ETK karike teist korda kodumaal. 10 aastat on esimesest käigust möödas. Mis tundega sa praegu oled siin? On väga tore siin olla ja seekord on nii, et on, nutt on päris palju, nüüd iga kord, kui ma laulan, eesti, need eesti laulud, mis ma nüüd mitu aastat laulnud nagu eile ma laulsin seal Estonia seltsile, laulsin Raidi ära viies ja see oli sümboolne nagu eesti enne vabadus. Ja nüüd nüüd ma olen siin ja Eesti on vaba. Ma olen nüüd mitu aastat laulnud Ameerika publikule alati väike grupp eesti laulud, et see kultuur ja muusik Käia keel on ameeriklastele ja et see läheb edasi, et see ei kao. Ja see oli see, see mure, et võib olla. Meie meie inimesed ja kultuur. Kad kahtlemata see mure oli olemas meil ka siin kodumaal. Aga meil jätkus optimiste kõigele vaatamata, kes alati ütlesid, et ei, et eesti kultuur peab olema ja jääma ja tal peab olema ka tulevikku. Ja me ikka usume, et on. On küll ja me, ma tean, et Ameerikas on väga, et optimist. Aga kui sa laulsid Ameerika publikule eesti laule, kas mingisugune teadvustus neil võis tekkida üldse ja teadvuse kujutlus Eestist? Ja ma rääkis natukene, mis soti, laulud need olid, et olid mõnikord grupp rahvalaulud, mõnikord oli need uuemad laulud nagu tormis, laulud ja nüüd nüüdne Tormise laulud on läbiljonit, nii Ameerikasse on just nüüd hiljuti tulnud neid haigusi laulsime, haikusid, ma laulsin, need olid väga huvitav laulud. Aga ma just nüüd nägin siidi, mis tal on nüüd tormis, advokaat, vibus, kadunud rahvaste muu ja see on nüüd välja tuli uuril ja see on esimene kaart, et me, me oleme tärtin, muusikat kuulnud ja Tubinat ja Ellerid, aga nüüd nüüd on just nädal aega tagasi. Ahaa, see on nüüd uus. Ja ma loodan, et see lööb läbi. Räägi natuke omaette ja kujunemise teest, sa oled ju sündinud üldsegi mitte Eestis, vaid juba eesti pagulase lapsena Saksamaal. 50. aastal rändasid Ameerikasse koos vanematega sellega siis kogu õpe ja koolitee oli Ameerika mandril. Peaaegu kõik peaaegu kõik, Ma sündisin Münchenis, siis läks sinna New Yorki ja siis Chicagos ja seal tegi see algkool. Ja siis, kui ma olin keskkoolis. Ma elasin siis Prantsusmaal kolm ja pool ligi neli aastat Prantsusmaal ja õppisin seal ka prantsusmuusikat ja kontserdi tol Urbisid Pariisis ei, väljas. On ja siis Buadis. Aga ma tegin, läbis nende, see päike, söövitav oli. Ja see oli klaveri alal, siis läksin peale seda New Yorki. Käisin Juliaadis manes ja tegin seda Traczuetcurg. See on men, hapns kuuluv mees ja see oli kõik klaveri alal, aga siis hakkasin laulma, siis ajas umbes laulma hakkasid. Kui ma linna seda esimene kraad, kuidas sa ütled Dash Science? See on see esimene kraad ülikoolis. 21 või nii. Ma hakkasin natukene laulma ja tegin soolod siin ja seal ja siis New Yorkis oli nii, et et Eesti rahvas sai teada, et ma olin seal ja ütles, et tule laulmas ja ja tule mängimas. Jaa. Jaa. Mul oli nii, et kasuisa oli ameeriklane ja mina ei rääkinud eesti keelt. Ja ma vabandan nüüd, et vilets keel siin, aga ma püüan edasi rääkida. See on väga raske, aga Endla operatsioon siis kutsus mind. Sisse Ast Ast, kuidas iseloomustamisel just ja, ja siis hakkasin selle keelega kama ja siis hakkasin eestlastele laulma aia siis koolis ja Ameerika publikule. Sama aeg ma tegin oma töö, klaveri ja teooriat ja kõik ja see on, mille peal ma läksin üle selle. Teine. Grupp oli peal ka, et ma tegin kõik klaveriga ja siis peale seda hakkasin rohkem seda professional karjaga kuidas ütled regionaalset karjäär ja just laulu laulmist ja. Aga ta on klaverieriala, sul on siis bakalaureusekraad? Ei, mul on magister ka. Ja ja, ja siis laulmisega. Ma tegin ja kui ma olin seal esimene kraadi hakkasin sama aeg nagu teine Mastormeesik. Esimene, mis on Bakaloorijat ja see on meie esimene ülikooli kraad kiusu, peamised õpetajad olid laulu alal päästjoneingu põrkes oli Khani kihalis ja et ta on nüüd surnud, aga see föderlikke Fonstaadi oli ka tema õpilane ja mõlemad monarh Läänes. Ja siis bastionis mul oli Clayorežee, kes oli seal Oopress ja vabahhanissage, kes on nüüd, laulab Berliini Ooplistel üle maailma. Siin suur reklaammaterjali, siis nähtub, et sul on olnud paiguti väga tihe kontserttegevus üle Ameerika. Kas sa võiksid pisut oma repertuaarist rääkida ja nendest kontsertidest, kus ja millal? Malanna Need solistid kooridega ja orkestriga, need need Bachi ja just Fachi vorm ja just just ja silmade ma teen tihti. Ja siis. Põhiliselt pühade ajal, eks ole, lihavõttepühad. Ja hakkan ja, aga on teisi ka need kontserdid, iga nädalalõpp on. Meil on kaks väike ooperit seal, meie kandis seal ja mina laulan, peaosad seal. Ja mõnikord on need nagu Mozartit, aga paljud need on need uuemad Ameerika heliloojate ja ooperit lavastanud ooperid ja kontsertkorras. Seal on kontserdid ka, aga päris palju on, et ta lavastab kõik kõik väljas kostüümid ja kõik. Kas need toimuvad siis nii, mingi ooperikompanii luuakse selleks või või on alaline ooperikompanii? Seal on mitu tükki seal Posten, nii ligidal, üks on see pastena leer, kapra, teine on müstik Chain hapra. Ja ma olen selle Mystic Chambraaproga laulnud mitu aastat nüüd. Ja siis teine, kus ma seda maal laulnud. Ja Dior ja ma olen seda mitu aastat laulnud ja ma mängin seda veic. Poisi osal. Oli seal jääkassa maal liha ja öine külaline, käib teil aasta ringi või on see ka jõulude jõulude aeg, ainus jõulud seal ju jõulumuinasjutt, ilus Itaalia vana itaalia lapsed, populaarne ooper seal aga ütleme salkkozyfantutes, kas tähendab, see on siis pidevalt, sa teed? Ma olen seda teinud võib-olla kuus korda seitse korda, nüüd. Ja võluflööti. Ja võluflööti ja ta on siiamaani need uuemad ka mitu tükki. Selleks oleks huvitav kuulda nendes uuemates ooperites kasvõi mõned nimed, Jautoritki me vähe teame, Ameerika uuemast ooperimuusikast. Sämio Barbra, see on tuntud tuntud ja taglase moor. Parab Simo paraad. Need ei ole nii moodsad, need, aga need on väga huvitav. Võtavad need siis ooperid, nendel aga siis oratooriumites, ütleme siis kõik klassikalised Alatooriumid oled enamasti läbi laulnud ja Endel Ja päris palju ja ma olen siis Posten pahtrioga olnud mitu aastat nüüd enam ei ole, sellepärast mul on liiga palju tööd, aga, aga siis ma laulsin kõik need kantaat läbildi. Peale selle oled sa nüüd pikemat aega ka tegelenud pedagoogilise tööga muusikas? Kunagi olid ja mahamuusikakooli direktor. Ja just ma olin konsoutanud ka mägi sinna üle Ameerika ja konsultant TYCO mahasüsteemis süsteemis ja õpetasin teis teistele, kuidas seda õpetada teistele lastele. Nii. Kas seda on võimalik paari sõnaga kokku võtta? See siis see, see, mis, mis jaama Haan ja maha on, nagu see sukkis on. Õpid enne kuulmist, enne kui sa saad nootiden lugeda. Ja see on päris hea minu mõttes, et see läks liiga kaua, õpilane on siis. Laps tegeleb liiga pikka aega oma kuulmisorganite arendamisega ja see tehniline nagu lugemine, lugemine ja ei ole seal ja visuaalne, jaga see tehnianne töö, ütleme jäämäe tippmängijad. Et see ei ole liiga hilja, tuleb liiga hilja ju ometi seda peaks just autoorikat väga palju tegema. Just lapsed. Ja, ja ma olen nüüd oma kooliga teent uue system kokku pannud, et et nagu siin natukene Suzuki, Yamaha kõik need kokku pannud ja kõik, kõik, kõik ma olen lugenud ja õppinud natukene ja meil on Ameerikas ka Need mitu tükki ka. Ja nüüd mul on klassid lastele ja seal need klassid on nii, et need õpivad kuulmist, aga need õpivad, kuidas tehnika ja lugemist ja teooriat transpordiRishon kõik koos. Et siis ei ole nagu aukud siin selle muusika. Nojaa, ta, ta ei muutu ka ühe üksluiseks, üks laps saab ühe teadmise, ta saab kohe rakendada ka ja ütleme, kui seal transponeerimised ja harmooniline ja improvisatsiooni ja kõik need seod siis tal on huvitav ja ka lapse huvi hoiab. Siis ta saab sellega palju rohkem teha, et ta saab testi instrumentidega mängida. Ta saab klassiline muusikat või kas ta tahab Chanes pärast või midagi muud teha. Siis Tal on need see tehnika, mis ta, see on teooriat või kas on tehnika ja enda tehnikat ja just tal on kõik, siis tal on kuulmine, ta saab lugeda, tal on kõik need mis tal on vaja. Ja tähendab, see on kõik see areng nagu korraga, mitte ei vii mitte jagatud teemade ja, ja mingisugused teoreetiliste distsipliinide kaupa. Ja see on väga nüüd populaarne, et mul on klassid ja mul on aastaaeg seda, kuidas inglist. Kas Ameerikas sellist õppemeetodit kasutatakse palju üldse või on see ainult sinu kooli omapära? Minu oma ja see kool nüüd selleks, kui on, läksin, kool, muusikakool, bostonis, see on nüüd sinu kool ja see on sinu erakool ja kui nüüd sinu koolilaps lõpetab, tähendab, siis ta võib olla mis erialadel. Ja see on raske seletada, sellepärast mõned on need lapsed, mis ainult tahavad paar aastat võib-olla klaverit mängida, siis lähevad üle teine instrumenti juurde. Aga siis meil on viiulit ja meil on väike kester. Ja meil on täiskasvanut, kes on õppinud ja tulevad tagasi ja tahavad veel õppida. Teooriad või rohkem seda solfelsi või tahavad edasi minna. Ka meil on klaveriõpetajad, meil on cheesy õpetajaid, meil on orkestri õpetajat sinna viiulit, hääle või need hääle ja. No ühesõnaga, kõik hea küll pliinid. Ja see on koolilastele, aga see on ka täiskasvanutele. Tulles tagasi su kontserttegevuse juurde, mis on ju nüüd lauljana vist olnud suurem kui pianistina siis oleks kindlasti huvitav teada, kellega sa koos oled laulnud. Ameerika mandril. Oleks huvitav teada, et Enn Kiviloo tegi üks väike kontsertreis minuga Ameerikas ja siis ma olen mitu korda Tõnu kalaniga töötanud. Ta on mind saatnud klaveril, aga ka orkestriga. Ta on haruldane juht ja siis mul on Ameerika mitu tükki seal top toomas trump, kes on Salzburgi mitu aastat olnud ja. Salzburgi Mozarti ruumis ja kas Tõnu kala, mille on alles ka veel bostoni Se kammermuusikaorkester Ja mis isa isa omal ajal lõi ja pani kokku ja ja see käib edasi, aga yld aega vähem ja, ja. Suured orkestrite suured tööd ja õppetööd. Meil täpselt sellist noh, otseselt vastast ei olnud, aga ta on ühesõnaga täiskohaga professor Põhja-Karoliina muusikaülikooli juures ja ühtlasi ka talluva orkester seal. Ja see on siis ühesõnaga täiskohaga professor lepinguga. Et Eesti on eluaeg need, see nüüd on eluaeg eluaeg, see on misse tennishepan Mahaa. See on see, et, et ta saab seal olla, kuni ta on 65, vaid 70 ja tal on seal orkester ja tal on Texases teine orkester ja ta on see, see bostonis ka. Ja, ja see on kõik need moodsad dirigendid nagu ütleme, Chadzer, üldiselt need lennukiga lähvad siit ja säält nagu Neeme ja kõik neeme outi ja Tõnu on sõnal on sõiti sama. Aga ma vahepeal küsiksin üldsegi mitte sinu kohta. Kas ei ole huvitav, et Ameerika mandril on nii palju orkestrite dirigent, tide hulgas eestlasi? Kas ei ole siiski mega kummaline? Orkestri alalise dirigendi koha saamine üldse maailmas on ju väga raske. Väga raske ja Ameerikasse on väga raske, meil on nii palju noori, kellel on talent. Ja nüüd on veel Neeme Järvi poeg ka ja eks ole, ta on vist küll kahjuks Kanaas ja ja, ja noh, kui nii võtta, siis ka Norman rent on, meil on oma orkester ju Toronto pops orkestri näol ja kui palju, kas teised rahvad ei muutu? Ei mõned on küsinud minu käest noored, kes tahavad Ameerikas tulla ja ütlen, et, et tule ja õpi, aga ära lood ära. Ja see on väga raske, väga raske, suur maa ja, ja ta on väga raske saada ja talente siin nii palju seal, et on väga raske läbi lüüa. Lauljatest partnerid huvitavaid, kellega sa oled kontserte andnud? Eestlased pooleldi nagu Aabukitaski ja nii Olesid ja Ingmar Kurg. Ei, ma ei ole, ma ei tea, kas ta laulab see Mat Mati riivalt, see oli eestlastele. Ja ja ent suri, mis oli kuus aastat tagasi ja ma ei usu Mosuvillus ja, ja ma, ma siis laulsin ta, tal oli kontsert Chicagos ja ma nagu hüppasin selle sisse, et küsisid, et kas ma saan tema seda kontsertile Pille võtta. Saastaga saatis siis või keegi teine. Ees, siis oli üks teine noormees. Väga hea, ta George Radoslavitš, ma loodan, et see on õige. Ema on eestlane ja isa on Poola rahvas. Meil on päris palju neid väga head mängijat seal. Siis ma näen ühel kavalehel, et sa oled mänginud ja laulnud koos Rockefelleri ka ja kas päris miljonär? Ja see on see deebeezzee otse ära Racafele ja ta on väga tore mees ja ta ta tegeleb nüüd päris palju oma pere asjadega seal New Yorkis, aga ta elab oma perega naine ja kaks last seal bostonis. Ja me oleme päris palju need kontserte koos teinud Pennessetid kas on siis kunstibennasid poi? Ei inspennesse. Kristi Tilk, õpetaja, nii Jonathani Eesti kirikus ka laulnud eesti keeles ja see osa, mis, mis saabukitas kunagi laulis pooltimoris eesti päevadel. Temassis laulis Leo Birk kaussi, vägev looja fantaasia, mis me seal tegime seal Baltimore'is. See oli duett ja ta õppis seda ära, laulis meie eesti kirikus, seal tegi väga hästi ka.