Eriti haruldased ning muidu saarlased maalida Nõukogu Marii. Selle sügise esimeses saates kõneleme ühest põnevast taga sõrulaste teevõtmisest külast külla matka viiedast. See matkamine käib sedasi, et ulg sündinud Sarulasse ning isehakanud särulasseni muutked rahvast tulevad välja valitud külase kogu möni teistest vähe targem ajaloo teedia või vanem küla elanik on kaadiste seltsi kutsut ning ning siiski õnnitesse ning jutustas ühe teisele, mis seal külaskäik praegust on ning kes koesse elab ning mis seal kunagi Toldan ning senati seda Te matkale siis juba poole Sõrve maad läbi patseerinud linki Soomas targemaid kuulanud on, on ise kaadiki targemaks saanud. Selle pühapari meite reporterid kaija maja külas teistel joone peal ning uurisid asja. Ja jama ja küla iseenesest asub jama ja madalikul või tasandikul vanematel Sõrve kaartidel on selline nimi kirjapildis kui Gemma. Kui nüüd rootsi keeles hääldada, siis võiks seda hääldada kui Jemma. Ja arvatakse, et see on jama ja siis esimene nimi, mis kaardil on. Mis on isepärastel jama jal võrreldes teiste Sõrve küladega, siin pidi olema vähemalt 1922. rahva loen aastal rahvaloenduse järgi pidi olema tavaliselt rohkem pruunisilmseid elanikke. Gustav ränk käis ka jälle pärimust kogumas ja vanavara kogumas siin kolmekümnendatel ja 1936. aasta juunis-juulis käis ta jääma ja ja ta on siin üles joonistanud neid vanu maju tähendab neid rehielamuid ja mis on tõesti hea üles joonistada enne veel, kui see põleng toimus. Jaan Brigu taluplaanid, see oli põline rehielamu, et, et see maja olevat vana vana elumaja munkade ajal ehitatud ja enne katku. Ehk siis tõendab veelkord, et ta oli juba enne Põhjasõda olevat, et siis seitsmeteistkümnenda sajandi lõpus või seitsmeteistkümnenda sajandi keskel võib võib-olla veel varem, kes seda teab? Kelle eestvedaja Bobby mari Iidee kõlast jutustab täitjale niidet, kuidasmoodi, see uhke uhke ettevõtmine üldse sündis. Saab õpi marjule selle nädala ja noh, ma lükkasin käima selle nii-öelda kust sa selle said. Et mul oli kõngi huvi lihtsalt ise teada saada ja siis rääkisin teistega ka, teistel ka nagu huvitased isel külades, nagu juhtub ja on ja kes elab ja kes on elanud ja sa oled ju isehakanud surulane. Nüüd oled paiguline, jah, 14 aastat tagasi. Nojah, siis on viimane aeg asju hakata hädas saama. Kõik, kõik siiani on olnud niimoodi, et ma olen ikkagi helistanud külavanemale, öelnud, et et kas, kas tema teeks, kas tema leiaks. Ja siis alguses alguses siis ma helistasin, keda ma just teadsin ise ja pärast seal oli niimoodi, et ma panin ajalehte, et kas saatsin külavanematele sõnumi, et kes tahaks nüüd järgmiseks teha. Assim kerast käima läinud, töötab? Jah, seitsmes kord. Aadeetel külalised veel saastaks, jagub ka? Jah, pooled jäävad järgmisse aastasse. Jämaja küla serblastele juba seitsmes reis ning ühes külas on plaanis enne suurt sügist veele käia tuleva kevade akva taga uuest pihta ning nõnda kaua, kuni köik Sõrve külad on seltsis läbi käidud. Aga kuuleme siis natuse, mida Sõrulased sellest Jämaja külas Teedud, jutusta. Kõige nobehale, miks sa käid nende reisudel, miks ma käin? Miks sa käid sellepärast, et ma olen kohalik? Ainuke kohalikes vil liigub elus. Aga kas pole huvitav nii niiviisi neid vanu asju meelde tuletada? Miks põle siis, aga siis noh ja ma ei küla. Kuldselt. Tulekahjus põles veerand küla põles maha. See läks selle, kumb sädemest peksid sõite ja ja, ja siis kuus majapidamist oli vist mis paneksid maanduma. Aga sa kas jahid Emajõe külamaja täna tahan terveks siia. Me läksime kolme verega siit ja ma läksin, pürsin kohe metsa, sakslastest saapa siin jama ja sõdurid juuksed meil järge püssidega, peab minema laeva peal Saksamaal, aga meil üks mees oskas saksa keelt, ütles, et me ei jõua laeva peale ja möllanud silt metsast otse ja siis sõdurit värskelt meid. Aga pärast siis, kui teised viidud, siis maa oli tühi ja paljas, väljamaale tühipaljas, meil olid uksed, aknad olid ees suurem jagu, siis hobusesõnnikut olid 1000 täis. Aga meil olid ka viljad olid peksnud, me kutsume tihedalt peksnud sealsel talveks leivavilja ja siis mul õde käis seal lehma shama peale. Ja siis saime kevadeks fashiga niisem järje peale, tähendab, aastaks anti su kätte kasutada ja siis noh, kui poegimine tuleb Vassiku, aga lehma tagasi kutsuti sööma peale tänu sellele, et mereäärses kala leiumeres tohutult tulla. Igat sorti isa, isa oli kalur, noh mis vil kuskilt vanu kõrkulised oli järgi. Käisid kalal ja, ja noh ära elasime, olgu, ma kaptenid teistele energia, kena, mul pole ratta talverattad on, aga rattad kaugemalt, aitäh. Oled sa kõikidelt matkadel käinud? Ei ole. Aga meite perest hakkas alguse lit metsakülast. Ei häbene ta kena ettevõtmine on, tõesti, on. Kas on selle väga hästi vastu võtnud ja siis meeldib haat tähja haudu ning terist tagasi arvulistele. Siuksed lood ning uudised tuleb täna meite veel üsna suviselt Sõrve maalt. Sõrve keeltsid uudistega seltsis timmi jälle tamme uga Oliver ning mari saate lõikas kogu tammeniidi Margus. Kenad teristite.