Tere eetris on portaal tehnoloogiakommentaaris etapp Kristjan Port USA California osariik paigutub majandusnäitajatelt riikide võrdluses viiendale kohale. Samas on tegemist osaga föderaalriigist. Viimane võib jätta mulje, nagu sealsed otsused oleks kohalikku laadi. Aga esimene võib jätta mulje, nagu sealsed otseselt mõjutaksid kogu maailma. Kuidas siis võtta? Noh, meie aega iseloomustavadki taolised uudsed olukorrad. Värskete valimistega seoses paluti California valijate abi otsustamaks mis saab neist tegijatest, keda tuntakse kiig economy, platvormimajanduse töö osapooltel, Frilentserite või vabaturu töövõtjatena. Siin ei kehti ütlus, et heal lapsel on mitu nime vaid õigem on rääkida segadusest. Samuti on õige lähtuda alus ideest, mida selgitab Viide platvormile. Platvormi all mõeldakse töö või kapitali vahendamise infotehnoloogilist keskkonda mille abil teineteise leiavad tööpakkujad ja tööpanuse soovijad. Majanduslikus mõttes tõhus lahendus, milles kukkumine ning tarbimine on tasakaalus. Kirjeldatud tõhususe tõttu usutakse, et enamus tulevikutööd Kid platvormimajanduse mudelile USA-s umbes 57 miljonit alamate kolmandik tööealisest elanikkonnast peabki end juba seda tüüpi töö tegijaks. Frii Länts ei kajasta sama töökorraldust, kuigi sellist vabaagendi mõistet kasutatakse päris tihti platvormimajanduse töötajate kirjeldamisel. Preilans töötajate kultuur on vanem ja pigem sarnane füüsilisest isikust. Ettevõtjale vaba või iseseisev töövõtja ei pea kasutama Uberi laadset kliendi otsimise keskkonda mistõttu pole antud sõnakasutus täitsa korrektne kiik. Sõna pärineb sõnast ingeidžment ehk kokkuleppe ja see omakorda tuleneb eelmise sajandi alguse USA džässmuusikute õhtuseid tööotsi tähistavast braseoloogiast. Taolised kokkulepped sarnanevad enim tänasele olukorrale, milles muusik leidis tööd. Kui seda mõni kõrtsmik või klubiomanik soovis. Toona puudus vaid nutitelefoni rakendus. California lastelt taati otsust, kas tehnilise keskkonnapidajast kliendi vahendaja peaks täitma tööandja rolli. Paari sajandi pikkuse ja streikidest pikitud vaevalise poliitiliselt. Kuna tulemusel kujundatud töökorraldust reguleerivad seadused tagasid töötajatele teatud õigused ja tööandjale teatud kohustused. Sama ei saa pakkuda aga taksokunde maksab tasu ega võib-olla kohtu teda sõidutanud teenindajaga enam ealeski. Nii nagu poes saavad kliendid kokku kaubapakkujatega või patsiendid haiglas. Tervishoiutöötajatega paistab esialgu tööd ja töötavad kapitali vahendab virtuaalne infoplatvorm välja rohkem poe või haige moodi ehk põhilise tööandjana. Teenuste turul pakkumise ja nõudluse testilaadi valmistajad aga ei taha oma retsepti ebaefektiivseid kohustusi. Nad ei taha olla vanamoodsad tööandjad vanamoodsate seadustega kohustustega. Sest nad peavad end uue ajastu Pioneerideks. Arusaadavalt tähendab taoline hoiak tõsist kultuuri ja väärtuslõhet, mille palu tajutakse. Mõnel pool maailmas California seadusandjad, otsustasid uudset olukorda suruda masse malli pakkudes valijatele otsustada kas näiteks taksojuht või toidukuller on iseseisev töövõtja või tema tööd vahendava platvormitöötaja. Viimane tähendaks sadadele tuhandetele kuue töövormi kasutajatele paremaid sotsiaalseid garantiisid ja platvormipidajatele suuremat vastutust. Esialgsete tulemuste põhjal paistab, et peaaegu kaks kolmandikku USA üheks kõige progressiivsemaks peetud osariigi valijatest eelistavad jätta giid, majanduse töötajad. Iseseisvateks töövõtjateks. Mõneti üllatava otsuse taga on mitu põhjust. Üheksa on kindlasti paarisajani. Miljoni dollari suurune reklaamikampaania selle omapäraks on asjaolu, et nii suure raha panid välja Uber liftordasse teised ehk firmad, mis pole kunagi kasumis olnud. Raha tuleb uue Vastupidi, hääletuse poolt olnud paljud taksojuhid ja ametiühingud suutsid vastata umbes 10 korda väiksemas rahalises mahus reklaamikampaaniaga. Umbes 70000 California vabakutselist leota juhti kasutab samuti platvormi tööd. Nemad teenivad suhteliselt suuri summasid ning omavad ka suurte veoautode omanikena suuri kohustusi. Nende jaoks tähendas uus seadus konkurentsieelise kaotamist ja koormamist suurte transpordifirmadega sarnaste kohustustega. Mistõttu nemadki olid seaduse uuendamise vastu. Järgnevalt saabki näha, kuidas joonduvad ülejäänud USA osariigid ja milliseid lahendusi mõeldakse välja platvormimajanduse osapoolte huvide kaitseks. Tähelepanelik peab olema kogu maailmas sest nagu arvatakse, on see ilmselt töökorralduse tulevik. Kuula varasemaid portaale. L2.