Tere eetrison portaal tehnolooga kommentaari esitab Kristjan Port. Mõne aasta eest oma sajandat juubelit tähistanud ettevõtete direktoreid koondav rahvusvaheline direktorite instituut üllatas nädalavahetusel omapoolse maailma päästmise programmiga. Aga enne programmi juurde asumist olgu öeldud, et see esialgu Suurbritanniast alguse saanud individuaalse avalduse baasil ettevõtete juhatajaid koondav organisatsioon omab täna juba viitekümmend viite tuhandet liiget ja on saavutanud korraliku rahvusvahelise tunnustuse. Muuhulgas edendatakse selle organisatsiooni kaudu direktorite endi tööd, koolituste ja infovahetuse kaudu aga Kamboetakse sõna avalikes küsimustes ning tänase kommentaari sisu puudutabki just viimast avaldada direktorite arvamust teemal, kuidas saaks päästa maailma. Lahendus iseenesest on lihtne, aga võib öelda, et seda üllatavam direktorit nimelt soovitavad mitte tööle minna. Direktorite organisatsiooni peadirektori Michael Stemplimani soovituse järgi tasub vaadata, mis juhtub hommikuti ja õhtuti meie tänavatel. Auto on autos kinni, autodes on omakorda kinni inimesed ja viimased raiskavad nii oma aega kui võimeid. Selle peale abild osutada minema puhast keskkonda ja fossiilseid kütuseid. Pealegi inimestelt, mis on neile olulisem, kas planeedi maa tervis või hommikuse tööle rutamise efektiivsus siis on kindla peale viimane esikohal. See on vahetu kohustus koos vahetu preemia või karistusega. Direktorite ettepanek mitte tööle minna lahendaks osava liigutusega mõlemad probleemid. Hommikune närviline tööle rutamine ei jaksa ära koos õhusaastaja energiakuluga. Selle koha peal võiks nädalata vaba kommentaariga katkestada, jäta siia raadiokuulaja puhkama, vastutusest vaba nõuandekasutusse. Paraku peab tõe nimel siiski alla joonimaid. Direktorid ei kutsu ülesse ta tööd tegemata, nad vaid soovitavad mitte tööle minna. Sisuliselt on tegemist järjekordse meeldetuletusega, et me ei ela enam tööstusrevolutsiooniaegsel masinaoperaatoritöörütmis, kus masinapargi töös hoidmiseks pidi töövahetus toimuma sujuvalt, et mitte öelda täpselt, et mitte öelda kella järgi. Direktorit tuletavad meelde libiseva ja paindliku töögraafiku ilu ning see muutub iga liiklusummikus ennast ja maailma karistatud päevaga üha ilusamaks alternatiiviks. Muuhulgas aitaks titt tundja lahustav painduv töögraafik langetada või vähemalt pidurdada elektri hinnatõusu tänu ebaühtlasel elektritarbimisele tipptunni liikluses. Aga mõtelge elektritranspordivahenditele nagu trammid, trollid, rongid ja metrood. Tänu neile peab riik ehitama suuri reservvõimsusega varuelektrijaamu, mis töötavad ainult nende tiputarbimise hetkedel, sest ülejäänud keskmise elektritarbimise eest vastutavad aeglaselt, reageerivad ja optimaalselt töötavad jõujaamad. Nõndanimetatud kuuma reservijaamad on kallid pidada ja tipptunnil elektri impordi puhul on hind kordades kõrgem võrreldes keskmisega. Kuna töökohad tarbivad elektrit, siis hinnatõusu pidurdamine selles sektoris võiks olla üheks lisamotivaatoriks üleüldise keskkonnasõbralikkuse kõrval mille toel võiks oma töötajatele luua paindlikult graafiku. Pealegi on nähtusel ka küünilisena kasu saamise pool. Mäletan vähemalt ühte hiljutist uurimust, mis näitas, et vaba töögraafikuga inimesed annavad töökoha jaoks suurema tööpanuse kuna neil läheb segi oma ja tööaeg ning paraku keskmisest sagedamini tööaja kasuks. Seega ärge minge homme hommikul tööle, sest nii aitate päästa maailma tööandjale. Öelge, et raadios soovitati, kuid palun jätke nimed nimetamata.