Praegu on väljakul sama õlg rahvatantsutalisman. Täna õhtul Helju Mikkeli käest uue rahvatantsurant ja kätte üle antakse. On tantsitud harju tantsu on tantsitud viru tantsud on tantsitud lääne tantsu. Järva tantsu ja ta Tartu tantsupidu läheneb lõpetusele. Üldjuht ja lavastaja Mait Agu onu seadnud loits lõpetuseks tantsuloitsu. Nüanssi. Jarno Yarlati. Tartu tantsi, tallati oma tants ja õpiti. Hõre liivased kuti Morovita piinati oma Timesi hoidageme neli, kui tõuseb Sorga saasta sõrga saasta, märga maasta nööri, varvaste vahelda, teriganna testelta. Kalevi ja Linda tulevad muru keskelt ära jooksurajale, et anda ruumi naisrühmade näitlejatele. Eelproovidel püsige Mait Agu käe. Mida peaksite tantsuloigus edasi ütlema, millisesse Peaksime vaatajatele andma? Mait Agu vastus oli lihtne. Kuula saatemuusikasõnu ja küll ta siis saad aru, eesti naine teab, mida ta loik. Mida võiks selliste rattarummud vahel vaidlused ja mis arvad Toivo? Et. Mul on au praegu kõige selle vastu, mis siin toimub, nii suur, et ma vaatan. Ja ma võtan seda vastu kuidagi silmadega kuulmisega kogu kehaga ja ma arvan, et need loitsud on vist midagi säärast. See peab nagu sisse jõudma, sinus olema. Ja siis kas jätab märgi, kas saad aru või ei saa sed esialgu on ärevust, liigutusi, äkilisi seal selgelt. Esialgu ma ütleksin nii, et teeb valvsaks. Ja kui mõelda, et tänane tantsupidu on omamoodi kummardus Meie auväärsele tantsumemmele Anna Raudkats sile siis võiks küll öelda Helju Mikkeli sõnadega su hoolsa pereema kogumisrohke külvid nüüd tuhatkordselt tasub Kell kantlõikuse aeg. Viru tants reeti. Harri juut Aintsi hakati. Arv Tutantsid valla. Oma Taizzi õppi kaks hiigelsuurt. Ivas lähenemine aeglasemini oma tippudega staadioni muru. Ta piinad. Kui siit ülevalt siis oleks staadionimurule õppi moodustatud see, kui suur rist Aga ta ei ole minu õde ei olnud ega pikuti üle ta staadioni muru treenida. Segarühmad loitsivad oma loitsu Tai siidi. Troll viruu, tall, siili keeleveer, Harry uut ainult siin, astu keele. Samal ajal kui tantsijad Nendes suurtes Rihklikutele tahtes loitsivad oma tantsuloitsu. Napsumurul lähevad allajooksurajale üldjuhid, lavastajad, mees, tänu kellele tänane pidu on sündinud. Nii tuli. Majja ora Liina Raus Meeli eraldi registreeritud üheks suureks kogu staadionil. Loitsu tantsijaid täis keeli tõstavad käed, siis laskuvad maadligi ridade kaupa. Ja siis jälle tõusevad, tõusevad osade kaupa külgedelt. Kolm ristküliku alla, kolb üles. Ja nüüd kõlasse, mida sa ilmselt minu käest enne küsisid, rahvatantsu hoidage usutunnistus. Usutunnistuse laeb tart. Iva Helju Mikkel alguses eestima. Olen kyll subvaessest pinnas ja suutäis leivakäärust. Olen tõrusu hiietammest ja sulg su pääsu tiivas. Hell eebee, suur rukkilillest Jasu aadete narmasjuur eestima. Onu pisar, suununtus ja rõõm sinu naeru. Kõlas su keeles ja õnnistuspalve ja usk suur lootustes eestimaa. Olen kestmise läkitus sinust ja sulle tulijata, tantsisin sinust ja sulle eestiva. Ole iva su alguses eestima. Täna astub Eesti rahvatantsijate talisman oma lõputule teele. Ta tuleb turvalisest kodust. Palu siin Kristjan Torop, kaitse teda süngete südamete ja palkide kätte. Aita hoida ta aate puhtust ja astumise kindlus. Ja omakorda kahe aasta pärast talismani teele saates anna talle kaasa kõik rahvatantsukillud, mida sa ise oled kokku korjanud ja talletanud. Ja tantsupeo tule kõrval kus staadionil ei ole istepinke murusel nõlvalt paekivipõld aku peale mure ülekasvanud. Stalinism on seal, kuhu kõik pealtvaatajad ja tantsijad vaatavadki toimuv talismani kaelapanek Kristjan Torop üle. Nüüd on kõik selge, kelle nimi on graveeritud talismani ühele hõbedases. SÕNA 15. üldtantsupeo lõpetamiseks saab kultuuri ja haridusminister Peeter Olesk. Armsad peolised siin väljakul väljaku ümber ja taga ja igal pool. See oli väga ilus pidu. Mul on kahju ainult ühest asjast, mille vastu me ei saa keegi. Ükski meist ei saa keset seda tantsimist tõusta väljaku kohale ning vaadata kui imeline pilt ülalt avanev. Aga ma ei usu, et üleval saaks näha jälle seda, mida näeme meie siin all. Nimelt kui ilus on Eesti rahvariie, eriti siis, kui ta pandud liikuma. Nõnda on rõõm tantsu peos väga südamliku tunnustuseks kõikidele nendele kes tõi kolmel päeval järjest vikerkaaremaa peale ja panid ta siin voogama, kuid ka helisema. Kuid rõõm tunnustab ka meie rahvariiete loojaid. Meie esivanemaid paljude põlvkondadekest. Tantsi paneb inimese liikuma, liikumine teeb inimese vabaks. Olgu tänatud kõik, kelle vaev ja hool ja vastutustunne on andnud meile üleeile, eile ja täna üleva tundmuse selle kohta. Kui ilus ja ühtaegu rõõmus võib liikumine olla. Aga eesti rahvatants ei ole ju paljas tühikargamine, väga keerukas ja suurt täpsust nõudev liikumine. Eesti rahvatants, nii nagu me seda praegu nägime, kujundab tões üleva loitsu liikumine tee vabaks, mis saab olla võlasuuremaks tänu selle ees, kui see, kui me muudame vabaduse püsivaks. Ma soovin teile kõigile seda, et näeksite vabaduse püsivus. Siiras aitäh igale, kes selle sihi nimel tantsupeod tegijana kaasa aitas. Aitäh. Kui levis kuuldus Helju Mikkel, saadab lõputule aate teele. Austa talismani 15-ni ta yhe tantsupeo juhte. Mälestusmedali ja samme särja saavad. Helju Mikkel. Et sina ei maid, siis ta vastas, see on minu missioon, mina pean seda täitma, sest muidu ma ei saa minna. Ullo Toomi, anna raud ka see, et kui nemad küsivad, mida sina seal veel peale oma rahvakunstiansambli ära tegid ja mul poleks midagi muud öelda, tunne. Nagu juba ennem ütlesin, on tänane rahvatantsupilust mitmeti seotud. Anna raudkangiga. Kuulge teil, tänasel rõõmupeol on paljude Eestimaa kodude seas üks kus hallipäine mees, kes kõigeks selleks, millest me äsja osa saime, on andnud oma jõu Energia geniaalsed ideed ja tervise ning kes nüüd haigevoodi külge aheldatuna võib vaid oma südame ja mõtetega olla sellelt suurelt. Ning tunda rõõmu sellest et eile tantsupeol lubas peos senaarne kontseptsioon talle üle anda ammuilma ära teenitud preemia. Anna Raudkats nimeline tantsualane preemia. See mees on Alfred Raadik. Oleks olnud kena ja kindlasti meeldivaks. Nautige Anna Raudkats sile, et tema talisman ja temanimeline preemia ühel ja samal kontserdil saa saajatele üle oleks antuda. Aga mis teha? Radikaalsete noorte meeste stsenaariumid ei kallata kõike korraga välja. Esimesena sai tammepärja Helju Mikkel ja viimastena Linda ja Kalev. Nüüd veel lilled, surutakse vastastikku kat pöördusid tantsutantsijate poole, siis jälle publiku poole. Hea tantsija, 15-l üldtantsupidu on lõppenud, veel põleb peotuli. Sa tantsid tantsupidude traditsioonililt, Anna Raudkats ei tuljakut. Ja kui see tuljak lõppe on, tuli kustunud. Me täname sind peo eest ja tehke kõik, et tuli süttiks taas ja taas uute pidudeni uute tantsimisega. Nüüd hea publik. 15. üldtantsupeotegelane tänab siin, et sa olid sellel imelisel pühapäeva õhtul just nimelt siin Kalev ja Linda, jagage tantsijatega Aleksejevi tuletantsu juurde jälle ja jälle uute tantsimist. Ei ole mõeldav ükski rahvatantsu Tuljak võtta ei jäta see ühiki pidulist. Farniga. Esimest korda, kirjeldas Anna Raudkats Tuljakut raamatus Eesti rahvatantsu. Ja sinnapaika see pikaks ajaks jäigi. Rahva pärinostikud tantsud olid rühkida jõukamad riigile. Ka olid nad enamikus kaheosalised hilja, aga hoopis keerulisem kaheksatuuriga ega mahtunud tolleaegse eesti rahvatantsu mõiste alla. Tol ajal peeti rahvatantsupühaks ei peetud seda ümber seada või kohapeal koguni ajakohastada. Ajapikku aga võeti Tuljakut siiski tantsida, aga seda peeti raskeks tantsuks. Ja küllap see seda tolleaegse mõiste kohaselt oligi. Ei olnud see kaugeltki igale. Anna Raudkats on ise meenutanud, kuidas Tuljak sündis. Pöördusi jälle tagasi lapsepõlve mälestuste juurde. Olin näinud esimese tuuri liikumisi rahva seal. Tüdruk käis poisi poiss järel, kust liikumine rahva sekka sai. Ei tea. V fragment kerkis mu silmade ette, kui ma hakkasin tanke seal otsustasin selle lause välja areneda. Leidsin, et selles mõttes ta asja leidsin, et Miina Härma Tuljak piim sobib suurepäraseks kaaslaseks. Nii sündis meie tantsude kuningtants tulijat. Ma praegu vaatan sellesse loose, kus on tantsupeojuhid olnud ja abilised. Jage. Palun korraks veel, ma tean, keda sa otsima lähed. Aga ma nägin, et ilma Adamson Millest see võib tulla, et põline tantsujuht kõigi tantsijate tundja, ilmselt mitte üksi tema. Miks tuleb praegu tantsijal pisar silmas, esitasid enne mulle raske küsimus. Ma arvan, et, Ja. Seda ei ole võimalik seletada. See on imeline tunne uisabändi. Oko. Oko. Noel admeki la nimega täitnud mikrofoni ette kutsuda Kristjan Toropi. Ja selline kokkulepe meil ka oli, oleme, aga ta on niivõrd Ta ütleb ikka, et ma olen lihtne inimene, kes teen oma teadvuse tööd, kes ma uurin Eesti rahvatantsu ja kirjutan neid üles. Kirjutan neid raamatutesse, et talletada tulevate tulevastele põlvedele. Ja kui ma haldja talus jaanipäeval, kui süüdati tantsupeo, tuli Helju Mikkelilt, küsisin miks ta just sellise otsuse tegi. Teise ütles Helju Mikkel, et ma pean olema kindel, et see rahvatantsutalisman satub õigetesse kätesse. Etes ekse satub kätesse kus teda hoitaks. Kui tõelist avade talismani peab kandma aadrite inimene. Ellu mitte vööklas Christian Turoopale kaitseb teda süngete südametu ja kalkide kätes. Aita hoiduda Aadee puhtuse ja astumise kindlasti. Siis ma arvan, et ta oli veendunud et just nii Kristjan Torop mõni hoiab. Ja just nii näeb ta seda üleandmistalismani vastu võtma. Ja see mõni mees selliste tantsijate hulgas on tõsine ja tagasihoidlik. Ma arvan, et ega see polegi paha. Peabki olema tõsiseid tegijaid teadustöölaua taga. Sest mida jälle otsida kunagi tulevikus, kui meie lapselapsed tahavad ise uusi tantse luua? Teil peab olema kõik see senine, mida me teame, mida me oleme kogunud, talletatud, läbi, töötanud niimoodi raamatusse, tundub, et sealt annab hästi võtta ja edasi minna. Ja mis nüüd võib öelda, don't ralliks. Läinud tõeliseks ralliks. Suured õllekapa, suured kanded on pandud keset muru ja nööriks lustid ja tantsib iga üksi tantsumurult ära just nii, nagu ta ise tahab. Tema jalg just jaksab ja nagu süda tahab.