Hea kuulaja, soovin sulle kaunist päeva algust. Täna jätkame mõttekildudega Jeesus Kristuse mäe jutlusest ja sissejuhatava teksti, loeme Matteuse evangeeliumi viiendast peatükist sõlminud 21 ja 22. Te olete kuulnud, et muistsele põlvele on öeldud, sa ei tohi tappa. Ja igaüks, kes tapab, peab minema kohtu alla. Aga mina ütlen teile. Igaüks, kes oma venna peale vihastab, peab minema kohtu alla. Kes aga oma vennale ütleb, tola peab minema ülemkohtu alla. Kes aga ütleb, sina, jäle, peab minema tulepõrgusse. Jeesus tsiteerib siin esmalt ühte käsku 10-st käsust ära tappa ja seejärel annab sellele oma sügavuti mineva tõlgenduse. Meile on omane tunda, et selle seaduse paragrahviga on meil probleeme pole pole inimeselt elu võtnud ja pole kellelegi toidu sisse mürki seganud, kellelegi pead kurikaga lõhki löönud ja inimese pihta püssist tulistanud. See seadus justkui mind ei puuduta. Kuidas on lood aga Jeesuse antud tõlgendusega? See tõlgendus näitab, et nimetatud seadus ei hõlma mitte ainult tegusid, vaid ulatub ka meie mõtete ja sõnadeni. Esmalt puudutab Jeesus vihastamist algkeel Kreeka keel ei räägi siin vihastumisest kui emotsioonist vihastumisest, mis plahvatab korraks põlema ja hääbub sama kiirelt, nagu tekkis. Siin on kasutatud sõna orge, mis tähistab pikkaajalist viha või vimma mida inimene endas kannab ja millest ta ei taha lahti lasta. See on viha, mis keeldub leppimisest ja võib-olla otsib kättemaksu. Jeesus taunib sellist viha meie mõttemaailmas ja soovib, et me sellest lahti laseksime. Teiseks, kes ütleb oma vennale tola, algkeeles raka, mis on tegelikult raskesti tõlgitav sõna. Ja keegi kommenteeris kunagi seda ütelus diatõi esile. Et algtekst siin ei vihja mitte niivõrd halvustavalt sõnale, kuivõrd intonatsioonile, mis väljendab põlgust. Põlgus kaasinimese vastu võib avalduda mitmeti. See võib tuleneda uhkusest oma päritolule. See võib tuleneda ühiskondlikust positsioonist või rikkusest. See võib tuleneda ka enda targaks ja ilusaks ja andekaks pidamisest. Kuid Jeesus Kristus ütleb, et selline põlgus on kurjast ja ei sobi inimese südamesse. Kolmandaks, kes ütleb sina? Jäle. Algne mõte on siin selles, et nii öeldes tähendab see halvustada inimese moraalset külge ja häbistada tema nime teiste ees. Jeesuse sõnul on selline inimene, kes hävitab oma ligimese nime ja reputatsiooni. Väärt põrgutuld, see tähendab jumala kõrgeimat kohut. Süvenedes nii Jeesuse poolt öeldusse näeme me kui sügavale südamepõhja Jeesus meie igapäevases elus vaatab. Ja mitte ainult ei vaata, vaid väljendab ka soovi, et me sellisest saastast oma südames vabad oleksime. Jeesus tõstab siin kõrgele pea kohale loosungi ei vimmale ja kättemaksule ei põlgusele kaasinimese vastu ei kaasinimese halvustamisele ja tema reputatsiooni määrimisel. Ning olles kursis eluga meie ümber, oleks suur soov Se Jeesusel loosung väga kõrgele tõsta ja päevast päeva nähtavaks teha. Me palvetame, issand, aita, palun, et meie mõtted ja sõnad oleksid alad, kaasinimesi mitte mahakiskuvad, vaid ülesehitavad. Anna palun selleks meile tarkust, tahet, jõudu olla, head ja armastavad inimesed. Alati palume seda Jeesus Kristuse nimel. Aamen.