Tere eetris portaal tehnolooga kommentaari esitab Kristjan Port kes veel mäletavad seda perioodi inimkonna ajaloos, kui arvamusuuringute kaudu hakati vaikselt vihjama, et arvuti pole enam midagi erilist ja sinised tormakaid mäkke tõusevad. Kasvunumbrid hakkasid muutuma stabiilse platoo suunalisteks. Selle ajastu märgiks oli igasuguste väikeste arvude firmade kadumine tänavapildist ja inimeste teadvusest. Arvuteid sai juba osta koos pesupulbriga täiesti tavalisest kaubamajast. Midagi sarnast, kuid samas kindlasti unikaalset on juhtumas mobiilside valdkonnas, sest maailmast kostuvad esimesed signaalid mobiilse Telefoneerimise langusest. See tähendab, et langeb kõnede arv hoolimata kõnede hinna soodsamaks muutumisest. Mis omakorda võiks olla märk, et kõik, kes tahavad helistavatena juba küllastumise piiril ja sellest omakorda tekkiv tormakas järeldus on, et avalike börsifirmade naq kasvab sideoperaatoritele oluline surve müüa lõpptarbijale, seda sidekanalit pidi midagi muud kui pelgalt telefonisidet. Veel eelmise aasta poolel kõnelesid sideettevõtjad arengumaade potentsiaalist, mainides eraldi ära Hiina pööraselt kasvavas idaturupotentsiaali inimeste kõnevajaduste teenindamisega raha teenides. Ilmselt on see kasvõi nii Hiinas kui paljudes arenguriikides täna siiski endine ja kõnetujulanguse põhjuseid tuleb otsida hoopiski arenenud turgudelt. Uuring, millele viitan, pärineb küll Suurbritanniast, kuid tänases ühendatud väikeseks muutunud maailmas on vaid aja küsimus, kui taolised muutused kajastuvad ka mujal. Uuringu läbiviijaks on sidetööstuse jälgimisele pühendunud analüüsifirma Tseedi power, mis on briti helistajate käitumist jälginud viimased 10 aastat. Raport, mida nad regulaarselt välja annavad, kannab nime mobilise side, klientide rahulolu uuring ja sellest võib lugeda, kuidas uuringusse kaasatud ettemakstud kõnekaardi kasutajatest vaatlusalused on viimase aastaga langetanud nädalaste kõnede keskmise arvu ligemale kolmandiku võrra. Ning sama trend on nähtav ka lepinguliste telefonikasutajate puhul, kelle kõnede sagedus nädalas vähenes aastaga veerandi võrra. Samal ajal on näha lühisõnumite ja uuemate telefonide kasutajate puhul saadetud e-kirjade umbes samas suurusjärgus, kuid vastassuunalist trendi. Kui saadud tulemus korrutada läbi sideoperaatori hinnasõjas langetatud hindadega, võib neile kaasa tunda, sest keskmiselt ulatuvad britid sideoperaatoritele täna 36 protsenti vähem raha kui aasta tagasi. Üheks seletuseks antud nähtusele on analüüsida kaaluvat seedib poweri esindaja arvates telefoni kui staatus sümboli kustumine omaaegsele inimlikule tühisusele valanud eksperdi arvates õli tulle mobiilide kunagine kõrge hind, mis sundis neid kasutama nii asja pärast kui ka üllatavalt palju pelgalt avalikkuses esinemise pärast. Tänaseks on mobiililt sära kadunud ja asendunud pigem tüütus tõrjega, mistõttu paljud vanema generatsiooni kasutajad otsivad vaiksemaid ja märkamatumaid ja vähem häbistatavamaid sidepidamise võimalusi. Teisalt on näha, kuidas seni peamiselt noorepoolse põlvkonna võtmekäitumiseks olnud lühisõnumite saatmine on muutumas vanema generatsiooni seas üha populaarsemaks alternatiiviks helistamisele. Peale tulevatele noortele omakorda hakkab mobiil üha rohkem tähistama vana generatsiooni mängukanni ja selle asemel oodatakse sünnipäevaks ning jõuludeks midagi palju popimat. Heal juhul võib see olla ka mobiiltelefon, kuid nüüd juba kõnede edastamise vahendi asemel. Muusikamängu ja filmid konsoolina. Aegade muutumisele osutamine on juba liiga banaalne ja seetõttu kutsun siin hea raadiokuulaja üles mõtlema natukene innovaatilisemalt. Nimelt kui täna imestavad lapsevanemad, et neil küll ei olnud mänguasjade kastis midagigi, mis meenutaks tänaseid mobiiltelefone siis huvitav, mida põnevat heidavad tarbetuna mänguasjade kasti 10 aasta pärast, tänane 12, kuni 15 aastaste põlvkond. Kas see võiks olla näiteks tänasest silmaterast sülearvuti?