Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaare esitab Kristjan Port. Tänane kommentaar puudutab seda, mida meil veel ei ole. Aga kui mobiilsideoperaatoritele küsida, siis peaksime seda kõik vajama. Jutt käib mobiili televisioonist, see tähendab Aktuaalse kaamera jalgpalli või meeleheitel koduperenaiste vaatamist kahe pöidla laiuselt ekraanilt. Teema on ajakohane, sest äsja ilmusid Suurbritannias läbitud pilootkatsetuste kokkuvõtted täpsemalt kahe uuringu tulemused. Nii võime varakult oma hoiakuid kujundada ilma tasakaalukat mõtlemist mõjutava naabrikadeduse või sideoperaatorite vajadust tekitava reklaami. Sama jutujätkuks olgu siiski tõdetud, et mõlema uuringu tellijaks olid Suurbritannias tegutsevat mobiilside operaatorid. Esimene uuring, millest juttu tuleb, toimus Oxfordis, kus alates septembrist edastati 375 vabatahtliku mobiilile 16 TV-kanali ning digitaalse raadioprogramme 24 tundi ööpäevas. Vaatluses osalenute vanus oli vahemikus 18 kuni 44 aastat. Vaatlusalustest oli televisiooni teenusega rahul 84 protsenti ja kolmveerand neist omakorda kinnitasid, et oleksid järgmise aasta jooksul tõenäoliselt teenuse ostjad. Oxfordi elanikud vaatasid mobiil telekat keskmiselt kolm tundi nädalas peamiselt hommikul lõuna ajal ja varajasel õhtul. Seitse inimest 10-st olid valmis ka digitaalse raadio eest tasu maksma. Teine uuring haaras 1000 telefoniomaniku Londoni ümbrusest. Kuue kuu jooksul kogutud andmete põhjal kiitsid mobiili teleka ideed heaks 59 protsenti uuringus osalenutest. Ilmselt on Londonis elu tempokad. Sealsed vaatlusalused kasutasid mobiilid teleprogrammi vahendajana umbes üks tund nädalas. Seejuures sisaldas selle katseteenuse valika digitaalset raadiot, mida kuulati mobiili kaudu umbes poolteist tundi nädalas. Digitaalse raadio funktsioon mobiilil meeldis umbes kuuele protsendile enam kui teleprogrammi vaatamise võimalus. Oxfordi uuringu kõrgemat rahulolu mobiili telekaga seletatakse programmivalikuga, millest põhilise osa moodustasid riigis populaarset BBC programmid. Londoni uuringus oli programme vähem ning tulid sõltumatute kanalite toodetud. Nagu uuringus selgus, vaadati kõige enam uudiseid ja populaarsetele shousid. Okei, neid tulemusi kuulates paistab, et mobiiltelevisioon on, nagu öeldakse, killer Application ja üksikud mobiiliomanikud jätaksid teenusest maksmata. Aga kui sama uuringu detaile uurida, siis selgub, et kõige populaarsem koht, kus mobiilidelegaat tarbiti, ei olnud metroos, bussis või rongis tööle loksumise ajal. Selleks polnud ka töökoht, vaid kõige enam vaadati mobiili telekat kodus. See tähendab, et tollise diagonaaliga tasku televiisor kaalub üles elutoa seinal asuva ja just äsja hinnarevolutsiooni läbiva vedelkristall telekate 40 korda suurema ekraani. Võib-olla ongi nii? Aga see kõik tekitab ikkagi terve rea küsimusi nagu näiteks, et kas koju üleüldse tasubki uut telekat osta, kui mõne sentimeetrise ekraaniga mobiili telekateenus on kohe-kohe saabumas. Või siis teine küsimus, kas ikka tasub uskuda sideteenusepakkujate uuringuid? Kes veel mäletab paari aasta tagust haipi, et multimeediasõnumit söövad tavalise SMS-i sõnumivahetuse välja siis küsimusele miks täna ikkagi ruulib, vanamoodne SMS täiega ja vastupidist väitvate uuringute tulemusi enam keegi ei mäleta? Vastus on lihtne. Ka nende uuringute tellijaks olid teenusele reklaami tegemisest huvitatud sideettevõtted.