Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Tänase kommentaari eesmärgiks on kokku lugeda 10 põhjust, miks tänane filmi tegemise huviline võiks loobuda mõttest filmiharrastuse jaoks kooli minna. Need mõtted koondas kokku filmitarkusele pühendanud rajanud Pils Ko ning ta riputas need välja blogis digitaalne videoguru. Rajaniga võib nõus olla ja vastu vaielda teemal, kellele need nõuanded kehtivad voliku vahemikus tippfilmitegija kuni argine videokaamera omanik, kuid üks on selge kõigile filmi tegemise huvilistele pakuvad rajani vaated. Mõtteainet. Esimene põhjus filmikoolimineku vajaduse puudumiseks on see, et tõenäoliselt sinu lemmikrežissöör ei ole samuti koolis käinud. Nendeks diivanid soodeberg probetrotiiges Quentin Tarantino, Pritchard klinkleiter, võispatsioon on edukad ilma filmialase erihariduseta. Kellel aga meenuvad Luukas kord see see või Coppola, siis nemad elasid ju teisel ajal, kui Tänapäev. Vaheks kahe ajastu vahel on kodune, digitaalne videokaamera, mis on teiseks tänaseks põhjuseks filmikooli vältimiseks. Vanasti oli vaja kooli minna just sellepärast, et kallid kaamerad olid koolis, mitte kodus. Ja kooli ei pääsenud alati mitte talent, vaid see, kellele see kõik oli taskukohane. Siit jõuamegi kolmanda põhjuse juurde. Filmikoolid on väga kallid ja enamus juhtudel ei garanteeri teile mitte kuidagi tipprežissööri või tippoperaatori sissetulekud hilisemas elus. Riskide maandamiseks tasukise koolitusele mõeldud kulu muuta paremaks investeeringuks nagu näiteks oma unistuste filmi tegemine. Kui arvad, et kes seda teie filmi ikka vaatab, siis võite üllatuda, sest täna on olemas internet, mis võimaldab teie loomingut viia massidesse ilma kalli turunduskampaaniata. Näete, olemegi jõudnud juba neljanda põhjuseni tänu internetile vältida filmikoole sest peale levitus, kanaljon, internet ka saamise koht. Internet on igasuguse õppematerjali erialaste vestlusgruppide ja nõuannete kohtamispaik. Lisaks on see saadaval igal ajal ja pea igas kohas. Erinevalt filmikoolist ja internetis on veel midagi, mis annab meile viienda põhjuse filmikooli vältimiseks. Selleks on nõndanimetatud pikk saba mõistena pikk saba populaarne olnud. Viimased paar aastat pärast seda, kui tehnoloogiaajakirjas vajad mägesin, kirjeldas Christian Anderson, kuidas pika aja jooksul väikeses mahus tehtavad tehingud on sama suured või isegi ületavad oma käibelt lühikese aja sees tehtavaid suuri tehinguid. Ehk teiste sõnadega võrdes blockbusterireid, mis toovad poole aastaga sisse sadu miljoneid dollareid kuid nende pikaajaline kinos hoidmine muutub majanduslikult mõttetuks, sest langev kinokülastajate arv ei tasu kinopidajal ära. Siis tänases internetis võib sinu filmikest aastaid ilma kulude kasuta vaadata kokku rohkem inimesi kui blockwasterid selle parimatel päevadel. See ongi too pikk saba nähtus, mida varem polnud olemas. Ja seesama pikk saba annab meile ka kuuenda põhjuse, pakkudes sulle õpetlikke filmielamusi valikus, mida vanasti sai kogeda ainult filmikoolis tänu nende filmiarhiivile. Ja kui sa vaatad neid šedöövreid, mida tänased igalt poolt internetist kätte õpid, neid nägema ja püüad paremaid praktikaid järgi jäämata õpid ühtlasi ära tundma endale töökohta asutustest ja ettevõtetest, mis on filmitegemisega kuidagi seotud. Seitsmendaks põhjuseks ongi, et samal ajal tehes ja pides saad lisaks filmitööstuses ree peale ja hakkad kasvatama endale professionaalse CVd selle asemel et koolipinki nühkida. Millest rajanema kaheksanda põhjuseni nimelt loomingu tegemisel ei ole olemas õiget ja valet viisi. See tähendab, et keegi ei saa õpetada õiget kunsti. Toredate professorite loengute kogemine ei ole halb ja nii mõnegi vea saab teiste kogemuste baasilt tegemata jätta. Aga kunstniku käekirja väljakujunemiseks pole kooli vaja. Selleks on vaja teguderohket aega kõige paremini täita filmitehnika õppimise asemel elu õppimisega. Ilmselt aimata, et see ongi üheksas nõuanne, kasutatav filmikoolile mõeldud raha maailma kogemiseks inimestega kohtumisteks, valu tunnetamiseks, raamatute lugemiseks ja nii jõuad automaatselt äratundmiseni. Kas filmi tegemine kuulubki üleüldse sinu maailma filmikool teeb ka juhuslikust sisseastujate keskpärase professionaali ja nüüd ongi aeg esitada 10. põhjus filmikooli vältimiseks, küsides kas sa seda soovisidki?