Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. 1778. aastal oli tänast päeva võimatu ette kujutada. Nii kaua keegi ju ei elagi. Ja nagu tõdes luuletaja, hoolitseb tuleviku inimesed enda pärast ise. Geenius vastutab vaid omaaegsete ees. Igatahes alustas Briti alamWilliam Clark mainitud aastal kardinapoepidamisega. Aknad olid toona rikkuse sümboliks ning kardin selle kaunista üks Briti impeerium kogusalamatelt tulumaksu asemel aknamaksul sest inimolend võib varjata tulusid, aga mitte edevust. Tasahilju Clarki äri edenes pärast sajandivahetust sõlmes ta äripartnerluse uljon Debenemiga. Ettevõte laienes kaardinatelt mitmesuguste kangaste rõivastega, kaubitsemisele pikenes ja poode tuli juurde. Ning 242 aastat hiljem on Debenemi nime kandval kaubamaja ketil 124 kaubanduskeskust ühendkuningriigis ja mitukümmend frantsiisi põhimõttelt. Sama nime all opereerivad ettevõtted mitmel pool maailmas. Kuulsad ja asuvad peatänavatel ning suurtes kaubanduskeskustes. Londoni külastajad on kindlasti märganud Oxford Streetil Debenemeid kvartali suurust. Kaubamaja. Debenemi kaubamaja ketis töötab umbes 12000 Ühendkuningriigi alamad. Jõulukuu on jaekaubandusele aasta tähtsaim periood müüjatele raske, aga samas kõige tulusam kuu. Seda üllatavam oli detsembri esimesel päeval tehtud avaldus, milles kuulus kaubamaja teatab tegevuse lõpetamisest. Nagu tõdetud, siis 1778. aastal alustanud William Clarkile Pole siin midagi ette heita. Kritiseerida võib hoopiski septembris BBC-le antud intervjuus ärimaailma rahustanud peadirektor Mark Ifordid. Ettevõtte juht märkis, et seoses viiruse puhanguga kannatada saanud kaubandushiiul Pole ületamatuid raskusi. Kassas on 90 miljonit naelsterlingit vaba raha ja ees ootab aastalõpusuure müügiperiood kuid möödub kaks kuud ja firma kuulutab välja. Pankrotipeatänavaostjad saavad ladude tühjaks, müügi Allasindustest natukene rõõmu. Aga rõõmustajate hulka ei kuulu 12000 töötajat veel tuhanded eripalgelised äripartnerid. Vaid päeva jagu varem teadustebenemist, natukene suuremgi Briti kaubandushiid ja mitmete tuntud peadendava kaubamärkide omanik Arkaadia Grupp pankrotiprotsessi algatamisest. Ka ettevõtete koosluses on umbes 450 poodi Ühendkuningriigis ja paarkümmend mujal maailmas. Töötajaid on umbes 13000. Sega enne jõule sai halva uudise vähemalt 25000 kuningriigi kaubanduses leiba teeninud töötajatel. Probleem on sedavõrd suur, et sealne valitsus leevendas alates teisest detsembrist karantiinipiiranguid ja lubab inimesed poodidesse sisseoste tegema. Jõulud elatakse soodusmüükide tööd tehes, aga kui keegi neid ettevõtteid endale ei taha, asutakse aasta alguses tuntud poode sulgema. Mis siis juhtus? USA-s alanud kaubanduskeskuste gangreen hakkab jõudma vanale mandrile. 242 aastase poeketi langus algas umbes 10 aasta eest. Debenhan ei ole teistega võrreldes eriline, välja arvatud pikk tegutsemise kogemus, ettevõted kasutada näitena. Teise näitena olgu sarnase, tagasihoidliku algusega raamatute müügiga alustanud poodkadaapra. Ettevõte loodi 1994. aastal. Firma kannatas tükk aega kahjumit, kuid püsis elustanu asutaja veendumusele senisest teistmoodi ärikorraldusse. Muud vahet kahe näite vahel polegi. Mainitud erinevus seisneb aga tänavavalikus. Sest tee, kus liigub palju inimesi, pakub poepidajale ühe eelis ja teisest lihtsalt ta ise. Peatänaval ostlemine on mugav. Poed kogunesid sellistele tänavatele suurendasid ostja elu mugavust, kõiki vajadusi rahuldava laia valikuga. Ja seejärel panid välja teise mõjutusvahendi ning asusid kliendi taskust piiluvate raha Etnatiseerima soodsate hindadega. Ärikontseptsioon toimis paarsada aastat. Peamine uuendus oli kunstlike peatänavate kasvatamine kaubanduskeskuste loomise näol. Ja mainitud raamatupoodi teatakse tena Ama Sonina. 1778. aastal ei osatud ette näha internetti sündi aga kümmekond aastat tagasi oli see juba olemas. Amazon kannatas alles kahjumi valu, interneti eest polnud vaja peaaegu midagi maksta ja ostjad meelitava lõputuna näivalt rikkaliku valikuga virtuaalse letti pidevaid ilusaks joonistama. Kaba valiku võis luuletada ükskõik kui suureks, sest kaup oli päriselt vaja alles siis, kui see ära osteti. Asjaolu, mis aitas hoida hinnad madalatena. Noh, tegelikult pole vaja seletadagi, enamus teavad antud teemat isegi. Kuid seda hämmastavam on näha, kuidas suured poeketid paistsid vähestena, kes seda ei teadnud. Isegi kui tegelikkus on keerulisem, paneb imestama, kuidas sajastas eduga äris kodus olevad ettevõtted nagu nõiutud online ajastul kokku varisevad. Mitmed vaatlejad ennustavad Debenemilatsele kaubanduse ajastule lõppu. Mitte sellepärast, et ostjaid pole. Neid tuleb juurdegi. Aga nad on üha mugavamad. Kuula varasemaid portaale. L2.