Tere, head klassikaraadio kuulajad. Algav muusikauudistesaade helikaja pakub kuulata järgmisi teemasid. Maade sümfooniaorkester Anu Tali juhatusel lõpetas oma hooaja Erkki-Sven Tüüri kuuenda sümfooniamaailma esiettekandega. Kõigepealt kuulemegi muusikateadlase Merike Vaitma arvamust teosest. Tallinna filharmoonia lõpetab hooaja Tallinna kammerorkestri esinemisega seitsmeteistkümnendal mail Mustpeade majas. Dirigent Andres Mustoneniga, räägib Kersti Inno. ERSO ja Eesti kontserdi ühine hooaja lõppkontsert on 18. mail. Produtsent Neeme Bunderit küsitleb Mirje Mändla. Vanemuise sümfooniaorkester, Brigorja solistid tähistavad hooajale buv Wagneri kalaga. Dirigent Paul Mägi ka teeb intervjuu Kersti Inno. Järgmisel nädalal esineb Tallinnas Isay kvartett Prantsusmaalt. Produtsent Neeme Bunderiga räägib Mirje Mändla. Eesti muusika ja teatriakadeemia kammersaalis kõlavad neljapäeval sarjas tantsud klahvidel Bachi inglisesüüdid. Lähemalt räägib esik, taia pianist Lembit Orgse. Täna on Kadrioru lossis rahvusvahelise Eduard Tubina muusika õhtu esinejaid ja kava, tutvustab ühingu tegevdirektor Toomas Velmet. Tartu noortekoorid tähistavad homset emadepäeva kontserdi ka ülikooli aulas, mida tutvustab dirigent Riho Leppoja. Rahvusel per Estonia poistekoor jõudis tagasi meeskooride festivalilt koornalist koori dirigent Hirvo Surva osales ka žürii töös. Temaga tegi intervjuu Age Raa. Ja saate lõpetab Priit Kuusk ülevaatega muusika uudistest laiast maailmast. Mina olen toimetaja Tiina kuningas ja soovin teile meeldivat kuulamist. Põhjamaade sümfooniaorkester lõpetas oma hooaja, mis kandis pealkirja apokalüpsis kontsertidega Tartus ja Tallinnas. Tallinna kontserti käis kuulamas ka muusikateadlane Merike Vaitma, sest tegemist oli erakordse kontserdiga, kõlas Erkki-Sven Tüüri kuuenda sümfooniamaailma esiettekanne. Merike väitma, mis mulje teile kontsert jättis ja kuidas teile meeldis tüüri uus teos? Tüüri pärast ma muidugi sinna kontserdile läksin ja Põhjamaade sümfooniaorkester mängib päris palju eesti uuemat muusikat ju. Nädala tore. Aga erakordne on see tüüri niisuguses suure teose esiettekanne oli eesti kollektiivide kas, sest et tal on ammu välja kujunenud, et temalt tellivad saksa orkestrit Birminghami orkester OPA tipp, mitte ainult Inglismaa ja Eesti orkester tellistamalt teose sümfoonia veel? Ma pean vahele ütlema, et ma ei läinud seda sümfooniat kuulama, mitte selle taustaga, et vaat klaverikontsert oli alles sel hooajal ja oli Eesti esiettekanne. Täiesti juhuslikult avastasin teisel mail, et õhtul on Helsingis raadio sümfooniaorkestri kontsert, mida juhatab Olari Elts ja tüüri viies sümfoonia on kavas aga neid arresso, kontserdit, raadio, sümfooniaorkestri kontserdid, neid kantakse üle ka internetis, kus on väga hea kõla kvaliteet ja ma kuulasin seda ja see oli võimas. Ma ei ütle midagi meie Tallinn pick bändi kohta, kes siin mängis või Riho Sibul mulle alati väga meeldinud, seal oli eriti uue muusika orkester, umo mängis seda jäts bändi osa ja see, kuidas nad improviseerisid, kuidas nad taipasid, mis stiilis nad improviseerivad. Pillivaldamine on niikuinii üle mõistuse ja ja see oli võimas ettekanne ja hiljem autor ütles, et see oli ikka parim nendest neljast, mis seni on olnud Olaril terve kontsert oli väga hea, kontakt oli selle raadio orkestriga ja siis me vahetasime meise, Erkki-Sven ka meil on üks sammune ühine tuttav, Soome helilooja Kalevi Aho, kes niimodi vaimustunult ütles, et see on Erki parim sümfoonia, see viia päris kindlasti kohe kui nüüd veendumusega hakata kuulata inimese järgmist sümfooniat. Aga siis peaks ju tekkima selline kahtlus, et noh, kui üks oli juba kõige parem, et järgnevad kehvem olema. Sellepärast ma püüdsin võidelda selle teadmise vastu, et viies on parim ja ma armastan neid edetabeleid üldse. No selge, et Kalevi ütles, tagab puhtas vaimustuse hoos ja kuues kehvem, tan teistmoodi. Mul on tunne tüür praegu sellisel tasemel või sellises vormis sellises küpsuse jaos. Et ta ei oska kihlakesemaid teoseid kirjutada. Ja just alates saks Mooranist on ta tema orkestrimuusikas esiplaanil just see, mis on alati tema kõige tugevam külg olnud see teose füüsiline kõla, orkestri kõla, orkestri kõrv on üks täiesti isemoodi omadus ja lõpuks muusika on füüsikaline nähtus. Sa võid kirjutada ükskõik kui targa jutu oma teose kommentaari ja teose mannetu ja selliseid teoseid omailmas küll ja küll temal ei juhtu seda kunagi, tema kommentaarid on huvitavad ja asjakohased, aga tähtsam on see, et teos on huvitav. Teos kõlab võimsalt, tan muidugi sünge nagu tüüri loomingu valdavalt, aga see pole seda tüüpi sündmus, mis su maha lööks. Selles on see kõlaenergia, see annab sulle energiat. Esiteks oli väga hea ja, ja samas tal noh, selle orkestri käsitluse ütleks meistriga mäe juures tal on iga kord, on mingisugused uued värvid sees, mis panevad sind kuulama uutmoodi üleminekud. Et ohoo, seda ma ei ole kuulnud, mitte kuskil pole kuulnud ja see on see, mis uuest teosest teeb nihukse värske elamuse, positiivset energiat sulle annab ka. Ja kontserdi esimene pool siin oli samuti üks eesti helilooja Tõnu Kõrvitsa tuule leegiad ettekandel, et kas kontserdi esimene pool tasakaalustus selle kontserdi teise poolega, milles Erkki-Sven Tüüri maailma esiettekanne toimus? Kava mõttes kindlasti, Richard Strauss on ka hiilgav orkestri helilooja aga esimese poole ka vist ja ma olen kuulnud, et see on tõsi, nagu võis oletada, et ei olnud jõutud nii palju proovi teha, kui oleks võinud teha. Muidugi Rihastrausis võis nautida seda tšellomängijat, kellel on pikk sooloroll Don Kihottes Aleksander geniaazeff, Venemaalt suurepärane mängija ja eriti mulle meeldisid Andrei Togaadini olla soolod, nii peenike, musid seeria ja väga ilus ikka, aga noh, ma olen täiesti kindel, et orkester selle dirigendina võiks mõlemat teost paremini mängida, aga praegu neil kulus nagu see proovienergia aeg tüüri peale. See ei ole võib-olla mängijate, need partiid ei ole nii raske taga, et kuidas ta ikka tervikuks, kui hakkab kõlama, selleks on vaja lihtsalt mängida, on vaja üksteisega kõlaga harjuda, dirigendile on vaja selle külaga harjuda. Lihtsalt esitluselt oli väga palju parem kui see esimene pool, aga kava mõttes kavand väga ilusti üles ehitatud. Anu Tali oskab väga ilusti kabu üles ehitada ju. Aitäh, Merike Vaitma. Et Tallinna filharmoonia hooaja lõppkontsert toimub eeloleval neljapäeval Mustpeade majas, esineb Tallinna kammerorkester, dirigeerib Andres Mustonen. Andres Mustonen esitate sel kontserdil kauni klassikalise kava, millega kuuldavasti tutvustate New Yorki strit. Kas sügisel Kölni filharmoonia suures saalis abonoment sarjas maailmaorkestrid, kas kava ongi kokku saanud ka seda eelolevat sündmust silmas pidades? Ja see on klassikaline tõesti Mozart, sekkovski, Beethoven see tegelikult kõik toimus nagu üheaegselt enam-vähem sellepärast, et oli mõttes ja küpses tükk aega juba nende artistide toomine eeskätt Andres töölisi kui väga-väga tugeva Mozarti mängijat Euroopas. Ja kuidagi sel ajal oli ka võimalus lülitada see kontsert, õigemini Filharmoonikute orkester, maailmaorkestrite monumenti nendesse toimus nagu üheaegselt küsimusele reanssümfoonias. Algselt oli mõeldud Eroika, kuid läbirääkimistega selgus, et restoranist algab veel mängib just seda paar päeva ennem eelmisel nädalal siis putikasse säärsete teist sümfooniat seitsmesse hoonesse sobis väga hästi. Andres Frealisi mängib Mozarti 20 kolmandat klaverikontserti teiega, koosAga, Tšaikovski rokokoo variatsioonides on solist Ramon jahve. Kas ka temaga olete varem? Ja ja, ja me oleme mingi kolmekesi koos erinevatel kontserditel ja mõni on ka juba mitmel korral siin käinud väga laia, laia haardega Riias sündinud, selle mängija mängib väga headel pillidel väga individuaalselt, väga loomingulisi, väga huvitav India pretatsiooniga ja minu meelest see kõik kokku peaks andma väga kõrge nihukese, kultuurilise sündmuse ja seatundega võib lõpetada Tallinna filharmoonia hooaeg. Sellele kaunile klassikalisele kavale eelneb aga nagu värske tuulepuhang, kuna Valentin Silvestrovi vaikne muusika. Jah, ma olen kintsil, restorani muusikat oleks vaja kuulda tänapäeva olukorras, kus me asetasime ja võib-olla eriti praegu Eestis väga, kus muusikas on alandlikkus, kus muusikas lõplikus harmoonia, vaikus ja mitte mingit agressiivsust ja sellega praegu allendintsilvestroof on jõudnud maailma selle teatega, seda vajavad väga paljud inimesed. Seda vajame ka meie, kes me seda ette kanname. Seda vajavad ka kindlasti kuulajad, kui nad saavad teada, mis neile antakse ja mille poolest nad on pärast rikkamad. Ja nõnda tähenduslikult algav kontsert lõpeb Beethoveni ühe rõõmsama sümfooniat. Seitsmesümfoonia seda on Vaarne nimetanud ka nagu muusikalises orgiaks. Ma täpselt ei tea küll, mis ordi all tegeldi vanasti New Yorgi all on ikka meeletu söömine ja meeletu pidutsemine, nagu see sõna võib-olla ta muutnud tähendust, aga et Eestis on väga tugev siukene meeletus selles viimases osas, mis Beethoven on seitsmendasse sümfooniast pannud. Ma ei teagi, et tal midagi sellist üldse oleks teistest heliloojatest, rääkimata selles suhtes, Beethoven on ikka väga-väga sisemiselt otsiv, rahutu, kuid väga ülev ja väärika selline. Niisiis lõpetab Tallinna filharmoonia Beethoveni ja tõeliselt piduliku ja pidutsema muusikaga. Aitäh, Andres Mustonen. Aitäh ja kõikidele aitäh selle hooaja kaasaelamise eest nii Tallinna pile, molekul muude kontsertidega ja ka parimate soovidega tulevikuks. Veel kord suur aitäh ja kontsert toimub Tallinna Mustpeade majas seitsmeteistkümnendal mail, neljapäeval õhtul kell seitse. Klassikaraadio teeb kontserdist ülekande. Klassikaraadio stuudios on näime pundar Eesti kontserdist ja ole hea, meil tuleb nüüd juttu järgmisel nädalal toimuvatest kontsertidest, alustaks, mis sai kvartetist. Ja nad annavad kontserdi siin teisipäeval, 15. mail. Isa ei, kvartett on kindlasti üks maailmaks juhtivates keelpillikvarteti test ja nende algus on aastastatud 1984 ja seal on Pariisi konservatooriumi ja seal nad tegutsevad ka tänaseni, tegelikult nüüd siis juba professoritena kvarteti klassi juhendajatena. Kuid 84. aastal nad olid veel tudengid ja siis see kvartett ka tekkis ja nende selline initsiaator miks nad hakkasid tegutsema, oli kindlasti väga kuulus helilooja, viiuldaja kvarteti heliloojaga, kvartimetiketi mängija Eugen isa-i, me teame, kindlasti sai sooloviiuliteoseid enamustest maailmas toimunud ja toimuvatest viiulikonkurssidest, eks ole, et on tegemist siis ta on väga komplitseeritud muusikaga väga olulise sellise persoonina võib-olla üldse nagunii keelpillide viiuli kui ka kindlasti ka kvarteti sellises arengus maailmas ja kindlasti on nende tegevus siis nüüd juba üle 20 aasta absoluutselt võrreldav. Jevgeni sai oma persooniga ehk siis isa, Igor tehtud on tõesti praegu maailmas mainekas ja minul on personaalselt hea meel, et viimastel aastatel on sind peaaegu et koorekiht nendest kuulsatest keelpillikvarteti tõesti ka Eestit külastanud, siis ütleme selle hooaja lõpul, siis teisipäeval Estonia kontserdisaalis, siis saab siis nagu nüüd seda järgmist, sellist nagu ma võiksin öelda, sest nagu kvartetti nagu mälestusmärki lausa nagu siin kuulda. Ma võiks veel, ütleme, nende iseloomustuseks öelda, nad on loomulikult mänginud kõikidest kuulsamatest saalides, mis maakera peal on lindistanud parimatele kompaniidele nii harmoonia, mundi, Phillips kui ka deka kõrvuti siis klassikalise repertuaari osas. Mis puudutab siis kasvõi näiteks Haydni Ain, kes siiski on keelpillikvarteti, võib olla ja, ja selline isa, vanaisa, vaarisa vaimne juht siis ka kõrvuti nendega heliloojatele mängivad nad väga palju tegelikult kaasaegset muusikat ja, ja nendel on kirjutatud ka väga paljusid teoseid. Ja väga paljude heliloojad on just saanud inspiratsiooni nende mängust. Ma loeks hea meelde mõned nimed ette. Jaan Kraftšük? Ta ongi nii väga oluline nimi on Puku Schlier. Nad on saanud just selle helilooja salvestuste eest väga olulisi preemiaid. Ma arvan, et sellisele keelpillimuusika armastajale on see selle tõeline maiuspala. Millised need teosed on Tallinna kontsadega? Jah, esimene teos, mis kõlab, on Hain ja see on üks tema viimastest kvartettidest. Kas seejärel kuuleme Peela partoki keelpillikvarteti number kolm ja teises pooles siis juba ehk selline prantslaslik Klooti püsii keelpillikvartett g-moll, hobus 10, mis on kindlasti, ma arvan, meie kõrvadele hakkaks ujuma väga autentselt, sest et siin on nüüd seekord, et kõige suurem Eesti Kontsert kutsub Eesti kontserti ERSO hooaja lõppkontserdid Gustav Mahler kaheksas sümfoonia sümfoonia 1000-le esitajale. Eesti riiklik sümfooniaorkester, segakoor Latvija, Eesti rahvusmeeskoor, tütarlastekoor Ellerhein, Tallinna poistekoor ning solistid dirigent Nikolai Aleksejev. 18. mail Estonia kontserdisaalis 19. Pärnu kontserdimajas. Arvasime just nii ERSO oma juubeliaastal kui ka Eesti Kontsert on nagu mainekad organisatsioonid ja kindlasti see lõpukontsert peaks olema nagu kaalukas, tähtis jäigi valik tegelikult Mahleri kaheksanda sümfoonia peale. Muidugi raskus on see, seal on tõesti kaks segakoori pluss ka terve rida soliste ja norm suur orkestri koosseis, sealhulgas nagu pillid, mis väga ei kipugi lavale ära mahtuma nagu näiteks suur orel. See ongi meie kõige suurem probleem tegelikult, et Eestis Tallinnas puudub tegelikult saal sedasorti suurürituste korraldamise jaoks, kui me tahame ikka selliseid suuri teoseid. Me võime siin-seal fantaseerida, on veel mingi Berlioosil või kellel veel, on ju tegelikult selliseid tõelisi suuri lugusid tuhandet 30, inimest muidugi nüüd sinna lavale ei, meil ei mahu, nagu nagu väidetavalt oli esimest korda, kui, kui külas enda dirigeerimisel see suurteos. Aga sellegipoolest me ehitame natuke lava suuremaks, et nad kuidagiviisi sinna mahuks. Teos on ise olendid varasematel aastatel muidugi kuulnud, aga nüüd, kui see tuli nagu mõtleks, et seda võiks nagu ka meil taas nagu etendada, siis ma kuulasin seda väga tähelepanelikult läbi. Ja muidugi vaimustasin absoluutselt sellepärast, et see on tõesti erakordselt ilus lugu ja erakordselt suure energiaga lugu. Ja nii nagu maaler ise on öelnud, et kujutage ette, et kogu universum hakkab helisema ja kõlama, et need pole mitte inimhääled, vaid planeedid ja päikesed, mis ringi tiirlevad, siis täpselt selline väikene tunne, mul tekkis nüüd küll selline kirglike kõlamassiiv koha, kohati on küll selline, et ta nagu ei ole enam väga nagu, nagu siit ilmast täiesti saan aru kõikide nende solistide ja koori sellisest raskusest, olla selles selles massiivis ees, aga ikkagi, kui me vaatame tõesti pilguga see universumi poole, siis see on midagi väga suurt ja midagi väga võimast. Mitmetest helilooja märkmetest võib järeldada, et selle kaheksanda sümfoonia algne idee on ürgse, naiseliku, sest eks olete ja, ja siin on just nagu ta on pööranud oma pilgud oma abikaasa poole Halma marjale. Kellele, kas see sümfoonia tegelikult on nagu pühendatud ja pärast vestlust Sigmund Freudi ka, kes on ju teatavasti psühhoanalüütika, selline isa ja väga oluline oluline persoon tunnistas, et minu jaoks oled valgus ja keskpunk seda ütles siis oma oma abiga. Tegelikult ta kirjutas selle ka selle teose väga kiiresti. See valmista kahe kuuga tegelikult see, mis on sellise suure teose puusson, täitsa uskumatu kiirus, nagu ta isegi ütles, et tal tuli see nägemus täiesti noh, niimoodi plaks. Et ta teadis, kuidas on, need jäi ainult üleskirjutamise orkestreerimise vaev ja teos oli ju ka maaleri oma eluajal selline, millega ta sai tõesti nagu suure kuulsuse ja tekitas nagu furoori tõelise tähelepanu alles esimest korda tegelikult oma elus, et kõik teised teosed nagu ei olnud nagu nii võimsalt nagu mõjunud. Kuna meil on tegemist erzoga, kelle peadirigendiks on teatavasti ka vene rahvusest muusik, siis on ka tegelikult tänu sellele nagu valitud üsna palju nagu vene rahvusest soliste ja ma arvan, et on ka päris head. Nii mõnedki on meie kuulajale juba ka päris tuttavad nagu Svetlana drifonova, kes on laulnud ka Tallinnas päris mitmed korrad, tihti Vanemuises Volga kondina, teine sopran, Marleen, Burkoska on ka sopran ja tema on Riias, Lätist siis meie oma, Anna-Liisa Pillak, Galina sidurienko, taas metsosopran Peterburist, kes eelmine aasta mais sattus kuulama Rahvusooper Estoniasse noltalinlid, see on üks türgi rahvusest tenor. Teda saab kuulata, see on erakordselt häälematerjaliga laulja muuseas meie Rauno on siis bariton ja Aleksandr Matrjev pass, keda ka eelmine aasta september, kes käis maale ja ooperiteatrikontserdil kuulis tema sügavat tämbrit, segakoor Latvija on meie kontserdikalendris pidev ja väga suurepäraline esineja. Eesti rahvusmeeskoorist ja tütarlastekoor ellerheinast on kokku pandud siis teine koor, Tallinna poistekoor, Eesti riiklik sümfooniaorkester, siis paljude paljude lisajõududega ja dirigent Nikolai Aleksejev. Eesti Kontsert kutsub Vanemuise kontserdimaja ja teater Vanemuine hooaja lõppkontsert vaagnerigaala Nürnbergi meisterlauljad, tan hoither, palküürid, loengry Lendav Hollandlane ning Tristan ja Isolde, laval Vanemuise ooperikoor ja orkester ning Tartu noortekoor, dirigent Paul Mägi seitsmeteistkümnendal mail jõhvi kontserdimajas, 18. Vanemuise kontserdimajas, 19. Estonia kontserdisaalis. Vanem eestlased lõpetavad hooaja Wagneri kaalaga, kus esinevad Vanemuise sümfooniaorkester ja ooperikoor, Tartu noortekoori meeskoor ja solistid. Dirigent on Paul Mägi. Wagneri muusikat esitatakse Eestis Harr ja sedagi enamasti kontserdilaval. Alati on aga leidnud tänuliku publiku. Paul Mägi. Rääkige palun lähemalt programmist, mida eeloleval Wagneri galal kuulata saab. Muusikaline Vanemuine on ilusti arenenud viimastel aastatel ja mul on hea meel taas kord kohtuda Vanemuise orkestri-koori- ja samuti solistidega. Seekordne kontsert Wagneri muusikast on kokku pandud nii, et kõlab nii orkestrimuusikat, nii uhkeid finaale, kooride ja solistidega ja samuti ka üksikuid aariaid. Ja saame ülevaate, et nii mitmeski ooperist nagu näiteks Nürnbergi meisterlauljad tan Hoizar val küürid, loengrin, Tristan Isolde, Lendav Hollandlane, nii et on väga mitmekesine. Raamiks on siis Nürnbergi meisterlauljad, mille avamänguga Me kontsert ja alustame ja mille finaaliga siis kontserti lõpetame. Ja siin on ka selliseid pikemaid stseene ooperites. Jah, esimese osa lõpetuseks kõlab siis loengrynist Longrini saabumine ja Elsa unenäos seen ja siis finaal teise osa lõpuks Nürnbergi meisterlauljatest ja samuti efektsed koorid, nii nagu kuulus koor Froidiks virdi le Halle, tan Hoizarist või siis üks tuntumaid numbreid Wagneri loomingus stoieramann lahti vaht, lendavast hollandlasest, Norra meremeestekoor, samuti kaunis orkestrimuusika, mida me hea meelega esitati, ütleme see on sissejuhatus ooperile Tristani ja Isolde, samuti avamäng ooperile järjentsi ja loengrini kolmanda vaatuse sissejuhatus. Nii et kaunist ja ajale vastu pidanud muusikat on sellel kontserdil palju. Soliste on neli, neist kolm Eestist. Jah, solistid on Eestist, heli Veskus esitab aariaid ooperist Valküürid ja samuti siis astub üles Elsana loengrynis ja noor bariton Atlan Karp lõpetab selle kontserti meister tingerite finaalis solistina ja Märt Jakobson koos siis helivestluse jätan karbiga osalevate loengrini saabumise stseenis. Ja hea meel on, et ka Saksamaalt on solist metsosopran haike Vessels kes laulab siis aariaid val küüridest ja Tristan ja Isolde Est. Haike VSS võitis möödunud aasta viienda rahvusvahelise noorte Wagneri häälte konkursi ja tore on ka see, et mõlemad naissolistid on olnud rahvusvahelise Wagneri Ühingu stipendiaadid. Nii et Wagneri muusikaga on olnud mõlemil kokkupuutumist, aga kuuldavasti oli heri viskusele olnud suur menuga. Hiljuti Tamperes Lõbusa lese etendustel. Ja oli, oli menu suur kõikidel solistidel kooril ja samuti Tampere filharmoonia orkestrile kellega koostöös siis esitasime neljal korral lõbusat leske Tampere talus. Ja noh, tore oli, et seda sündmust kajastasid nii ammu lehti Tamperest kui Helsingin Sanomat ja väga positiivselt just sellel aastal ju tegelikult rahvusooperi operett saab 100 aastat vanaks, nii et need traditsioonid on küll sellised, mida tasub säilitada ka edaspidi. Ja tõesti, see oli väga kena nädalavahetus Tamperes, kus neli saalitäit inimesi nautis seda maailmakuulsat operetti. Aitäh, Paul Mägi, aga meie jääme siis põnevusega ootama Wagneri Kaala kontserti kus solistid, heli viskus haike VSS, Atlan Karp, Märt Jakobson, Vanemuise sümfooniaorkester ja ooperi ning Tartu noortekoori meeskoor on kaastegevad ja teie, Paul Mägi, terrigeerite ning kontserdid toimuvad siis seitsmeteistkümnendal mail jõhvi kontserdimajas, 18. Vanemuise kontserdimajas ja 19. mail Estonia kontserdisaalis ning Tallinnas toimuvast kontserdist teeb klassikaraadioülikonda. Kaja pianist Lembit Tork, see on võtnud sel hooajal nõuks ette kanda Johann Sebastian Bachisüüdid. Kontserdisari kannab pealkirja tantsud klahvidel ja osa sellest sarjast on juba toimunud, aga osa on veel ees. Küsime siis Lembit ürgselt, millal saab kuulata järgmist kontserti sellest sarjast? Järgmine kontsert on saabumas üsna pea seal siis järgmisel neljapäeval, 16. mail kell 18 kell kuus Eesti muusika ja teatriakadeemia saalis. See kontsert sisaldab inglise süüte, mängin seal kolm inglise sõiti, mis on siis pooled Bachi inglise süütidest ja kui sellest sarjast veel rääkida, siis kuu aega tagasi kõlasid kõik prantsuse sviidid. Ja teine pool siis viimased kolm inglise sütti kõlavad sügisel septembrikuus ja miks selle kontserdisarja pealkiri on tantsud klahvidel? Noh, nagu teada, süüdi muusika, koosneb juht tantsuosadest. Aga see on nagu omalaadne uurimustöö, mida ühtede ja samade pealkirjade all olevate osadega on siis võimalik üldse ette võtta. Nende Allemaandide kurantide, Sarabandide ja teiste tantsude taga avaneb üks lõputult mitmekesine ja rikas maailm. Ja sinna saab ligi, sinna saab süveneda tegelikult just siis, kui mängida neid hästi hulga kaupa koos. See on nii, nagu me vaatame metsa kaugelt, siis paistab ta metsa nagu Me läheme ligidale, näeme üksikuid puid. Samamoodi hakkame nägema nendes igas tantsus peituvat individuaalsust. Ja just siis, kui me mängime neid teiste kõrval Inglise süttidest veel nii palju, et Bach on kirjutanud need endale mängimiseks prantsuse söögid on nagu pigem oma abikaasale poegadele õppematerjaliks, siis inglisesüüdid on suuremate tehniliste nõudmistega ilmselt Bach demonstreeris nendel ise oma oskusi ja võimeid ja ka Bachi nii-öelda pedagoogilises programmis, mida ta oma õpilaste peal läbi viis, kus siis alustati mängu väikestest perioodidest ja mindi läbi invensioonide prantsuse süütideni. Selles programmis olid inglisesüüdid just seal kõrgema taseme näitamise kohal viimaste seas ja inglisesüüdid on huvitavad veel selle poolest, et Nad sünteesivad või ühendavad nagu kahte vormi erinevalt siis prantsuse süütidest on inglise süttidel veel ees pikata lüüdid sisuliselt, et on itaalia kontserdi vormis. Bach oli just äsja tutvunud Timalli ja teiste Itaalia heliloojate kontsertidega ja nendest väga vaimustuses. Ja ilmselt seetõttu kirjutas siis süttidele prantsusepärastele sütid osadele ette kontserdi stiilis tribüünid. Niisiis on nagu kahe vooluse kontserdi jää ja siidi taas Itaalia ja prantsuse stiili ühendamise näide. Kui palju neid sööta üldse? Con pahhon grupeerinud enamuse oma suurematest teostest kuuekaupa. Tal on kuus prantsuse sütti kuus inglise sütti, kuus partiid tahab nii, et need on nagu poole tosinakaupa. Seekordsel kontserdil siis kõlab pool nendest süütidest. Jah, kõlavad kolm esimest A-duur moll ja g-moll. Täna laupäeval, 12. mail kell 18 toimub Kadrioru lossi saalis rahvusvahelise Eduard Tubina selle hooaja viimane muusikaõhtuühingu tegevdirektor Toomas Velmet, mida viimane muusikaõhtu kuulajaile pakub. Ja muusikaõhtu on mõnevõrra huvipakkuv, ütleme nii. Esiteks, ega meie kontserdielus ei ole liiga sageli viiulijaht, see on esiteks, teiseks veel harvemini. Me võime kohata Eesti muusika ja teatriakadeemia õppejõud dotsent Urmas Sulbi viiuliõhtut. Teiseks on see meie ühingu hooaja lõpetamine viimane sel hooajal muusikaõhtu. Ja kolmandaks on ta minu meelest hästi sobiv emadepäeva eelõhtuks. Ta võiks olla niisugune kogu perekontsert, sellepärast et kontserdikava koosneb ühest lühikesest kaheosalisest Mozarti sonaadist ja edasi tulevad lühipalad ja neid on hästi põnevaid. Fritz Chrysleri neli klassikalist mõnus krüpti, mida väga harva meile esitatakse. Siis üks niisugune Urmas vulbi lemmikhelilooja nagu Erkki Salmen, haara Soome 20. sajandi mõjukamaid ja, ja suurimaid helilooja, tema öised linnud. Ma ei tea, kas Eestis on neid ette kantud või ei ole. See on Sibeliuse riiuli panevad romaalsestocturnierantiinu ei saa me ilma Heino Ellerite, kuna tema aasta on muusikalini momente õhta laulja männid. Ja lõpetame muidugi oma firmamärgiga ehk Eduard Tubina 1937. aastal kirjutatud. Seda kontserti ei kujutaks küll ette, et ta võiks olla niisugune kakupere jalutuskäigu kontsert laupäeva õhtul. Päike on väga parajas kõrguses praegu selles saalis. Õhkkond mõjub väga hästi ja ma toonitaks veel ühte asja, et nagu meie muusikaõhtutel ikka sissepääs on vaba. Kes on Urmas võlvi ansamblipartner? Ta ei esine ju üksi. Seda loomulikult mitte Urmas Välbe, ansamblipartner on tema põline ansamblipartner, Eesti Muusikaakadeemia õppejõud Lille Randma. See on rahvusvahelise Tubina ühingu hooaja viimane kontsert, palju kontserte teil üldse. Veel see aeg oli neli kontserti, aeg läheb edasi, meil on olnud rohkem kontserte, aga aeg läheb edasi, aeg läheb kallimaks, aga jätkame igal juhul seda traditsiooni ja nüüd mitte enam juba terve hooaeg, mitte Estonia talveaias, vaid Kadrioru loss. Kuidas Tubina ühingul üldse sel aastal läinud on? Seda saab väga täpselt teada 28. mail sest siis on meil ühingu üldkoosolek muusikaakadeemias ja seal on juhatuse aruanne ja majandusaruanne ja me oleme saanud üle nii mõnestki kännust ja võin täie vastutustundega öelda, et sel aastal hakkavad ilmuma esimesed Eduard Tubin kogutud teoste köited. Sellel nädalavahetusel tähistatakse kõikjal Eestis emadepäeva. Tartu ja Tartumaa tähistavad emadepäeva mitmete üritustega. Täna, laupäeval esinevad Elva gümnaasiumis algusega kell 17 Elva koorid, kammerkoor sol enne ja vokaalansambel. Pühapäeval esinevad Tartu linnamuuseumis Ülenurme muusikakooli popjazz lauluõpilased, see kontsert algab kell 14. Pühapäeval on Vanemuise kontserdimajas tantsuetendus emale Tartu linna kõikidele emadele tantsivad tatart, tantsutrupid, tantsukoolide ja stuudiote, kõige väiksemad, nelja kuni kümneaastased tantsijad. Tartu linna noortekollektiivide traditsiooniline emadepäeva kontsert toimub pühapäeval Tartu Ülikooli aulas. Kontserdi esinejaid tutvustab Riho Leppoja. Juba teist korda korraldab Tiigi seltsimaja Tartu Ülikooli aulas noortekollektiivide emadepäeva kontserti ja me tahame selle muuta Ta pikaajaliseks traditsiooniks esinejateks on siis kolm noortekoori, kõik head ja tublid koorid, kultuuriosakonna poolt valitud ka Tartu linna esindus kollektiivideks ja need on siis neidudekoor, Kurekell, noortekoor ja Tartu poistekoor ja kooridega liitub nüüd ka juba teistkordselt Arsise kellade kooli Tartu ansambel. Kontserdi sisu, repertuaar, kooridel ja ka Arsise kellade ansamblil on uus ja repertuaar on mitmekesine ja huvitav. Lauldakse nii emadepäeva temaatilisi laule, eesti kooriklassikat, Eesti kaasaegsemat muusikat, kavas on ka vene, jälle Lääne klassikalist koorimuusikat on popmuusika töötlusi, kontsert peaks kestma ligemale poolteist tundi, kõik koorid laulavad kontserdi lõpus ka ühe kena ühislaulu. Millised on sellised traditsioonilised emadepäeva laulud, mis alati kontserdil kõlavad? Meie alustame seda kontserti kurekella dirigendi Ave Maria Sillalauluga emale ja see kõlas ka eelmisel aastal ja väga kenasti vastu. See laul on meil võib-olla ka edaspidi kavas. Ave Maria Sild on päris mitmeid koorilaule teinud erinevatele kooriliikidele ja ma olen ka näiteks Tartu noortekooriga mitmeid tema laule laulnud, need on väga südamliku tekstiga ja kauni meloodiaga ja usun, et meeldib see laul ja üks teine tema laul on ka kavas, meeldivad mõlemad laulud publikule. Kui ma nüüd kooride kaupa välja tooksin, siis teatavasti kurekell tähistas just aprilli lõpus oma 20 viiendat aastapäeva ja see kontsert oli väga meeleolukas, väga kõrgel tasemel ja kurekell laulab siin laulupeo repertuaari tee ühe muusikali katkendi, Tartu noortekoor käis hiljuti rahvusvahelisel koorikonkursil Tallinnas. Laulame osaliselt seda repertuaari ja Tartu poistekoor kavasse võtnud samuti üht-teist laulupeo repertuaarist ja popmuusika töötlusi. Ja et veelgi kontserdi huvitavamaks muuta olete kaasanud siiis Arsise kellade Tartu kooliansambli. Olen arvamusel, et see ansambel on viimastel aastatel oma taset järjest tõstnud. Ta on muutunud tõeliseks kontsert ansambliga. Alles neljandal mail said tartlased selles veenduda. Kellade ansambel andis täispika kontserdi Tartu Jaani kirikus. Võib öelda, et nad on asunud juba lähedale Tallina ansamblile oma taseme poolest. Aitäh Riho Leppoja, et tutvustasid Tartu noortekollektiivide esinemisTartu Ülikooli aulas sellel pühapäeval ja toimumas on emadepäeva pidulik kontsert ja see kontsert algab Tartu Ülikooli aulas. Kell 16 esinevad Tartu poistekoor, neidudekoor Kurekell, Tartu noortekoor ja Arsise kellade kooli Tartu ansambel. Milline sõnum võiks olla sellel aastal kõikidele emadele? Kõikidele emadele tahaksin mina soovida palju rõõmu, et te tunneksite rõõmu oma lastest, oma lähedastest ja üldse kõigest, mis on meie ümber. Aitäh Riho Leppoja ja ilusat emadepäeva kõigile. Homme toimub ka Tallinnas Estonia kontserdisaalis traditsiooniline pidulik emadepäeva kontsertaktus. Esinevad erinevad koorid ja solistid. Sõna võtavad vabariigi president, Eesti meestelaulu seltsi esimees ning Eesti naisliit kuulutab välja aasta ema. Kontsert algab kell 12 päeval ja seda on võimalik kuulata nii vikerkui ka klassikaraadio lainel. Korvpallist jõudis rahvusvaheliselt meeskooride festivalilt koju tagasi Rahvusooper Estonia poistekoor. Festival toimus teisest seitsmenda maini ja meie koori kunstiline juht ja peadirigent Hirvo Surva võttis osa ka žürii tööst. Seega oli poistekoor festivalile kutsutud külalisena. Palusin Hirvo Surval rääkida pisut kõnealusest festivalist. See oli kolmas rahvusvaheline meeskooride festival, mis toimus esimest korda 2003.-le, kas tal see toimub üle kahe aasta ja me olime 23. aastal seal Revalia kammermeeskooliga, kus me võitsime Grand Prix ja järgmisel korral 2005 oli mis kraiss koorina seal ja nüüd siis kutsuti sinna külaliskoliks poistekoor, meil oli kuue päevaga kaheksa kontserti sinna juurde veel siis üks päev seminar poistekooride rullist, kuidas poisse laulmisele tuua, kuidas neid seal hoida ja nii edasi. Ja oli kutsutud sinna siis peale Rahvusooper Estonia poistekoori, veel seal ainukene Chessi kontsert, poistekoorile puinipueeri ja Austraalia noorte meeskoor, see oli väga-väga huvitav kooslus, sest et sinna on siis korjatud kokku noored mehed, kes on ära murdnud ja nendega hakatud vaikselt tööd tegema ja, ja see tulemus oli küll imetlusväärne, kuidas selles vanuses noored mehed laulavad seal nädala jooksul kokku oli ligi 60 kontserti ja need tsaaril olid kõik välja müüdud kohalike inimeste poolt see huvi koorimuusika vastu on niivõrd suur. Kas sinu poistekoori nimetus rahvusooper Estonia poistekoor paniga, koori repertuaarile ja esinemispaikadele mingit pitsati? Jah, see tekitas küsimusi väga palju, mõneski ka sümpoosion, miks ta rahvusooperi poistekoor ja siis ma seletasin, et ilmselt meid, oopereid maailmas väga palju ei olegi, kus lausa oma poistega jutt Eesti rahvusooper selles mõttes tänu talle esiteks, et ta hoiab sellist poistekoori oma tiiva all, aga ma võin ka päris ausalt öelda, et need noored lauljad poistekoorist kannavad auga Rahvusooperi nime nagu sellelgi festivalil kahte kontserti lindistas BBC ja põhitantsis juut ka BBC televisioonile ja nii edasi, et, et see nimi kõlas väga paljudes kohtades kohad läbi. Minu jaoks oli võib-olla isegi kõige suurem tunnustus sellel festivalil, kui me laulsime Tuuru katedraalis enne meid laulis Systruga poistekoor. Aga pärast meie proovi seal katedraali sellepärast kontserdis selle katedraali organist, kes on tegelikult muusikakultuuri hoidjad ja ka selle poistele dirigent Nad tulid pärast küsima, kuidas me töötame, võime teemiat nagu Sorgans ütles, et meil on väga palju muusikuid katedraalis aga me sellist koori pole siin veel kuulnud. Ja nad palusid luba tulla Eestisse meie proove kuulama ja me laulsime ainult eesti muusikat ja vot see oligi järgmine suur üllatus nende jaoks kõik dirigentidele. Et et kust selline muusika tuleb, kui hästi seal komponeeritud Ester Mägi, Veljo Tormis, Urmas Sisaski, et Rene eespere, et see mõjub nii hästi ja eelarve võtsime ainult eesti muusika ütleme minna siis me isenisse, rahvusooperi poistekoori kuulata. Järgmine kontsert on meil tegelikult 30 May juba on kuningas Arturi gala. Täna kõigepealt mitmetele festivalidele on taas Ida-Euroopa kuulsamat festivali Praha kevadavapäev just täna. Ja kuigi siia juurde on tulnud ka Praha sügis, on kevadpidustused omal ajal dirigent Rafael Cube liiku algatus, tatud ikak, kaalukaimad algamas igal aastal kaheteistkümnendail mail Smi etena mälestuspäeval. Omal ajal oli Praha kevad ka meile Varssavi sügise kõrval üks aknaid Euroopasse. Lisan, et läinud aastal valmis meil isegi üks bakalaureusetöö Praha kevade mõjust Nõukogude Balti vabariikidele. Nüüd täna minu kodumaa, on igihaljad olnud festivali avateoseks ja traditsioonilise tšehhi dirigendi juhatada. Kuigi on ka erandeid, näiteks ka Neeme Järvile, on see au langenud nüüd vabariigi presidendi vaatslav Haaveli kohalolekul ja vastu. Erireklaamiga külaliseks on tuleval nädalal kahe erikavaga kas Soome raadio sümfooniaorkester, kes sügisel oma kaheksakümnendat aastapäeva tähistab? Nüüdki on festivali president Vjatšeslav Klausi patronaaži all. Kell 10 hommikul on võissefradi kalmistul beežis meetena mälestusteenistus, siis raekojas festivali pidulik avamine õhtul tšehhi filharmoonia orkestri Teeennegmaatsel. Kalleim pilet 2400 tšehhi krooni. Kõik see kordub veel homme õhtul, aga odavamate piletitega teises saalis. Rudolf viinumis on samal ajal Praha kevade dirigentide konkursi finaal ja esmaspäeval samas metsasarvekonkursi olid kokku kolm erinevat tšehhi orkestrit, seniks juba publiku ees. Konkursi võitjate austamistseremoonia, teisipäeval Praha raekojas ja samal õhtul juba Soome raadio sümfooniaorkester peadirigent Sakari Oramugejal Anu Homsi, solistiks festivali esimene ooperietendus neljapäeval riigiooperis Putšiini man, olles Ko uuslavastuse esietendus Marcontsandelli dirigent keerimisel rahvuslikust ooperist laval näiteks homme ka näkineid ja rahvusteatris neljapäeval avamas smeetanu perre suudlus. Festival tehakse uhkelt teoks põhiliselt oma jõududega. Siiski neljapäeval Rudolf viinumis kuulsaks külaliseks Londoni kammerorkester Academy of Sand maatinide fiils, Marri Perajja Beethoveni solistiks ning Mozarti Haydni juhatamas. Jube reedel esineb samas Speed on 21 Jordis valli juhatusel. Tuleval pühapäeval saab aga siingi kuulda Penderetski kaheksandat sümfooniat Prahasse ka järgmisel laupäeval, sest muusika kevadeti jätkub kolmanda juunini ning lõpunädalal esineb koos Kiidonkreemerigaga Kremerata Baltica. Ikka nädala pärast algab Ostravas aga teine Tšehhi kevade oluline festival jana tšiki mai 30 teist korda. Me pole veel jõudnud ka-Saksa Ringhäälingute suurimale klassikafestivalile Svetzingenis mille korraldajaks 50 kuuendat korda edelaseks raadio. Nemad peavad silmas Edward kriigis sajandeid ja Sibeliuse viiekümnendat mälestusaastat ja on siia Põhjala sarja kutsenutseebeelise kavaga pianist Olli Mustoneni eff klassik Price'i tänavuse laureaadi, Lätti, viiuldaja Baiba skriide Lätis, samuti organisti Ireta ABC alla ja Kremerata Baltica kovskydankreemeriga. Näritakse Baieri toomkirikus kõlavad ka Peters väsksi Arvo Pärdi teosed. Selle kõrval mängib Kremerata Baltica oma kavas Pärti ja vasksiga festivali pealaval Schwedzingeni kaunis Rocco koodi Tris. Põhjala sarjas mängib uuel kolmapäeval Carootsid tromboonivirtuoos Christian Lindneri ka mitut oma teost Roland tõentineni klaveri saatel. Pidustused 10. juunini ja mis juba toimunud rokokoo teatrist, Giovanni Legrentsi Peri Ilsust stiino esietendus eelmisel pühapäeval Edela-Saksas Stuttgarti raadio orkester Christopher koodi juhatusel koos Artemis kvartetiga transis Hembergitsüklis laulmas sopran Juliane Pansse sarjas klaverist Simo Grigori Sokolov ja eile Richard kuude täna aga Arkadi poolodos ja tulemas liilia silver Stein. Ja kui Legrentsi ooperi just kiinod ei Koko teatris välja Thomas Engel Brok siis tuleva vahetasin nyt traditsioonilised uue tellitud ooperimaailma esiettekanne. Selleks on austria helilooja Bernhard Langi ooper their Alt Fomberge ja Sindi legendiks Rolf Gupta Norrast. Kuid lang sai Viinis Mozarti aastal tuntuks oma uus ooperiga ai heitmoodsat. Siis uue ooperiainestiku on pärit Kaheteistkümnenda sajandi Anist lavastus Charles del Noonil. Kuulsalt triennaali Kölnis on jäänud veel üks nädal just sel nädalavahetusel pööratriennal, ent sarjaga IihtsaIt stoori hiina kultuuri poole. Tema muusika ajalugu valgustades neljapäevast, eilsest juba eelkõige noortele mõeldud workshopis Hiinast filminduse velsoffmarkisi teema ja ansambel Shanghais traditsioonilise teema ja muusikaga. Workshop pekingi ooperis stiilist. Igatahes eile oli Hiina-teemalisi üritusi festivalil koguni üheksa ja täna tuleb neid 10. Ja täna kas Shanghai Pekingi ooperitrupp etendusega prints Siidanni tragöödia pekingi ooperis seikspiri Hamleti järgi. Homme mängib Hiina heliloojate muusikat New ansambel Hollandist Lucas Swiss-i juhatusel. Ja kuna lutsianobeerijo on festivali keskne helilooja, nägidakse teda siin kõrvuti ka Hiina, muusik, aga ja hommegi veel kaheksa ettevõtmist peamiselt Lääne-Saksa Raadio Bismarcki saalis ja Ida-Aasia kunstide muuseumis. Ja kas Saarimaa muusika festival keskendub tänavu põhjamaadele? Eelmisel aastal lõpetati menukalt itaalias säri. Avakontserte Oslo filharmoonia orkestri juhatas peadirigent Juka pikas sääraste juba vanad kriigi mälestusaastaks terve nädal tema muusikaga kõlanud kooslurreani orkestri ja Helsingi polütehnik ja meeskooriga Sibeliuse kuller sümfoonia solistideks suurepäraselt. Piia Friend, Juha kodi lainen. Sel nädalavahetusel Norra naismuusikust koosnev verd Tavo kvartett, nende Kawaska kriigi kvartett, g-moll tulemas Peeter Soufussiv, balletitrupp Taanist ning Aulis sallineni ooperikullervoo esietendus Reima riigiteatris. Ja siis juuni algul kõrvuti Kremerata Baltica ja Neeme Järvi oma resident Di orkestriga haagis. Kuni juulis veel Eesti filharmoonia kammerkoor Tõnu Kaljuste ja Paul Hillier juhatusel kõlamas Pärt, Tüür, Cyrillus Kreek, inglaste kuulus kammerkordades, sixteen Harrikestofferissi käe all, laulab Pärtiga-Inglismaal ssi kunstide festivalil tuleval nädalal. Neeme Järvi juhatab just sel nädalavahetusel oma New CS-i sümfooniaorkestriga kolmel korral peeteris väsksi. Ime võluvat viiulikontserti kauge valgusala kaitsma ja solistiks on soomlaste tippviiuldaja deka kuusisto. Veel uus kava nelja kontserdiga siis ja siis tuleb maestro Järvi oma juubelikontserdiproovidele Tallinna ERSO ette. Paavo Järvi on praegu aga ameeriklaste tippviisikusse kuuluva Clevelandi orkestri ees. Kontserdid neljapäeval, eile ja täna ühel õhtul oli avateoseks Sibeliuse öine ratsasõit ja päikesetõus põhikavas aga Richard Straussi metsasarvekontsert Richard kingiga solistina ning Prokofjevi viies sümfoonia kliivlandist täna tame hoidži grammofon on sõlminud orkestri ja austele, sest väga menuka peadirigendi transvelsker müstiga pingu Beethoveni üheksanda sümfoonia Uueks plaadistamiseks avalikult kontserdilt sellel suvel. Ka parimad solistid on selleks juba välja valitud. Sülgaja lõppenud helgaja saatele tegid kaastööd Kersti Inno, Mirje Mändla, Hedvig Lätt maakera ja Priit Kuusk toimetaja Tiina kuningas ja operaator Helle Paas. Tänavad teid kuulamast. Kena nädalavahetust ja kõikidele emadele homseks ilusat emadepäeva. Heliga ja muusikauudised muusika uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis ja internetis. Nii vanaajal teile sobival ajal heliga ja.