Kaheportaal ja Kristjan Port Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Soovide teel saada üha paremat, üha odavamalt osutub kitsaskohaks soovija ise ehk inimene ühelt poolt tänu üha võimetumaks muutuvale soovile ja teisalt tänu kasvavatele raskustele taolise soovi täitmisel. Soovidega juhitakse ettevõtlust, kuna klient maksab vaid soovide täitmise eest. Kitsaskohtadega innustatakse tehnilist revolutsiooni, kuna vastasel juhul jäävad takistused ületamata ning äri seiskub. Viimase sajandi jooksul on antud algoritme enam-vähem püsinud rutiinis, välja arvatud ootuspärased kriisijooksmised Venemaa revolutsiooni kahe maailmasõja ja kolme nelja börsi vapustuse näol. Traagika hinna eest on Chrisid, innovatsiooni katalüsaatorid. Maailm ei jää kriisidest jagusaamisel finišijoone ületanud sportlasena koha peale väsinult seisma vaid reageerib uue ja energilise arenguhüppega. Paremaks muutuvas maailmas kasvab tarbimine, inimesi sünnib juurde, ettevõtlusareneb ja nii edasi, kuni hakatakse tahtma veelgi rohkem ja paremat ja seda veelgi odavamalt. Ning saabub uus kriis. Tänaseks ollakse jõudnud faasi, milles masinatega tehakse enamust tootvas tööst aga masinale annab juhiseid inimene. Tema on seni kõige võimekamad osanud öelda, mida ja kuidas midagi uut tuleks valmistada. Aga see aeg hakkab vist otsa saama ja lähenemas uus kriis sest inimesed ei oska üha keerukamaks maailmas enam piisava tõhususega ka õigeid otsuseid teha. Samal ajal osa masinaid juba täidavad inimesele kuulunud otsustusprotsesse. Näiteid leiab logistikast ja laomajandusest. Suurte tootjate juurest on kadumas toodangut täis laod ja suurte kaupluste juures muudetakse suured loobinud kaubanduspinnaks. Toodang seisab üha lühemat aega ja kuna ostule lisanud ladudes viibimisega sündivaid lisakulutusi, siirdub kokkuhoid ostjale. Tootmine liidestub üha vahetumalt tarbimisega. Suurtel turgudel on ohus juba ka, kuna tootja juurest jõuab aina rohkem kaupu otse kodudesse. Vahelüliks on ekraanidele isuäratavalt suurt ja konkurentsitult odavamat kaubavalikut koondavad Online poed. Vormiliselt see ju, mida kõik soovivad. Järelikult on tegemist arenguga, mida ei õnnestu peatada. Alternatiiviks oleks väiksema valikuga aeglasem ja kallim kaup, millele peab ise poodi järele minema. Viimane tähendab lisaks veel ka märgatavalt ajakulu. On kaubandus, kasvab jõudsalt osaliselt tänu Covid viiruse kriisi sunnitud vanu harjumusi unustavale ja uut õpetavale kogemusele. Onlain-kaubanduse edu stimuleerib kasvu, palgatakse juurde uusi töötajaid maailma edukaima Amazon palgas kevadise kriisi ajal juurde kümneid tuhandeid töölisi. Sarnaselt tegutsesid paljud onlain-ettevõtted ja samas ka traditsioonilisemat mõelda. Viimaseid sundis uudne inimtühjade kaubanduskeskuste olukord ehitama klientideni kaupa tarnivad silda. Sama jätkub isegi kasvavas tempos, hoolimata, et viirusekriis andis vahepeal natukene järele. Kõiki sunnib tagant konkurents reageerida kliendi kasvavatele kriisidele. Mida ise võidu kultiveeritakse mis toob pudelikaelateema juurde tagasi? Viirus ei vähendanud uute ja odavamate asjade soove, pigem isegi rõhutab süvenev majanduskriis vajadust üha odavama hinnasildi järele mistõttu kasvab kaubanduses tegutsevate inimeste töökoormus, soovitavalt sellest aeglasemalt kasvavad palgakuludega. Töise koormuse kasv ja palga ostujõu stagnatsioon või koguni langus toovad inimeses esile töövõimepiirid koos enesekaitsereaktsioonidega. Nendeks on varjatud ja avalik pahameel individuaal selline ja organiseeritud vastutegevus ja nii edasi. Mis omakorda sunnib tööandjat reageerima. Juhul kui konkurentsi hinnasurve on juba sundinud tegevusprotsesse optimeerima saabub ühel hetkel punkt, millest töötajate olukorda ei saa ilma kulutusi kasvatamata enam parandada. Ja aktuaalseks muutub rahulolematuse välja juurimine ehk vägivald mis peaks siis ühel hetkel käivitama järgmise evolutsiooni. Võimalik, et Amazon ongi juba sedavõrd tõhusaks muutunud organisatsioon et konkurentsis püsimine eeldab töötajate protestimeelsuse mahasurumist. Hiljuti avaldaski töökuulutuse, milles otsitakse vastuluureanalüütikuid. Vajadus oleks kahe sellise eksperdi järele. Kaupade ja teenuste omahinnakasvuohu tõttu vist ei tohikski rohkemaid palgata. Analüütikute ülesandeks on äri ohustavate maailma sündmuste kõrval jälgida töötajate kogukondades mässumeelsuse ja organiseerumise algeid hetkedel, kas see on ju Amazon ees ja teised järel. Selle arengu taga pole mõtet otsida kurjust vaid tõhususe kasvu, mida tänaseni kõrgelt hindame. Varasemaid portaale. L2.