Urmas Oja, Sten raadio kahest. Ja aga mitte enam ainult kahekesi, me oleme siin nüüd praegu päris kolmekesi ja ta on meil siin stuudios ka, Björn Koop. Mees, kes on, noh, ma ei tea, kas see on nüüd nimetada, võib öelda, disainer, nüüd ma olen ametlikult auto disaini ametlikult autodisainer. Korrel, paberid, asjad kokku kõik, ja seda ainult ühe asja pärast. Ma ei tea, kas sa oled harjunud siis kui sa, kui sa räägid või vestled ka, Björn joonistab midagi käigu pealt midagi, et sellest ei ole mingit probleemi. Näed, siis ma annan sulle, näed? Stenniga siin rääkisime sellest, et ta tahab varsti endale uut autot. Sina nüüd selle vestluse käigus ole hea, joonista Sten neile vahepeal ka üks autodel on ka pere ja naine ja laps on täiesti olemas ja käin maadel, et olgu need teadmised sulle. Aga räägi siis nüüd, Eestis ei ole ju tegelikult väga levinud amet, et keegi on autodisainer. Ega ta otseselt ei ole vist küll, et siin ainult eks huvilisi iga aasta olnud, et kes saab Eesti kunstiakadeemias tulevad autod naine tegema aga seal on mingid takistused tekkinud ja, ja noh, see on päris keeruline sinna saada, eks ilmselt see ongi lihtsalt selline. Pigem nagu bürokraatia, selline teatav finantspool, aga huvi on. Suur, mida sul, mida sul on Eestis nagu teha, kui sa oled ju ametlikult autodisainer, siis saadki niimoodi sõpradele joonistada ilusaid auto pilte muffigi ju Eestis autotööstus ei ole, anna andeks ja, ja tõenäoliselt ju ei saa kunagi olema. Vist pandi isegi kinnise tartu busside tsehhis, mis ehitas neid rohelisi linna sõidukeid. Eks ta nii ole, tegelikult ongi, et autodifainile autod tehti seal nagu sellest erinevused, autotööstused vajavad disainistuudios ja disainistuudio põhimõttelist see, kes varustab meid lihtsalt ideedega sellest, kas Eestis võib olla vabalt autoseni stuudio ilma tõesti, seda, et näiteks Šveitsis oli üldse maailma parim auto disainikool, nagu aastast 85 kuni 95. Ja sellest, see oli tõesti nagu Royal kolledži konkurent, aga neil puudub igasugune tööstus. Et see on täpselt niimoodi, et disainistuudio ise saaks eksisteerida näiteks virtuaalstuudio kasteks autosid kolm teest ainult seal üleval, noh nagu päris džässi selliseid mudeleid välja ehitatakse. Et see jääks nagu ilmselt võimatuks, kuna Medele lennukeid merega transportida seal. See on mingi väike problemaatika ikkagi selle juures sisuliselt saaks tööd teha, eks ju? Midagi saaks kindlasti teha, on päris suur. Mida see tähendab, et, et sa võtad hommikul oma meilboksi lahti ja ootad, et sinna oleks tulnud pakkumine näiteks ma tea Ferrarilt või või Audilt, et ole hea mees, äkki pakud meile mõned ideed välja? Nii selles suhtes meil on Hyundai meeld, oksad. Laekakse ilmselt jääda. Et sellega peab ettevaatlik olema, turvakontroll on ikkagi nii tugevad, et kõik sellised meilid ikkagi ilmselt jäävad kuhugile pidama. Telefonikõnesid me võime teha nagu suhteliselt vabalt aga sa saad aru, et seal mingi plõks vahepeal sellest minul olla probleeme, ma võin Eestisse iga kell helistada. Et noh, emale või vennale teistele, kes prantslased, itaallased, saaksime endale probleem on turvakontrollides kontrollid. Kuule, sa rääkisid ära selle, millega sa siis tegelikult igapäevaselt tegeled, sa oled praegu Hyundai leival, kes maksab sulle palga, eks ju. Mida see tähendab siis sina, kes sa oled nüüd, ütleme siis ka noor, alles saanud diplomi, autodisainer, millist tööd silmitsi jundais tegema pannakse? Ikkagi otseselt projekti, et meil on nagu nõudlus, on suur disainerit, ärge selles suhtes, et sa ei saa endale palgata palju disainereid, aga kõik aegul vajades lisandite järgi ühele mudelile, teinekord on vaja ühes päevas 50 ideed on ju seal. Mul on lihtsalt piisavalt arvates ained, kes teevad. Et siis meil on viis, kuus disainer, kes varustavad ideedega, et seda savimudeli modelleerimine maksab niivõrd palju. Et ennem on vahenet idedklike ranna visanditele visandid viiakse kohe alla savimudeli kõrvale ja siis vaadatakse ruttle ära, kas kellelgi näppas midagi? Kellelgi ei olnud mingit, saavad ideed, läheme tagasi kakskümmendi, disainime uuesti. Aga need on ainult projektid, mis on juba käigus, üldiselt alustame nullist ja siis on nagu ka üks kolm-neli erinevat disainer kes siis pommistavad ideedega lisanditega lõpuks poster kahe-kolme nädala pärast, kes on siis presentatsioon? Aga kuidas see asi algab, selles mõttes, et olgu peale, et see, kui te juba teete, eks ju, mingeid visandeid, et siis on juba midagi kokku lepitud, eks seda kindlasti, kuidas algab nagu, kus on nagu see esimene ideed mida öeldakse, mida me nüüd hakkame tegema, millist, millist loovama nüüd jahtima? See on, eks ikka konkurendid ka, et vaadatakse järgi, mingi konkurent on midagi uut turule, siis me saame Korea poolt põhimõtteliselt pakkumise. Clictuslikud džungel on neli õnnistatud Tokyosse juulis Elleys ja siis Frankfurdi oma. Et need kõik konkureerivad omavahel ja siis üks nendest, kes võidab seal nagu stuudio saab rohkem kuulsust, saab rohkem projekte. Et selles mõttes muidugi konkureerima siis tulebki korea poolt tuleb see tellimused, näete, et umbes mingi auto tegi näiteks vist küll päris hästi, et üritaks leida tekiks konkurentsi, näiteks Volkswageni see olekski, ma olen siis, neil oli idee luua ka teatav selline nini või atraktiivselt autle konkurents. Ja see on lihtsalt üks stuudio nendest võttis initsiatiivi, pakkus Volkswageni või ma ei tea, kas seal läks läbi või lained selleks selleks hakkas tööle seekord sangetes disainistuudio isegi teinekord võtab ise vastutuse midagi luua. Aga enamjaolt ikkagi saavad tellimus suhteliselt koreast või siis suurfirma nagu selle emafirma poolt emotsiooni stuudio poolt. Kas see tähendab nii, et tegelikult ühte autot ei joonista mitte kunagi nagu päriselt ainult üks disainer need neid inimesi, kes, kes neid, kes seda konkreetse auto disain loob, on tegelikult. Põhimõtteliselt tiim suhteliselt väike olla, et viimases Junbetzeenus viis inimest ja kaks eksterjööri peale vaks interjööri peale siis üks minagi sellest mõlemast et seal, kus mingit detaili Aliex pluss animatsiooni sõitmine. Et, et seal on nagu viie inimestega härra küll ja noh, pluss muidugi aalias modelleerijaid, kes, kes teevad auto valmis arvutis ja savi modelleerid ja plussis mudelisse ehitatakse Itaaliasse. Kus on siis vanad, katkes otseselt otseselt tõesti teatrisse kirjutas metalli painutada iga nurga all. Et, et siin ongi Kiia mudel tähti samas kohas samaaegselt ja noh, ja mudeleid kvaliteet oli paremgi, Aston Martinile temasse näituse autor, mis seal väljas? No kas, kas on olemas mingid sellised legendid, kaheksa mingid automargid, mille puhul on teada, et vot see disainer on selle taga ja millised sellised kuulsamad hitta autot kasvõi meie tänavatel? Et selles suhtes nagu on Euroopas sellist tippdisainerid, on nagu üks noh põhimõtteliselt Euroopa ja maailma parimaid disainerid on Christian perske, kes on Volkswageni siin, tema on nagu selline täielik autodifainil, teatav Kuurum, et on nagu noh, ta istub Volkswageni 10.-le, meeldib seda nagu põhimõttelist teda ja keegi sealt ärastan nagu täiesti nagu teda kutsutakse, plotter disaineriks tuleb iga päev tuleb vaikselt kohale kahed välja, igapäeva lõpuks on tal kolm maa, kahte selliseid, väikseid ülikeerulisi vormi lahendusi. Ta tegi Volkswagen mikrobussi interjööri. Ainus asi, mida näha, sepsis. See ongi tihti ala tippdisainer, et tal on see, et nende asjad on nii kuidas öelda, atraktiivsed firmad otsustanud neid hiljem kasutada ja tehniliselt ei ole see võimalik. Ja aga noh, Volkswagen hiilgab selliste realistlike disaineritega, et Kristjan, sellest on üks selline plotter roboteid, aga teine asi on nii-öelda neil on nagu. Robert Klesnik ja siis meil on veel. Nime ma ei mäleta, aga need on nagu. Tuleb meelde, ilmselt nad on sellest paar sellist disainer, kes tõesti oskavad austerlane Volkswagen moodsat Volkswagen, golf neli golfis. Kõik nad tõesti teavad, kas nad autost teha autost seisaks. Kui, kui lihtne, kui keeruline on, on pääseda nii-öelda sellisesse staatusesse näiteks ühel ühel Eesti eesti taustaga disainerid, mida selleks vaja? Ilmselt on seal lihtsalt nagu toodavad seda järg, kuidas öelda, seda vastu panna, lihtsalt jätkata, jätkame sinna stuudiatest saatmist, aga samas peab jälgima ka ikkagi neid trende ja kõiki neid konkurente, mida nad teevad. Ja muidugi peab lihtsalt ise põletutega andekas olema, et ega ilmades on tegelikult need inimesed, kes seal ikka nagu kristlasest Anders vorming saab, tõesti, on sellisena sündinud superstaaril käsi lihtsalt liiga nagu ja need ideed, et see ei ole puhtalt joonistamine, sihuke vormitunnetus, et nendel inimestel selline kolm teeb tohutu mõtlemine, näiteks nad teavad juba, kus see mootor sees on, te olete selle kahe joonega, panevad peale silindrid, kus need asuvad ja joon läheb läbi tagumise ratta juurde piduriketta mingi nurk lihtsalt ainult juba teavad seda autot läbi ja lõhki ja seal mingisugust skulptuure kolmemõõtmeliselt juba neil peas olemas. Sengitutele sellepärast kutsutakse, plotter eksis vasakult paremale, auto läbivad. Kuidas teie teie töö tulemuslikkust mõõdetakse, on kamp mehi, kes pakuvad ideesid välja, kas on nii, et, et sina pead nüüd tegema kuu aja jooksul kolm sellist mõtet või ideed välja pakkuma, mis leiavad kasutust, et okei, siis õigustad ennast või sa teed kuu aega tööd põhimõtteliselt kaks kuud tööd ja ükski sinu ideedest läbi ei lähe, et siis, siis saab. Ongi niimoodi, et ikka hinnatakse ka selle järgi, et kui palju kas on siis savimudeleid tehtud, kui palju on näiteks ots tehtud või kui palju on toodangut tehtud. Toodang on, et see lagi, toodang on see, et kui inimene suudab toodangut teha seeriatootmisautode tähendab ta teab Serfeisse pead õpikut, metallipindala äikeste proportsioone ja noh, selles suhtes palja otseselt tootmises, aga näiteks eriliselt sellised superautot nagu noh, tõesti ülihästi tehnika Mercedes't selles Audi A8, nende disainerid tõesti teavad nagu pinda nagu A8 disainiga töödati kolm-neli aastat lihtsalt lindu läikeid paika panna. Sonis on suhteliselt tagasihoidlik lihtsalt kudesse, et autolt märgendatud autode brokkima tänava peal. Et kuidas see autos tänud on, et kuidas auto tõstis, seisab tänava peal, et noh selleks on nagu ja auto mõõtmed võivad samad olla, näiteks seitsmenda seeria teeme seisa tänaval, tal on selline ebakindel olek kui autot vaadata ka õlad, kus nii arvad sina või sa nagu Volkswageni trahvid on seda öelnud, et sellest ma lihtsalt noh, ma olen aru saanud, kui nad seletavad läbi, kuidas see on, on näidata kylm paberi peal, kuidas seda saab näha. See tõesti on niimoodi, et neil on nagu õlakoht ja see auto jämedaim kereosa, et nende suhe, kuidas need paike lähevad, et Audi A8 näiteks Volkswagen tuur on, mis on nagu tõesti igav auto, aga see auto lihtsalt seisab tänava peale, et tal on tõesti selline noh, see on nii peenelt paika aetud, seal mäng seal, et kuidas auto nagu, mis iga perspektiivi alt vaadata pealt küljes, sest inimesed on autos või ei ole, et kas on suured väiksed veljed seal, teine asi. Odavad autod püsivad ainult tänu Välgidele teinekord halvasti tänaval. Aga mõned autod lihtsalt seisavad väga hästi. Ütle nimekiri kiiresti neli-viis nime, mis sinu arvates on nagu sellised head, mida me täna võime tänava peal näha. Kindlasti inimesed just selles mõttes, et neli siis Porsche üheksa, üks üks kindlasti see viimane on tolleaegse ekse kuuseuces õitsema mõlemad. Ning kindlasti Audi A8 Porschega tuure puhtalt nad on nii hästi, seisavad tänaval mitte midagi disainiga seotud. Räägi, mis on see, mis on see sinu selline plaan või kuhu, kuhu sinu selline rida tööde ja arengute osas võiks viia, saad sa praegu, oled ühes Hyundai ühes Hyundai exe disainistuudios, mis on kindlasti hea saavutus. Sul on, sul on seal töökoht olemas, sa saad seal areneda, sa saad seal kasutada. Ma tean järele, noh, kõik on olemas, eks arene arenemiseks, kõik on olemas, aga kuhu, mis see plaan on sul? Eks see olegi, et me oleme küll mingil määral teis Juvialasiga kautsjon on selline et Hyundai siis ma saan põhimõtteliselt elada seda elu, millest noh, ma ei oska mängitult tuleksid saadatud hommikul tööle muusika käima, võtad oma kohvi ja lihtsalt visanud ja räägite, teist juttu võiks ta lihtsalt Se visanud protsessiga, kas autodisainiprotsessi näed nagu sellest nagu piisab, teinekord on aga selge see, et seal oma asjad, et selge, see unistuseks oleks ikkagi midagi nagu reaalsemalt teha, et noh, kas ühe mudeli välist kui aga lõpuks ikkagi valmis saada või isegi seeriatoodanguga töötada. Et noh, sellest praegu meil selliseid Hyundaid Seenus valmis, et selles suhtes oli päris suur kogemus ja ilma selle projektita ei tunnekski ennast nii kindlalt. Mis mudel sul, Hyundaid, Tseenus, millele jõuab pärast oli näituseauto, esitleti kaks nädalat tagasi ja see oli kontsept leida selline balanss, pereauto kupee vahepeal, et sellega tehtud päris palju tööd ja neil vaikudesse nagu mõned olid ikka väga head, kes tööle võeti. Et see oligi esimene projekt paljudele inimestele, kui õigesti, lehmegi 15 ja ülaneile. Ja siis Tõniste õnnestus, õnnestus päris hästi nagu stuudiodirektorit, üheksa. On see meka Itaalia, kuhu, kuhu võiks sinusugune noor ja karjääri tipptipu poole püüdlev inimene tahta. Vanastada kindlasti oli mingi kolm-neli aastat tagasi veel Itaalia, tegi väga häid asju, aga praegu on kasutatakse Torino teeneid ainult mudelite ülesehitamiseks, neil on head kogemused mudeleid ehitada. Aga kõik disainerid üritavad ikka väljapoole minna. Noh, üks asi on see, et meil ei ole, finantspool on kindlasti tunduvalt nõrgem teistel firmadel ja see tingib ka selle, et paljud pinnin, frii näitalmanni disainerid, nad lihtsalt liiguvad väljapoole, peenrasse või Korea firmadesse paljudesse Toyotasse lõksudesse. Ja seal ei ole otseselt midagi enam teha, et peale mudelite ehitamisel titaalian oma sellise kaotanud teatava autodes inimesed see on, et praegu on ikkagi Prantsusmaa ja Saksamaa, need, kes juhivad euroopa, sellist autodisaini. Saksamaal juba töötabki. Selles suhtes jah, on kuidagi õnnestunud, aga noh, see juhtuski tänu sellistele. Tutvustele sellele, et ma sattusin Volkswageni sisse, mis oli lihtsalt nagu selle, et kui ma tean, mis stuudios on, ma arvan seda, et esiteks mul Hispaania ei olnud kunagi sümpaatne olnud Volkswagen ka õudne koht. Aga siis tuli välja, et see kohal läksin meil mingeid tõesti olid. Christian seovski oligo all melonit Anders vorming. Näid Fraiser, ütlesime Daniel Saima, kes on praegu muidugi minge Star Warsi tegijatega. Et sealsed, sellised superstaarid kvalet mul neist õrna aimugi. Ja siis kõik see otseselt ei pea, aga kui sa oled sattunud võimelisemaks, võib olla. Eestist on võimalik saada autodisainer. Ei selge see, et kindlasti seda on muutut õppida. Kindlasti siis on üks selline disainivaldkond, kus on suuri võimalusi, asu suhteliselt huvitav töökeskkond. Et ja see on üks väheseid valdkondi, kus on võimalik päeva veeta lihtsalt autosid joonistades. Väga mõnus, sul on praegu käimas juba pooleli kunstiakadeemias oma workshop ja laseme sinna kohe tagasi, mille sa, mille sa Stenile, need valmis kiiresti siin visandid. Ma üritangi seda meie näituseauto Hyundai Tseenast joonistama milla, noh, mul on endal ka selles suhtes hästi meeles välispüüdisaineski minu Itaalia õppejõud, kes oli sakslane, kes oli siis mu daalias ja selles suhtes jällegi, et mul oli äärmiselt nägu ja temale töötanud oli rõõm näha, kuidas ta lõpuks oma auto valmis see kõik jooned ja kõik see kuidas ta selle auto paberil suutis savi viia selle lihtsalt nii realistlik ja niivõrd esimest korda elus näen tõeliselt sellist, näitas auto valmistamine valmimise protsessi esimesest lisandist kuni näituse pressifotode üles paneme panemisele animatsiooni ehitamisele. Et noh, kõik nullist 100-ni kritse tehtud. Kas nii kaugele jõudmisel on eelduseks see, et koolis matemaatikaülesannet tasemele on sul vihikusse joonistatud autod? Kindlasti, see on üks eeldus, ma arvan, et koolitööde ütlesin küll mitte midagi. Suur aitäh. Meil oli külaliseks Björn Koop. Siitsamast Eestist sündinud ja kasvanud noormees, kes täna töötab Hyundai disainistuudios.