Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. USA presidendivalimisi peetakse elada mälus on siis nelja, viie kõrvuti elava põlvkonna kõige tõsisemate tagajärgedega valikuks. Lisaks riigijuhi ümber valimistele kasutatakse argielus suuremate teemade mõtlemisele liikuma saadud elanikkonda väljendama tahet kab Parlamendi liikmete valimiseks ning lõpuks küsitakse arvamust kohaliku eluga seotud otsustele. Varemgi on ju juhtunud, et mõni näiliselt kohalik otsus võib omada mastaap, et mõju mõni väheldane valik võib osutuda sama märgiliseks kui järgmiseks presidendieelistus. Massachusettsi valijatel palutaksegi otsustada. Osariigi seaduse peatükk 93 J täiendamise osas. Seadusepügal käsitleb autode remontimise õigust. Kaheksa aastat tagasi leidis 87 protsenti valijatest, et kuna autoomanikul on õigus seda ise hooldada ning remontida, siis seoses autode elektroonilise osa suurenemisega peab osariigis müüdavatel sõidukitel olema liides autodiagnostikaandmete lugemiseks. Omanikule peab tagama juurdepääsu samadele andmetele, mida kasutavad sõiduki seisundi hindamiseks autotootja ja edasimüüja. Teenindus. Massachusetts oli esimene sellise nõudmisega osariik. Euroopa liidus kehtis nõue sajandivahetusest et uutel autodel peab olema nõndanimetatud pardakompuutri diagnostikaliides OBD. Vahepeal muutusid autod üha nutikamaks näiteks ja kasvas pidevalt internetiga ühenduses olevate sõidukite arv. Ja nii nagu interneti kasutamise tulemusel. Viimased levitama inforuumi teenustesse mitmesugust elulist informatsiooni, nii juhtus sama ka autodega. Mõned autod saadavad tehasesse lisaks autotalitluse andmetele ka seda, kus, kui palju ja mis kellaaegadel ning kuidas omanik sõidab. Sündimas on õiguslikult hall tsoon, milles omanik autot ostes on nõustunud mitmesuguste klauslitega näiliselt tehniliste seikade taha nagu hoolduse sujuvus, jooksvat tarkvara uuendused ja nii edasi varjuvad isikute vabadust puudutavad ohud. Hall udu peidab lõhet küllaltki delikaatsete isikuandmete kogumise õigustatuse ja lubatud tehniliste hüvede vahel mistõttu seekordse valimise käigus tahetakse teada Massachusettsi valijate arv. Samost. Kas nemad tahaksid teada midagi Nende autodest lisaks remondiandmetele veel koguda saab? Juhul kui otsus on jaatav, peavad alates 2022.-st aastast müüdavatel sõidukitel olema omanikule tagatud ühtse standardiga juurdepääs nõndanimetatud telemeetria andmetele. Väike samm auto omanikule, suur samm autotööstusele. Sest mida aeg edasi, seda rohkem on auto, pigem tarkvara kui raudvara. Sisepõlemismootoriga masinate ajastul pidi kiirema autosoovija ostma suurema mootoriga sõiduki. Klient oli uue mootori omanik ja võid sellega teha, mida soovis, sealhulgas edasi müüa. Elektrimootoriga sõidukite ajastul peab omanik ostma kiirema sõidutarkvara. Olgu näiteks populaarne Tesla B-seeria mudel. Pole vaja uut autot ega olemasolevasse, pole vaja midagi, muudkui tarkvara uuendust ja see kiirendab nullist 100-ni. Umbes 3,2 sekundiga. Kirjeldava režiimi tarkvara nimetatakse inseyn ehk arulage kuid saab ka kiiremini 2,8 sekundiga. Kui ostad paketi nimega lõõdukas ehk naeruväärne. Sama auto uus tarkvara, mille hinda 20000 USA dollarit tundub naeruväärne. Kaob, kui ostad kasutatud auto, millel on naeruväärse kirjanduse pakett saad seda mõned korrad proovida ja siis ühel päeval see enam ei tööta. Umbes sama, miks sa ei saa kasutatud arvutit ostes kasutada sellesse paigaldatud litsenseeritud tarkvaratarkvara omaniku vaidlus jääb umbes kahe 30 aasta taha. Esialgu suhtuti tarkvarasse kui omandisse umbes aga mittetäieliku kattuva näitama, nagu raamatusse mille oled läbi lugenud, võid kinkida sõbrale või müüa edasi. Tarkvarapuul tekkis võimalus jätta endale koopia ja seda siis edasi kasutada. Nüüd juba siis paralleelselt sõbraga või miljoni koopia kasutajaga keda hakati nimetama piraatideks ning tarkvara kasutamise õigusruumi, ilmusid pügalad, mis väitsid, et ostja ei ole programmikoodi, vaid ainult selle kasutusõiguse omanik. Sama loogika on saabumas ka autode, maailma autopiloodi, kiirendust ja sõiduomaduste kiirlaadimist ning seni veel teadmata võimalustest tasub auto ees manust ja ta võib auto raudvara edasi müüa, aga selle sõiduomadusi mitte. Need kaovad ära, kui autotootja saab teada, et nende tarkvara pargib end teise maja ees, sõidab uuel trassil ja kuulab teistsugust muusikat. Sest uute autode kohta kogutakse omaniku kirjeldavaid andmeid. Juhul kui seadustatakse näiteks Massachusettsis omanikele juurdepääs neid kirjeldavale andmevoole, algab arvatavalt uus auto, tarkvara, õiguste, vaidluste ja sealhulgas ka piraatlus, ajastu. Sest juba täna püüavad häkkerid ja osalised edukalt elustada ates lahutus peituvaid võimeid. Rahaline motivatsioon ületab omaaegset tarkvaraluku tähekkimis oma sest autod on kallid, investeeringuid ja omanik tahaks pigistada austust välja nii palju kui võimalik, kui vaid tarkvaramoodulite aktiveerimise hinnad. Ma poleks ise päikeses Ta väärtusega. Sega mõnda autohuvilist peaks huvitama USA presidendist isegi rohkem. Mida arvavad Massachusettsi valijad oma autodest. Kuula varasemaid portaale. L2.