Algab saade sarjast järjehoidja stuudios on muusikateadlane Tiia Järg. Järjehoidja. 15. märtsil 1944 lõpetas oli veeemmess, jään kolm väikest liturgiat jumalikule kohalolekule. See teos oli kirjutatud klaverile, Malterno lainetele, naiskoorile ja orkestrile. Nädal hiljem, 23. märtsil alustas Messiaen klaveritsüklit 20 pilku Jeesuslapsele mille esiettekanne toimus 28. märtsil 1945 Pariisis. Kava osalis. Sellest ettekandest saab nüüd varsti kolmveerand sajandit. Teos on ulatuslik, tema kestvus on ümmarguselt üle kahe tunni. Ja nüüd, kus me siiani looming on tervikuna meie ees võib öelda, et klaverit oli messi kasutanud seni vaid ansamblites. Oma suhtumisest eelkäijate loomingusse ütleb messi on. Mulle väga meeldib rammu Ta klavessiiniteosed kadumannik, Oskar lati kogushopäen, kes minu arvates on suurimad klaveri komponist. Muidugi armastan made püssid. Ravelli hõiskas paari Alpennise ibeerijat ja Mozartit partokid Prokofjevi Puleesi klaverikontserti, kus žanri paremik on Mozarti 22 klaverikontserti. Kõik ülejäänud tunduvad ebaõnnestumist enam. Me siiani meelest. Kontserdivorm on aegunud. Mesi klaveriteosed ei ole mitte kõikide pianistide repertuaaris. Nende tehniline nõudlikkus ületab keskmise raskusastme väga tugevasti. Meseni klaveriteoste esmaesitaja Yvon Lorjoo. Tema hilisem abikaasa oli tehniliselt nii erakordne. Nii suutlik, et ära mängimise probleem langes täiesti kõrvale. Heliloojal ei olnud mitte mingeid piiranguid. Küll on hilisematele interBrettidele üsna raskeks ülesandeks Mess järgne klaveri partituur 10 sõrmega ära mängida. Aga aeg-ajalt sellega on toime saadud. Meeldetuletuseks. Mesi on sündinud 10. detsembril 1908 Avin joonis ja surnud 27. aprillil 1992 Pariisis. Ta õppis Pariisi konservatooriumis 30. aastani, õpetas Pariisi konservatooriumis 41.-st aastast kuni 78. aastani. Ta teenis organistina kõige otsesemas mõttes jumalat. Igal huvilisel oli võimalik teda jumalateenistustel mängimas kuulda. Tema teoste erilisus torkab silma üsna varakult ja laskumata üksikasjaliku tehnika kirjelduseni. Niisugune raamat on neil olemas minu helikeeletehnika 44.-st aastast, muide on ta ka ise võtnud vaevaks kirjeldada oma muusika teisi külgi. Ta on kirjutanud traktaadi rütmist. Rääkimata sellest, et angerjad, tänud ka moodsad lähenemisega solfedžo pole. Ta nimetab neid loenguteks ja nii edasi. Temas oli väga palju pedagoogi. Aga kõige meeldejäävam peaks kuulajal olema ikkagi peale messeni vaimsuse, tema rütmika. Mida ta teeb selle rütmiga, et kuulaja on tõstetud nagu tavaelust välja kõrgemale. Messi pakub sageli võimalust külaliselt kokku puutuda igavikulisega. Natukene lihtsustatult ma ütleksin. Kõige olulisem selles rütmitoimes on lisaväärtus sel lisaväärtus rütmis tähendab, et tavalisele taktimõõdule on lisatud mingi pisikene rütmiline üksus, mis kuidagipidi enam regulaarsusega kokku ei lähe. Näiteks kõige tavalisem on viis neljandikku, seda on ju muusikaajaloos varemgi kasutatud või seitse kaheksandiku, aga võib panna ka 10 16 kümnendikku takti ja siis hakkab meie regulaarsuse mõõt natukene kannatama. Kui järgmine takt sisaldab 13 16 kümnendikku või midagi sellist. Need rütmi, ühikute punktiga, pikendamised viivad regulaarsuse mõiste nii palju paigast ära, et eakategi muusikalises kujutluses hõljuma mingisuguses kosmilises ruumis toetust oma rütmiuuringut, tele ja rütmiteooriale On messean saanud aga mitme rahvamuusika toel Indiast, aga ka Bulgaariast võib arvata, ta uuris väga põhjalikult ka Stravinski kevade pühitsust. Ta võttis kasutusele mõiste polümodaalsus. Shan puhtalt tema termin. Ja tegi muidki julgeid samme uue muusika tuleviku suunas. Tagantjärgi tarkusena korjata, takse need messi seisukohad hiljem ülesse, hakatakse nägema protsessi tema arengus. Oletada võib niisugune rütmikäsitlus paneb interpreedid täiendava koorma ja tekitab võib-olla esmasel kuulamisel muusika vastuvõtjas. Pöörduksime nüüd tagasi tsükli juurde, mille tähtpäevast tänane järjehoidja üritab välja teha 20 pilku Jeesuslapsele koosneb 20-st ši eeliselt Jeesuslapse sünniga seotud palast. Nendel aladel on pealkirjad ja nendel paladel on ka helilooja poolne sõnaline kommentaar. See võib meile pisut üllatav olla. Aga kindlasti peame me uskuma, mis seal on korduvalt ütelnud välja, et maailmas on kaks väga olulist asja. Kristuse sünd ja linnulaul. Ja kuulaja teab, et Messi klaveriteoste hulgas on veel üks, võiks öelda hiigeltsükkel lendude kataloog kus linnulaul on tõesti täiesti erakordselt muusikasse panduma kuulaja ette toodud. Üritame siis nüüd värskendada oma tutvust messeani klaveritsükliga 20 pilku Jeesuslapsele. Eesti kontserdi kuulajal oli kõnealuse tsükliga võimalik kontakti saada 25. märtsil 1991 Estonia kontserdisaalis, kus 20 pilku Jeesuslapsele kõlas Peep Lassmanni esituses. Ja seda kontserti Peep Lassmann kordas 27. märtsil 91. aastal Tartu Ülikooli aulas. Mis oli siis veel olemas ja siinkõnelejal oli võimalus saata messeanile selle kontserdikava. Tõenäoliselt rõõmustab heliloojat alati teadmine, et tema loomingu vastu kusagil kaugemal huvi tuntakse. Mida kirjutas Messi selle tsükli ette kaemus Jeesuslapse sõimes ja pilkudest, mis temale langevad alates jumala isa väljendamatust pilgust kuni armukiriku mitmetähenduslikku pilguni läbi erakordse rõõmu, vaimu ja õrna neitsi pilgu, seejärel inglid, targad ja kehatud või sümboolsed olendid, aeg, kõrgused, vaikus, tähtristtähti rist on üks ja sama teema, kuna üks alustab ja teine lõpetab Jeesuse maise perioodi. Jumala teema esineb endastmõistetavalt isa pilgus poja pilgus ja rõõmu vaimu pilgus palas. Tema järgi on kõik tehtud Jeesuslapse suudluses. Ta on esindatud neitsi esimeses armulauas. Ta kannab endas Kristust, ta on ülistatuna armukirikus, mis on Kristuse keha. Peale linnulaulu kellamängude, spiraalide, stalaktiitide, galaktikate footonite on mind mõjutanud ka don Colomba, Marmiooni, Püha Toomase, Püha Johannese, Ristija Johannese pühade Reesa evange listide ja mis ei tekstid. Akordi teema ringleb ühest vallast teise tükeldatud või koondatud vikerkaar, eks on ka rütmikaanon neid polümodaalsusi mitte pööratavaid kahes suunas avarduvaid rütme, kiirenevaid või aeglustuvaid vältusi, asümmeetrilist gradatsiooni, registri vaheldust ja nii edasi. Klaviatuur on väga komplitseeritud, ümber pööratud Arpeetšov resonantsid mitmesugused kaared. Rohkem kui kõikides oma eelnevates teostes. Otsisin siin saladusliku armastuse keelt, ühtaegu erinevat, võimsat ja õrna, mõnikord brutaalsedki. Olivier Messiaen 1944. Kuulame nüüd osi messitsüklist 20 pilku Jeesuslapsele Aleksandra Joosep, Enn Eesmaa esituses. Isa pilk, täielik fraas jumala teemal, jumala ütleb. See siin on minu armsaim poeg, kellesse ma olen pannud kogu oma lahkuse. Tähe pilk Tähe ja ristiteema vapustus halastusest. Täht särab lihtsameelselt kõrgudes risti kohal. Neitsi pilk, süütus ja õrnus, tüse naine, hiilguse naine, neitsi vaatab oma last. Ma tahtsin kujutada puhtust muusikas, selleks oli vaja teatavat jõudu ja eriti palju naiivsed, lapsikud õrnust. Poja pilk pojale saladus valguskiiröös Rõõmu peegeldus vaikuse linnud, sõna inimloomuses inimliku ja jumaliku loomuse ühinemine Jeesus Kristuses. Tõenäoliselt on tegu poeg sõnaga, kes vaatab, poeg Jeesus-last. Kolm kooskõla kolm moodust, kolm rütmi, kolm muusikalist kihti. Jumala teema ja punktide lisamisega saavutatud rütmi, kaanon. Rõõmu sümboliseerib linnulaul. Ristipilk tähe ja ristiteema rist ütleb talle. Sa saad olema preester minu käte vahel. Kõrguste pilk au kõrgustes, kõrgused laskuvad sõimele nagu lõokese laul, linnulaul ööbik, põõsalind, vint, ohakalind ja eriti looke. Rõõmu vaimu pilk, maruline tants, jahisarvedest, joovastunutoon, Püha Vaimu vaimustus, rõõm õndsa jumala armust, Jeesus Kristuse hinges. Ma olen alati olnud rabatud sellest faktist, et jumal on õnnelik ja et see kirjeldamatu jätkuv rõõm asub Kristuse hinges. Rõõm, mis minu jaoks on vaimustus, joobumus mõistetest kõige rohkem Hull vorm, idamaine tants, äärmiselt madalas registris ebaühtlastes laimades nagu tasapinna laul, rõõmu, teemaarendus, asümmeetriline rotatsioon, jahiaaria kolmes variatsioonis, arendusrõõmu ja jumala teemal. Idamaise tantsu naasmine, äärmiselt läbilõikav ja äärmiselt madal üheaegselt koda rõõmu teemal. Kuulsite saadet sarjast järjehoidja stuudios oli muusikateadlane Tiia Järg. Saade on järelkuulatav klassikaraadio kodulehel. Sarja valmimist toetab Eesti Kultuurkapital.