Tere eetrison portaal tehnolooga kommentaari esitab Kristjan Port. Tänane kommentaar tutvustab paari fenomeni, mis on saanud võimalikuks tänu infotehnoloogilisele töötlemisel ja sealhulgas tänu internetile. Näideteks on kaks suurt küberruumis paiknevate ettevõtetelt. Esmalt vaatame, mis juhtus raamatukaupluses nimega Amazon. Vähemalt sama kuulus kui Amazon on ülemaailmselt tagaotsitav terrorist bin Laden. Pärast pikemat vaikust levis maailmas käesoleva kuu alguses järjekordne Osama bin Ladeni sõnumi lindistus. Kõige muu suhteliselt oodatava tavapärase kõrval mainisid esiterrorist, et inimesed peaksid lugema endise USA välisministeeriumi töötaja William Plammy kirjutatud raamatut pealkirjaga Rõuks teite ehk vabast tõlkest. Petlik riik. See 2000. aastal välja antud raamat algab sõnadega. Viimased 70 aastat on USA valitsus püüdnud veenda maailma, et eksisteerib rahvusvaheline vandenõu. Rahvusvaheline kommunistlik vandenõu allutada kogu planeet oma kontrollile, millel puuduvad igasugused sotsiaalsed väärtused ning et maailma püütakse panna uskuma, nagu oleks USA kuidagi ainukene, kes suudab meid kommunistlikust pimedusest. Päästan. Edasi valgustab William Plammu USA tegelikke ebasiiraid kavatsusi meeleolus, mida ka raamatu pealkiri vahendab. Selleks oli petlik riik. Kui raamat on olemas, siis omas on, seda ka müüb. Raamatu senine populaarsus andis sellele Amazoni müügiedetabelis koha kuskil 209. tuhandenda- juures. Pärast Osama bin Ladeni reklaami tõusis raamat edetabelis 12.-ks. Viimased nädalad on raamat kõikunud esiviiekümne hulgas ja oma sammuga andis Bin Laden ootamatult suurt tuge lääneliku kapitalismi õitsengu-le. Kõrvalarenguna olgu öeldud, et kahtlustatakse tuntud lääne firmasid Osama bin Ladeni nime kuritarvitamises. Tänu populaarsusele peidetakse terroristi nime paljude veebilehtede sügavustesse et sel teel oma positsiooni otsingumootorite tulemustes ülespoole kergitada. Muuhulgas müüakse niga palju pornograafiat. Teine mõneti sarnane fenomen on hargnema veebruari esimesel pühapäeval peetav USA jalgpalli finaalmängu eel, kus peadpidi jooksevad piikliku palju omamise nimel KUS jätlist päritsee hooksja, metallurgia pealinnast, Pitzbergist, päritsiaalne stiilars. Kuigi enamusele eestimaalastele need meeskonnad midagi ei tähenda, on tegemist USA spordi kõige pühama ettevõtmisega. Super Bowl toob teleka ette kõige rohkem ameeriklasi ja loomulikult ka kõige kallimatele reklaamid. Muuseas sõlmitakse arvukalt kihlvedusid alates teleka ette kogunenud sõpruskonnas, kus omaniku vahetavad riskipudelid või mõned dollareid kuni tõsisemate kihlveokontorite hiigelsummadeni. Ja ajal, kui erinevad gallupid püüavad hinnata meeskondade võiduvõimalusi, tuli omapärase massianalüüsiga välja internetioksjon iidei. Ameerikas öeldakse, et mehe suu on seal, kus on tema raha ja kui keegi ostab ühe finalisti teemalist kaupa, väljendub see tõenäoliselt tema veendumuses ja võib-olla isegi põhjalikul analüüsil baseeruva seisukohal. Hetkeseisu järgi võib oletada, et ameeriklased usuvad rohkem sätli meeskonna võitlusesse hoogsi, nänn läheb oksjonil kaubaks keskmiselt 50 dollarit kõrgema hinnaga. Ja mõlema näite puhul saab rääkida infotehnoloogia suurenenud rollist meie argises elus Bin Ladeni puhul info võimendatud levikust ja teisel juhul uuest sotsiaalsest analüütilisest lähenemisest.