Vikerraadio. Ja val jooma. Korde pane lennu. Kasvõi sellili või vana? NB võib ta küll ta jooli. Võtöörik puudena ja valt. Kui Evaga itaat mudaati pääsla haudu Jaa. Tere päevast, vikerraadio on otse-eetris. On 25. setu kuningriik, see toimub täna Lüübnitsa külas ja kella 12-st alates on siin ringi saginud rahvast seto. Trumme lätsi läbi Sergo küla Avasid selle meie otsesaate, mida veavad siin kahe tunni vältel Mirjam Nutov ja Mirko ojakivi. Tänane päev on tõeliselt kaunis, kuid ilmateade lubas, et läheb jahedamaks, siis jahedamaks pole sugugi läinud, aga meie õnn on see, et oleme siin Lüübnitsa külas väike külake 16.-st sajandist juba otse Lämmijärve ääres, mis on vana vene külakene, õigeusu küla gene Easid Lämmijärve peal tuleb mõnusat priisi, nii et kuumarabandust. Loodame, et täna keegi ei saa, aga seto kuningriigi päev on tõesti see päev, mis on setode kõige olulisem püha kõige tähtsam päev, sest see on koht, kus kõik setod kohtuvad, hõimlased saavad kokku ja kokku ei tulda mitte andile Eesti, vaid üle ilma. Siin on kohe reas kolm uhket seto naist, ilusad suured süle, et kõik on üks kaunim kui teine. Ja niimoodi. On see selline päev, et lõite sõle ekstra läikima ja rõivategid väga korda. Tämbaja Ma ja liniku ja tähendab, et riik väga selge panda 100. mossi hüppega Ikla ütmel jäi. Ja see koht, kus ka vaadatakse, et kui ilus keegi on. Kuid see on ka see päev, kus kõlada äärmiselt palju laulu saab tantsida, kõlab pillimäng ning meie olemegi praegu siine tegelikult seto kuningriigi õllemeistri juures raali Aini juures tantsinud toredasti oma sildi peale number kolm maha tõmmanud ja kirjutanud ette number neli, sest ta on juba neljas poorne õllemeister. Praegu käib tõsine kauplemine ära, hakkab siin endale kahe ühte joogikest ostma, aga raali Ain on ka suurepärane pillimees, nii et kui sa nüüd selle joogi siin üle annad raha vastu saad, siis kuidas on ainet, kas mängisite luu kammikulaiale lainetena? Demi tõmba pilvelle Kaimiga seda pilla. Nii, Sid, leti pealt võetakse ilus punane, karm loomusko karmoška jah, hiljemalt uude nagunii on see, mille siis peamine mis lausa mängib. Mänginakel Vahelaane vahelane invani. Kuidas on, kas sinu õlu on ka praegu seal maitsmistelgis ja lähed püüdma viiendat tiitlit? Ka ikka lähen muidugi siiani tuldud, siis ikka proovin, kuidas, kuidas sõjas ta maitseb mõru, tegid midagi teistmoodi ka? Ei. Kui on selles mõttes, et töötavat mootorit või ei ole mõtet remontida, et sama saaja. Kuidas sa õlut teed, et ma tean, et sellesse maailma suurde õllepuusse on pandud suisa selline eraldi õllesort, nagu seda on eesti koduõlu ja seda tehakse selle tavalise toidupärmiga, et kas ka sina teed tavalise toidu, Värni farmiga? Ma teen jah, tavalise toiduvärviga ja ma teen leivast, et leiba, nõustelevaid, maitse ja värvuse, mõnusa, aga pärmi ma pan juba vähe vähem kui, nagu tavaliselt pannakse. Kui Eestis selline suu kur, käsitööõllede kuum, kas Setumaal ka kõikvõimalikke pruuliaid ja mitte ainult sellest tavalisest käsitöö või siis tavalisest pagari pärmist. Pruuliaid on juurde tulnud? Siin kõrval näitexkise Umadite, tema teeb seda käsitööõlut, aga need, aga rohkem on ikka koduõlle tegemine. Seda käsitööpõld on vähem pähe. Teda maalib ainult teangi, kes teeb siukest sihukeste õlut. Hoiame siis pöialt, et selle number nelja asemel saab veel number viie teha, et jõudu, jaksu ja ma vaatan, et seal ruumi on nagu veel number viiakse number kuueks. Jah, ma nagu ei raatsinud seda lauajuppi minema visata, tõmbasin lihtsalt eelmise numbri maha, kirjutasin uued. Noh, eks näis, eks näis. Suur tänu ja jõudu, jaksu ja Miriamiga, nüüd liigume edasi, et see laadaplats siin on tegelikult väga suur ja see ühel hetkel kasvab üle selliseks kontserdiplatsiks ja kui ma praegu prooviks silma järgi hinnata seda inimmassi, kes meil siin Lüübnitsas juba kohal on, siis mina ei tea, ma arvan, et selline 1000 2000 vahepeal neid inimesi võib vist küll olla. Aga nad võivad ka siin küla peal laiali olla, sest tänavuse kuningriigi teebki eriti ägedaks selle, et tegelikult on terve see küla üks suur kuningriigi päeva platsil on selline tore vene-õigeusuliste külakene, kus elavad sibulakasvatajad, kalurid ja siin saab siis ka laadakülastaja teha toreda matka ümber selle külakese siin on kusjuures kohalikud avanud oma pisikesed kohvikud kutsuvad inimesi endale külla. Nende kõike teeme ka seda pärast, lähme räägime juttu nendega praegu. Me oleme saabumas siis selle päeva ühe olulisema verstaposti juurde, et kell on nüüd nii kaugel, et on alanud peale söökide ja jookide maitsmine seto kuningriigi päeva lahutamatu osa on see, et sel päeval selgitatakse välja ka uued seto kuninga meistrid ainult pirukameister, sõirameister leivameister, vaid ka erinevate jookide meistrid, loomulikult pillimängijad, tantsijad, aga ka vägimees, kalur ja nose söökide maitsmine on siin alati olnud erakordselt menukas. Siin on juba pikk-pikk järjekord tekkinud telgi ukse taha ja inimesed ootavad, et zürii oma maitsmise lõpetaks ning nad saaksid ka sellest kõigest osa. Aga astume meie sisse ja. Astume sisse ja kuulates võib vist natukene juba vabandada selles osas, et kui siin peaks leviprobleeme olema, et me läheme siia telki sisse ja ega kuna siin on palju rahvast, siis võib-olla selle mobiili leviga üle, mille me ka seda saadet teeme, ei ole just kõige paremad lood, aga Mirjam, ma vaatan siin, žürii on juba kohad sisse võtnud, kolm tähtsat meest. Uurivad ma saan aru, hansa kandegu, jah. Sinnad uurivad, ainsad siin on. Meil suur asjatundja Ahto Raudoja on Aarne Leimann. No mis te siin välja kallata, vett pääle võtmisest, Vaino värvima. Kõige paremad, ainsad sort sordiks. Kõrda pidid ette kus ning lõhn, maik, kangus, kõkke. No siin on täna väljas üheksa erineva meistri Hann isad on ju raudtee kohta päris hea tulemus, arvestades neid ärevaid kirju, mis siin maksu- ja tolliamet jõudis enne suurt sündmust valda saata ja hoiatada, et et kui aktsiisiladu vahel ei ole, siis meil siin jooke ei ajal. Me ei ole meil noide ega suguladusid, meil on asi proovi, ei tia kosta, siiatulnu, lihtsalt sordime. Aga räägi nüüd natukene lahti ka välja sortmine Geov, kuidas me saame teada, et milline on vaat hea jook? Kaetas värvi saadedastega ribale komisjon nuhutas Kaiskangust kõkke mingist pruuver arvada selle te peate olema detu. Müüte ja teistelt sihkima, tunned jäigast haamriga. Kangus peab ka õige olema, kõige paremal järjel. Žürii on siin nii suures hoos, praegu ja vett võetakse vahele, et ei solgimaitset ära, ei ole hea. Heidame aga ta ei ole rüge. Ja kui ei ole rügasid, ei ole hansaisal haidža. Linnastest det alkohoolne jook, tunneta ja siin ei ole ühest, et ei ole, ei ole puuvilipuuviljapuuvili oma kangustam kõvasti selgust on vähe, aga näete, ei ole tuumisse. Nii et veel üks senti liitri nelja pääle ja tuuste Skavil vilanud. Aga siin on ka õllemeistrid. Ma vaatan õllega, vist on lugu hoopis parem, et siin on rohelised sildid ja kollased sildid. Kuulge, kas te oskate öelda, mis vahet on? Teil on, osad on kollaste siltidega osad on roheliste siltidega. Osa roheliste siltidega on õlled ja kollastega kali. Ahaa, Gallia on seekord vähem kui õlut, kas see on tavaline, et setud armastavad seda kraadiga jooki natukene rohkem teha kui kraadita jooki? Ega see kali ka pika peal läheb, õnneks. Olete ise juba proovinud ka õlut kalja ikka ja ja kuidas? Maitse on? Enam-vähem. Aga kuidas setu kalja Teeba leivast tehakse vist või viljast? Õllega? Samamoodi, et need moodsad õlle nii-öelda punsud, mis on juba siis ütleme poest valmis võimalik osta, lihtsalt pane soe vesi peale ja kusagile kapinurka seisma, et nii ei, ei viitsi siin keegi teha. Ei oskagi hästi kommenteerida. Aga suur tänu, Mirjam, seal on kõrval ka toidu maitsmine, aga siin ma vaatan, on ka veel veini maitsmine. Huvitav, millest need veinid on tehtud, nad on kõik nii erinevat värvi. Veinitegemine on järjest populaarsemaks muutunud koduveinide ajamine, siingi on 21 erinevat sorti väljas ja ilmselt tehakse kõigest marjadest õuntest, mis teil siin siis välja on pandud täna kõik, mis on võistlusele toodud. See on loodud kõik käsitööveinid millest praegu siis tehakse veini, oi väga leidlikud inimesi, et kõik, mis koduhoovis on, kõik läheb käiku õuntest, must, sõstar teni ja nii edasi, ma isegi tean, kukest vein on olemas. Kas see ka täna võistlustel, vot ei oska öelda, et mul on siin ainult numbritega pudelid, et züriil on teada, mis on milline vist, et mina ise hetkel ei tea seda. Nüüd maitsmine kogub siin vaikselt hoogu ja meie kuulame natukene muusikat ühe peale ja siis räägime juba pisut lähemalt ka seto kuningriigi päevast, et veel kord lahti seletada, mis päev see on selline ja miks see on tähtis. Siia alla ju maale iial jooma nägi jällegi Räpina ju läbi, jällegi räägin ju ma johtu. Nii ja Setumaalt oleme jätkuvalt eetris. Mirjam Nutov, Mirko Ojakivi ja on 25. setu kuningriigi päev ja minu kõrval on siin Leima Aarne, et teil siin Setumaal kombeks perekonnanimi esmalt öelda ja siis eesnimi, et mis lugu sellega on? Aga selline viis on olnud tegelikult üle terve Eesti, et öelda perekonnanimi veel täna ees on, on jäänud Lõuna-Eestisse samamoodi. Võrokesed ütlevad, et ei midagi erilist, lihtsalt. Noh, nii on. No räägime seto kuningriigist 25 aastat tagasi, see oli 20. augustil, esimene seto kuningriik ja see traditsioon on tänaseni elus ja ma vaatan õitseb ja õilmitseb, et süda on ikka hea küll. Noh, tegelikult on see selline fenomenaalne asi 25 aastat et mingite vaibumise märke ei ole, pigem on see kuningriigi päev setode kokkusaamise päev ja seto sõprade külaliste kokku saamise päev. Asfaviate oleme meiegi omavahel arutanud, et noh, et miks see nii on, aga ma ise seletan seda nii, et kui, kui täna. Me teame kõik setomaa saatust üks osa on teiselt poolt troll joonte seto rahvas on üle Eesti laiali, siis seto kuningriik on tegelikult kõikide setode ühendaja, vaimne ühendaja ja see on päev, kus on siis võimalik kokku saada rääkida, võistelda ja kõike seda, mida siin ümbergi näha on. Miks seto kuningriik sündis, et kuidas see sünnilugu on? No nagu ennem siit lava pealt, et me rääkisime nendega, kes olid esimese kuningriigi kuningriigi sülitamise juures, siis idee tuli metsa soomlastelt. Norra metsades elavad niinimetatud metsa metsasoomlased, nemad. Peavad igal aastal riiki Vabari tuttavad välja, et Soome vabariiki kolm päeva. Hellero lauluparke oli siis 89. aastal juhuslikult seal ja seal see idee tuli, et miks mitte siis Eesti vabariigis kuulutada välja seto kuningriik. Aga teame, et 80.-te lõpp 90.-te alguses oli sellised segased ajad, et kuningriigi sündimiseni läks veel mõni aasta, aga, aga 1994, siis jah, esimene seto kuningriik. Kuidas. Üle viie aasta jooksul kuningriik on arenenud, et kas vahepeal noh, iga uue asjaga on ju see, et kaasneb selline vasikavaimustus, et inimestele meeldib, on midagi uut ja vahvat ja ja siis ühel hetkel kuidagi raugeb, et setu kuningriigiga seda häda ei ole, et te olete ikkagi kasvanud siin niivõrd suureks, et et huvipuuduse üle kurta ei saa. Jah, huvitav on tegelikult PT formaate. Ürituse formaat on jäänud 25 aasta jooksul samaks ülemsootska ülemsootska valimine, erinevad võistlused, mille võitjad siis saavad kuninga meistri austava nimetuse sõjaväe paraad, et see on tegelikult ka ülemsootska ja kõik see on 25 aastat olnud enam-vähem ühtemoodi, aga jah, mastaabid, mastaabid on hoopis teised. Siis sellel aastal ma siin lehest lugesin, et üks mure on see, et riigiisad siin ütlesid, et me saame aru küll, et setu värk siin, et ta siin ainsad ajada ja koduõlle pluss siin teha ja et siin müüa ja et kas teil ikka maksud on makstud, et siin peaminister, ma saan aru ikkagi, ütles, et tema aru, et siin on ikka täna kuningriik kehtivat kuningriigi seadused. No nii on, et tegelikult on siin kuningriik ja kuningriigi seadusega, aga kui nüüd nii seda asja, kuidas seletada siis selge see, et on Eesti riigi ja Eesti riigis on omad seadused ja me peame kõik neid mööda käima, aga siiski kuningriik on see päev, kus kõik need rahvaoskused, mis on antud põlvest põlve edasi, tuuakse siia, et see ei ole nagu mingi õlle või veini või hansamüümine. Täpselt nii, nagu on, käsid homme käised kaatsad, mis iganes on ka piruka, leiva tegemine, hansategemine, käsitöö ja me ei saa kultuurist kääridega nüüd ühte või teist välja lõigata. No me räägime siin praegugi alkoholist, aga teema kui selline On ju palju laiem kirjandmise valda potsatasid, ei puudutanud mitte teps ainult alkohoolseid müümist või selle tegemist. Aga üldse te olete proovinud oma laatasin hoida sellisena ja mage ja me näeme seda, et siin oleks ainult seto kaup seal teisel pool teed, on natukene ka muud autentsed, käsitööd, aga et siia just nimelt tuleks välja pered, kus ema teeb tütardega õhtul pirukaid, vaaritab, sättab ja siis nad seda täna kõike siin pakkuva. Ja nüüd tuli kiri, et hoiadel peavad olema töötajad registris ja köögid tunnustatud. Millised need meeleolud ennem seda tänast päeva olid? Aarne tegelikult olite te ju üsna ärevad? No puutusin sellega tegelikult peaaegu iga päev kokku, et näete, siin minu kõrval on kuningameistrit Lavka, see on siis selline müügikioski, mis on mõeldud selleks, et läbi aegade kõike kuningameistrit täna siis seto memmekesed, kes on saanud meistriks pirukategemises leiva küpsetamises, milles iganes saavad tuua siia oma oma oma omatehtud asjad ja ise olla kuningriigis ja tema kraami siis siin müüakse mitmete helistasid mulle, et teks om sääne, et noh, Belgiat, et tuumapiruka siia detas mulle Perasin männegi 300 eurot trahvi, et ma arvan, et nii mõnedki on jätnud täna oma oma raami siia toomata selles hirmus. Mis me teeme sellises olukorras, peaminister jalutas siit ka kohe mööda, et tema käest saaks lausa küsida, et kes teeb täisnurga. Lähme küsimisest peaministri käest Küsime ära, et hea peaminister Jüri Ratas, et esmalt te olete siin seto kuningriigi päeval, mis teid Setumaaga seob? Eestimaa kallis Eestimaa ilus Eestimaa osa oluline eesti kultuuri osa ja me oleme ka varem käinud kuningriigi päevadel, nii et kõigile tänastele päevalisele palju edu ja head ülemsootska valimistel Siin on üks teema, mida me oleme siin ka raadiosaates arutanud, et kuidas nende Eesti vabariigi seadustega siin praegu on need kas kehtivad siin kuningriigi seadused või Eesti vabariigi seadused, et siin Eesti erinevad ametkonnad on tundnud huvi, et kas teil ikka töötajad on registris ja kas teil aktsiisi laduda. Korras tänasel päeval pole vaja muretseda isegi setomaa vald on andnud oma võimu üle seto kuningriigile täna kuningriigi päeval ja nii see peab olema. Suur tänu, Jüri Ratas. Aga kuulame meie natuke jällegi muusikat siia vahele ja siis lähme vaatame, mis siin täna veel toimub, aitäh. Lamyyvy vahevi lääneviga veel ei lahenda veel roima. Maalina laneeluda lõikub vaheluda lõikuma lääne juudalõigu, vaheluda lõikuma, maali mööduma ja. Pottime joobes vihane Joweneri Aero vihaga. Vangla oli palju ja ei, ma ei ela Lätist rannale lähedale. Toivo saunale lõhedannale. Maali. Maali nastik Talgata annab toppida ei magama. Piritale olla tühjaks turvatud, vaata Turodugevata Riho vihamehe veto. Kuivõrd päevast? Päeva til maali Maiduga ja vaima nädalatel deta jälgi tüüdes nädalaselt töödega aima. Ja niimoodi laulsid ja mängisid ansambel Zetod ja ka meie oleme praegu ansambli setode juures poisi. Te saite neid 15 aastaseks palju õnne-i juba jah? 2000 kolme Augustolmile, esimene ametlik proov. Kuigi aprillis katse 1003 kutsuti meid kokku, nii et siis 15 aastaga ametlikult ütle tõesti täis. Ehk siis 15 aastat on ametlikud mõlemat pidi täis nii proovist kui esimesed kokkukutsumisest, mis te täna, seto kuningriigi päeval tite, lisaks sellele tähistatud sünnipäeva on ikka siin oma plaate ma näen, et viimane plaat on ka vinüüli kuju endale võtnud. Tõsi, me mängime ka, kell neli mängime, teeme sellise, vahva. Kas nüüd öelda tagasi vaatajaga, aga me kaasame siin siukest eriskummalist tegevust ja, ja seda muidugi näete ainult kohapeal mäkke ära rääkima, mis on? See on seotud meie kuninga Peko ka. Ja võib-olla selle sellesamuse etendusega kunagi Värskas toimelisust. Aga jah, kell neli toimub ja muidu oleme lihtsalt. Tead, naudime head seltskonda, naudime seda imeilusat, ilma, mis ei ole üle ülekuumenenud. Täna õnneks ja mina isiklikult olen üle mitmeaastased kuningriigis. Ma ei ole lihtsalt saanud füüsiliselt olla, nii et mul on erakordselt hea meel. Seda enam on põnev kuulda, et kuidas te üldse olete koos püsinud, sest Artur, sind näitlejakarjääri, sina vallutanud, maailmalavasid kõikema muid bändi asju. Lisaks sellele said sa isaks palju õnne. Mis võti on siis, et ikkagi kokku saada, pilli mängida ja lausa ka veel plaate välja anda? Artur? Põhiline ikkagi märksõna on hea seltskond, see teebki selle, et me oleme ikkagi head sõbrad ja, ja nüüd viimasel ajal ka, et kui me oleme vähem teinud, siis ei tüdine ära üksteisest, et alati on väga tore jälle kokku saada ja ja siis ajada ja võib-olla ei jõuagi proovi teha, korraliku, kõigil on nii palju seletada, aga kogu aeg võib-olla seltskond seltsi, sõprus on see kindlasti märksõna hea sõbrad, ei, ega üksteise jaoks kunagi. Ja me oleme suutnud säilitada selle, et me oleme head sõbrad ja ma arvan, et see ongi põll linna või meil on päris palju tegemist. Me oleme mänginud ju Preskis küünis, seto folgil, Viljandi folgil lähme veel Viru folgil, mis on meie suve viimane esinemine, nii? Mingi? Et, kes nüüd veel sees või näha tahab, siis Viru folgil, järgmi nädalavahetusel. Zetode ilmus nüüd kevadel ju ka uus plaat, et see uus plaat lätsi Liina, et kuivõrd menukaks osutunud No nii menukaks, et ma arvan, meil on üks 100 tükki siin leti peal veel alles ja siis vaatame, mis, mis Viru folgil alles jääb, et päris päris hästi on läinud, et kuna me meil on ikka juubeliaeg ja siis me tegime ta natuke teistsuguse, tegime sellise erilahendusena ja ekse trükime juurde, loomulikult ärge põletage, kes seda, et ei saa poest saab ka veel ja et, aga, aga ma mõtlen, see muusika seal peal on küll veel enda jaoks niisugune mõnus ikkagi. Me nimetasime seda 15 aastat folki ja rokki, nii et me oleme nüüd päris selle, ma arvan, selle õige rocki selliseid tunde kätte saanud, et kui me lähme lavale, siis viimane kord mõtlen, lendasid pillid ja prillid ja kõik ütlevad, et meil ei ole enam neid piire, mida nagu vanasti kartsime. Et me peame ikkagi niimoodi niimoodi olema. Me oleme oma oma kanna, ma arvan, siia seto kultuuri ja seto kultuuriga ühes Eestimaale täiesti kinnitanud, nii et nüüd on ainult nautida seda protsessi. No Mirjam, kes on minust märksa suurem setu asjatundja eile ütles, et Jalmar Vabarna on maailma kõige kuulsam setu, et kas sa oled sellega nõus ka? No ma ei kujuta ette, kas Anne Vabarna veel mäletad, Anne Vabarna laulis ikkagi, eks ole, Moskva 800. linna sünnipäeval ja ikkagi tegi selliseid asju, mida mina veel ei ole suutnud. Et ma arvan, et kui ma ükskord eks Kärd, no ma, ma ei kujuta ette, mis olla saaks, et et mis, mis see saavutus on, võib-olla kunagi grammi peaks võitma, siis ma võin ennast nimetada kuulsaks, aga seni hoian ma veel tagasi. Aga siin kohapeal ei hoia ennast sugugi tagasi, ma saan aru, mehed, et on nüüd saabunud see aeg, kus teie tunnete, et te tahate setomaal, aga hästi palju vastu anda, kuivõrd algul võtsite sealt laulud ja pillimängu ja panite selle omasse mitmesse Treski küün elab juba teist suve. Ma vaatan üsna hoogsalt ja üsna hästi. Eelmine aas Ta anti Treski küüni käimatõmbamise eest sinule, Jalmar, mitmeid auhindu siin maakonnas vallas. Räägi, kuidas Kriski küünil praegu läheb. Mis te teete seal? Väga hästi läheb, et viimane kuul läks käima ja minu suur unistus, et Treski küünis saaks olema selline suveetendus, lavastus, õigemini siis on selle iga igal õhtul ta etendub isemoodi. Et see sai tõeks ja Taarka pärimusteater seal on praegu vallutanud Treski küüni ja teeb seal etendusi 10 tükki eile esietendust välja müüdud, siis täna on teine 1000-st välja müüdud ja Artur setode kortsu mees mängib sellesse ja selle etenduse vanahunt. Et kes veel vähegi saab, järgmine nädal ja üleeelmine nädal ju tegelikult kestab kuni septembri esimese nii või teiseni isegi 31 August on. No peaaegu niimoodi esimese septembrini välja, et, et ja pluss siis on veel tegelikult jäänud kaks muusikasündmust, et üks on selline kurb sündmus, otsad tõmbab kokku seto tantsumuusikaansambel klapp, kus mina mängin, et kuidagi nagu ei ole enam seda ei ole seda sädet ja mõtlesime, et mis me siin ikka jätame püüne vabaks järgmistele ja siis on veel hooaja lõpupidu, ametlik selline. Nii et me elame suurepärast elu seal setomaal, tulge lihtsalt külla, siis me oleme veel rõõmsamad ja võin juba julgelt öelda, et järgmine vahetuka No te olete ikkagi tegelikult täiesti kuskil karunuka taga, kaugel, kaugel metsade sees Treski küüni saade tuleb ikkagi vaeva ka näha, kuidas siis käib inimesi, kui hästi on mingid omaks võetud. Ma saan aru, et see on selline suurema jälje jätmine piirkonda, siis nad tahavad siin süüa, magada. Absoluutselt esimese sündmused, mis juunikuus, kui suvi ei olnud veel ütleme niimoodi, et enamuse inimeste jaoks puhkus, veri, teda on, oli erakordselt hea, just justkui nagu inimesed janunesid selle järgi. Juulikuu oli meil natuke keerulisem, sest et kõiki sündmusi oli nii palju Eestis igal pool, absoluutselt. Aga, aga ütleme niimoodi, et rahvast juba praeguseni sellisest väiksest kohast nagu dressi küür on käinud läbi umbes 1500 või enam, mis on tegelikult sellise koha väga-väga hea tulemus ja, ja noh, see läheb meil ilmselt paari 1000-ni välja ja, ja kui niimoodi, kui niimoodi iga aasta saaks, siis saavadki kasu kõik kohalikud ettevõtted, meil on kohalik toitlustaja alati, isegi külanaine keedab pirukaid ja küpsetab, keedab ja küpsetab ja praegu minu emadel näiteks teatrites pannkooke, minu vend peab kõrtsi. Jube vahva nagu selline mõnus, mõnus olemine on seal ja ja vaata, mis, ma tahtsin veel öelda. Aga me ütleme vahele tahtsime rääkida tegelikult ka natukene täpselt selles etenduses vanahunt. Ather, mina käisin seda eile vaatamas, ka nalja sai nabani teeme ja kuulajale ka. Tilluke kokkuvõte. Võib-olla peaks algama sellest, kes Feodor vanahunt oli, tead, sa oskad sa rääkida? No ma oskan põgusalt rääkida, et me pidime ikkagi natuke kodutööd tegema selles osas, et ta oli siis seto jutuvestja väga põneva elukäiguga sattunud, sattus esimese maailmasõja ajal noh, kodumaalt ära või juba enne seda võeti nihkruttiks ja, ja siis ta käis seal ka Lääne-Euroopas lõpus, lõpus, siis Konstantinoopoli ja Moskva kaudu või Venemaa kaudu jõudis ta lõpuks Eestisse tagasi ja tal ei olnud väga põneva elukäiguga, tema jutud on, ilmselt on ka ikka nagu narratiive tuleb ka muudest kultuuridest. Hästi mahlakad ja, ja, ja siis kohati ka ropud, võiks öelda, et seetõttu on ka seal seda nalja ilmselt sees, et nii julgelt ja otse igasuguste kaka ja kõigega Aga meil on siin vanahundi lavastaja Helena Kesonen, see on päris julge tükk ette võtta, sest Teodor vanahunt, kes elas tõesti 20 sajandi alguses, oli ilma näinud mees täiesti unikaalne nähtus seto külas solid tollel ajal käinud läbi terve Euroopa, näinud suurt ilma, see oli midagi erakordset ja ütleme, et noh, tema juttude põhiosa on ikkagi selline Summiselt ropp ja tahumatu. Aga kui meile seda juppi vaatasin, siis piinlik mul ühelgi korral ei hakanud ja kastika mitte. No tegelikult on, et lisaks Djodorile on ja selle teksti dramatiseerinud Ott Kiluske, kes on ise väga selline nii-öelda Roste aia otsekohene mees. Et see on selline mitme mehe käest läbi käinud tekstidest minuni tegelikult jõudis, aga aga nagu nagu ma olen nagu ka rääkinud, et seda teksti tegelikult saaks väga mitmet pidi, lavastas, võiks olla väga otsene. Kõik on täpselt nii, nagu on kujutatud, aga mina ikkagi natuke romantilise naisena oleme nihukest naiselikku Touchi sinna lisanud ka juurde. Räägi natukene, mis Taarka pärimusteater endast ülepeakaela ültse neil päevil kujutab ja mis te teete siis, kui te kunagi alustasite siis tõesti Vanemuise teatris ju? Merle Jääger, Ain Mäeots kasvatasid noori näitlejaid. Te hakkasite isetükke tegema alguses, eks ole, vanemate lavastajate käe all, nüüd on sinust endast vahepeal saanud lavastaja, olete nii-öelda suureks kasvanud, et et põhimõtteliselt, et see, mille pärast pärimusteatri noortestuudio kunagi loodi, et kasvatada nii-öelda seto keelt emakeelena kõnelevad näitlejad, et see on siis nii-öelda korda läinud, et selle, sellest on väga hea meel, et kõigist meist muidugi ei saanud näitlejad, et vähestes aga, aga põhituumik on jäänud ja me ikkagi tegutseme ja ja vanahunt on nüüd meil päris suur ettevõtmine, nii suurt meil varem ei ole olnudki ja tahaks ikkagi jätkata setokeelsete tekstidega setokeelse materjali lavale toomist, mingite uute võimaluste leidmist, võib-olla näidata ka nii-öelda teistele soome-ugri rahvastele oma oma teatrit ja oma tegemisi. No siinkohal võib-olla oleks paslik öelda, et selles etenduses vanahunt, millest siin on juttu olnud, mängivad siis Artur linnus, kes meil oli ka siin mikrofoni ees Agur Seim, Eduard tee, Jekaterina Burtenko, ova Kristian Põldma, Martin tik, Siim Angerpikk, Klaus Mooste ja Vootele Ruusmaa. Järgmiseks aastaks on plaanid tehtud või teate, millega järgmisel aastal publikut rõõmustada? Me loodame, et saab rõõmustada uuesti vana hundiga, et vaatame, kuidas läheb, sest tegelikult see nii-öelda ettevalmistus, mis selle jaoks tehtud, meeletu, et ei tahaks seda nii-öelda 10 etenduse järel nii-öelda kuhugi ära karpi panna, et tahaks ikka näidata inimesele No nii, suur tänu, aga Mirjam, ma juba siin mõnda aega kuulen, et siin pillimängijad sätivad ennast valmis ja. Mitte ainult ei sätivaid juba mäng ei tee ja on. Olulisem ettevõtmine kui süte tegemine seto kuningriigi, seto kuningriigi uute pillimeistrite väljaselgitamine, aga niikaua, kui me sinna lavani jõuame, kas kuulame natukene muusikat stuudios? Viilma. Immutatud kavideeridukele olevat skeegaanike, lase kuivaga. Kani keelase Ruila kodaminega kaanike. Nii vihmast on asi kaugel, aga vabandust kuulajadest, sest see, kuhu me mikrofoniga läksime seal meile levi antud, aga pillimehed siin mängivad nagu ennist juttu oli ja mattis Leima. Teie olete ka peatselt, ma saan aru lavale minemas, aga mis pillimeeste fenomen siin Setumaal on need mise heast pillimehest veel kõige parema pillimehele? Pillimees pead mõistma, taksos mängisid Auda, põhiline minge pärast on pillimäng üldse välja mõelda. Et kui super tantsida, astu tähendas, oledki pillimees. Sa ise oled käinud korduvalt laval mitmes kord sulle, täna selline siis setu erinevatelt pillimeeste võistlustelt osavõtmine on. Kui ma mõtlema naka, sest käsi mul tämba olema, 10. seto kuningriik ja ma olen peaaegu igal aastaga käinud pilliga püüne peal kah. Nii, aga sa pead nüüd lavale jooksma või on veel kaheks-kolmeks küsimuseks aega? No saadeta, küsige, küsige aga kuidas sulle tundub see tase siin pillimeeste seas, kas see on selline ettemängimine, et korra aastas tuleb minna püüne peale? Kas see sunnib noori siin setomaal ka rohkem pilli harjutama? Ja too väljund ja mul on Veiga Veiga süvemiile seos, taga on nii palju Ilosid pillimichiya Veiga kõrge tase minema aastaga oli neid veidi. Oh, mul oli mure südame ja aastaga algusaid etes reklaami ja tämbamsi. Õnne kae ja tantsija ja pessa käsi kokku, et 10 pillimehe tõesti. Mida noored setud harjutavad, on see karmoška, on see kannel? On see, saaks elektrikitarri kätte, mängiks seda? Või mille, millega, mis pilli mängida, antas kõkkega elektrikitarri. Tule tunnistada. Väiga kõne karmoška vinnemalt levis nagu kulutuli väntas igal pool ja kõik haig oli ära unustatud. Kannelt ja kiigad, kiigad küll. Liiga vähe. Gigamehe, tulge kapist välja, tulge mängima. Ütlen vahele meie kuulajale, kiiga on viiul, aga täna siin siis valitakse mitte ju ainult üks pillimees, vaid lausa mitu. Valitas üts kuninga pillimees, mängi mida tahad, aga üts sortakas välja. Ei ole nii, et saad teate karmoškamängija ja kandlemängija ja kõike eraldi, et õnne ja õnne, ütles kõige parem, mis see tähendab, kui sa nüüd oled saanud kuningaks pillimeheks, mis seal siis, mis see tähendab? Pillimehe jaoks tähendas Veiga suurt arvu ja ka moraalset kohustust aastaga haigu teadvuseta üritusil. Kui ülemsootska tahtke kroonikaga nõudis, pead sa olema oma pilliga valmiseks, tantse tantsuks mängima, ükskõik mis siis on jah. Aitüma sulle, Leimometis, lippa, nüüd, aga meie teeme vahepeal juttu, niikaua kui pillimehed jätkavad oma mängu. Meie juures on kalkuni Andreas. Andreas Kalkun. Tegelikult tänase päeva kõige olulisem osa saabub nüüd kohe kätte, kui kell saab kaks, kui meil hakkavad uudised, siis siin seto kuningriigi päeval hakatakse välja selgitama kuningriigisõnalist kuningriigi leelo parki. Sellega on teil tänavu hästi suur muudatus. Kui iga aasta on otsitud sõnalist, siis tänavu on see teistmoodi. Ta kardab kõike, paneb kuur ja tuia ost koorile kõrvaline kest, improviseeritud lennu aga on ka kylla ja koori kõla, kõik terve kuur on oluline. Ja siis otsustati, et kui seto tasane illoseepos Anne Vabarna Peko ehk siis võinud Pekod laulda väga kuur on valinud siis andsidki palakesi Peko eeposest ja kantud ette, et kolm minutit haigukooril siis sinna väga palju ei mahu ja tohutult palju osalejaid on. Katse teist koori on pannud ennast kirja, kes tahtva laulda. Pekot. Kuidas see osalus on võrreldes, kui on olnud sõnalisem võistlus? Mis on ka loomulik, et saatsid julgeid inimesi, kes julges lava peale tulla ja ja ilma ette valmistamata laulda teemal, et nad väga vähe ja ja Sandsid inimesi inimesi muidugi seto Molom, kes mõistva tuttkunsti, aga, aga noh, palju ei julge lava peale minna ja tuumutas sääne Peko laulmine. Palju, palju sõbralikke ja lihtsalt variant. Aga millest siis selline muudatus, mina olen aru saanud, et meil on vaja ikkagi väga innustada sõnalisi, et inimesed teeksid sõnu, et nad ei unustaks seda, et nad ei läheks mööda, sa teed või oskaks sügavaid ja ilusaid sõnu teha. Ja nüüd te ütlete, et noh, las need sõnad jääda, et vaatame hoopis, kuidas kori laulavad. Anne Vabarna Peko täivist imelist poeesiat, seal on väga ilusaid sõnu ja tuum kõigile suurest hobusest, kuna laulva tuud. Ja muidugi, eks siis seda laulu ei ole võimalik niimoodi laulda, et sa mitte midagi ei muuda, alati pead midagi muutma. Ja, ja kas ta kuningrikum, kaslane, elav organism ja muutus ja ja noh, see aasta prooviminimuda, et eks, eks kaevikust välja tulevad Dima haud. Esimese tuuri, kui palju nüüd koored andmetel peaks lavale tulema, kui Celsin koksab ja ongi katist koori. Et seda on väga palju, mine vastajal, võib-olla Nelly enne või viis, aga nüüd on katse teist, et see on suur suurem osa koorest on kohal. Aga suurelt sellepärast, et meie oleme täna, siin on kuningriigi päev, et kõik on nii tore, on ikkagi tänu sellele, et seto leelo on võetud Unesco, seal. See on setode versti verstapost. Algkuidas seto leelo üldse elab praegu neil päevil teie kui selle asjatundjana. Noh, tuua, et me oleme nii palju seto koor Tallinna üle viie koori ja mujal eestimeelsete korja setomaale on koore, tule manu. Ütled setu seto laul, on üks oluline, seda kultuuri veelgi. Ja tõsise seto laulamis alustala, mille pääl seto kultuur, püsistajad õnnest meil on. Arhiivis on väga palju neid laule salvestada ja kirjutatud, mis seal nagu Jakob Hurt ütelda seto rahva jumala sõna, et ühesõnaga et sealsed kõik Tiidmise ja vana tarkuse tule lihtsalt sinna monumine otsima. Suur tänu kalkuni Andreas, aga meil on nüüd uudised kell 14 ja stuudiost veel üks lugu, aga Mirjam Nutov, Mirko ojakivi siit veel täna vikerraadio kuulajate jaoks ei lõpeta, et päike on siin küll läinud väljakannatamatult. Jõhkraks kõrvetab nii, mis jaksab, aga muusikat siis uudised ja siis uudiste järgselt tuleme tagasi siit. Lüübnitsast. Päev jäi pilve Hillo pilve hello vihmaudud jääl see vil Baudud jääl, kreisilaadal käe bee laadal ka veel VW tooron tinginud see koor torul tinginud käes telku, mille ilmakana onud mille ilmaga loonud taevas, tähendab sa, too ta millesi montima, vaadelda, mille teekondi vahva silla. Löövaga mehe haka relvaga ta jah, jõuna ka ei taha ja märge tagasi naasia märge Takani taevaküla lühist, aiva isa ta küla mõõtsa lakun, puuala jäi metsa, rakun puu, ava jäi kolm. Köislik, ma sai. Stigma, sai Taivo aeda mooduslik Taiwa Esa hooma Augusti silma Reigavetütaašveid silma. Ei, aga päädima leinas, aga tähenda Tiina leinas. Kallima mees A kandima meest Simuna kihelkonnas Paukrugi Simuna kirves kuhugi hääl ei lööda häälda, ei muidu Simon lindora laadasõidu Simon Leen. Reele silla lõi eile sillal. Juba sel laupäeval Sangaste rukkipäev Sangaste lossi õuel Sangaste Laat rukkihundi rahvajooks rukkileivakonkurss rukkikohvik, erinevad töötoad, tants ja trall. Sangaste rukkipäev algab kell üheksa hommikul ja lõpeb päike juba loojunud. Rukki päeva veab kontrajuba sel laupäeval kõik Sangastes rukkipäevale vikerraadio.