Tere kõik hääd boreaalia, saate kuulajad. Tänane saade kõneleb Chup sidest. Saatekülaliseks on kirjanik Olev Remsu. Tere. Tere. Tõenäoliselt on tšuksit endise nõukogude liidu territooriumi peal selline rahvas, kellest on räägitud kõige rohkem anekdoote. Et iseenesest on tegemist rändsüžeed, ega need on muide samad lood, mida Belgias valloonid räägivad flaamide vastu ja mida arvatavasti Vanas-Roomas roomlased rääkisid Kartaago laste vastu või vähemalt osa nendest. Aga nakku anekdootide puhul ikka nad rändavad. Jah, siis vahel jõudsid nad Nõukogude Liit ütleme Venemaale ja see on kummaline, sellepärast et venelasi on, eks ole, 140 miljonit, siis oli 145 miljonit, nüüd väheneb ja Chuck, see oli siis umbes 13000 kuni 20145 miljonit tuleb kallale 13-le 1000-le. Ma ei tea, milleks just valiti Antsuksid ja venelased võib-olla on siin sellepärast, et venelasele on küllaltki raske seda sõna Chukese hääldada ja ta käändub ka kummaliselt mitte nagu teised venekeelsed sõnad, aga kummaline on see, et see vaene väike, tubli ja õnnetustes kaua elanud rahvusjäi siis niimoodi noh, nagu nalja objektiks isegi mõnikord kurja nalja tihti küll heatahtlikku nalja objektiks ja ma Tšuksimaal olen ise Tšuksidega neid anekdoote rääkinud, nad räägivad ja kuigi kaheks mitte venelaste pihta, vaid iseenda pihta võiks ümber pöörata, veel kord siiamaani räägitakse, sotsiaalselt on asi katastroofilise, kui anekdootides anekdoodis on ikka siukseid seal omad summ püstkoda siis ja seal teinekord ta kirjutab ja loeb midagi. Seda juhtub küllaltki harva kahjuks. Ma sattusin sinna siis nüüd siis selle nõukogude aja lõpul olin seal siis prantsuse Nõukogude ühiseks petitsioonis, mida prantslase poolt juhtis ikka noh, üle maailma sealmaal ja rään tuntud etnoloog, antropoloog, maailmanimi, prantsuse akadeemia liige, kes vähegi antropoloogia tehnoloogiat etnograafia niisugust asja on uurinud, teab seda peast, seal nii kõva nimi ja nõukogude poolt oli Boriss Lavrov ja niisugune tugev noh, üks kokku umbes kummaltki poolt üle 50 inimeseni väga suur ekspeditsioon ja need uurisid põhiliselt siis aborigeenide intelligentsi ja võrdlus siis venelastega võrdlus siis no nagu nagu suure rahvaga, nii et kellel omad ülikoolid on pealinnad ja linnakud ja sellesamaga oli seal maal ja näen siis koos Lewis trossiga Brasiilias tegelenud, nii et metoodika oli prantslase oma, millega seda uuritakse ja sellest uuringust selgus hoopis vastu piltšuksi, poiss on andekam ja võimekam kuni kuskil 10 11 10. eluaastani kohalikust venelasest tunduvalt andekam ja võimekam ja siis kui hakkame lugema juba see puhas keeleoskus, vot siis näevad kohalikud venelased ja ukrainlased ja kes seal kõik on, valgevenelased lähevad Zucci lastest mööda ning tekibki siis sihukesi laste lausa katastroofiline mahajäämus. Ning enamus nendest on ju tegelikult ülalpeetavad, kes elasid seal kuskil 40 rublase pensionist, mis oli ju nõukogude aja lõpus juba väga väike raha kannad millegi muu kui, kui suitsetamise ja joomisega kahjuks ei tegelenud. Aga tegelikult on kahte liiki, tsukese on rannad, siukseid Jaan tundratsuksid ja rannad, siukseid on need, kes koega, on kalapüügiga tegelenud omaga jakkidel ja isegi Kaalu püüdnud vaalu mitte suurte flotillidega, vaid ise oma kajakidelt ka nuudel vaalu püüdnud, nendel praktiliselt puudus nõukogude aeg, kuna merele minek oli keelatud seal ja siin, eks ole, nii, kuid tundra tšuksit, need olid kihti säilitanud maagilise eluviisi, tegid siis oma kaheksaid, eks ole, tundras niimoodi ja siis kaheksani lõikumispunktidesse oli pandud vastavalt hooajariietus kas talve või suveriietus, eks ole, siis riietusid ümber tegid nendel mingil määral isegi omase paro kasvatus, põdrakasvatus oli säilinud ja seda isegi natukene soodustatisest, Nõukogude Liit andis raha saada, eks ole, nahad ja siis olid veel noh, niisuguseid siukseid, kes olid siis võib-olla noh, ma ei tea, kuidas nende kõige õnnetumad õnnelikumad see poolsaar, see Chuck kotkapoolsaar, eks ole, on siis tohutu rikas kullana, kuna per Alaska, eks ole, kulla volframi poolest ja siis osa neist oli seal, kaevanduslinn on vili pina, linn tähendab seal umbes nii kaks 3000 inimest, nii et ja need siis olid nagu kõige rahakamad. Need saatsid tihti siis ütleme nii kalded suksidele kui ka siis Tondratsuksidele klaasid, kuid mõned neist enam sihukse keelt ka ei osanud. Seal tähendab huvitav traditsiooniline võlad. Paul Ariste oli käinud ühel suvel Seltsuksime ja tema rääkis, mis temaga juhtus. Temaga juhtus selline asi, et ühel päeval kutsub keegi külavanem Temasid Summi. Tule tead, ma annan sulle mingit väga head asja, mida sa elus näinud ei ole. Ariste muidugi läheb sinna ja vaatajatele antakse klaas piima. Selle peale siis Arist, imestab piim, pärit on, ütleme lääne poole ja lõuna poole ja loomulikult ka põhja poole, umbes nii kahe 3000 kilomeetri raadiuses lainukestki lehma, aga kust siis tiimi ja siis külavanem ütleb, oh, mul käis vend eile Ameerikas töised piimast annan sulle ka nii, et, et iseenesest side ja laskage, see on säilinud ja nii kummaline, kui ei ole, piir tehti alles 48. aastal, kui Nõukogude väed Eestisse tulid, siis esimene asi pandi okastraat ego kulooni, kuid seal Stalini pannud ja see on kummaline, miks ta seda teinud. Alles 48. aastal tehti see piirsis Alaskal Beringi väina ja lasteaia siis tsüklodka vahel ning enne seda sõit Ameerikas oli loomulikult keelatud, noh, aga ta on keelatud kogu aeg olnud ja aga ikkagi sõideti. Ajalooliselt on asi niimoodi, me räägime ikkagi traditsioonilisest eluviisist, eks ole, nendel on siis Tšuksidele kaasa arvatud Eskimudel, kes sealsamas kõrval elab, keda on umbes niimoodi tuhatkond selliseid asja, keda siis muidugi Alaskas on tunduvalt rohkem kui kotkal lõunat tsüklotkal, ütleme niimoodi, kus juba naaber on ja Magadani oblast säält Lorentsi ehk Lavrentjev Is ühesõnaga elavad siis eskimod seal lõuna pool. Nendel. Polükraami ja polüandria levinud traditsioonilised muidugi ja mis on väga loomulik, sest noh, kui on tubli naine, eks ole, miks ta ei võiks siis mitut meest pidanud, see on ju täpselt sama mitmenaisepidamine, tubli mees, eks ole, suudan palju naisi, noh, nii majanduslikult muidu rahuldada suudab lapsed üles kasvatada, miks siis peab mingi naine virelema kellelegi viletsa mehega vaesuses ja nii edasi, kui on võimalik elada natuke paremini. Olen selle mittemehe pidamise küsimust tubli naise, ainult et seal oli üks niisugune asi, seda Mullega seisan maal ja näen, rääkis tõlgi vahendusel muidugi, et seal võiti nii iga järgmine naine võeti vastaskaldalt jätkus Šukotka tšuks, siis sa võtsid esimese naise endale tsüklotkalt teise naise Alaskalt kolmanda naise tsüklotkalt neljandana, ise Alaskalt ja, ja nii edasi aegselt, nii. Ja see on ilmselt ikka sellest, et oleks vererohkus ja et ei oleks selliste kitsaste vere ringi sugulaste vahel, et oleks natukene laiali ja nii see tähendab seda, et meil on siiamaani tohutu palju sugulasi mõlemal kaldal ja iga Tšuxiga laias skaalas kuulutab, et ta on Ameerikas käinud ja nii edasi ja nii edasi, et need traditsioonilised elamisviisid käivad nii ja siis Venemaal tehti Aleksander teisele atentaat 1891 ning paljud venelased ütlevad siiamaani endale pärast seda endale Alaska eest tema ajal 1867 müüdi 1008 hakkas siis Alaska kuuluma Ameerikale ning see vahemaa Beringi väina pikkus siis laius ei ole suurem kui 83 kilomeetrit, see on täpselt, kui palju Tallinnast Helsingisse seal vahel on saared, Ratmaanovi ja Dmitrijevi saar, üks neist kuulub Ameerikale ja teine kuulub siis nüüd Venemaale. Nende vahe on ainult mingi kolm kilomeetrit, nii et mina, ja kui ma seal siis helikopteriga anaatorist uue Lenny maandusin, siis ma nägin neid Ameerika saari, nii et ma polnud siis veel Ameerikas käinud. Noh, ma võin öelda, et ma olen Ameerikat näinudki. Aga elu on sotsiaalselt, vähemalt oli tollal, kui mina käisin, ikka äärmiselt vilets, räägitakse, et viletsamaks on veel muutunud. Kui vaatasin statistikas viimaseid andmeid Nende Tšukside osakaal rahvastikus, mis 1930 oli kuskil 56 protsenti siis nõukaaja lõpuks langes 11-le protsendile, ainult on nüüd juba 23-le protsendile tagasi tõusnud. Venelased kolivad sealt ära, sest enam ei ole neid nõukogude aegseid toetusi polaarjoone taga elamiseks, need on sisseseadmisel ja Putini jõudnud seda teha. Räägitakse, et noh, et Medvedjev seab nad kohe sisse, nii et need, ma ei tea, kas siis tähendab jälle arv tõuseb. Kuid Tšukside jaoks oli see kummaline, sest nad tõepoolest mingit tööd ei osanud. Nii, ja kui nad elasid siis oma 40 rublase noh, niisugusel pajukil enamus nendest ja see ära langes, siis on see katastroof veel hullem, katastroof Nõukogude aja lõpul kuskil nagu elujõud kustub ja nagu mõnede teistegi kahjuks kahjuks väikeste rahvaste hulgas tekkis niisugune rahvuslik nihilism. Nad ei pea ennast ja oma traditsioone suurt millekski, välja arvatud kirjanikud, kes nende hulgas on ju olemas, seal on kummaline sealsed istuda siis nii Põhja-Jäämere kaldal kui kas siis vaikse ookeani kaldal, nii mõlemal kaldal, nii et kaks suurt maailmamerd on seal koos eestlasi. Siis Põhja-Jäämere kaldal, seekord Andrus Kivirand on, see oli suvina, on hääl ja täiesti juhuslikult istusime kõrval üks Chuks ja niisugused nad on ju pale aasia rassi ning vaatas, vaatas ja korraga, uskumatu, mis on. Vaan tuli sinna päris ranna lähedal väga sügavalt, kiiresti läheb sügavaks, puskasena vett välja. Kuidas tšuks hakkas elama, tähendab ta silmad läksid, põle just nimelt täpselt nii, ta läks kohe võtnud mingi harpuuni või ikka. Et siis esivanemate veri, traditsiooni, Eluis, emmeldasite mees. Hiljem me rääkisime pikalt pikaltamis ning kohalikku raamatukokku ja huvitavaid asju. Ma kuulsin temalt. No mis paneb ühe eesti mehe minema, Chuck Kotkale, see koht oli mul siis käimata veel. Sinna hakkasin minema ja kuid toona olid olemas sellised rahvastesse. Pruse nõndanimetatud toetussummad ja ajakirjanike liidu olid need üsna suured ning need tuli raha kulutada, kuna mul hea tuttav oli siis liidu esimees, isegi sõber võiks öelda, et selline asi, mida kaugemale sõidad, seda kasulikum, nii et selle tõttu ma käisingi kõik need kauged rajoonid, kasartut, Šukotka, kotkaga muidugi niisugused lood, et ta jääb muuseas ju teisele poole kuupäeva rada, osa sellest siis ütleme, ida põhja-kirdekotkast jääb teisele poole. Et ametlikult on seal üks päev vähem kui siis teisel pool seda kuupäeva rada nihutatud Beringi väinast, noh ikka üks ja sama kuupäev valitseb terves tsüklotkas. Ausalt öelda, ta on üsna üsna mannetu väljanägemisega, kõik Brandon hurtsikud viletsad eritises kalda Tšuksidel ja siis venelastel. Nii ninganaator, see siis kõige suurem linn, seal on umbes nii 3000 inimest, 3000 4000 inimest, kõik igikeltsa rajatud, niimoodi barakid ja nii et mitte midagi seal ilusat ei ole. Ma olen kuulnud ja muide ka vene telekas ühest kanalist näinud, et see suur Abramovitš, kes seal on siis nüüd, eks ole kuberner ja kes elab siis üldiselt Londonis ja otsis seltsi jalgpalli mansse omanik, see olevat seal siiski ka natukene niisugust vähematki andsinud. Telekast olen näinud, aga ma ise tean, et telekas Potjomkini külade samune Abramovitš tahab ju siis nüüd soojendada üles omaaegsed Pariis, New York raudteed, see on ju tegelikult idee, on muide enne esimest maailmasõda tsaari käest vana, mis siis tähendaks ilmselt kõikide nende siis loendamatute aborigeenide põlisrahvaste etnilist kultuurilist lõppu kahjuks. Ja siis Venemaale meeletuid rikkusi, sest need maavarad, mis seal on, need on ikka nii suured, et vist ilmselt kogu maailmas ei ole näinud ja need on kõik geoloogilised luuratud, nende kohad on olemas. Ja kui Abramovitš selle idee siis anna vaja siis maailma senine pikim tunnel, jääda siis üle üle Ameerika, mis iseenesest on siis ajalooliselt kontinuiteet tootmisest, omal ajal olid need kaks mandrite koosnik teadlased hoolega vaidlevad, et kas see peeningi väin tekki siis 10000 aastat tagasi või natuke rohkem muuseas Eestis oli jääaeg lõppes sellele, nii et paralleelid mingil määral olemas. Ja küsimus on üsna printsipiaalne, et kui ta oli 10000 aastat tagasi, siis on need Ameerika indiaanlased, kes ei ole midagi muud, kui need paleo aasialased läinud jalgsi sellesse samasesse Ameerikasse siis Euraasiast ja kui oli tekkis varem, siis on nad kasutanud juba neidsamuseid kajake ja vaatasin Ameerikasse minekuks. Tõesti šamaanid traditsiooniline eluviis on sealt olemas, mingil määral on muidugi tohutut blufi nende maalidega, sest noh, kui ikka natukene nihukesi mees purje võtan, siis ta igaüks teatab, et tantsama Lavrentjev saar ehk säält Lorentsi, see kuulub Venemaale, see oli nendest, mis Ale uudisest saarestikus, kui venelased andsid ära, siis õigemini müüsid, eks ole, samusena Ameerikale Alaska siis need saared jagati ka omavahel poeks ja Kar kuulub Venemaale veel ja see on siis nagu ülemaailmne šamaanide kodu. Laurentsiuse ütleme eesti keeles siis seal siis šamaanid, elavad nad need kolm nädalat vee all olla, niisiis elavad ja käivad siis igal pool mujal maailmas, vot mulle seesama mees, kellel oli muide vene nimi, aga see oli puhas niux, kes istus mu kõrvale sellest siis Põhja-Jäämere kaldal ja tema siis rääkis kellelegi raamatukogus käisime, päris paar kirja vahetasime ka veel pärast, kui ma tagasi tulin. Niisugune tore mees, seesama alus on olemas, mingil määral nad saavad aru, et šamaanus toob sisse, et see on siis nii välismaalaste ja venelaste nagu kõrghuvi ja siis nad püüavad sedasamast natuke matkida. Aga mis on huvitav, on see, et nendel on ju oma kirjandus, eriti folkloor, on tähelepanu väärne selle poolest. Et need lood siis müüdid, muistendid, legendid, lood ei ole seotud põhjuse-tagajärjeahelaga episoodide tegelase tegevus ning nendes ei ole ka enne nüüd pärast kikki, mis on siis igas nii-öelda noh, ma ei tea sellises arenguloos, mis meile siis tuleb kreeka müütidest niimoodi ja mida meil ka tegelikult ajalooliselt ei ole olnud ning neid on siis nagu kõiki neid arktilisi poleaarseid, müüt ja muinasjutt, oli lugusid Uku Masing uurinud ka Neitgamusest Suxe omasid ja tema peab siis selle arengu puudumist. Ühes loos rassismi puudumiseks ei rohkem ega vähem Uku Masing ja siis sedasamust arenguolemist ühes ütleme siis euroopalikus loos meie praeguses noh, ikas novellikeses võiks kõik, mitte küll kõigis või noh, siis Kreeka müüdis eriti Hollywoodi filmides loomulikult seda rassismiks. Vot nii. Ja tõepoolest mood on üsna üsna huvitavat, mida seal siis vähemalt mis raamatukogus on olemas ja loodame, et siis nad omavahel ka natukene jutustavad. Noh, need on sellest, kuidas vaal tapab inimesed. Järgmine asi on inimesed, muudetakse kivideks vaala poolt tapetud inimesed ja siis tüdruk varastab toitu, näiteks tüdruk varastab toitu, peaks nagu midagi edasi saama. Aga ega edasi hoopis midagi muud, mis ei ole seotud tüdrukuga ja mis ei ole seotud toiduga. Ja kui me hakkame nüüd mõtlema näiteks, kas või sina, mina hakkame jälgima elu, eks ole, niimoodi me läheme siit stuudiost ära. Edasi juhtub meie nüüd ajakavas seda, mis ei ole seotud stuudioga, mis ei ole ühesõnaga kuidagi põhjusega või tagajärg, see, et me praegu siin stuudios olema, et iseenesest selline siis mitte, ütleme, põhjuse-tagajärje puudumine, see kirjeldab, peegeldab kuidas keegi ei taha seda elu täpsemini, kui nüüd siis niisugune ilu, illusioone, muinaset, kus see eksisteerib, kuskil on see veel sügavam avamine, aga kahjuks ükski lugeja või, või siis ütleme, vaataja ei viitsi neid lugeda või vaadata, sellepärast et ta on niivõrd ära rikutud, ta on harjunud selle põhjuse-tagajärje seos, aga vot sellised lood on siis aborigeeni del nagu ja eriti Tšuksidel. Nii on veel üks huvitav asi, mida ma siis kuulsin sedasama räänilt jälle tõlgi vahendusel, et nendel noh, naabrid on korjakid, naabrid nagu rääkidki, elavad siis Kamtšatka põhjaosas ja natukene siis ka selles Šukotka poolsaare lõunaosas. Teine maailmasõda kestis, eks ole, kuus aastate õudselt, miks seda oli ja nii edasi, esimene maailmasõda samuti väga pikk kolmekümneaastane sõda on ju olemas saja-aastane sõda euroop ajaloost, kuid nemad sõdivad omavahel tšuksit 10000 aastat, vaat see on sõda ja korjaki keeles tähendab tšuks vaenlane. Tšuktši keeles tähendab korjak, vaenlane, kes need tšuktši lood on kirja pannud peamiselt välismaalast. Seal veel huvitav on üks asi, Tšuksid eriti nüüd tundra siukseid olid ainukene paganlik rahvas, rahvus, keda siis Tsaari-Venemaale ei õnnestunud risti usustada. Et ka idapoolsed, need Ale uudid ja eskimod, kes elasid seal Ameerika poolt, nüüd Ameerika oma, need ristiusus tati isegi seal igal pool Californias ja San Francisco lähedal ja kõik, kõik need risti usustati. Nüüd me ütleme, indiaani suguharud, need, mis, kus Tartus, olgu siis juriidiline või faktiline. Kuid neid Tšuxe ei suudetud risti ustada, nemad olid oma paganlases kinni, kaldad siukseid, eriti tundrat siukseid, need, et ilmselt ka siin annab, helistame unustatud veel, eks ole, siis Burjaate ja neid ja siis kes olid budistid ja kes olid siis moslemid, neid ka ei suudetud risti unustada, kuid tagalasse suudeti. Me teame, et Marisid niivõrd-kuivõrd, eks need pagalase ikka tekkis, kuid Tsaari-Venemaal seal kuskil pandi ristiusku rahvas, nii et noh, kas nad olid teinud kui Tšukside kohta heisatud, pannes? Te kuulete poriaalia saadet täna on jutud Tšuksidest ja külas on kirjanik Olev Remsu mida Tšuksid iseenda päritolu kohta räägivad. Ikka nad kõik saavad sellesama siis Laurentsiuse võisele säält Lorentsi saarega, kus elavad šamaanid, kuid keeleliselt kuuluvad nad sinnasamusesse, pale aasiarühma, nad on siis hüperboilised hüper, boreaalsed keeled, nagu nende nimed on ja siis muinassiberi keeled ja see risk, tegelikult on allrühm Kamtšatka Šukotka rühm ja Tšuxigorjaki Hitel meeni kampsodaali. Tal on siis vene, keeldus intellmeeni keelnen, Vene sõdurid, kes siis Kamtšatka loid võtsid siis nende itel meenitarid endale, siis tekkisid lapsed siis osa lapsi nagu hakkas segakeelt rääkima, Nad käisid garnisonis ringi kodus, rääkisid Omaithelmeeni keelt ja siis garnisonis rääkisid vene keelt, niivõrd-kuivõrd sega keeldaks seal siis Camptsionaalige toori, eskimo, kerecki keel, hetki, reki keel ja need on välja surnud autori keel. Siis on selles muinassiberi, keeltest on mehhaniseeri, need on välja surnud koti raani. Assani ja ainukeel ainukeel on ilmselt kõige tuttavam, kuid mingi võrra räägitav sahin nifiel on mulle ülikoolis, andis siis üldkeeleteadust. Esimesel kursusel andis Paul Ariste, viimasel kursusel andis Eduard vääri ja nad olid omavahel üsna üsna vastakad, olid nende keelte grupeerimised, mitte soome-ugri puhul loomulikult ja mitte läänemeresoome keelte puhul, aga ülejäänud maailma puhul olid võrdlemisi vastakad. Ma mäletan, et selle klassifitseerimisega oli seal ka mingisugune asi, kuid see Põhimõte ilmselt siis vähese uurituse tõttu. Kui muidu on nendesse keskkondadesse keelerühmades paigutatud keeled siis võimaliku suguluse või siis hüpoteetilise suguluse põhjal, mida siis mõned jälle ümber lükkavad, nagu see vaidlus käib, siis siin on tõepoolest ainult nende geograafiline lähedus ja oletamine, et nad peaksid sugulased olema, kui nad nii lähedal on, kuid vastu on näide sellest, siis vil mägedes elavad kõrvalkülas Need, kes räägivad selliseid keeli, mis on äärmiselt kaugel, üksteisest, nii ei Deani. Tšuksidel segaabielusid ei ole, kui on ikka väga palju on segaabieludest, mis seal ütleme siis häirib inimesi, see puudutab mind rohkem siis nüüd tundra sihukese jälle, kes elavad ikkagi nomaadilist elu ja tollal pidasid suurte kolhoosi-sovhoosi karju nende Borode karnio, põhjapõtrade, karja ja muuseas peavad edasi. Ma mõtlesin, et siiski need lapsed korjatakse helikopteril siis esimesel septembril ära ja pannakse siis uue Lenny või siis Piliibinoia sellistesse linnadesse internaatkoolidesse. Nad, nüüd võivad juba oma keelt rääkida, nii et niipalju siis Gorbatšovi aasta lõpetati see ära, et nad ei tohtinud internaadis ööbides oma keelt kasutada, pidid vene keelt kasutama, pandi nad ka eraldi niimoodi rühmadesse, et eraldi keeled on nüüd siis sõnaga väidetavalt vähemalt selle ekspeditsiooni, Vene pool väitis mulle, et nad võivad oma keelt rääkida ja veel üks niisugune nõukogude riik politsei sihukesi naiste ees, et nad siis sünnitaksid sünnitusmajas. Aga mis selgub, selgub, et suremus tõuseb sünnitusmajas sündinud laste puhul. Põhjus on muidugi selles, et, et laps peab sündima sellisesse sanitaarsellesse olukorda, kus ta hakkab elama ja kui ta siis noh, vene niivõrd-kuivõrd hügieenilisi sünnitusmaja sünnib ja läheb siit Summi tagasi elama, siis ei ole ta eluaeg kahjuks eriti pikk ja muidugi on sellised, et nad on võib-olla kõige tuntumad, eriti need kaldad, siukseid selle poolest, et nad tõepoolest siis esivanemad needsamad on siis nendele kõrvalt jommis. Tšjom on siis niisugune püstkoda, mis on läbi ja lõhki pärast tehtud põrandal varast siis samune koonusekujuline ehitis ise, rajatis on Orost ja seinad on varaste, kõik, kõik kõik hambast vaip põrandal, punast Täsis koosneb raudselt, et meeste ja naiste ja ühistsoonist, nii et kuigi seinu ei ole, on summ raudselt tsoneeritud, siis lee selle tuleaseme taga on siis ühistsoon ka vajani. Ja kuna mehed kuvad kahjuks üsna noorelt meeste eluiga on seal alla 40 aasta, Eloni tohutu katastroof ja naised elavad tihti üksinda, siis jääb see nüüd siis vasak pool uksest sisse minna, siis, siis jääb see tihti koristamata naine sinna, mitte mingil tingimusel minna ei tohi, klassikaliselt peab olema naabriks niisugune kuskil läheduses kõrval Tšumm väiksem, kus on siis esimene momente, kondid ja nad veavad isegi neid konte kaasa. Muidugi, Nõukogude riik on selle ära keelanud ja salajane tegi, ta enam ei teinud ja need asjad on, kuid põhimõtteliselt peaksid nad oma õnne nimel esivanemaid kaasas kandma siis oma nendel Nad teevad kaheksaid, eks ole, tähendab nii, et vastavalt sellele, kuidas seesamune sammal siis siin ja seal kasvab vastavalt nagu Borodzis ka sambla kasvamise peale peegeldavad lõuna ja põhja vahel. Mina muuseas olen näinud üht ühte sedasamust hauakambrit, maapealsed loomulikult maa-alust ei saagi olla, sest igikeltsa sisse naljalt ei kaevani ja paro ära elab siis perekond tollal elas, mul on need andmed kahjuks on noh ja need, kellel oli siis 70 poro, vot see võimaldas äraelamist nii, ja siis on absoluutselt kõik. Ta on söök, Tanjoka, muuseas, nii tantsis riietus, ta on transport, ehitusvahend, kõik kõik, kujutage ette, väiksel porol kogu siis niisugune materiaalne tsivilisatsioon heitub ühele loomale multifunktsionaalne, kui teaduslikult öelda. Kuidas on nende asustusega, et need, kes rändavad ringi rändavad ringi, panevad oma trummid niimoodi kobarat üles või siis rannikut siukseid, kas neil on hajaasustus või on nad rohkem külati koos? Küllaltki koos ja küla on juba ilmad Summideta küla lõpus, võib-olla see on niisugune päris ehtne vene tüüpi vene isegi epitüüpi selline täna küla, kus on praktiliselt siiski ainult üks tänav, niimoodi arvasid, näevad täisnurkselt mõni kõrvaltänav veel uulitsa Lenina loomulikult. Ja, ja see on siis väga pori täis ning sealt siis vaatavad, kui sa kõnnid sedapidi eriti nad teadsid, et need prantslased, prantslased andsid neile dollareid see mangumine või kuidas öelda, üsna inetu. Ning siis nii mehed kui naised suitsetavad, mõlemad on ilma hammasteta ja siis on juba varahommikul purjus, nii et kahjuks see puudutab nüüd siis kaldad siukse, kellel siis noh, praktiliselt elatusja, mõni oliselt kütja näiteks niimoodi. Ja ma käisin seal suvel siis polnd seal kütmist vajav ikkagi sai Balkani niisugusi töid oli noh, praktiliselt välja mõeldud, aga need siis, kes seal kullakaevanduses on selles Lõuna-Magadani oblasti ja ta on kõigepealt ajalooliselt olnud see autonoomne piirkond, oli ta siis 50 aastat, 1930.-st aastast tuuni null 980. aastani, 1980 aastat olid, oli suur venestamisaasta, eks ole, siin Tallinnas olid noorsoomässud venelasi sõjas, me teame kõik ja siis venestamise käigus risti eriti see tsüklodka rahvusringkond ümber autonoomseks ringkonnas, nii et nahk, tõde peegeldub alati mingis sellises detailis. See, kas Tallinnas olid need mässud või ei olnud, seda kindlasti olid sellepärast et kotkas ristiti ümber enam ei kõlvanud, rahvusringkond pandi autonoomne ringkond. Et vahemaa on umbes 13000 kilomeetrit. Ja aga kõik Moskvast juhitud kahjuks. Ja siis mida see nüüd siis Jeltsin tegi? Nad olid ennem Magadani oblasti all magada hästi kaugel seal 1500 kilomeetrit lõunasse mere ääres, nii et Jeltsin tegi nendest siis omaette kubermangu, mille siis ongi, tähendab kuberner, praeguse Abramovitš, kellest on juttu olnud ja siis pealinn on Panther seal on suur ja võimas anaatori jõgi. Jürgen ilus jõgi on, noh nagu kõik Siberi jõed, ütleme kaugi täienev, tohutu maaliline, maaliline, see, selline selline ja ja siis on, on mäed on tõepoolest niisugune 800 meetrit, 1000 meetrit, mitte rohkem, aga maagi rikkad, väärismetallid, rikkad nagu öeldud. Ja siis täielik tasandik, seesamune, tundra, isegi põhja pool, mitte enam metsatundra, seal ei ole enam praktiliselt põlve kõrgustki, niisugust puukest nagu pisike kask. Mäng vaid juba täiesti täiesti ainult samma samale sama. On see siis hommikul või pärastlõunal või õhtul, mida Chucci taat omaette joriseb, mida ta laulab? Ma arvan, et need on need šamaanilaulud, aga nad suurt mõtet ei Deani, aga neid siiski kogu aeg elustatakse kultuurimajades, seal on see suur, see Gazpromi, need reklaamid, kuid siin on ka niiskus sobi. Näiteks see puudutab nüüd siis seda Lavrentjev eski moosi, seal elas siis 800 eskimo üks selline asi küll, et näiteks kui toimusid 37. aasta repressioonid, siis eriti kannatasid muidugi tšuksit eskimod. Nende vend Ameerikas on, Ameerikas on täitsa tavaline, kummalgi ei olegi perekonda, kus seda ei ole, neid tädi või onu, Ameerikast mötlesin, võetakse naisi ja kahelt poolt korraga ja siis eskimod kannatasid seal seitse Teiskimat toast ning neid siis ka küüditati. Aga kuhu neid küsitleja oli? Sellepärast Slovakkia okerdagalameerika. Aga siis siis need küüditati Jenissei Toby kaldale teinud, küüditati läände, rahvaid küüditati itta, küüditati lähedal, nii et, et selles mõttes suur riik hakkab alati mitmesuguseid võimalusi. Nende leski mudel oli siis üks rahvusliku tantsurühm, see oli istumistants ja tegelikult ma nägin elus siis esimest korda istumistantsu mõeldud ainetest ja andsin oma kajaki sa kuskil, eks ole, kätega kes tantsimine ained. Vaat see oli tõesti tohutu registris istumistants ning siis ma hakkasin nagu lähemalt huvi tundma ja sain siin ja seal jutule. Üks inimene, keda ma usaldan, väitis mulle, et see oli kokku kuus tantsijat, oli niimoodi, et neli nendest lõpet tasse Ulannu teese balletikooli ja on tegelikult Burjaadis siin sinna suunatuseks meelega suunatud siis Eskima rahvusliku tantsu tantsima, et niisugune sobi. Üldiselt ma tean sedagi hantide-manside puhul. Hea muidugi eskimo rahvuslik istumistants säilib, kuid need meetodid säilitatakse, lektiski, venelikud ega ütleme väljast vahet ei leeburjaadil ja niukseid, eks ole, või Eestimaal ütleme nii ja niisugune seltskond Te kuulete boreaalsed? Saadet jutt on Tšuksidest ja külas on kirjanik Olev Remsu. Kas niukses east kirjanike kaan võrsunud. Juuli röövteo ja tema siis raamat on eesti keeles ka olemas ta üle Venemaa tuntud kirjanik, kes kirjutab vene keeles ja vaatasin, minu sõber, see oli nüüd siis teoste tõlkija tšuktši keelde tõlkisid Zucci teosed süksi. Ta ise rääkis, et need ei ole niukse jutud ja just selle asja pärast, millest siin juttu oli, et kas ta on ikka klassikaline arenguga lugu, eks ole, tähendab, keegi armub kellessegi, siis tähendab, sul tuleb armastus või vihkamine ja lõpeb ära kas abielu või tapmine. Sihukesi lugu oli hoopis teistmoodi, et need ei ole klassikalised niukesi lood, et röötan hea kirjanik, kuid mitte tšuktši, kirjanik, aga rõhutan ülemaailmselt tuntud Zucci kirjanik. Et vähemalt toona Gorbatšovi ajal ja see vene seltskond, kes seal olid seal, nemad tahtsid seda siukseid olukorda parandada, vähemalt selliselt kohe kindlasti Tšukside poolt nad ei tahtnud, et nad läbiksid ja siis me alustasime isegi filmitegemist. Seal oli siis üks tüdruk, koguni mina nüüd selle oma sõbraga leidsin ta üles. Tema siis väitis, et traditsioonist tuli juttu iidsete Zucci traditsiooni järgi. Tema tapab igal aastal ühe jääkaru, nii et see kuul, muidu sa ei ole tšuktši mees, eks ole, kui sa jääkaru tapma. See tapmine käib nõnda. Jääkaru peab sulle kallale tulema, tuleb kallale, sest teatavasti avast emane jääkaru, kellel on siis lapsed, need pojad, jääkaru peab sulle peale viskuma ja vot siis võib seal olla buss, sa kukud jääkaru alla. Jääkaru kukub sulle peale, teralistel jääkarusüdameteni. See oli boreaalija saade, jutt olid siuksed hästi. Külas oli Olev Remsu, suur aitäh. Ja kuulake meid taas.