Võimalust soodus järgmine külaline, Jaan Kirsipuu, tuntud profijalgrattur, tere päevast. Tere. No meil on tänase stuudios olnud saatekülalised kõik, kes on tegelenud fotograafiaga, et, et see nagu sunnib kohe küsima, et Jaan, kui, kui sagedasti teie käte fotoaparaat satub ja kui hea meelega teise pilte teete. No vahest kui puhkusereisidel siis ikka satub kätte, aga muidu mitte eriti tihti. Aga kas see tähendab, et kuidagi näiteks sõidu ajal ka kuskil jalgratturid satuvad ilusatesse paikadesse ja ja pedaali vad nagu metsikult maad läbi vahel tekkinud nagu selline koht, kad, vot siia tahaks sulle tagasi, seda tahaks uuesti vaadata. Et see on nagu selline kena koht, ma ei tea, kas siis sõidu ajal või kerib lahti kuskil peale peale peale mingeid sõItub. Selliseid hetki on olnud küll, aga noh kõige rutem tuleb meelde Austraalia näiteks seal olen viimased kaheksa aastat on iga jaanuar ja noh, särama trennist isegi tihti kuttidel tele, kui see fotoaparaat kaasas ja isegi mu endal vahest ja ja said, on tehtud pilte lausa sõidu pealt. Nii et tõsi jah, kas, kas mõni loom on ka samal ajal näiteks teed tahtnud ületada või näiteks känguru? Mänguliselt heiduta? Nii tihti kohta ka linnalähedasele väga natukene kaugemale stepi minema, siis on neid päris tihti, võib näha, aga noh, mina olen ainult korra nagu looduses näinud, kängurud taga või kaks. Aga kas loomad üldse jalgratturitele on mingi riskifaktor vä? Jah, no kõige suurem risk on koerad, ütlevad. Koerad on lihtsalt lollid gaase jooksma. Liikuvad koerad, aga see on ka võistlustel nagu, kus on linnatänavatel või nii, aga see on küll ohte, on isegi olnud õnnetusi sellega. Ja ma usun, et annan sulle andeks, kui see, kui see võrdlus tundub natukene selline, selline selline kentsakas või mitte meelepärane, aga mul on vahel tundunud, et jalgratturid on enam-vähem samast suguvõsast rekkameestega kaugsõidu autojuhtidega, sest sest nii ühel kui teisel on, no pagan võtaks tunde ju aega, eksju, kus nagu selles mõttes. On küll teha midagi, kogu aeg on ju midagi teha nii ühel kui teisel, aga, aga samas ei, sa oled ikkagi ühes asendis sa maha nagu sellest hetkest tulla ei saa, sa oled nii-öelda sunnitud olukorras, sa pead siin ja praegu olema, mis tähendab ikkagi teatud nagu sellist kohustuslikku kohustuslikku elementi. Jah, vot selle peale ma tulnud ei ole siiamaani, et rekkameestega võrrelda, aga aga samas, tõsi see on, et ega mõtteid liigub päris palju rattasõidu aeg, et tavaliselt parem kõige paremat tulevadki just seal, tõsi jah. Aga noh, muidugi vahe on selles, et meie saame nagu rohkem värsket õhku rekkamehed, et aju on nagu rohkem hapnikuga varustatud. See on, see on väga tõenäoline. Kas, kas on nagu niimoodi ka, et kui, kui on mingid nagu sellised probleemid või asjad, mis nagu vajavad lahendamist, et vaata, ma mõtlengi, mul tuleb nüüd 240 kilomeetrine tuursel noh, võib-olla mis ei ole ühepäevane, eks ju, et seal on, nagu siin algab, seal lõpeb, et seal on nagu ilmselt nagu tööd rohkem, eks ju, sebimist ja vaja aga mingi mingi suurema suurema, pikema rattasõidu, mingi suurema tuuri raames saab kohe niimoodi käigu pealt asju siis läbi mõelda ja ära otsustada. Ei noh võidusõit, siis on ikka võidusõit, siis on mõtted ja kõik mõistus on kontsentreeritud ühele asjale, aga aga trennis küll pikkadel matkadel tulevad häid mõtted, tulevad head mõtted pähe, aga noh, ma muidugi planeerinud, et mul oli niisugune hunnik probleeme, et ma lähen trenni, hakkan arutama, neid sihukest asja ei ole, aga aga trenni ma teen niikuinii ja siis noh, aga tavaliselt lahendused võivad tekkida küll trennis, mõnikord. Kas seal linnatänaval sõitmine on ka vahel trend? Noh, siin on paratamatus linnast läbi minna kas trenni algul või trenni lõpus või siis isegi kaks korda päeva jooksul, nii et et noh, seal ikka trenni. Kas siis on nad kuidagi nagu selles mõttes teistmoodi ka, miks ma seda küsima, sest mõned ajanud nagu tagasi või nädalapäevad tagasi nägin teid treenimas trammi aknast jõudsite trammist mööda, need küsimustki ei olnud, ei ole midagi, tramm, linna kõige kõige kõige kiirem sõiduvahend see linn iseenesest noh, on nagu treenimiseks üldse nagu võimalik koht või tuleb siit lihtsalt võimalikult kiiresti välja pedaalile siis siis võtta nagu see treenimise Maide taktrütm. Et nojah, ikka mina proviga võimalikult kähku läbi linna saada, et noh miks ma üldse, kui ma elan Pirital, siis miks me üldse läbi linna sõidan, siis on kui on lääne või lõunatuul seal seal nagu pärnu või rannamõisa poole sõita. Tagasi saaks nagu allatuult. Aga jah, ma üritan ikka võimalikult kähku läbi saada. Samas noh, see võib olla ka trenn, kui ühtlaselt mööda suurt täida, üritad autodega ühe kiiresti sõita mööda rohelist vööndit nagu kogu aeg. Et püüda kogu rohelist tuld valgusfooride all, siis see on ka võib-olla ka treening. Nüüd kui mis sunnibki küsima kohe, kui palju nagu jalgratturid tegelikult profisportlastena oma või, ja mismoodi, noh, ma eeldan, et te planeerite oma treeninguteks teate ju täpselt, mida tuleb treenida ja mismoodi, et see ei ole ju lihtsalt, niiet. Ma nüüd istun sadulasse ja, ja, ja mättan läbi see 100 kilomeetrit nii kiiresti kui jaksan, eks ju, et seal seal ilmselt on nagu mingid mingid süsteemid, siis mis moodi see käib, millised need peamiselt sellised nüansid on, millele tähelepanu pööratakse? Nonoh tõid väga lihtne võrrelda isegi näiteks suusatajatega, nemad nendel on ka siuksed, intensiivsed treeningud ja on ka siuksed, pikad mahutreeningud rahulikus rütmis. Meil on täpselt samamoodi, aga noh, see vahet, et meil on võib-olla seda mahutreeningute osakaal, suureneb meil kokkuvõttes neid mahtu tuleb nagu natuke rohkem kui neil. Aga noh, see on loomulik, sest võistlused on ka pikemad, kui neil ei ole. Aga muidu on see kui ajaliselt võtta intensiivset osa 10 20 protsenti kogumahust, ülejäänud on nagu niisugune rahulik, lihtsalt pedaali, mina. No jah, aga sihuke mõõdukas tempos mitte päris sihuke. Ma kujutan ette ka lihtsalt pedaali, mine tähendab seda, et lihtsurelikud meiega laised oleks selle peale lihtsalt hingetud kohe. Kas jalgrattureid valivad ka ilma järgi treeningaega, et kui surfarid näiteks lähevad kohe õige tuule peale pöördesse, siis mis juhtub jalgratturitega kui tohib küll, ja noh, eriti talvel kui on torm. Prantsusmaal olles ma tean, et päiksetõusu ajal võib-olla miinus miinus kaheksa, siis ega ma ei lähe hommikul kell üheksa trenni, ma ootan mingi 12-ni või üheni isegi mõnikord, et oleks nagu üle nulli. Et seal on juba sellepärast, et tervist säästa ja teistmoodi planeeringu isegi päevi ette, kui noh, muidugi ilmateadet ei saa alati uskuda, aga et saaks niuksed kõvemat rinid nagu parema ilmaga ja siis kui on, nagu üritan sättida puhkepäeva, kui on niuke ilmateate järgi vihmane või midagi siukest, aga muidugi seda selle peale ei saa alati loota. Aga millisele inimtüübile sobib jalgrattasõit ka näiteks tervisespordi mõttes? Ma arvan, et kõigile ei olegi vahet ja solgi vast ongi see sportlasest kõigile sobib, et paljud teised spordialad, nagu kõigile ei sobi. Rea-ist oleks kontoriinimene, kes on harjunud istuma, saab seal ka rahulikult, kellel on kesise. Kellel on põlved haigeid, näiteks sellele sobib rattasõit ja rattasõit sobib minu arust kõigile. Kui palju peab sõitma selleks, et saada mingi koormus kätte? No ütleme, selline kontoriinimene, kes teeb trenni korra nädalas, võib-olla et mis see distants võiks olla, et ta saab ikka natuke muskleid arendada ka. No ma arvan, et kaks-kolm korda nädalas tunnikese sõidad, on juba esialgu päris piisa. Sealt on võimalik muidugi edasi areneda. Üks küsimus veel, mis puudutab just seda, seda võistlussõitmist ja, ja, ja, ja võrdlust rekkameestega kui palju on sellel võistlusrattal võimalik endale istumisasendid valida, sest on selge, et kolm tundi enam noh, ühes asendis seal istuda ei ole võimalik, selge, on see vahepeal tuleb püsti tõusta intensiivsemalt pedaalide seks, aga, aga kas kas otsitakse ka nagu islasendid, et vot nüüd oleks mugavam või nii või teistmoodi? Nojah tuleb küll ette, aga üldiselt me oleme omal nendel võistlusratastel ja treeningrattad samamoodi tegelikult selle rattasõidu tähendab, selle asend ratta seljas on väga täpselt välja mõõdetud millimeetri täpsusega. Eriti valida seal midagi ei ole lõpuks enam jah, siis on kõik välja reguleeritud, siis enam ei muuda midagi, aga või noh, vahest siis ütleme vormi vormi kasvades nagu lihased lähevad lõdvemaks noh, võib-olla pisut millimeeter-paar, tõstad sadulat nagu tunned, et on vaja tõsta, aga aga muidu jah, ega eriti asendit ei muuda. Nädalavahetuse võistlused Eesti meistrivõistlused on selja taga. Üks sõit läks seal, üks sõit läks seal hästi, ma ei tea, kas see grupisõidu viies koht oli vist viies, eks ju. Pakkuse ei pakkunud. Ei noh, loomulikult ma läksin võitma, aga samas ma nägin, et Erki Pütsep oli eile minust tugevam ja võistlus kujunes kataktiliselt temale soodsaks ja minule mitte. Nii et mul lõpuks Mursa üsna kähku selgeks, et ega minul nagu suurt lootust ei ole. Kas see käib natuke ego pihta ka kui, kui sa ei saa seda võitu kätte? Jah, mõnikord võib käia küll, sest kui sa ei mitte seda, aga et noh, mul lõpus lõppes tema üle hea meel, aga aga kui tunned, et oled nagu favoriit, tunned, et oled tõesti võimeline võitma ja siis kõik asjad on, kõik olukorrad on sinu vastu, siis jah, võib-olla, aga noh, eile ei olnud päris. Minupoolse polnud eile päris nii, sest ma ei olnud nagu ilmselt kõige tugevam meile. Kuidas käib enda peas nagu selle selgeks tegemiseni selgeks tegemine, et nüüd veel noh, ma pean veel, ma pean nüüd veel pingutama, ma ei saa veel katkestada, ma ei saa siit veel maha tulla või ei käi seda eriti, on tunne, ütleb nüüd kõik ja, ja ongi pidur ja, ja Ratasele. Katkestamise puhul mitte katkestad siis on kui sa katkestad seal tavaliselt nagu lootuse kaotanud juba igasugusele tulemusele. Aga näiteks seal esimestega koos püsides on küll niisugune, et noh näiteks mingi võistlused, mis on näiteks Tallinna võistluski ringidel noh, oletame, et saaks mingi hoopis raskem. Iga ring siis mõtled, et üks ring veel püsin esimeestega koos üks ring veel ja lõpuks võib-olla kes sul lõpuks võidu peale tulla, nii et noh Mis, mis nagu enda nagu sellise sisemise monoloogi, nagu piitsutaja kangeb lause on. Kurat, Jaansa jaksan küll. Pane veel või. Jah, lihtsalt üritad iga ringi ennast uuesti uuesti motiveerida ja noh, maailmameistrivõistlustel on niisugune olukord tihti, et noh, see on kogu aeg ringide peal ja iga ringi ajal on alati üks või kaks sihuke hästi raske kohta, niiet. Kas on mingi rituaal, mida sa enne võistlust teed? Sellel aastal jääb vist Tour de France ära, nii palju, kui ma lehest lugesin. No praegu küll jah, juhul kui nüüd keegi sprinteritest välja ei lange mingil põhjusel. See on kindlasti selline asi, mis mis ei tule nagu sellise, noh, see ei ole hea uudis, on, selles on alati kahju, eks ju. Noh, kas ma olin juba enam-vähem, aimasin seda, et noh, esiteks pärast minul seda vigastust ma ei ole suutnud tõusta nagu ideaalses vormis. Ja noh, sellises olukorras eelistati teist Mis sellel aastal veel ees on, mis sõidutas maailmameistrivõistlused kahtlemata? Ei, mina vist ei lähegi, saab praegu hetkel? Ei ole plaanis, aga. Aga on veel tähtsaid võistlusi küll, augustis on Beneluxi velotuur ja, ja siis uue lõpusel. Varituur maailmakarikaetapid. Nii et sõit on suurepärane, aitäh Jaan Kirsipuu tänases hommikuprogrammis osalemast.