Kahe orkaan ja Kristjan Port. Tere. Eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Öeldakse, et elu õpetab ametit näiteks kõik lapsed kooli õppima. Ühendkuningriigis kohtusid need kaks õppemeetodid natukene üllataval moel. Esialgu kulges kõik reeglipäraselt, lapsed käisid koolis, kes vastumeelselt, kes kultuurist kantud tavale mõeldes, kes natukene huvitunud diamotiveeritamalt. Paljudel tärkab aga motivatsioon hiljem. Üheks enamlevinud Testan pääs kõrgkooli. Selle lävendi ületamiseks pingutatakse enim gümnaasiumiastmel. Ja siingi pole ju midagi eriskummalist. Kuni saabus Covid, paneb epideemia. Ja koolide korraldus sattus suurde segadusse. Peaks polnud keegi eriti valmistunud, puudus ka varasem kogemus. Mõnedel õnnestus õppetöö käima saada varem ja paremini, teistel hiljem kehvemini. Ja nii kulges õpetamine ja õppimine kuni kevadise eksamisessiooni nii. Ja siis avastati uue probleemina, kuidas teadmiste omandamist kontrollida. Nakkusohu tõttu otsustati lõpueksamid seekord ära jätta. Asemele pakuti gümnaasiumilõpetajate hindamiseks valida kas õpetaja antud või arvuti poolt analüüsitud koondhinne. Modernse aja meeleoludega peeti sobivamaks. Kasutada masinõppe algoritmi. Augustis avaldatud tulemused tähendasid natukene rohkem kui igale kolmandale Inglismaa õpilasele õpetaja hinnanguga võrreldes palli võrra madalamad hinnad. Umbes iga 30. hinne oli kaks palli ja iga 500. oma koguni kolm palli madalam. Pelgalt palli võrra madalam hinne röövis paljudelt õpilastelt võimaluse jätkata õpinguid soovitud. Ülikoolides algas elust õppimise faas sest pahameel oli ootuspärane, saavutades peagi skandaali mõõtmed, kui noored kogunesid tänavatele, kandes loosungeid, mis saatsid algoritmid sinna kus kasvat pipar ilma skandaalid oleks vist lastud juhtumil maha jahtuda. Ega keegi oleks söandanud, targaks arvatud masinate protsessi sekkuda? Vahele astus koguni peaminister, kes teatas, et algoritm oli mutant. Selles olevat viga ja masina pakutud tulemused tühistati. Kehtima hakkasid õpetajate antud hinnangud vaatlejat, antud hinnangul aga ei olnud algoritmis midagi viga. Muteerub inimeste käitumine, kellele ei meeldinud, mida algoritm ütles. Käitumisest. Pidada vigaseks seetõttu, et senise normaalsuse juurde on käinud algoritmide otsustega nõustumine. Andmete analüüsi põhjal tehakse inimeste osas üha rohkem otsuseid ja kõik võetakse vaguralt teadmiseks ning täitmiseks. Masinate teeb liiklust juhtivaid otsuseid, hindab, kellele laenu anda või mitte, kujundab kindlustustingimusi, vastab internetiotsingutele, valib, milliseid uudised veebiteenuse kasutajatele näidata. Osaleb raviotsuste tegemises, juhib tootmisprotsesse ja nii edasi. Kus olid protestijad varem puudumist võiks võtta nõustumise või allaandmisena miksist hinnete pärast kära tõsta. Elu õppetund sisaldab eksami küsimust. Kas hinne on teistest otsestest olulisem või äkki polegi tegelik teadmiste tase tähtis? Sealse signaliseerimise väärtus peitubki vaid hinde arvulises suuruses. Tõenäoliselt peame vastust veel ootama, aga seda ei öelda välja, vaid vastatakse tegutsemise näol mistõttu tasub märkide suhtes olla tähelepanelik. Sest uudne olukord ei jää lõputult uudseks ning julgematelaneelis arusaamiste vaakumit enda kasuks pöörata. Nagu näiteks selles USA peres, kus sarnaselt paljudele pidimjorysik osalema koolides videoloengu vahendusel. Kuna covid viiruse oht sundis kodudesse ka vanemaid, võis nii mõnigi neist kiigata uudses vormis. Pingu kulgemist antud loos juhtus nii, et koolilapse ebaõnnestus vahetestimises mille peale lapsevanemast tärkas huvikoolitöö sisu ja läbiviimise vastu. Jälgides protsessi kõrvalt tärkas kahtlus, testib algoritmi nutikuse suhtes. Paistis, et sealsetes koolides levinud nutikas masina eksamineerija. Ei otsi lapse vastuses muudkui õige vastusega seotud märksõnu. Hüpoteesi testimiseks koostas koolides. Tunud vanem vastaseks lause, mis algas mõne triviaalsus ega, ja seejärel lisas küsimuse teemasse sobiva rea märksõna. Umbes nagu koolilaps, kes ei tea õiget vastust, aga proovib kõike, mis pähe tuleb, lootuses et mõned neist peaks sisaldama kas või natuke kõnegi. Õige vastuse infoainest. Tähelepanek osutus õigeks ja õnnetu või õigemini siis kehvade teadmistega õpilase tulemus. Muutus suurepäraseks mitte teadmisi tuli juurde õpitu vallas vaid neid lisandus algoritmilise testimise ehk elus hakkama saamise vallas. Võib-olla pääseb samaga jätkates isegi ülikooli, kui uus viiruse laine peaks kevadised eksamid ära jätma ning asendama õppede vahe testide tulemustega. Noh, elu õpetab ilmselt rohkem kui kooli. Kuula varasemaid portaale R2-e-L2.