuni ta nüüd lõpuks ometi oma oma õige sünagoogi jälle saate Tallinnasse? Tähendab, nagu ma ütlesin, et elu on, aga keeruline on nii. Võtame mitte 10. aastaga, võib-olla isegi 70 aastat, kui me oleme väga suures riigis, kus oli ainult üks rahvas, Philikese vetskina, ruut oli kõik tehtud selle jaoks, et kõik rahvad unustavad ära oma oma kombed ja ja selles osas juudide osas absoluutselt oli täpselt sama, me ei teadnud oma kultuuri, me ei teadnud oma oma rituaalid, ei teadnud liigist mitte midagi. Ja sina, Kogioosse seal, kus ta jäi terve, ta jäi terve Eestis ei olnud, vot nüüd on viimased 15 aastat, kus me oleme, kus me oleme demokraatliku riikides kus on iga rahvas, omab õigusi ja võimalusi noh, tegutseda oma oma, oma problemaatikaga siis elu, juutide elu Eestis hakkas kõvasti. Varem varem ei olnud, varem ei olnud ja ravi on kõrgema haridusega lõppedes Ameerikas spetsiaalne kooli iga aasta. Pearabi niisugune niisugune kraadi, temal on olemas, ta väga ilusti kohandab Eesti elu su elus ja õpib eesti keelt ja tema tuleku, kui siia see elu tõesti hakkas jooksma paremini, praegu meie juba mitu aastat teeme kõik juudi kalendri järgi pühad rentimine, truumid, teeme juudi pulma, et ma ütlen niimoodi, et sünnib laps. Ema ise jooksevad sünagoogi, sureb jälle. Me tegeleme matustega ja ma tahan lõpetada sünagoogi ja sellepärast, et on probleeme, on palju rohkem. Näiteks Eestis praegu. Väga paljud turistid käivad. Itaalias, Prantsusmaal, Ameerikas, Kanadas igal pool marsivad kohe otse sünagoogi. Nendest on väga palju neid, kes söövad ainult koššertoitu. Kahjuks Eestis praegu ei ole mitte ühtegi kohta, kus nad nendel on võimalus minna ja süüa koššertoitu, mis see, kus see toit, see on vastava reeglitega. Valmistatud toit noh, võtame näiteks sealiha, ei tohi süüa ja näiteks piima ja ja jää koos lihaga. Jälle ei saa olla jah, ja vil kalad ja, ja 1000 asju. Kas sa, Kossar, toitan siis midagi sellist, mida ma restoranist tellida? Ei saa, ei saa ja probleem on sellest, et kui näiteks nad tulevad siia-sinna oli möödunud aastal oli niisugune naljakas juhus, kui tuli sõjalaev, tuli Nato laev Tallinna sadamasse ja seal oli ma ei tea, 20 sõdurit, juudi juudid ja nad kohe pandi rivisse ja sünagoogis ja nad nõudsid kohe lõuna 93 päeva, mis nad sõitsid siin sadamas. Siis meie ravi jaoks oli see hullumaja, terve perekond valmistas toitu ja vedasime sinna nendele laevadele ja nii edasi ja on tihti niisugused juhused. Kombepooles on naised, peavad käima rituaal basseinis, nimetame seda Mik või mikrosiis. Eestis ka praegu ei ole seda Miku näiteks rabi naine käib kas Helsingi või Riia, kus, kus on siis kõige ligemal neid kohti, kus saab seda kasutada. Vabandust, millesse rituaal täpselt täpselt seisneb, äkki tõstatame kuulajale? Ja siis peseb enda asjade daam, kes seal on tööl, kontrollib, et ta on puhas, siis ta läheb selle basseini seal basseini siis seal 50 nutita on siis. Aga miks sa, miks sellise basseini loomine on siin Eestis siis nii võimatu olnud? Oli võimatu, sellepärast et ma räägin siin, mitte ainult bassein ja siin on veel noh, nagu ma ütlesin, šertuid ja, ja, ja vot selle uue sünagoogi projekteerimise ajal siis oli püütud lahendada ka neid probleemid, mitte ainult sünagoog ise, aga ka nüüd ja, ja, ja koššertoidu valmistamine ja. Et samamoodi nagu juudi kultuuri nagu keskus seal oli seal täpselt nii täpselt nii, täpselt, nii et see ei ole seotud ainult religiooniga. Siiski ilmselt, kuivõrd niivõrd-kuivõrd neid valmistatakse toitu ja teil on seal võimalik seda Microt läbi viia. No ja, ja, ja, ja siis on, võtame Eesti, juudid see on, noh, võtame üks osa eesti kultuuris ja ja, ja see on traditsiooniline usk ja näiteks täna ükskõik kes, mis rahvuslus tahab tutvustada Nende materjalidega, mis puudutavad juutide elu Eestis, siis on omaette probleem, siis selles ruumis on olemas väike muuseum, mis räägib ajaloos, kuidas juudid tulid Eestisse, mina ütlesin, millega nad siin tegelased ja, ja, ja nii edasi. Kuni sellisena kook kahekorruseline või tähendab rõdu ja esimene esimene või põranda Sahalasid mahutab kuni 200 250 inimest. On võimalik teha väiksed pulmad, võimalik teha väiksed peod. Samal ajal on konstruktiivsed lahendused ta niimoodi, et on olemas ruumi ees, kus on võimalik läbi viia igasugust loengud ja õppused teha. Tähendab see on siis nagu noh, võtame juudikeskus. Oskate te hinnanguliselt öelda, kui palju, kui palju Eestimaa olnud elab meid juute, kes potentsiaalselt võiksid sünagoogis hakata nagu regulaarselt käima? No vot, see on väga raske ütelda, tähendab praegu nagu ofitsiaalsed on Eestis on kusagil 3000 3000 juuti, noh vot ma ütlen, kui oli moodustatud esimene juudi kultuurautonoomia, 1926 suli ja kui 1726, nagu ma võin eksida, aga kui kusagil seal siis kui on, ütleme meie nüüd juudi pühad siis meie rendime saalis ja tulevad inimese kuus ja kuni 800 inimest tuleb. Tallinnas on kusagil 2000 2000 inimest. Ja sellepärast mul on väga raske ütelda, palju külastab, aga mina näen praegu, et külastab rohkem ja rohkem ja sealhulgas ka noori tulevad ja see on, see on väga tähtis. Kuidas, kuidas teie õigeks peate ja ma olen kuulnud vastakaid arvamusi, juudiks loetakse seda, kelle, kelle ema on juut aga isa ei pruugi olla, aga olen kuulnud ka vastupidiseid olukordi, et, et kuidas, kuidas see tegelikult käib millist liini mööda siis. Oma ema järgi praegu küll võetakse, võetakse emme järgi ja kas, kui ema ja isa ja aga ma räägin veel üks kord, et see ei ole võib-olla niisugune noh kardinaalne, ta on oluline muidugi, võtame usklikud, juutide jaoks on see väga oluline, aga sisulised sisulised. Aga kuidas te võtate vastu inimest, kes kes on võtnud omaks juudi usu ja juudi kombed, aga ta tema, tema veres puudub? Aga siin tuleb eraldada Käsmus teatud küsimuses. See on printsipiaalne, näiteks võtame juudi kalmistu, meie matame sinna ainult juudid. Samal ajal elu on praegu niisugune, kus on maailmas, kui on rohkem ja rohkem, sega. Kus on üks on juut, teine on, võtame vennal nagu eestlane või inglane. Ja sellepärast, et meie võtame nokka, muutsime seda mängureeglid. Võtame juudi kalmistul rahumäe teel, et tegime üks. Osa sellest kalmistust, kus sega praagid saavad olema maetud ja ja näiteks noh, meie, meie praegu loeme nüüd noh, ema järgi on nii väga, paljudes üritades võivad tulla kõik, kes tahavad, isegi mittejuuti ja sellepärast, et noh, tuleb kohandada, tuleb kohandada elu niisugune praegu. Kas selle tulevase sünagoogi uksed saavad olema avatud sisuliselt kõigile külgedele sõltumata? Ja ja praegu ka nad on lahti ja käivad igasugused inimesed ja näiteks eile mul oli terve tundi vestlus ühe eestlasega, kes tulija pinnas mind tund aega sel teemal. Mis mõttes see inimene, kes kirjutas või räägiksid juudid ahju? Ta tahtis teada, mis tema sees mehhanismis pani sellega tegutsema. Ma räägin, see on elu, on, see on elu ja ja isa praegu. Ja seal, kus nad elavad, nad kohanduvad nende kommidega, kus nad elavad ja meie eesti juudid, võtame, võtsid oma kombeks ka nüüd Eesti kultuuri, Eesti ajaloo ja ja elavad sisse koos koos eestlastega. Peate te Eesti pühasid tungimatu teede jaanituli peale. Ja see on ka meie kultuuri, te ütlesite teil, kes eile üks inimene, kellega te rääkisite sellest sellest mehest, kes siis kohtulikult karistatud ka selle oma oma oma juudivaenulikku fraasist, mida te, mida te ütlesite sellele eestlasele, mis, mis te arvate, mis, mis käivitab mõnedes inimestes selliseid mehhanisme? Minu jaoks ta ei olnud. Nüüd löömannid, kelle me mööda Eesti selles maailmas me praegu loeme, näeme televiisoris, on kõik juba olemas ja kusagil Ženja peale pandud märki kusagil tapetud kusagil oli pekstud ja. Minu jaoks on palju tähtsam see, et riik oma tegevuses oma seadusandluse baasis teeb kõik, mis on võimalik, et inimene saab. Kas te kujutate veel ette sellist olukorda, praegusel ajal peaksite te varjama oma oma päritolu jaama, oma rahvust. Et igal pool mujal, siis on ikkagi valvureid uksel. Igale poole aga, aga. Paljudes kohtades paljudes kohtades, nii et võib laias laastus öelda, et Eesti siiski on suhteliselt juudisõbralikum riik, kui võib-olla mõni teine. Võib ütelda seda, no siin siin ma ütlen niimoodi teinekord teinekord meie tavalised meie organisatsioon sisulised aktiivselt poliitikaga ei tegele ja aga no kui me näeme küsimused, mis on seotud võtvate holokaustiga, siis me siis me räägime oma oma oma mõtted ja oma positsiooni, selles osas. Aga, aga sisulised praegu Eesti vabariik näitab, kui kõik nagu Prantsusmaa, nagu Inglismaal, et et meil ei ole probleemi. Mis teie teie isiklikult arvate, miks, miks on juudi rahvas kõige enam tagakiusatud rahvas? Vot see on, see on väga huvitav küsimus ja samal ajal seda vastata ühe sõnaga ei ole võimalik ja ma mõtlen, see võtame antisemitism, mis on praegu, eriti Euroopas, hakkas pead tõstma. See on ju mitu, mitu 1000 aastat ajaloos niisugune sündmus ja seotud ja suitsuga ja Jeslasega ja, ja, ja nii edasi ja. Mida madalam kultuur madalam või ütleme haridus, seda lihtsam tuua alt ülese, seda nüüd. Millest te küsite, mida, mida haritud inimese rohkem intelligentsem, mis sisse tuleb, aga väga raske luua. Kusjuures ma ütlen veel üks kord, et see on teinekord väga lihtne tuua, sellepärast et juudid on tavaelus on, on ära pekstud terve maailma, nagu ma rääkisin. Ja kui me vaatame isegi Eesti ajalugu, võtame need eestlased, kes põgenesid, võtame Rootsi. Enne seda töötasin rootslasega 10 aastat ja ma natuke tunnen vot selle lõiku ajaloos. Ja ma vaatasin, nad on kõik roisid päris kõrge positsiooni, sellepärast nad tulid võrre võõrama ja see, et neid tunnistaks, Nad pidid kõvasti rabama ja ja saad rikkamaks, või, või haritud inimestega ja siis nendega arvestatakse täpselt, juudid on maailmas ükskõik, kus nad püüavad, püüavad ka saade, haridus või opositsiooni, siis need tunnitakse. Noh, omal ajal ma räägisin kani tutikas, ta nägite kusagil juudi, kes koristab kovi. Kõik naersid ja, ja ma ei tulnud sellepärast, et nad on oliteesis riigis ja nad pidid rabama kõvasti tööd tegema, et võtma teatud positsiooni. Aga teinekord ei meeldi teate see liik, et millegipärast vadis inimesele ei meeldinud. See on kadedus. Kas juudi juutidele on oluline selline suur pere suguvõsa tähtsustamine et praeguse praeguses maailmas hakkab see selline perekonna väärtus, hakkab väga järjest järjest langema. Ma mõtlen, et see on sellepärast mitte ainult igal pool, eestlastel ka, et kui on likvideeritud, võtame maaelu kus on just perekond ja isad-emad ja vennad ja, ja õdede tütred, kõik on koos ja ühes külas on ainult perekonda. Ja kui tulevad kõik linna, siis tihti ühelt parannas ühel korrusel. On jah, jaa, täpselt meil ka on. Et vanasti oli, võtame Ukrainas, Poolas, oli seal kohti, kus on ainult juutidele suured perekonnad. Ehk Eesti on, ma ei mäleta. Intervjuud pritsialise Peeter vist oli, sisemine lubas vist juhtidele elada linnas ennem nad elasid. Ja, ja. Ei ole. Kadestamisväärne, ja ma usun, et rahvastel palju õppida, minul on, küsimus on, et mis puudutab sedasama sünagoogi, kuid valmissaar, mida ma peaksin teadma, et ma julgeks. Tuleb lihtsalt tuleb ja ütleb, et mina tahan. Ma mäletan nagu midagi, kurat, iga igal laupäeval toimub üldiselt. Panevat nurgakivi Skinner tähendab Aitäh teile. Tulemast ja otlasi mainitud Kuusnavokumad Gustav, aitäh teile.