Tere hommikust ja klassikaraadio kuulajad algamas on viienda mai helikaja ja siin stuudios on täna Mirje Mändla, tutvustan algava saate teemasid tänases saates, kommenteerib Tarmo Tappo oriendi Armeenia muusika kontserti. Üheksandal mail toimub kontsert apokalüpsis, kus esineb Põhjamaade sümfooniaorkester Anu Tali juhatusele kaasan tüürie kõrvitsa teosed ja algavad tiitris Buxto uude muusikapäevad, mille kava tutvustab kunstiline juht Andres Uibo. Nüüd ansamblil toimub kontsert, kus põhirolli mängib fagotimängija Peeter Sarapu. Akadeemiliseks muusikasarjas esineb saksofonikvartett Saksest ja kava tutvustab Virgo Veldi. Kaheksandast 12. maini toimub Tartus Vanemuise teatris maestro Eri Klasi meistrikursus nii meistrikursusest kui ka lõppkontserdist, mis toimub 12. mail. Jaani kirikus teeb juttu maestro Eri Klas. Kuuendal mail toimub kontsert sarjast harmoonia energia ja silmad Andres Mustoneni akremeraatasextet. Kontserdi tutvustab Heilywous Tamm ning toimuvad Tallinnas ja Tartus kontserdi alapealkirjaga tulevikumuusikud räägib lähemalt Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli direktor Kadri Leivategija. Saate lõpus annab Priit Kuusk ülevaate muusika uudistest väljaspool Eestit ja soovin teile omalt poolt head kuulamist. Oriendi nädal klassikaraadios 30.-st aprillist viienda maini. Esimesel mail kell 21 tutvustab Peeter Vähi festivali orient külalisi. Saade kordub. Viiendal mail kell 16. Otseülekanded festivalilt on kavas kolmandal, neljandal ja viiendal mail kell 19. Luuletasin taustal katkendeid kontserdist, mis toimus festivali orient raames neljapäeval kolmandal mail, mil esines ansambel kliikia ja sel õhtul oli oriendi raames Armeenia muusikaõhtu. Kas vikerraadiol on tavaks sel aastal kutsuda stuudiosse ka Tarmo tabast, kes siis kommenteerib festivalil orient toimuvat ja nii see toimus ka kolmandal mail. Et see kontsert on tegelikult väga hästi üles ehitatud terve õhtu, et me kuuleme siin nagu kolme täiesti erinevat asjamuuseumis kõigepealt kirikulaulusolisti esituses ja siis need sellist tulevärki instrument, allansamblit ja siis nüüd sellele lisaks kuulame siis ühte, need kohe algav tsivalgasparianni kontsert. Tegelikult on väga huvitav asi Armeenia muusika juures, et see on üles ehitatud nagu laadidele nagu gregooriuse laulgi ja isegi või huvitav, et ka seal on kaheksa Madis täpselt nagu Gregoriuse lauluski. Ja kui viiendal sajandil siis Armeenia muusika välja kujunesse, viies sajand oli üldse selline kuldne sajand, kõik sai alguse Armeenias sellele, olgu need siis need kogunenud, praegune kultuur siis Nende laul, nende rahvamuusika, traditsiooniline muusika kujunes sellel ajal välja ja seal arenes välja ka mitmehäälsus, ehk siis kõigepealt Purdoonidega laulmine ja siis ka mitte ütleme, terve kogu laulu jooksul, vaid mingites teatud kohtades. Kui me nüüd kuuleme rõngas Parianni kohe, siis seal kuuleme KaPordoonidega küll mängu siis pillidel, sest ka tukki mängita, tegelikult ei mängitagi teda vist üksinda alati koos kahe teise tukiga, kes siis põhiliselt hoiavad bordooni. Aga oli siis selline. Minu arust oligi nagu tõeline tulevärk tohutult organiseeritud ja niisugune meisterlik esitamine natukene liigagi, et ruumi jäi natukene väheks, seal üks pala, kus siis kõik soleerisid, kõik pillid oligi mul peaaegu et lemmik kus said esinejad siis nagu ruumi või mängijad mängida, näod olid mulle tuttavad ja ma olen neid Viljandi folgil näinud ja mul ei olnud aega kontserdil olla, ma nägin neid vist, ma arvan ütleme seitse ja pool minutit, tegelikult tahaks aneid kuulata ilma võimenduseta väikses saalis suure saali asi ju teatavasti rikub paljud asjad ära, aga no mis, mis teha, mis teha, siis ei mahu rahvas, kes kuulata tahab, seal, Viljandis olid nad ju ka mingisugusel kirsi või kaevumäel ja tohutu tohutu võimendusega üle suure muruplatsi, et seal ta kadus ära küll, jah. See on tõsi, rahvast saalis ka edasi-tagasi ja sisse-välja, et seal oli ka niisugune sagimine. Kui nii võtta, siis muidugi oli see väga temperamentne ja täpselt meie ettekujutluses võiks armeelastele sobida küll selline asi, kui meil Euroopas gregooriuse laul ju seal kuskil mingi üheksas sajand või midagi sellist sai esimesed oma Neumad teksti peale, ehk siis millega siis märgiti, kuidas ütleme selliseid märkide süsteem ja hiljem siis arenes sellest välja noodikiri siis Armeenias toimuvasse tegelikult veel mõni sajand, enne et no eriti vana süsteem ja neile oma noodikirja kõik ju täiesti olemas. Ja muidugi kommitas 19 sajandi lõpus, 20 sajandi algusest, tema tegi ju hulga tööd ära ja korjas kokku kõiksugu rahvaviisid paninat kirja preester ja helilooja, kes ta oli, muusikateadlane? Muidugi veel üks suur asi on, neil on see paraku on nende laulude kogu 11. sajandil pandi kirja, koguti kokku, rahvaviisid ei või siis traditsioonilised viisid ja siis ja seal on meil ka täiesti olemas, mis neil viga pole midagi kirjas kuskil. Nõndaviisi kommenteeris Tarmo, tabas oriendi festivali raames toimunud Armeenia muusikale pühendatud kontserti. Kuid sarnaseid tundeid Kommentaare on võimalik kuulata veel ka laupäeva õhtul. Millal sica raadio teeb otseülekandefestivalilt orgentia. Laupäeva õhtul kell 19 esinevad seal fool four to tuvast ja Šodenbutaanist. Tänavust muusika aastat võiks nimetada ja peakski nimetama pükste uude aastaks, sest möödub ju selle helilooja ja organisti sünnist 370 aastat ja surmast 300 aastat. Eesti Kontserdi produtsent Andres Uibo. Milline tähtsus on Dietrich Buxte Huudel ja tema loomingul muusika ajaloos? Kõigepealt täpsustan seda, et puhtnõuded tahavad omaks pidada kolm rahvust ehk siis rootslased, taanlased ja sakslased. Kuna tema praegune sünnikoht on täpselt teadmata, siis on praegu vaieldud, ega praegu ei teatagi isegi tema täpset sünnikuupäeva on välja arvestatud, et kui ta elas 70 aastaseks arvatavalt sel aastate sündis ja praegu mingit muud muud tõendid ei ole. Tähtsus on muidugi väga suur puks lõuda, kas niisugune muusika läbi aegade olnud, kes seal on olnud ääretult mitmekülgne kõigepealt Tagoogina tema on olnud ju Johann Sebastian Bachi õpetaja ja kõikide teiste Saksa ja Hollandi tolle aja nimekate ellujate õpetaja siis ta taaselustas vanima kontserdisarja Lübecki Maria kirikus. Kontserdisari oli tema eluajal nõnda populaarne, et seda tuldi kuulama üle terve Euroopa back noor, pahtul isegi 300 kilomeetri ausalt jalgsi kontserte kuulama muidugi orelimängijana omaja täiesti ületamatu virtuoos ja kahtlemata väga suur novaator muusikas. Nimetagem ainult mõningaid asju ette puks õde oli see, kes siis noh, orelipedaali või klaviatuuri kasutusele tänapäevases mõistes. Lisaks oli esimene mees, kes väljus traditsioonilistest kirikumuusika laadidest, mis tol korral olid kuni kahe võtmemärgini. Et häälestus oli nõndanimetatud Kestonised osa helistikke kõlasid väga hästi ja enam suuremamärkidega mängida saanud. Buxto oli esimene mees, kes kirjutas teose fism mullis ja selleks puhuks ta lasi terve oma kiriku oreli ümber häälestada. Kuna FIS-moll helistikus ei oleks olnud võimalik seda teost mängida. E-duur helistik esimesena maailmas nimetate neid asju, millest teda võib pidada pioneeriks on väga-väga-väga palju. Pükste juurde sünnikuupäev ja aasta täpselt teada ei ole, kuid tema surmakuupäev on üheksas mai 1707. Kuidas meie siin Eestis tähistama seda? Tähendab sel aastal päris mitmel korral, esimene on meil puks tõudele pühendatud muusikanädal, mis siis saab alguse kaheksandal mail ja mis kestab 14. maini, kus on päris Meid üritusi väga mitmekesine programm. Kõigepealt kaheksandal kuupäeval algab see teaduskonverentsiga Eesti muusika ja teatriakadeemia orelisaalis, kus sa siis ettekandjad nii kaugemalt kui koha pealt üks väga põnev ettekanne on kindlasti professor doktor Toomas Siitan, neilt, kes teeb ettekandepükste huda eesti. Kuna pükste Uudest sidemed Eestiga on olnud ka väga-väga tugevad, see tähendab seda, et tema eluajal, kui ta pedagoogina tegeles, siis enamik Eesti tolle ajastu organist on õppinud tema juures. Praeguseni me teame, et Johann Valentin meeder, kes on siis mu vanima saksakeelse säilinud päri autor, ooper kanti esmakordselt praeguse Gustav Adolfi gümnaasiumis ja kui oli need nõndanimetatud vahepeal muusikat ehk kontserde sarjatud Lübeckis, siis tihtipeale puks tõugude kutsus oma sõbra Johann Valentin Mölderi kontratenorina nendesse projektidesse osalema. Nii et see koostöö on olnud väga tihe. Edasi jätkub. Üheksandal mail on meil suur oratooriumi kontsert, kus siis tulevad ettekandele puhta Uudekantaadid ja suuremad teosed kantaate kokku, tal on kirjutatud 140 ringis, edasi 10. kuupäeval on konkurss parimale pukside uude teose esitajale, see toimub jällegi Muusikaakadeemia orelisaalis ja osa võtavad mitte ainult organistid, vaid klavestistid, erinevad koosseisud, isegi mõned väiksed kandaadid tulevad ettekandele, auväärt žürii hindab siis nende esinemist ja paremad esinevad esmaspäeval 14. mail toimuval lõunakontserdil Estonia kontserdisaalis 11. mail Nigulistes siis kontsert Buxto orelimuusikas, kus siis Vox Clamantis, Andres Uibo siis esinevad 12.-le palun siis kontsert Buxto Uude kammermuusikast triodest raekojas ja pühapäeval 13. siis meie külaline, Peterson, taik, kes on mitmes projektis osaline, esitab siis jumalateenistuse raamides ka rohkesti Pušõude teoseid. Nigulistes. Nii et pükste kuudele on pühendatud pea terve nädal siin Eestimaal, aga üheksandal mail toimub kontsert Niguliste muuseum-kontserdisaalis, mis on siis võib-olla nende muusikapäevade kõige suurejoonelisem ettevõtmine? Ettekandele tuleb siis rida kantaat solistile, koorile ja orkestrile, kus siis teevad kaasa Hortus musicus, mitmed lisajõu tortus muusikusele Woodses muusikaales kammerkoor Risto Joosti juhatusel ja solistid siis Risto Joost, Helen Lokuta, Andrus Schmidt ning kontsert on jah, nagu öeldud, kaheosaline, ja kõlab siis ta kokku kaheksa kantaat pükste uude, suurejooneliselt ja suuremahulise skantaadi pärandist. Kas need kandidaate varem, üksikuid kandaator ette kantud, aga peab kohe ütlema, et tegemist on puks tõugude puhul kelle teosed ei ole mitte väga kerge esitada natukene see muusika on kult elegantselt, ta sarnaneb väga palju võib teda võrrelda moodsadega, mis nõuab tohutu meisterlikku esitust, et kui näiteks Bachi muusikat võib mängida ka suhteliselt keskmised või mis iganes ja ikkagi rahvas võib-olla vaimustuses kunagi teose muutu viletsaks, siis Mostardiga puhulgi puhta uute puhul sama interpreet peab olema väga-väga hea, et see muusika hakkas nii kirglikult kõlama, kui ta mõeldud on. Kontsert, kus kõlavad Dietrich Buxte Huudegantaadid algab kell seitse õhtul Niguliste muuseum-kontserdisaalis. Klassikaraadio salvestab selle kontserdi ja annab hiljem eetrisse nii. Klassikaraadios on kavas ka kaks saadet, neist esimene on juba homme, pühapäeval ja algab see saade kell üheksa. Null viis. Tänavu möödub 370 aastat muusikaloo, ühe silmapaistvama organismi muusikaelu korraldaja ja barokkhelilooja tiitrich Buxte Huude sünnist ning üheksandal mail 300 aastat surmast. Noveenrehtegi sel puhul kaks saadet organistina Lübeckis ja sissevaade loomingusse. Pükste Huudele pühendatud saateid saab kuulata kuuendal ja 13. mail kell üheksa ning kordusena teisipäeviti kell neli. Üheksandal mail Estonia kontserdisaalis ja 10. mail Vanemuise kontserdimajas toimub kontsert pealkirjaga apokalüpsis. Esineb Põhjamaade sümfooniaorkester Anu Tali juhatusel ning kavas on Tõnu kõrvitsatuule leegiad Richard Straussi tonki hote, kus soleerib Aleksander geniaalse Andrei tagaadin ja hingade Haas ning kontserdi teises pooles Erkki-Sven Tüüri kuuenda sümfooniamaailma esiettekanne. Kõneleb Anu Tali. Üheksanda mai kontsert kannab pealkirja apokalüpsis. See ei saa ometi olla. Ihus tegelikult see on juhus, selle intrigeeriv pealkiri sellele hooajale, et mõnes mõttes, visates nagu nalja ja intrigeerides meie algavat 10.-te eluaastate orkestriga ja kes oleks võinud arvata, et Eesti kaasajapäevaga tavalised sündmused hakkavadki selliste alapealkirja peaaegu kandma. Ja sellest ei lase Põhjamaade sümfooniaorkester end häirida, sest et nagu eesti publik teab, on meil ju väga palju juhtiv muusika, vaid just nimelt Venemaalt. Ja ehkki Levkletšov, meie Tallinna kontsertmeister ei ole seekord kontsert Messeri ridades, vaid on Ingode Haas, siis lepiks Kofon saalis oma solidaarsust näitamas meile ja, ja mulle kirjutanud Nende ärevate sündmuste aegadele Swami ja, ja et nad meid väga armastavad ja et kui kõik inimesed 11 armastavad, siis seda peaks nagu säilitama seda tunnet, olenemata sellest, mida sulle süstitakse või kuidas provotseeritakse, sest et tundub, et kui me niimoodi jätkame oma mõtlemist, vastastikust armastust ja lugupidamist, siis on maailm nagu parem koht ja siis kui rohkem inimesi niimoodi mõtleb, siis on tõesti nagu maailm on lootust ja ma usun seda ja, ja ka üheksandal mail, Estonia kontserdisaalis, 10. mail Tartu Vanemuise kontserdimajas on tõepoolest Põhjamaade sümfooniaorkestri hooaja lõppkontsert. Selleks puhuks on valminud meie hea sõbra Erkki-Sven Tüüri sulest tema kuues sümfoonia juba talvel räägitud sellest, et me tellisime, palusime oma sõpradel kirjutada meile 10.-ks eluaastaks teosed ja siis kirjutas Tõnu Kõrvits tuulde lauldud ja nüüd on siis jätk sellele ja, ja võib-olla selline kõige mastaapsem teos, mida me esitame, ongi tüüri kuues sümfoonia siin Erkki Sveniga, rääkides enne kontserti ja siin roheliste sündmuste ajal, et kes oleks võinud arvata, et see kontsertettekanne võtab sellise mitmetahulise tähenduse, sest et, et ka Erki Tutanud oma teoses setu itku motiivi ja ja noh, eks seal lõpus ta ise kuulata, et sõiduki üllatusmoment on teose lõpupoole, mis lisab nagu sellist väikest särtsu, sellist, seda lisamomenti tegevat faktorit, milles osaleb päris suur hulk inimesi, saab kuulda ainult üheksandal mail, siis maailma esiette kanda, Tartus on, tuleb see lisaefekt näiteks CD-plaadilt kontserdi me avame oma vana sõbra Tõnu kõrvitsa teosega Thule eleegiad, tuule on siis müstiline põhjamaa, kus me kõik pärineme ja kolmeosaline teos. Meil on lihtsalt vajadus Tõnu kõrvitsaloomingu järele ja ka lintise vaja mängida, et me et oleks meie järgmisel plaadil Tõnu Kõrvits, kui selline tugev aktsent Enigma variatsioonide kõrval siis on seal kolm osa nagu jälle natuke ette ennustavalt, mis ei nagu justkui ei oleks juhus, aga tegelikult on ju juhus, kui elus juhuseid üldse on. Et esimene osa kannab pealkirja pimeneb, teine kannab pealkirja, kelle siis setu motiividel ja viimane siis kolmas osa, vaatan üles mäele, see on selline, ma ütleksin, et Kodumaise viisi toonis Eesti lugu väga ilus teos on ja üle maailma kokku sõitnud Põhjamaade sümfooniaorkester oma rahvusvahelises koosluses ja Richard Straussi tongi Hoti solistideks on siis sedapuhku maailmakuulus tšellist Aleksander pääseb kes tuleb siia praktiliselt otse Jaapanist muidu Moskvast pärinev solist ja Eesti rahvale hästi tuntud Salist Andrei Togaadin ja meie kontsert meiste Ringo tehases viiulil Se tongi, Hoti võitlust tuuleveskitega ja kõike seda muud, mis on elufilosoofias juba tegelikult nii mõneski inimeses peaaegu et juhtpositsiooni võtnud teema. Seda siis saab kuulda kontserdi esimeses pooles ja mängime siis üheksanda mai kontserdi legendaarse solisti ja dirigendi tislav prostropovitši mälestuseks kes äsja meie hulgast lahkus pärast rasket haigust, aga kelle ettekandes on näinud ilmavalgust mitmed Šostakovitši esiettekanded ja kes paistab silma kui Chalist, kelle ettekandel on ma usun, et enamus tšellokontsertette kantud, kellel on ka need kirjutatud Põhjamaade sümfooniaorkestri kontsert apokalüpsis toimub üheksandal mail kell 19 Estonia kontserdisaalis 10. mail kell 19 Vanemuise kontserdimajas. Tallinna kontserdist teeb klassikaraadio otseülekande. Klassikaraadio stuudios on Peeter Sarapuu ja sel pühapäeval, kuuendal mail toimub siis nüüd ansambli sexteti kontsert Tallinna raekojas ja see kontsert kannab pealkirja in front šaht. Peeter, millele see pealkiri viitab? Kuidas eesti keelde otse tõlkida, siis tähendab sõpruses otseselt tuleb in front šaht. Ühest loost mille on kirjutanud Karl-Heinz, Stock House ja Karl-Heinz Stock House pühendas loo sõpruses suusanud stessensile, kes oli klarnetimängija. Kui ma valisin seda lugu kavasse, siis ma mõtlesin, sel hetkel mõtlesin nagu nüüdi kontekstis ka, et see ansambel on paljuski mõttekaaslaste seltskond, kes jagavad ideid ja arusaami muusikast ja ühendab ka muusikaväliselt. Palju lugu ise on küllalt ambivalentne. Et kui nüüd kuulaja on selle loo lõpuni kuulanud, siis ta võiks ju isegi pead vangutad ja küsida, et kas me sellist sõprust tahtsimegi. Aga see on selline stock, Houseni nägemus sõprusest fagot on muusika ka õpikutest ja koolimuusikast. Kõik mäletavad fagoti, et see on selline torisev karakter, instrument tämbri looja orkestris ja, ja esimene assotsiatsioon, mis kohe tekib, on peetia ja hundivanaisa või siis Edward kriigi tatsavad trollid sellele vaatenurgale vastu tulles on nagu kontserdi teine pool kus mingisuguseid filosoofilisi sügavamaid mõtteriga konstruktsioone otsida ei maksa. Et seal on just fagot, ongi selline karakteerne. Küll ta toriseb, tatsab või siis mängib mingit ringmängu. Ma loodan, et me lahutame meelt ja selleks, et meelt lahutada. Raseerin Jaak Johansoni, proovime meie esimese poolega selle meelekokku panna. Esimene pool taas on selline, kus fagotile on antud tämbriline väljendusvahend, aga just võrdluses inimhäälega ja kokku on pandud kahes loos vioola ja fagot. Vioolamängija on Torsten tibuu Helsingi linnaorkestri vioolakontsertmeister ja kauaaegne nüüdi liige. Temaga koos musitseerida on, on alati väga fantastiline kogemus ja selline miks, mis peaks nagu väljendama, seal on hoolset ja sissepoole pööratud inimnatuuri siis vähemalt helilooja lugudele kirjutatud kontekstis otsib, püstitab küsimusi ja jätab need küsimused vastamata, sellepärast et protsess, mis lugude esituse käigus toimub, osutub tähtsamaks lahendus. Nii et saab jälgida esimeses pooles protsessi aga ei näe lahendusi ja teises pooles on meelelahutuskõik. Lood on Eesti esmaettekanded, Philip Herzont on esimese loo autor, tuua seftid Vadim Viola Leofagotile. Seal on otsitud, kõlasid renessansi ajastulauludest isegi keskajast, seal on väga heakõlaline. Lõpus muidugi läheb ära juba multifooniliseks ja vaibubki sellises lootusetus olekus, aga vähemalt lugu algab väga ilusti. Heakõlaliselt saanud heliloojana on veel avastamata enamus tema lugusid on plaadistamata, kaasa arvatud see ja ka noodiväljaanne on väga värske. Teine esimese poole lugu Karl-Heinz Stock House in front, Šaff stock Housen oma in front schaftist teinud versioone erinevatele pillidele, fagotiv versioon on üks viimaseid esimese poole viimane lugu, Philips Sheller taas prantsuse noorema põlve helilooja, kes on kirjutanud ka küllalt palju fagotile kammermuusikat. Lamento kaebelaul jälle on võetud ideid keskaegsetest lamentatsioonidest ja siin mängitakse vioola ja fagoti kõlavärvidele. Et neid segatakse ühest samast unisoonist kasvavad välja erinevad tämbrid, siis jälle. Sheller jaoks on need kaks instrumenti väga olulised inimmaailma inimese loomuse vastu. Olulisuse väljendajad. Teine pool on Jon frantsee divertis maant fagotile ja keelpillikvintett dile. Neoklassitsistlik väga virtuoos näeb väga palju muusikalisi nalju. Kõik neli osa, mis nagu noodimahult on küllalt pikk, see surutakse umbes seitsme minutilise ajavahemiku sisse. Heitor Villo, loobusch, sirandadasseedeen ootas, on ring ümber seitsme noodi, on üks ilusamaid sürrealismi ilminguid. Diatooniline helirida, seitsme noodiga ja villa loobus, koostab nendest väga erinevaid rütmimooduleid, varieerib neid, on alla kirjutanud väga ilusa keelpillide, harmoonilise tausta. Uskumatu, et see lugu on tegelikult kirjutatud juba kolmekümnendatel väga nüüd muusikaga see kõlab äärmiselt värskelt ja on teadaolevalt eeskujuks paljudele tänapäeva heliloojatele. Hea kõlalisuse otsingutel ja kontserdi viimane lugu on tänapäeva Norra helilooja röövinud vesti. Loo nimi on perekonnaportree. See on vahva, et on kirjutatud Fogotile selline lugu. Ma tükk aega isegi olin kahevahel, kas seda nagu julgeb panna tõsise kontserdi kavasse sellepärast et meenutab pigem sellist briti teleseriaali taustamuusikat või võib-olla isegi mingi multifilmi. No igal juhul on see kergelt kuulatav. Meeldejäävad rütmid kaasakiskuvad, seal on mõnes osas džässi, bossonoovat, pluusi ja fagoti jutustab lihtsalt ühe perekonnapildid. Selline lugu on nagu kontserdile. Heligaja. Interpreetide Liidu kontserdisarja akadeemiline kammermuusika Kadrioru lossis annab pea igal laupäeval meie muusikutele esinemisvõimaluse Kadrioru lossis toimuval kontserdil. Eelmisel nädalal sai seal kuulata klarnetimuusikat, täna on järg saksofon, ide käes esineb ansambel Saksest. Virgo Veldi, kes peale teie veel sellesse ansamblisse kuuluvad? Peale minu on veel sopransaksofonist Ivo Lille tenoril Lauri Sepp ja paritonil Sulev Sommer. Aga miks just kvartett, kuna kas see on selline traditsiooniline kooslus just ja kui kaua teie juba koos mängite? Me oleme nii umbes kuskil nüüd juba seitse, kaheksa aastat koosist. Klassikalises sellises sümfooniaorkestris ju saksofoni ei tarvitata, kus üldse eesti saksofonimängijad ennast rakendada saadud. Tähendab, selles mõttes kasutatakse küll ja me oleme kõik riburadapidi ka käinud koos nii ERSO kui teiste orkestrite ridades mänginud ja see, kus saksofoni akati sümfooniliseks muusikaks võtame, see oli juba ju üheksa sajandi lõpust peale, et selles mõttes neid teoseid ikka on ja väga palju ilusaid sooloyd on, mida ma isiklikult olen saanud mängida ja see on väga-väga meeldiv ja ülev tegevus. Millist repertuaari neljakesi saksofoni del üldse mängida saab, kas originaalloomingut on palju loodud, kuidas te leiate seda? Originaalloomingut on palju, aga loomulikult me ei saa võrrelda seda klarneti repertuaariga või mõne instrumendiga, mis on tunduvalt vanem saksofonist. Aga siis seda me võtame nii-öelda enda jaoks, et me siiski nägime transkriptsiooni vanast muusikast ja ma arvan, et paljud kuulajad on sellega kursis, harjunud, et saksofoni mängitakse nii Bachi kui muid heliloojad, kes ei ole originaalis kirjutanud just saksofoni. Kes need seaded teile teeb valdavalt juba kellegi teise poolt tehtud siis maailmast. Ja mida te täna Kadriorus siin ette kannate? Alustame kahe väikse palaga barokist nimelt ta käen ja Domenico Scarlatti siis nendele järgneb meie enda suurepärane helilooja Ester Mägi kollakuutia, mis on ka meie plaadi peal ja me pole seda tükk aega esitanud ja me leidsime, et see oleks praegu jälle hea võimalus lugu kandmisele tuua sealt edasi prantsuse helilooja Šembodza andanterias Kertso, kes on omal ajal kirjutanud selle teose Pariisi saksofonikvartetile ja sealt edasi jälle üks prantslane, kes on natukene noorem mees kui lakuur. Samuti kirjutanud selle teose siis nagu uuele Pariisi saksofonikvartetile ja ta ise oli ka tenorsaksofonimängija väga huvitav teos. Siis on meil kavas veel Christopher Tedrik, kes on pärilt olult ameeriklane, aga sellise põhiloomeperioodi minu teada ta elas Kanadas. Nii et kontserdikavas on esindatud nii vanem kui ka nüüdismuusika Just, ja, ja võib-olla kõige huvitavam teos veel on, millega me kontserdi lõpetame Gaabriel, Jackson kes on isiklikult saatnud selle teose meile ja see teos on valminud 2006. aastal. Huvitav mees veel selle poolest, et ta pärit per muudalt ja oma muusikalise hariduse saanud küll Londonis. Aga siiski see helige veel ja see mõttemaailm on väga huvitav ja kaasakiskuv. Kuidas te oma repertuaari üldse valite just niimoodi, et oleks esindatud nagu erinevad stiilid, milline stiil või milline muusikaliik sobib kõige paremini sellisele saksofonikvartetile? No vot see on mingis mõttes väga raske küsimuseks oma repertuaari üritamegi niimoodi valida, et kontsert oleks võimalikult mitmekesine ja huvitav, et ei oleks väga palju ühesuguseid teoseid. Ja reeglina üritame siiski alustada võib-olla vanast muusikast ja siis teha sellise läbilõike, aga see ei ole tingimata nagu mingisugune eesmärk. Niisiis, kes tahab kuulata, kuidas mängib saksofonikvartett Saksest, siis tuleb minna täna õhtul kontserdile, mis algab kell kuus õhtul Kadrioru lossis. Millised on teie edasised plaanid? Saate te seda ka veel esitada? Com Creed selts, seda kava täpselt sellises järjestuses me enam ei esita, meil tuleb siin küll kontserte suve alguses nii Tartus, Jõhvis, Tallinnas, Võrus, aga need kavad on kõik erinevad. Põhimõtteliselt aitäh, Virgo Veldi. Teile. Järgmisel nädalal, teisipäevast kuni laupäevani toimub Tartus Vanemuise teatris maistreeri klassi meistrikursused. Millised meistrikursuse eesmärgid ja millega meistrikursus lõpeb, sellest räägib maestro Eri Klas. See on meistrikursus, mis on tegelikult esile kutsutud Saksamaal olevast sellisest organisatsioonist. Dirigent, foorum ja selle opositsiooni ülesanne on olnud saksa dirigentide koolitus, nende elu jälgimine ja noorte dirigentide võimalus pääseda ka kursuslastele ning kontsertlavadele. Pean ütlema, et selle kursuse initsiatiivil on vägagi paljud noored saksa dirigendid jõudnud küllaltki kaugele ja vägagi kaalukatele lavadele ja selles kontekstis tahaksin eriti ära märkida seda, et tänu nendele foorumitele on möödunud aastal Saksamaal toimunud dirigentide võistluse esimese ja kolmanda koha võitnud kaks dirigenti eestlased, need on Kütson ja vest. Kui nüüd mõelda, et, et meie nii-öelda juured on nendel siin olnud, sitad on läinud ja nad on saanud ka siin koolitustega Saksamaal, siis eriti Westmaneelise teel toimusid ülemöödunud aastal Tallinnas selliseid dirigente kursused ja see oli Vanemuise teatribaasile Vanemuise orkestri baasil ja kohale sõitis neli saksa dirigendi erinevatest linnadest. Ja tänaseks päevaks peab, ütlevad nendest kursuslastest on üks dirigent võitnud juba suure rahvusvahelise dirigentide konkursi, teine on kuulsa dirigent Claudio Abado assistent ja seetõttu niisugune mõte, et võiks seda projekti veel kord korraldada Tartus. Kuid mina siia juurde küll tingimuse nii-öelda, et kui Saksamaalt tuleb siia neli dirigent ja siis ma ütlesin, et küünaldes võivad tartus seda teema, siis peaks olema see dirigent ja osaleda. Pähkliks, sest et nende ette astub neli dirigenti ja lõppkontserdil laupäeval on kõik neli dirigendipuldis. Nii. Ühel kontserdil näeb orkester ja tunnetab nelja dirigendivõimet seda orkestrit juhatada ja samuti on see uuritumististega publikule, mida näitas eelmine kogemus. On see teie meistrikursus kinnine või lahtine, et kui teistel dirigentidelt koorijuhtidel oleks huvi kõrvalt jälgida, kas selline võimalus on olemas? Ma arvan, et on olemas küll, see kursused näeb välja sellisena, et teisipäeva hommikul on, on esimene kursusepäev ja siis kõik neli dirigendi lähevad läbi selle repertuaari kahe klaveri saatel tähendab pianistid, siis täida siinjuures siis nii-öelda orkestri funktsioone. Kolmapäeval aga juba nii hommikul kui ka õhtul. Tõtt-öelda need kõik teosed on eri stiilides eri raskusastmes, nad on võrdlemisi komplitseeritud nii orkestrile kui dirigendile ja peale selle tahtsin ma, et dirigeerimist, tehnilised neist lugudest ükski nii väga kerge, sest tegemist on siiski mitte algkursusega, vaid juba nii-öelda dirigeerimist, kogemustega dirigentidelt, kuidas nad saavad näidatud ja õpetatud ja kuidas on nende kontakt orkestriga. Sellest oleneb kõik, sest et instrument on ju elav inimene, elav muusik, nii et seetõttu valisema sellised lood tähendab kui. Vanemuise teatriklassis orkestriproovide juures peaksid võtma kontakti Vanemuise teatriga, et see klišeede, sest ei ole ju seal, kui oleneb, kui palju tahtjaid seda jälgida, et aga muidugi on see minu poolest küll kõikvõimaliku, ainult oleks ruumi. Mida enam, seda, sellise kogemuse saavad vaatajad, seda paremini. Mida te ootate sellelt meistrikursuselt? Kui meie dirigent niiviisi on kaevi kui missakersi, ma olen varem näinud ja, ja seetõttu kuna ülemöödunudaastane kogemus näitas, et Saksamaa saadab siia mitte mitte rohelisi veel mitte kogemusteta dirigent ja siis ma mõtlesin, et peab meie poolt ka olema mingite kogemustega dirigendid, mõlemad on, ma mõtlen nii ligi on ka ju, kui ka ise, kes on, on juba ennast näidanud võimekate dirigentidega nende karjääri algusaastatel sama kindlasti on ka need, kes praegu siia tulevad, nii et ma loodan, et nad saavad kasu ja meie publik ja kes saab uusi kogemusi. Maestro Eri Klasi meistrikursuste lõppkontsert järgmisel nädalal, laupäeval, 12. mail Tartu Jaani kirikus kaastegev on Vanemuise sümfooniaorkester. Klassikaraadio stuudiosse on jõudnud Heili Veetamm Tallinna filharmoonias ja me räägime kontserdist, mis toimub kuuendal mail kell 18 Kadrioru lossis. Kontsert kannab pealkirja harmoonia ja energia ja see viitab kindlasti otseselt dirigent Andres Mustoneni-le ja tema ideedele ja seekord esineb ta sellel kontserdil koos Kremerata Baltica sextetiga. Kontserdi kava on taas väga värvikas, tahaks kohe öelda siin lisaks Johann Sebastian Bachi, leia Sophia Kubaid tuuline Joseph Haydni-le on ka mõningaid särtsakaid üllatusi. Selle kontserdi teises pooles. Sarja põhimõte on leida harmooniat ja energiat väga erinevatest ajastutest pärit teostes ja nii ka seekord siis lausa Bachist Tangoni nimelt Astorbijad, Solla meedid, tango on kavas aga traditsiooniliste New Orleans džässi, Maaloodiate töötlused, lisaks sellele ja siis Sophia kuiva tuuline meditatsioon Bachi koraali teemal Joseph Haydni kontsert viiulile klaverile klavessiini ka küll seekord F-duur peaks ütlema, et on vist raske leida teoseid millest Mustonen ei suudaks mingisugust ideed kokku panna. Sest pealtnäha ei saa ju öelda, et, et nii nii väga kuku, sobiksid aga tema ja ka Kremerata Baltica sexteti esituses on see kontsert kindlasti äärmiselt meeleolukas ja niisugust traditsioonilist akadeemilist kuiv esitust eirav ja seal on teatud niisugust Belymanliku rõõmu, mis on olemas Mustoneni siis, kui ka kylangreemeri orkestris, mille vähendatud koosseis meie siis seekord on selline andekuse sära ja pretensioonitu ja, ja ebakonventsionaalse suhtumise sära. Traditsioonilistest New Orleans žessymeloodiastest kõlavad Räkk taimed ja nendest on meil ka siin muusika katkeb. Aga kui rääkida natukene peatsollast, siis on tema teekond muusikasse olnud ka läbi paljude eeskujude läbi suurte pettumuste ja läbi lõpuks iseenda leidmise, nii et selles mõttes on ta äärmiselt sobiv helilooja sellesse kavva. Tema leidis ennast lõpuks Nadja Bulanšee õpilasena Gustav kilode viisi loomingut suurele daamile ette näitas ja, ja täna ütles, et nojah, siin näen Vastravinskitsiin, progohvite siin partakid, aga kus siis pead sol on ja kui pead sa olla ise tähendas tagasihoidlikult, et eks ma püüan neid jäljendada ja ja saan õppida, et ma olen lihtsalt üks väike vilets pataljoni mängija Argentiina kõrtsides. Siis palus ma taandal esitada enda loodud teose ja ütles, et näed, siin ongi peats olla, siit mine edasi. Ja nii sai siis pead Solla kasutada ja neid õpingutes saadud teadmisi liitis sellele juurde oma isiku, mida ta siiamaani häbenemisväärselt oli alla surunud ja saigi maailma kuulsaks heliloojaks. Täiesti ainulaadses žanris tähendan vaeva nii et tõi siis nagu tango klassikalisse muusikasse. Kontserdikavas väärib erilist tähelepanu ka Sophie Kubaid uulina meditatsioon Johann Sebastian Bachi koraali teemal. Kui ma tuuline, on öelnud, et ta on usklik inimene, elu murendab inimese paljudeks väikesteks tükkideks ning tema elus pole tähtsamat ülesannet kui hingelise terviklikkuse vastamine muusika kaudu. Kuuludes kuulsasse avangardi põlvkonda on tema tee olnud ka alates filmimuusikast kuni eksiilis elamiseni. Niisiis elab ta aga praegu Hamburgi lähedal. Ühes väikeses külakeses, kus ta kirjutab, tab arvukate tellimustööde täitmiseks väga palju muusikat ja temagi on ennast leidnud läbi usu läbi iseenda juurde otsimise. Ta on pärit tatarlasi ja venelanna perest, nii et sealgi on ida ja Lääne rikkus ida läänekonflikt. Kõik see on temaga lapsepõlvest peale kaasa käinud, teda rikastanud, tema isiksust kindlasti ka keerukamaks teinud. Sinna juurde on ta enda valikul liitnud ristiusu ja tema teosed on nagu sõnumid, nad on sügava sisuga, nad on alati ka pealkirjastatud. Nii et neist saab aru, millist sõnumit just ta kannab publikuni, nad on ilusad heakõlalised, meditatiivsed ja jällegi sellised, mis praegusesse aga peaks inimesele hingekosutust andma. Ja ühe huvitava momendina on veel nimetatud, et Mustoneni ja Kremerata Baltica Asexteti koostöö on just selline, et nad juskui ületavad tehnilisi raskusi koos mängulisi, ütleme niisuguseid pingeid niisuguse kergusega, nagu oleks see pillimäng täiesti pingevabaasi. Ja kui vaadata praegu maailma kammermuusika niiskust atraktiivsuse poole minema vaat suunda, kus üksteisega suheldakse laval puht rõõmuga pärast ja näidatakse nagu publikule seda välja siis nemad on kindlasti selles suunas juba käinud tükk aega ja on neilt midagi selles vallas ka õppida. Kuuendal mail Tallinnas ja seitsmendal ja kaheksandal mail Tartus esinevad Heino Elleri nimelise Tartu muusikakooli Tallinna muusikakeskkooli õpilased ja toimuma sankontsert tulevikumuusikud. Millise kontserdiga on tegemist sellest, räägib Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli direktor Kadri Leivategija. Jah, meil tõesti on saanud juba traditsiooniks, et aastaid toimub meil kevadel Tartus noortele muusikutele pühendatud pidulik kontsert koos orkestriga nimetuse all tulevikumuusikud ja sellel aastal mõtlesime seda koos Tallinna muusikakeskkooli direktor Timo Steineri ka, et, et me tahaksime seda teha sel korral koos, et tekitada sellele tuleviku muusikutele festivalile võib-olla veel rohkem niisugust kõlajõudu, et väärtustada nende noorte muusikute tööd, kes niivõrd niivõrd suured aja iga päev oma pilli harjutamisega veedavad ja, ja tõesti nautida seda nende poolt tehtavat muusika, kunsti ja sel korral siis teinegi koostöös kolm kontserti, kõigepealt kuuendal mail kell neli Eesti muusika ja teatriakadeemias ja sama kontsert siis Tartu Ülikooli aulas kaheksandal mail kell kuus, kus esinevad, et meie muusikud, interpreedid oma soolorepertuaariga ja seitsmendal mail kell kuus Tartu Ülikooli aulas taas meie Elle sümfonietta ja Lilian kaevuga. Noored solistid. Johanna Tuvi, Helena pehter, Kadri Kipper, Tõnu Kalm, Johan Randvere, Himod Anjono, Egert lein saar, Jaan Ots ja Miina Laanesaar esitamas instrumentaalkontsertide osasid aariaid ooperites sisse meie tulevikumuusikute suurele sümfooniaorkestri kontserdile orkestri kontserdil, eelkõige esinevad ikkagi keskastme õpilased, siis gümnaasiumiosa õpilased. Nendel kammermuusika kontserditel on oodata ka õpilasi alates viiendast klassist aga suurem osa siiski moodustavad noored juba, kes on juba keskastmesse jõudnud. Lite võimalusi, mis on, nagu noortele muusikutele on olnud sellel aastal päris palju, nimetagem just eelkõige mitmed-mitmed, huvitavad konkursid, siis, siis võib-olla keskastme õpilastel kõne, nende muusikaline tegevus jääb meile palju rohkem varju. Kuna sellel ajal hakkavad eelkõige toimuma nüüd kolme keskastme kooli õpilaste niiskuses metoodiliselt konkursid, siis Heino Elleri nimelise muusikakoolid, Georg Otsa nimelise muusikakooli ja Tallinna muusikakeskkooli vastavate erialade õpilaste konkursid, siis nyyd õpilased jäävad võib-olla avaliku tähelepanuta palju rohkem. Sest neid kuul, esiteks, kes selles ringis on, on ju vaid kolm ja, ja seda nagu plink tahakski praegu selle tulevikumuusikute festivaliga enam ja enam täitma hakata, et kindlasti ta kaasa ka siia otsa kool ja koos siis ost aastalt niimodi kevaditi niisugune suurejooneline noorte muusikute festival publiku ette tuua. Pühapäeval, kuuendal mail Tallinnas Eesti muusika- ja teatriakadeemia kammersaalis ja kaheksandal mail Tartu Ülikooli aulas toimub kammerkontsert ja esmaspäeval, seitsmendal mail Tartu Ülikooli aulas toimub suurem sümfooniakontsert koos Eller sümfonietta orkestriga. Dirigent Liliann Kaiv. Esinevad Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli ja Tallinna muusikakeskkooli õpilased. Aitäh Kadri Leivategija. Selle intervjuu eest ja ilusaid kontsert. Elamusi ootan rohkearvulist publikut. Muusikamaailm tunnustab oma silmapaistvaid ja teine käib preemiate ja auhindadega, mis jäävad pärjatutele kaasa, kuid tiitli. Üleeile õhtul toimus Münchenis Ernst fon Siemens'i fondi preemiate pidulik kätteandmine. Peapreemia seekordne laureaat oli 64 aastane nimekas inglise helilooja. Vajan fööni, kes viimased kaks aastakümmet tegutsenud Ühendriikides algul pikemalt San Diego viimased aastad Stanfordi ülikoolis Californias. Maestro fööni huule antud muusika peapreemia suurus on 150000 eurot. Kogu Viieaastane muusikajaotus on 10 korda suurem, ülejäänu läheb mitut pidi. Toetuspreemiatele on ta asutati aastal 1972, esimesed laureaadid olid 1975 76 pensionendi Britten ja Olivia Mess Jaan. Edasi Rostorpovitš Karajan, kreemeremmenuhhin mees Abado stock, Hausin, pintsel, liigeti, Kaagel 2006, Daniel parenboy Euroopa teine suur preemia polerm, juusik pris Rootsist antakse kätte Stockholmis 21. mail kuninga poolt isiklikult. Kuigi kuulutati välja jaanuaris miljoni Rootsi krooni väärtuses preemia, saavad helilooja Steve Richie, saksofonist Sonny Rollins tseremooniale eelnev Stockholmis polerne isegi Price'i nädal, kus mitmel puhul Roland Sonny Rollins peategelaseks varasemate laureaatide hulgas siingi Rostorpovitš pulees ja 1992 said preemia kolm balti vabariiki. Mõni päev hiljem, 26. mail saab Heino Elleri suure preemia oma juubelikontserdil Tallinnas käti Neeme Järvi. Rootsis anti heliloojate ühingu poolt välja taas ka nende Hilding Rosemberi nimeline preemia. Selle värske laureaat on helilooja Rolf Martinson ja kui märgitakse, et tema muusikat on esitatud Detroit disLondonis Berliinis, Zagrebis just äsja võib-on-ist ja Stockholmis pole siin väikesed Martinsoni esimese trompetikontserdi esiettekandja, ookean, Hardybeerjeri, aga ka esiettekannet ja hilisemaidki juhatanud Neeme Järvi teeneid. Hamburgi Bachi preemia laureaat 2007 on Sophia Cube tuulin. Preemia suurus 10000 eurot. Varasemad laureaadid ka näiteks hindenid Xenek sitke, viimati Adriana sõltski auhinda annan antakse välja aastast 1950 iga nelja aasta tagant. Kobay tuulina vääris selle sillaehitajana ida ja lääne muusikasüsteemide vahel. Aga ühendriikidel Luis Willi ülikooli kuulsa kraave Mayeri auhinna laureaat on küll üllatavalt üsna tundmatuid Rimi vähemasti Euroopas. Praegune Columbia ülikooli õppejõud Sebastian kurjer. Ta teost sai auhinna 153-l partituuri hulgast, mis pärit kogu maailmas. See on kuueosaline kammeransambliteos, stati siiski Hans Sebastian kurjeri loomingut. Euroopas mängitud 2005 korraldati Berliini filharmoonias, tema kammerloominguõhtu ja viiuldaja Anne-Sophie mõtter on esitanud talle kirjutatud pala Afte song New Yorgi kaanegi hoolis Poznanis, Londoni Varbikanis või Salzburgist suures festivalil. Auhinna suurus on 200000 dollarit, mis antakse välja osade kaupa viie aasta jooksul. Ja äsja lõppenud Zagrebi biennaal. Päeval sai auhinna Euroopa kultuurifoorumil. Euroopa kultuuriauhinna 2007 väärinud on Zagrebi biennaal ise ning asutaja, kunstiline juht, milkok element ja praegune president Ivoyossipovitš üleandja. Eks kultuurifoorumi president ja foorumi esindajana Penderetski, kes Poolas festivalijuhina tuntud pidulike hetkede kõrval oli Zagrebis Skam mälestushetk. Festivali eelviimasel päeval pühendas Xistoph Penderetski tema juhatatud autoriõhtud Zagrebi filharmoonia orkestriga. Oma eelmisel päeval lahkunud sõbra Stislatherozdopovitši mälestusele. Saamegi festivalidel ainele. Stockholmi iga-aastased helilooja festivalid käivad siin kordamööda välisvõi kodumaisele heliloojale. Seekordne nädalalõpp neljapäevast homseni kokku viie kontserdiga on pühendatud Rootsi naishelilooja Marii Samuels. Soni loomingule. Kohtutakse helilooja endaga. Lugesin programmist, et koguni 21 tema kammerorkestriteost tuuakse välja. See on Kuningliku filharmoonia orkestrifestival nendegi kahe kontserdiga Mads rondiini juhatusel. Kaaslasel Stockholmi saksofonikvartett ootusansambel mitmed solistid, kõik Rootsi omad jõud. Olen äss, dirigent Eeva Olling, kaine on homme ka kaamera ansamblit Enn juhatamas muuseas vaid üks muu teos kahel korral samu essani teoste kõrval Stravinski tulilinnu sõitma 1919. Festivalil on ka lai rahvusvaheline haare, selle helilooja lisaks on olnud ka Arvo Pärt siis Eesti muusikute osalusel või Alfred snitke. Ja siis dirigeeris seal ka Eri Klas. Ajakirja grammofon mai number toob lugejaile kogu muusika kuu tippsündmusi maailmast, alustades seda Janadsegi jäänufa esietendusest. Millal, olles skaalas kolmapäev? Bernard häitinki esinemised bostoni sümfooniaorkestri ees neljapäeval, reedel, täna ja siis kohe ka Eesti filharmoonia kammerkoori kontserdid Suurbritannias Norwiczis, Edinburghis, Brüsselis ja Manchesteris. Peadirigent Paul Hillier. Herr teeb lepitustööd Briti saartel, sest kavas vaid vene ja eesti muusika Nikolai Kiedrow, Rahmaninovi Tšaikovski kolm teost, Arvo Berdilt ja kolm Cyrillus Kreegi isagem veel tollest valikust grammofoni sky tonkreeneritena see esinemise Vergi viiulikontserdiga, Nikolaus Arnold kuuria, Viini Filharmoonikute kam Shiferändis või Marta arheritsi esinemised Berliini Filharmoonikute, ka Prokofjevi Šostakovitši esimese kontserdil solistina samuti täna. Meie kammerkoor lõpetab oma tuuri kreegi reekviemi 11. mail Euroopa uutest saalidest ühes parimaist Manchesteri reisivate Rehollis. Siis on Manchesteris seniks lõppenud ka suur rahvusvaheline tšellofestival, kus pidi osalema kamist disla pärast opovitš. Festivali kunstiliseks juhiks nimekas Erikatsialist Ralph Kirs, Baum kes seekord planeerinud viie päeva jooksul homseni enim tutvustada Benjamin Britteni loomingut. Kurb on lugeda festivali juhi pöördumist Kodulehel Rastopovitši poole, kes oli teatanud oma haiguse tõttu Britteni esituste ärajäämisest Manchesteris, kes siis esinevat Ironmani tihmiklosbereni ja jojo maa esimestena nimetatud, et siis, mis Maiski käri Hoffmann Frans Helmerson Ander Pölsma, David keeringas, Natalia Gutmann, Ralf Tom ise. Kavast võib lugeda kokku 31 tuntud sellisti nime. Manchesteris korraldatakse veebruarist juulini tiigis 100. mälestus säästa puhul ka Norra muusikafestival esindusliku kavaga. Ja täna algab 41. muusikafestivale Inglismaal Praytonis seitsme maailma esiettekandega palju kontserte juba välja. Androssif homme Tšehhi rahvusorkester, kolmapäeval Liborbessegi juhata samas Edward Elgari tähtpäeva aasta kontsertorkestrit filharmoonia Londonist gerontiivse unelm andjuudei viitsee dirigeerimisel. Jõuame veel ära käia vaid suurel muusikatriennaalil Kölnis iga päev iga kontsert. Ta on näidanud siin festivali helilooja lutsianobeeriu suurust oma ajas ja tulevikule. Tänases London sümfonietta kavas on Peeerryo laborintust teine kõrvuti härresson pöördvisli Neeniaga Diego, massan dirigeerimas mitmes suures filharmoonia saalis mängimas küürtsini orkester Marcus stentsi käe all. Beethoveni viies juhatab sisse ekskursi, porism, lahveri, Alutsianobeerium muusikasse Jabeerivalt kõlamas soolo. Võrratu Christian Lindneri trombooni solistiks. Kölni triennaalil, kestab 20. maini. Kaja tänasele heligajale tegid kaastööd Tarmo, tabas Karin kopra, Tiina kuningas, Hedvig Lätt ja Priit Kuusk. Saate mängis kokku Katrin mõõdik ja Saadet toimetas leevendav.