Tervist head klassikaraadio kuulajad. Algab saade helikaja, milles kuuleme järgmisi muusikauudiseid. Homme ja ülehomme annab Eesti filharmoonia kammerkoor Niguliste kirikus kontserdi, mille ehitatakse pension. Britteni kantaat Püha Nikolaus kontserdist räägib dirigent Paul Hillier, keda küsitles Kersti Inno. Eesti muusika ja teatriakadeemia üliõpilane Mihkel Poll võitis Hispaanias toimunud 20. ferrooli rahvusvahelise pianistide konkursi. Jaga. Muljeid Tallinna Ülikooli naiskoor võitis kulddiplomi Prahas advendi ja jõuluaja muusikafestivalil. Stuudios käis dirigent Linda Gardna. Eesti riiklik sümfooniaorkester saab 18. detsembril 80 aastaseks. ERSO direktor Andres Siitan iga vestles sel teemal Kadri-Ann Sumera. Tallinna filharmoonia kutsub järgmisel nädalal Tartus, Pärnus ja Tallinnas toimuvale kontserdile uued ja vanad jõululaulud, kus esinejateks on Tallinna kollektiivid ja juhatab Vanemuise dirigent Lauri Sirp. Dirigenti küsitles Hedvig Lätt. Järgmisel nädalal toimuvad Johann Sebastian Bachi jõuluoratooriumi ettekanded. Esinevad solistid Iris Oja, Toomast, Doherty, Uku Joller, Eesti filharmoonia kammerkoor ja Tallinna barokk läti dirigendi Andris Veisman isa juhatusel, räägib produtsent Raivo Tarum. Maire Eliste laulustuudio kontsert. Ole tervitatud, Maarja leiab aset seitsmeteistkümnel detsembril Kaarli kirikus. Kersti Inno vestles dirigendina. Eesti Raadio esimeses stuudios on neljapäeval, 21. detsembril kell 17 Sofia Rubina ansambli džässikontsert, mis on kõigile tasuta ja seda tutvustab meile lauljanna Kontsert. Talve alguse kellad linnarahvale toimub 21. detsembril Stenbocki maja õuel. Kadri Tali räägib lähemalt ja saate lõpul Priit Kuuse muusika uudised maailmast. Mina olen toimetaja Karin kopra ja soovinud. Eesti filharmoonia kammerkoori neljast programmist koosnenud sari, Eesti filharmoonia kammerkoor Nigulistes lõpeb täna-homme kontsertidega Püha Nikolaus Nigulistes, kus koor oma Briti peadirigendi Paul Hillier juhatusel esitab hõrku jõulumuusikat Inglise heliloojatelt keeralt Fintsilt ja Benjamin Brittenist. Dirigent ütleb, et tema soov oli Britteni teos Püha Nikolaus esitada just Nikolause kirikus Nigulistes, kus temast palju pilte ümberringi seega igati sobiv õhustik. Kaas on kaks teost, millesse pool hiljeram taga kiindunud Britteni. Püha Nikolaus oli esimesi teoseid, mida ta teismelisena noore koorilauljana laulis. Kindlasti aga esimene teos kaasaegsest muusikast, mida ta on esitanud täiesti uue helikeelega. Ta oli teosest väga sisse neetud mitmel põhjusel, eriti aga selle tõttu, kuidas see teos oli kirjutatud koorile, kuidas Britten oli suutnud sõnadele helikeeles pildid ja harmooniat luua. Seetõttu on see teos olnud ta mõtteis palju aastaid juhatab seda esmakordselt, aga on alati tahtnud seda teha. Printside ja sõna hoopis erinev, see meeldib mulle väga, ütleb Paul Hillier. Tutvusin sellega hiljuti. Printsil on väga palju laule, Inglismaalt tuntakse teda peamiselt laulu heliloojana. Vintsiteos on umbes samast ajast, mis Brittonil, kuid vintsi elu oli märksa lühem kui Brittenil ja ta ei ole nii palju muusikat kirjutanud. Oletan, et Britten on suur helilooja, rahvusvaheliselt kuulus nimi effintsi kohta ei saaks öelda. Ta on suur helilooja, tema on miniaturist. Aga ta komponeeris väga palju toredaid palu. Ta on Inglismaal väga populaarne tippmuusikute hulgas, kes naudivad tema muusika esitamist. Olen ka ise Fintsi muusikat palju aastaid esitanud. Viimasel ajal aga olen hakanud vaatama teoseid, mis on loodud koorile ja orkestrile. Interra paks oli väga sobiv panna kokku Britteni Püha Nikolausega. See on pastoraalne väga raps, uudiline väga kaunis pärast vintsiteost esitama Britteni teose, mis on tulvil kontraste ja huumorit. Nõnda rääkis Paul Hillier Cheralt vintsi in terra. Paks on jõulustseen sopranile paritonile, koorile ja orkestrile, millest tekstina on kasutatud Robert pritsiluulet ja lõike luuka evangeeliumist. Solistid on Kaia Urb, Uku Joller, Eda Peäske harfil ja Madis Metsamart löökpillidel Benjamin Britteni. Püha Nikolaus on Püha Nikolaus elusündmustest kõnelev kantaat tenorile klaveri tuua last segakoorile, keelpillidele, löökpillidele ja orelile kantaadi. Libreto autor on Erik Rosie, Eesti filharmoonia kammerkoor, Britteni kantaat varem esitanud Tõnu Kaljuste üritusel pool hiljer dirigeerib teost esmakordselt. Nikolause osas on Mati Turi Väike-Nicolaus Christian Janek Mölder, Tallinna muusikakeskkoolist. Ta kolme väikese poisi osas on Tallinna muusikakeskkoolipoisil Christian Janek Mölderiga koos veel Christopher Karl Julius Maatan. Kaastegevad on klaveri tuua Kai Ratassepp ja Mati Nikolai, löökpillidel Madis Metsamart ja Rein Roos, orelil Piret Aidule. Eesti filharmoonia kammerkoor ja Tallinna kammerorkester. Pool hilieri juhatusel esitab kava Püha Nikolaus Nigulistes täna õhtul kell seitse ja homme kell 12 Niguliste kirikus. Klassikaraadio salvestab kontserdi ja annab eetrisse jõululaupäeva hommikul kell 10. Eesti muusika ja teatriakadeemia üliõpilane Mihkel Poll võitis Hispaanias toimunud 20. ferrooli rahvusvahelise pianistide konkursi. Mihkel Poll, sa oled juba staažikas konkurssidel osaleja. Mille poolest see konkurss Hispaanias teistest erines? No iga konkurss erineb ju veidikene teistest. Üldiselt oli see kaunis traditsiooniline ses mõttes, et kolm vooru ja finaalis klaverikontsertorkestriga see konkurss toimus Hispaanias linnasimega ferrool, niisugune väikene, tore, armas linn. Nii et konkurss toimus linnas siis teatrisaalis kõik voorud ja seal oli väga ilus meenutus suure natukene isegi meie Estonia teatrisaali niisugune suhteliselt lühike, aga selles kõrge kolme rõduga akustika võib-olla ei olnud kõige parem, aga, aga oleks võinud ka hullem olla. Kuidas jäid rahule, klaveriga klaar oli maha missugune keskmine, nii nagu need jamad ikka enam-vähem on, ütleme nii, et seal oli võimalik mängida küll. Esimeses voorus oli vaja mängida polüfoonia jääma, mängiti Bachi prelüüd ja fuuga g Malle, siis oli nõutada niukseid tööd, milleks mrali Ligeti kuradi teeb, ülejäänud kava oli vaba, mina mängisin siis Petsoni sõnad ja 610 ja Subed listi. Metshaldjaid teine pool oli oli kuni 50 minutit sooloprogrammi, milles pidi sisalduma üks hispaania teos. Mängisin listis sonaadi, haa mall ja siis isakal peenise Elbuertot ja seda koodi esimest laari sonaati. Ja finaalis oli mul kuskil sinna klaverikontsert. Tead sa, palju seal osavõtjaid oli algselt ja palju sai siis poolfinaali ja finaali. Algselt mängis esimeses voorus 32 osavõtjat 14-st riigist ja teise vooru pääses 12 ja kolmandasse finaali siis kolm. See saksa professor, kes oli, see oli ilmselt neist kõige tuntum. Žürii esinaine, oli üks Hispaania daam Natalia Laamas. Žüriis oli meil Itaalia, pean istuma, Niko hoidis poti, siis oli Kuubast pärit hooliga siia kaasas ja siis Mil Hispaaniast. Lionel Morales sugune viieliikmeline zürii. Kas sa said kuulata oma konkurent? Aitäh, kahjuks, kuna ma esinesin kogu aeg peaaegu päris lõpus, siis mul teisi praktiliselt üldse kuulata ei õnnestunud. Programmide ja nende nimede järgi otsustades küll ikkagi päris kõrgetasemeline. Kuidas sa ise tundsid? Kas juba esimeses voorus mõtlesid, et läks hästi, siit võib midagi tulla. No nende tulemuste peale ei maksaks üldse eriti mõelda, mängud enam-vähem õnnestusid küll, ses mõttes ma vähemalt teadsin, et ma olen andnud endast, mis võimalik, kunagi ei õnnestu päris sajaprotsendiliselt, aga, aga enam-vähem nii nagu ta oleks võinud minna. Mis taolise võiduga kaasneb, kaasneb rahaline preemia ja kaasnevad mingid kontserdid, nüüd ma sõidan jaanuaris Hispaaniasse sinna lähedale ühte kontserti mängima ja veel mõned pärast jääks kaasa muidugi ka kogemus, ka niisugune konkursi lava ja konkursi närv annab jälle hilisemaks kindlasti juurde. Ja paneb mõtlema puudustele, mis seal hinnad. Kindlasti oli sul ka toetajaid, sellel ettevõtmisel. Oli ikka ja kuigi ma konkursil olin üksi, siis Eestis läbi telefoni oli mul küll palju toetajaid ja, ja väga suure tänu võlgnen loomulikult oma erilõpetajale Ivarillale, kelle panus on hindamatu nii selle konkursi kui ka minu eelmiste õnnestumiste puhul, kuna konkus tegelikult vanni, pikemaajalisem protsess, selleks valmistumine ja samas ka kohapeal enne voorust ja, ja nende vahepeal saadud toetuse nõuanded on, on väga vajalikud. Nii et suur tänu temale Taas on üks eesti koor maailmas silma paistnud. Nimelt pälvis Tallinna Ülikooli naiskoor konkursil Praha jõulud kulddiplomi ja üldjärjestuses teise koha melonid stuudios dirigent Linda karda. Mille poolest teie siis silma passite, mida žürii ütles? Žüriil oli selline iseloomustus meie kohta, seal oli kirjutatud nii, et väga hea saavutus mitmekülgse võistlusprogrammiga meeldiv, tasakaalustatud heli, töökindel või usaldusväärne, hea intonatsioon, hea fraseerimine, väga hea töötempodega ja dünaamikaga, õnnitleme eduka esinemise puhul. Žürii liige, professor Yeshicolar. Autasud jagati siis vastavalt punktide arvudele. Kui palju punkte oli üldse võimalik saada ja palju teie saite? Punkte oli võimalik muidugi ära saada, aga meie saime 91,25 ja see on täitsa korralik tulemus. Mittegoori sellel konkursil osales, sellel konkursil osales kokku 17 koori kolmes kategoorias. Laste kooridest oli viis koori noortegooridest, kolm koori ja kaheksa koori oli täiskasvanute kõige rohkem. Võib-olla oli vene koore, aga oli Ungarist, Tšehhist, Singapurist oli Lõuna-Aafrikas, kas ja noh, Eestist, meie siis peeniast väga meeldiv meeskoor, kes oli meie järel kolmandal, kui niimoodi üldse tohib öelda seda, sest laval me olime kõrvuti ja kulddiplomi sai nii tema keha. Mis oli teie konkursikavas? Kõigepealt me laulsime Fedge veeemmedžis Tien kloorioffiorneem, mida selleks puuks sättis segakoorist meile martsimer naiskoorile. Siis oli Olav Ehala jõuluingel Urmas Sisask jõulupalve, mis on ka meile kirjutatud, sätitud segakoorist, naiskoorile ja viimaseks olid lauseni psalm 100 energiline, aktiivne halleluuja. Selle konkursi puhul võib ka öelda, et meil oli väga hea võimalus laulda veel enne galakontserdil, mis oli eelneva materjali põhjal välja valitud. Kolm koori. Eks olime meie, siis oli seesama Sloveenia meeskoor ja Lõuna-Aafrika segakoor oli see ja see oli väga tore elamus, kuna seal sai nagu proovida, mis võiks tulla, sest järgmine päev oli paukus. Kõik veel, need nõrgad kohad tulid ilusasti välja, nii et väga õpetlik tegemine. Kas lähitulevikus saab Tallinna Ülikooli naiskooriga mõnel kontserdil kuulda? Ja Tallinna Ülikooli naiskoori saab kuulata järgmisel kolmapäeval, 20. detsembril meie uus sadamahoones, kolmandal korrusel. Aitäh tulemast stuudiosse Linda Gardna. Eesti esindusorkestri Eesti riikliku sümfooniaorkestri sündi dateeritakse aastasse 1926 mis siis õieti juhtus toona 80 aasta eest. Eks see alguses niimoodi natukene tinglik on, kui, kui võib öelda 18 detsember ümber 1926 läks eetrisse esimene ülekanne ansamblilt, mis siis hiljem kujunes ja paisus ja kassas ja millest hiljem tuli välja. Esimest kontserti mängis trio, mille eestvedajaks oli Hugo Süts ja seesama initsiatiivgrupp, siis siis hiljem kogus enda juurde järjest rohkem ja rohkem ja rohkem inimesi kui nii, siis kasvas välja suur täismõõduline sümfooniaorkester. See suurus, millest me oleme täna orkester saavutada kas aastal 75, nii et see kasvamine arenemine peaaegu läbi 80 aasta kestnud? Juba nõukogude ajal paistis ERSO silma oma eriliselt progressiivse kava valikuga mängides esimesena terves Nõukogude liidus näiteks Schönbergi, Veeberni ja teiste nii öelda taunitud heliloojate teoseid. Sageli oli samuti Šostakovitši sümfooniad kas juba esimene või kolmas ettekanne just nimelt siin Tallinnas üldse oli juba tollal tegemist tuntud ja edumeelse orkestriga. Ta oli edumeelne ja noh, eks niisugused ambitsioonikad plaanid olid, on ja jäävad tänu Neeme Järvi väga tublile väga-väga tõhusale tööle, mis ta seal orkestriga pikkade aastate jooksul tegi tema olnud läbi ajaloo kõige pikemat aega ERSO peadirigent, tema viis selle orkestri sellele tasemele, et seda peeti tolleaegses Nõukogude liidus üheks kõige paremaks orkestrit, saated eriti just ütleme klassikalise muusika mängimise koha pealt. Ega need ambitsioonid ei ole mitte kuhugi kadunud, lihtsalt võib-olla see territoorium, millele me tahame ennast paigutada, see territoorium on natukene muutunud ja eks sinna unistuste hulka kuulub see, et olla kogu maailma mastaabis ühel heal päeval üks väga arvestatav tegija. Mis tunne on siis nüüd olla kaheksakümneaastane? 80 aastat jah, see on päris soliidne iga ja, ja võiks ju tervise kohta pärida. Selle kohta öeldakse, et tervis on väga hea, järjest paremaks läheb sellest parasjagu see iga, kus lastehaigused läbi põetud ja võib niisugust täisverelist elu elada. Kas on ka kindlaid tulevikuplaane? Kindlad plaanid on need, et mitte mingisuguseid kannapöördeid ei, ei taha teha, tahame areneda edasi selles suunas, millest me arenenud oleme, ehk siis tõepoolest selle tegevuse kõrval, mis me teeme Eestis. Rõõm on seitse nagu eesti publikuga saavutame niisugust järjest soojemate tihedamat kontakti ja need probleemid, mis olid seal veel mõned aastad tagasi nagu Sarkitest tühjad olema, need probleemid väga sageli asenduvad teistsuguste probleemidega, et kõik soovijad lihtsalt sinna saali ära ja enam ei mahu. Mul on hea meel, et see niisugune kontakt on tihenenud ja tugevnenud ja usaldus on on tekkinud. Eks me tahame seda usaldust tekitada nüüd ka väljaspool Eesti territooriumi, ei ole üldse kerge pääseda maailma suurtele lavadele, aga kas selline unistus on anda ühel heal päeval kontserte maailma kõige olulisemates saalides? Näiteks võiks tuua siinkohal mingi hoolid? Albert hoolib nendest Saldes tõesti tahaks esineda, aga unistuste kohta mõnikord öeldakse, et, et need võivad täide minna ja siis selleks tuleb valmis olla. Eesti riikliku sümfooniaorkestri juubelikontsert toimub Estonia kontserdisaalis 20. detsembril kell 19. Klassikaraadio teeb kontserdist otseülekande. 20. detsembril Pärnus, 21. detsembril Tartus ja 22. detsembril Estonia kontserdisaalis toimub kontsert, uued ja vanad jõululaulud. Esinejad on kõik Tallinnast, aga dirigent on tar Dust Vanemuise teatris Lauri Sirp orkestrikson, Tallinna kammerorkester. Tallinna kammerorkestriga on need jõulukontsert, meie omavaheline teine kontakt ja meie esimene kontakt leidis aset umbes poolteist aastat tagasi, kui me esitasime koos Eesti uudisloomingut. Tallinna kammerorkester on väga professionaalne kollektiiv, koosneb eranditult väga suurepärastest muusikutest ja nendega on suur rõõm ja suur au koos töötada. Kes on teised esinejad. Kontserdil osalevad muusikakeskkooli lastekoor, kelle dirigendiks Ingrid Kõrvits, Eesti televisiooni tütarlastekoor, kelle dirigendiks Aarne Saluveer ja solistid Maria Listra ja Mikk tõde. Ja kõlavad uued ja vanad jõululaulud ja eesti heliloojad. Eesti loojatelt on ka niisugune kohustuslik jõuluklassika ja eesti heliloojatelt siis alates Cyrillus Kreegi ja võib-olla lõpetades kõige noorem autor siin selles nimekirjas on Timo Steiner ja on väga palju muusikat selles kavas, millel on ka head ja suured eeldused saada ka jõuluklassikaks. Väga lummav näiteks on Tõnu kõrvitsaseade Cyrillus Kreegi poolt kogutud või korjatud või leitud vaimulikust rahvaviisist, mis pärineb Kihnu saarelt. Siin on kontserdil, kõlab Rees pere Saluveeri tammeoru, Olav Ehala, Urmas latikas, Urmas Sisask, Mart Siiner, Alo Mattiisen, Robert Jürjendali Long. Siin on mõned laulud, mida paljud kuulajad kindlasti teavad ütleme, kergemast žanrist, aga nüüd on lisatud nendele väga kaunid ja väga värvikad orkinstratsioon. Need on nüüd saanud seeläbi endale uue kuue. Näiteks on siin Alo Mattiiseni sinus endas talv ja kui tammeoru, talv mida me kõik teame, et lisaks väga toredale esinejate koosseisule muudab selle kontserdi minu jaoks eriliseks võib-olla see, et tegemist ei ole ülitraditsioonilise jõulukavaga, mis algab valgete jõuludega võib-olla ja lõpeb pühaööga, et siin on oma panuse andnud väga palju eesti heliloojaid, sealhulgas paljud noorema generatsiooni loojat. Tõnu Kõrvits, Urmas latikas, Urmas Sisask, Mart Siimar, Timo Steiner. Ma usun ja loodan siiralt, et selle koostöö aga, ja selle kavaga laulame jõulud valgeks. See kava on nüüd ka endis, kontsertide ajaks peaks olema väljas ka plaat samas esituskoosseisus ja sama kavaga. Ja ma loodan ja soovin väga, et nii kontsert kui ka laat on toredaks jõulukingituseks kõikidele. Aitäh Lauri Sirp selle intervjuu eest ja kontserdid, uued ja vanad jõululaulud 20. detsembril Pärnu Eliisabeti kirikus, 21. detsembril Tartu Jaani kirikus, kust ja 22. detsembril Estonia kontserdisaalis esinevad Marialistramic tede, ETV tütarlastekoor, Tallinna muusikakeskkooli lastekoor ja Tallinna kammerorkester ja kontserdil juhatavad Lauri Sirp, Aarne Saluveer ja Ingrid Kõrvits. Järgmisel nädalal leiavad kolmes linnas aset Johann Sebastian Bachi jõuluoratooriumi ettekanded. Meil on rõõm tervitada stuudios kontserdi produtsent Raivot arumit. Bachi jõuluoratooriumi muusikat on Eestis ennegi esitatud, aga mille poolest erineb just see ettekanne nüüd? No see ettekanne erineb esiteks selle poolest, et me esitame seda barokkpillidel Tutvustage seda teost pisut klassikaraadiokuulajale. Piibli uues testamendis on meile antud kaks jõulusululi varjendit sünnib laps, keda tulevad kummardama karjased väljalt son Luuka evangeeliumi järgi või rõngad, maagid või targad hommikumaalt Matteuse evangeeliumi järgi. Esimesel puhul toimub kohtumine laudas, teisel puhul templis. Mõlemad sündmused on Johann Sebastian Bach rüütanud muusikasse. Esimeses kolmes kantaadis käsitletakse karjaste temaatikat ja kolmes viimases kuningate temaatikat. Kuna kolmekuningapäev on kuuendal jaanuaril, on tavaks esitada kolme viimast kantaati kolmekuningapäeval. See ei pea aga tingimata nii olema, sest ka kuningad edestavad ju meile jõulusõnumit ja seda just jõuluajal. Nii kõlavad kontserditel kandaadid. Esimene, viies, kuues ja kolmas ja kuulajal on seega haruldane võimalus võrrelda, kuidas Bach neid sõnumeid muusikas väljendab. Siia võib lisada loomulikult, et vanasti elas inimene kirikukalendri järgi ja tegelikult on mõelnud esimese kantaat esimesel jõulupühal teisegandaadid, teisel jõulupühal ja nii edasi. Aga meie kahjuks elame ju ärimaailma reeglite järgi. Meil on kiriku asemel kabu majanud. Ja see projekt on ka nii kallis, et kui meil kuuendal jaanuaril selle teeksime, siis ei ole nii palju rahvast meid kuulamas. Nii et me peame arvestama ka natuke meie ärimaailma reeglid. Sellepärast esitanud kõik deligantaati just jõuluajal. Ja osa sellest muusikast kõlab Eestis üle pika aja. Jah, just viimased kolm kantaati sai mängitud Tõnu Kaljuste ka 90.-te aastate alguses, kas oli see 92 93 ja siiani pole olnud Eestis ka kes selle oratooriumi ette kannavad? Eesti filharmoonia kammerkoor koos Eesti turistidega, solistid on meie tuntud ja solistid. Kaia Urb, Toomas toard, Iris Oja, Uku Joller, kes on näidanud head taset. Barokkorkester Tallinn barokkdirigent, Andris vest manis Lätist niklist läti dirigent. Tema on teinud päris väga palju barokkoopereid ja ta on just spetsialiseerunud barokooperitele ja teda saatnud väga suur menule sellel alal, nii et ma arvan, et ta on õige valik just tegema Bachi barokkmuusikat. Kas te võite öelda, et see esitus tuleb nüüd võimalikult originaalitruu? Jah, me püüame seda, sest barokkpillid võimaldavad seda nii kõla poolest kui ka fraseerimise poolest. Ja samas andres Vestkümnes on hea barokkmuusika ettekandjana siis me loodame, et ka tema annab uue nägemuse sellele teosele. Bachi jõuluoratoorium tuleb ettekandele 21. detsembril Tartus, 22. Pärnus ja 23. detsembril Tallinnas. Viimasest kontserdist teeb klassikaraadio otseülekande. Maire Eliste laulustuudio on homme kell kolm Kaarli kirikus kontsert. Ole tervitatud, Maarja, see on ühtlasi plaadiesitluskontsertplaat, on esimene, aga kui pikk on selle laulustuudio laululugu? Laulustuudio ja siis sellise nime all nagu Maire Eliste laulustuudio on tegelikult alles kolme aastane, aga välja kasvanud on see stuudio kunagisest ammusest reklaamfilmi lastekoorist väike viisikoor ja sealt on ka minu esimesed õpilased. Ja nüüd on ka väga tore, et mõne õpilase, kas on ka praeguses stuudios, siin on olnud vahepeal igasuguseid tegemisi prantsuse lütseumis kasvatatud soliste, kes jätkavad neid minu stuudios eraldi ja nii on ta välja kujunenud. Kui palju lapsi laulab praegu stuudios ja kui paljud neist on homsel kontserdil tegevad stuudios, tegelikult on üle 100, kui arvestada ka ettevalmistusosakonda, kuhu kuuluvad lapsed siis kuni kolmanda eluaastani ja kes käivad tunnis lapsevanematega, aga homme kontserdil esineb just täpselt 55 last. Ja nende 55 lapsega on salvestatud see heliplaat. See heliplaat on nüüd salvestatud küll 50 lapsega plaadilt Me leiame mõningaid tuntud lugusid. On ka originaalset jõulumuusikat. Tuntumate lugude poolest on muidugi püha öö saksa keeles ja Dolphathammy jõuluinglise keeles seekord ka väike trummipoiss on ju väga populaarne jõululugu. Aga mis teeb? Neid omapäraseks on see, et, et siin on natukene lähenemine teistsugune. Aedolphan tammi jõuluöö on gospel stiilis üsna võimsaks arendatud ja väike trummipoiss on saanud inspiratsiooni Ravelli poole roost. Nii et kogu see dünaamiline ülesehitus on sarnane Traveli poolerole ja samuti ka lõpus tulevad väikesed läinud sealt poolerost sisse, et, et see on võib-olla niisugune kõige põnevam. Aga eesti heliloojate läbilõige sellel plaadil on ka üsna esinduslik. On heliloojaid, kes kirjutavad just väikestele lastele ja ka koolilastele on mitmehäälsust, tan soliste. Plaat on mitmekülgne ja kontsert samuti. Nüüd te olete kaasanud ka üsna palju pillimehi ja kõigepealt on Piretajaidolo, kes orelil salvestasin, paar lugu, aga edasi on tropp, kellega ma tavaliselt teen juba väga palju aastaid koostööd, son Jaak Jürisson nii juhtimisel ja, ja ma pean teda tõeliselt suureks muusikuks. Tema seaded on alati väga värvikad ja huvitavad ja, ja meie maitsed sobivad. Kas tema ongi kõik lauluseaded teinud? Lausa mitte kõik, siin on paar laulu. Seesama väike trummipoiss on Tiit Juurikas seade ja Heini Vaikmaa lugu Sulle, kes Sa kaugel on loomulikult tema enda seade ja siis võib öelda, et paanison seelikus on seekord sellises seades, et on kitarr ja tšellod ja võib öelda siis, et see on ain. Vartsu seade. Kontserdil saab mõnusasti kuulata neid laule, aga kodus plaadiomanikud saavad ka neid kaasa laulda. Ja seda ma mõtlesin kohe algusest peale, et ma panen osa fonogramme siia plaadile, sest ma ise olen väga tänulik kõikidele Nendele laulus stuudiatele, kes annavad välja ka fonogramme, nii hea ja mõnus on tööd teha tunnis lastega, kui sa ei pea istuma klaveri taga ja saad olla neile lähedal ja samas luban mina ja lubavad ilmselt ka kõik teised need fonogramme ka esinemistel kasutada. Nii sisustate homme kontserdile palju noort rahvast, mahutan igas eas rahvaste, ütleme et siin päris väikestele lastele küll esinevad kolme aastased, aga kolmeaastastele lastele jääb see kontsert vast natukene pikaks ja raskeks kuulata, aga alates kooliealistest lastest noort, sest igas eas inimesi ootan sinna kontserdile, sest et siin on laule, on seinast seina, onju pisikeste laule on juba maailmas tuntud laule ja artiste on ka alates kolmandast eluaastast kuni 20 enda eluaasta, nii et kuuleb ka tõelisi meeshääli. Ja kontsert Kaarli kirikus algab homme kell kolm. 21. detsembril kell 17 on Eesti Raadio esimeses stuudios kõigile tasuta džässikontsert telefonil on Sofia Rubina, kes sellel kontserdil esineb. Mida te selle kontserdil kavatsete esitada? Me esitame juudi rahvalaulude seadeid ning originaalloomingut, mida on meie bändist liikmed kirjutanud, mängib Erkki Pärna, Virgo Sillamaa juuli aastal ja mida sa sirvida? See kontserdi salvestus osaleb ka euroraadio džässikonkursil. Kas teadmine paneb teid kuidagi teisiti esinema? No kindlasti võib-olla rohkem niiviisi kava kokku panna, et see oleks niisugune loogiliselt üles ehitatud. Kuidas te seda repertuaari kogute, kuidas olete leidnud juudi rahvalaule? No tähendab, meil oli juba üks Eesti raadioga koostöö, kui me tegime jazzkaarel selle juudi rahvalaulude seadeid ja see oli kaks aastat tagasi ning sealt on nagu jäänud ma neid materjale, mida me oleme nagu ümber vaatanud, kuidagi ümber seadnud, eksju ja siis on siukseid originaallugusid ka tulnud juurde, et ma arvan, et see ongi huvitav, et kuidas see kokku kõlab. Ja seaded sünnivad teie ansambli ühistööna. Ja ongi niiviisi, et koostöös nagu saabki aru, mis kõla on saavutada üldse, et see on sihuke akustiline, nüüd projekt ja see vajab nagu täitsa teist lähenemist. Kas jõuluaeg on teile väga tegutsemisrohke aeg on palju kontserte? On kindlasti, aga jazzi kava ei ole võimalik kindlasti detsembris väga palju esitada, sest on hästi palju tööd kõikidel, et me oleme väga õnnelikud, et meil on see võimalus, nüüd. Ja neljapäeval, 21. detsembril kell seitse õhtul on linnarahvas oodatud Stenbocki maja õue sest seal toimub kontsert, talve alguse kellad. Meil on telefonil korraldaja Kadri Tali, millest selline tore mõte? Selline tore mõte on saanud juba teoks mitu-mitu aastat ja täpsemalt siis kolmandat aastat. Ühel korral olid meil külaliseks Tallinna poistekoor, aga siis traditsioonile kellade mõte on juba teist aastat ja Arsise kellade ansambel on siin suureks abiks ja toeks olnud. Ja tegemist on õuekontserdiga ja talvel teatavasti on Eestis külm, siis kellad on selline sed instrumendid, mis seal on ilmatundlikud ja ja tekitavad sellise mõnusa meeleolu meie akustilises õues saalis. See kontsert on siis kogu linnarahvale ja tasuta. See kontsert on kõikidele tasuta ja pikk ei ole, tan kestab 20 minutit, kus siis inimesed saavad kaasa laulda tuntud jõululaule, kuulata muusikat, maitsta jõulujooki ja lihtsalt tunda ennast hästi, sest et kui palju siin jõulud on tänaseks ju muutunud rohkem selliseks kärarikkaks sündmuseks, et kui palju meil sellist vaikset ja mõnusat olemist on. Seetõttu mõtlesime, et võtame koos aja maha ja kutsume siis nii Toompeal olevaid naabreid kui kogu linnarahvast, kellel vähegi mahti pärast pikka tööpäeva ja enne sellist tõelist jõulumadinat tulla meiega Stenbocki õuele 21. detsembril kell seitse, et siis mõnikümmend minutit kuulata, jõulukellasid talve algus kellasid ja nautida lihtsalt rahu. New Yorgi Metropolitan Opera pakub sel hooajal kokku kümneid erinevaid ooperilavastusi valdav enamus suurest klassikast Itaaliast, Richard Straussi, Endel ning ku lukk, jäänatsik ja moodsad. Uus ooperimaailma esiettekanne siin majas on ikka päris harukordne. Aga uuel nädalal jõulukünnisel see ometi sünnib. Ameerika Hiina helilooja Tan Dun ooperiga Marco Polo Haven aieri auhinna võitnud, toob ise etendust dirigeerides tuleval neljapäeval välja oma neljanda ooperi emper. Enam kui kolmetunnise lavaloo plassida domingoga Hiina esimese keisri Qin Shi osas. Lavastuse teeb filmile teatud Shangigi, muu teater pakub uus teosega välja kokku üheksa etendust. Kuni 25. jaanuarini. Igatahes juba praegu kõik välja müüdud 13. jaanuari etendusest tehakse raadio otseülekanne. Lasside Domingo laulab peaosa kõigis üheksas etenduses. Teistes osades on vahetusi, aga avaõhtul Elizabeth futral, mis LT Jang pool knows ja Susan mentser. Ta on tunni uus ooper, kus ta ise on muuseas ka libreto kaasav. Tore on ühtlasi ka Los Angelese ooperiga ühistellimus. Laulab Domingo peaosa loomulikult, kas seal oma juhitud teatris ja hetkel New Yorgi netis Verdi Don Carlo nimiosas Johan bota, kõik kuulsused teistes osades, olge paraadina, Renee papp, DSM ühel Reimi patrissi rasset Dmitri Forstovski. See oli üleeilne etendus Chams Liiwaini juhatusel eilegi võluflööti juhatamas Livain laupäevane päevane etendus Rigolettot ost ka raadioülekandes, kus peaosades Carlos Alvarez Jekaterina juurina ja seoses kalleehaa dirigeerimas Friedrich Haider. Milano La Scala uue hooaja algusega olete klassikaraadio vahendusel kursis Verdja Iidaricardusse juhatusel avas selle ning detsembris Iidaga kokku seitse etendust. Teatrisse mäletatakse hästi kui suurepärast ülikool ette oli Ricardus Sayid teinud eelmisel hooajal skaalas. Täna algab laskalaska balletitrupi uus hoo. Rudolf Reieri mälestuseks tema 80.-te pähklipureja lavastuse kordus. Mitu etendust jõulude ümbruses ja avaõhtu esipaarina tantsivad Liisa, Mari Gollum ja Roberto Polle. Laskeala peadirektorina jätkab kõikjale jõudev Stefan Liss neer. Jälgin hetkeks kanile skaala kui New Yorgi Meti tähte sopran Reneff Lemingid. Tema uus plaat firmast ka sisaldab populaarseid aariaid 11-lt klassikult ja kannab pealkirja viivad ajastu mälestuseks. Kriitikud peavad seda parimaks, mida lauljatar eales teinud. Ta hääl on alati eksimatu. See on sajaprotsendiline panus. Plaat on sisse mängitud koos Peterburi Maria teatri orkestriga Valerigeeri Kiievi juhatusel. 10. 11. detsembril laulis Renee Fleming Nobeli rahupreemiaga see kontsertidele Oslos. Nüüd on ta juba Ameerika mandril suured jõulukontserdid. Eile Hartfordis teisipäeval Montreal saalis, neljapäeval New Yorgi kaarnegi hoolis. Samasugust kirju. Prantsuse lauljatar Nataliid essee valiti ajakirjal moondile siiki jõulunumbri külalistoimetajaks. Seda praktikat on aja kiriga varem rakendanud, kutsudes külalisena numbrid kokku panema näiteks viiuldaja, Anne-Sophie mutterid või metsasopp. Räändžetsilia väärt olid nad liides. See numbris oli põnevat lugemist ajaloolisest intervjuust Lukinowiscontiga dirigendi, Armeenias Nonii. Ka tema mälestuseks võis Santa FC uuest ooperimajast Crosby teatrist mis paljude arvates kuulub maailma 10 parimasse Lihulk. Aga samas kõrval ajakirja grammofon detsembrinumber, kus kena fotoga koos tutvustatakse Kristjan Järvi tegemisi Viinis. Noorim dirigent Järvi leiab, et tuli viini toon künslerite peadirigendiks just õigel ajal. Konservatiivne viin on valmis muutusteks. Eks ole seda näidanud ka moodsad ja seda eriti neljapäeval benud pides sellarsi maailma muusika festival New Ground Õup. Kristjan Järvi juhatab aga just täna ja homme toon künsler orkestrit taas Viini music Rainis suures saalis, kus Haydni kõrval, mida ta asjaga plaadistas, kõlab mingi Friedrich kulda tšellokontsert puhkpillidega solistiks rumeenlanna Ivor Yana ja seejärel Richard Straussi sümfooniline jutustus Itaaliast. Esmaspäeval viib Christian sama kavasse Põlteni festivalimajja siis Innsbrucki kongresside majja ja lõpuks kolmapäevaks Salzburgis suurde festivalimajja, kus avateose Haydni asemel on Helmut eetrisse ja keelpillidele Mozarti alleegrost andantest orelile. Nüüdismuusikafestivalidest on viimased enne jõule taanlaste muusika sügis, oodentsees viin, modern Varssavi laboratoorium. Võitorino 20. riive Koss Itaalias. Nüüd jääb uuel aastal oodata terve rea kompositsiooni konkursside tulemusi. Milledel tööde esitamise tähtaeg oli just äsja. Viited tuttas lärski nimeline künterbialasse nimeline Münchenis Järloneer ansamblikonkurss Viinis Franco Evans, realisti nime kandev Roomas. Ühendused nõuavad kontsenance keelpilliorkestrite festivali konkus Maltal ja konkurss Frederick Mompauubreemiale Barcelonas. Enamus neist on kammerteostele ja autoriteetsena nende kõrval tooruta Akenitsu kompositsiooni konkurss Tokio operessiti fondilt mis ootaks orkestriteoseid kuni 30 seitsmeaastastel heliloojatelt. Mitmel konkursil on välja kuulutatud ka võiduteoste ettekanne kuupäeva. Neeme Järvi tervitab klassikaraadiokuulajaid Šotimaalt. Tal on kolmel päeval neljapäevast tänaseni kontserdid oma vana armastuse kuninglikus šoti rahvusorkestriga, kelle ees ta oli peadirigent kaheksakümnendail. Praegu on eluaegne audirigent. Selja taga õhtut pessis ja enim peres on tänane kontsert šoti rahvusorkestri residentsis Glasgow kuninglikus kontserdisaalis. Kavas Ansib eelse lemmin, käinen ja saarepiiga, Tšaikovski viiulikontsert, Frede riikesseeaaessiga ning Šostakovitši 10. sümfoonia. Järvi kontserdid on võimsalt reklaamitud, tõeliselt tähelepanu äratavad järvi on kauaoodatud legend orkestri ja publiku jaoks. Tema kava ja esinemist peetakse aasta sündmuseks. Ja selgubki ette 90.-st aastast laureaat. Dirigent polnud siin juhatanud enam üheksa aastat. Buenos Airese Kolumbuse teater teatriluul reklaamib oma külluslikku kava jõulueelsel ajal. Neljapäeval tehti teatri, koori ja orkestriga Mahleri ülestõusmist sümfoonia pidulik ettekanne Metropolitan katedraalis eile täna Tšaikovski Kalitsi Tipa balleti Kaala OMAsaalis Luikede järve ja uinuv kaunitari vaatlustega orkestrid. Tänases kavas on peateoseks sajandat sünnipäeva tähistav Anthony ind Wozniacki sümfoonia, uuest ilmast tuleval kolmapäeval peetud Roveni missa Solemmis imposantne ettekanne. Muuseas kõik jõulueelsed kontserdid on tasuta. Nimeka inglise helilooja Malcolm Arnoldi mälestuseks korraldati tema instrumentaalkontsertide päev ja nende ettekandjate konkurss. Esitusel oli maestro kuus erinevat kontserti. Žüriis oli katselist Julian Lloyd Weber. Parimaks tunnistati Arnoldi flöödikontserdi number kaks esitanud preemalt Kessel Man, kes preemjana ka esinemise Londoni Kuningliku filharmoonia orkestriga uuel aastal. Ja kiirpilk veel mujale saalides. Berliini kontsert Houssis eile Gennadil roosades venski juhatamas Alfred snitke neljandat viiulikontserti dissolistiks tema poeg Aleksei. Päev enne Kristjani Järvid eile Valerigeerigi vini music Feraini suures saalis Viini Filharmoonikute ees, Šostakovitši neljanda sümfoonia, ka täna kolmaAlban Bergia viiulikontserdi ettekannet Amsterdamis vohhumis, jalas Palmases Münchenis riigi päris Arvo Pärdi, Arbos ja amsterdami kontsert, kebaus Asku ansambli kontserdil. Lutsjanoveeriu üks varasemaid põnevamaid teoseid. Elmar Lamar ja kõige lõpuks ehedaimaid muljeid dirigent Anu talilt tema kontserdilt üleeile õhtul Müncheni kammerorkestri ees. Eesti Soome Läti kavaga Anu ütleb, et Erkki-Sven Tüüri action pässon, illusion järel kostis kohe saalist manulisi braavohüüdeid oli tõesti erakordne publik vasksi Concebeegaaguusistoga oli unustamatu ja mitte ainult mulle. Tüüri teosed said Müncheni kammerorkestri käes minu jaoks peaaegu nagu teise. Pean ütlema, et nad tegid mind väga õnnelikuks minu maa muusikale sedasi pühendudes ja seda nii südamesse võttes hindab Anu Tali. Kuueteistkümnenda detsembri heligaja hakkab lõppema. Tahaks teie tähelepanu veel juhtida sellele, et klassikaraadio pakub jõuluajal oma kuulajatele eriti mitmekesist programmi. Homme on klassikaraadios euroraadio jõulumuusikapäev jule Reidiias pessa Teeeff Christmas Music 13 tunnise programmi. Kontserdid toimuvad maailma eripaigus ning edastatakse paljudesse maadesse. EPO satelliidikanali kaudu. Tänavu liigub raadiomikrofon teatepulga ana kontserdisaalist kontserdisaali marsruudil Bukarest, Oslo Moskva, Helsingi kostonn Poolas. Sophia Fääri saared krudim Tšehhis Karlsruhe, Minnesota laval Kanadas, Ljubljana ja London kaas on erineva muusika kontsert. Esitletakse klassikalist jõulumuusikat, rahva ja koorimuusikat jõulumuusikat. Päev on euroraadio populaarsemaid projekte, millest saab osa üle 10 miljoni kuulaja üle kogu maailma. Tänavu toimub jõulumuusika päev juba kolmeteistkümnendat korda. Klassikaraadio vahendab suurem osa raadio jõulumuusikapäevast otseülekandes. Programm algab kell 12. Null viis ja täpsema kava leiate klassikaraadio koduleheküljelt. Ja kui te klassikaraadio kodulehekülge külastajatele, siis võtke kindlasti osa ka meie Mozarti mängust. Hääletage oma lemmikMozarti teos. Meie kuulaja Peate meeles Parima Mozarti teose kuulutame välja aasta viimasel päeval ja loosime osavõtvate vahel välja hulga auhindu. 16. detsember heligajale aga tegid kaastööd Kersti Inno, Kadri-Ann Sumera, Hedvig Lätt ja Priit Kuusk. Helioperaatorid olid Helle Paas ja Katrin maadik toimetada. Tas Karin kopra ilusat jõuluaega. Sülgaja muusika, uudised, muusika, uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis internetis. Vanaajal teile sobival ajal heligaja.