Portaal. Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Vahest oled sinagi jäänud mõtlema, märgates rohelise kastiga toidukullerite autode vahel manööverdamas. Näiteks võid ette kujutada, et tema asemel on köögist lauda toituv toimetav ettekandja. Ainult et sööjatele eraldatud ruum on suurem ja vajab jalgratast, tõuksi või mopeedi abi ja siis mõtled, kui palju selle töö eest peaks tasu saama. Tähendab küsimus, kui kalli toiduga klient nõustub, on see siis kiirsöögihinnaga või restorani menüü kallimast osast. Ja kas see jõuab kohale sama pediitsena kui restoranis? Juhul kui ei, siis miks tahab keegi rohkem maksta. Ning kui palju teenib sellelt toitlustuskorralt toidu valmistaja on see talle rentaabel äri. Ja lõpuks tahaks teada, kui hästi läheb platvormi omanikul ettevõtjal, kelle loodud inforuumis tuuakse kokkusööja, kokk ja jalgrattaga kelner milline on tema motivatsioon? Sest kasum ei tohiks ju olla kuigi suur. Huvitav, kellele neist kolmest läheb kõige paremini? No tõenäoliselt mitte kellelgi. Tegemist on kaasaegsed paradoksi iga nähtusega, milles kavandatakse kahjustust. Kuidas tulevikus kõik tasa teenida? Näiliselt kõigi osapoolte käive kasvab, kuid tulud vähenevad. Kevadel ületas uudiskünnise juhtum USA pitsarestoranist, kus ettevõtja töötas traditsioonilisel põhimõtetel. Pitsa sai kätte otse ahjust. Kes soovis, võis tutvuda pakkumistega veebis tellida tuled kohale. Kuni omanikule hakkasid saabuma pahased kõned, milles kliendil oli koju toimetatud külmad pitsad. Ta ei saanud oma süüst aru, kuna põhimõtteliselt ei kasutanud kojuveo teenust just kvaliteedi languse pärast. Aga peagi selgus, et toidukullerifirma oli kopeerinud nende veebimenüü ja vahendas neid nüüd klientidele. Tema nägi vaid kohale ilmunud klient, kes oli siis tegelikult hoopiski kuller. Lisaks pani ta tähele, et tema kallist pitsat müüakse kaheksa dollarit odavamalt kusjuures talle makstakse täishind. Siit sündiski uudiskünnist ületanud eksperiment, milles ettevõtja tellis 10 24 dollarilist pitsat ja maksis nendest 16 dollarit tükk. Kasum kaheksa korda 10 ehk 80 dollarit mitte midagi tehes, pluss siis ka tegelikult pitsamüügikasum. Järgmiseks läks ta jultuna, maksja pani karbi sisse ainult tükitainast sest ta teadis, et klient ei pahanda. Ta ise ongi see klient ja kasum kasvas. Nii võinuks jätkatagi, kasvavad nii käive kui kasum. Adult võrrandis peab keegi olema kaotaja. Selleks on platvorm pidajad, sest ka kuller sai oma töö eest tasutud. Miks platvormi omanik viga ei märganud? Sest ta on pidevalt kahjumis? Pole kordagi kasumis olnudki. Kuid investorid pumpavad vaid raha juurde, sest tegemist on nõndanimetatud üksiksarvega kiiresti miljardi dollari. Väärtuseni jõudnud ettevõttega. Väärtus on investorite silmades, mitte raamatupidamises. Kuid investoreid huvitab seal hoopiski teine Arv klientide kasvu näitaja. Kõik on turu hõivamise ajal kaotustega arvestanud. Oluline on kliendibaasi kast. Midagi sarnast juhtus kinnisvara laenudega, üha imelikumaid laene müüdi pidevalt edasi, jättes mulje jätkuvast kasvust näiliselt kinnisvaraga tagatud sektoris. Siingi mängitakse Need inimestel pidevalt tiheneva kõhuloogikale. Pitsarestorani omanik lõpetas eksperimendi, kuna see polnud õige äri. Juhtunud, lõpetas mõtlema, kuidas uus kulleri majandus toimib ja miks ajab restoranid ning kullerid pankrotti. Loogika on üllatavalt lihtne. Toitlustusasutuse pidaja loovutab oma kliendid platvormi pidajale. Sama teeb ka kuller. Mõlemad loodavad saada endale teiste toiduäris osalejate kliente. Enim mõtlevad ju kõik. Tänu võrguefektile muutub platvorm väärtuslikuks asjaolu, millele mõtlevad Siska. Investorid nüüd pole restoranil muud teha, kui osta platvormi käest kliendi leidmise teenust ja sama teeb ka kuller. Mõlemad peavad nüüd juba osalema suuremas konkurentsis ja vähendama kasumit ning mängima käibele. Paraku tühjade kõhtude arv aga eriti ei suurene. Järelikult käib võitlus olemasoleval turul teiste käest endale suurema osa haaramise nimel. Ja sama käib kulleri kohta. Peamiselt käib võistlusvalu kannatamise põhiselt sööjad on ju kapriissed nii aja kui toiduga tädi osas ja nad on kindlasti väga hinnatundlikud toiduga andmeil juba selline tundlik suhe mille nimel peavad toitlustaja ja kuller tegema investeeringuid paremasse varustusse. Et madalama hinnaga suuremat turgu haarata. Ümberöelduna peavad nad võtma suurema riski ja suurem risk ning langev kasum ei saa ju hästi lõppeda. Ning ühel päeval tähendab kuller, et ei suuda uue elektritõuksi hinda enam tasa teenida ja annab selle poodi tagasi restorani pidaja jaoks Kärkkalis asukoht üle võimete ja sulgeb uksed, sest klientidest kaugemale liikudes läheb tarne aeglasemaks ning kallimaks. Platvormi pidajasse pumbatakse aga raha juurde, kuna varsti on ju kõik restoranid, nende kliendid restoranid omakorda klientidele. Farmide kliendid, kuniks kaardimaja kukub kokku ja mõeldakse välja midagi paremat sest kõhud on ju alati Tühjad ja nii mööduki mõtlik hetk ning kuller on silmapiirilt kadunud. Kuula varasemaid portaale, R2. L2.