Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Tänase kommentaari sisuks on olematute faktide muutmine läbi kuulujutu tõeks see tähendab evolutsiooni, kuidas kuulujutt, mille olemuseks on olla väljamõeldis ning mille saatuseks on kustuda mõne aja pärast, kui tõde jalule seatud. Seega jutuks meie ajastu revolutsiooniline olukord, mis muudab kuulujutu igavikuliseks nähtuseks. Vabandan keerulise sissejuhatuse pärast ja loodan, et järgnev praktiline näide kirjeldab neid mõtteid täies selguses. Suurbritannia jalgpalli meistriliiga võistkonnas. Arsenal mängib kaitses 23 aastane mees nimega äslik Howl. 12. veebruaril kirjutas sealne tabloid News of the World, et neil on pildid kahest meistriliiga mängijast ja ühest tuntud muusikust tegutsemas mobiiltelefoniga. See, mida mobiiltelefoniga tehti, kirjeldab loo pealkiri. Go sõna gei tähendab loomulikult homoseksualismi ja mobiiliga oleks nagu teostatud teatud samasooliste vahelist intiimakti. Paraku ei nimetanud ajalehte ühtegi nime. Seejärel astus mängu teine tuntud tabloidi san, mis avaldas mõni päev hiljem pildiazlikovliga, mainides naljatades, et tema ongi üks kuulsal pildil olijatest. San rõhutas, et tegemist on naljaga, aga see ei pidurdanud jalgpallihaiget rahvast edasi spekuleerimast. Nii siirdus arutelu paslik Howli seksuaalvalikutest arvukate veebipäevikute internetti vestlusgruppide veergudele. Oluline pole, kummale poole arvamused kaldusid, oluline on edastlik. Õulist kõneldi ja tema nimega seoses kasutati teatud märksõnu. Seega võime vahekokkuvõttena tõdeda, et üks ajaleht levitas kuulujutt ilma ühegi nimeta. Teine ajaleht tegi ühe mehe nimega nalja ja kolmandad osapooled hakkasid nimega spekuleerima. Eraldi võttes ei ole keegi äslycowli homoks nimetanud ega pole otseselt milleski süüdi. Aga äslik kannatab ja kaebab mõlemad ajalehed kohtusse. Paraku elame uut internetiajastut ja otsingumootoreid, jätavad kõik loetu meelde. Nagu öeldud, eruta säästlikke teema paljusid internetikasutajaid. Seetõttu kuhjus otsingumootorite mällu ohtrasti viiteid arsenali kaitsemängija kohta. Ja siin läheb olukord huvitavaks. Nimelt üritavad kõik otsingumootorid kavalate algoritmidega Kuda otsijale välja arvatavalt kõige kasulikumaid linke. Viimaste aastate kõige edukam jam täpsem otsijate vajaduste rahuldaja on olnud Google. Muuhulgas pakub Google välja võimaliku õigema otsingukombinatsiooni näiteks juhul, kui olete sisestamisel teinud mõned tähele ja, või samale sõnale on teisigi alternatiive ja võimalusi on teisigi. Google kuvab oma ettepanekuid alternatiivsete otsingukombinatsioonide kohta kohe esimese lehe kohal praktiliselt kõige suurema väärtusega pinnal, mis kõigile silma hakkab. Ja nüüd siis, kui sisestada Google'isse NIMI äslik Howl pakub otsingumootor süüdimatult, et õigem oleks sõnade kombinatsioon. Äslik. Geiolukorra kurbloolisus on selles, et kui näiteks mõni äslik Õuli idualiseeriv sinisilmne laps või juhuslik surfaja tahab midagi kuulsa jalgpalluri kohta teada antaks talle Google'i autoriteediga mõista, et äss Leon, mida ilmsemalt homo käies loo veel kord läbi. Esiteks esimene ajaleht räägib pildist ja teeb vihjeid homodele. Aga ei nimeta ühtegi nime. Teine ajaleht teeb nalja Ashley nimega, kuid rõhutab, et see ongi nali. Kolmandaks inimesed arutavad olukorda omavahel ja lõpuks paneb maailma populaarseima otsingumootor äslycowli nime juurde teise temaga seoses levinud populaarse sõna, jättes mulje, et need asjad käivad naturaalselt kokku. Jäästlikkovlile ei jää muud üle, kui Google kohtusse kaevata. Kas pole tore lugu?