Meie tänane selle aasta viimane pooltund muusikakeskkooli õpilastega kuulub ansambli muusikale. Kõiki meie saates esinevaid ansambleid juhendab õpetaja Laine Leister. Alguseks kõlab tiitrich. Puhkuste Huude Arjeta mängib üheksanda klassi trio koosseisus. Edu Valk-Falk klaver, Arvo Leibur viiul ja Urmas Tammik tšello. Tuletage meelde, millal teil oli esimene ansamblimängu kogemus, aga te kõik juba mingite hulk aastaid ses viiulite tšellot klaverit. Esimest korda mängisin ma üheksandas klassis, siis ma olin trios, ansamblimäng erineb sellest, mis ma olin teinud selle kaheksa aasta jooksul, see oli kuidagi hoopis midagi muud ja huvitavamat. Vaheldusrikkam, mis paelub, on seal? Võib-olla see, et tuleb tunnetada? Ta üksi ei ole solist ja teisi mitte üle mängida ja nõudlikkus on suurem enda vastu. Intonatsioon ja ja kõik see hingamine on kolmekesi koos aja teha, tunnetamine teiste enese kõrvaldatud tunda. Mina põhiliselt oleks, oleksite rinne öelduga nõus, et solisti mäng on midagi muud. Seal sa võid natuke vabamalt nii-öelda noh, fraseerida ja teha dünaamikat, natuke vabamalt, aga ansamblimängus peab kuulama teist ka, et ei läheks lahku. Millal teie esimest korda mängisite nüüd, mina olen ka üks aasta olles mänginud kvartetis. Kas te tihti käite koos musitseerimas? Ma mõtlen, võib-olla isegi mitte seda repertuaari, mis teil koolis kohustuslik repertuaar, aiti ise otsite, noote välja mängite? Eks me kõik see, mis me mängime, oleme ise otsinud välja ja meil on võimalus kõiki neid asju, mis me mängime, kohe esineda nendega ja ei, see alati valiti repertuaari. Ikka õpetaja soovitus käib ikka kaasas. Wolfgang Amadeus Mozart andante klaveri sonaadist. C-duur esitab üheksanda klassi õpilaste trio koosseisus Triin Rudi klaver, aeg, Hirvesoo viiul ja Kirke kuriks tšello. Ansamblimäng ja niisugune väike kammeransambel kvartett, trio see on hoopis midagi muud kui näiteks sümfooniaorkestri kontsert. Selles on midagi hoopis niisugust intiimsemalt, nagu lähemale peaks muusika tulema inimesele, kes seda kuulab ja ja võib-olla ka kes ise musitseerib. Ise tunneb natuke teistmoodi kui orkestris mängu, seda muusikat, kõike. Orkestris on nagu kõla ja kõik on hoopis teine. Orkestri mängus on see erinevus ka, et orkestris, kui sul ütleme yks noodsel ei, ei tule või ei kõla nii nagu vaja, kasvõi jätad selle ühe noodi mängimata teadete right, kes mängib ära. Aga ansamblimängus on nii, et kui sa sina ära ei mängi, siis ei ole kedagi teist, kes selle ära mängiks ja kui midagi mängib mööda, siis on see kohe on rikutud. Vastutus on hulka suurem. Ja seal on ilmselt nii, et igaüks on solist, kõik peaksid olema võrdsed ja siin on siis ka väga tähtis see, et need, kes ansamblis mängivad et nad ühtemoodi mõtleksid. Õpetaja Laine Lister arved, eks see aja jooksul kujuneb välja, kuidas need sobivad ja nii edasi, aga mina mõtlen üldse selle ansamblimängust koolid piirides, nagu me praegu teeme on see, nagu saad esimest korda realiseerida seda, mida me oleme eriala tundides kogu aeg harjutanud Pindia tehnilisi võtteid ja kõik see on esimene korpus päris muusikasse ja ühesõnaga eesmärk on ainult muusika, nüüd vaatame, kas need vahendid meil annavad seda kõike teha või on seal veel midagi puudu, sest erialatunnis ikka läheb nagu selle tehnilise ettevalmistuse peale rohkem ära ja vahest peab muusika natuke jääma ootama veel minu arust ja teeb üleüldse selle eriala õppimise huvid, vähemalt see tähendab nagu mõte, milleks harjutada üht või teist väikest elementi. Teie oletegi üheks muusikakeskkooli ansamblimängu hingeks, nüüd siin vanemate klasside õpilased, praegu meil vestlusringis. Aga Me oleme lindistanud ka seal kolmandate ja neljandate klasside õpilaste ansambleid. Mulle neid praegu, nii et ansambli mängud kohustuslik alles keskkoolis. Ei, meil on niiviisi, et algklasside neb, kolmas, neljas klass on omavahel mängivad pillid klaverit kahekesi kahe sellega, et nüüd me oleme, hakkan neid segamini kajama, kisse enam vahepeal ei ole, tuleb orkeste ja siis hakkab, üheksandast, aga on saanud tehtud. Neid vabatahtlikke siiski alati leidub, nii et neid on palju-palju aastaid, on kogu aeg tehtud neid igasuguseid ansambleid, nii oma oma lõbuks ja vabatahtlikult neid on kogu aeg on, et praegu isegi teises klassis on mänginud. Ma loodan, et mul jääb siin paar ansamblid, mis kestavad neid pidevalt edasi, kuni lõpuni. Võib-olla neist saab siis kunagi räägin päris pisike, samm-sammult pean minema, eks ole, mida varem hakkad astumast kaugemale vastika jõuad, kas mõni nendest koolis tegutsevatest ja koos mänginud ansamblites on nüüd kokku jäänud, mänginud praegugi näiteks triaaži peaaegu et ei ole niiviisi kokku jäänud, et kolm kokka jääb, aga kaks on jäänud kokku või vahetevahel jälle tulevad, jääjad moodustavad jälle mingisugune, ma mõtlen korratooriumises ja, aga oli üks niisugune ansambel mul aastaid tagasi, hinnad on kolmandal kursusel, Kanratooriumisenate tulid ese Gruusiast üleliidulised kvarteti The võistluselt ja väga hästi esinenud ja nii et see on niisugune, mis olid ja nüüd on kokku jäändia, loodetakse väga, et nad kokku jäävad ja soovitakse väge. Kvartett koosseisus Aet Ratassepp viiul, Riina, Ilja viiul, Jutas Sipol alt kõik 10.-st klassist ning Egmanud välja tšello. Üheksandast klassist. Esitab tittersdorfi menu Etti ja Händeli Saradandi. Te ütlesite, et vanematel siin juba konservatooriumis tegutsevatel kartatidele klientidel on võimalik käia konkursita, kas seda on varem kohanud noorematega ongi väga kurb lugu, et näiteks meil liidus ei ole korraldada selliseid, aga Tšehhi konkursil on niiviisi, et kui tulnud mitu korda need brošüürid siis on meie vanus juba üle üheksandas klassis, nii et kui me nüüd kunagi tahaksime kuskil niisuguse kohta minna, siis on just tarvis neid väikesi hoida koos. Et saaks õigeks ajaks tasemele. Vanus on siis piiratud tšehhiga, Häski noole ilmselt siis 15. eluaastani, isegi Nurno jah, 16 16-ni ja millised võimalused siis on üldse esinemiseks praegu räägib muusikateadlane ja Temasin organiseeris tänase kontserti, nii et kogu aeg on selliseid toredaid võimalusi avanenud siin ja seal me olime televisioonis esinenud ja jäär raadios, raadios on ennegi esinetud. Hakkame peale päris brigaadidest, kui on võimalus jäär ja oleme koolides käinud ja muusikakoolides ja, ja isegi juubeli kontserditel on meil avanenud võimaluse esineda siin Elleri käetugihinnaga jääja karsnik, tegin minemast ja nii et kui ta teha ja liigutada ja mängida, küll siis võimalusi ikkagi leidub ja need vist natukene ikka erutavad ka ja rõõmustavad ja panevad jälle uuesti tööle headla toredat mängulusti kõigile. Ja eks me kuulame neid ansambleid esinemas veelgi, kas ei jää viimaseks korraks? Lõpuks kõlas kolmas osa. Frederik Pähnit Riiast mängis 11. klassi trio koosseisus Riina Piirsalu klaver, Mals, Soonets viiul ja heliaas tšello.