Almeta on noor linn Nõukogude Kasahstani pealinna õigusi kannab ta alates 1929.-st aastast. Praegu elab linnas ligemale 900000 elanikku. Hõlmata on eriti kaunis suvel, mil parkide ja puiesteede rohelus lillede rohkus pakuvad silmale meeldivat ja värvikat pilti. Linnas on kaheksa parki rohkesti puiestikke, rohkem kui 100-l hektaril laiub Baumi metsapark. Statistikud väidavad, et kui Almatavas kasvavat puud kõrvuti panna, siis ulatuks selline kett Moscani. Islam keelab inimeste ja loomade joonistamise, seepärast viljeldi Kasahstanis revolutsiooni eel vaid taimornamentkaunistustega tarbekunsti. Nüüd on see kunstiliik tõeliselt õitsele puhkenud. Kasahhide laulu ja muusikaarmastuse kohta aga liigub järgmine legend. Kord lendas maa kohal laul. Ja neis paigus, kust laul madalalt üle lendas, õppisid inimesed laulma. Kõige madalamalt lendas laul kasahhi stepi kohal, mistõttu kasahhid on maailma esimene laulurahvas. Kasahhi rahvalaul on ühehäälne, kõnnid rahvalaulikud on iidsetest aegadest olnud au sees ja hinnatud üle koguma. Kõnnide esinemistes kohtab sageli palju improvisatsioonilist elemente. 1919. aastal toimus vermeis praeguse Salme taas üks esimesi kõnnide lauluvõistlusi, millest võttis osa ka legendaarne Jambul diambajev. Sellised kõnnide jõukatsumised on populaarsed tänapäevani ja osavõtjaid on alati Kasahstani igast rajoonist. Põhjalikum ja süstemaatilise kasahhi folkloori uurimine algas 20.-te aastate algul. Tänu muusikateadlasele satajevitšile ilmus trükis ühtekokku 1500 kasahhi rahvalaulu. Laialdaselt sai tuntuks kasahhi kirjanduse alusepanija away, kuna Vajevi looming oli ju viimane ka andekas helilooja. Kuulake Jermek Serge Bajevi esitluse saba laulu. Tervitus sulle musta kulme, neiu. Kolmekümnendaid aastaid võib lugeda kasahhi professionaalse muusika algaastateks. 1934. aastal loodi kasahhi NSV riiklik rahvapilliorkester. 1935. aastal kavati Champuuli nimeline riiklik filharmoonia. 1934. aastal esietendus Auajeesuri komöödia, aiman Zoltan. Selles kasutati ka muusikalist kujundust. Nimelt mängiti etendusel rahvalauludele töötlusi. Au ees või komöödiaga. Avati kasahhi NSV muusika teater. Milline 1937. aastal nimetati ümber kasahhi riiklikuks ooperi- ja balletiteatriks. Praegu kannab teater Abainime. 1936. aastal loodi vastavatut muusikateatri juurde vene ooperitrupp. Milline avas hooaja Carmeni etendusega? 1941.-st aastast töötab teater praeguses hoones. Suurte pargipuude keskel mõjub hele teatrimaja imposantselt ja suursuguselt. Suvekuudel töötavat teatri peasissekäiguesisel platsil võimsad purskkaevud. Kasahhi rahvusliku ooperi sünniaastaks loetakse 1930 neljandat aastat mil esietendus prossilovski ooper. Schibek. Nii selle kui mitmete järgnevate teiste ooperite loojaiks olid vene nõukogudemuusikud. Esimene rahvuslike heliloojate poolt loodud ooper aga oli Ahmed sumaanovi jalad õhamiidi ühistööna valminud away. Esietendus toimus 1944. aastal ja nüüd avatakse iga uus teatrihooaeg ooperiga away. Üks autoritest Lathamiidi on veel elus ja üsnagi kõbus. Abajon esimene ooper, mis on kirjutatud kasahhi loojate poolt. Enne seda olid oopereid loonud vene nõukogud, heliloojad nagu prussilovski, pelikaanov, nadirov ja mitmed teised. Koostöös kunstiteaduste doktori akadeemiku Metsubanadega valmis meil siis esimene suur roll. Ankeedis Ani bowling nii palju tasapisi, nii me tegime ära. Suure eeltöö ei olnud mitte andekas poeet, vaid ka tuntud helilooja ta leiuma värssidele viise. Neid lauldi rahva hulgas, kuid noodipaberile polnud meloodiaid üles kirjutatud. Töötades 1935. aastal semi palatinskis õnnestus mulla paisugulaselt Arham Isakovilt üles kirjutada ligemale 20 davai laulu. Arham teadis lisaks meloodiatele peast ka kõiki värsse. Ahmed omakorda käis Chimkendis, kus elas üks away sugulastest Maria Muhamedi Tšanova. Nii oli meil olemas rikkalik algmaterjal hulgaliselt Abay loodud laule. Neid kasutasime ooperi kirjutamisel osaliselt, töötlesin neid, kus aga võimalik oli, kõlasid laulud ehedalt. Subanov oli varemalt kirjutanud muusika, näidendi labay ka sellest muusikast kasutasime üksikuid fragmente. Aaria ooperis tabay esitab Hermen sertebajev. Teatri koosseisus on 60 ooperisolisti, balletitrupp on seitsmekümneliikmeline, orkestrantide ligemale 100, ooperikooris laulab 80 inimest. Teatri peanäitejuhi Boris Reabickeni ütlust mööda ei ole veel igal õhtul 1243 kohta teatrisaalis välja müüdud publiku suurendamine. Muusikasõprade ringi laiendamine on üks probleemidest, millega praegu tegeldakse. Täismajale lähevad loomulikult rahvuslikud ooperid. Kuid nüüd, seoses noorte andekate lauljate tulekuga teatrisse, on suurenenud ka klassikaliste ooperite populaarsus. Boris Rea pikim rõhutas, et teate ülesanne on tutvustada nii vene ja lääneklassikat rahvuslikke teoseid, aga samuti vennasvabariikide paremaid oopereid. Valmata ooperiteater on püüdnud lavastada ka vähem mängitud teoseid. Üheks huvitavamaks kujuneb kahtlemata peatselt lavale tulev Pösseli ooper Lido ja enas. Nõukogude Liidu ooperiteatrites on sees selle ooperi esilavastus. Kõige suurem tähelepanu on aga loomulikult pööratud rahvuslikule ooperile. Meie teater teeb suurt ja tõsist tööd rahvusliku ooperi propageerimisel ja edendamisel. Praeguses jooksvas repertuaaris on meil 11 kasahhi ooperit. Nende hulgas on mängukavas ka esimene kasahhi ooper prussilovski. Kas libek selles naiivsevõitu süžeega ooperis on kasahhi rahvalaulule iseloomuliku rätsitatiivsust, aga ka klassikalise muusika elemente. Oktoobrirevolutsiooni 60.-ks aastapäevaks etendus meil uues atraktsiooniks prussilovski ooper Duda raiooper kajastab revolutsioonieelseid sündmusi Kasahstanis. Väga hinnatud ja publiku hulgas. Mine von Subanovi tütre vabariigi rahvakunstniku Kõsessi poolt kirjutatud ooper indlik Jedek. Julgen kinnitada, et sessi on idamaade üks andekamaid naisheliloojaid toonitas teatri peanäitejuht Boris rebikin. 1978. aasta suvel toimuvad meie teatri külalisetendused Moskvas. Moskvalasele võtame kaasa ooperid Abay inlikke pekija, Duda rai. Mängime ka kaasaegse kasahh, helilooja, heliloojate liidu esimehe Rahmadiel, ooperit Alpamus. Pea rahvuslike ooperite on teatri mängukavas sellised vene klassikalise ooperimuusika pärlid nagu Boris kodunov Padaemand. Praegu käivad ettevalmistused Jevgenia kliin lavale toomiseks. Selles ooperis esinevad meil noored lauljad. Tahame noort kaadrit antud etendusega näidata ka Moskva ooperisõpradele. Lääne klassikast mängime Carmenit, Sevilla habemeajajad pajatasid Donzivanit ball, maskeraadi Rigolettot Travjaatat. Hooaja lõpus toome aga uuesti atraktsioonist lavale mehituse ooperivennad, Uljanovid. Meie teati, solistide peres on palju võimekaid jõude, kes edukalt võivad laulda. Eelpool nimetatud ooperites nõuavad paljud ooperid peaosatäitjatele suurepärast häälematerjali vokaaltehnikat, näitlejameisterlikkust. Meil on head sidemed kasahhi, riikliku konservatooriumi, ka sealset laulupedagoogid seisavad oma ülesannete kõrgusel. Peab ütlema, et noori ooperilauljaid ja just võimekaid lauljaid tuleb teatele juurde piisavalt. Samal ajal on teatris palju neid, kellede nimed on tuntud juba üle kogu Nõukogude Liidu. Edukalt on kulgenud meie solistide esinemist, samuti ka välismaa ooperiteatrite lavadel. Noorema põlvkonna solistilt Rahima Subatoravalt kuuletäpatas laiaarjad Putšiini ooperist Jackson. Milline on teatritööpäev peadirigent Valeri rutel? Tööpäev algab meil kell 10 hommikul, selleks ajaks tulevad kohale orkester, koor. Ballett tuleb sageli varem, sest hommikuti toimuvad nendel treeningõppetunnid. Veidi hiljem tulevad solistid, kelle tööpäev algab kontsertmeistritundidega. Kui hääled on lahti lauldud, läheb juba tõsisemaks tööks. Hommikused proovid lõpevad kusagil kahe-kolme paiku. Õhtuti on siis etendused ja vastavalt vajadusele ja graafikule ka proovid. Kui on balletietendus, siis toimuvad koori ja solistide proovid. Kui ballett on vaba, siis saavad nemad õhtuti harjutada. Ja nii need tööpäevad lähevad. Meil töötavad neli dirigenti, mõnikord juhatab etendusi ka peakoormeister. Samuti oleme kutsunud külalisdirigente filharmooniasse. Mina juhatan ise nii vene ja lääneklassikat kui ka rahvuslikke oopereid Osama kolleege olla. Kitsama profiiliga. Ooperistuudiot mehe teatri juures ei ole. See on konservatooriumi juures meiega võtame sealt andekamaid teatri juurde stažööri täna ja kui nad end meil õigustavad jätamegi tööle. Putšini Mimiaaria ooperis bohe esitajaks Harlan kallilam Pekuva. Muhamedi jonov Ablai stseen ja koor ooperist sumbak, kius, solist, shorombettalijev. Jäänoaga ahaa. Rahvuslik ballett ei suuda praegu veel oma populaarsuses võistelda rahvuslik ooperiga, jutustas peaballettmeister. Mintai lõubajev. Kuigi kasahhi rahvuslik ballett sündis 30.-te aastate lõpus 1938. aastal esietendus Felikaanovi kalkamann ja mar olid vahepealsed aastad kuidagi loiult ja vähe pakuvad. Kuid nüüd läheb küll kõik ülesmäge. Kaader on noor, võimekas. Kui varem valmistati tantsijaid ette rohkem rahvusliku tantsukooli baasil, siis nüüd saame juba põhiliselt klassikalise ettevalmistuse saanud balletitantsijaid. Sageli kutsutakse külalisesinejaid ka teistest teatritest. Järgi minu arvates kõige suurem erinevus klassikalise koreograafia ja rahvusliku koolkonna vahel on artistikkuses mängulisuses. Rahvuslikes tantsudes ei kohtame keerukat tehnikat, raskelt figuure nagu klassikas. Tantsumõtet aitab seal tugevasti välja tuua miimika. Tantsutehnilise väljenduslikkuse peab korvama mäng artistlikus avaldas oma arvamust teatri solist kasahhi NSV teeneline kunstnik Eduard man Pekov. Eduard Pekov NAGU mentaid Luubajevski On Almatav korreograafilise kooli kasvandikud. Mintai Leobajevon lavastajaks õppinud Leningradis. Teatri juhtivate balletisolistide koormus on küllaltki suur. Peale klassikaliste rahvuslike balletile tuleb sageli tantsida ka ooperietendustel on rahvuslikes ooperites peaaegu eranditult sees tantsulise stseenid. Näiteks eelmisel aastal, kui oldi külalisesinemistel rajoonides selliseid etenduste dekade, korraldab armaat ooperi- ja balletiteater suuremates rajoonikeskustes. Peaaegu igal aastal oli Eduard Maldeekov laval iga õhtu aga külalisetendusi anti 30 päeva jooksul. Kadestamisväärne füüsiline vastupidavus. Nagu kuulsime, on kasahhi rahvuslikus tantsukoolis ja klassikalises tantsukoolis omad erinevused. On erinevusi, aga ka laulmises vokaaltehnikas. Pärisime seda Nõukogude Liidu rahvakunstnikult, Bibi kull, tule geenvalt. Bibi kuldtule keelova on teatrikaardivägi hulk, aastaid oli ta küll teatritööst eemal, esines ainult kui kammerlaulja. Nüüd on juba kuus aastat uuesti seotud teatriga. Bibi kull tule geno esimeseks ralliks teatris oli kilda osa, Verdi ooperis oli Galeta praegu aga laulata peaosi ooperites Don Giovanni ja Traviata Sevilla habemeajaja, samuti deebeegoldule Genova kaasa rahvuslikes ooperites. Kuulsime on lauljatar väga palju kastraleerinud ja igal pool on teda hästi vastu võetud. Eriti menukalt on alati läinud rahvuslikud laulud. Minu unistuseks on laulda Marfaasa Rimski korsakovi ooperis tsaari mõrsja. Üldse armastan Rimski Kosakovi väga. Ehk sellepärast, et Rimski korsakovam palju kirjutanud kolaratuurile. Vokaalselt olen selle osa juba enam-vähem ette valmistanud. Tahaks loota, et tuleval hooajal õnnestub mul Margat laulda. Nõukogude Liidu rahvakunstniku Bibi Kuldule geenova taseme tõestuseks veel Hamiidi laul, ööbik. Meie saate lõpetab Nõukogude Liidu rahvakunstnik Jermek Serkebajev. Sirkki karantiin Muhamedi Chanel ooperist ai Zulu.