Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Tänane kommentaar püüab vahendada huvitavaid arenguid ja arvamusavaldusi seoses Skype'iga, kes vajab meeldetuletamist, siis Skype on internetiprotokollile põhinev telefoniteenus, mis ühendab omavahel miljoneid arvutikasutajaid ilma sentigi küsimata. Skype'i algupärane käivitaja oli Taani päritolu janus friis Rootsist pärit Niklas senstram. Oma õnneks valisid nad idee arendajataks eestlased ja tänaseks on Skype juba õnnelikult edasi müüdud internetis kauplemiskeskkonna arendajale iibeile summa eest, mis pani kõiki ahhetama. Täpsemalt maksti kohe peo peale 2,6 miljardit dollarit ehk umbes pool Eesti riigi aasta eelarvest ja edu pandiks lubati maksta veel 1,5 miljardit. Kuid viimase diili täpselt detaile väljastpoolt keegi ei tea, aga spekuleeritakse mõistetega nagu käibe puhaskasum ja kliendibaas. Kuna Skype tasuta telefonisidet kratsisid paljud kukalt küsides, kuidas iibe oma investeeringu kasuks kavatseb keerata. Kuna internetitelefon on populaarne innovatsiooni teema, kaasatakse Skype'i paljudesse arendusprojektidesse kuni mobiiltelefonide nii välja. Ja lisaks võimaldab internetiruumiga piirduv helistamiskeskkond võtta väikese tasu eest kõnesid tavatelefonidele ja vastupidi keskmiselt hinnaga umbes 25 senti minut. Nende tegevustega plaanib firma, teenid umbes 200 miljonit dollarit aastas, mida on siiski ilmselt liiga vähe miljardite tagasiteenimiseks. Ehk välja peab mõtlema midagi uut ja ilmselt on firmal häid plaane kotis, mida tasahilju päevavalgele tuuakse. Seega jää ülejäänutel muud üle, kui kaudseid märke lugeda ja ennustada. Selles kontekstis on üheks väga huvitavaks arenguks üleeilne teadaanne, et Skype ei küsi ameeriklastelt ega kanadalaste sentigi, kui nad tahavad helistada tavatelefonidele. Esialgu jääb null sendi tasu kehtima aasta lõpuni. See omakorda tähendab, et firma sissetulekud vähenevad veelgi. Veel eelmise nädala arvutuste kohaselt toob iga klient firmale keskmiselt natukene peale ühe Eesti krooni kuus. Selle teadaande peale on hakatud üha rohkem, aga pead sügama, näiteks Businessweek toob vastuolulise käitumise selgituseks esile kolm võimalikku seletust. Esimene tuletab meelde Skype'i loojatele on hea õnne korral saada veel 1,5 miljardit. Kuna müügist on möödas juba pool aastat. Oletatakse, et kalendris on punane kuupäev, kui kokkulepitud edumõõdikud üle vaadatakse. Tasuta helistamisega loodetakse ilmselt parandada Skype'i kasutajate hulka, mis peaks olema kusagil 40 miljoni aktiivse kasutajaringis. Tänaseks on programmi allalaaditud küll ligi 300 miljonit koopiat, kuid paljud neist on sama inimese erinevates arvutites ja siis on ka hulk korra proovijaid. Põhja-Ameerikas ei ole interneti kasutamist silmas pidades 13 protsenti Skype'i kasutajate arv õiges proportsioonis ja seetõttu on arusaadav, miks seal just tasuta teenust pakutakse. Peamised kasutajad elavad täna Euroopas ja Hiinas. Teiseks võimalikuks ameeriklaste moosimise põhjuseks tasuta teenusega ja hooMicrosofti ja Google'i tung internetti telefoni turule. Konkurentsi üheks sümptomiks on ju hinnalangus, kui see peaks paika pidama, on oodata ka Euroopas Skype'i kõnede tasu nullimist. Ning kolmandaks võimaluseks on see, et Skype hakkab meile reklaami pakkuma ning kõige selle kukil on Alaskast valitud vabariiklasest senaator Teed Stevensi värske ähvardus viia tasuta Skype'i teenuse lõpetamiseks siis see seadus, mis nõuaks firmalt oma toimetamisest raha tegemist on, mida ilmsemalt vanaaegsete telefonikompaniide valulise reaktsiooniga, mis nüüd, mida eelmisemalt läbi majandusabist toituva senaatori ennast ilmutab. Osa sealsest Skype'i kasutajad on isegi lubanud senaatorile helistada, täpsemalt regulaarselt helistada, kasutades Skype'i ja kuna see teenus on nüüdsest tasuta, siis teha seda veel tükk tükk aega.