Tere eetris portaal tehnolooga kommentaari esitab Kristjan Port. Selle nädala lõpetaks väikese pahameelepingega, mille saab siis nädalavahetuse ajal konstruktiivseks jõuks rakendada. Teema puudutab siin varemgi mitmel korral jutuks olnud intellektuaalse omandi omandiküsimust ja seda, mida keegi sellega oskab peale hakata. Lugu ise pärineb eilsest päevast, kui oli muuhulgas kuulsa kunstniku fon Miroo sünnipäev. Usutavalt ei tule kõigil inimestel kohe pähegi, mis kunstnik, see Huandmi rooli ja nii on tore, kui keegi selle probleemi kiiresti ja meeldivalt lahendab, nagu näiteks tegi seda maailma populaarseima otsingumootor Google. Google'il on tavaks olulistele sündmustele oma pealehel tähelepanu osutada firma logo mõõdukalt ümber kujundades nagu näiteks meile võidukat Torino taliolümpiapäevil, kus Google'i tähtede vahel oli jää lumeinglid või hiljutine kevadekuulutajad Püha Patricku päev kui logo kümbles iirimaistes ristikheinalehtedes. Noh, ja nüüd oli siis logo kujundatud pildina, mis meenutas oma iseloomuliku värvi ja kujundikeeles Huan Mirood. Ja kuna Google'it kasutavad miljonid inimesed üle maailma, kaasa arvatud lugematu arv õppimishimulisi lapsi siis taoline Google'i logo ilme muutus tekitas neis mitmes kindlasti konstruktiivset vastukaja. Muuhulgas teadvustati, kes oli fon, Mirooja, kus ta elas. Olgu öeldud, et sürrealismi harrastanud Miroom pärit Hispaaniast ja elas 1893 kuni 1983. Miro harrastas nii skulptuuri kui maalimist, kuid tegi seda omanäoliselt, võideldes vanamoelist traditsioonilise visuaalse kunsti meetodite vastu. Täpsemalt öeldes Miro oma sõnade järgi püüdis ta traditsioone vägistada ja tappa. Seega peaks Merooga tutvumine pakkuma huvitavat ainest paljudele. Vähemalt nii arvasid Google'i töötajad, kes Mirood imetlesid taolist lugupidamist kellelegi või millelegi vastu kajastab Google vaid kümmekond korda aastas. Aga kõigi üllatuseks saabus õhtuks Google'i peakorterisse kaebus ei kelleltki muult kui Hispaania kunstide õiguste ühingult, mis nõudis, et Google Mirooliku logo oma lehelt kõrvaldaks sest tegemist on võõra intellektuaalse omandiga. Tegemist on ühe totram juhtumiga, mida võib ette kujutada intellektuaalse omandimaailmas. Nimelt ei olnud ju Miroolikult kujundatud Google'i logo Miroo ega tema pärijate omand, vaid joonistatud Google'i oma kunstniku poolt. Kuid nagu väidab nimetatud organisatsiooni juht Theodor Peder, leidub googli logost autoriõigustega kaitstud materjali. Isand Peder läks koguni nii kaugele, et süüdistas Google'it kunstniku moraalsete õiguste kahjustamises kasutades kuule iseloomulikke jooni, elemente ja värvi oma logo kujundamisel. Õigem oleks selle koha peal osutada, et sellise rumala ettekäändega varjates kunstniku loomingut miljonite võimalike Miro uute austajate eest on surnud kunstniku moraalseid õiguseid tegelikult kahjustatud. Seega kallid kaasmaalased, kiirustage nädalavahetusel patenteerima oma isiklikult üle värvitud aia või maja värve, mõtelge ja lausega välja võimalikult palju häälikukombinatsioone ning miks mitte panna oma intellektuaalse omandikoti mõne maailmas tuntud poliitilise partei nimigi. Tänaste tavade järgi peaks vähemalt autorikaitse ühinguga koostöös sellest olema otseselt materiaalset tulu. Seega head nädalavahetust ja edukat intellektuaalomandikülvi.