Ei tohi unustada, et helilooja on lähedane ja arusaadav oma rahvale ainult siis, kui ta väljendab omi mõtteid rahvuslikus helikeeles. Õhk on seal puhas kui peegel, öeldakse maalilise maakoha suusakohta. Suusatähendabki aserbaidžaani keeles peeglid. On see nüüd tingitud kosutavat karges tõhust. Mine tea, kuidas USA on andnud aserbaidžaani kultuurile suuri andeid nii kirjanike, interpreetide kui ka heliloojatena rahvuslikku muusikaks, rajajatest ja alusepanijatest. Buzeyrgaczybeco sai oma esimesed teadmised sealses koolis suusas veedetud aastat. Lähendasidutseeri rahvamuusikale äratasid temas huvi mugamide vastu. Konseerivadžibekovi kahe ooperi leili ja sinul ning Kerro loomise vahelisse perioodi mahuksid need otsingud katsetada tõsised edasiminekud, uute tõekspidamiste ja arusaamade kinnistumised. Sõnaga kõik see, millega on seotud uue sünd. Mu kamm, see on aserbaidžaani rahvamuusika, üks alaliike traditsioonilisus helide kindel järjestus Mogamides ühendatud instrumentalismi või vokalisti improvisatsioonidega. Užeer Kaczybee kui suur teene oli selles, et ta tõi Mogaami ooperimuusikasse tõi ooperilavale 1908. aastal esietendunud leili ja miks nunnoli esimene pääsukene aserbaidžaani rahvuslikus ooperi- loomingus. Nüüd tagantjärele mõeldes tundub see kõik lihtne ja arusaadav olevat. Leidus üks andekas helilooja, võttis kätte, kirjutas rahvamuusikabaasile ooperi ja oligi kõik. Ent kui palju kära alustavad kriitikat poriga pildumist, oli selle esimese ooperi puhul. Paljudele tundus selline rahvamuusika kasutamine ja ümbertöötlemine pühaduse rüvetamisena. Oldi ju harjutud Mugamäe kuulama ainult tari rahvuslik instrument saatel. Nüüd aga järsku saateks juurde toodud viiulid ja jumal teab veel, mis pillid. Ega esimese ooperi saateorkester küll eriti suur olnud oma kaheksa, 10 pillimeest ent ometi oli selles muusikas aserbaidžaanlaste rahvamuusikaga harjunud kõrvale tunda uudset kõla harjumatuid akorde. Veel ei osatud näha ega tunnetada seda muusikalist silda. Ja veel ei olnud seda ka nii toekalt tunda. Aserbaidžaani rahvusliku muusika ja klassikalise muusika vahel. Kuid aeg läks, tulid uued ooperid, uued operetid, see žanr sajandi algul Bakuus vägagi populaarne. Ja üha enam kinnistus klassikaline helikeel ka aserbaidžaani teatrilaval. Pädibekovi viimases ooperis Kerrogley esietendus 1937. aastal. Oleks nagu kõik asjad paika pandud. Rahvuslikud installatsioonid mugamidele iseloomulikult improvisatsioonid on selles ooperis oskuslikult ja taktitundeliselt ühendatud klassikalise helikeelega. Aserbaidžaani rahvuslik ooper oli saanud endale toeka vundamendi. Teistel heliloojatel oli ja on, millest õppida kogemusi omandada. Sestuse Ircadibekovi looming on lavajõuline kuni tänaseni. Muslim maga, majev on sündinud ühel ja samal päeval ühel samal kuul ja ühel ja samal aastal 1885. aastal. Ning nüüd on saanud traditsiooniks avada teatrihooaeg nende kahe helilooja ooperiga 18. septembril. Avapäeval mängitakse tavaliselt mõnd Kaczybekud ooperit, enamjaolt Lely Ambition ning kell 19. septembril Aga edendatakse midagi. Maga majevi loomingust. Muslimaga majevoli teate, esimene kunstiline juht ja peadirigent. Tänavune hooaeg avati ooperiga ker ogl. Meie saate alguses kuulste ooperi avamängu järgnevalt sissejuhatus kolmandale vaatusele ja koor tsen libel. Aserbaidžaani rahvuslik ooper tekkis niisiis käesoleva sajandi algul ei saa märkimata jätta vene nõukogude heliloojate otsest kaasabi kujunemisjärgus olevale aserbaidžaani ooperile. Reinhold klieri ooper shafenem esietendus 1927. aastal on kindlalt rahvuslik ooperi- plusspoolel. Kuulake šoket meedava esituses šahvenemi aaria. Tõsiseks probleemiks rahvusliku ooperi algaastatel oli lauljate küsimus. Muhameedlane keelas naistel liikuda katmata nägudega. Mis siis rääkida veel laval esinemisest selline riivatuse saanud kõne allagi tulla. Ja seepärast oli loomulik nii mõistetav, et naiste osi kehastasid etenduses mehed. Usairkaitseedeekovi teeneks tuleb lugeda ka seda, et järk-järgult tulid ooperites ja operettides naislauljad. Ning tore oli Bakuus käies kohata killukest elavat ajalugu kaheksakümneaastase lauljatari Sophiet momedowa näol. Showsketma mööduv oli esimene aserbaidžaani naine, kes esines ooperilaval. Nelja-aastasena sai saket isalt kingiks lõõtspilli. Selle saatel võis ta päevad otsa laulda. Tõelise vapustuse sai aga tüdruk esimeste ooperietendust külastades. Itaallastest ooperitrupp esitas külalisetendustel Bakuus Verdi ooperit Ravjaata. Ma olin täiesti vapustatud sellest etendusest, millised hääled, lavastus, orkester, kõik see mõjus nii, et mul tõusis palavik. Kutsuti arst, too lausus, et tüdruk pole üldse külmetanud. Palavik tulevad lihtsalt närvidest erutusest. Meenutas oma esimest ooperielamust Shaketma meedava Ainult laulda, laulda. Nii unistas showsket isaga oli laulmise vastu. Pärast isa surma pöördus showcet palvega ühe pakku metseeni poole toetada tema õpinguid Itaalias. Showskid sai olla aasta Itaalias rohkemaks raha ei antud. Seejärel tuli Bakuusse tagasi pöörduda ja peatselt paluti tal ühel kontserdiõhtul esineda. Kui palju sisemist kindlust, armastust, laulu vastupidi, peidus olema, tulles lühelduses, neius, naine katmata näoga teatris ja veel laual. See oli usu teotamine. Poleks sõbrad abiks olnud, oleks Toisimine esinemine šašketma Medovale võinud tol õhtul ka viimaseks jääda. Raevunud mehed publiku hulgast ei oleks halastamata peale. Tagaukse kaudu õnnestus teatist pageda. Aastatel 1921 kuni 1948 esines salt Getma meede vabaku ooperis. 1938. aastal anti talle Nõukogude Liidu rahvakunstniku aunimetus. 1949. aastal aga sai temast Bakuu konservatooriumi professor. Pedagoogitööd pole Sharketma meedavaid jätnud tänaseni. Kuulakem, nüüd Sharketma meedava esituses aariat esimesest aserbaidžaani revolutsiooniteemalisest ooperist märgis. Helilooja muslim, maga majev. Tänane Bakuu Ooperiteater täpsemalt öeldes Ahundovi nimeline Aserbaidžaani riiklik ooperi- ja balletiteater moodustati Aserbaidžaani rahvakomissaride nõukogu dekreediga 1920. aastal endise ooperitrupi baasil. Nüüd pole andekatel lauljatel õpinguteks vaja otsida rikastelt toetust. Rahvusliku muusikateatri arengu ja hea käekäigu eest seisab riik Bakuu ooperiteatri esinenud Lutter. Ivanov on üks paljudest Nõukogude lauljatest, kes on end täiendanud Itaalias. Bakuu ooperiteatrihoone on võrreldes teiste nõukogude liidu teatritega tagasihoidlikku oma arhitektuurilt sisekujundusest ei ülemust, välisfassaadil ega fuajees. Kuid pakku ooperiteater on oma struktuurilt ainulaadne Nõukogude liidus. Miks? Seda selgitab kohe teatri direktor, helilooja Gazerclusajev. Meil on teatis, neli trupi balletitrupp ja kolm ooperitrupi. Need kolmetrupi oleksid klassikaline aserbaidžaani ooper, muga mootor, lääne, vene klassikaline ooper. Ja igal grupil on oma kindel lauljate koosseis. Ent on ka neid lauljaid, kes võrdse eduga võivad esineda nii muga mootorites kui ka klassikalistes ooperites. Ühtekokku on Bakuu teatris 60 solisti ja üks sellistest, kes on võimeline laulma nii mugama oopereid kui ka klassikat, on lutiar, Imanov. Paari sõnaga eelpool kuuldust muga missid laulavad põhiliselt kõril kurguhääle nõnda öelda pool falsetiga. Selline laulmismaneer on vajalik rahvuslikule muusikale, omastemehhanismide vibraator paremaks väljatoomiseks. Muidugi on vajalikud klassikalise laulukooli põhialused, toonitas Luther Imanov. Et Mogaamid esitamine nõuab head häält, seda kinnitage järgmine näide. Luderrymanov lausus jutuajamises, et näiteks Ashuugi laulus ooperis Kerro tuleb rohkem kui 20-l korral laulja võttaside molli ja ühel korral tood. Mida see tähendab, seda teavad kõige paremini muidugi tenorit. Kuidas tuua enam publikut teatrisse just klassikalistele operitele? See probleem teeb muret praegusele teatri juhtkonnale. Traditsioone välja kujunenud tavasid ei ole nii kerge murda. Rahvusliku muusika kõla köidab kuulajatena. Jutleja Remanov kinnitas, et kindlasti tuleb aeg, kus klassika läheb rahvusliku ooperiga võrdse eduga. Klassikast mängitakse Bakuus enam Verdid Tšaikovskit. Peadirigent Row Abdul laiali sooviks on peatselt lavale tuua hotello. On jõulud Fear Imanovi näol olemas võimekas peaosatäitja. Praegune repertuaari jaotus on teatis selline. Kaheksa kuni 10 etendust kuus annab balletitrupp. Ülejäänud õhtut sisustavad ooperitrupid. Teatri direktor Resajev jutustas, et käesolevaks hooajaks on müügile lastud Abunemendid kolm ooperietendust ja kolm balletiõhtut. Ühtekokku oli hooaja alguseks müüdud 24000 vabanementi. Lisaks veel nii palju, et teatrisaalis on istekohti 1300 ümber. Teater on sagedane külaline rajoonides suuremates keskustes, kera vabad lenkoran on antud väljasõiduetendusi koguni terve kollektiiviga. Sagedased on olnud solistide vahetused teiste Taga-Kaukaasia ooperiteatritega. 1978. aastal aga seisab pakku ooperiteatri kollektiivi ees järjekordne Castrol Moskvasse. Aserbaidžaani ooperisoliste teab meie publik vähe. Kes on praegustest nimekamad? Me lõpetame oma saate finaaliga ooperist ker, Google ja Geari laulab frangis Ahmeduva kerglõõd Lothar emana. Teatri orkestrit juhatab kauaaegne peadirigent, praegune Kaczybeku nimelise aserbaidžaani riikliku sümfooniaorkestri kunstiline juht jäsi.