Ilusat Eestimaa suve jätku, soovides teile siit raadio kahest stuudiost, Reimo ja Sten teevad päevakorda ja meil on väga hea meel tutvustada üht üht erakordselt asjalikku noort meest. Tegemist on Martin Saarega, tere päevast. Tere. Kõigepealt teeme selgeks sinu identiteedi küsimus, et mitu korda sinu käest päevas küsitakse, kuidas on sinu suhted Inesega? Seda on viimasel ajal nüüd küll mõnevõrra vähem küsitud, aga, aga oli kordi, kus hetki, kus päevaseks neli, neli-viis korda sai see küsimus päevakorda tõstetud ja mis sa vastasid? Vastasin, et, et on hetkel kunstidega natuke nägin lood ja näituse avamisel, nii et nii et suhted on jahenenud. Meil on väga hea meel Martin, et, et sa leidsid aega ja tahtmist oma oma usutavasti üsna napist suvevaheajast aega pigistada ja näpistada, et meile külla tulla. See, millest me jutuajamisest alustamise alustasime, ei olnud tegelikult põhjus, miks me sind siia kutsusime. Meid väga ei huvita, teised sineson, selline pruut või ei ole, need huvitavad natukene teised asjad. Just just nimelt väidetakse, et sina oled siis nüüd käesoleva aasta kõige tublim keskkooli lõpetaja. Kui võtta aluseks riigieksamitulemused, vastab tõele. Täpselt täpselt nii ta on, kui, kui nüüd lähtuda jah, siis mingisugustest punktide keskmistest ja sellisest ainult akadeemilisest saavutusest Kordame need tulemused üle, ka kirjand oli 100, sul täpselt, mis edasi? Seal oli matemaatika, oli 100, seda ma mäletan. Oli ajalugu ja bioloogia olid punkti võrra kehvemad, ehk siis mõlemad 99 ja murelapseks oli sisi inglise keel 94-ga. Et see oli väikene ebaõnnestumine, kindlasti. Ja veel, meid kuulab praegu hulk inimesi, kes mõtlevad, et jah, kui mees ütleb, et 94 punn ja ebaõnnestumine, siis tere tulemast klubisse. Kas sa tead ka, millega sa alt läksid, kus ebaõnnestunud seal tuli kuskil libastumine tuli. No ma arvan, et läks lugemisülesandest, kus ma siis ei ei suuda tuvastada, kas tegemist on väära väitega või, või ei ole informatsiooni antud ja, ja eks siis arvatavasti võib olla viimases grammatikaülesandes ka, kus, kus oli 21 lauset ja ei leidnud, võib olla täiesti õigesti kümmet õiget lauset. Panid kuma vale koha peale nii-öelda. Kui sa Martin tagantjärgi nüüd mõtled, siis oli see pigem selline vormistamise küsimus, kui me võtame puhtalt näiteks kaks sajapunktilist eksamilt, siis mulle millegipärast tundub, et et teatud inimestele tulevad sellised skoorid aga lihtsalt kätte, et, et sa ei pidanud ma ideaal ajusid vägistama, eriti et see oli vormistamise küsimus. See see oli tegelikult 12 aasta sellise enam-vähem püsiva mõtlemise vormistamise küsimus, et tegelikult see, see eeltöö, mis sai tehtud, oli, oli piisav selleks, et enne eksamit mitte hakata rabelema. Et nii et ma usun, et, et kui, kui tunnis tähele panna ja aeg-ajalt asjad ära teha, siis on kõik võimalik. Ilmselt meil ei ole mõtet eriti hakata jahuma ja jamama teemadel, et mida sa söönud oled ja, ja kuidas need asjad käivad, ma usun, et te olete selles mõttes üsna tavaline, tavaline eesti Guteks? Jah, meil on traditsiooniline menüü, on traditsiooniline, eluviisilt ilmselt ka enam-vähem natukene sporti ja natukene muusikat ja natukene kino ja teatrit ja kõik, mis käib, aga aga oled sa ise mõelnud kunagi niisuguste? Ma ei tea asjade vahe korral enda juures nagu andekus, töökus. Kuidas sa enda puhul, et need asjad vahekorda jagakseksin? Jah, see on tegelikult küsimus, mida on küsitud siis umbes niiviisi, et, et mis on edu võti ja, ja ma arvan, et kindlasti peab olema vähemalt üks osa seal sellist sünnipärast andekust või lihtsalt seda, et inimesel on loogiline ja avatud mõtlemine kaasa antud. Ja teisalt kindlasti on, on vaja ka töökus, teine osa sinna juurde ja, ja ma usun, et ka tegelikult ambitsioonikas on päris oluline oluline faktor selles, mis, mis inimest määrab ja mis tema tegudele, mis teda siis tegudele sunnivad. Töökuse, ambitsioonikus ja tegelikult see kaasasündinud andekus on kõik olulised. Kui sa vaatad oma oma ajalugu kooli põlle mõttes, siis oled sa tulnud läbi nende 12. aasta kogu aeg täis viielisena. Teises ja kaheksandas klassis ei tulnud, jäid suvetööle? Ei suvetööle jäänud, aga, aga võime siis nii-öelda kaheksandas klassis oli, oli mõni käitumisprobleem ja teises klassis oli, oli lihtsalt veel natukene vara, et alustada akadeemilistele. Sa oled pettunud, tuleb välja, et minu, minu suuvärk ja, ja selline mõningane kriitiline suhtumine. Ja see on minu valdkond, kus ma, kus ma pätt olen olnud suurt tähendab seda, et sa oled õpetaja pikalt saatnud või? Ei ei, ma ei ole, ma olen alati olnud sellise väga reserveeritud. Nojah, ja ühesõnaga, ma olen mõnikord natukene liiga kriitiline olnud liiga avalikult. On sul selles mõttes Eesti koolisüsteem seal pingi nühkimine olnud alati suureks koormaks, et sa tegelikult oled sa koolipingis istudes mõeldud kamoon, seda saaksid teha hoopis teistmoodi, miks me peame siin kolmekümnekesi koos umbses klassi siis vastupidi, kuskil külmas klassiruumis, eks ole, istuma kuulama, kuidas üks vananevas keskeas, eks ole, naisterahvas räägib mingisugust juttu, mida me kõik juba ammu teame seda, kõik tuleks teha hoopis teistmoodi. Jah, on küll olnud neid hetki, kus, kus ma olen seda mõelnud ja ja on ideid, aga, aga ma usun, et kool on ja haridussüsteem on üldse üks kõige konservatiivsemad nähtusi ühiskonnas ja, ja selle muutused on paratamatult väga aeglaselt, nii et, et läheb aega, aga mul on hea meel näha, et on neid õpetajaid, kes, kes tõesti teevad oma tööd südamega ja, ja on huvitatud muutustest, nii et palju on veel midagi teha teisiti. Päevakorral on külas Martin Saarmäe, jätkame temaga hetke pärast. Martin Saar on raadio kahe külaliseks noormees, kes on kõige edukam tänavune gümnaasiumilõpetaja. Kui võtta aluseks riigieksamite tulemused? Martin, kas sama nutikust ja teadmisi oled kuidagi ära kasutanud? Kui me jätame õppimise ja kooli kõrvale, olete näiteks teeninud plusspunkte tüdrukute silmis sellega, et see aitab neil matemaatikaülesanded ära lahendada? Toimib niisugune asi. Kõik sellised mehhanismid on toimel, aga, aga tegelikult ma ei ole muidugi sattunud väga sellisesse keskkonda, kus, kus nii oleks pidanud minema, sest meie klassikollektiiv ja üldine selline sõpruskond on kuidagi selline minu akadeemiline olemas ei ole seal justkui väga päevakorda tulnud, et see on pigem selline loomulik asjade käik. Millega sa siis ütleme, sõprade seltskonnas, silma paiskama, jätame siin akadeemilise kõrvale, mis on sinu, see see nipp, see trump, et kui sina tuled seltskonda, siis kõik hakkavad sind kuulama, sinu naljade üle naerma või midagi sellist. Ma ei tea, kas seal päris täpselt nii on, alati, aga, aga ma arvan, et üks minu selliseid tunnusmärke võid, Freid, maake on siis kindlasti selline väga irooniline huumor ja mõnikord ka suisa sarkasm, et seda ikka juhtub. Nii et ma ütleks, ütleks pigem see huumoripunkt. Kas sa teed sellist situatsioonikoomika või sa nii-öelda mõttes valmistada ette igaks korraks, kui sa lähed kuskile seppade seltskonda, mõne sihukese hea, korraliku inglise huumori, näiteks mingi nalja? Ei, ei, see tegelikult tuleb täiesti loomulikult. Minu huumor on ikkagi eelkõige suunatud isikute ja sündmuste ettevõtmiste pihta päris sageli need tuleb loomulikult. Sinu lähituleviku kohta, Martin, oleme nii palju teada saanud et sinu plaanidesse kuulub inglise filoloogia õppimine, eks, ja kaugem eesmärk on olla keemiaõpetaja. Täpselt nii, suhteliselt originaalne valik, mulle tundub, mulle meenub küll kaks üsna tuntud ja kuulsat inimest, kes keemiat on õppinud. Üks on onu Bella. Ja üks on Andrus Ansip. Ja sellisel juhul on eeskätt olemas nagu ma neist valiksid, sellised. Miks sellised valikud? Ma arvan, et see soov keemiaõpetajaks saada minus olnud viimased neli aastat ja ma olen tegelikult sellesse valdkonda ennast juba panustanud päris palju ja sellega pikalt tegelenud. Ja inglise keel tundub kuidagi väga loomuliku jätkuna inglise kolledži-le ja kindlasti mind mind väga huvitab. Briti kirjandus ja inglise keel üldiselt on minu jaoks justkui teine emakeel, ma ütleksin, et seepärast see ja, ja ma usun, et bakalaureus ja magister teha erinevates valdkondades võiks olla isegi võib-olla levinum, kui ta praegu on. Väga hea Martini jaoks on meil ka tänu paarile kaasatud eksperdile üks väike pähkel ette valmistatud, see keskendub ka anatoomiale keemiale. Olla hea, kuula hoolega ja teie teisel pool raadiot ka. Nii tervitust meie oleme siis, palute siis eksperthinnangut andma, et mina olen Alfred Kessel, mina olen Ants Mähar ja töötame Tallinna tehnikaülikooli juures kiust oleme keemikud. Enda kooliaastaks, võib-olla nii palju rääkida, eks keskmine hinne, eks, eks sinu jaoks kas sinu jaoks kulla Alfred oli kõige tähtsam koolis keskmine hinne. Tollel ajal mind huvitas rohkem matemaatika ja ma kahjuks noh, ma pidin ühel aastal isegi topeltkursuse läbi tegema, kuna ühe õppejõu, ütleme keskkonna õpetanud, mitte õppejõud ütleme teadmistepagasile suht väike ja ma kordasin ennast uuesti, sulle tundus, et tema puhul lihtsalt aine aina edasi anda, see metoodika ei võimaldanud sul saada õpikust kogu täit kätte, said järgmist aastat ootama, jäin omale käele veel tegelikult praktilist nagu täiendust saama, sellepärast ja ma, ma sõbrale siin juba sellel ajal Tartu Ülikooli matemaatikutega saada lisa lisateavet juurde. See keskkooli, see keskkooliaegne matemaatikaõpetaja ja ütleme, see, see, see info jäi ikka minu jaoks väga nagu tooreks mõttes väga. Mina näiteks enda enda keskkooliajast mäletan, mäletan ikka väga seda, et mina olin läbinisti viieline õpilane, läbinisti läbinisti viieline. Mõned neljad siiski vankslased, teinekord tunnistusele, aga see oli see, et nendelt sellised ained, kus ma noh, eks sellised lahtise peaga posid tihtipeale laisad laisad, et teatud asjad, mis mind ei huvitanud, eks ma seal siis Nii-öelda joosta, et, et aga, aga selles mõttes, eks ma võtsin ennast kokku ja et ega probleeme ei olnud, et selles mõttes kindlasti, et noh, keskmine hinne mul ikka sinna oli 4,8 üheksa, eks ju siis oli viie palli süsteemis on minul viis kehaline kasvatus just selle keskmise hinde alla, kuna mul on niisugune füüsiline treening väga noh, mulle ei sobinud sellepärast et noh, tänapäeval On hea, et inimene saab valida, mida ta teeb või, või mitte, sest see oli parasjagu ahistamine. Noh igaüks ei taha palli taga ajada sellel ajal loom teiste poistega seal mürada platsil. Mind huvitas kindlad teadmised, ma teadsin, et ma tahan omal ajal seda äris asjas rakendada, mitte ajada mingit palli taga lolli mängida. Sellepärast, et eks siis olid ka spordialad selliseid ühe ühe hõlbalised rohkematega sangpomm ja kangeks õige mees tegi seda, et ega siis oligi õige selgemini teadvusse idee oli sellel ajal ja see oli isegi kõva loosung oli seal ja aga noh, õnneks õnneks siis ikkagi tuleb endale kindlaks jääda, et kui sul on teised huvid, siis tuleb ikkagi nendele kindlaks jääda ja see toob ikkagi eluks toob ikkagi selle elu ja õnnelikku elu, mida sa oled tahtnud, et et võib-olla küsiks ära selle ühe küsimuse, et nii palju tahaks öelda jah, meie, meie tublile tudengile, et palju õnne meie poolt see kesktulevasele tudengi tulevasele tudengile, et see keskmine hinnang on päris hea, aga ütleme niimoodi, et on, on vale öelda, et see on Eestis suurim, ütleme et me oleme omal näinud ka väga kõrgeid keskmisi hindeid. Ja noh, siin rääkida iseloomulikult keskmine eine näiteks ikkagi noh, ületab selle tegelikult natuke, aga mitte sellest, ma ei hakka ennast esile tooma ja küll, aga küsimus siis selline, et et küsimus on iseenesest suht keeruline, et kui arvestada seda, et paljudel ka loomadel ja inimestel on väga palju ühiseid jooni, öeldakse, näiteks sigade ja inimeste siseelundid on suisa sama sama keemilise koostisega, nad on, on väga lähedased, tegelikult võiks sigade siseelundeid täiesti julgelt inimesele siirduda. Aga küsimus tuleb sellega üsna sarnane, et äkki sans, ütled selle küsimuse ette. Et see küsimus oleks selline, et meid huvitab, milline on õnne, keemiline valem? Millistest koostisosadest koosneva õnn. Sest et on teada näiteks see, et ka lehmad ja loomad üldse, kui nad ei ole sellise stressi all, on, nende on nende ütleme, see tootlikkus on suurem ja näiteks lehmapiima hind on suurem, samamoodi ka kui on siga tapetud, siis on targem siga tappa võimalikult kiiresti ja valutult, deta ei karjuks ja selle võrra rahulikum liha maitsvam. Ühesõnaga mis on see, mis on see, mis on õnn, mis on õnn, mis on õnne valem? No neil võttis natukene aega, Martini nägu vajus üsna pikaks, vahepeal väga mõtlikuks, jäid. Aga järgnen sinu käes. Ja mis on õnne valem? Ma pean kurvastama selle küsimuse esitajaid, sellepärast et ma olen väga kindel selles seisukohas, et õnnel ei ole universaalset valemit. Neil on väga individuaalne valem ja see individuaalne valem lähtub tegelikult sellest, mida ma olen juba juba hiljuti päris mitu korda öelnud. Ja, ja see on hetk, kui, kui inimene tunneb, et ta on iseendaga väga heades suhetes ja ta on iseendaga rahul ja ja ta on rahul sellega, mida ta teinud on ning ta tunneb, et tal on eilsel väljakutseid ja, ja ta on valmis midagi muud tegema, midagi muud ette võtma. Kui ta tunneb seda hetke, et tal on kõik endaga korras ja, ja ta on endaga rahul, tal on seesmine harmoonia, siis siis see ongi see õnnehetk ja see tuleb ära tunda ja, ja seda hetke tundes tuleb see kindlasti ka välja öelda. Et tundkem ära need hetked ongi. Palun. Sinuga on nii läinud. Ma usun küll, jah. Räägi oma tulevikust selles mõttes kaugemast tulevikust, sa tahad saada keemiaõpetajaks, kas see on see tee see võimalus, millega sa kavatsedki oma õnne elus saavutada, et oled keemiaõpetaja kuskil koolis ja lähed tagasi oma inglise kolledžisse ja oled seal keemiaõpetaja ja elada oma elu lõpuni? Kindlasti kindlasti seda mitte sellepärast, et, et inimene oleks õnnelik, peab tal olema ikkagi märksa tasakaalustatuma elu ja peab olema tema akadeemiline elu ja sotsiaalne elu ja isiklik elutöö ja kõik peavad olema mingil määral tasakaalus kindlasti. Et see nii päris ei juhtu. Ja, ja ma arvan ka seda, et minu kaugema tuleviku plaanid kindlasti ei piirdu sellega, et, et ma nüüd seome ennast ühe konkreetse kooliga pensionipõlveni ja õpetan seal rahulikult keemiat samade materjalide järgi 30 40 aastat vaid et ma ikkagi tahaks kindlasti teha vahepeal midagi, midagi teist ja otsida uusi ja põnevaid ettevõtmisi. Aga hetkel. Ma usun, et keemiaga ja Eesti haridusmaastikuga saama tulevikuvisioon Me loodame, et niimoodi läheb. Martin Saar, aitäh tulemast raadio kahte ilusat suvepuhkust. Nii palju kui sulle seda veel antud on ja võrrele aitäh.