Algab saade on pühendatud Olivia emis Jeani 100.-le sünniaastapäevale. Saate autor on Aare-Paul, Lattik. See on helilooja, kes muusikaajaloos võtab eraldiseisva koha kujunedes mitte mõne koolkonna või stiili najal vaid luues absoluutselt individuaalse muusikalise heli saavutab selle, luues omaenese helilaade ammutades rütmi ning muusikalisi ideid India vanakreeka muusikast ja gregooriuse laulust samuti maailma linnulaule muusikasse adapteerides. Ta muusikaline keel toetub kuuele põhialale. Millisteks on linnulaul värv, helilaadid, orkestratsioon, rütmi, dioloogia tähendab muidugi seda, et tal ei oleks muusikas oma lemmikuid, on nii, lasid ennast mõjutada deebeeessist ja Klukist. Debiicii teostes Belleaasimeli saanud kauni pärastlõunast köitsid teda muusika, ajatus ja hõljudes. Seos avastas ta juba lapse eas olles. Selle ilusad meloodiad meeldisid tulevasele heliloojale niivõrd, et ta oma jõulukinkideks küsis nüüdsest partituuri, mitte aga mänguasju. Ta oli paljude huvidega inimene, maalimine, kirjandus, teater ja isegi eri maade kokakunst. Tulevane helilooja Olivier Schenbersbee šarlemis ja sündis 10. detsembril 1908 Avinjonis. Vanemateks inglise keele ja kirjanduse, õpetaja ja Shakespeari tõlkijad ja mis ja, ja poetess Ciscilso vahel. Pärast esimest maailmasõda. Aastal 1919 kolib perekond Pariisi, kus oligi, asub õppima Madridis. Tere, orel, improvisatsioon, klaver ja saateklass, õitsema nõelmuusika, ajalugu ja poldjukka kompositsioon. Suurt õpinguedu varjutasin mõneti, mis jäi nii-öelda Rooma ebaõnnestumised. Kaks korda püüdis tulutult saavutada Rooma preemiat siis aga looks üldse. Õnneks ei kajastunud need ebaõnnestumised, mis Jani tulevases loomingus pigem vastupidi karastasitleda. Ning juba 1930 kirjutatud oreliteos tiptif sai kompositsiooni peapreemia. Aastast 1923 hakkab, mis, jään uudistama ka linnulaulu. Millest saab tema loomingu üks alustalasid. Omapärane on see, et mõnda aega hiljem oma visiitkaart kujundades kirjutate sinna lakooniliselt Olivia, mis ja ornitoloog ja rütmiteadlane. Tema tuntumaid linnuteemalisi teoseid valminud 1958 kannabki nimetust lindude kataloog klaverile. Lindude kataloog koosneb 13-st osast. Iga osa on ühest linnust tema loomulikus keskkonnas, kus ta eksisteerib koos teiste suleliste naabritega. Põhilindude kõrval on tsüklis muusikaliselt mainitud 70 seitset erinevat lindu, mis partituuri esiküljel on kõik ära toodud, kus ladinakeelse nimetustega. Kujundlik iseloomustab kindlalt paikkonda ilma päeva ja aasta aega. Kuulaja jaoks on helilooja kirjutanud selgitavad tekstid. Teos on kirjutatud Yvonlorjoole, helilooja pianistina teisele abikaasale. Kuuleksime siinkohal aastal 1958 valminud lindude kataloogist üht lindu. Lõbuskarl. Kalda Rädilinud esitab Peep Lassmann. Mis jään, alustab muusika kirjutamist paralleelselt klaveriõpingutega juba aastal 1917. Sellest ajast pärineb ka tema esimene teos klaverile lad, andes tšellot Shaloti daam. Kuid oma esimese nii-öelda ametliku õppuse kirjutab ta 1929. Need on kaheksa prelüüdi klaverile. Nagu helilooja ise kirjutab, selle teose kohta ei olnud ta veel ette võtnud oma rütmiliste otsinguid, mis hiljem muutsid tema elu. Tulevasi Hei, laade oli tunda kerge vinena. Talle meeldis linnulaul, kuid ta ei osanud veel noodistada nende laulu. Kuna heliloojal oli omadus näha muusikas värve ja vastupidi seda omadust nimetatakse muide sinessteesiaks siis varjavad need lüüdid tema sõnul värviotsinguid. Kuulame nüüd kaheksandat prelüüdi, mis kannab pealkirja ähvledaleva peegeldus tuules. Esitab Roger Muraro. 1931. aastal saab Olivia, mis jäänud Trinity ehk püha kolmainsuse kiriku organistiks kuhu ta ametisse jääb elupäevade lõpuni. Elu jooksul valmib misseani sulest nii mitmedki imetlust ja poleemikat esile kutsunud koralliteost. Jõuluteemaline esimene suur tsükkel, Jeesuse sünd. Püha Tihud, taevaminemine tipp, tühja paljud teised mäletavad kirikulised tema omapäraseid improvisatsiooni. Paralleelselt organistiametile ja oreli kompositsioonidele avaldub tema heli loojanne kõigis loomingulistest valdkondades. Ta kirjutab klaverile, häälele, erinevatele pillirühmadele, orkestrile mis jaanist saab 20. sajandi üks tunnustatuid, pedagooge ja tema eluajal enim mängitud ja salvestatud heliloojaid. Tema juures on muuhulgas õppinud Jäärmulees stock, hausen Xenakis ja paljud teised. Siinkohal kuulame üht osa tema tsüklist. Taevaminemine. Valminud 1933. Teose esitab helilooja Olivier emis Jaanise Trinity kiriku orelil. Aastast 1936 õpetab, mis jään Lecollinahmaldimisikis klaveriansamblit ja skoolagantooriumis improvisatsiooni, orelit. Kolmandal juunil toimub ka ühenduse noor Prantsusmaa esimene kontsert. Oli viiemissioonilt tuleb ettekandele kaks teost. Hümn. Jaa. Kuulamegi üht lõiku teosest unustatud annetused mis kannab alapealkirja, sümfooniline meditatsioon ja selle Toovad meile Katrin kanta löödil, Ants oli kere, poel Yvonlorio klaveril, jamps, disla Rastrapovitš, tšellon. Operaabasti orkestrit juhatab mung, vun Chung. 1940 sõjategevuse algus. Messiaen mobiliseeritakse sõjaväkke, kus ta satub üsna pea sakslaste kätte sõjavangi. Ta viiakse körlitzi vangilaagrisse Sileesias. Seal kohtab ta ka teisi prantsuse muusikuid, ühte viiuldajat, tšellomängijat ning klarnetisti. Sellele järgneb üsna pea kvartett aegade lõpux, mille esiettekanne toimub 15. jaanuaril vangilaagrimüüride vahel lõhkistel pillidel. Helilooja ise mängis klaverit. Meiega kuulame, praegu oli viiemist siiani nimeliselt kvartetilt üht osa sellest teosest vokaliis inglile, kes kuulutab aegade lõppu. Selle esitavad meile Allemmoya viiulil Michel Arinjunklarnetil Renee Benedeti tšellal Jean-Claude Aario klaveril. Õnnekombel vabaneb, mis jään üsna pea vangistusest ja otsekohe määratakse ta harmoonia õppejõuks Pariisi konservatooriumis. Mis Jeani muusikat iseloomustab modaalsus? Seda muusika aluseks on tema enda loodud helilaadid ja rütmid, mille eeskujuks on gregooriuse koraalid, antiik-kreeka luulerütmid, inse rütmid, heliread ja rütmivõtted on talle omase tehnika abil ühendatud keeruliseks konstruktsiooniks. Seda on ta selgitanud raamatus minu helikeeletehnika, mis ilmus 1000 944943, valmib tema veel üks mammutteos pealkirjaga Viiu Delamen ehk Aamini nägemused. Teose esmaettekanne toimub Ivollorio ja helilooja poolt 10. mail. See kahele klaverile loodud teos on murranguline missiooni loomingus, mis toob talle lõpliku tunnustuse ka nende kriitikute poolt kes veel siiani mossitasid ja süüdistasid teda muusikaliste traditsioonide rikkumise kuriteos. Kuulame nüüd Olivia, mis jääni ja Ivollurjoo esituses esimest lugu tsüklist visioon teil, Amen, Amendel akreasso loomise aamen. Aameni nägemustele järgneb üsna pea 1944. aastal veel üks tähtis suurteos seekord ühele klaverile, 20 pilku Jeesuslapsele. See nii pikk teos, et selle esitamine võtab aega kuni terve õhtupooliku. Aamini nägemused kui ka 20 pilku on pühendatud, mis siiani õpilasele tulevasele abikaasale, Yvonlorjoole. Kuulame nüüd Peep Lassmanni esituses üht osa misseni teosest 20 pilku Jeesuslapsele. Jõulud. 1945. aasta on veel ühe tähtsa tsükli päralt orelitsükkel püha Tihud valmis heliloojal küll juba 1939 kuid oma esitust nägi see teos alles pärastsõjaaegses Pariisis. Tähelepanu sellele teosele oli suhteliselt tagasihoidlik, sest rahvast huvitas pigem Prantsusmaa vabastamise tähistamine kui mingid seal igavese elu ja ülestõusmise ministeeriumid. Teos kannab alapealkirja seitse lühinägemist ülestõusnute elule. Lühikest kogu tsükli esitamine võtab aega ligi kolmveerand tundi ja selle tsentraalne osa on juba veerand tundi pikk. Oli viie, mis jaan esitab nüüd meile üht osa tsüklist LEGO Gloria ehk siis püha Tihud. Ja osa pealkiri on halastuse veed suudilagasas. Sellesse perioodi mahub veel üks tähtis, mis Jani teos. See on aastatel 1946 kuni 48 loodud Durangaliila sümfoonia klaverile Martin lainetele orkestrile. Duran kaliila mahutab endas tervet filosoofiat. Türangaliila tähendab ühtaegu nii armastuse, lauluoodi, rõõmule, ajale, liikumisele, rütmile, elule ja surmale. Sanskriti keeles tähendab Liila mängu jumalikku tegevust kosmoses, loomismängu, lõhkumismängu, elu ja surmamängu, samuti armastust. Duranga on aga aeg, mis kihutab hobustega lobby moodi. See liikumine Rütt voolava aeg nagu liivakellas ehk siis Duranga Liila on armastuse laule, hümne rõõmule, ajale, liikumisele, rütmile elule ja surmale. Fataalne armastus, piiritu nagu Tristan ja Isolde armastus, mis võtab oma tiivad pilvedelt. Selle filosoofia väljendamiseks läks miss Jaanil vaja 10 osa kogupikkusega üks tund, 15 minutit. Kuulame sellest monumentaalsust teosest üht osa pealkirjaga türangelilakaks. Selle esitab meile Johniiv tibude klaveril Takashi harada. Martin lained. 1900 kaheksakümnendatel aastatel täitub missiani üks unistusi kirjutada ooper. 1983, esietendubki helilooja 75.-le sünnipäevale pühendatud kontserditel. Oper Püha Franciscus Assist tegelasi ele ooperis palju seitse frantsiskaanlasest munka, leeprahaige ingel, kes seal ainus naisel ooperis muide. Ning peategelane Franciscus ise. Ooperi tegevuse staatiline tegelased peamiselt filosofeerivad, palvetavad, kommenteerivad pühakirja. Ooperi atmosfäär on askeetlik, range ja vaoshoitud. Pakuksin siinkohal kuulata püha Ciscuse aariat viimasest vaatusest. Issand issand, muusika ja poeesia on mind kandnud, sinu kohale. Esitab hose Van Damme. Arnold Schönbergi koor ja Halle orkester dirigeerib Kent Nagano. Vaatamata kõigele ei ole kahtlust, et mis Jani looming läks ühte teed pidi Euroopa muusika ning kunstimaailmaga. Elu ja loominguperioodid tõid esile erinevad tendentsid kuid missioonil õnnestus alati jääda iseendaks. Helilooja erakordne individuaalsus jättis muusikamaailma ajalukku unustamatud leheküljed, mis seal suured Pariisis. 28. aprillil 1992. Kuna lähenemas on jõuluaeg, lõpetan selle saate oli viiemist siiani orelitsükli Jeesuse sünd osaga minu jumal, meie keskel. Esitab sünnipäevalaps Olivia emisse, jään ise. Kuulsite Olivier Messi jääni 100.-le sünniaastapäevale pühendatud saadet, mille koostas Aare-Paul Lattik. Helioperaator oli Katrin maadik.