Tere eetris portaal tehnolooga, Kommentaare esitab Kristjan Port. Eelmise nädala lõpus oli siin jutuks vihje kõrgresolutsiooniga videopildi edastamiseks loodud uute DVD plaadiformaatide tupikseisu võimalikust lähenemisest. Areenil on kaks huvigruppi, kes soovivad, et just nende tehnoloogia muutuks tulusaks ülemaailmseks standardiks. Ühe leeri ees on soni ja teise juhikson Toshiba. Kummalgi on märkimisväärseid partnereid nii tehnoloogia kui filmitööstuse poole pealt. Laenates majandusanalüütikuid Johvrimoori kirjeldust, on kaks ahvikarja suurimad gorillad pärdiku pere lõpetamas oma tantsu, kuid viimased ei suuda valida. See tähendab, et kostjad ei tea, kumba omavahel kokkusobimatust formaadist oma koju tuua ehk millist uut DVD-mängijad tasub hankida. Eelmisel nädalal sai ka vihjatud, et seksi ja pornotööstuse aasta suurkogunemisel Las Vegases oli enamus videomaterjalist Toshiba loodud HD DVD-plaatidel. Sama täiskasvanute tööstus otsustas eelmine kord, millised videomakid ühes korralikus peres peavad olema. Võimalik, et sama kordumas. Põhjus HD DVD formaadi helistamiseks on tootja jaoks odavus ja tehniline lihtsus. Soni bluurai nõuab tootjalt väga kallist ja täiesti uut sisseseadet, kui Toshiba puhul on tegemist vaid osalise uuendusvajadusega. Lisaks on Toshiba DVD-mängijat kaks kuni kolm korda odavamat bluurai tehnoloogiat sisaldavate-ga võrreldes. Detail oleks teisigi, kuid nende arutelu asemel pööraksin kuulaja tähelepanu värskele uue DVD formaadi turu ülevaatele vihjates samas ühele varasemale kommentaarile Tseemsrowieki raamatust, milles oli jutuks rahvamassides peituv tarkus. DVD turuülevaate taga on USA analüüsifirma Adam Smith. Riisors ja andmed kajastavad Ühendriikide müüki. Üldandmeid vaadates on pilt üsna selgelt soni kasuks. USA jõuluperioodi jooksul ostu sooritanud 695-st 1000-st ameeriklasest 425000 omavad nüüd Sony Blu-ray mängijat, mis tähendab 61 protsenti inimesi eelistavad selgelt soni. Jättestoshi pole 39 protsenti turust. Nii tundub, et sõda kahe formaadi vahel on enam-vähem läbi, enne kui see õigesti Alaton jõudnud. Otsustagu need pornofilmitootjad siis mida iganes. Paraku kui vaadata müügiandmeid lähemalt, selgub, et absoluutse enamuse Sony DVD-mängijatest moodustab uue mängukonsooli Sony Playstation kolme läbimüük. Reaalselt bluurai DVD-mängijaid ostnud ainult 25000 inimest. Mängukonsooli müügist osa on kindlasti mõeldud ka DVD-de vaatamiseks ja seetõttu on siin selge joone tõmbamine keeruline. Jäägu seegi rahva ja raadiokuulaja tarkuseks. Kuid olgu rahva käitumise iseloomustamiseks öeldud, et mängukonsoolide peamine ülesanne on mängimine ja tehnilise formaadi valiku määrab ära siin, millel mänge müüakse. Seega ei iseloomusta mängukonsoolide müük koduste filmi, vaatajate turu käitumist. Jõulumehe kotti müüdud uutest DVD-mängijatest praktilised 80 protsenti olid aga mängukonsoolide sees. Kuid seda huvitavam on uurida soni konkurendi müüginäitajaid. Selgub, et puhtaid koduseks filmi vaatamiseks mõeldud HD DVD-mängijaid on müüdud 120000 ühikut. Siit järeldub, et Toshiba tehnoloogial töötavaid seadmeid müüdi vahekorras viis ühele soni kahjuks. Paraku ka see veel ei anna kindlust vanduda, kumb formaat lõpuks alles jääb. Selle koha peal osutaks taas kord juba mainitud Chefremoorile, kes lisaks IT-tööstuse suurfirmades gorillade nägemisele kirjeldas tehnoloogia turgu piltlikult kui mägironimist ja kuristiku ületamist. Enne kuristikuni jõudmist on tootjal kaks klienti. Kõige esimesed on tõelised tehnoloogia friigid. Nemad proovivad kõike, mis on uus. Enamus juhtudel tahavad nad seda teha ka ilma tasu maksmata. Mõned neist on tuntud ajakirjade tehnoloogia toimetajad ja mõned on lihtsalt nohikud. Neile kui trendiloojatele järgnevad aga suhteliselt rikkad, kes tahavad kõike uuemat ja kohe. Ning siis järgneb kuristik, mille ületamisel tuleb veenda suurt avalikkust uue toote headuses. Olemegi veel nimetatud kuristiku vasakul kaldal. Ja tõenäoliselt hüppab sellest rahvamasside poolsele kaldale üle ainult üks formaat ning hetkel paistab saatus soosivat neist ühte natukene rohkem.