Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Ameerika üliõpilastest vennad Tom ja Luiborders asutasid 1971. aastal raamatupoe poolersbuks. Äriidee rajanes arvutitepõhisele nutikale, loo majanduse korraldusele. Raamatuäris võivad köited veeta ladudes aastaid, sest ostja ja kaubavaheline lüli on aeglane, infovaene ja oportnistlik ilmumise järgse info süsti perioodil müümata jäänud raamatu tõotavad juhuslik ostjat ja trükiläbimüügile. Kuluda nii raha kui aega. Seitsmekümnendaid iseloomustas personaalarvutiajastu algus. Noh, täna targemate me võime vaid imestada, miks suured ja võimsad raamatupoeketid ja kirjastused ei osanud näha oma väärtusahelat informatsiooni nii haldamise ülesandena. Igatahes oskas noorele ideele rajatud raamatupood kasutada kohalikku poodi ümbritseva linna informatsiooni lugemisvara müügi tõhustamiseks ning peagi sündis USA-s 21-st kauplusest koosnev Powersi raamatupoodide kett. 20 aastat hiljem, 1992. aastal müüsid vennad oma äri suurele jaemüügihiiule kliimart ning varsti võis kohata poolesse nime. Kandvate raamatupoodi enamustes maailma suuremates linnades. Parimatel päevadel kuulus raamatute müügisüsteem üle 500 kaupluse. Kuid 2011. aastal kulutas Powersi raamatuäri välja pankrotti. Eduloo lõpetamisest süüdistatakse vendadega sarnast, kuid. Veelgi evolutsioonilisemad äriideed arendanud Amazoni tšehh pesus alustas oma raamatute müügiideega 90.-te keskel, kui arvutirevolutsioon oli astumas personaalarvutite ajastust Interneti ajajärku. Raamatukauplused ei saanud internetist hästi sotti. Näiteks Bordersi kõrval teine suur raamatute müügikett. Panzer Nobel kaebas Amazoni kohtusse, kuna viimane väitvat end olevat maailma suurima raamatupood. Hagija väitel polevat internetis asuv Amazon üleüldse mingi raamatupood. Raamatu ja lugeja ühendamise ahelaga tõmmati veelgi sirgemaks ning alles jäänud protsessid muudeti infopõhisemaks. Kui Porsi poest võis leida alati midagi huvitavat, pidi sinna ikkagi kohale minema. Amazon paigutas lõputuna näiva kaubavalikuga letti arvutitesse osta, sa ei pea kõike, ka trükist otsa saanud raamatuid oli raamat olemuselt informatsioon. Ja miks peab infot paberile, trükitult, loos hoidma. Raamatut asendavat faili võib hoida arvutis, mis muudetakse raamatuks olles ostja ilmumisel. Pealegi saab ka ekraanilt lugeda või siis kõrvaklappidest kuulata. Mõlemal juhul pole ladu vaja, piisab andmevahetusest. Amazoni juhtimisel kujundati kaubanduse infopõhist paindlikkust vahendama. Tuhandeid eripalgelisi tooteid ja turult kadusid tuhanded vanamoodsas vahendamise ahelas omale osa teenida püüdnud ettevõtetest. Järel tarkusena paistab Amazoni edu koosnevat lihtsatest sammudest. Aga see on illusioon. Sest millegipärast samal ajal keegi teine ei tabanud seda lihtsust ära teha. Võid nüüd ise proovida, sest kõigil on võimalus mängida Amazoni võitmise tulevikule panustamise mängu. Jamazoni edu paistab jätkuvat, et kui sina midagi paremat välja ei mõtle, tirima, ajas pankrotti suuri kaubanduskeskuseid. Nüüd asub ise neis poodi pidama. Mitte kõige tavalisemaid, vaid ilmamüüjate ja kassapidajatelt. Tuleviku mängu võitmise eesmärk oleks siis kirjeldada, millise innovaatilise sammu Amazon maha magab. Ja millal algab firma allakäik mis toob nüüd tagasi Powersi lendude juurde. Paistab, et Louis. Loodab seekord Amazoni ära teha. Mees on viimased paar aastat arendanud täielikult automatiseeritud tarneahela süsteeme, milles robotid ja tehisintellekt. Lahendavad kõik kaupluse pidamise ülesanded ja inimestel on vaja vaid kauba kohaletoimetamise nõndanimetatud viimase kilomeetri läbimiseks ja koroonakriisi tingitud distantsi pidamine soosib. Puutse kaupluse kogemuse omaksvõttu Ruiz Poor's usub Et nad omavad eelist kahe suure e-kaubanduse, konkurendi, Amazoni ja pool mardi ees kuna viimased on alles siirdumas robotitega automatiseerimise tegutsemise režiimi, aga neil on kaelas olemasoleva taristu kahmakus. Oleks nad paremini automatiseeridavad, poleks ju Amazon neil vaja olnud palgata kriisi ajaks juurde üle 100000 uue töötaja. Powersi väitel osutas kaubanduse reaktsioon koroonaviirusele tootmises tarbijani moodustav tarneahel on. Katki tänu kriisile avastati selles inimestele ohtlikke ning kurnevaid lülisid ja tarnete pudelikaelu mis tema ettevõtete testitavad tehnilisest lahendusest puuduksid. Tänu viirusele kiirenes kaubanduses järgmist revolutsiooni ennustatava teenuse turule sisenemine sest juba järgmisel aastal käivitatud teenus USA-s ja seejärel tullakse Euroopasse. Antud näide on vaid üks. Viiruse tõttu unikaalse võimaluse saanud innovaatiliste ettevõtmistest. Lähimal ajal peaks analoogsete algatuste eeldurundavaid sõnumit ärkama nagu seeni pärast vihma. Ja miks mitte siis ideede tasemel seda mängu kaasa mängida? Kuula varasemaid portaale R2-e-L2.