Oleme jõudnud oma mõtisklusega kõrghariduse juurde ja tahaksin tõesti öelda, et kõrgharidus on püha. Arutlesime metsaülikoolis Käärikule rahvusülikooli juubeli puhul teaduse ja kõrghariduse harituse tarkuse küsimustele. Mind kõnetas mõte, et kas meil on see ülikoole vaja ja kui on, siis milleks? Kas on selleks hariduse ja teaduse koondamine ühiste väärtuste raamistikus või on see nii-öelda pitseriks meie erinevatest allikatest kogutud teadmistele ligi tiimsuse märgina? Kas on tegu ühiskonda edasi viiv organisatsiooniga või on ülikoole vaja selleks, et hoida alal teatavat konservatiivsust? Küllap natuke kõike. Kuid ennekõike inimese seisukohast on ülikool koht, kus kohas korraga omasuguste täiesti erinevat omasugust kui kaasteelised ehk samas teaduskonnas. Kui lõpuks on keegi, kes huvitub sarnastest asjadest kui kaasteeline teises teaduskonnas, kellega on põnev vestluses vaadelda maailma kahe väga erineva nurga alt. Samas on kõrghariduspüha, sest see on vajalik oma näo tagamiseks oma kultuuri hoidmiseks maailmast arusaamise tarbeks laiemalt. Ja seepärast on vaja seda teha ka eesti keeles. Just siia viibki välja omamoodi see algne küsimus, et miks on eestlase jaoks haridust üha sest see on meid vorminud ja edasi viinud ning see on meid aidanud jõuda maailmakaardile suuremana kui geograafiliselt võimalik. Kuid kuidas on see seotud pühadusega? Haridus vormib inimest kuid kõrgharidus vormib juba omajagu valmis inimest oma teadmiste, uskumuste, mõtete ja maailmapildiga. Kõrgharidus ja usk ei tohiks vastanduda, vaid teineteist toetada. Nii nagu kirik ei saa ka ilma dioloogiate ei tohiks dioloogia saada hakkama ilma kirikuta. Kuid mitte ainult bioloogia, vaid ka füüsika, loodus- ja arstiteadused, ühiskonna ning haridus, teadus ja palju muud. Sest kõik teaduse lõpux küsib, kuidas suhestub inimene ja maa-l. Ka usul on selle kohta erinevaid arvamusi. Kas inimene on looduse kroon või üks kogu loodu seast. Mõlemale seisukohale võib leida piiblist tuge ja seetõttu vajamegi. Me interdistsiplinaarsed debatte. Nii nagu inimene on tervik, peaks ka kõrgharidus olema tervik ning aitama kaasa sellele et meist saaksid risti kujulised inimesed, kus vertikaalne mõõde näitab ühelt poolt meie valdkonna teadmiste sügavust kui ülespoole hingepüüdlust jumala suunas. Samas kui horisontaalne mõõde annab meile koostöö kokkupuutepunktid teiste valdkondade ning ühiskonnaga laiemalt. Me palvetame, taevane isa, anna meile silmad näha laiemalt, kõrgemale ja kaugemale. Anna meile mõistust minna sügavuti selle talendiga, mille sina oled meile kinkinud. Anna meile südant näha enda kõrval lähikonnas ning toetada oma oskuste võimalustega neid, kes meie tuge vajavad. Õpeta meid ise oma andeid märkama ja kasutama ning oma kaasteelisteandeid toetama ning arendama. Aamen.