Tere eetris portaal tehnoloog, kommentaari esitab Kristjan Port. Paljude jaoks kindlasti suvepuhkuse algust tähistava juuli sissejuhatuseks esitan värske analüüsiorganisatsioonilt, mis kannab inglisekeelset nimetust free Hage rähk puukallistaja. Tegemist on loodusesõpru koondava ettevõtmisega, mille agendaks on motiveerida inimesi olema loodusega sõbrad. Sydneyst Austraaliast vahendab üks paljudest puu kallistajatest vorm. McClaren infot võimalikult efektiivse liiklusvahendi leidmiseks toetub oma infotükis USA-s asuvale 32 aastasele looga looduskaitseorganisatsiooni World Watch Instituudi ehk maailmavaatluse instituudi uuringule. Viimases selgub, et sõiduauto kulutab nõndanimetatud reisija miili ehk umbes pooleteise kilomeetri läbimiseks umbes 1800 kilokalorit. Olgu kõrvalepõikena öeldud, et keskmise kontoriametniku kogu päeva energiakulu on umbes 2200 kuni 2500 kilokalorit. Kes tahab oma energiakuluga kookide ja kohviga tasakaalus hoida, siis järgnevalt mõned referentsväärtused. Magades kulub umbes 60 kilokalorit tunnis. Kontoritöötajal kulub umbes kaks korda rohkem ehk sadakümme kilokalorit tunnis. Torulukksepal ampsamaväärset natukene kehalisemat oskust nõudev töö röövib tunnis 150 kilokalorit ning raske füüsilise töö tegija, nagu näiteks puuraidur kulutab tunnis kaks korda rohkem kui kontorirott ehk umbes 220 kilokalorit ühes tunnis. Toiduvaluuta energia vääringus ümber arvutatuna võib kontoritöötaja lubada iga tunnikese töökohta suhteliselt õhukese saiaviilu. Tulles nüüd kalorite maailmast liikluse keerisesse, siis üks auto kulutab inimese transpordil umbes 1200 kilokalorit kilomeetri läbimiseks ja seda on ju suhteliselt palju. Viimase tõdemuse tunnete ära hiljemalt siis, kui läheb, et autokütusest kassasse maksma. Bussid ja trammid kulutavad autoga võrreldes ühe kliendi kohta umbes poole vähem energiat. Kes loodavad need üliloodussõbralikule lähenemisele, unustamata iseennast, siis inimesed, kes valivad jalgsi käimise lootuses premeerida ennast liigse pontsiku või jäätisega. Liikluse huvisid laiemalt silmas pidades on olemas kolm korda efektiivsem liikumisviis kui jalgsi kõndimine. Selleks on loomulikult rattasõit. Rattasõit kulutab ühe persoonitranspordile ühe kilomeetriga hobusele tavalisel rahulikus tempos. Umbes 23 kilokalorit ehk kolm kilomeetrit rattasõitu vastab ühe kontorirotid tunni aja energiakulule mis omakorda lubab ära süüa ühe viilu saia. Vaatluse instituut tegi veel ühe arvutuse kõrvutades tunni jooksul ühe meetri laiuse teetranspordimahtusid erinevate liiklusviiside puhul. Kõige paremaks on selles võrdluses ronk, kandes 4000 inimühikut tunnis. Autode puhul langes transpordivõimet kajastav number oluliselt, olles tühised 170 inimest tunnis. Jalgrattaga Autosid inimeste transport efektiivsuselt pika puuga, täpsemalt üheksa korda ehk umbes 1500 inimest tunnis. Uurin käsib veel ameeriklaste üle, kus täna läbitakse rattaga alla ühe protsendi kogu liiklus kilometraažist samal ajal kui ülekaalulise elab sellel maal üle 30 protsendi. Hiljutise uuringu järgi asub ameeriklase töökoht kodust keskmiselt umbes kaheksa kilomeetri kaugusel ja statistika väidab, et Soomes on kodu ja töökaugus umbes sama lihtne arvutus kinnitacket. Kui see vahemaakodust tööle ja töölt koju kata rattaga kuluks päevas vähemalt üks hamburger. Õige asja nimel.