Rahvusringhäälingu uudised Tere õhtupoolikut kell on viis, uudistega stuudios Tõnu Karjatse. Tallinna raekojas tänas Põhja-Eesti regionaalhaigla verekeskus täna oma kauaaegseid doonoreid. Verekeskuse juhataja Riin kullaste ütles. Doonoreid on meil praegu piisavalt ja nende tänamine on traditsiooniline üritus. Tänane päev on meie jaoks aasta üks tähtsamaid päevi, kus me saame kutsuda doonoreid, et neile oma tänu väljendada. Meie doonorid on väga noored, kuskil 70 protsenti meie toonuritest on alla 35 elustas meil selliseid igapäevavajadused katame aga niipea, kui on järsk verevajaduse tõus, kas seal juhtub mingi õnnetus, veel rohkem operatsioone või siis me peame rohkem kutsuma doonoreid, et siis sellest igapäevasest hulgast piisab. Juurdekasv on neil praegu just selliste korduvate doonorite arvel, see tähendab, et inimesed, kes tulevad ja jäävadki käima ja see on väga meeldiv tendents, doonoreid möödunud aastal oli meil 36000 ja nemad siis kokku käisid ja annetasid verd 58000 korda. Raadiokuulajad on helistanud ja küsinud, et mis toimub Tallinnas teatri väljakul, kus on näha olnud palju tuletõrjeautosid ja ka kiirabi ja päästeamet annab teada, et seal oli lihtsalt prügi põlenud, kuhu siis päästeamet sai väljakutse seda pool tundi tagasi põles siis prügi, mis oli vundamendi juures väikese akna juures ja praegu on olukord kontrolli all ning kellegi elu seal ohus. Poole. Eesti suursaadik näiteks Hispaanias Toomas Kahur avas täna Eesti aukonsulaadi Kanaari saarestikku administratiivkeskuses Grancanaarial teeldi linnas. Eesti uus aukonsul on Sergio Peedrotaadeeioteniites. Eesti suursaadik Toomas Kahur ütles aukonsulaadi avamisel, et uus aukonsul saab olla abiks senisest veelgi tihedamat sidemete loomisel Eesti Kanaari saarte turismiettevõtluse vahel. Aukonsul saab lisaks skulptor suuri ja majandussidemete tihendamisele osutada vajadusel ka konsulaarabi Ta sattunud reisijatele. Tuneesia politsei ajas pisargaasi abil laiali meeleavalduse pealinnas Tunises. Eile osales meeleavaldustes kümneid tuhandeid inimesi ja tänagi oli tuhandeid inimesi. Pealinna tänavatel puhkes kähmlus politseiga, kus viga sai paarkümmend korravalvurit. Meeleavaldajad nõuavad peaminister Mohammad Khan, Uutši erruminek kutt ja valitsuse vahetust. Tegemist on meeleavalduste teise lainega pärast president sina alla pidin pen aali kukutamist, mis pani aluse kogu araabia maailma haaranud rahutustele. Iraani võimud teatavad, et peavad Venemaa nõutud kontrollkatsete ajaks eemaldama islamivabariigi esimesest aatomielektrijaamast. Tuumakütuse teada annab märku võimalikest uutest probleemidest Venemaa abil ehitatud Bushehri tuumaelektrijaamas, mis alustas tööd mullu novembris ja pidi elektrit tootma hakkama aprillis. Iraani saadik rahvusvahelise aatomienergia agentuuri juures kinnitas, et tuumakütus eemaldatakse reaktori südameid kujust tingituna Venemaa palvest teha katseid. See viiakse aga sinna tagasi pärast katset. Islamivabariigi tuumaprogrammi arvutivõrku kahjustas mulluga arvutiviirus. Iraani esindaja rahvusvahelise aatomienergia agentuuri juures ei kinnitanud praegu selle vahejuhtumi seotust tuumareaktori probleemidega. Iiri parlamendivalimiste tulemuseks on ilmselt valitsusliit senise suurima opositsioonipartei paremtsentristliku Fine Keili ja vasaktsentristliku Tööpartei vahel. Selle avalduse kasta selles Fine Keili eesträäkija Richard pöördan. Keila Tööpartei moodustasid ühise platvormi juba 2007. aastal, märkis pöördan. Seega pole koostöö jätkamine võimatu, ka nüüd. Pöördun, on esimene Fine keeli staažikamatest poliitikutest, kes tunnistab uue võimuliidu võimalikku, kas seda näitavad ka viimased arvamusküsitlused, mis annavad Fine geidele 36 protsenti ja tööparteile 20 ja pool protsenti häältest. Pikemalt ilmast. Eeloleval ööl on ilm vahelduva pilvisusega ja olulise sajuta. Puhub lõuna ja kagutuul kaks kuni üheksa meetrit sekundis, külma üheksa kuni 14 kraadi. Hommikuks võib õhutemperatuur kohati langeda 18 külmakraadini. Homme on oodata vähese või vahelduva pilvisusega olulise sajuta ilma. Puhub lõuna ja kagutuul kaks kuni üheksa meetrit sekundis ning külma on kolm kuni üheksa kraadi. Peipsi järvel puhub lõuna ja kagutuul kaks kuni kuus meetrit sekundis. Võib sadada kerget lund, nähtavus enamasti hea. Külma on öösel 10 kuni 14, päeval kuus kuni kaheksa kraadi. Läänemere põhjaosas, Liivi lahe põhjaosas, Väinamerel ja Soome lahel puhub lõuna ja kagutuul kolm kuni 10 meetrit sekundis, laevad jäätuvad aeglaselt ilm sajuta, nähtavus ja veetase on 20 kuni 50 sentimeetrit keskmisest madalamal. Laupäeval selgub Eesti laul 2011 kraadi, kaks on sündmuste keskele. Kell 17 40 mikrofonid sisse Nokia kontserdimajas. Õhus on ootusärevus ja otsustavad hetked, närvide mäng ja emotsioon on neid hakatud. Kell 21 35 algab otseülekanne lauluvõistluse finaalist. Eesti laul 2011 suure finaali eel ja lõppkontsert. Laupäeval alates kella viiest raadio kahes. See oli Eha kade, kao tervist. Ma olen Erik Morna, te kuulate Raadio kahte ja kui tavaliselt olete harjunud laupäeviti just sel kellaajal kell viis kuulama järjest kaks tundi Eesti muusikat, siis täna on teil Pealt boonus, vaid isegi kolme poolekordne. Seitse tundi järjest tuleb täna Eesti muusikat. Raadio kaks on Nokia kontserdihallis Tallinnas, kus praegu käivad Eesti laul 2011 peaproovid ehk läbi mänguproovid. Me jõuame Eesti laulu nii päris kindlasti kella poole 10 paiku siis kui algab otseülekannasid kontserdilt. Aga praegu teeme väikest soojendust ja kuulame Eesti muusikat ja räägime eestimaistest lauluvõistlustest. Mul on siin ka ekspert, kuigi praegu näen ma nii suurelt ekraanilt kui ka laua peal. Jaa, Piretit, tänaseid Eesti laulu saatejuhte siis mu kõrval. Siin raadio kahe improviseeritud stuudios istub mees, kes kaugelt vaadates meenutab doktor House'i paremat sõpra. Aga tegelikult, et anda nimi, Jüri Pihel meediaõppejõud ja üks Eesti viimaste aastakümnete suuremaid lauluvõistluste korraldajaid. Tere. Tere õhtust. Jüri, sa oled. Mis oli see esimene lauluvõistlus, mida sina aitasid korraldada? Ma arvan, et eks ta vist ikka kaks takti ette oli või üks nendest ETV kuulsatest vanadest lauluvõistlustest, siis oli veel selline sügav kui nõukogude aeg ja mina olen selline noor ja äsja ülikoolist tulnud noor režissöörikene ja, ja eks me rabelesime, rabasime ja aga mul tuleb seal Eesti muusika- ja selle moodsa eesti muusika algusega, ütleme siis sellise iseseisva eesti muusika algusega meelde üks lõbus lugu. Ma olin taas noor, oli umbes aasta 91 või kaks ja ja mina sain Eesti televisioonis muusik ka ei meelelahutussaadete peatoimetajaks ja seal töötas siis üks legendaarne mees, ma arvan, et ta on võib-olla kõigi aegade ja põnevamaid Eesti muusikarežissööre leokarpi on seal selline rahvusvahelise kuulsusega mees ja minul muidugi kohe hääl värises, kutsusin esimesel Deeruval Leogarperenda kord ütlesin Leo, mine nüüd ja mõtle välja, üks hea uus muusikasaade Leoli nädal aega kadunud, mina ei tea, mida ta tegi, kui ta tagasi tuli, ütleb, ma ei tee seda. Eestis ei ole muusikat. Ja noh, eks tegelikult need, need lauluvõistlused ja ütleme, miks, miks näiteks mitte seesama seitse prot, mis oli ju ka mõneti lauluvõistlus, eks need omakorda kindlasti seda eesti muusikat, seda moodsat muusikat on, on vähemalt ühelt poolt tagant torkinud ja selle olemisele elamisele kaasa aidanud just tervitanud vanadel aegadel, kui, kui ikka raha liikus väga vähe ja eriloojat, et tõesti neil ei olnud nagu lihtsalt võimalik stuudiosse marssida ja kodustuudiot veel ei olnud sel ajal, sest polegi nii väga palju aega möödas, aga aga 20 aasta tagant seda meenutada on muidugi väga lõbus. Nii et ma usun, et lauluvõistlused ja just selle Eesti televisiooni ja Eesti raadio roll kogu selles popmuusika tagasitulekus või selles uues tõusus, ma arvan, hästi suur, kui mitte otsustav. Selles mõttes, et Eesti Raadio Eesti televisioonil natuke nagu, nagu stuudio või natuke nagu tasuta stuudio, kui natuke nagu peale maksta stuudio isegi. Nad ei saa kindlasti jah, sellepärast et isegi kui sa otseselt ei artistidele või heliloojatele nagu seda lugude sündi kinni ei suuda maksta, siis üks asi on seal moraalne motivatsioon, teine asi on sõna otseses mõttes noh, tasuta stuudio ja ja, ja tasuta ma arvan, palju olulisem sellest stuudiost on see võimalus ikkagi oma lugu näidata, oma lugu mängida, et et neid Eesti lugusid on inspireeritud seal raadiomajas tehtud, et ju algusaegade algusest peale. Aga just televisiooni roll see, et jõuame tänasesse päeva välja, ega siis Eestimaa laul ei tähenda ju ainult ühte, ühte eelvooru ühele suurele rahvusvahelisele võistlusele. Ta ikkagi peaks seda, seda kohaliku muusikaelu kõvasti. Et oma ütleme 93.-st aastast saadik, kui nüüd eurovisioonil on mindud, siis ma ei tea, 60 80 200 või üle selle laulu on igal aastal valmiv kirjutatud, noh mis iganes minist mõtleme, püramiidi alus on nii lai, siis paar-kolm head lugu ikka tule välja. Nii et see kõik on omavahel seotud ja just selle, selle noh, eks siin ole teised kanalid ka teinud, üht-teist aga, aga põhiliselt just televisioonist rääkida siis ikkagi ETV roll on siin täiesti määrav. Jüri, sa olid ka ka siis kohal ja, ja pealik, kui Eesti esimest korda üritas minna Eurovisiooni lauluvõistlusele. Räägi, kas oli, oli palju jama sellega, sest nooremad kuulajad võib-olla ei mäleta. Aga tol ajal anti. Anti Eestis põhimõtteliselt või tehti samasugune stsenaarium nagu natukene aega hiljem on Ilon insaga Šveitsis, ehk valiti välja üks jah, Eestis oli see Jaanika Sillamaa ja paluti 10-l erineval heliloojal kirjutada talle lugu ja siis sealt valis žürii välja, siis rahval polnud mingit sõnaõigust ja kõik ülejäänud eesti lauljad istusid ja vaatasid seda, millise näoga ja kas nad helistasid. Sulle ei, see oli ja see oli väga huvitav. Eks sellele sellele esimesele päris peale saamisele siin eurovisioonile kanditeerimisele eelnes kõigepealt selline väga lõbus periood, ega, ega tuleb jälle, ütleme siis mitte ainult nooremale, vaid mina arvan ka vanemale raadi kuule, laati meelde tuletada seda, et see, mis oli meil siin 92 aastal erineb äärmiselt põhimõtteliselt oluliselt sellest, mis meil täna on. Sest sest ütleme, et aken ja uks olid äsja just lahti läinud. Ja sel ajal oli ikkagi veel veel nende inimeste arv, kes isegi Soomes olid käinud, et mitte liiga suur. Ehk ehk me olime ikka maailma jaoks osa nõukogude liidus endiselt edasi Euroopa jaoks me olime täiesti lootusetu, tundmatu, kohutav väike maa, millest keegi midagi ei tea. Minu meelest Eestist ei saanud mitte ühtegi riiki ilma viisata, välja arvatud inglise. Ja absoluutselt tõsi ja, ja see et me sinna ennast sisse surusime üldse selles Eurovisiooni lauluvõistluse, eks siin muidugi need teised vabanenud riigid mitte läti, leedu mitte siit kõrvalt, vaid just Balkanimaad, kes olid siis ka riikule lagunenud vana Jugoslaavia, kes oli kunagi ammu olnud juba selle lauluvõistlusel sees aastaid-aastaid aga nemad lagunesid siis mitmeks eraldi riigiks ja need kõik üritasid sisse pressida ennast sellel suurel lauluvõistlusel, see siis tegelikult sellele vanale mugavale heale Pole korra kätte näitas, et on mingid uued tegelased tulemas, noh, eks me olime lollid, noored ja pris nahaalset. Ja ega meil pole nendes reeglites haigus, kui me pihta hakkasime sellesama esimese laulu valimisega, ehk siis tegelikult nii heliloojatel kui meil korraldajatel, eks meil kõigil oli ju mingisugune ettekujutus, mida me olime siis tead 10 või 15 aastat lapsest saadik näinud mingeid Eurovisiooni pilt oli inimestel peas mingi selline pidulik lauluvõistlustelt natuke kitsi, natukene kämpi, aga suur orkester ja, ja kes see täpselt siis teadmiseks, kõik hakkasid selliseid estraadilaule kirjutama, võtame umbes nii, nagu nad olid ja nagu nad mäletasid nagu neile silme ette jäänud vanadest aegadest. Ja miks see otsus täpselt sündis, ega ma seda nii täpselt enam ei mäleta, aga eks ütlesime tookord oleme hirmus targad, et noh, minimeerimine mingi riski ära, et leiame ühe noore laulja, olgem ausad, ma täna usun siiamaani, et see on hea mõte valida ja mistahes lauluvõistlusele noor laulja valima noore laulja, kes musikaalselt meid alt ei vea. Tuleb öelda, et ega ta ei vedanudki. Ja, ja siis kuna noh, ütleme see nagu kabe ja male nagu võrdlus, eks ole, et kui sul on väga vähe käike võimalik teha, siis vahel on nagu eksimise võimaluse mängu ilulisega suurematele eksimisvõimalus, väiksem, mängu ilu suurem. Ja ja nii ja seal oli Jaak Joala oli selles pundis mõned vanadele tegijad, enne mind seda aastaid juba tegutsevad inimesed, kamba peale see otsus kuidagi välja mõeldi. No pole viga, laulud tulid päris uhked, kindlasti vanamoodsad kindlasti võib-olla 10 aastat vanemad, kui tegelikult oleks pidanud sel ajal nad tulema. Aga aga nalja sai muidugi palju ja mäletan ühte kuku raadiosaadet, mis kestis ka vähemalt kaks või kolm tundi, kus kohas me vaidlesime, siis lugupeetud tuntud heliloojad on minu väga hea tuttava selle parema eesti helilooja Mikk Targo, kes oli siis sügavalt nördinud, et tema ei saa oma business'it juba käima panna, oma artisti peale saata. Ega raadiokuulaja televaataja seda ei tea, kui palju selles muusikamaailmas, kui on ikkagi kinni selles, kes kelle artist on, kes kelle muusikat mängib ja kust see, nagu öeldakse raha lõpuks tagasi tulema, hakkab keerunud lugusid Sagraadisuvast seletada. Aga, aga igatahes ei olnud ainult loomingulised põhjused, miks see, miks see kisa ja skandaal seal üleval. Ja noh, ma usun, et ma suutsin tookord Mikule ja mõnedel teistele selgitada, et no see ei ole ju esimene ja viimane kord katsetame esimene kord niipidi. Ega meil iseenesest, kus väljades tore lugu, mul on hirmus hea meel, et seda dirigeeris veel üks üks paremaid eesti dirigente peeteriljee Nad, live orkestrid ja suured orkestrid, kes siis oli nõus tulema kaasa Sloveeniasse, kus kohas eelvoor siis nii-öelda Nende, uute riikide, nende siis Balkanimaad, meie ei mäleta, keegi, oli seal ehk veel nendest uutest üritajates, loomulikult tehti meile karjapoiss ja valiti loomulikult kõik kolm osalejat, kes seal edasi läksid, ikka Balkanimaadest. Aga märk oli maha pandud ja ja ei ole üldse mina põhjust kellelgi kahetseda, sest see, see esimene kogemus tegi meile kohe selgeks, et see on üks julm ja karm mäng sinna naiivselt ja niisama lihtsalt ei ole mõtet oma nina sisse toppida, et sa lähed sinna lihtsalt mingi lauluga vehklema. Kui sa tahad saavutada spordialal, sa pead ikkagi mängureegleid tundma ja vastasvõistkondi ka. Ja eks see oli päris, ütleme niisugune viljastav kogemus järgmisel aastal, kui me juba pääsesime sinna finaal. No siis nii-öelda järelkärus tehti tegelikult kokku nende vanade Euroopa riikide bussile lõõtsaga osasin. Taha, eks ole, jah, ja nüüd hakkas kogu aeg juurde tulema neid uusi riike, neid pretendente hakkas juurde tulema. Kui mu mälu mind ei peta, siis me oleme ju olnud juba tunnistuses aserbaidžaani laulu, hiilgavale edule, Eurovisiooni lauluvõistlus, mis tundub mulle kuidagi ütleme sellise hingelt eurooplasena tundub mulle veidi. Ei vasta. Tõmbad ikka Uuralites talla, sellise kriipsu jääb ilusti sisse. John, aga, aga ma tahan öelda sellel samal esimesel aastal, kus me ennast siis nagu öeldakse uute tulnukatega ja väga palju häälselt ennast sisse pressisime. Ega, ega see ju vanadele ei meeldinud, ega see tegelikult kellelegi meeldinud ja lihtsalt jälle nostalgia. Kuidas võiks ju öelda seda, et meil oli vaja saada tookord dokument, ma olen seda võib-olla ka mõnikord anne, parem raadios rääkinud. See ametlik kiri ametlik soov osalemiseks, see tähendab seda, et et ei, mehed niisama ei saa ju kohale lennata, lihtsalt peab olema ka kinnitus sellelt kuulsalt eebeeuulsel, et Euroopa Ringhäälingute Liidult. Ja selleks tuli faks saata. Pärast seda, kui Eesti televisiooni peadirektori sekretär oli kaks päevadel Punanegi, aga telefon seda ketast keerutab kuidagi EBU numbrile pihta saada, aga täiesti taga järjetult faksi ei olnud võimalik saata sedasama ja, ja seesama kogu Eesti osalemine eurovisioonil rippus siis ühe selle faksi saatmise taga tookord. Ja, ja mul tuli meelde, et Tallinnas oli juba siis üks tore arvutifirma loodud makrolink ja temal oli kontor siinsamas lähedal sellele Nokia kontserdimaja lähedal Tatari tänaval ja mul tuli meelde, et neil on Soome mobiili taga olev faksimasinat. Ma jooksin televajaste faks käes, sõna otseses mõttes, jooksin sinna kohale. Tarvasin ukse taha. Õnneks oli seal õhtune aeg juba õnneks oli see see mees, kes seal tookord reklaamiga tegeles, minu tervitused, Tanel Mazur on tema nimi, elab praegu Narvas ja, ja tema siis tõepoolest lasime selle faksimasina juurde ja ise siis sellise kuldse liigutusega vajutas faksimasina peal kõik 10 numbrit tegid piiks-piiks pik, Tšurr jooksis paber läbi, masina faksoli saada. Ma ei julenud seda televisioonimaja sekretärile kunagi pärast öelda, aga, aga sellise ajaloolise okei taga on siis Eesti esine osal esimene osalemine ja, ja muidugi selle kõige taustal meil oli seda vaimustust muidugi niipalju, et sinna üldse kuidagi ligi saada sisse saada, et et võib-olla sellele laulutegemisele ja, ja muusikategemisele jäigi natukene vähem. Tookord seda mõtteaega ja niisugust jõudu taha, aga lõbus oli ta küll. Natukene aega hiljem täpselt aasta aega hiljem Silvi Vrait lauluga nagu merelaine vahepeal me rääkisime ka Jaanika Sillamaaloost. Ja see nüüd jääb muretut meelt ja südametuld, mis oli väga sümboolne pealkiri iseenesest. Silvi Vrait ei pääsenud sinna rahva sekka, kes oleks võinud riigi edasi järgmise aasta finaali ja siis te tegite päris huvitava konkursi, mille nimi oli Kiievist. Through Eesti laul ja ega tuleb korraks Silvi juurde tagasi tulla, et et ega me siis ju ka olime ikka veel päris niuksed koolipoisid. Ja tegime ka mõned, ütleme võib-olla naiivsed vead. Aga valisite žüriisse Erik Morna Ma arvan endiselt, et, et nagu merelaine on üks kõigi aegade hiilgavamaid eurolaule Ta on üks kahest eurolauludest, mida lauldakse siiamaani Caro. Kas absoluutselt ja ta on geniaalselt kirjutatud Tauliga üsna toredat orkestreeritud? Helilooja must tuletas mulle mõned päevad tagasi meelde seda dirigent latikas oli Küllo löönud sisse hoopis teises tempos, kuda kirjutatud harjutatud oli. Ja sellest voogavast kaunist nihukesest viivalikust laulust sai selline ütleme, trassi lähedane tempo. Aga ma natuke natuke liialdan, muidugi midagi hullu seal ei juhtunud, aga meil oli oma esimene võit meil. Sel aastal osales esimest korda finaalis ka Leedu ja meie saime temast täpselt kaks korda rohkem punkte, meie saime kaks. Aga, aga see, see, mida me seal ära õppisime, need, need trikid, me tegime neist väga tõsised järeldused ja me pidasime Tallinnas mitu koosoleku nii telemaja sees kui ka kui ka helilooja, et ega, ja, ja muude muusika inimestega saime kokku ja pidasime sõjanõu. Ja need olid, olid sellised põhimõttelised otsused selline. Noh, kuidas öelda, süsteemi loomine, mis ma arvan, garanteeris aastateks siiski mõningase edu ja, ja ka lihtsalt mõningase tun edu. Ja mis viis lõpuks ka ja selle Eurovisiooni lauluvõistluse võiduni kombeid siis 2000. aastal. Need olid, need olid väga-väga selged, selged, ära õpitud ja nagu öeldakse, omad vitsad. Mis meid ksite, peksid neid väga valusalt, loomulikult me vahepeal tegime selle selle Eesti laulu sinna vahel ühe aastaselt. Ja mulle õudselt meeldis, sest seda kanti küll teles üle, eks ole, muidugi, ja oli linnahallis suur finaalkontsert kus tegi vist oma suure debüüdi Maarja-Liisa, nii on, nii, on jah, aga mis kõige lahedam oli seal see, et hääletada sai rahvas küll seal kohapeal olnud rahvas aga hääletada sai oma lemmikloo poolt niimoodi, et seal Linnahalli fuajees oli 10 postkasti ja sinna sai panna raha. Need olid juba vist kroonid ja sendid ja kes sai kõige rohkem raha, see sai publikupreemia, mäletad? Ma ei mäleta, ma mäletan, ma panin ka raha, Maarja-Liisile on minu meelest tema võitis, ma ei mäleta, palju, mitu kroonide sai tegelikult selle. Võib-olla küll väga lõbus, aga see oli omapärane hääletussüsteem. Oi, ma tahaksin öelda, et selles mõttes kindlasti Eesti raadio välja Noh, selles mõttes, et nagunii sina välja, sest te kuulate Raadio kahte, see on Eesti laul 2011 soojendussaade täna õhtul pärast poolt kümmet kuulata otseülekandes siit ja ETV-st ka finaalkontserti. Ma olen Eerik Norra, mul on külas Jüri Pihel, elukutseline lauluvõistluste korraldaja, kuulame ühte laulu, mis osales tema korraldatud võistlusel kunagi üheksakümneüheksandal. See oli pläki, ära piina mind. Ja Jüri Pihel, Jüri, sa oled lisaks sellele, et aidanud korraldada kaks takti nimelist lauluvõistlust ja Eesti esimesi Eurovisiooni katsetusi oled käivitanud ka saatesarja seitse vaprat, mis oli omamoodi lauluvõistlus ja ka ja ka konkreetselt selle uus viis nimelise lauluvõistluse, see toimus koostöös TV1 Sõnajalgade kanali ja raadio kahega. Kust siis seesama pleki ära piina. Mind tuli ka meie meie meie sekka. Räägi nendest telesaadetest veel natukene, seal ei selgunud küll lõppvõitjat mitte kunagi, aga miks sa, miks sa hakkasid tegema selliseid võistlusi, milleks üldse võistelda? Kas seitsme vapra taga muidugi oli väga selline lihtne pragmaatiline rehkendus, sellepärast et et raha oli tohutult vähedele jaamal, me olime just käivitanud oma toimetuses suurejoonelise suurejooneliselt kaks brutoseriaali, üks neist oli kurikuulus salvunite ja teine siis Õnne 13 Nad jooksid üle üle nädal niimoodi üks nädal üks ja teine nädal teine ja, ja mõned muundakse, suht kallid projektid ja ja kui raha oli ära kulutatud, vot siis ikkagi tahtsid saada ka veel saateid sellele vaatamata ja siis hea sõbra Mihkel rauaga toimus telefoni teel saate väljumata ütlemine umbes poole tunni jooksul tema omamine oma kodustamale Harju tänavat minale, mustamäel ja ja niimoodi põrgatades selliseid lõbusamaid lugusid, kuidas ta niimoodi isenesest sündis, see saade? No räägi jälle needsamad, mõned põhimõttelised asjad tuleb õigesti paika panna. Need tuleb õigesti paika panna ja minu meelest alati see on nagu hirmus tähtis, et et seal ainult võistlust seal igasugu telesaadete formaatide puhul. Et, et kui see, kui see taaskonstruktsioon, et motivatsioon on õige, et, et võistlejatel oma motivatsioon, et televaatajatele motivatsioon, miks seda vaadata ja, ja siis edasi tuleb natukene sellele skeletile liha peale kasvatada ja ta töötab aastaid väga hästi. No ütleme, et ega keegi tõenäoliselt seda saadet ei vaadanud ju nende laulude pärast, vaid selle, selle niisukese, seal nurgas oleva niukene mõõdiku pärast, see oli siis telemäng. Kus kohas Eesti absoluutselt artistid tulid ekraanile, esitasid oma uusi lugusid, nii-öelda võistluslugusid ja televaatajal oli võimalus helistada saate ajal sellel loo kestmise ajal, niikaua kui lugu kestis, võimalus helistada telejaama, seal võtsid kaunid daamid telefonitoru analoogiale meetodil ja eredad ikka kauni olid, need olid, olid ja seal oli mitte ainult kaunid daamid, vaid seal, nende vastas istus üks arvutioperaator. Ajad olid erinevad praegusest üks arvutioperaator, kes siis vastavalt seda, mida tüdruk neile ütles, 100. keskmist hinnet või anda hinnet ühest viieni, mille järgi moodustus keskmine hinnangut maatselt ekraan oli põnev jälgida küll, liikus graafike, aga saad aru, seda nüüd nipi, kui inimene ta ees oli, näiteks Two Quick Start ansambel, kes oli sel hetkel kõigi Eesti lavade kuningas, vaieldamatu konkurentsiväline, niisukene monstroosne nähtus. Ja nüüd sa võisid anda talle ühe ja teine mees sai anda ühe ja naabrid said anda ühe. Ja, ja see on fakt, muide, et, et quick start esimesel tulekul VII Vapras kohe ka sealt välja lendas. Ja kunagi enam tagasi ei tulnud seda muidugi tagasi siin Eesti laul 2019 tänase õhtusel ülekandel, jah, aga. See see põhimõte, et hindeid anda ainult laulu kestvuse ajal, et see reaalajas ekraanil moodustub keskmine hinne ja see oli uudne, see oli täiesti teistmoodi ja, ja see, see interaktiivsus oli ju tol ajal veel olemata niisugune meile täna juba väga harjunud selline keegi keegi pööranud tähelepanu, kui mõne tuntud poliitikasaate all jookseb selline triipad jah või ei, siis sa isegi ei näe enam, et ta seal on, aga ütleme pea 20 aastat tagasi oli sellel hoopis teine sõnum selle seal ja, ja, ja need nipid mees Mihkel Rovoga koos kähku välja mõtlesime ja, ja tundub, et ta tõesti oli elujõuline, sest see saade püsis muusikasaatena lihtsa, hästi lihtsa struktuuriga muusikasaatena. Püsis aastaid Eesti kõigi saadet edetabelis esikohtadel mis oli ju, olgem ausad, ikkagi täis uskumatu fakt. See oli väga mõnus saade, hakkasin mõtlema, et äkki seal selle seitsme vapra lauluvõistluse või siis muusikute võistlus puhul mängis populaarses rolli ka see, et tegelikult mulle tundub, vähemalt ei teinud mingisugust eelselektsiooni ehk ehk löögile pääsesid absoluutselt kõik. Peaaegu kõik, ütle, kvaliteedikontroll oli ikkagi minimaalne. Mõningane ütleme mõningane, kuigi mulle tuleb ette küll üks selline lugu, kuidas hommikul salvestusele sõites helises mobiiltelefon ja seal oli ühele ütleme, vähetuntud eesti bändi solist, kes ütles, me nüüd tuleme kohe telemajja. Me tuleme salvest, ma ütlesin, et me ei ole kokku leppinud, et teised bändid on juba ees ja ei tule ilma kokku leppimata üldse kõne alla selline asi majja jõudsin, olid nad juba laval ja tegid proovi. Juhtus ka seda, aga, aga see seal oli oma oma jälle. Sellepärast, et, et koos käisid laval siis nagu ma ütlesin, just et need kõige paremini sisse töötanud superstaarid koos absoluutselt noorte ja tundmatute artistidega. Aga lihtsalt meelde tuleb tuletada veel seda, et enne, kui vaprad alustasime, siis Mihkel raud kaks aastat tegi enne saadet raudtee v raudtee, mis oleks täna täiesti mõeldamatu saade, ehk siis me mängisime kodumaiste ja välismaalt indi muusikat suhteliselt korralikul kellaajal rahvusringhäälingu esimesel kanalil ja olid ajad, ütleme niimoodi, olid ajad. Jah, milliseid muusikasaateid sina praegu Eesti telekanalitest vaatad, minu meelest on neid hädiselt väha. Nüüd natukene rohkem tänu tänu superstaari valimistele, aga noh, sealt uut muusikat ikkagi eriti palju tule tuleb uusi nägusid lihtsalt. Nojah, ma ei, ma ei taha küll nüüd kuidagi midagi head öelda, selleva muusikavideote saate osas Therese jookseb selle saate osas ja aga seal on see, mis seal sees on. Need videod on fantastilised, see on, on viimase paari aastaga on toimunud üks selline põhimõtteline murrang, kui mulle tundub, et maailmas tervikuna, kuna suures muusika businessis see muusikavideote osakaal väheneb, väheneb ja väheneb MTV ei ole enam see, mis ta oli, on, on selline tiine isherite reality kanal niisugune kohtingukanal siis siis see, mis on toimunud, ma arvan, et, et hästi palju selles on ka oma rolli selles samas meie balti filmi- ja meediakoolil, kust on tulnud ja kus sa õpetad, kus ma õpetan kust on tulnud väga palju andekaid, võimekaid inimesi ja mitte ainult sealt ka see tehnika on põhimõttelist muutust, tundus, et ütleme, hea fotoaparaadiga saab teha praegu täiesti ringhäälingukõlbuliku, väga hea video valmis, eks seal mitu asja kokku. Aga aga see murrang on suur ja ma arvan, et see toidab jälle Eesti muusikat väga toredad, kuigi see pole kindlasti mingi reitingusaade ja see pole kindlasti saade, mida, mida saaks võrrelda selles mõttes seitsme vapragaid, sa paned ta pühapäeva õhtul kell kell seitse või kaheksa eetrisse sinna kogunevat sajad tuhanded inimesed ja elu jääb Eestimaal seisma. Aga oma töö teeb ta teistpidi ära. Muidugi just nimelt tänu nendele videotele, tänu jälle sellele, sellele toetusele, mida ta muusikal annab, seitse vaprat tegelikult ei toetanud muusikat, tegi rahvale nalja. Ja ma olen nõus või. Nii. Aga aga see uus viis küll, aga uus viis küll korra küsisid, uus viis oli välja mõeldud just nimelt selleks, et toetada eesti muusikat. Rääkige, kuidas see käis. See käis väga lihtsalt sedapidi, et helilooja Ta konkureerisid, meil oli siis raadiomajas üks käis koos, selline väga tõsine žürii, kus ka sina olid. Andsid oma tõsise panuse käis žürii, kes valis välja siis need laulud, mis põhimõtteliselt sobivad sellise klassikalise Eesti raadio programmi jaoks mitte lauspadu, rahvusrahvalik ja mitte nüüd võib-olla laus, padu, elitaarne, selline kuldne kesktee valiti seal välja ja nendele anti nendele heliloojatele anti üks hulk raha, millega nad said loara produtseerida. Olid ka veel 90.-te aastate teine pool ja aeg mitte nii ütleme edukas kui praegu ja seal sündisid puhast kulda päris palju ja siis, kui see lugu tuli ekraanile nädal aega, need lugusid mängiti veel nendeni niinimetatud treilerit, jupikesi mängiti nii raadios kui teles ja, ja järgmisel nädalal, kus oli siis jälle selle nädala võitja teada, toimub ainult publikuhääletusega, helistati uskumatult palju, kümneid tuhandeid kõnesid tuli nädala jooksul ja, ja seal jah, tegid, tegid ilma peale pleki veel näiteks ka. Geniaalne korvpallur, müürsepp. No ma võtan selle ette lugeda, nüüd see uus viis, esimene hooaeg, on see plaat mul siin ees, tõesti? Pagan küll, siin on Tanel Padari esimene hitt, mulle meeldib, siin on Maria, kes täna Eesti laulul üles astub, palaga video siin on Black Velvet. Kus veel noor poiss, Sven Lõhmus tegi oma omajahust Martin müürseppa, Erich Krieger, Ines Two Quick Start. No Big Science näiteks ja noorkuu siis küll nimega rumal noorkuu ja palju teisi ja siin lõpus ma vaatan Koit Toomega. Pagan, see oli üks suur ettevõtmine, mille kusjuures, kes veel ei mäleta või enam ei mäleta, siis selle saate uus viis juhid olid. Olid tun dirigent Tarmo Leinatamm ja oma oma teledebüüdi ja üldse meediadebüüdi tegi seal Ingrid Peek. Oh sa pagan. Nii, aga kuulaksin äkki Jüri eelmise aasta Eesti laulu finalistide kedagi. Siit kaasa 10 tükki. Ja noh, ütleme, siin on mitu-mitu mõtet, mida võiks kuulata, ma arvan, et niuksed traditsioonilise Eurovisiooni mõttes võiks kuulata Rolfi nii uue ja väga perspektiivika uue artisti mõttes võiks kuulata iirist nii. Aga miks mitte kuulata kumba või mõlemat, lugulame mõlemate lagunema. Võib täna õhtul, kes võidab Eesti laulu ja kes sõidab eurovisioonile Ale kohal Nokia kontserdimajas või ETV ekraani ees. Filmi pimestavad show'd juhivad Lenna Kuurmaa, Piret Järvis ja ott ei ole valmis. Eesti laul, 2011 finaal täna õhtul kell pool 10. Raadio kaks on Nokia kontserdimajas Tallinnas, kus käivad praegu Eesti laul 2011. Lõppkontserti peaproovid. Meie hakkame seda üle kandma koos ETVga pärast kella kümmet, õigemini pärast kella poolt kümmet, aga enne seda soojendav raadio kaks tõid Eesti muusikaga ja väikese jutuga ka, loodame siia saada meie stuudiosse kõiksugu külalisi, asjapulki asjaosalisi esinejaid. Korraldajad ehk ka meil on siin kambas reporter Margus Kamlat, liiku mikrofon siin majas. Kohe on siia lisandumas ka Sten Teppan, ma olen Erik Morna ja praegu on mul külas elukutseline lauluvõistluste ja eriti telelauluvõistluste korraldaja Jüri Pihel. Jüris valusid. Õigemini saalisid välja Eesti laulu esimene eelmise finaali esitajate seast kaks erinevat. Bioliina kos Rossiooni origa, maagiline päev ja teine iiris vesiku astronaut. Kui sa vaatad nüüd tänast tabelit kümmet nime ja seda kümmet laulu, kes täna lähevad, siin on võistlustulle siis kelle peale sama raha? Panid ma ei ole seda veel teinud, ma mõtlesin küll, et seda võiks võib-olla veel teha, et äkki jõuame raha kellelegi peale panna, aga sa jõuad seda teha. Aga, aga ma võib-olla oleksin nagu. No kui enne valimisi ei tohi kunagi liiga mõjutada, eks ole, raadiokuulajat, aga seda küll jah, aga ma arvan, et eks see, eks see mäng käib nüüd kahe laulu vahel, minu jaoks teeb see kahe laulu vahel, mulle tundub kui me mõtleme selle eurovisiooni spordivõistluse võtmes ja need oleksid kindlasti tema, arvan. Oleksite Getteri ja lugu, Getter Jaani lugu, Rockefeller street ja see tundub olevat selline lugu, mis võiks ütleme, mis kõlab natukene nende reeglite järgi, nagu me ja juba 20 aastat tagasi välja mõtlesime või seitse-kaheksa aastat tagasi välja mõtteline, ehk ta peaks kõlama nii, nagu ta oleks teha ükskõik millises Euroopa punktis ja täna ehk ta ei tohi olla vana, ta peab olema uus muusika, tänane muusika, siis on tal üldse šanssi liikuda. Ja, ja ma arvan, artist on nägus artist on selline noor ja sellega alati väga hea. Noor ja energiline. Lugu on toredalt kirjutatud. Ma loodan väga, et heliloojal on, kui ta peaks võitma, on julgust ja ta tal julgus küsida ja julgust minna ja natukene võib-olla selle organisatsiooni ja selle loo õppimistamisega veel tegeleda. Ma arvan, et sellel lool on potentsiaalne natukene rohkem ja teine on muidugi see lugu, mis peaaegu vastab samadele reeglitele samadel tingimustel, ainult ta ei kõla nii, nagu ta oleks sündinud ükskõik kus tahes Euroopas. Ta kõlab ikka nii, nagu ta oleks sündinud kusagil seal Balkani poolsaarel. See lugu algab H tähega. Ei, ma kahtlustan küll. Jaa, kahtlustan küll. Noh, ilmselgelt eks tal ju on jälle silmapaistvalt kaunis artist, kes eelvoorus mind just nimelt oma nii-öelda elusa esitusega üllatas. Ta on kätte saanud teatud kindluse, selles mõttes on see hea kindluseda mõjus valmis tugevajõulise artistina. No ma ei tea muidugi, kas see nüüd jälle on päris see lugu, mida ma tahaksin näha Eestit esindamas, aga see on jälle minu probleem. Sa rääkisid tüütacama Riiast rääkisin, et hakkab, mis on Eestit juba esindanud eurovisioonil külla ka heliloojana. Ma arvan, et iseenesest noh, ma oleksin väga rahul, ükskõik kumb nendest lugudest edasi läheb, selles mõttes, et tal on vähemalt tõenäoliselt võimalus ikkagi silma jääda ja positiivsete võngete enda ümber tekkida. Ega see ei tähenda, et ülejäänud lood halvad oleksid. Kui, kui meil praegu oleks, nagu oli seal kunagi 10 aastat tagasi linnahallis 15 aastat tagasi, võib-olla isegi rohkem 10 postkasti nimedega, kuhu sa paneksid oma mündi? No ma paneksin Getter Jaanile, panid selgurilt. Ja nüüd tuleb Ott Sepp ka? Jah, ja ma arvan, et üks nendest toredatest lugudest, et kui me räägime muudest lugudest Norra, siis, siis ega need ju mingid halvad lood ei ole. Vastupidi väga head lood enam vaja. Võib-olla nad ei ole geniaalsed lood. Ma arvan, et üks väga hea lugu jäiseid finaalist välja. Milline ma pean silmas El majonees sat? Ja minu arust Mul on siiralt kahju, et see lugu välja jäi. Miks sulle meeldis ilmanes? Ma tean, miks mulle meeldis. Ta muidugi ei oleks võib-olla olnud jälle see lugu, mida ma oleksin tahtnud näha Eestit eurovisioonil esindama. Aga kuidagi kuidagi tead sa selles niukses meie väga niukses kuivas ja rahuliku veega tiigis on ikka tore, kui keegi tuleb väljastpoolt natuke ringi, trambib. Selles mõttes on telelauluvõistlused, eriti kui neile eelnevad eelvoorud ikkagi päris hea asi endiselt ühe artisti jaoks, näiteks kas või Elmane sõjaks, sest ta sai olla teleekraanil tegelikult kaks nädalat. Vähemalt jah, jah, muidugi absoluutselt, sest ega, ega, ega alternatiivi sellisele meediumile nagu televisioon siiamaani ikkagi veel ei ole, kui sa tahad tõepoolest saada suure massi kätte kõik me liigume, Me teame, internet raadio palju, palju neid meediavahendid on juurde tulnud kuni mobiilideni välja. Ja negareid Youtube'i kangelasi, olgem ausad ka juba on ju mõned tekkinud, noh, ma ei tea, muidugi Ashton piiber oleksid tekkinud puhtalt Youtube'is, tõenäoliselt mitte, eks ole, kindlasti mitte, kui, kui supermiljardärid ei oleks oma rahakotiraudu avanud ja sinna propagandamasina taha pannud. Aga, aga täna jah, ikkagi suure massi kättesaamiseks, et tõesti rahvale rahvani jõudmiseks on vaja jõulist televisiooni toetada raadio lisaks sellele muud vahendid, lisaks sellele ja, ja võib-olla 10 aasta pärast me räägime teist juttu, võib-olla siis on, on mõni muu meediavahend televisiooni rolli üle võtnud, aga täna ainult tänu suurtele elt televisiooni lauluvõistlustele on inimesed ikkagi paljude artistidega üldse kursis. Elmo ja no ei saa sealhulgas. Aitäh heade sõnade eest saue kodaniku, Elva, Jaan essa, minu kodulinlase aadressil. Jüri Pihel. Tore, et said tulla, loodan, et jääd siia ka. Arva ära, millise eesti muusikavõistluse võitis. Järgmine lugu. See on Tõnis Mägi ja laul pimedale muusikule. Pakun välja näiteks, et Arne Oidi nimelise lauluvõistluse Ma kohe kontrollin. Näiteks oleks võinud nii olla. Aga olgu tore, et tulid ja head raadiokuulajad. Me oleme teiega ka siis, kui algab teleülekanne, juhul kui olete kuskil ummikus. Juhul kui televiisor on katki või teil ei olegi televiisorit. Te kuulete Eesti laul 2011 üle kannat raadiovahesid. Valed. Ja kodused tabelipidajad, kes praegu arvutasid välja, millise laulukonkursi võitsid siis see lugu Tõnis Mägi laul pimedale muusikule. Õige vastus selgus praegu. See oli konkurss Tallinn, Tartu 75. Raadio kahes on kohe kella kuuesed uudised ja siis meie ülekanne siit Eesti laul 2011 soojendast stuudiost jätkub. Noor tahavad seda küsida, võiks luba, kõnnid lihtsalt mööda tuba, siin oma uute välisjalanõude ja ka noor daam näitama peaks ikka korra. Ja vabandama luule ees avalikult. Sest muidu üllatan sind võlanõudega. Olen juuratudeng.