Heligaja tere, head klikid. Raadiokuulajad algab muusikauudistesaade helikaja pakub kuulamiseks järgmisi teemasid. Klassikaraadios algas 12. septembril, auditooriumi uuring sellest räägib rahvusringhäälinguuuringukeskuse juht Raivo Suni. Eesti riiklik sümfooniaorkester alustab uut hooaega. Pressikonverentsil käis Mirje Mändla. Vanemuise kontserdimajas toimub Vanemuise sümfooniaorkestri hooaja avakontsert. Algavat hooaega Jaava kontserdiga avatutvustab teatri peadirigent Toomas Vavilov. Helilõigu saatis Tartust Hedvig Lätt. Eesti filharmoonia kammerkoori algava hoo ja kontserdisarja dirigentide paraad, tutvustab direktriss Annely Hunt. Intervjuu tegi Kersti Inno. 20.-st kuni 23. septembrini toimub Tallinnas rahvusvaheline õigeusu vaimuliku muusika festivalil reedo ida tutvustab festivali direktor. Soojad omanova. 20. septembril on ka sarja noored talendid Kontsert lähemalt räägib Eesti kontserdi produtsent Neeme Bunder. Tallinna filharmoonia teine kontsert sarjas meistrimängud toimuma 20. septembril Mustpeade majas. Lähemalt räägib kontserdist produtsent Heili Vaustam. 10. septembril anti üle Riho Pätsi nimelised stipendiumid. Helilõigu tegi Kristo Käo. Lahti sümfooniaorkestri Sibeliuse festivalil esitleti Sibeliuse koguteoste salvestisi viisilt ja uut internetiportaali Klasi Claire. Ülevaate teeb Kersti Inno ning saab The lõpuste Priit Kuusk. Valik koht tähtsamatest muusikasündmustest Eestist kaugemal. Mina olen saate toimetaja Tiina kuningas. Soovin teile head kuulamist. 12. septembril algas klassikaraadioauditooriumi uuring, mis kestab kuni 25. septembrini. Meil on nüüd telefonil rahvusringhäälinguuuringukeskuse juht Raivo Suni. Mis on jälle uuringu eesmärk ja millest see uuring seisneb? Kogu rahvusringhäälingu üks tegevuse põhimõtteid on ju see, et ta peaks olema kontaktis oma kuulaja oma vaatajaga. Ja selle küsitluse eesmärk ongi saada natukene süstematiseeritud tagasisidet kuulajatelt, et teha klassikaraadioprogrammi võib-olla veel sobivamaks või võib-olla ka veenduda selles, et see töö, mida klassikaraadio on seni teinud, on, on väga hästi tehtud ja. Kuidas uuring läbi viiakse? Ma pean ütlema, et see küsitlus on meil pigem selline väikene eksperiment, kus me üritame saada võimalikult lähemale klassikaraadiokuulajatele. No üks võimalus on selleks kasutada sellist väikest veebiankeeti või internetiküsitlust, mis on seotud otse klassikaraadio koduleheküljega. Inimesed, kes kuulavad klassika raadiota, neil oleks midagi arvata või öelda klassikaraadio kohta, et aga neil endal võib olla interneti ei ole, on internet sõbral tuttaval, siis võiks paluda nendel pöörduda sinna klassikaraadio koduleheküljele ja paluda neil see ankeet sealt välja printida. Seal jah, selline väikene veebiküsitlust, mille eesmärk on saada teada, et kui sageli inimesed kuulavad klassikaraadiot, mida nad just kuulavad, mis neile klassikaraadios meeldib, mis võib olla nii väga, ei meeldi, mida nad sooviksid parandada millega nad on väga rahul. Kui palju peaks olema sellele küsitlusele vastajaid, et see arvestatav oleks? No me oleme ise mõelnud, et kui me saaksime umbes kaks-kolmsada inimest selle ankeedi vastajaskonnaks, siis me oleksime väga rahul sest tegelikult ju selle ankeedi mõte on eeskätt see, et leida neid inimesi, kellega me võib-olla võiksime natuke hiljem kokku saada ja vahetus õhkkonnas rääkida. Klassikaraadioprogrammist. Kuidas tavapäraselt taoliste küsitluste tulemused hiljem praktikas rakendust leiavad? No kuna tegemist on ikkagi üsnagi spetsiifilise küsitlusega, siis me loodame seda, et tegijad saaksid tagasisidet seni tehtule ja võib-olla mingisuguseid mõtteid või, või ideid võimalikeks muudatusteks. Ja tänapäeval ongi selline koostöö oma kuulaja vaatajaga saanud lahutamatuks igapäevatöö osaks. Jah, kahtlemata, sest kogu see meediamaastik on ju äärmiselt kirjuks muutunud ja inimestel on võimalik väga paljude erinevate kanalite vahel valida. Ja väga oluliseks muutub see küsimus, et kas see konkreetne kanal, mille inimene on valinud, et kas pakub temale just kõige sobivamat ja kõige paremat sisuprogrammi saateid, muusikat, et, et selleks, et saada teada, mis inimesi huvitab, et selliseid küsitlusi viiakse läbi üha rohkem ja rohkem. Aitäh Eesti rahvusringhäälinguuuringukeskuse juht Raivo Suni. Ja siinkohal üleskutse ka kõigile meie kuulajatele. Ankeet on üleval klassikaraadio koduleheküljel ja seda saab täita kuni 25. septembrini. Jääme huviga ootama teie vastuseid. Millal te kuulate klassikaraadiot, millal ta kuulate klassikaraadiot, millist muusikat, klassikaraadiost ootate minist noodikate klass praegu täheldatav? Milliseid saateid te tahate kuulata, milliseid saateid tahate, tuletan tule ja osale klassikaraadioküsitluses ning avaldama arvamuse küsitluse meie koduleheküljel www klassikaraadio. Informatsioon telefonil kuus kaks kaheksa neli null null kuus. Eesti riikliku sümfooniaorkestri algavat hooaega tutvustab orkestri direktor Andres Siitan. Eks ta nii on, et ühe esindusorkestri tegevussuundi on mitu tükki. Raske on öelda, mis nendest on tähtsam, mis nendest tähtis essis olulised aspektid on esinemine, kodupublikule, salvestused ja välisturneed ei ole. Algab hooaeg väga rikas ERSO jaoks välisturneele poolest kevade poole me anname ühe kontserdi Helsingis Finlandia talus ja maikuus lähme kontserdiga Stockholmi berbalt hallanisse. Kuid natukene ette rutates tahan ma öelda, et ettevalmistamisel 2009. aasta alguses üks väga pikk turnee, mis saab olema Ameerika ühendriikidesse. Siis üle kogu maa, anname seal 15 kuni 20 kontserti. Kui te olete viimastena vastastel väga palju näinud Olari Elts ERSO juhatamas, siis alates käesolevast hooajast on Olari Elts nimetatud ka meie orkestri esimeseks külalisdirigendiks, rääkides ERSO juhatavatest dirigentidest. Loomulikult on põhiraskus ERSO peadirigendi Nikolai Aleksejevi kanda, kellele algab meiega seitsmes ühine hooaeg. Palju näete juhatamas Olari Eltsi eesti dirigentidest tahaks kindlasti välja tuua veel Eri Klasi, Kristjan Järvi, Anu Tali, Andres Mustoneni, Paul Mägi, Jürjo liberteni, kest tähistab oma viiekümnendat juubelit meiega noorematest dirigentidest, Risto Joosti ja Mihhail Kertsi külalistest saab olema rõõmustada Kohtumine dirigendiga, kes varasemalt oli aastatel on Eestit külastanud üsna palju meid juhatanud üsna palju. Nimelt Andrei boreiko kontsert septembri lõpus, siis mis on pühendatud rahvusvahelisele muusikapäevale tuleb ERSO juhatama Maksim Aleksejev, kellega oli publikul esimene kohtumine selle aasta jaanuaris ja see koostöö oli erakordselt tore, järjekordselt hea, nii et Maksim sai kiiresti tagasi kutsutud. Siis tuleb uuesti Irsate juhatamas rootsi dirigent Stefan solium, kellega meil oli esimene kohtumine selle aasta veebruaris. Jälle erakordselt hea koostöö. See oli nüüd üks nendest dirigentidest, keda me tahtsime nii kiiresti tagasi kui vähegi võimalik. Veel et tuleb juhatama heade ja suurepärast karjääri tegev Soome dirigent Hannu lindu, kes Ersot varem ei ole juhatanud. Küll aga on juhatanud rahvusooperi orkestrit ning jõulukontserti juhatab inglise dirigent Edwards higinbotto. Rääkides solistide, tulevad ERSO-ga esinema veel koos Andrei boreikoga, noor saksa viiuldaja tennis, golf veel välja tahaks tuua nüüd festivalil saastuvat Jon Pattitutsid. Eri Klasiga esineb noor läti viiuldaja Laurat Saarina. Koos Alberteniga esineb taas Kalle Randalu ja kontserdil võib-olla mõnevõrra üllatav on see, et kontserdi lõpus mängivat Jüri Albert Ten kui Kalle Randalu Mozarti kahe klaverikontserti. Esimest korda täna on meil koostööpubliku jaoks juba soolokontsertidega varasematel aegadel tuttavaks saanud Aleksander tarooga. Jaanuari keskel toimub traditsiooniks saanud ooperiga ala, kus ERSO-ga tulevad esinema Annely Peebo ja temaga koos Don Morten Frank Larsen, kellega Annely Peebo on igal pool maailmas palju koostööd teinud. Oma kuuekümnendat juubelit Tšaikovski klaverikontserdiga tähistab Peep Lassmann samuti kevadhooajal oodata ERSO, et praegu Nord-Deutsche Rump vunki soolo-oboe-na töötav Kalev kuljus temaga koos meie Esipletist Mihkel Peäske ning lõpus Mahleri maa laulus saate esinemas näha jälle jällegi juba varem tuttavat Marianna rasvavat ja Roman Moravitski üldse eesti muusikarõhuasetus rohkem olema. Kevadhooajal sügishooajal tulevat kuulajateni Erkki-Sven Tüüri akordionikontsert. Nüüd festivali raames Helena Tulve uudisteos. Nüüd festivali tellimusel kevadhooajal tuleb ettekandele Tauno Aintsi Eesti vabariigi aastapäevaks tellitud kirjutatav teos oma kevadiseks Rootsi turneeks. Stockholmi oleme tellinud värske teose Toivo tulevilt, mis saab siis hiljemalt maikuuks valmis ja mille me oma turneed Rootsi liine Rootsi turnee võib-olla veel nii palju, et seal kanname lisaks Toivo Tulevi etega Erkki-Sven Tüüri viiendat sümfooniat. See kontsert saab olema koostöös Estonian Dream Big bändiga, nimelt viies sümfoonia sümfooniaorkestrile ja, ja bigbändile. Nii et uudisteoseid on. Sülgaja. Vanemuise sümfooniaorkester alustab täna oma kontserdihooaega avakontsert toimub täna õhtul Vanemuise kontserdimajas. Milline on Vanemuise sümfooniaorkestri avakontserdikava ja milline on Vanemuise muusikahooaeg, seda tutvustab Vanemuise teatri peadirigent Toomas Vavilov. See meie sümfooniaorkestri avakontsert on tegelikult hooaja nägu, tan kirju, terav, väga jõuline, ta väga hingeline eelkõige, võib-olla ikkagi on ta taanreliselt väga mitmekesine ja ka meeleoludelt täpselt nii nagu ühe teatri orkestri elu tegelikult on. A kontserdiks oleme valinud Igor Stravinski balletist Tulilind, süüdi siis Tšaikovski klaverikontsert number üks, kus isoleerib Mihkel Poll ja Dmitri Šostakovitši sümfoonia number üheksa, mis tal valmis 45. aastal ja mis on küll võib-olla tundub tema sümfooniat reas kergekaaluline, aga ei tohi unustada siiski, et pärast seda sümfooniat ei suutnud kirjutada kaheksa aastat mitte ühtegi sümfooniat, see on väga-väga salapärane, on väga-väga-väga kummaline sümfoonia, sest et kõik teadsid, Šostakovitši oodati sõja lõpu puhul midagi väga, suurte pompöösset grandioossed. Selle asemel tuli selline muusikaline nali, farss. Narrimäng teatavasti on see esmaettekande, juhatas Jevgeni vra vintske, kes pärast seda lugu ära kunagi kätte ei võtnud, et see on tegelikult dirigendile, kes tahab minna võib-olla sügavuti partituuri sisse, siis tegelikult kõik teosed võib-olla seda nõuaks dirigent ta sama salapärane tabamatu nagu ütleme võib-olla Bachi h-moll missa, võib-olla Mozarti reekviem, kus on nüüd Riho lõpus neid igal partituuri leheküljel on väga palju küsimärke ja samamoodi on ka ses ostab covid sümfoonia, et mida rohkem uurid, seda vähem mõistad. Ma ei tea, millega see lõpeb, mul tegelikult nagu oled mul südames ja meeltes on tegelikult see võti olemas. Blatter Tšaikovski klaverikontsert number üks tuleb ka ettekandele ja soleerib noor pianist Mihkel Poll. Muusikas tegelikult maksab ainult kvaliteet, maksa mängimisoskus, musikaalsus ja meeletu kontsentratsioon ja mihklipäeva, ma julgen öelda, et nendest kolmest komponendist vastast ei ole, on küll palju selliseid küpseid ja siiski ikkagi mänguoskused atraktiivsuselt õla ja ütleme kõik see kokku Taani klipp, mis siin ikka rääkida? Avakontserdil kõlavad koos Šostakovitši, Tšaikovski, Stravinski, millised kontserdid ja ooperid Vanemuise teatril algaval hooajal veel kavalam. Ärikoha pealt oleme sellel aastal väga jõulised, väga vaheldusrikkad, väga-väga hea, et ma loodan, üsna pea, esietendub meil siis Verdi ooper, egoletto lavastaja Taisto noor, kevadel on Verdi trubaduri aeg. Tegelikult üllatusi tuleb veel, ei ütle praegu veel neid nimetada, tõsi ja ei ütle ka lavastajatega lauljaid, aga detsembrist asub tegemisi kindlasti jälitades Tatari valdkonnas ja meil on üks päris kõva üllatus varuks. Meil on tulemas ka veel ooperipäev, see galakontsert ei tule nii seinast seina, spetsiifiline, aga väga temperamentne, väga jõuline, väga vägev, nii palju siis ooperites, operettides ja, ja muusikalidest ma praegu ei räägiks, ma räägiks võib-olla hoopis meie sümfooniaorkestri kontserdid, sest et meil on tegelikult veel kolm väga vahvat väga tugevat kontserti seal siis 15. novembril, tulge kindlasti kuulama. Vanemuise kontserdimajas on meil kavas ameeriklase Šoini videos ütlesin ja torgi sümfoonia number üheksa uuest maailmast, mis on ka tegelikult ju pühendatud nii-öelda Ameerikale või uuele maailmale. See kava on populaarne, sobib nooremale kuulajale väga hästi. Solist on Rein Rannap, kes veereb seda, mina ei tea, mis ta sellega peale hakkab, mina ei tea, kuidas see asi nüüd kujunema hakkab, selles mõttes, et nad on nii suur ja nii ikka isiksusest ega temaga ma olen koos laval käinud, ega see nüüd väga kerge ei ole, et nad muusikat eriti nautida ei saa, sa pead vaatama, kuidas sa sellega lopa hobuse kinni püüad, ka tulemus on igal alati väetama seda seda kuulata. Ja siis 13. märtsil on meil Tartu Jaani kirikus kevadkontsert, kus on kava selle Stravinski, Straussi ja, ja veel kord Stravinski looming. Mikspärast on meil sellel aastal nii palju sellist Stravinski ja sellist Sakkovitši tegelikult ajastu mõttes ikkagi Stravinski ja Straussi ja Stravinski, ma nagu meil see kava on, võib-olla tundub natuke ühte väravasse, tegelikult on selle aasta kavad valitud niimoodi, et nad valmistaksid ette meil järgmist ooperihooaega, kuna järgmise ooperihooajal 2008 2009 märksõna on just selline teravus, kiirus, kiirendus, meeletu atraktiivsus, meeletu särin, meeletu särts siis tegelikult, et me sel aastal kavadega valmistame orkestrit, kest orkestrit selleks järgnevaks hooajaks valmis, siis on kevadel, 23. 24. mail on Johann Straussi suurejooneline galakontsert, kuhu me ootame ühte väga head arstid, residenti, kes on, seda ma pean ütlema, kas Aedma sõnul ära, aga ta on meil olemas ja ta tuleb. Meil oli just selline mõte, et leida sinna selline nii-öelda 19. sajandi dirigent, maksame dirigente, otsime trikontsert jaoks, siis oli selge, et see ei saa olla eesti mees, see peab olema ikka sealt päris õigelt kaunite mägede vahelt ja ta kindlasti ei tohi olla väga noor, leidsime eravalt šarmantsed väga õiges eas dirigendi, kes tegelikult kannab seda 19. sajandi traditsiooni ja ma tegelikult väga ootan oma orkestrit, sellise aura ja imidži, sellist energiat ja informatsiooni dirigent ja olen väga õnnelik. Aitäh Toomas Vavilov selle intervjuu eest Vanemuise sümfooniaorkestri ja Vanemuise teatri muusikahooaeg tõotab tulla kirev ja põnev ja juba sellel laupäeval on Vanemuise sümfooniaorkestri avakontsert, kus kõlavad Šostakovitši, Tšaikovski ja Stravinski heliteosed. Solistan Mihkel Poll, dirigent Toomas Vavilov. Eesti filharmoonia kammerkoor alustab uut hooaega ilma pea dirigendita, aga sealjuures dirigentide paraadiga. Koori direktriss Anneli Unt, keda olete paraadile kutsunud? Eks see pealkiri kõlab natuke pretensioonikas võib olla küll esialgu, aga samas, eks ta on ikka põhjendatud ka, kuna need dirigendid, kes selle hooaja jooksul meie koori ees seisavad tõesti tegelased, kelle ilmumist võib nagu suursündmuseks nimetada. Meil on tohutult hea meel, et meil on olnud senini kaks väga erinäolist ja väga tugevat muusikut peadirigendiks. Tõnu Kaljuste, Paul Hillier. Veel suurem hea meel on, et koos nende mõlemaga jätkub ja mitte on sellel hooajal, vaid ka järgmistel. Lisaks Bryleja kaljustele astub sellel hooajal Eesti publiku ette ka meie uus peadirigent Daniel Royce, kes tööd alustab peadirigendina järgmisel sügisel. Nii et see hooaeg? Me olemegi paljude paljude dirigentide käsutuses ja ma arvan, et see on täitsa nagu tore lahendus sellele hooajale. Sest midagi ei ole parata, muusikamaailmas on plaanid kõigil väga pikalt ette tehtud ja meie uus peadirigent ei saanud oma posti enne üle võtta, kui alles aasta pärast. Lisaks nendele kolmele nii-öelda meie peadirigendile on kammerkoori ees ka Osalised Friiderbernius Stuttgardis ja noor hollandi dirigent Peeter Dixtra, kes on äsja asunud Rootsi raadio koori peadirigendi kohale. Teeme koostööd veel ka mitmete orkestri dirigentidega. ERSO-ga on meil projektid, Olari Eltsi, ka Nikolai Aleksejeviga, järgmisel poolaastal on meil üks nii öelda aastapäeva projekte, Risto Joosti ka, mis saab olema suunatud rohkem nooremale publikule. Nii et see pilt on täitsa tore ja kirju ja, ja ma loodan, et seda nimega väärt. See on tõesti muljetavaldav. Kava alustab seda sarja, aga viimane peadirigent Paul Hillier. Millise kavaga? Tauli hilja erikava, mida me siis sellel nädalal esitame, on selline põhjamaine. Mingil määral ta on, nagu jätkuks meie Baltic Voices sarja. Ja sellega avame ka lähiajal, plaadistame, seal on Cyrillus Kreegi, Veljo Tormise son Sibeliuse ja Eerik Bergmani muusikat. Kohe oktoobri alguses aga tuleb korjate Tõnu Kaljuste ühe vägaa vokaalselt keeruka teosega, mida võib-olla meie kontserdikuulajad mäletavad veel Rootsi raadio koori esituses. Jahtšnike patukahetsuse psalmid on võib-olla üks kõige raskemaid a cappella kooriliteratuuri teoseid ja Rootsi raadio kooriga on Tõnu Kaljuste sellega plaadistanud, aga seda on teised euroop, professionaalsed koorid juba enamikke esitanud. Meie teeme seda nüüd esmakordselt. Tegelikult see jõudis Ojakavas tänu poolakatele, sest Poznani festival, kuhu toobri kuus läheme palus meil kahte kontserti, Arvo Pärdi, Canon Boca joonenit ja snike patukahetsuse psalmi. Ja kuna Canon pokajaanenit ei tahet Ta reeglina eriti kellegi teisega, kui meie ja kaljustega, siis meil ei jäänudki muud üle, kui võtta nüüd Süsnikega lõpuks käsile ja teeme siis kontserdid ka Tallinnas. Loomulikult ei jõuame praegu rääkida kõigist nendest kavadest, aga tahaks meie kuulajatele anda märku ka sellest, et Erkki-Sven Tüüri reekviemi saab peagi taas kuulata. Ja Erkki-Sven tüüri reekviemi meie esitasime küll sellel suvel Saksamaal üle mõne aja taas Tarbricenis sealsel muusikafestivalil saksa orkestriga, Tõnu Kaljuste ka, aga Tallinna filharmoonia korraldab hingedepäeva kontserdi novembri alguses, kus tüüri Reekviem kõlab meie ja kammerorkestri esituses nii-öelda samas koosseisus, kes sellega kunagi plaadistas. Ja siit ongi tala sujuv, edasi minna teie teisele töövaldkonnale kontsertidele väljaspool Eestit, mis selles vallas on hooajal tulemas? Kohe järgmisel nädalal lähemegi Tõnu Kaljuste ka Iirimaale, kus on kavas kaks ettekannet Pärdiga alandoka Jaanenist. Üks nendest väga eksootilistes, 13. sajandi mägikloostris väljendabräbis, teine tablinis, lisaks veel kaks kontsert, eriti sellise ilusa valikuga eesti heliloojatest, kus on Cyrillus Kreek'i, Toivo Tulevi, Mart Saart, Arvo Pärti. Nagu enne ütlesin, toobri keskel läheme Poola Poznani festivalile. Ja Leedus on uue muusika festival sarnaselt meie nüüd iga on nendel Kaida festival ja sellel aastal läheme Paul Hillier iga ka sinna. Ja seal on meil kava Arvo Pärdi ja Toivo Tulevi muusikast. Teisel poolaastal läheme tõenäoliselt Islandile tähistama Eesti vabariigi aastapäeva rea kontsertidega Islandil on Eesti vabariigi sünniloos ja tähtis koht ja nii peetakse ka seda meeles kontsertidega. See on nagu meiepoolne muusikaline kingitus riigile, kes Eestit iseseisvust esimesena tunnustas. Kevade poole maikuus on meil kontserdi Belgias, Itaalias, Saksamaal, Paulileeriga ja võimalik, et sinna ühteteist tuleb juurde veel. Oluline lõik kammerkoori töös on olnud ka salvestustel. Kas sellel hooajal on ka ette nähtud salvestusi? Sedasama kava, mis me sellel nädalal siis esitame Paulileeriga tööliuse, Tormise kreegikava salvestamegi harmoonia mundile jaanuarikuus ja plaanime kindlasti jätkata järgmisel aastal ka oma eesti muusika jäädvustamise ka mille esimene õieke Mart Saare kaunimate laulude näol on leidnud ääretult sooja vastukava, see on nüüd siis kammerkoori omaproduktsioon ja, ja kindlasti tahame seda tööd jätkata. Ta harmoonia mundiga jätkuvalt salvestame reeglina ühe plaadi hooajas. Äsja tuli ju välja ka meie koostöö plaadeeerrso, aga Erkki-Sven Tüüri kooriteosed on seal Paavo Järvi juhatusel meie ja erzoga peal, seda saavad kõik värskelt näha ja kuulata. Et jätkub ka meie plaadistuste rida. Aitäh Anneli Unt ja palju edu uueks hooajaks. Aitäh ja olete ikka kõik oodatud meie kontsertidele mis tahes maailma punktis. Järgmise nädala neljapäeval, 20. septembril algab Tallinnas õigeusu vaimuliku muusika festival kreedo. Festival toimub juba neljateistkümnendat korda ja üks korraldaja eest on sel aastal sooja Dumanova, tere tervist. Sellel festivalil kõlab selline muusika ka, mis muul ajal kuulajaile eriti kättesaadav ei ole, siis täpsemalt, milline muusika sellel festivalil kõlab. No nagu on kreedo, festivali pealkiri, see on ikka õigeusu vaimuliku muusika festival siis on ikka õigeusu vaimuliku muusika. Ja see aasta meil on neli kontserti, nagu juba traditsiooniliselt ja viimane kontsert on galakontsert, kus on võimalik kuulda kõik need kollektiivid, kes ütlevad ausalt ja avakontsert meil toimub. Neljapäeval, 20. septembril Niguliste kirikus algusega kell 19. Ja avakontserdil esineb Tihvini mungakloostri kammerkoor Swityylin Reigencirgiibiva vara. See kollektiivne organisaator ja ideeline juht on kihvinski paga Rodisni mungakloostriülem. Iguumen esinejaks esinemas Muhus sisse elukoorile, mille liikmeteks sai mitmesuguste erialade professionaalsed muusikud. Kes on rahvusvahelise konkursside laureaadid. Kollektiivile on eesti loomulik omalaadne laulumaneer, mille aluseks on klassikaline akadeemiline koorilaulukooli. Koori repertuaari alus on vene jumalateenistuslaulu traditsioon ning samuti vene heliloojaid mis on seda traditsiooni mõjutanud. Ja teine kontsert toimub reedel, 21. septembril ka kell 19 aga juba Kaarli kirikus ja seal esineb Moskva patriarhaadi juhakinigala, ütles pühakoja kammerkorpacrow reeglinud karedž. Kur pakub meie publikule, et ka pealkirjaga maailma õigeusu muusika kaamer korpa krohv on vene riikliku ringhäälingufirma kollas rassiibadena seal. Koor asutati 93. aastal Moskvas ja koori repertuaaris on peamiselt vene kirikulaulud ning samuti vene ja ukraina rahvalaulud, kus õigeuskliku heliloojate klassikalise muusikaga. Laupäev lavale 22. septembril Kaarli kirikus toimub veel üks kreedo festivali kontsert, aga seal juba esinevad kaks kollektiivi ja see on esmakordselt. Festivali tulevadki külalised Valgevenest ja Kreekast. Minski piiskopkonna vaimulik kaar Valgevenest ja mahistas saudiga. See on Kreekast Minski piiskopkonna vaimulik koor, linna koosseisu kuuluvat Minski vaimuliku akadeemia ja seminari tudengit ja koor saadab sageli Valgevene. Ei, kus kiriku kiigu pead. Kulbertuaaronis eripalgeline lisaks vene õige juhusliku laulukoori suurte meistrite nagu Arhangelski kastalskija partnanski kuuluvad paari virtuaalValgevene vaimuliku heliloojate teosed ja on võimalik kuulda just valge muusikat just laupäeval kontserdil. Teine koor Kreekast, see on muide maestro saadikaat. On tuntud šanssi muusikaatviljev kammerkoor. Ta on andnud nii Kreekat kui ka välismaal Euroopas, Aasias ja Ameerikas üle 300 kontserti ja samal ajal ta esineb ka iga aasta peapiiskopi katedraalis Ateenas. Ja siis festivali kreedo, viimane galakontsert, mis toimub pühapäeval, 23. septembril kell 19 Estonia kontserdisaalis. Seal on võimalik kuulda kõik külaliskollektiivid, ma kordan veel kord seal, Minski piiskop On vajalik koor, difeni, mungakloostri, kaamerkolzetiilin, kaamer, koode, maistas saagikaat Kreekast ja Moskva patriarhaadi backrofinima. Ja Eestist meil tuleb nagu alati, see on lastekorra tugev Tallinnast ja dirigent Natalja kuusi ja me väga loodame, et festivali kava pakub huvi. Eesti publik oli ja ootame teid 20-st kuni 23.-le. Eesti Kontsert käivitab sel hooajal siis uue sarja, mis kannab nime noored talendid. Võib arvata, et sellise nimetusega sari peaks siis hoidma mo fookuses just nooremaid muusikuid. Kas see puudutab ainult eesti muusikuid või olete nüüd avakontserdile kutsunud ka tegijaid mujalt? Jah, tegelikult üldkontseptsioon nagu ongi ausalt öelda selline, et oleme just üritanud panna kokku nii Eesti kui ka rajataguseid muusikuid, tundub, et see oleks nagu, nagu põnevam diapasoon asjal, kui varasematel aegadel tõesti, see piir on olnud nagu meile väga suureks probleemiks siis kaasajal enam pole see ammugi ja just noored muusikad on need, kes väga hea meelega võrdlevad muusikuid esitusi või kas neti kaudu tuleb või plaatidest või keegi, kes on kuulnud erinevates saalides, nüüd sellepärast oli see nagu see väikesel mõte ka, et, et võib-olla ongi põnevam, kas nad siis on nagu täiesti koos ja noh, see ei ole nagu selline võistlus, et kumb on siis nagu parem, kes kellele nii-öelda nagu ära teeb. Ja ometigi mulle tundub, et Eesti noored muusikud kindlasti ei peaks häbenema oma taset suvalise välismaa noore muusiku eest ja nii tõesti selles esimeses noorte talentide sarja kontserdisse, mis hakkab siis olema 20. novembril Estonia kontserdisaalis mängivadki siis meie tuntud Age Juurikas ja siis Daniil sai jaamav, kes tegelikult on samamoodi eesti publikule tuttavat näsist kaks klaverit, nad mängivad klaverit neljal käel, vaid seal on kaks kontserti poolt ühes sises musitseeriv vage ja teises Danielsi jaamu. Danil sa jaama siis oli eelmisel aastal toimunud esimesel rahvusvahelisel pianistide konkursil Tallinnasse saavutas kolmanda koha. Nii et teda siis saab nüüd siin kuulata, tal on ka hulgaliselt igasugused konkursivõite, muuhulgas nii Šostakovitši konkursilt, teine koht, näiteks Venemaal, Ukrainas Vladimir foorovitši konkursilt, eripreemia Rahmaniga konkursi esimene preemia, ruubisteni esimene preemia ei jõua neid kõiki siin ette lugedagi. Age on kindlasti ka ju meile tuntud muusik, me teame kasvõi ka seda, et saame ju väga hästi esinenud ka kombriol. Ja samuti on tal mitmed preemiad ette näidata kasvõi kaardo ruumisteni Immemooria konkursilt või siis kuuendal vabariiklikul pianistide konkursil Tallinnas näiteks esimese preemia saanud ja nii edasi ja nii edasi ja nad on mõlemad hetkel nagu Veera korrast aev õpilased Moskvas, nii et selles mõttes on see nagu huvitavat jama kaks erinevast maailma kandis suurepärased muusikud saavad kokku, see tuleb kindlasti väga huvitav kontsert, aga see sari jookseb tegelikult läbi kogu meie hooaja ja siin on veel nii mõndagi veel kavas. Lõpetavad siis selle sarja maikuus, siis esinevad Mari ja Mihkel Poll ehk Pollid väga huvitav kontsert on kindlasti detsembris, see on siis keelpillikvartett Saksamaalt ja Jaan Ots, Jaan Ots mängib seal kontserdil nii trompetit kui ka klaverit. Eino Tamberg soostus ka kirjutama uue loo selleks puhuks. Väga huvitav kontsert tõotab tulla ka Marina chiss Prantsusmaalt ja Jaan Kapp. Jällegi siis niimoodi kokku pandud mõlemad mängud täiesti separaatse poole. Marjožisson siis viiuldaja ja algab teatavasti siis klaverimängija ja sinna sarja oleme lülitanud Holland Music žessoni järjekordse kontserdi, kus siis on noored muusikud Hollandist, Ameerika Ühendriikidest, Ukrainast, Saksamaalt, selline internatsionaalne, noorte muusikute sari, siis on järgmine aasta neil kavas. Järgmise nädala neljapäeval, 20. septembril toimub Tallinna Mustpeade majas Tallinna filharmoonia korraldatav kontsert sarjas meistrit mängud ning see on selle sarja teine kontsert, produtsent Heili paus, tamm. Mida ja keda sellel kontserdil? Ta saab selle kontserdile kõike suhteliselt harva esitatavad teosed, nii et selline oma tegurmaanlus oleks seda kava kuulata. Niisiis peategelaseks on meil siin selleks meistriks Aleksander rõruudin, pianist, tšellist ja dirigent, kes siis seekord astub üles tšellistid dirigendina, sest see uus sari just nimelt hõlmab endas neid karismaatilise isiksusi, kes on võimelised solisti ja orkestrijuhina korraga ühes isikus publiku ette tulema. Just selline ühendatud võime korraga soleerida ja juhatada orkestrit. See on põhimõtteline omadus, mida meil selle uue sarja juures soovime kasutada ja näidata, et kuidas kammerorkester ka suudab niisuguse suhteliselt väikese otsese juhatada Davisega hakkama saada. Kuidas tekib selle solisti ja orkestri vahel hea teineteise mõistmine ja kõlavad siis Dmitri Šostakovitši prelüüd ja Scertso Valentin Silvestravi serenaad, Mihhail vil, Horski variatsioonid tšellole, Pjotr Tšaikovski eleegia Ivansamaarini mälestuseks ja Igor Stravinski balleti siit Apollon. Nii et heliloojad küll, välja arvatud Mihhail vil Horski kõike tuntud. Aga teosed kuuluvad nii-öelda vähe esitatavate hulka ja ilmselt see on ka niisugune avastusrõõm muusikasõpradel neid kuulata, kuidas selline erilistest muusika teostest ja harva esitatavatest teostest kava kokku pannakse, kas nad on Aleksander Ruudi, nii ettepanekul Tallinna kammerorkestri kavva võeti Aleksander Rodina on jah, selle kava kokku pannud ja siinne sisaldub ka teatud annus tema omamoodi põnevastaga, leebest isiksusest, et ta ei suru oma mõtteid ega tahet teistele peale väga leebe ja meeldiv isiksus, kes ka siis samasuguse kava endaga kaasa toob. Aleksander ludin on sündinud 1960. aastal. Tahan õppinud Essinite nimelises muusikakoolis ja siis ka veel mesinik nimelises muusikaakadeemias, tema tšello ja klaveriõpetaja. Eks olid Leff Jevgrafov ning Juri ponizovskin. Ta on võitnud auhindu mitmetel nimekates tšellokonkurssidel, nende hulgas kas esimese auhinna rahvusvaheliselt Bachi-nimelisel konkursil Leipzigis 1096. aastal, siis veel Kaspar, kasvad o konkursil Firenzes ning teise ja kolmanda preemia ka kuuendal ja seitsmendal, Tšaikovski nimelisel rahvusvahelisel konkursil Moskvas. Ja samas on ta lõpetanud ka siis Dmitri Kitajenko dirigeerimist lassi Moskvaga ratooriumis tema seotusest kammerorkestrit ega võiks veel mainida seda, et ta on kammerorkestrimuusika viiva kunstiline juht ja dirigent tal on palju soolokavasid, ta juhatab paljusid kammerorkestreid, tegeleb salvestamisega. Sellele on ta ka veel õppejõud Moskva konservatooriumis ning Sibeliuse akadeemias. Sellist karismaatilist isikut meie orkestri ette saada ei olnud mitte lihtne, aga tundub, et tal on tekkinud väga hea kontakt ka orkestriga, et ta on siingi mitmel korral enne käinud. See on ka üks põhjus, miks ta oma tihedasse töögraafikusse just nimelt Tallinna lülitanud. Sander Roo teen koos Tallinna kammerorkestriga meistrit mängudes 20. septembril kell seitse õhtul Mustpeade majas. 10. septembril selgusid tänavused Riho Pätsi koolimuusika fondi stipendiaadid ning selleks puhuks on võtnud raadio teie jalge alla Inge Raudsepp, kes on Riho Pätsi koolimuusika fondi juhatuse esinaine. Räägime Inge Raudsepaga, kõigepealt koolimuusika fondi stipendiumid väljaandmise ajaloost, mitmest kortse siis sel aastal juba need stipendiumi jagada on. Sellel aastal antakse välja stipendiumid juba kuuendat korda ja esimene kord oli see siis 2002. aastal ja igal aastal siis see on juba kuuendat korda, on saanud stipendiumid nende valdkondade parimad tegijad Eestis, mis on siis muusikaõpetaja, instrumendi, õpetaja ja helilooja, muusikapedagoogikauurija, koolimuusika, edendaja ja tänavuste stipendiaatide ka kokku on neid juba 31. Rendijoomi suurus on olnud 10000 krooni, mille juurde kuulub ehtekunstnik Jaan Pärna kujundatud hõbemärk ja stipendiumitunnistus. Mille järgi on just sellised stipendiumi valdkonnad valitud? No tegelikult Riho Pätsi soli sümbioos just nimelt erinevatest valdkondadest, ta oli väga hea muusikaõpetaja. Ta oli väga hea pianist, ta oli suurepärane helilooja ja ta oli ka muusikapedagoogikauurija kokku see viis valdkonda, viimane võikski olla siis on koolimuusika edendaja. Sest lõppude lõpuks oli kõik ju sellele suunatudki. Helilooja kategoorias saab tänavuse preemia stipendiumi Tauno Anss, tere ja palju õnne. Tere ja suur aitäh. Ennist just kuulsin, et sulle tuli üllatusena see stipendiumi. Järelikult sa ise suurt lobitööd ei teinud, aga oskad sa arvata, millega sa seal ära teenisid? Ei oska niimoodi, kui sa küsid otse öelda ühtelugu, et vat kuula seda lugu, et see oli, millised on need kriteeriumid siis, et üks helilooja selle stipendiumi saaks. Heliloojale määratakse stipendium ja selle järgi, kuivõrd ta on pöördunud näoga siis et noorte poole. Tauno Aintsi puhul muidugi eelkõige see viimaste aastate looming, mida ta on kirjutanud just lastele, nagu näiteks ETV lastesaade Buratino tegutseb jälle siis nukuteatri lavastas hunt ja seitse kitsetalle kontsertetendus Limpa? Jaa. Ma arvan, et kõik muusikaõpetajad, aga ka üldsus mäletab just läinud laulupidu ja seal oli Tauno Aintsi rongisõit, mis oli kirjutatud siis sümfooniaorkestrile ja mille esitasid mudilaskoorid ja originaal on siis Gustav Ernesaksale. Noore heliloojana olen katsunud mina kõik vastu võtta, mis pakutakse, kõik, mis tellitakse. See, et lastemuusika on esiplaanile tulnud, rohkem tähelepanu pälvinud, see on ühelt poolt suur rõõm, teiselt poolt näitab äkki seda, et selles valdkonnas on nagu nõudlust. Rohkem. Aga mul on hea meel, et sellel aastal on muusikaõpetajana saanud stipendiumi Karksi-Nuia Gümnaasiumi õpetaja, dirigent Sirli eesik. Kahtlemata. Ta on kaks nime, keda ma arvan vabariigis tuntakse vägagi kõigepealt siis koolimuusika. Edendajatena saavad stipendiumi Thea paluoja. Viilup on teine kooli muusika edendamise valdkonnas stipendiaat. Nii ja Tauno oli siis neljas. Nii et sel aastal neli stipendiaate. 20. septembril möödub 50 aastat šansi piiliuse surmast. Sellest ajendatuna kandis seekordne juba kaheksas Sibeliuse festival Lahtis pealkirja Sibeliuse viisid Juminda vaata Mestorinajasta. Koos rahvusvahelise ajakirjanike grupiga oli minulgi võimalus kuulata kahte festivali kontserti ja viibida kahel orkestrile tähtsal esitlusel. Lahti sümfooniaorkester on teinud viimase 20 aasta jooksul Osmo vänska peadirigendiks oleku ajal tohutu arengu ning kasvanud väikesest linnaorkestrist nii Soomes, Skandinaavias, aga nüüd juba maailmas üheks arvestatavaks sümfooniaorkestri. Eks seda eelkõige tänu Sibeliuse muusika salvestustel, mistõttu seda peetakse praegu parimaks Sibeliuse orkestri. Eks lahti sümfooniaorkester on ka kõige rohkem välisturneedel mängib Soome orkester. Viimane suurem esinemine oli BBC Promsile, kevadel mängis orkester aga Berliini filharmoonias Jeviini musid Ferainis. Üks festivali ajal toimunud esitlus oli firma piss, uus Sibeliuse kogutud teoste väljaanne sedapsi absoluutselt kõigega, mis ib eelselt säilinud ka seni salvestamata teosed, originaalversioonid ja erinevad redaktsioonide, aga ka maailma esiettekannete salvestused helilooja eluajast. 65-l plaadil, mis jagatud žanrite kaupa 13-ks blokiks sümfooniatest ja põimidest, kammermuusika ja lauludeni. Valmis õnnest esimesed, kas kogu väljaanne peaks valmima 2010. aasta kevadeks. Esitlusel püüdis firma piss turundusdirektor Robertson paar selgitada, miks selline grandioosne töö ette võeti. Üks põhjusi oli see, et Robertson paar isiklikult armastab Sibeliuse muusikat, mis ka nüüd pool sajandit pärast helilooja surma mõjub värske, inspireeriva ja originaalsena. Oluline on ka see, et firmal on olnud õnn teha koostööd väga heade muusikutega. Esinejate loetelus on lahti sümfooniaorkester Svenska juhatusel, Jötebori sümfooniaorkester Neeme Järvi juhatusel, tempera kvartett, Monika grupp, Anne Sofie von Otter, Jorma hünninen, Jaakko kuusistu, Leonidas kavaakostonksuncang, Dorlefteedeenia folke Kreezbek juba alates firma rajamisest 1973. aastal, kas tal oli Robertson paaril unistust salvestada iga noot messi piilus iganes kirjutanud. Sibeliuse perekond on olnud erakordselt abivalmis ning andnud firma käsutusse kõik olemasolevad materjalid. Härra paar möönab, et Sibeliuse on tuntud ka halva muusika, kirjutas ajana, kuid tema isiklikult ei usu seda, vaid arvab, et osa Sibeliuse muusikat on halvasti esitatud. Robertson paar peab oma ülesandeks leida artistid, kes neid teoseid hästi salvestaksid. Piss alustas Sibeliuse uuringuga juba 1986. aastal koos muusikateadlase Andrew baarnetiga, kes on kõigi nende saate jooksul olnud firma nõustaja ja kes esitles lahti festivalil ka oma äsjailmunud raamatut Sibeelusest. Tema koostatud on ka põhjalikud plaadi bukleti materjalid, mis on soome, inglise, saksa, prantsuse, jaapani keeles teine lahti sümfoonia orkestriga seotud esitlusi oli uue klassikalise muusika internetiportaali esitlus. Seda tutvustas Saltarello turundusdirektor Lauri jamseen. Internetiportaali Classic Life eesmärk on pakkuda meie kiires elus interneti kaudu võimalust osa saada kõrge taseme eelistest orkestri kontsertidest nii otseülekandena kui järelkuulamisega portaale paati lahti sümfooniaorkestri initsiatiivil ja esimesed ülekanded toimusidki lahti Sibeliuse festivalilt. Järgmine ülekanne on 25. septembril Ungarist. Portaal on ingliskeelne ja tasuline. Selle aadress on wwwkla kassic life punkt com. Sibeliusest ja lahtiorkestrist kuuleme klassikaraadios lähemalt 20. septembril Sibeliuse mälestuspäeval albumi tunni ajal kell veerand neli. Laupäeva hommikul kell 10 saame ka kuulata helilooja sünnikodus Aino last salvestatud kammerkontserti, kus esineb tempera kvartett. Pühapäeva hommikuti jätkub Maia Lilje saatesari poolsajand Tsibedluseta. Sibeliuse sümfooniaid saab kuulata kolmapäeviti 19. ja 26. septembri ja kolmanda oktoobri õhtul kell seitse. Nõnda tähistab klassikaraadios suure Soome meistri viiekümnendat surma-aastapäev. Põhjanaabrite muusika saavutuste üle on meil sageli olnud põhjust rõõmu tunda nüüd Sibeliuse Viiekümnest mälestusaasta andnud tõuke taas suurele kontserdisarjale Londonis. Seal kas Kaheteistkümnendal septembril sans John Smith Discovery katedraal Realis solistideks lauljat Mari Palo ja Jussi möllus. Sari on suurelt afišeeritud soome muusika pidustusena Londonis ning kannab nimetust Sibeliuse bioon. Viienda detsembrini kokku 23 kontserti paljudes erinevates saalides, kuue esiettekandega. Lisaks kaks loengusarja ja üks filmisari. Kõigis kavades, mis enamjaolt kammerplaanis, on esiplaanil Sibeliuse aga ka teisi autoreid Soomest ja mujalt solistid, Soomest, kaastegev ka kuulus Inglise kammerorkester. Septembris on kavas veel kolm kontserti, sealhulgas ingeneni klaveritrio ja pianist Paavel Jumpanjani kavad, mõlemad liigmarhoolis. Guessesed Helsingi pidunädalad keskendusid end Magnus Linberi loomingule, siis Berliini Filharmoonikute avasid oma juubelisaja 25. hooajaga koguni Magnus Lindneri uus teosega. See Tyson peadirigent saime rätla juhatamas endis on need, tuleb orkestri kaua veel kord oktoobris Berliini kõrval on kes kaastellijaks San Francisco sümfooniaorkester ning seda esitatakse uudissarjas ka New Yorgis Tokyos. Londoni tipporkestrites London Symphony Orchestra, kelle peadirigendiks Jaanuarist Valeri kerged on sel nädalavahetusel lutserni festivali külaliseks maestro Colin Davis ega jal lutserni uue skulptuuri ja kongressikeskuses Elgari Enigma variatsioonid. Jad hoolsati üheksas homme Beethoveni kavas neljanda kontserdi solistiks ka Jevgeni Kistsin kodus ärbikanis jätkab Valerigeerigi jääb oma Gustav Mahleri sarja kuu lõpul kolmanda sümfoonia, aga vahepeal annab orkestri kaks kontserdiga Bukarestis enescu festivalil solistideks Well Jevgeni Kistsin. Ent eile oli Bukarestis maltsa argeritsi Nelson Freiri kahe klaverikontserte ning palee saalist Dresdeni Filharmoonikute uhke festival, kus täna Vene rahvusorkester sal tütuaal juhatusel ja Marta Archerit siingi solistiks ja kahel õhtul sordist valli Essbeerium 21 Emmarryperaya klaveri 1000 teeniumis. Igal hommikul toimuvad Bukarestis Aga kontserdid enescu muusikast. Samu teoseid võib kuulata erinevais ette kandeis. Londonisse tagasi ikka teisel tipp kollektiivil Londoni filharmoonia orkestrile. Tuntud nüüd eelkõige Klainburni ooperifestivalijuhina. Uuel kolmapäeval juhatab Keiu rovski helbioodia esimest korda peadirigendina. Warneri Parssid oli sissejuhatus Bergi kolm palaja maaleri Taskele agente, kontserdi eelvestluses, tutvusta peadirigent oma esimest hooaega. Muidugi on selles kohe ka üks põrutav uudis, son taevaneri viiulikontserdi lalistri maailma esiettekanne 26. septembril. Mida tuleb mängima Nicole vene täiti. Londoni Kuninglik filharmoonia orkester, kelle peadirigendiks Danielle kati alustab hooaega hoopiski Aadria mere ääres Dubrovnikus. Üleni Beethoveni kavas kolmikkontsert, kus solistideks Julien rahvlin, Miša Maiski ja Ita Margus olen. Ja see ongi suve lõpufestival Julien rahlin ja sõbrad nüüd Dubrovnikus juba seitsmendat korda. Tänavu on siin viiendast septembrist homseni kokku üheksa suurepärast kontserti mitmes eri paigas aruldastes aatriumidesse, paleeväljakuid. Londoni orkestri homne vabaõhukontsert Danielle kati käe all on ammu välja müüdud. Kuninglikule orkestrile on kodus nüüd residentsiks koguni kaks kuningliku Albert hool ja kadugevnhool. Viimases tehakse avakontsert 19. septembril Täsmil lit del maks, Bruchi esimese kontserdi solistiks. Eelmisel hooajal tähistas orkester oma kuuekümnendat aastapäeva. Kes tahab näha tõelist maailma tipporkestrite paraadi, pidanuks juba 10.-st augustist sõitma lutserni festivalil Šveitsi võluveldavas maestro Claudio Abado oma lutserni festivaliorkestriga juba seitsmendat korda suurejoonelised pidustused. Vaid homseni kestab see seekordne paraad viimastena publiku ees, San Francisco sümfooniaorkester Maikel tilt son Toomase ja London Symphony Colin Davis käe all. Claudio Abado teatas aga just nüüd, et ja tervise pärast jätma lutserni festivaliorkestri kontserdid New Yorgi kaalnegi roolis oktoobri algusnädalal ka Mozarti orkestriga sähvata esinema ning juhatab arsti loal alles novembri algul Polonnias. Kui kodus tähistab Soome raadio sümfooniaorkester oma kaheksakümnendat sünnipäeva, siis Helsingi linnaorkester on tänaseni kaks nädalat Kanaari saart. Edendatakse siin Fanhozessanaabria Priit Laifadel sia loo taeva tütar, mille autor onlas Palmasse Ülikooli viitse lektor kultuuri alal Soome ja Rootsi orkestrid, Kanaari saartel, sagedased külalised. Miks ei võiks sealt mõnd projekti taotleda endale ka meie ERSO? Kui eelmisel nädalal olid eesti muusikud Paavo Järvi ja Erkki-Sven Tüür tähelepanu keskpunktist Frankfurdis siis sel nädalavahetusel preemeri festivalil. Eile õhtul tegi esindussaalist Leera over Bachi vene reekviemi maailma esiettekande Tõnu Kaljuste ettekandjaks preemiani Filharmoonikute koor Latvija Riiast, rahvus, oper Estonia poistekoor. Festivali tellimus, rekteemisson Leera Overba kasutanud Puškini mandril stami plokkija Ahmatava luulet. Täna esineb preemeli festivalil tuttav mitmelt aastalt New Yorgi absoluutansambel Kristjan Järvi juhatusel. Standardkava nimega andas Partsi ümber mosaiik. Ja kui kava alustab Jeimz Mcmiljonissari Adazzy ass. Järgnevad kaks maailma esiettekannet Frans Haklilt ja siin prits kerilt tehakse ka mälestuskummardus 11. septembril lahkunud pianistina heliloojale Savinulile, homme festivalil juba Euroopa kammerorkester Franz Valleli juhatusel. Aga Neeme ja Paavo Järvi on sel nädalal avamas oma orkestrit ega uut hooaega Neeme Järvi lon haagi residenti orkestri solistiks Šostakovitši esimeses viiulikontserdis, lätlanna Baibas riide. Neljapäeval eile ja täna kavamas tava kohaselt Hollandisse helilooja nüüd Hendrik andrisseni Richerrgaa äärel siis teisipäeval veel Järvil printsessipäeva kontsert, kus kavas veel lisaks kaks Hollandi heliloojad. Paavo Järvi avab hooajas Cincinnatis kahe erineva kavaga. Lisaks on tal nüüd kaasas kaks värsket tunnustust plaadi ajakirjadelt. Pas Erkki-Sven Tüüri autoriplaadi magama Errzoga Cincinnatis kõigepealt eile täna ebatavaliste Wagneri kolm orkestri intermeediumi ooperites siis Beethoven ja teises kavas Mozarti flöödikontserdi solistiks säärambel saali. Ja kohe on Paavo tagasi Euroopas viies kontserdireisile amsterdami kontserdi power kestri ja seejärel veel kord frankfurdi raadio orkestri. Lõpetuseks põnev uudis New Yorgist, Lorin maa. Selle järel tuleb New Yorgi filharmooniaorkestri peadirigendiks aastast 2009 vaid 40 aastane New Yorklane Allen Silvert kes on tuntuks saanud just Euroopas Stockholmi Kuningliku filharmoonia orkestri praegune peadirigent samas ametis. Kas antažee ooperis Silberti kõrvale tuleb esimeseks külalisdirigendiks, aga Riccardo Muti? Tänasele helikajale tegid kaastööd Mirje Mändla, Hedvig Lätt, Kersti Inno, Kristo Käo ja Priit Kuusk. Saate toimetas Tiina kuningas, operaator oli Katri mõõdik. Aitäh kuulamast ja kena nädalavahetust.